Mainos

Autovero uudistuu

  • 26 605
  • 160

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
En ihan ymmärrä miten tämä on mahdollista - ellei sitten vaihda täysin saman hintaiseen autoon? Jos auton hinta putoaa 10%, niin kyllähän 10% uudemmasta ja kalliimmasta autosta on enemmän kuin 10% vanhasta ja halvasta.
Se on nimenomaan siinä mielessä mahdollista, että autokauppiaat maksavat alihintaa vaihtoautoista tällä hetkellä, että saisivat paikattua vero-alen aiheuttaman varaston arvonlaskun.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Tässä muuten linkki, missä kerrotaan totuus dieselien ympäristöystävällisyydestä. Ei kaikki ole aina niin kuin kerrotaan.
Tuo linkin otsikkokin on jo huonosti muotoiltu, kun siinä lukee että: Autoverouudistus suosii saasteita.

Jutussa kuitenkin mainitaan aivan oikein, että kasvihuoneilmiöön nykyinen uudistus vaikuttaa positiivessa mielessä. Se on kuitenkin varsin tärkeä asia, että siihen saadaan parannuksia aikaiseksi. Kioton ilmastosopimushan on ollut tämän asian yksi suurimmista askeleista, mitä aikaiseksi on saatu, ja se jo tavallaan velvoittaa pääsemään hiilidioksidipäästöissä alle vuoden 1990 tason.

Jos oikein saivartelemaan ruvetaan, niin kaikki polttaminen pitäisi silloin kieltää, jos päästöistä halutaan eroon, koska aina niitä syntyy, kun jotain poltetaan.
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Artsi kirjoitti:
Mitenkäs se sitten erotettaisiin se traktorin tankkiin laitettava polttoöljy ja lämmitykseen käytettävä?

Kyllä se on eroteltu jo kauan. Ei kukaan moottoreistaan välittävä urakoitsia kaada kaivurin ta traktorin tankkiin tupaöljyä. Kyllä meidänkin firmaan tulee moottoripolttoöljy iha erikseen, erilliseen säiliöön.
 

Neely

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kings ,Englanti, Blaugrana&C.D. Santa Clara
Ketjun aihetta sivuten taitaa tämän verouudistuksen aiheuttamana meille eksyä yksi kappale diesel Minejä lähinnä stadiin ja kehäteille keskittyvään ratin pyöritykseen. Näyttääpi moisen vempeleen hinta putoavan jo järkeenkäypään luokkaan.

Nykyinen bensavekotin kun tykkää niellä janojuomaansa moisessa ajelussa sen 8.5-9l/100km niin hankintakustannus niputtuu ajamalla tulevaan säästöön aika näppärästi. Kilometrejä kertyy vuodessa 25 000-30 000 kilometrin verran satunnaiset pidemmät siivut landelle ynnämuut huomioiden.
 
Viimeksi muokattu:

YksinLäpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

-Mercury-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät

Jaa että ministerikö se päättää polttoaineiden hinnoista?
Veroihin voi olla vaikuttamassa ja niissä korotukset olivat toki dieselissä isommat.

Uudet valmisteverot 2008 alkaen (muutos):
diesel 36,40 c/l (+ 4,46 c)
bensiini 62,70 c/l (+ 3,94 c)
kevyt polttoöljy 8,7 c/l (+ 1,64 c)

(lisäksi arvonlisävero)
http://www.oil-gas.fi/files/260_HinnatjaverotSuomessa.pdf
Tuolta voi tutkailla verojen lisäksi historiallista hintakehitystä.


Käyttövoimaverosta:
eräs mielipidekirjoitus johon on helppo yhtyä.

Dieselvero ei siksi ole rangaistusvero vaan helpotusvero. Maksamalla vuotuisen könttäsumman saa ostaa kevyemmin verotettua dieseliä mielin määrin. Ilman eri verotasojahan diesel ja bensa maksaisivat suunnilleen yhtä paljon.
Sopii mielestäni hyvin tänne pitkien etäisyyksien ja harvaan asuttujen seutujen maahan.
 

YksinLäpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No, oli vähän pilkettä silmäkulmassa.
Ei se Katainen vielä niin iso herra vielä ole, eikä tarvitse koskaan tullakaan.
 

Cosmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JB & KG
Lisävarusteista

Autoa ostettaessa verot maksetaan toki myös lisävarusteista. Saman mallisarjan sisällä joku varuste maksaa käytännössä aina saman verran. Saman mallisarjan sisällä autoveron osuus kuitenkin vaihtelee, ts. "halvan veron autoissa" sama varuste jättää kauppiaalle enemmän katetta ja "kalliimmissa" sitten vähemmän. Saas nähdä, reagoidaanko tähän kaupoissa mitenkään. Varmaan tinkivaraa luulisi löytyvän jatkossa, mikäli varusteiden hinnat pysyvät ennallaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös