Viestin lähetti varjo
Jos ihmiset ajaisivat em. kaltaisilla autoilla ihmiset ajaisivat kovempaa->onnettomuudet lisääntyisivät. Suurin osa onnettomuuksista johtunee liian suurista tilannenopeuksista->ei kyetä arvioimaan nopeuden vaikutuksia auton käyttäytymiseen.
Oletko koskaan ajanut(tod.näk. kyllä) Volvo V70:llä tai jollain muulla "isolla" autolla...tai siis ajanut kovaa. Voin sanoa ettei kyseisessä autossa huomaa eroa ajaako 50 lasissa vaiko 150 lasissa, sen verran rauhallisesti ko. auto käyttäytyy.
Joten sen sijaan että ajaisin "turvallisemmin" saatan ajaa vaarallisemmin koska en kunnolla tiedosta lisääntyneen nopeuden aiheuttamia riskejä.
Juu, minulla on nyt vuosimallia 2002, uusi, iso ja kohtalaisen tehokas auto. Nautinto ajaa, sekä kovaa että hiljaa. Saksan autobahnilla menee 200km/h rikki todella helposti, sen jälkeen rupeaa ihmettelemään että viliseepäs nuo puut aika vauhdilla vaikka en aja vielä edes kovaa... hups... Samalla käy usein mielessä että mitä jos tuolla vauhdilla ajan juuri mutkassa, ja rengas räjähtää? Olkoonkin että autossani on turvakori ja 8 airbagia, mutta siltikin jälki olisi todella rumaa. Kuitenkin kun luotan nykyisiin rengasmerkkeihin, ja alla on V-nopeusluokan renkaat, sitä ajattelee että eihän se minulle satu. Vaarallista turvallisuuden tunnetta, tiedän.
Mutta en silti allekirjoita tuota että suurilla ja tehokkailla autoilla välttämättä ajettaisiin sen kovempaa. Aika monissa on nykyään vakionopeudensäädin, mikä ainakin auttaa asiaa. Ja toisekseen, suurin osa nykyajan autoista Suomessakin kulkee heittämällä niin kovaa että hengestään pääsee helpomminkin. Jos haluaa kaahata, siihen tuskin vaaditaan sen erikoisempaa autoa. Uskon että suurin osa kansasta ajaisi tunnollisesti senkin jälkeen, vaikka heillä olisi uusi ja iso auto. Siihen huippumukavaan autoonkin kyllä tottuu ajan mittaan, ja oppii sanomaan jo perstuntumallakin miten se käyttäytyy missäkin nopeudessa.
Yksi pointti on vielä se, että minä ainakin nautin suuresti autollani ajamisesta, ja sen takia monestikin on käynyt niin että annan kiireisempien mennä ohitse ja ajelen ihan hissukseen (rajoitusten mukaan) naatiskellen, mihinkäs tässä oikeastaan on kiire? Hermokaan ei ole niin kireällä ajaessa, jonka uskon vähentävän myöskin onnettomuuksia ja ainakin yleistä mielialaa tiellä.
Ennenkaikkea uusissa ja isoissa autoissa on parempaa juuri se hallittavuus, miten ne käyttäytyvät. Varmasti jos ajaa 100 km/h jollain vanhalla Fiat 127:lla, tietää menevänsä jo riskirajalla, mikä pitää paikkansa, kun taas sama nopeus "loistoautolla" on täysin hallittavissa. Tottakai fysiikan lait edelleen pätevät suurissakin autoissa, mutta hallittavuus on siltikin parempi.
ABS:stä minäkään en pidä, ja aijon seuraavan kerran huollossa käydessäni asennuttaa autooni napin jolla ne voi halutessa kytkeä pois päältä. Jos on tehokkaat jarrut ja kokenut kuljettaja, uskon että se on turvallisempi yhdistelmä kuin ABS-jarruilla. Haluan itse päättää milloin lukitsen renkaat ja milloin vapautan ne, ABS löytyy jalkapohjasta. Kauheimmillaan ABS on silloin kun toisen puolen renkaat ovat jäällä, ja toinen puoli kuivalla asfaltilla. Mites käykään? Suoraan mennään niin että soi, vaikka kauppias niin vakuutteli että "kyllä siellä on tietokone joka huolehtii niistä, no hätä."
Sanotaan nyt sitten vaikka että uusilla ja isoilla autoilla keskinopeudet maantiellä kohoavat keskimäärin 5-10km/h, varmaan ainakin aluksi, kun ihmiset totuttelevat uusiin autoihinsa. Väitän että paremmat turvavarusteet ja parempi hallittavuus silti yhdessä pitävät siitä huolen että liikennekuolemat vähenevät.