Mainos

Autosi ennen ja nyt

  • 45 657
  • 218

Jouni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Big River Prospects
The man behind the wheel..

Tässä aikajärjestyksessä omat autoni, väliin mahtuu eri paikkoihin erilaisia työsuhdepirssejä. Ooppeli oli kesäautona.

Volvo 340
Range Rover
Nissan farmari
Volvo 740 farmari
Chevy Chevelle 1966
Opel Kadett
Subaru DL
Ford Mustang
Honda Civic DX

Kaksi viimeistä vielä pihassa, Honda on upouusi, Rustang odottelee korjauksia. Seuraavaksi tekisi mieli hankkia vanha pick-up, esimerkiksi Ford F-150 ja joskus vielä hankkia kesäautoksi 60-luvun Chevelle, joko 66 tai 67.
 
Ei näitä autoja ole vielä ehtinyt montaa siunantumaan.

1. Mazda 626 2.0 GTi HB -86
2. Mazda 626 2.0 GLX HB -90
3. Volvo S40 T4(violetti) -98(ensimmäinen uusi auto)
4. Volvo S40 T4(keltainen) -01(toinen uusi auto)
5. BMW 320i -03(kolmas uusi auto)
6. BMW 120dA -05(neljäs uusi auto)
 

forrest

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Panthers, Canadiens
Kolmas on nyt menossa:

1. Fiat Uno -88 (1993-1994)
2. Fiat Uno -94 (1994-2004)
3. Citroen Xantia -94 (2004-)

Patongilla olisi tarkoitus pärjätä vielä joitakin vuosia ja sen jälkeen voisi hommata vähän tuoreempaa vuosikertaa olevan menopelin.
 

wapiz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Artukaisten Rypistys
Noin 15 vuotta ekasta Nissanista... sen jälkeen vaihtelevan laatuista peltilehmää on omistettu:

1. Nissan Sunny Coupe -85
2. Audi Coupe GT -83
3. Toyota Corolla FX -88
4. Ford Sierra -90
5. Toyota Coralla Wagon -93
6. Honda Accord -94
7. Chrysler Stratus -96
8. Peugeot 307 SW -03

Johonkin noihin väleihin menee vielä eukon käytössä olleet autot:
- Peugeot 205 -87 ja Honda Civic -91
307SW ja kolhittu, mutta toimiva Civic edelleen pihalla...
 

kopo

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kaksi autoa, molemmat uusina ostettu:
Nissan Almera Sportdeck Si -99, Mazda 3 2.0 GT HB -04

Mene ja tiedä vaikka seuraava olisi joku muu kuin japsi vaikka varsinkin nykyinen on tosi kiva.
 

Edit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Frölunda
Tässäpä on kaikki omistavani autot kolmen vuoden kortillisen taipaleen jälkeen:

1. Peugeot 205 Rallye vm.-90
2. Mazda 626 GLX vm.-89
3. Peugeot 405 GR vm.-89
4. Renault Mégane Break vm.-01

Tuota lista mustaa yksi tahra ja se on Mazda, ikinä en enää sorru japseihin. Kaikkia muita voi hieman kehua; Ensimmäinen autoni 205 Rallye oli kokoisekseen kova vehje ja oli omiaan hiekkateillä, tykkäsi kovista kierroksista. Peugeot 405 on edelleen kakkosautona, ikäisekseen todella miellyttävä ajaa ja käsitellä. Mégane 1,9 CDi on vasta tuore tulokas meitin talossa, halpoja kilometrejä (kulutus maantiellä 4,8).

Suunnitelmissa olisi hankkia jossain vaiheessa uudempi S80 Volovo ja vaihtaa myös Mégane uudempaan ja vastaavaan.
 

grace

Jäsen
Suosikkijoukkue
CBJ
1. Ford Fiesta
2. Mazda 323
3. Opel Kadett
4. Opel Astra
5. Opel Astra (farmari)

Nykyisen auton lisäksi tämä tallipäällikkö omistaa Volvo Amazonin.
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
1. Fiat 1.3 Uno vm -89
2. Toytota 1.3 DX Corolla vm -85

Olen pienten ja vanhojen autojen käyttäjä, heh. Näppäriä kaupungissa, Fiat oli muuten vaan suoraan sanottuna aika surullinen hankinta. No, tyhmän täytyy oppia kantapään kautta. Numero 2 on hyvin säilytetty, ei tarvitse kuin normaaleja kuluvia osia ja öljyä vaihtaa. Lisäksi bensiinitäydennys on silloin tällöin suoritettava, ja kaasua poljettava.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
1. VW Polo 1.3 Classic -84
2. Opel Ascona 1.6S -83
3. Volvo 440 SE -92
4. Saab 900 S -96
5. Citroen Xsara 2.0 HDi -01
6. Saab 9-3 SE AT -98
 

FourForty

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
1. Ford Escort 1.3 CL -86 (1999-2001)

Ajoin autolla jonkun 80 000 km. Kertaakaan ei jäänyt tielle, mutta kaikenlaista pikkuvikaa oli koko ajan ja kori lahosi käsiin.

2. Ford Escort CLX 1.6i -91 (2001-2004)

Tuolla ajoin vissiin noin 70 000 km. Uudemmassa ja vähemmän ajetussa Fordissa oli yhtä paljon pikkuvikoja kuin vanhemmassa, mutta se oli toisaalta myös luotettava peli, joka ei tielle jättänyt. Matka katkesi viime keväänä punaisia päin ajaneen auton kylkeen, joten sain lunastusrahat ja nyt olen vuoden verran ollut jalkamiehenä. Ehkä kesätyörahoilla pitää taas jonkinlaista autoa katsoa syksymmällä, mutta ei Fordia enää.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Lähes jokainen autoilija tekee uransa aikana sen virheen, että hankkii itselleen Opelin. Ja miksi minä olisin muita parempi? Siispä, ensimmäinen oma menopelini oli tutulta ostettu Opel Kadett E 1.3, vuosimalli muistaakseni -87 ja kilometrejä enemmän kuin jaksan muistaa. Reilun vuoden jaksoin tuolla ajella. Ei se tiellekään jättänyt, joten kai se ihan hyvin palveli. Sitten tuli sellainen olo, että jalka menee pohjasta läpi ja mars autokauppaan.

Jälleen sukulaisia hyväksikäyttäen ensin alustavaa kaupantekoa puhelimessa ja sitten liikkeeseen mentaliteetilla 'eri autolla takaisin'. Puhelimessa katseltu käytetty Golf ei lopulta miellyttänytkään ja meinasi mennä jo sormi suuhun, kun yksikään auto ei "koskettanut" mua. Kunnes tuo maailmankaikkeuden rehellisin henkilö - automyyjä - ehdotti uudenkarheaa Pösö 206:sta, joka oli juuri saapunut Suomeen (-98), myyntinäyttelystä kun oli kyse. Alunperin vieroksuin ajatusta uuden auton ostamisesta, niissä kun ne ensimmäiset 20 metriä ovat niin pirun kalliita. Ja ranskalainen auto?! Nehän jättää tielle heti ensimmäisillä pakkasilla. Mutta autohan oli kaunis kuin karamelli, olin heti myyty mies. Lyhyen ja merkityksettömän koeajolenkin jälkeen nimet papereihin ja laina-autolla kotiin Pugia odottelemaan. Tavoitteet oli siis täytetty.

Mutta sitten viiden vuoden murheettoman ajon jälkeen työtehtävät alkoivat kuljettaa miestä ympäri Suomea kiihtyvällä tahdilla, joten 1.4 bensakone kauppakassin sisällä ei oikein enää tuntunut hyvältä idealta. Tällä kertaa uutta peltilehmää lähdettiin etsimään muodikkaasti netistä. Ensin hahmoteltiin hintahaarukka ja haluttu varustelutaso. Vähintään 1.8 litran moottori piti olla, korkeintaan 100000 ajettu ja ilmastoinninkin olin luvannut itselleni seuraavaan autoon. Vähitellen vaihtoehdot karsiutuivat pariin-kolmeen, kunnes kisaan astui musta hevonen: uuden korimallin alta poistuva Seat Toledo 110 TDi vuosimallia -04. Dieseliä en ollut edes harkinnut ja olin jo asennoitunut käytettyyn, mutta tuo tarjous oli vain liian houkutteleva. Saihan jo valmiiksi mietittyyn budjettiin sopivan uuden auton takuineen kaikkineen, ja vielä super-taloudellisen dieselin. Tällä kertaa sain poikkeuksellisesti valita autoni värin, joten otin jälleen metalliharmaan. En sentään grafiitinharmaata, kuten nuo kaksi edellistä, vaan tyylikkään hopean.

Yksikään noista ei siis jättänyt minua pulaan tienposkeen. Kadett tosin nilkutti kerran samantien takaisin kotipihaan, kun käsijarru oli jäätynyt yhdestä nurkasta kiinni. Ja Toledo kärsi alkuun kiusallisesta käynnistysviasta, kunnes korjaamo armollisesti kytki löysät johtoliitokset kunnolla kiinni vaihdettuaan sitä ennen virtalukon pohjan kerran ja mittariston kahdesti. Tai ei se siis mikään korjaamo ole, vaan osavaihtamo nykyään. Kadett tuli jätettyä niin kauas, että tuskin törmää siihen enää uudelleen, mutta tuota omaa entistä rakasta Pugia olen kyllä yrittänyt metsästää Tampereen katukuvasta. Meni tietääkseni naisimmeiselle, toivottavasti palvelee sinua yhtä hyvin kuin minua.

Seuraava auto on kyllä niin kaukainen ajatus, että en osaa ennustaa vielä mitään. Eurooppalainen se joka tapauksessa edelleen lienee. Ei minulla mitään allergiaa japseja kohtaan ole, mutta silti. Ajellaan nyt tuolla tohelolla muutama vuosi, ellei mitään mullistavaa satu.
 

jta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Monen näköistä kulkinetta on käsien läpi vuosien varrella kulkenut ja kilometrejäkin on nähty jo melkoisen monta.

1. Lada 1200 perusmalli, vm '78
2. Talbot Solara 1.3 GL, vm '84
3. Toyota Camry 1.8 XL, vm '87
4. Nissan Bluebird 1.6 LX, vm '88
5. Saab 99 GL, vm '84
6. Mazda 323 1.5 GLX, vm '82
7. Ford Orion 1.6 Laser, vm '88
8. Volvo 460 DL 1.8, vm '92.

Nyt taitaa työ vaihtua sen verran ajamispainotteiseksi että pitää katsella jotain tuoreempaa kärryä kuljetustarpeista huolehtimaan. Noilla iäkkäämmillä vehkeillä on tullut pärjättyä kun jakoavain ja ruuvimeisseli pysyvät melkoisen tukevasti kädessä.
 

#34

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, New Jersey
Vasta toinen auto itsellä menossa..

1. Golf Variant 1.8 GL vm. -94

Ei mikään ihmeellinen vehje, toimi hyvin eikä jättänyt tien päälle. Tosin en kyllä tuolla pitkään ajanutkaan.

2. Golf 1.6 vm. -02

Vuoden verran nyt ajellut yllä mainitulla ja jos vielä vuoden tai pari jaksaisi, vaikka mieli tekisikin jo vaihtaa. Tässäkään ei tähän mennessä mitään mainittavampaa vikaa ole ollut.

Tällä hetkellä seuraavaksi autoksi kiinostaisi Golf IV 1.6 FSI SportLine tai vastaava.. todennäköisesti Golf tai sitten joku muu VW/VAG.
 

laituri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hockey Reipas, Charlestown Chiefs
Tässä omaa listaa:

VW 1300 -70 (1990-2001 varastettu)
Ford Fiesta -82 (1992)
VW Passat 1.8T Variant -99 (1999-2003)
Skoda Octavia 1.8T RS Combi -03 (2003- )
 

OneBigRed

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ensimmäinen, tyttöystävän äidiltä ostettu:

Nissan Micra -85

... Palveli aikansa, intin ajan seisoi, ja sitten romu vaihtui, kun Fiat tarjosi rahaa vaihdossa.

Silloin alle tuli:

Fiat Punto -01

... Kaveri hoiti lunastukseen alkuvuonna 2003, ja alle katselin uutta. Auto löytyikin, mutta odotellessa alle tuli:

Renault 19 -vuosilukua en muista. Ainoa joka on pettänyt, akku lopussa yksi kaunis työaamu.

Syksymmällä tilattu auto tuli, ja alle sain:

Nissan Micra -03.

Viimeisin on ihan riittävä peli näille leveysasteille. 1.4 kone, automaatti-ilmastointi ja älyavain. Miellyttävä ajella, ja keskikulutus ollut aika tarkkaan 6.0/100km.
 

KARHU III

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ensin oli Saab 900i vm.-88 ja nykyään on Saab 900S (turbo) vm-90.
Seuraavaksi tulee tod.näk. 9000 CSE 2,3T/Aero vm.95-98.
 

KARHU III

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Viestin lähetti Ohmi
Saabismi on vakava sairaus!

Niin.. Mitä sitten?
Luojan kiitos ettei sairaus ole iskenyt esim. Audiin, BMW:hen tai Volvoon, puhumattakaan japsi-"autoista".
 

Haukka68

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kulkuneuvoja on ollut, kunpa muistaisi edes kaikki, tosin kaikkia ei halua edes muistaa. Nyt on hyvä tilanne kun ei omista autuoa, vaan se on vaimon toiminimen piikissä.

WW Kleinbus -72 (isältä saatu lahjoitus 15-vuotiaana, arvoa ei ymmärtänyt vaan nopeasti kaupaksi ja liian halvalla)
Renault 12 tl -75 (romu paska)
Fiat 127 --81 (ajoin ojaa, ei kaskoa, pakko myydä halvalla ennen inttiä)
Lada 1200 -?? (yhtä romu)
Skoda 130 ?? (romu)
Audi 100 -77 (aivan romu)
Honda civic 1.3 -84 (hyvä auto, tuleva vaimo ei pitänyt - myyntiin)
Renault 11 -86 (romu)
Fiat Tipo dgt Ts -90 (onneksi pääsi eroon)
Peogeot 306 -93 (ihan hyvä tosin kytkin kajahti, eikä lastenkärryt mahtunut mukaan)
WW Golf -96 uusi (työsuhde)
Opel Astra 1.6 wagon -96 (toimi, ihme kyllä)
Ciroen Xsara 2.0 hdi farmari -99 uusi (työsuhde, hyvä auto, pieni)
Citroen Xsara picasso 1.6 -00 uusi (työsuhde, hyvä mutta heikko moottori)
MB A 140 -99 (vaimon)
Toyota corolla 1.3 sedan -89 (lapsetkin haukkui räppänäksi)
Ford Fiesta 1.1 -?? ( taas onneksi pääsi eroon)
Volvo S40 -00 autom. (vaimon, pienet takatilat, bensasyöppö)
MB A140 L -01 (vaimon, perheen ainoa nyt ja todella hyvä ja yllättävän iso, tosin polkea saa urakalla, jotta kulkisi, tosin kortista pääsee eroon nykypäivän nopeusrajoituksilla missä vaan suomessa)
 
Viimeksi muokattu:

ruoto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Real Madrid,Skellefteå AIK
Opel Corsa 84 1.3(mälläsin)
Mitsubishi Celeste 77 2.0(myyty, sniff)
Kadett 86 1.3(varkaat vei ja mälläs)
Kadett 90 1.6i(kaipaa hmm vähän remppaa)

Eli onhan mulla sitten ollut jopa yksi auto...
 

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Datsun 1000 -73
Fiat 127 -77
Toyota Corolla HT -76
Toyota Corolla DX -86
BMW 316 -88
Toyota Hiace -85
Ford Sierra 2.0i -90
Volkswagen Golf 1.9 TD farmari -98
Pontiac Firebird Trans Am -85
Opel Astra Wagon 1.6 -03
Toyota Hiace -90
Mercedes-Benz Vito 110D -98
Opel Zafira 1.8 AT -99
Opel Astra Wagon 1.8 AT -07
Volvo S60 2.4 AT -01
Volvo V70 2.5T AT -03
Opel Astra wagon 1.4 Turbo AT -16*
Opel Insignia Wagon 2.0 CDTI AT -10*

Lista on ostojärjestyksen mukaan ja tähdellä merkityt on vielä toistaiseksi omissa nimissä. Toista Fordia en aio ostaa, taivaspaikka tuli lunastettua 8 kuukauden yhteiselon aikana. Opelin parjaajille sanoisin, että joka merkistä löytyy vikoja, itsellä ei ole valitettavaa Opelista kuuden vuoden kokemuksen perusteella. Bemarin kanssa tuli heitettyä "ne" reissut aikoinaan ja muistoarvo on ainoa arvo tuolle autolle. Kova rauta se silti oli, 10 vuotta yhteistä taivalta ja pikku laitolla pärjäsi. Isoin vika oli kaasarin ja imusarjan välissä olleen tiivisteen hajoaminen, josta aiheutui suunnattomia tyhjäkäyntiongelmia. Muista härveleistä ei oikeastaan ole mitään lapsille kerrottavaa, paikkansa ovat ajaneet, kaikki tavallansa.
 
Viimeksi muokattu:

Carlos

Jäsen
Jes! Uusi luetteloketju!

Näitähän aina tarvitaan, luetteloita joita kukaan ei kuitenkaan lue. Tässä omani:

Toyota Camry 2.0 Gli Autom. -85
Toyota Camry 2.0 Gli Autom. -90
Toyota Camry 2.2 GL Autom. -94
Toyota Camry 2.2 GL Autom. -95
Toyota Camry 2.4 Autom. -02 (vielä nykyäänkin)
Toyota MR2 1.8 VVT-i -04 (vielä nykyäänkin)

Toyota LandCruiser 4.0 Executive Autom (future)


Ai miten niin olen Toyota-kauppiaan unelma?
 

Stonecold

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Fiat 128 -78
Fiat 127 - 77
Saab 96 -79
Saab 99 GL -82
Nissan Bluebird -88 LX D (kaikkien pommien äiti...)
Saab 900c -89
Skoda Felicia Combi LX 1.9 D -99
Skoda Octavia HB 1.9 GLX TDI -01
VW Golf 1.9 TDI -03

Ensimmäinen jäi mieleen. Toisena päivänä oston jälkeen etupyörän laakeri alkoi ulisemaan niin että häiritsi. Parin päivän päästä ei Blaukkareiden volyymi enää riittänyt peittämään, joten korjaamaan. Siitä viikko ja erehdyin putsaamaan peräkonttia. Aurinko paistoi lokasuojasta kiiluen pupilliin. Meni rutkasti peltiä, helman ja takalokarin saumaan tuli reikä peukalolla painamalla. Maalin alta löytyi lottolappuja, Kaleva ja sukkahousut.

Sitten mentiinkin mukavasti aina siihen asti, kun kesätyökaveri päätti jättää peräkonttiin huonosti suljetun bensakannun...sehän kaatui tietysti ja valui lattiamaton alle, sulattaen kaiken äänieristyksen. Viikko meni tuulettaessa, kaapiessa sulanutta äänieristysmassaa bensan käryssä yms. Norttia ei polteltu kovin lähellä biiliä silloin...

Toisesta Fiiatista tipahti vaihdelaatikko tielle eräänä talvena, kannen tiiviste palo pari kertaa, muutoin meni hyvin. Ralliratti kruunasi kaiken!

Kajakin laatikko kesti 3kk ostopäivästä, joten koko auto meni vaihtoon. Ysiysi - Se varma kotimainen - virtalukko meni sekaisin eräs päivä, kun avain lähtikin pois paikoiltaan ilman että pakki oli päällä. Vetoniveliä jokunen, muutoin ei kummempia. Janoinen ja hidas, vaan lämmin.

Ysisatanen oli mukava, tosin kaasariversiona hengetön. Syyläri halkesi kuulemma uudella omistajalla viikon päästä kun jätin autolle hyvästit...

Luupää. Paska. Laturi oikosulkuun ja suunnilleen suli muodottomaksi sisustasta. Kone väljä, savutti putken täydeltä vaan mitään ei tapahtunut. Laakeriremppaa (tai koko fakin kone olisi pitänyt vaihtaa) vailla. Helmat paperia, ovet ei pysyneet kiinni aika-ajoin, lämppärin moottori sanoi itsensä irti pahimpaan pakkas- ja bussilakkoaikaan. Startti hajosi Tiksin Anttilan parkkihalliin...yms. yms.

Felicia. Uusi. Askeettinen. Kuin olisi istunut pilkkijakkaran päällä. Tilaa niin pirusti. Halpoja kilsoja ja vei vähän disulia. Lämppärin moottorin laakeri alkoi vonkumaan tuhannen kilsan välein.

Octavia. Hyvä peli, hyvät varusteet, tilava, vähäruokainen. Takakontin lukko takuuseen, tuulilasi halkesi itsekseen kun tulin pohjoisen pakkasista etelän suvikeleihin. Kaveri yrjösi takapenkille, maksoi mukisematta sisäpesun ja ulkopesunkin, tuli parempi kuin uutena!

Kolffi. Helvetin hyvä ajettava, jakkarat tukee mainiosti kuskin persuksia, kone - tehoa ja vääntöä. Suht pihi. Liian pieni, kun on kolmeovinen.

Tällaista tähän mennessä!
 

Schwalbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Vai että kumijalkoja... Tässäpä näitä. Kaikkia en tod. muistele lämmöllä:

1. Toyota Starlet -79
- Huonoin auto ikinä, missään. Läpimätä ensiauto päätyi pataan.

2. Datsun 100A -77
- Datsun kestää. Sitten se hajoaa ja korjataan.

3. Mazda 323 -82
- Virheetön ulospäin. Järjetön riesa muutoin. Tällä ajatutin ex-muijalle ajokortin.

4. Mitsubishi Pajero -88
- Todella miellyttävä ajopeli kaikin puolin. Mutta käyttökustannukset h-vetin suuret. Siksi oli luovuttava.

5. Honda Civic 3d -99
- Täydellinen auto. Ei mitään vikoja. Jäi pieneksi perheenlisäyksen vuoksi.

6. Honda Civic 4d -01
- Hondaksi huonolaatuinen, eurooppalainen työnjälki näkyi.

7. Honda CR-V -01
- Harmittavan hyvä auto. Olisi kivaa voida ostaa uudempi auto, mutta kun tämä on täydellinen. Kulutuksesta pientä miinusta.

Lisäksi taloudesta löytyy vanha Opel Corsa ja vielä vanhempi Volvo PV. Niillä mennään.
 

Birchman

Jäsen
Renault Laguna 1.6 -02
Renault Clio 1.2 -03
Renault Megane 1.4 -04
Renault Scenic 1.6 -04
Renault 19 1.4 -91
Opel Vectra 2.5 -97
Opel Meriva 1.6 -04
Opel Zafira 1.8 -03
Opel Astra 1.6 -91
Volvo V70 2.4 -00
Volvo 740 2.0 -91
Volvo S40 1.8 -05
Volvo S40 1.8 -04
Volvo XC90 2.5T - 05
Volvo 440 2.0 -94
Toyota Hiace 2.4D -00
Toyota Yaris 1.4 -02
Toyota Corolla 1.3 -90
Saab 9000 2.3T -93
Nissan Primera 2.0 -91
Ford Sierra 1.6 -90
BMW 320 2.0 -92
BMW 316 1.6 -94
Audi A4 1.8T -99
Volkswagen Golf GTi 2.0T -05
Land Rover Defender SA-INT

EDIT: Väärin luettu otsikko, no nuo ylläolevat ovat olleet enemmän tai vähemmän käytössä.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös