Mainos

Autovero uudistuu

  • 26 603
  • 160

Viljuri

Jäsen
Kataiselta tämä on aika puhtaasti polittinen veto kalastella vihreiden ääniä seuraavissa vaaleissa.

No ei kyllä ole. Muutosta on valmisteltu kohta viisi vuotta, jo edellisen hallituksen aikana, ja nyt osa siitä astuu voimaan. Ja siltikin tietyt autoverotuksen piirteet ja käytännöt ovat edelleen yhteisölakien vastaisia.

Mitäs se Vehviläinen muka "omana kantanaan" tässä esitti... Autoverosta on itse asiassa pystyttävä luopumaan kokonaan, koska veron legitimaatio on nykyisellään pelkästään fiskaalinen, ja samalla ollaan omiaan aiheuttamaan verotuksen neutraalisuusvaatimusten kannalta epätoivottavia vaikutuksia.

Suhdannetilanteen, ay-politiikan ja kepun isäntäsiiven niin salliessa avaukset tällä sektorilla eivät jää tähän.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Suhdannetilanteen, ay-politiikan ja kepun isäntäsiiven niin salliessa avaukset tällä sektorilla eivät jää tähän.

Näin on, jatkoa seuraa varmasti.

Nyt vielä pitäisi päästä eroon naurettavasta dieselverosta ja homma alkaa oikeasti vaikuttamaan edistykselliseltä.
 

Rodion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kakun kasvattajat. Sympatiat kakun jakajille.
Mitenköhän tämä vaikuttaa käytettynä tuotavien autojen verotukseen? En ole vielä huomannut kommentteja siihen suuntaan.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Mitenköhän tämä vaikuttaa käytettynä tuotavien autojen verotukseen? En ole vielä huomannut kommentteja siihen suuntaan.

Tämä kävi myös mielessä.

Etetnkin kun olen ajatellun tuoda 1-2 vuoden sisällä 83-88 mallisen saksalaisen boxer-koneisen urheiluauton joka ei varmasti ole millään tavalla ympäristöystävällinen.
 

Jinsui

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Mitenköhän tämä vaikuttaa käytettynä tuotavien autojen verotukseen? En ole vielä huomannut kommentteja siihen suuntaan.

Kiinnostaisi myös. Tietenkin uudistus vaikuttaa epäsuorasti käytettyjen kotimaisten hintaan ja tätä kautta ulkomailta tuotavien autojen verotusarvoihin. Vielä kun tulli fiksaisi prosenttitaulukkoaan uuden linjauksen mukaiseksi.
 

Conroy#22

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tärpätti, Southeast Division Champions
Tuosta voi kurkistaa uusien autojen hinnanmuutoksia:
http://www.iltasanomat.fi/autot/autovero.asp

Eli tehokasta autoa ei ainakaan kannata ostaa, ellei ole miljonääri..Paskempi munkki, jos olet jo uuden Ferrarisi tilannut ja toimitus on tammikuussa, saat maksaa 100 000€ lisää siitä.
Kiitos Jyrki ja Matti taas tästäkin. Tehän ette maksa virka-autoistanne mitään.
 

HABS #11

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Pelicans, Antikale Lahko
Itsellä ollut suunnitelmissa ostaa käytetty(2004-) renault megane 1,5 diesel. Nyt näyttää iltapulun taulukon mukaan uuden diesel megaenn arvo tippuvan muutamia tuhansia euroja. Luulisi että veron alennus vaikuttaa käytettyjenkin hintaan ainakin muutaman satasen.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Eli tehokasta autoa ei ainakaan kannata ostaa, ellei ole miljonääri..Paskempi munkki, jos olet jo uuden Ferrarisi tilannut ja toimitus on tammikuussa, saat maksaa 100 000€ lisää siitä.
Kiitos Jyrki ja Matti taas tästäkin. Tehän ette maksa virka-autoistanne mitään.

Melkoista komiikkaa. Eiköhän sinulla Conroy ole varaa maksaa 100 000 lisää, jos sinulla varaa siihen Ferrariinkin.

