Mainos

Autovero uudistuu

  • 26 609
  • 160
^ Onhan se tietty noinkin, mutta kyllä nuo erot silti aika huikeita ovat. Ja itseäni ainakin korpeaisi jos kiesi söisikin tuplaten enemmän, kuin mitä hienolle paperille painettu brosyyri ja imelä myyjäsetä lupasivat. Ei siinä paljon lohduta, että muutkin kuluttavat enemmän liikenteessä, kuin testilaboratoriossa.

Vaikka ei noita kyllä itse tule juuri edes seurattua.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Itsellä ei ole nykyaikaista dieselautoa, mutta semmoisilla kohtuullisen paljon ajaneena voisin väittää 7 litran keskikulutukseen pääsemisen olevan aika työn takana 1,5 litran td:llä.
Siis sen alle vai sen päälle pääseminen?
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Itse ihmettelen, että miksi auton hankintaverosta ei luovuta kokonaan ja siirrytä käytön verottamiseen. Kaikki verot vaan bensan ja dieselin hintaan niin verotus on 100% ympäristövero. Autokantakin uudistuisi nopeasti ja kohta olisi uutta, turvallista ja vähän kuluttavaa menopeliä liikenteessä.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Itse ihmettelen, että miksi auton hankintaverosta ei luovuta kokonaan ja siirrytä käytön verottamiseen. Kaikki verot vaan bensan ja dieselin hintaan niin verotus on 100% ympäristövero.

Se olisi ilmeisesti liian tasa-arvoista, koska ne kaatuisivat tasapuolisesti kaikkien niskaan. Toisten (bisnes vs. kuluttajat) kuuluu olla tasa-arvoisempia kuin toisten.
 

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Itse ihmettelen, että miksi auton hankintaverosta ei luovuta kokonaan ja siirrytä käytön verottamiseen. Kaikki verot vaan bensan ja dieselin hintaan niin verotus on 100% ympäristövero. Autokantakin uudistuisi nopeasti ja kohta olisi uutta, turvallista ja vähän kuluttavaa menopeliä liikenteessä.

Niin kumpi sitten on ekologisempaa, uusien autojen tekeminen kauheella vauhdilla vai vanhojen loppuun ajaminen? Mun Focuksen keskikulutus pyörii siinä 6-6,5 välillä, niin olenko ekologisempi jos vaihdan uutteen autoon mikä kuluttaa vaikka 5-5,5 l/100:lla?

Hyvä päätöshän tämä on, mutta ekologisuuteen viittaaminen on vähän niin ja näin.

nimim. uutta autoa halajava
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ei taida autokauppa paljoa piristyä tämän verouudistuksenkaan jälkeen. Tänään napsahti tarjous uusista Bemareista ja vaihtoauton hinta oli pudonut samassa suhteessa kuin mitä uuden auton hinta laskenut, joten väliraha pysyy samana kuin ennen.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Ei taida autokauppa paljoa piristyä tämän verouudistuksenkaan jälkeen. Tänään napsahti tarjous uusista Bemareista ja vaihtoauton hinta oli pudonut samassa suhteessa kuin mitä uuden auton hinta laskenut, joten väliraha pysyy samana kuin ennen.

Itse odotit, että uuden auton hinta putoaa mutta vaihtoauton hinta pysyy silti samana? :-)
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Itse odotit, että uuden auton hinta putoaa mutta vaihtoauton hinta pysyy silti samana? :-)

Tällainen harhainen ajatus kävi mielessä, että auton vaihtoa yritettäisiin tehdä houkuttelevammaksi edes pienellä porkkanalla. Eli että vanhasta auton hinta ei olisi pudonnut ihan samassa suhteessa kuin uusien vähäpäästöisten autojen. Toiveajattelua se oli siis.

Täytyy varmaan kysäistä olisiko amerikkalaisilla autonvalmistajilla puutetta asiakkaista. Minä voin ihan hyvin ajaa nykyisen kilometrimäärän vaikka Hummerilla, jos vain väliraha on sopivan kokoinen. Pitäkööt vähäpäästöiset dieselinsä...
 
Viimeksi muokattu:

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Tällainen harhainen ajatus kävi mielessä, että auton vaihtoa yritettäisiin tehdä houkuttelevampammaksi edes pienellä porkkanalla. Eli että vanhasta auton hinta ei olisi pudonnut ihan samassa suhteessa kuin uusien vähäpäästöisten autojen. Toiveajattelua se oli siis.

Mitenkäs tuo olisi käytännössä mahdollista? Jengi myisi 5tkm ajettuja, kesällä ostettuja autoja uusien hinnalla? Pakkohan niiden hintaa on laskea samassa suhteessa kuin uusien hinnat laskevat ja samalla tavalla sitten kaikkien muidenkin on laskettava hintoja hintahaitaria alaspäin mentäessä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Niin, tämä uudistus taitaa toimia parhaiten kaltaisieni autottomien, ostoa suunnittelevien kohdalla. Mulla on nyt jo yli vuosi ilman autoa kulunut, mutta oma kärry on pidemmän päälle kätevämpi ratkaisu kuin varsin heikko julkinen liikenne, varsinkin kun kaikki menot eivät suuntaudu vain kaupungin keskustaan, johon täältä lävestä lähinnä pääsee. Appikin on luvannut toista autoaan lainata pakollisiin menoihin, joten odotellaan nyt vielä hetki kauppoja, ehkä jopa ensi vuoteen.
 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
vaihtoauton hinta oli pudonut samassa suhteessa kuin mitä uuden auton hinta laskenut, joten väliraha pysyy samana kuin ennen.
En ihan ymmärrä miten tämä on mahdollista - ellei sitten vaihda täysin saman hintaiseen autoon? Jos auton hinta putoaa 10%, niin kyllähän 10% uudemmasta ja kalliimmasta autosta on enemmän kuin 10% vanhasta ja halvasta.

Itse olen erittäin todennäköisesti vaihtamassa autoa ensi vuonna, joten toivotan uudistuksen tervetulleeksi omasta näkökulmastani:

Nykyinen autoni on 10 vuotta vanha Mondeo. Jos sen arvo putoaa 10%, se tarkoittaa vain muutamia satasia. Olisin muutenkin ollut vaihtamassa uudempaan mutta pienempään, koska farmarimondeo on turhan iso poikamiehelle. Kuluttaakin lähes 9 litraa satasella, vaikka ei liiku mihinkään ison massansa takia! Seuraava auto saattaisi olla esim. uusi Toyota Auris diesel -koneella. Niiden hinnat putoavat n. 3000€! Kyllähän siinä väliraha supistuu jo noin 2500€ verouudistuksen jälkeen. Sama logiikka pätee kaikkiin muihinkin autoihin, kunhan vain vanhan ja uuden välillä on tarpeeksi suuri hintaero.
 

HABS #11

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Pelicans, Antikale Lahko
Niin, tämä uudistus taitaa toimia parhaiten kaltaisieni autottomien, ostoa suunnittelevien kohdalla. Mulla on nyt jo yli vuosi ilman autoa kulunut, mutta oma kärry on pidemmän päälle kätevämpi ratkaisu kuin varsin heikko julkinen liikenne, varsinkin kun kaikki menot eivät suuntaudu vain kaupungin keskustaan, johon täältä lävestä lähinnä pääsee. Appikin on luvannut toista autoaan lainata pakollisiin menoihin, joten odotellaan nyt vielä hetki kauppoja, ehkä jopa ensi vuoteen.

Sama täällä. Pihassa seisoo 10v vanha opel jonka arvo ei varmasti paljoa muutu verouudistuksissa. Uudempi auto on hakusessa, mutta taidan odotella ensi kesään asti. Mikäli uusien autojen kauppa lähtee hyvään vauhtiin niin kaupat alkavat olemaan turvoksissa vaihtoautoja. Toivottavasti tällä reilun 6kk odotuksella säästän muutaman tonnin. Tai ihan sama... rahat siinä autossa menee hukkaan kuitenkin.
 

Carlos

Jäsen
Jos vaihtaa autoa 1-3 vuoden/10 000-50 000 kilometrin välein, niin tuo hintaero ei pääse kovin suureksi kasvamaan.

Mutta et oikeasti voinut kuvitella että verojenlaskulla markkinatalouden lait jotenkin yht'äkkiä kumottaisiin? Ja että esim. hallitus voisi sen jotenkin tehdä?

Toisekseen, jos vaihdat autoa noin usein ja vaikka olisit nyt vaihtoautostasi saanut jotenkin mystisen hyvän tarjouksen, niin mitäs sitten taas ensi kerralla? Sen vuoden-kolmen päästä? Olisiko silloinkin välirahan kuulunut pysyä tuon verohelpotuksen verran pienempänä? Logiikkasi ontuu nyt jokseenkin.
 

Schwalbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Vuodenvaihteessa paljon kuluttavien autojen hinnat nousevat. Tämä koskenee siis myös käytettyjä autoja.

Paras mahdollinen kuviteltavissa oleva autokauppa on siis vaihtaa suurikulutuksinen raaseri johonkin pikkukippoon ensi vuonna. Jumalautsi, nyt tehdäänkin ekaa kertaa elämässä voittoa autokaupoilla!
 

Artsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Vuodenvaihteessa paljon kuluttavien autojen hinnat nousevat. Tämä koskenee siis myös käytettyjä autoja.

Paras mahdollinen kuviteltavissa oleva autokauppa on siis vaihtaa suurikulutuksinen raaseri johonkin pikkukippoon ensi vuonna. Jumalautsi, nyt tehdäänkin ekaa kertaa elämässä voittoa autokaupoilla!

Teoriassa näin, mutta kun vastaavasti jatkossa auton käyttömaksut porrastuvat kulutuksen mukaan, niin ei käytetyille suurikulutuksisille autoille hirveää kysyntäpiikkiä ole odotettavissa.
 

Schwalbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Teoriassa näin, mutta kun vastaavasti jatkossa auton käyttömaksut porrastuvat kulutuksen mukaan, niin ei käytetyille suurikulutuksisille autoille hirveää kysyntäpiikkiä ole odotettavissa.

Mutta eikös se ollut vasta vuoden 2010 alusta tjsp? Ja ymmärtääkseni ne erot käyttömaksuissa tulevat olemaan tosi pienet, muutaman kympin vuodessa. Bensan hinnan kova nousu tekee toki isokoneisista autoista vähemmän houkuttelevia, mutta toisaalta kovin pienen osanhan tuo bensalasku autoilun aiheuttamista kuluista nykyisellään muodostaa.
 

jpet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ducks
Itse ihmettelen, että miksi auton hankintaverosta ei luovuta kokonaan ja siirrytä käytön verottamiseen. Kaikki verot vaan bensan ja dieselin hintaan niin verotus on 100% ympäristövero. Autokantakin uudistuisi nopeasti ja kohta olisi uutta, turvallista ja vähän kuluttavaa menopeliä liikenteessä.

Jotenkin tällä tapaa pitäisi ehkä tehdä. Tämä dieseleiden suosiminenhan kannustaa vain lisäkilometreihin. Itse vaihdoin vastikään bensa-autosta dieseliin, ja niin siinä vain on käynyt, että olen lisännyt autoilua huomattavasti. Nykyautoni kuluttaa n. 1,5 litraa vähemmän satasella, mutta arvioisin, että vähempi kulutus, edullisempi polttoaine ja dieselvero kannustaa minua lisäämään ajoa n. 20 %:lla. Ympäristön kannalta tuo Saksan malli olisi varmasti parempi kuin tämä meidän mallimme.

Lisäksi on muistettava, että maassamme on tuhansia kuskeja, jotka surutta ovat ajelleet iät ja ajat polttoöljyllä jäämättä siitä kiinni. Olisiko siitä niin suurta haittaa, jos polttoöljynkin hinta nostettaisiin bensan tasolle?
 

pasil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Olisiko siitä niin suurta haittaa, jos polttoöljynkin hinta nostettaisiin bensan tasolle?

Maajusseja tuo haittaisi varmaan eniten. Eli tuskin tulee tapahtumaan silloin kun kepu on hallituksessa ;)
 

Artsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Maajusseja tuo haittaisi varmaan eniten. Eli tuskin tulee tapahtumaan silloin kun kepu on hallituksessa ;)
Taitaisi kirpaista enemmän demaria, kun maksaisi omakotitalonsa lämmitysöljystä huippuhintaa samaan aikaan, kun maajussilla stokeri työntää haketta pesään.

On aina hienoa, kun kaupunkilaispojat koittaa olla nokkelia.
 

pasil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
No, ehkä lämmitysöljyä sais vielä veroalella ;)
 

Artsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
No, ehkä lämmitysöljyä sais vielä veroalella ;)
Mitenkäs se sitten erotettaisiin se traktorin tankkiin laitettava polttoöljy ja lämmitykseen käytettävä? Mitenkäs sitten toimittaisiin dieselöljyn kanssa? jäisikö se edelleen kevyemmin verotetuksi ja miksei maajussit pistäisi sitä sitten traktorien tankkiin.
 

pasil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
No, ainakin öljykuski pudotti eri pytystä mulle tankkiin lämppäriöljyn ja naapurin isännälle mopön taas toisesta tankista. Ilmeisesti niillä on jotain eroa ainakin öljyfirman silmissä koska moottoriversio on aavistuksen hinnakaampaa.
 

Artsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
No, ainakin öljykuski pudotti eri pytystä mulle tankkiin lämppäriöljyn ja naapurin isännälle mopön taas toisesta tankista. Ilmeisesti niillä on jotain eroa ainakin öljyfirman silmissä koska moottoriversio on aavistuksen hinnakaampaa.
Ei siinä muuten ole yhtään mitään eroa, mutta naapurin isäntä otti ilmeisesti talvilaatua, jotta voi käyttää sitä pakkasillakin. Muuten samaa ainetta ja kesällä monet isännät ajelevat juuri sillä samalla liemellä, kuin millä sinä pirttiäsi lämmität.

Et kertonut miten tuon dieselöljyn kanssa toimitaan?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös