Mä en vaan itse henkilökohtaisessa mielessäni saa oikein perusteltua omaa kiirettäni ja tilantarvettani siten, että mun olis pakko ajaa ökyautolla joka vie 25 litraa sadalla. Toi on ihan järjetöntä, ei tossa oo mitään järkeä. BMW M5 kuluttaa n. 12 litraa sadalla. Mikä auto sulla oikein on?
BMW M5 (mallia 2007) vie saman verran kaupunkiajossa & moottoritiellä eli rapiat 20 litraa. Valmistajan mukaan keskikulutus on 15 litraa ja kun raskaampi jalka moottoritiellä ja jatkuvat lähdöt valoista kaupungissa nostaa sitä 40-50 prosenttia, ollaan samoissa lukemissa. Kaikki autot, joiden tehot ylittävät 300 kw, kuluttavat. Ja jos auto vielä painaa kuten M5, bensaa menee kiihdytyksissä ihan sairaasti. Omaa tai siis firman nykyistä autoani en viitsi kertoa kun niitä taitaa olla Suomessa liikenteessä vain pari.
Itse nautin ajamisesta, joka tosin on alhaisten nopeusrajoitusten vuoksi Suomessa melkoisen vaikeaa. Tunne on hieno kun voi valtatiellä ohittaa viisi venäläisrekkaa kerralla ilman että tarvitsee korkata niitä yksi kerrallaan.
Silti säästän autolla enemmän luontoa kuin moni litran riisipurkilla ajava. Lyhyet matkat kävellään, Helsingin keskustassa liikutaan aina metrolla tai ratikalla ja pitemmillä työmatkoilla käytän aina julkisia liikennevälineitä. Niinpä ajokilometrejä ei tule kovinkaan paljon, ehkä noin 1/4 osa siitä mitä moni suomalainen saa mittariinsa työmatka- ja vapaa-ajan ajoista. Kaiken lisäksi ne usein jätetään huoltamatta, joten niiden saastemäärä saattaa olla jo absoluuttisestikin suurempi per ajokilometri. Vuositasolla on kuitenkin varmaa, että ns. normiauto saastuttaa enemmän kuin tämä ns. öky.
Ja se määrä se ratkaisee, kuten kiekossakin :)
Toki kieliposkella näitä heittelen mutta on mulla tarkoituskin.
Kaikkea ei kannata uskoa mitä väitetään tehtävän vihreiden arvojen puolesta. Ökyautotkin saattavaat olla vielä kokonaisympäristöystävällisempiä kuin uudet hybridiautot. Tätä tosin en tiedä, mutta silmään sattui juttu IS:sta jokin aika sitten.