On kyllä todella hieno uudistus. Amerikkalaisten 50-luvun tekniikalla varustettujen autojen myynti tulee romahtamaan entisestään ja nykytekniikalla varustetut tehokkaat, mutta vähäpäästöiset autot tulevat lisääntymään.


Siitä pääsee valitsemaan ihan tehojen mukaan...

320DA 2008 E90 SEDAN BUSINESS 144 49 215 42 567 -6 648 177 hv
325DA 2008 E90 SEDAN 184 55 240 50 863 -4 377 198 hv
330DA 2008 E90 SEDAN 197 60 790 57 131 -3 659 231 hv
335DA 2008 E90 SEDAN 200 64 650 61 019 -3 631 285 hv
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Mielenkiintoista nähdä käytettyjen autojen hintojen kehitys. Autokauppiaathan odottavat uudistuksen lisäävän uusien autojen myyntiä selvästi. Tämä on perinteisesti tarkoittanut käytettyjen hintojen alenemista, sillä autoliikkeillähän ei ole halukkuutta kerätä käytettyjä nurkat täyteen, vaan kiertoa on nopeutettava.

Käytetyistä on kauppiaiden mukaan muutenkin ollut viime vuosina "riesaa", kun tuontiautot ovat osaltaan lisänneet käytettyjen määrää. Isot bensa-autot varmaan pysyvät tämän uudistuksen jälkeen tuontiautojen suosikkilistalla, joten jos myynti Suomessa vielä nousee, niin käytettyjen hinnan voi odottaa laskevan rajusti.

Jokohan päästäisi yleisesti tuohon muualla Euroopassa yleiseen "haamurajaan", että auton hinta puolittuu kolmessa vuodessa?
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Niin no, itsellä on uudehko taloudellinen auto jonka hinta laskee IS:n mukaan hiukan yli 2000 euroa. Eli käytetyn auton arvo laskee myös, laskeeko sitten suhteessa enemmän mitä uusi auto - sitä ei voi tietää.

Suomalaiset on kuitenkin todella juutalaista kansaa ja "uutta autoa ei kannata ostaa", "auto on huono sijoitus" tai "kun ajat uuden auton ovesta ulos, sen arvo laskee samalla sekunnilla 25 %" ovat niin tuttuja lauseita täällä. En mitenkään jaksa uskoa että nyt muutaman tonnin alennuksen takia ihmiset ostaisivat uusia autoja, nythän tämä pihi kansa saa uudehkoja käytettyjä todella halvalla.

Niin ja seuraava autoni tulee olemaan uudehko / uusi taloudellinen auto, joten aika plus/miinus nolla tämä on minulle. Hyvä uudistus joka tapauksessa, niitä rankaistaan jotka rankaisevat ympäristöä.
 

Jii

Jäsen
Suosikkijoukkue
musta & valkoinen
Smart fortwo dieselien hinnat putoavat liki 20% !

Siinäpä uusi kauppakassi ensi vuodeksi.

Kaiken kaikkiaan helvatan hyvä uudistus. Itse en olisi koskaan mitään kuusilitraista miljoonan hevosvoiman vaunua ostanutkaan, joten tulevaisuuden autohankinnoissa säästyy pitkä penni.

Saa nähdä miten paljon tämä vaikuttaa Suomeen tuotaviin autoihin. Paljonko tulee uusia malleja ja jopa merkkejä?
 

Carlos

Jäsen
Hallitus löi meikäläisen ainakin ällikällä. Perkele, ensimmäistä kertaa pitää sanoa että olen YLPEÄ suomalaisesta autoverotuksesta, näin sen pitää mennäkin! Ja itse ostin juuri toukokuussa auton jonka nyt olisi saanut 2300EUR halvemmalla, enkä silti valita. Tosin kyllä vaihtoautostakin olisi saanut nyt paljon vähemmän, ei siinä mitään.

Muutamia huomioita noin muuten, niin veikkaanpa että esim. Porschen maahantuoja kiroilee juuri tällä hetkellä suhteellisen voimakkaasti. Voi olla esim. Cayanne Turbon ostajilla paraikaa pieni "uudelleenharkinta" menossa. :-)

Sen sijaan uskon että Toyotan, Hondan ja Lexuksen edustajat hykertelevät tyytyväisenä, firmoilla on heittää kehiin "muodikkaita" Hybridejä, ja tehtailta on lähiaikoina tulossa uusiakin malleja vaikka kuinka. Jos vertaa vaikka hybridien "äitiä" eli Priusta, niin ennen perusmalli maksoi 37 100 EUR, joka on liikaa normaali-perheellisille vaikka haluaisivatkin edistää vihreitä arvoja. Sen sijaan uusi hinta karvan päälle 30 000EUR on jo ihan eri juttu, se pistää tosissaan miettimään.

Ja kaiken lisäksi Hondan Civic-hybridi keikahti reippaasti alle 30tEURon, joka varmasti edistää sen myyntiä.

Lisäksi uskon myös että esim Lexuksen RX-mallia myydään jatkossa enää lähes pelkästään 400h -versiona, joka on nyt samanhintainen kuin useimmat muut bensaversiot. Ja tämä oli siis ennen REILUSTI kalliimpi muita, mutta silti myi hyvin suhteessa muihin.
 

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Täytyy kyllä antaa taas ruusu hallitukselle siitä, että oikeasti tekevät merkittäviä asioita. Tietysti joku voi olla kanssani eri mieltä, mutta muutos tähän suuntaan on erittäin tervetullutta kehitystä.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Tuskimpa nuo paljoa hintojaan tiputtavat. Kolmenkympin hintaluokan autoja halvennetaan varmaan noin tuhannen euroa ja loppu erotus jätetään sitten maahantuojan/tehtaan taskuun. Voidaan markkinoida, että tiputettiin hintoja reilusti, vaikka perusköyhän suomalaisen silmissä ne näyttävät edelleen perhanan kalliilta. No onhan se tonni rahaa sekin. Maksaa sillä vakuutuksen, käyttöveron ja huollon vuodeksi ja ehkä pari tankillista polttoainetta.

Toisaalta voihan joku sooloilija lähteä rankkaankin hintakilpailuun, niin muiden olisi silloin seurattava ainakin vähän perässä.
Autokauppiaat ovat luvanneet, että veromuutos tulee suoraan autojen hintaan. Edellisissä veromuutoksissa ollaan tehty samoin, ja tämä olikin yksi peruste sille, että verotusta voidaan keventää. Automyyjänä oleva kaverini myös totesi että autojen katteet ovat ihan kivasti kohdillaan, eli nostopainetta ei ole. Lisävolyymilla saadaan enemmän voittoa aikaiseksi, tämä nähtiin jo edellisessä (pienessä) veronlaskussa. Nykyisellään kauppiaat ovat todella tyytyväisiä tulevaan veroalennukseen.
 

redcougar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liigan Svedut
Osa uudistuksista hyviä, osa huonoja.

Monilapsiset perheet päätyvät tässä maksajajiksi, eli se siitä hallituksen toiveesta "tehkää lisää lapsia" (Vanhasen edellinen hallitus).
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Monilapsiset perheet päätyvät tässä maksajajiksi, eli se siitä hallituksen toiveesta "tehkää lisää lapsia" (Vanhasen edellinen hallitus).
Miten niin? Esimerkiksi Citroen Grand Picasson (diesel) hinta tippui 4321 euroa. Lisäksi noitten Citikan laivojen dieselpäästöt ovat kuitenkin ihan kohtuullisia (150) kokoon nähden.

Vai kuinka monilapsisesta perheestä oli kyse? Yli 30?
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Monilapsiset perheet päätyvät tässä maksajajiksi, eli se siitä hallituksen toiveesta "tehkää lisää lapsia" (Vanhasen edellinen hallitus).

Saisiko tästä jonkinlaisen esimerkin? Vai tuliko autoihin joku lapsi-istuinvero, joka on jäänyt minulta huomaamatta?
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Saisiko tästä jonkinlaisen esimerkin? Vai tuliko autoihin joku lapsi-istuinvero, joka on jäänyt minulta huomaamatta?

Jospa redcougarin maailmassa lapsiperheillä pitää olla möhköfantti katumaasturi äiteellä. Silloinhan siinä varmasti tuli hallaa perheelle, mutta omasta mielestä ihan oikein, katumaasturit on täysin turhia laitteita! Vai voiko joku kertoa niiden tarkoitusta? Jos puolestaan tarkoitetaan isoa perhe Volvoa, jonka hinta mahdollisesti nousi, niin kyllä se perheen äiti voi ajella sillä pikkuautollakin...

Aeroman kirjoitti:
Ajatelkaa esim. nelihenkistä perhettä matkalla kesmökille, ja joku pieni gaselli hyppää tuulilasiin, niin mahdollisten pienten lasten turvallisuus on suuremmassa vaarassa, kuin esim. V70 Volvossa.

Tässä molemmille video isoista vanhoista perheautoista verrattuna pienempään:
http://www.youtube.com/watch?v=nr5nRHV5Z9E

Tuossa on paljon totuuden pohjaa, ei suomalaisilla ole kuitenkaan varaa ostaa sitä uutta V70:iä vaan ostetaan Ruotsista joku 90-luvun tuontipaska.
 

Berrie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Ilves
Monilapsiset perheet päätyvät tässä maksajajiksi, eli se siitä hallituksen toiveesta "tehkää lisää lapsia" (Vanhasen edellinen hallitus).
Jos nuo julkaistut hinnat pitävät paikkansa niin ei kai tässä maksajiksi joudu kuin ne monilapsiset perheet jotka ostaa lapsilleen isoilla bensakoneilla varustettuja kiitureita.
 

Berrie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Ilves
Kun tuossa viitattiin V70 Volleihin niin ainakin IS:n mukaan V70 D5 AWD:n hinnat tulevat alaspäin.

V70 2008 D5 AWD SUMMUM BUSINESS MAN 193 59 000 55 097 -3 903

Tuollainen kävisi minullekin, mutta hinta olisi saanut pudota pari kilotonnia lisää että voisi harkita... :)
 

redcougar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liigan Svedut
Lähinnä kolme lapsinen perhe ja yli siitä. Meidän nelihenkinen perhe on jo tavallaan helisemässä tavaramäärän kanssa farmari-volvolla, joten voin vain kuvitella esim. 6-henkisen perheen tuskan tavaramäärän kanssa. Kyllä mekin mahdumme tavaroinemme reissuun, mutta mistään mukavasta matkanteosta ei voi puhua. Auto pitää valita käyttötarkoituksen mukaan, mutta Suomessa siitä mätkäistään korkeat maksut. Kattelin jokunen viikko sitten FST:n spotlight ohjelmaa autoverotuksesta, jossa oli Janina Andersson vieraana. Voisi Vihreät hieman ohjeistaa edustajiaan siitä mitä kannattaa telkkarissa sanoa. Hänen mukaansa ainoa asia mitä kannattaa miettiä auton valinnassa on ympäristöyställisyys, kaikki muu on toisarvoista. Ja se mikä mua kanssa tässä päätöksessä risoo, on se että selitetään kuinka kivaa se tekee ympäristölle. Vaikka Suomesta poistuisi kaikki autot, sillä ei olisi mitään vaikutusta saasteisiin. Puhuisivat asioista niiden oikeillä nimillä paskanjauhannan sijasta.

Ja haluan, että auto on isohko/iso. Näin ollen on tarpeeksi tilaa, matkustaminen on mukavampaa. Itse varmasti maksan suuret maksut. Mutta so what, sitten maksan. Sehän on vain rahaa.

Joku nyt toivoi esimerkkiä, lähipiirissä on yksi 7-lapsinen uusioperhe ja yksi 9-lapsinen perhe (eivät ole lestoja, pitävät vain lapsista). Tunge tommonen kööri koirineen johonkin Grand Picassoon. Myönnän, ovat aika extreme-esimerkkejä, mutta noitakin löytyy.

Ja sellanen tarkennus, että puhun kokonaisuutena eilisistä päätöksistä, eli autoverosta ja ajoneuvoverosta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös