Mainos

Autovero

  • 23 967
  • 196

TheAnimal

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Daespoo
Muuttuuko tuonti-prätkienkin verotus vastaavasti?

Kyllä.

Tuomioistuimen päätös löytyy täältä.

Yksityiskohtaisia lukuja tuosta on nyt ihan mahdoton antaa, kun ei vielä tiedä miten kaikkia yksityiskohtia tulkitaan. Katsotaan nyt miten tulli aikoo päätöstä ryhtyä soveltamaan.

Viestin lähetti 1900
Autovero laskee uusissa autoissa seuraavasti: ensimmäisen puolen vuoden aikana vero ei laske, seitsemännestä kuukaudesta eteenpäin vero laskee 0,5%:a kuukaudessa.

Itseasiassa se oli 0.6% kuukaudessa, mutta tuo on juuri nyt se käytäntö mikä on tuomittu vääräksi. Eikä ihme, koska se ei vastannut millään tavoin todellisuutta.
 

nedomansky

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Viestin lähetti Carlos
Vielä semmoinen juttu että kun minä lähdin ulkomaille töihin, ostin mennessäni auton joka maksaa Suomessa noin 40 000€, ja maksoin siitä 22 700€ viedessäni vientikilvissä pois. Jos tuon sen takaisin noin vuoden kuluttua, joudun maksamaan siitä veroja noin 4000€, eli yhteishinta tulee olemaan noin 26 000 - 27 000€. Ei oikeastaan kauhean paha. Kysyn vain että miksi ihmeessä Suomessa pelätään uudistaa verokäytäntöjä nykyaikaiseksi??? Onko päättäjät todella niin helvetin tyhmiä? Miksi Ruotsissa on esim Euroopan halvin BMW 500-sarja, puhuttaessa uusista autoista? Miksei meillä voisi olla? Mikä Ruotsissa on niin erilaista, että meillä ei voisi olla järkevää autoveroa? Kiukuttaa.

Miksi sun pitää vielä siitä veroja maksaa? Onko kyseessä ALV.
Kannattasko se rekisteröidä välillä maahan, jossa alempi ALV.

Meillä voisi olla sama verotus kuin Ruåtsissa, jos olisimme
osa Ruåtsia. Jossain vaiheessa venäläiset vaan vallotti
Suomenmaan ja siksi olemme tällaisessa kommunismin ja
sosialismin välimaastossa.

EDIT: tajusin pointin. Suomen kateellisuusvalvontahan
taannoin päätti, että verovapaita muuttoajoneuvoja ovat
alle ~33k Autot. Eli sulla menee hieman yli ja siitä rapsuja.
Loistavaa palata kotimaahan, vai mitä, ja mukana tuote, joka
normaaliyhteiskunnassa on hyödytön 3-5 v. käytön jälkeen
vaan ei Fennosiperiassa.
 
Viimeksi muokattu:

Carlos

Jäsen
Viestin lähetti nedomansky


Miksi sun pitää vielä siitä veroja maksaa? Onko kyseessä ALV.
Kannattasko se rekisteröidä välillä maahan, jossa alempi ALV.

EDIT: tajusin pointin. Suomen kateellisuusvalvontahan
taannoin päätti, että verovapaita muuttoajoneuvoja ovat
alle ~33k Autot. Eli sulla menee hieman yli ja siitä rapsuja.

Juuri näin. Tosin ehkä tämän uuden mahdollisesti joskus voimaan tulevan lain myötä en joudu enää maksamaan mitään, jos auton arvo alenee sopivasti.

Ajattelin myöskin että voisin rekisteröidä autoni muutamaksi vuodeksi Sveitsiin, sen voi tehdä vaikka ei edes asuisi siellä. 5 vuoden kilvet maksavat jotain 1000€ paikkailla, että tulisi ainakin halvemmaksi kuin Suomessa. Katsastamisen saa suorittaa pari ensimmäistä vuotta kirjeitse, mutta sitten täytyy jo käydä näyttämässä paikan päälläkin. Noo, kaipa aina pieni loma alppimaisemiin onnistuu.

Toinen vaihtoehto on Andorra, joka ei maksa juuri mitään, mutta sinne saa rekisteröidä vain vuodeksi kerrallaan, ja toisekseen en välttämättä haulaisi ylittää valtakunnan rajoja Andorran kansallisuustunnus persiissä. Voisi tulla vähän ihmettelyjä.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Kun laskelmia autoveron laskusta Suomen kansantaloudelle tehdään, kukaan ei tunnu muistavan puutteellisella turvavarusteilla ajettujen autojen kolarien aiheuttamia loukkaantumisia ja kuolemantapauksia. Kansalaisia kuolee kuin kärpäsiä 80-luvun kuolemanloukkurotiskoissa, kun moderniin turvalliseen autoon ei ole varaa. Ja jos Niinistöltä kysytään, ei ole jatkossakaan.

Tuntuu absurdilta, että Sauli Niinistö vastustaa uudempien turvallisten autojen tuontia Suomeen. Siitä huolimatta, että hänen oma vaimonsa menehtyi pari vuotta sitten matkalla miehensä vaalitilaisuuteen. Autossa ei ollut mm. turvatyynyä. No, onhan se kiva olla puolivallaton leskimies, rullaluistella ja köyriä Tanja Vienosta.
 

Le Banner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK täältä ikuisuuteen! 106-105 NYR
Juuri näin Sergei!! Iloinen leski todellakin taistelee sen puolesta että paskakasat pysyy suomen teillä.
Ja valtio saisi raavittua jokaisen selkänahasta(paitsi mannet ja muut mutiaiset)jokaisen ylimääräisen sentin.
Lehdissä revitellään kuolonkolareilla,vittu niissä paskoissa kun ei ole mitään turvallista...



Kyllä helpotti,nyt tupakalle.
 

Carlos

Jäsen
Viestin lähetti Sergei_Krivokrasov
Kun laskelmia autoveron laskusta Suomen kansantaloudelle tehdään, kukaan ei tunnu muistavan puutteellisella turvavarusteilla ajettujen autojen kolarien aiheuttamia loukkaantumisia ja kuolemantapauksia. Kansalaisia kuolee kuin kärpäsiä 80-luvun kuolemanloukkurotiskoissa, kun moderniin turvalliseen autoon ei ole varaa.

Juu, tämä on muuten hauskaa. Kauhistellaan sitä miten koko ajan ihmisiä kuoleen entistä enemmän liikenteessä, eli varmaankin ajokäyttäytyminen heikkenee, autot ovat tehokkaampia ja myöskin turvallisempia, jolloin turvallisuudentunne lisääntyy --> kolarit lisääntyy. Juuri näin.

Ei kenelläkään siellä eruskunnassa ole tullu mieleen että autokantamme vanhenee koko ajan ja SEN takia ehkä kuolonkolarit lisääntyvät? Lähes aina kun näkee kuvai kolaripaikalta missä joku on kuollut, on kyseessä joku pieni 80-luvun tai enintään 90-luvun alun auto. Yhtäläisyyksiä anyone? Jos ihmiset ajaisivat isommilla, uudemmilla ja turvallisemmilla autoilla, joissa on turvatyynyt, turvakorit, hyvät jarrut, jne, voipi olla että nuo tilastot kaunistuisivat melkoisesti! Mutta eeei, kiristetään vaan veroja ja nostetaan maksuja, sillähän liikenteestä rahaa saa. Ei sen väliä että pienemmillä veroilla kauppa kävisi kiivaammin, ja veroja tulisi silti jotakuinkin yhtä paljon. Puhumattakaan siitä miten paljon ympäristöä säästyisi uusilla puhtaammilla autoilla.

Mutta minkäs teet, jotenkin tuntuu vaan että ihmisiltä häviää järki kokonaan viimeistään siinä vaiheessa kun heidät valitaan eduskuntaan. Noudatetaan vanhoja linjoja, kun ei muuteta mitään, kukaan ei voi ainakaan syyttää minua siitä että jotain olisi ryssitty.
 

Isokissa

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Carlos

Joku oli muuten laskenut, että jos Suomessa poistettaisiin autovero, se voitaisiin korvata noin 3300mk vuotuisella käyttömaksulla. Eihän kuulostaisi pahalta?

Löytyykö tästä faktaa jostain, rupes kiinnostamaan.
 

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Mielenkiintoista faktaa hintojen laskusta Tullin puolelta. Heidän laskelmiensa mukaan osa autojen hinnoista laskisi jopa alle puoleen nykyisestä. Niinistö ja Suomen Monopoli Automyyjät taas valehtelevat päin naamaa, että juuri mitään ei tapahdu. Ei ihme, että Kokoomuksen kannatus laskee kuin lehmän häntä. Tietysti sen ymmärtää kun johdossa on pääasialliseti turkulaisia juristeja, joilla ei ole mitään käsitystä yrittämisestä ja vapaasta markkinataloudesta.
 

Carlos

Jäsen
Viestin lähetti Isokissa


Löytyykö tästä faktaa jostain, rupes kiinnostamaan.


Valitettavasti ei sen enempää, muistelen lukeneeni joskus Hesarin yleisönosastosta kun joku oli laskeskellut näitä.

Mutta jos nyt sanotaan vaikka että Suomessa on 2.2 miljoonaa autoa, ja kertoo sen 3300 markalla, tulos on 7.26 miljardia. Että ei se ainakaan paljoa jää siitä mitä valtio kerää verotuloja vuosittain uusien autojen myynnistä. Joku jolla on paremmin nämä tilastot hallussa voisi tietysti tehdä tarkemman laskelman.

Tosin tästä alkaisi sitten kamala itku miten köyhiä taas sorretaan jne...
 

Carlos

Jäsen
Autovero / käyttömaksu

Noniin, otin sitten itse asiasta selvää eli miten olisi.

Vuonna 2001 valtio keräsi autoveroa 6,295 miljardia markkaa ja ajoneuvoveroa 1,306 miljardia. Samana vuonna Suomessa oli rekisteröitynä 2 160 603 henkilöautoa, josta voimme Ojalan laskuopin mukaan vetää sen johtopäätöksen että jos jokaisesta autosta maksettaisiin vuodessa 3518 markkaa, autovero ja vuotuinen ajoneuvovero tulisi kompensoitua.

Vastaavasti voidaan ajatella että valtio keräsi polttoaineveroa samaisena armon vuonna 15,433 miljardia markkaa, jolloin siirtämällä koko autovero polttoaineveroon, polttoaineen hinta nousisi noin 40 centtiä litralta.

Elikkä siis: joko 591.69€ vuodessa käyttömaksu, tai bensan hintaan noin 40 centin korotus litralta, niin autovero voitaisiin haudata. Ja noin vertailun vuoksi, tuota käyttömaksua tulisi siis maksettavaksi tasan 1.62€ päivässä. Luulen että jokainen voi venyttää penniään sen verran että jostain säästää tuon 1.62€/päivä.

Käyttömaksu tosin syrjisi niitä jotka ajavat 80-luvun pommeilla ja muutenkin elävät talous tiukalla, mutta toisaalta, sitten heillä olisi helposti varaa ajaa 10-15 vuotta uudemmilla autoilla, jotka maksaisivat lähes saman verran, mutta joutuisivat sitten maksamaan siitä ilosta sen vajaa 600€ vuodessa. Korotettu polttoainevero taas syrjisi niitä jotka ajavat todella paljon.

Jos taas ajatellaan että keskimääräinen perheauto maksaa tällä hetkellä noin 30 000€, ilman autoveroa hintojen voisi odottaa putoavan johonkin 18 000-20 000€ paikkeille. Eli uutta autoa ostaessa säästöä tulisi huonoimmillaankin 10 000€, ja jos jakaa tuon vuotuisella käyttömaksulla, ko autolla täytyisi ajaa 16.9 vuotta että tilanne menisi tasan = lähtöpisteeseen. Tuskin kovin moni pitää samaa autoa niin kauan. Jos ajatellaan että keskimäärin ihmiset vaihtaisivat autoa joka 5. vuosi, puhutaan huomattavasti edullisemmasta ratkaisumallista kuluttajan kannalta.

Itse suosisin kyllä ilman muuta vuotuista käyttömaksua, jolloin edelleen autoilija maksaisi paljon siitä pyhästä lehmästään, mutta ainakin se pyhä lehmä olisi kohtalaisen uusi, ympäristöystävällinen ja turvallinen.

Että näin, vaihtoehtoja löytyy jos vain valtiovalta uskaltaisi tehdä muutoksia.
 
Viimeksi muokattu:

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Re: Made in Belgium

Viestin lähetti Jip Pii


Ensinnäkin. Belgiassa on melko laajaa autotuotantoa. Heillä ei ole sitä omaa merkkiä, mutta melkoisen monet näistä Euroopan valtamerkeistä omistavat tehtaita Belgiassa. Monelle keskivertoautoilijalle, joka ylpeilee omistavansa saksalaisen tai ranskalaisen auton, voisi tulla yllätyksenä, että oma rakas kulkuneuvohan onkin oikeastaan belgialainen.

Muuten en osaa kovin tyhjentävästi kysymykseesi vastata. Eipä tuo edellinenkään kirjoitukseni ollut tarkoitettu koko veroasian tyhjentäväksi selvitykseksi, vaan vain yhdeksi "pieneksi" asiaksi, joka pitäisi ottaa huomioon isompaa kokonaisuutta käsiteltäessä. Voisin kuitenkin veikata, että Belgiasta taitaa puuttua tämä rankan autoveron perinne. Vanhana teollisuusmaana elintaso oli siellä autoistumisen päästessä käyntiin jo sen verran korkealla, että sisääntulevan valuutan vuoksi heillä oli varaa lähettää autoista rahaa ulkomaille siinä, missä 1950-luvun Suomella ei ollut.

Toinen kysymys tietenkin on se, että miksi Belgiassa on senkin verran autoteollisuutta kun siellä on. Onko taustalla maan aiempi korkea verotus muualta tuoduille autoille, mitä valmistajat ovat kiertäneet rakentamalla kokoonpanotehtaita maahan. Sen jälkeen valuuttaliikenne autojen osalta onkin ollut paremmin balanssissa, joten verosta on voitu luopua. Kunhan ajattelin.
Heilun paljon Belgiassa - juuri autoteollisuudessa.

Ensinnäkin Belgiassa on paljon työvoimaa saatavilla, eikä se ole niin valtavan kallista. Pieniä "työnvälityksiä" löytyy paljon ja niistä lähtee parin päivän varoitusajalla 10 miestä liikkeelle. Viikon päästä oletkin sitten löytänyt ne kaksi, joita vailla olit alusta lähtien.

Belgian strateginen sijainti on myös tärkeä vientiä silmällä pitäen. Esim. Volvo ja Honda valmistavat autonsa ihan sataman vieressä Gentissä. Siitä on hyvä laivata tuotteet eteenpäin.

Belgiassa on EU:n halvimmat käytetyt autot. Selvää syytä siihen on vaikea sanoa, mutta yksi syy on varmasti se, että maan suhde autojen määrään on eri kuin esim. Suomessa. Pieni maa ja joskus todella ahdas. Varsinkin Brysselin ympäristö saa kiittämään luojaa, ettei tarvitse asua siellä. Jos Suomessa olisi viisinkertainen määrä autoja, ei ehkä tarvitsisi kiskoa niistä niin paljon veroa.

Jos nyt katsotaan ihan vaan leikkimielellä, niin verokäyrä laskee samassa tahdissa autojen kasvaessa lukumäärältään, kun katsotaan ensin Ruotsiin ja sitten Belgiaan.

Kaikkiin yhteiskunnan palveluihin täytyy löytyä raha jostain. Mitä enemmän ihmisiä ja autoja - sitä helpompaa varojen keräys on.

Kunhan tuumailin minäkin...
 

Isokissa

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: Autovero / käyttömaksu

Viestin lähetti Carlos
Noniin, otin sitten itse asiasta selvää eli miten olisi.

Vuonna 2001 valtio keräsi autoveroa 6,295 miljardia markkaa ja ajoneuvoveroa 1,306 miljardia. Samana vuonna Suomessa oli rekisteröitynä 2 160 603 henkilöautoa, josta voimme Ojalan laskuopin mukaan vetää sen johtopäätöksen että jos jokaisesta autosta maksettaisiin vuodessa 3518 markkaa, autovero ja vuotuinen ajoneuvovero tulisi kompensoitua.

Autovero peritää ainoastaan kerran, eli silloin kun auto rekisteröidään suomeen eli toi 6,295 miljrd. mk on raha kertymä "uusista" autoista. Ajoneuvero siis se 500 tai 700 peritään kaikista.

Ongelma tulee siinä että jos autovero poistetaan menettää valtio 6,295 miljrd mk ( oletus että uusia autoja olisi myyty sama määrä kuin 2001 110 000) olisi kohtuutonta jos 2 160 603 jo suomessa olevan henkilöauton ajoneuvoveroa korotettaisiin esim 600 € / vuosi koska näistä autoista on maksettu täysi autovero.

Mutta jos rahoitusmalli löytyisi voisi 2 160 603 henkilöauton ajneuvoveron säilyttää nykyisellään ja poistaa XX.XX 200X jälkeen rekisteröidyista autoista autovero ja korvata se esim. 600 € vuotuisella ajoneuvoverolla. Jos ajatellaan että rekisteriin tulisi vuodessa 110 000 autoa niin ensimmäisenä vuonna rahoitustarve olisi vähän yli 6 miljardia markkaa Ajoneuvoveroa tulisi vain 110 000*600€ = 66 miljoonaa autoveroa 0.

Autokannan kasvaessa myös verotulotkasvavat, mutta miten rahoittaa ylimenokausi, siinäpä pulma.
 
Viimeksi muokattu:

Carlos

Jäsen
Re: Re: Autovero / käyttömaksu

Viestin lähetti Isokissa
Mutta jos rahoitusmalli löytyisi voisi 2 160 603 henkilöauton ajneuvoveron säilyttää nykyisellään ja poistaa XX.XX 200X jälkeen rekisteröidyista autoista autovero ja korvata se esim. 600 € vuotuisella ajoneuvoverolla. Jos ajatellaan että rekisteriin tulisi vuodessa 110 000 autoa niin ensimmäisenä vuonna rahoitustarve olisi vähän yli 6 miljardia markkaa Ajoneuvoveroa tulisi vain 110 000*600€ = 66 miljoonaa autoveroa 0.

Autokannan kasvaessa myös verotulotkasvavat, mutta miten rahoittaa ylimenokausi, siinäpä pulma.

Tämä on kieltämättä ongelma. Siihen voisi ehkä rakentaa vaikka jonkunlaisen 5v. ylimenokauden, jossa nämä tekijät porrsastettaisiin, ja lopputuloksessa otettaisiin sitten vielä huomioon ajoneuvojen ympäristöystävällisyydet ja muut, määrätessä niitä maksuja.

Ja siitä ylimenokauden rahoituksesta, jännää että tarvittaessa pankkikriisiin tai Soneraan löytyy rahaa loputtomia miljardeja, mutta sitten yksi 6 miljardia autoveroa on täysin mahdoton poistettava. Eikä löydy mahdollisuuksia, vai eikö ole halua?
 

Tuamas

Jäsen
Mini

Terve.
Tuli tehtäväksi selvittää, että mihin hintaan saisi suomeen rekisteröityä saksasta tai muualta euroopasta tuodun uudehkon minin.

Hintaahan autolla on käytettynä saksassa pyöreästi 14 500E, suomessa uuden ovh. pyörii siinä 24-26 tuhannen euron paikkeilla.
Vm.2000 tai 2001.

Kysely on jo lähetetty asianomaiselle viranomaiselle sähköpostilla, mutta osaisiko joku heittää nopeaa arviota, notta kuinka paljon tuohan lyärään veroja päälle?

Kun toi tullikin on näemmä toistaiseksi hermolomalla...
 

Black Adder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, The Original Six
Kävin tuota tullin verolaskuria näpräämässä ja hmm... hyvältä näyttää. Toki tuo on aika suuntaa antavaa ja tuskin vieläkään kukaan tietää millaiset taulukot Tulli kehittelee auton markkina-arvon arvioimiseksi. Kuitenkin auton hankinta Saksasta kiinnostaa, kovasti. Tähän asti hintoja on tullut vertailtua ja arvioitua lehtiartikkeleiden antaman kuvan perusteella. Eli olisiko Jatkoaikalaisilla ehittää hyviä saksalaisia automyyjien sivustoja kehiin, joista hieman saisi lisäinformaatioa hintatasosta?
 

Matwee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport, Liverpool FC, Suomen maajoukkueet
Teinpäs esimerkki laskun.

Auto on:

Mercedes-Benz C 220 D ESPRIT - Silber (vm. 96) saksasta hintaan 10.570 €

Vastaavan hinta Suomessa Autotalli.com sivuston mukaan noin 25.000 €

Ja tullin verolaskuri =http://192.49.188.122:8080/verolaskuri.html

antaa autovero maksuksi 9.150 €
Tähän päälle vielä 22% arvonlisä vero joka on 2013€
Tuonti tulisi siis maksamaan noin 22.000 €, jolloin säästö olisi vanhassa rahassa luokkaa 18000 mk (3000€).

Ei mikään huima säästö mutta kyllähän tuo kannattaisi.

Otetaan vielä toinen:

Mercedes-Benz E 290 TD Elegance (vm. 97) hintaan 14.950 €
Suomessa vastaava: ei löytynyt ihan vastaavaa muttaa heiteään nyt vaikka 35000€ (asiantuntijat onko arvio väärä?)
Tulli: 12810 €
Arvonlisävaro: 2818 €
Ja säästö siis: 4422 €

Autot löytyivät osoitteesta:

http://www.export-car.com/offer/body_offer.html
 
Viimeksi muokattu:

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Oli aivan pakko hieraista silmiä luettuani Niinistön päivän ilmoituksen: "Tämä hallitus ei esitä mitään uusia veroja tai maksuja autoilijoille". Asiantuntijoiden mukaan lisääntyvä autojen tuonti lisää mahdollisesti enemmän valtion tuloja kuin uusien autojen myynnin väheneminen vähentää niitä. Eikä ole vielä edes varmaa väheneekö uusien autojen myynti tämän johdosta mitenkään radikaalisti.

Onneksi vaalit lähenevät ja ikäviä päätöksiä ei uskalleta tehdä. Ensi kevään jälkeen asiat todennäköisesti muuttuvat.
 

Ojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Viestin lähetti Black Adder
Kävin tuota tullin verolaskuria näpräämässä ja hmm... hyvältä näyttää. Toki tuo on aika suuntaa antavaa ja tuskin vieläkään kukaan tietää millaiset taulukot Tulli kehittelee auton markkina-arvon arvioimiseksi.
Onko tuossa tullin laskurissa mukana se ALV vai lasketaanko se vielä lisäksi veron määrään? Sitä tekstiä kun lukee, niin minä sain sen käsityksen että ALV olisi siinä jo mukana. Onko kuitenkaan näin?

Niin ja se laskuri löytyy täältä.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
"Yhtäläisyyksiä anyone? Jos ihmiset ajaisivat isommilla, uudemmilla ja turvallisemmilla autoilla, joissa on turvatyynyt, turvakorit, hyvät jarrut, jne, voipi olla että nuo tilastot kaunistuisivat melkoisesti! Mutta eeei, kiristetään vaan veroja ja nostetaan maksuja, sillähän liikenteestä rahaa saa. Ei sen väliä että pienemmillä veroilla kauppa kävisi kiivaammin, ja veroja tulisi silti jotakuinkin yhtä paljon. Puhumattakaan siitä miten paljon ympäristöä säästyisi uusilla puhtaammilla autoilla."

Jos ihmiset ajaisivat em. kaltaisilla autoilla ihmiset ajaisivat kovempaa->onnettomuudet lisääntyisivät. Suurin osa onnettomuuksista johtunee liian suurista tilannenopeuksista->ei kyetä arvioimaan nopeuden vaikutuksia auton käyttäytymiseen.

Oletko koskaan ajanut(tod.näk. kyllä) Volvo V70:llä tai jollain muulla "isolla" autolla...tai siis ajanut kovaa. Voin sanoa ettei kyseisessä autossa huomaa eroa ajaako 50 lasissa vaiko 150 lasissa, sen verran rauhallisesti ko. auto käyttäytyy.
Joten sen sijaan että ajaisin "turvallisemmin" saatan ajaa vaarallisemmin koska en kunnolla tiedosta lisääntyneen nopeuden aiheuttamia riskejä.
Ajaessani kerran isovanhempien Fiat Punton Espoosta Saloon tiedostin 100% että >120 km/h on sille autolle aivan liian kova vauhti ja en sitten ajanutkaan kovempaa. Isommassa autossa ei ole tuollaisia "perstuntuma"-hälyttimiä jotka ilmoittavat milloin ajetaan liian kovaa.

Ehkä Mersuihin, Volvoihin ym. pitäisi asennuttaa joku tärinähälytin joka rupeaa täristämään koria kun nopeudet kasvavat liian suuriksi ihmisen reaktioaikoihin nähden.

Sama juttu ABS:n kanssa, onnettomuuksien määrä ei vähentynyt vaan pikemminkin lisääntyi kun ihmiset luulivat uuden hienon jarrusysteemin hoitavan väistämiset ym. heidän puolestaan tms.

Aluksihan vakuutusyhtiöt antoivat "bonusta" jos autossa oli ABS mutta kyseiset bonukset poistuivat pian kun huomattiin kyseisten jarrujen "negatiiviset" vaikutukset.

Nykytilanteesta en tiedä mutta ainakin näin oli vielä silloin kun ABS:t alkoivat yleistyä.

Tarkoitukseni ei ole moralisoida vaan lähinnä osoittaa etteivät nämä asiat ole aivan niin mustavalkoisia kuin ketjussa on osoitettu.
 

Black Adder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, The Original Six
Viestin lähetti Ojo

Onko tuossa tullin laskurissa mukana se ALV vai lasketaanko se vielä lisäksi veron määrään? Sitä tekstiä kun lukee, niin minä sain sen käsityksen että ALV olisi siinä jo mukana. Onko kuitenkaan näin?

Niin ja se laskuri löytyy täältä.

Minä luulin, että on, mutta matwee antaa ymmärtää muuta. Siksi hurrailinkin, kun laskurilla laskeskelin, mutta... Kai siihen se alvi tulee vielä päälle :P
 

Carlos

Jäsen
Viestin lähetti varjo
Jos ihmiset ajaisivat em. kaltaisilla autoilla ihmiset ajaisivat kovempaa->onnettomuudet lisääntyisivät. Suurin osa onnettomuuksista johtunee liian suurista tilannenopeuksista->ei kyetä arvioimaan nopeuden vaikutuksia auton käyttäytymiseen.

Oletko koskaan ajanut(tod.näk. kyllä) Volvo V70:llä tai jollain muulla "isolla" autolla...tai siis ajanut kovaa. Voin sanoa ettei kyseisessä autossa huomaa eroa ajaako 50 lasissa vaiko 150 lasissa, sen verran rauhallisesti ko. auto käyttäytyy.
Joten sen sijaan että ajaisin "turvallisemmin" saatan ajaa vaarallisemmin koska en kunnolla tiedosta lisääntyneen nopeuden aiheuttamia riskejä.

Juu, minulla on nyt vuosimallia 2002, uusi, iso ja kohtalaisen tehokas auto. Nautinto ajaa, sekä kovaa että hiljaa. Saksan autobahnilla menee 200km/h rikki todella helposti, sen jälkeen rupeaa ihmettelemään että viliseepäs nuo puut aika vauhdilla vaikka en aja vielä edes kovaa... hups... Samalla käy usein mielessä että mitä jos tuolla vauhdilla ajan juuri mutkassa, ja rengas räjähtää? Olkoonkin että autossani on turvakori ja 8 airbagia, mutta siltikin jälki olisi todella rumaa. Kuitenkin kun luotan nykyisiin rengasmerkkeihin, ja alla on V-nopeusluokan renkaat, sitä ajattelee että eihän se minulle satu. Vaarallista turvallisuuden tunnetta, tiedän.

Mutta en silti allekirjoita tuota että suurilla ja tehokkailla autoilla välttämättä ajettaisiin sen kovempaa. Aika monissa on nykyään vakionopeudensäädin, mikä ainakin auttaa asiaa. Ja toisekseen, suurin osa nykyajan autoista Suomessakin kulkee heittämällä niin kovaa että hengestään pääsee helpomminkin. Jos haluaa kaahata, siihen tuskin vaaditaan sen erikoisempaa autoa. Uskon että suurin osa kansasta ajaisi tunnollisesti senkin jälkeen, vaikka heillä olisi uusi ja iso auto. Siihen huippumukavaan autoonkin kyllä tottuu ajan mittaan, ja oppii sanomaan jo perstuntumallakin miten se käyttäytyy missäkin nopeudessa.

Yksi pointti on vielä se, että minä ainakin nautin suuresti autollani ajamisesta, ja sen takia monestikin on käynyt niin että annan kiireisempien mennä ohitse ja ajelen ihan hissukseen (rajoitusten mukaan) naatiskellen, mihinkäs tässä oikeastaan on kiire? Hermokaan ei ole niin kireällä ajaessa, jonka uskon vähentävän myöskin onnettomuuksia ja ainakin yleistä mielialaa tiellä.

Ennenkaikkea uusissa ja isoissa autoissa on parempaa juuri se hallittavuus, miten ne käyttäytyvät. Varmasti jos ajaa 100 km/h jollain vanhalla Fiat 127:lla, tietää menevänsä jo riskirajalla, mikä pitää paikkansa, kun taas sama nopeus "loistoautolla" on täysin hallittavissa. Tottakai fysiikan lait edelleen pätevät suurissakin autoissa, mutta hallittavuus on siltikin parempi.

ABS:stä minäkään en pidä, ja aijon seuraavan kerran huollossa käydessäni asennuttaa autooni napin jolla ne voi halutessa kytkeä pois päältä. Jos on tehokkaat jarrut ja kokenut kuljettaja, uskon että se on turvallisempi yhdistelmä kuin ABS-jarruilla. Haluan itse päättää milloin lukitsen renkaat ja milloin vapautan ne, ABS löytyy jalkapohjasta. Kauheimmillaan ABS on silloin kun toisen puolen renkaat ovat jäällä, ja toinen puoli kuivalla asfaltilla. Mites käykään? Suoraan mennään niin että soi, vaikka kauppias niin vakuutteli että "kyllä siellä on tietokone joka huolehtii niistä, no hätä."

Sanotaan nyt sitten vaikka että uusilla ja isoilla autoilla keskinopeudet maantiellä kohoavat keskimäärin 5-10km/h, varmaan ainakin aluksi, kun ihmiset totuttelevat uusiin autoihinsa. Väitän että paremmat turvavarusteet ja parempi hallittavuus silti yhdessä pitävät siitä huolen että liikennekuolemat vähenevät.
 

polvipetteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
varjon juttuun kommentti. Olen ajanut erästä tiepätkää kahdella eri edustusautolla niin kovaa kuin olosuhteet antoivat myöten. Ensinnä alla oli MB 420 (korimalli W126): Kun mittariin tuli 210, ratti ja auto tärisi niin paljon, että oli pakko vähentää vauhtia. Tosin samalla tienpätkällä esim Toyta Corolla GTI tuntui kurjalta jo 180 km/h:n vauhdissa

MB 500S (vm.97): Mittarissa 240, kunnes räntäkeli laittoi hiljentämään vauhtia. Auto ei kerta kaikkiaan valittanut tuossakaan vaiheessa. Nämä olivat ääriesimerkkejä. Mutta tässä tullaankin siihen pointtiin, mitä päättäjät selittävät: Kun autot ovat hyviä ja niissä on viimeisen päälle turvavarusteet, niillä myös ajetaan kovempaa ja joskus taitojen äärirajoilla.

Päättäjien mielestä on siis parempi ajattaa turvattomilla autoilla hiljaa kuin turvallisilla autoilla kovaa.
 

laituri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hockey Reipas, Charlestown Chiefs
Selväksi on nyt tullut se totuus että yli 5 vuotta vanhasta esim. Mersusta tulee mukava euro säästö ja pelit on todennäköisesti hyvässä kunnossa ja vähän ajettuja. Enää ei jää epäkohdaksi kuin ihmiset jotka haluavat ajaa uudella autolla. Omasta autostani hävisi samantien hintaa 2-3 tuhatta euroo ja väliraha uuteen siis suhteessa kasvoi saman verran. Eikä tämä pääty vielä tähän, aiempi EU -päätös siis pakottaa autotehtaat myymään EU:n alueella autot samaan hintaan jäsen maihin. No ok Suomessa se tarkoittaa siis arviolta noin +20% hinnan nousua eli se mun uusi Volkkarin maksaa nyt 37000 ja sitten siihen päälle +20% niin hinta onkin 37 000 + 7400 eli 44400 voi PERSE, eihän kellään oo rahaa maksaa Passatista 260 000 FIM. Alkaa olla väliraha kohdillaan

Siis tämä koskee vain niitä jotka haluaisivat ajaa uudella autolla. Mikäli uusien autojen vero ei muutu.
 

polvipetteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Laituri: noissa ulkomailta tuoduissa autoissa (siis asiallisista liikkeistä ostettuna) on usein kilometrejä vähemmän kuin suomalaisissa vastaavissa, sillä Suomessa "kunnon" autoilla ajetaan joko taksiajoa tai sitten maantieajoa reppureitten toimesta ja mittari piippailee puolen miljoonan kilometrin kohdalla. Ja siitä mittarin ruuvaamattomuudesta voi pyytää sitovan vakuutuksen, jos sitä epäilee. Lisäksi niissä autoissa on monesti paljon paremmat varusteet kuin Suomeen ko. vuosina tuoduissa malleissa. Monesti moottoritkin ovat kohtuullisen terhakkkaampia.

Noiden etujen laskeminen sitten rahaksi onkin vaikeampaa, mutta huolellisen tarkastelun avulla sekin selviää.
 

Matwee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport, Liverpool FC, Suomen maajoukkueet
Viestin lähetti Black Adder


Minä luulin, että on, mutta matwee antaa ymmärtää muuta. Siksi hurrailinkin, kun laskurilla laskeskelin, mutta... Kai siihen se alvi tulee vielä päälle :P

En todellakaan tiedä onko siinä tullin laskurissa ALVI mukana, laskin nuo esimerkki hinnat varmuuden vuoksi pahimmalla mahdollisella kaavalla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös