Mainos

Autovero uudistuu

  • 26 616
  • 160

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Ok, yhdeksänhenkinen perhe ei mahdu Grand Picassoon, mutta entäs redcougarin viisihenkinen (?) perhe? Kuinka iso sen auton tulisi olla?
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Joku nyt toivoi esimerkkiä, lähipiirissä on yksi 7-lapsinen uusioperhe ja yksi 9-lapsinen perhe (eivät ole lestoja, pitävät vain lapsista).

Eli nyt on siis kyse pikku-bussien verotuksesta? Henkilö-autoista ei taida löytyä yhtään autoa, johon mahtuisi 9-11 henkeä.
 

mixu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Tässä tehtiin suora tulonsiirto hyvätuloisille eli niille lisää joilla jo on. Hyvätuloiset ostaa joka tapauksessa uuden auton ja nyt saa sen vaan halvemmalla. Köyhät ajaa vanhoilla romuilla jotka kuluttaa paljon ja taas köyhä maksaa. Jos ilmastonmuutosta oltaisiin ajateltu niin mitään hintoja ei olisi saanut laskea vaan toiset olisi pitänyt nostaa enemmän kuin toiset.
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Tässä tehtiin suora tulonsiirto hyvätuloisille eli niille lisää joilla jo on. Hyvätuloiset ostaa joka tapauksessa uuden auton ja nyt saa sen vaan halvemmalla. Köyhät ajaa vanhoilla romuilla jotka kuluttaa paljon ja taas köyhä maksaa. Jos ilmastonmuutosta oltaisiin ajateltu niin mitään hintoja ei olisi saanut laskea vaan toiset olisi pitänyt nostaa enemmän kuin toiset.

Tällähän juuri kannustetaan ihmisiä ostamaan ympäristöystävällisempiä autoja. Huonotuloinenkin perhe voi ostaa taloudellisen uudehkon käytetyn auton vaikka 8000 eurolla.

Kun nyt taas hyvätuloiset joiden on pakko ajella kaupungissa Bemareilla, katumaastureilla tai muilla vastaavilla, kun oma kulli on niin pieni, maksavat siitä lystistä nyt vaan enemmän.
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Joku nyt toivoi esimerkkiä, lähipiirissä on yksi 7-lapsinen uusioperhe ja yksi 9-lapsinen perhe

Tuommoisissa tapauksissa tarvitaankin jo iso tila-auto ja sitten 9-henkisen perheen tapauksessa kaksi autoa tai pikkubussi, mutta kummassakin alennusta on tapahtunut, jos ostaa vaan oikeanlaisen:
COROLLA VERSO 2007 1.8 VVT-I LINEA TERRA MULTIMODE 7PERSON -1 842€
FIAT DUCATO 2006 11 COMBI 2.2 MULTIJET (H1L1) -1 964€

En oikein löydä pointtia, tykkäätkö sitten itse/aiotko ostaa Audi S8:n? Silloinhan varmasti kyrsii, mutta kyllä muuten uudistus on parempaan suuntaan.
 

redcougar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liigan Svedut
Te puhutte pelkästään autoverosta, minkä lasku on hyvä juttu. Mutta ne kustannukset ei jää siihen, mä kritisoin enemmänkin ajoneuvoveroa, jota ei ilmeisesti olisi saanut sanoa tässä ketjussa. Eli kuten aikasemmassa postauksessa kirjoitin, puhuin kokonaisuudessaan eilisistä esityksistä, joissa on hyviä ja huonoja puolia. Huonot puolet tulee ajoneuvoverossa.

Niin, ja sergeille, mulla on nelihenkinen perhe, ja V40 on hieman pieni auto meille mun mielestä. Onneksi ei ole koiraa. Se jos joku muu perhe tulee toimeen pienemmälläkin autolla, hyvä juttu heille.
 

Artsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Te puhutte pelkästään autoverosta, minkä lasku on hyvä juttu. Mutta ne kustannukset ei jää siihen, mä kritisoin enemmänkin ajoneuvoveroa, jota ei ilmeisesti olisi saanut sanoa tässä ketjussa. Eli kuten aikasemmassa postauksessa kirjoitin, puhuin kokonaisuudessaan eilisistä esityksistä, joissa on hyviä ja huonoja puolia. Huonot puolet tulee ajoneuvoverossa.

Niin, ja sergeille, mulla on nelihenkinen perhe, ja V40 on hieman pieni auto meille mun mielestä. Onneksi ei ole koiraa. Se jos joku muu perhe tulee toimeen pienemmälläkin autolla, hyvä juttu heille.

Jos on rahat niin tiukalla, että tuo ajoneuvoveron nosto tekee pahaa, niin miksi ajaa noin suuriruokaisella autolla. Esimerkiksi Opel Vectra on tilavampi ja kuluttaa vähemmän. Jos kerran haluaa ajaa "saastepyssyllä", niin silloin on syytä tyytyä osaansa maksajana.
 

Jindebyne

Jäsen
Nyt tulee todennäköisesti koko topicin tyhmin kysymys, mutta koittakaa ymmärtää yksinkertaista palstalaista.

Eli nyt kun katselin noita autojen uusia hintoja, niin huomasin esim. oman autoni hinnan nouseen hieman yli 10 000e. Vaikuttaako tuo mitenkään jälleenmyyntihintoihin jos oma autoni on kuitenkin rekisteröity v.2007?
 

Mazaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Karsinnat
Tarkoittaako tämä nyt sitä, että kannattaa mennä nopeasti autokaupoille ja ostaa muutama hieman sporttisempi peli alle?

Sen jälkeen ajella niillä pari kuukautta ja myydä ne nyt sitten tammikuussa "pienellä" voitolla pois?

Oma lista näyttää tältä:

Auto, C02-päästöt, vanha -07 hinta , uusi hinta -08, arvon nousu

Mercedes SL 65AMG 2007, 362, 330 000, 425 883, 95 883
Bmw M6
2008 E64 Cabrio, 366, 181 500, 234 922, 53 422
Hummer H3 2007 3.7 Automaatti, 346, 67 150, 85 048, 17 898
Porsche 911
2008 3,6L - 390 Kw / 680 NM, 449, 303 000 , 391 163 , 88 163
Maserati Quattroporte 2006 4.2 4D AUT 295Kw, 440, 199 200, 257 683, 58 483
Audi A8 Sedan Lang 6.0 W12 Quattro 2008 Tiptronic-Aut. 331 Kw, 338, 189 900, 233 499, 43 599
Lada Niva 4X4 2007 1.7I 3D, 233, 14 990, 16 041, 1 051

Eli nyt autokaupoille ja tekemään 360.000€ voitto ostamalla kuusi autoa (+ yksi muu).
Vaikka myisi autot yhteensä 100.000 alle ostohinnan, niin silti käteen jäisi ihan mukavasti valuuttaa.
Sillä voisi sitten hakea vaikka tuon M6:n alle. :)
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Tarkoittaako tämä nyt sitä, että kannattaa mennä nopeasti autokaupoille ja ostaa muutama hieman sporttisempi peli alle?

Jostain olin lukevinani että vastaavissa autoissa on niin pitkät toimitusajat ettei niitä käytännössä ehdi tilata ennen seuraavaa vuotta.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
BMW on suurin voittaja tässä diilissä, aika hyvin kun 535d jossa tehoa on 286heppaa on jatkossa yli 5000€ halvempi kuin aikaisemmin. Muutenkin BMW:n mallisto lienee paras teho/kulutus suhteeltaan ja kun lähtöhinnatkin ovat korkeita niin euromääräinen alennus on suurin.

Toinen hyvä kohde on Volkkarin TSI-koneiset mallit, hinnat tippuu kaikissa roimasti.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Joku kyseli käytetyistä...

Eli ensi vuoden puolella maahan tuoduista käytetyistä unohdetaan ns. historialliset veroprossat ja vero-% määräytyy joko CO2 päästön mukaan (EY-tyyppihyväksytyt, käytännössä 2001-> mallit) tai painon mukaan (vanhemmat).

Ensi vuoden alusta on helvetisti halvempaa tuoda maahan pieniä diisseleitä kun taas kaikki suuret bensaautot saavat kovemmat veroprosentit.

Tullin sivuilla hyvä infopläjäys aiheesta.

Suomesta ostetut käytetyt menee vanhan käytännön mukaan (hinta on se minkä maksatkin ostaessa), ainoa muutos on 2010 tuleva ajoneuvovero joka menee päästöjen mukaan.

Itsellä taisi jäädä käytetyn M3:n tuonti siihen, maksaa aivan perkeleesti enemmän tuoda maahan.
 

polvipetteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Mielenkiintoisia lukuja tuossa Ilta-Sanomien taulukossa. Daespoon BMW-"ylistyksen" rinnalle muutama muukin esimerkki. Ei ole esimerkiksi Audin vajaan 6.000 €:n hinnanalennus pieni lähtöhintaan verrattuna:

Honda:
ACCORD 2008 4D DSL 2.2 I-CTDI SPORT 145 35 550 31 014 -4 536

Skoda:
OCTAVIA 2008 COMBI 2.0 TDI DPF RS 157 38 220 33 920 -4 300

Audi:
A4 2008 AVANT SPORT EDITION 2.0 TDI (DPF) 125 KW 154 47 980 42 177 -5 803
A6 2008 AVANT 2,0 TDI (DPF) 103 KW 172 53 080 47 947 -5 133
 
Viimeksi muokattu:

Tibexe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
BMW on suurin voittaja tässä diilissä, aika hyvin kun 535d jossa tehoa on 286heppaa on jatkossa yli 5000€ halvempi kuin aikaisemmin. Muutenkin BMW:n mallisto lienee paras teho/kulutus suhteeltaan ja kun lähtöhinnatkin ovat korkeita niin euromääräinen alennus on suurin.
Tämä on kyllä totta, muutenkin varsin sopivasti Bemarin "Efficient Dynamics"-mainokset ovat ruvenneet pyörimään töllössä. BMW:n satsaukset taloudellisuuteen sekä CO2-päästöarvojen kurissapitoon tehoa unohtamatta alkavat nyt Suomessakin todennäköisesti maksaa takaisin. Kun Bemarin 100-sarjan diesel-malleja alkaa saamaan miltei samaan hintaan kuin esim. Toyota Corollan vastaavia diesel-malleja, niin ei ihme jos BMW kaappaa itselleen lisää markkinaosuuksia.
 
MM kävi tänään autokaupassa, koska auto, jonka hinta tulee laskemaan on tilattu 2 viikkoa sitten, hintaetu olisi noin 5000 euroa, kyse on diesel-Audista.

Olen asioinut suoraan autoliikkeen tj:n kanssa ja hän puhui siinä keskustelujemme aikana monta puhelua tätä asiaa koskien, homma on ihan täysin levällään ainakin autokauppiaiden puolella.

Omalta osaltani tilanteen tekee mielenkiintoiseksi, että minulla ei tuosta autosta ole vieläkään tehtynä minkäänlaista kirjallista sopimusta enkä ole maksanut siitä senttiäkään, vaan auto on tilattu puhelimessa. Autoa ei ole edes aloitettu tekemään Saksassa ja sen arvioitu maahansaapumisaika on viikko 52/2007, kilpiin se oli tarkoitus alunperinkin laittaa 2.1.2008.

Tilauskannasta on kuitenkin mennyt jo info Tullille, että tuollainen auto on tilattu minulle 2 viikkoa sitten. Saa nähdä, tuliko "kallis" Audi vai laskeeko hinta tuohon jo ennen veromuutosta tilattuunkin autoon. Autokauppiaan oma mielipide oli että kyllä tulee hyvitystä, koska varastossa oleviinkin voi hakea hyvitystä.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Jos nimet eivät ole paffissa eikä rahaa maksettu niin ilmoita kylmästi että et aio tilata autoa ellei se mene uuden veron mukaisesti.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
BMW on suurin voittaja tässä diilissä, aika hyvin kun 535d jossa tehoa on 286heppaa on jatkossa yli 5000€ halvempi kuin aikaisemmin.

Mun käytössä oleva firmalle rekisteröity auto kuuluu sitten niihin toisiin voittajiin, joiden hinta nousi reippaasti. Äkkiseltään vilkaisten tuli vaatimattomat 25 prossaa lisää hintaa. Tosin auto on jo alla eli sen arvohan vaan nousi entisestään :)

Uskaltaakohan tuolla enää edes ajella kun saa syytteen luonnonvarojen tuhoamisesta ja kasvihuoneilmiöstä kaaran kuluttaessa 18 litraa satasella. Siis tyhjäkäynnillä. Moottoritiellä sitten 25 litraa.

Seuraava auto on todennäköisesti joku hieman vähemmän kuluttava. Ja aivan oikeaan suuntaan tässä kaiketi sinänsä mennään. Isoista tehoista isot maksut. Kaipa sen niin pitääkin olla.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tämä muutos suosii siis pieniä autoja, joissa on tosiaan noin litrainen kone, eikä ne kuluta mitään. Kaunista se on ajatella näin puhtaasti ympäristön kannalta, mutta vastaavasti isommat ja ennenkaikkea turvallisemmat autot joutuvat tässä kohtaa huonoon valoon. Kaikissa kolaritilanteissa isompi ja massiivisempi peli on turvallisempi kuin joku pieni korppusaha.
Moottori-lehdessä oli kolaritesti uuden Fiestan ja -90 Sierran välillä. Taisivat ajaa viittäkymppiä nokat puoliksi vastakkain, simuloitu yleisintä maantiekolaria tjsp. Tulos oli kuitenkin se, että Sierran kuski olisi menehtynyt, kun taas Fiestan kuski olisi selvinnyt lievin jälkavammoin. Sierra painoi 200 kg enemmän, eli ei se aivan esittämälläsi tavalla mene.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Tilauskannasta on kuitenkin mennyt jo info Tullille, että tuollainen auto on tilattu minulle 2 viikkoa sitten. Saa nähdä, tuliko "kallis" Audi vai laskeeko hinta tuohon jo ennen veromuutosta tilattuunkin autoon. Autokauppiaan oma mielipide oli että kyllä tulee hyvitystä, koska varastossa oleviinkin voi hakea hyvitystä.
Ymmärtääkseni veron voi tilittää ensi vuonnakin, tosin silloin käyttöönottopäivän tarvitsee olla 1.1.2008. Eri asia toki, jos kauppias haluaa kompensoida asiaa. Voi olla että haluaakin, koska muuten saattaa loppuvuoden myynnit olla aika laihoja.

Toki uuden auton tulo tehtaalta kestää kuukauden (?) päivätkin muutenkin.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Uskaltaakohan tuolla enää edes ajella kun saa syytteen luonnonvarojen tuhoamisesta ja kasvihuoneilmiöstä kaaran kuluttaessa 18 litraa satasella. Siis tyhjäkäynnillä. Moottoritiellä sitten 25 litraa.

Seuraava auto on todennäköisesti joku hieman vähemmän kuluttava. Ja aivan oikeaan suuntaan tässä kaiketi sinänsä mennään. Isoista tehoista isot maksut. Kaipa sen niin pitääkin olla.
No kyllä mä ainakin henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että toi on just niin typerää ja omahyväistä toimintaa kuin olla ja voi. Luulisi olevan nykyään firmallekin tärkeää näyttää vihreitä arvoja, mutta näköjään vanhat ukot firmojen johdossa haluaa venyttää pippeleitään näin.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Vaikka Suomesta poistuisi kaikki autot, sillä ei olisi mitään vaikutusta saasteisiin. Puhuisivat asioista niiden oikeillä nimillä paskanjauhannan sijasta.
Jep! Hieno asenne. Vuoden vammariemuidiootin palkinto menee redcougarille.

Väitätkö että:
a) ilmastomuutosta ei ole olemassa
b) hiilidioksidipäästöt eivät vaikuta siihen
c) ihminen ei ole syyllinen hiilidioksidipäästöihin

?
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
redcougarin pointti oli varmaan siinä, että suomalaisten autojen vaikutus maapallon ilmaston tilaan on maapallon autokantaan ja muihin saasteisiin suhteutettuna pienempi kuin "pisara meressä", eli olematon.

Itse olen samaa mieltä, että absoluuttisesti asia on juuri noin. Suurempi vaikutus on meidän esimerkillä. Jonkun pitää aloitaa ja ehkä jossain Sudanissa tullaan 50 vuoden päästä perässä. Sitä ihmettelen, että miten EU voi käytännössä lopettaa vaikka meidän sokerijuurikaspuuhastelut, mutta esim. tässä autoasiassa saadaan puuhastella miten tykätään. Jotenkin nurinkurista.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
No kyllä mä ainakin henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että toi on just niin typerää ja omahyväistä toimintaa kuin olla ja voi. Luulisi olevan nykyään firmallekin tärkeää näyttää vihreitä arvoja, mutta näköjään vanhat ukot firmojen johdossa haluaa venyttää pippeleitään näin.

Aika samaan johtopäätökseen tulin itsekin kun analysoin asiaa viime kesänä.

Toisaalta asia ei ole noin mustavalkoinen. Jos tällä linjalla pysytään, tietää tukevansa yhä enemmän ja enemmän verorahoilla suomalaista kansantaloutta. Mitä enemmän veroja maksetaan, sitä paremmin taloudellisessa mielessä yhteiskunta voi rahoittaa meille kaikille tärkeitä palveluita.

Ja ns. ökyauton omistaja tukee suomalaista kansantaloutta monta kertaa enemmän kuin joku litran riisikipon ostava. Minusta hyvä näin. Pitääkin jo mennä viikonloppuna katselemaan uutta Ferraria - jonka vero-osuudella kustannetaan kohtuullinen osuus jonkun tehyläisen tulevasta ja hyvin ansaitusta palkankorotuksesta. Mistä nekin rahat muuten tulisivat :)
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Aika samaan johtopäätökseen tulin itsekin kun analysoin asiaa viime kesänä.

Toisaalta asia ei ole noin mustavalkoinen. Jos tällä linjalla pysytään, tietää tukevansa yhä enemmän ja enemmän verorahoilla suomalaista kansantaloutta. Mitä enemmän veroja maksetaan, sitä paremmin taloudellisessa mielessä yhteiskunta voi rahoittaa meille kaikille tärkeitä palveluita.
Hienoa kyllä että ajattelet valtion tulevaisuutta, toivottavasti sun lapsenlapsetkin diggailee sun ajattelutavasta kun alkaa olemaan trooppinen ilmasto näilläkin leveysasteilla. Mä en vaan itse henkilökohtaisessa mielessäni saa oikein perusteltua omaa kiirettäni ja tilantarvettani siten, että mun olis pakko ajaa ökyautolla joka vie 25 litraa sadalla. Toi on ihan järjetöntä, ei tossa oo mitään järkeä. BMW M5 kuluttaa n. 12 litraa sadalla. Mikä auto sulla oikein on?

Mut eipä siinä mitään, hienoo tietää että sä saat ainakin omantuntosi puhtaaksi maksamalla veroja.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös