Moniko Liigajengi on valmis sopeutumaan avoimeen liigaan? Ei yksikään, vaan kaikki kitisevät sitä vastaan ja varmasti ajoivat tämänkin päätöksen läpi. Harva edes muistaa, että vain muutama nykyisistä Liigajoukkueista on aikoinaan pelannut Divarissa, osa pidempään, osa vähemmän pidempään. Liigaseurat ovat pelkureita!Siis ei tietenkään tarvita muuta. Kommentoin lähinnä sitä vastaan, että mestis seuroille tämä olisi "kiitos ja näkemiin". Joukkueet toimi suljetun liigan allakin ja nyt yht'äkkiä koko toiminnalta katoaisi pohja alta, koska viedään sellainen unelma, joka ei ollut realistisesti kuin ehkä yhden tai kahden joukkueen saavutettavissa. Itse en edes usko, että seurojen takana olisi tällä tavalla ajattelevia voimia, vaan enemmänkin sellaisia, jotka pyrkivät sopeutumaan uuteen tilanteeseen.
Edit. toki myönnän, että uusi tilanne tulisi haasteena.
Silloin kun Liiga suljettiin reilu kymmenen vuotta sitten, Divariseuroista kuoli parin kauden aikana useita. Kokkolan Hermes, Forssan Palloseura, Järvenpään Haukat... Olikos muitakin, en juuri nyt muista. KooKoo oli lähellä lopettaa edustustoimintansa, Sport meinasi mennä konkurssiin heti seuraavalla kaudella... Kaikki tämä siis parin ensimmäisen suljetun liigakauden aikana.
Jos tuo on taas se hinta mikä maksetaan että Liiga saa puppeloida omassa tyytyväisyydessä, niin ei mene kotimaisella jääkiekolla hyvin.
Osa seuroista sopeutui, osa ei kyennyt ja kuoli.
Kotimainen urheilu elää avoimesta kilpailusta.
SM-Liiga on halunnut tehdä urheilusta bisnestä. Nyt se itse pitää huolen ettei Liigaseurojen tarvitse huolehtia bisneksen riskeistä. SM-Liiga on itse tehnyt tämän talousmonsterin, ja ylläpitää omalla toiminnallaan yllä sitä, ettei sen ulkopuolella voi elää.Mutta kun näyttää etteivät ne elä avoimen liigankaan alaisena.
Itse mieluummin kuolen yrittäessä, kuin nääntyä hiljalleen kuoliaaksi! Bisnekseen kuuluu riskit, ja niitä ottamatta ei voi menestyä.