Mainos

Autoiluketju

  • 3 320 566
  • 19 022

septi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Oli vastaava juttu itsellä pari vuotta sitten. Polttimon käyttöikä tuli vastaan. Ostin Motonetistä 2 x uuden Xenonin ja vaihdoin itse ohjeiden avulla. Polttimot oli muistaakseni noin 70 euroa kappale ja vaihtaminen ei ollut mikään iso operaatio.

Jälkikäteen sain tiedon, että amatööri ei noita saisi vaihdella. Siellä menee kova sähkövirta ja voi saada melkoisen tärskyn.

Kiitokset vinkeistä. Tuo olikin uutta tietoa, kun en tätä järjestelmää kovin hyvin tunne. Täytyy siis muistaa irroittaa sulake jos alan itse vaihtamaan.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Oli vastaava juttu itsellä pari vuotta sitten. Polttimon käyttöikä tuli vastaan. Ostin Motonetistä 2 x uuden Xenonin ja vaihdoin itse ohjeiden avulla. Polttimot oli muistaakseni noin 70 euroa kappale ja vaihtaminen ei ollut mikään iso operaatio.

Jälkikäteen sain tiedon, että amatööri ei noita saisi vaihdella. Siellä menee kova sähkövirta ja voi saada melkoisen tärskyn.
Jos malttaa odottaa viitisen minuuttia kun valot on sammutettu niin ei ole vaaraa. Katsoo vielä, että kaikki valot on käännetty pois päältä ja virtaa ei ole autossa.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
No niin Toyota alkaa tuoda maahan niiitä oikeita EKO autoja noiden ympäristörikollisten akkuautojen sijaan.
Toivottavasti EU uskaltaisi kieltää akkuautojen käytön sillä niihin käytetään järkyttävän paljon juomakelpoista pohjavettä, että vesi pulasta ei tarvitsi missään puhua.

No tämä ei tietysti käy Vihereiden kannattajille ikinä .
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kakkosauto on pelittänyt ihan hyvin, mutta taannoin yöpakkasilla Webasto ei ollutkaan tehnyt duuniaan. Tankissa bensaa, akussa virtaa, mutta ei. Kokeilin manuaalisesti käynnistää sen, mutta puski vikailmoitusta. Yhteydenotto myyjäliikkeeseen ja viikolla tuli mailia, ettei myyjä vastaa ulkopuolisista lisälaitteista, tämä kuulemma mainittu kauppakirjassa. Vittu, niin varmaan. Ei vain mainittu millään tavalla kaupanteon yhteydessä ja sinisilmäisenä tietysti luotin liikkeeseen. No, en luota enää. Olisi tietysti pitänyt tajuta testata, elokuun lämmöissä.

Webasto oli yksi niistä syistä, miksi juuri tuo yksilö hommattiin, joten kyllä lievästi vituttaa. En ole perehtynyt vielä huoltomahdollisuuksiin, mutta osaako joku sanoa, millaisia kustannuksia Webaston vikadiagnoosista voi odotella? Tai voiko tuota keissiä kenties vielä perustella autoliikkeen piikkiin?
 

CreaseMonkey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK

Oletan, että olet auton ostanut elinkeinonharjoittajalta yksityishenkilönä.

Vetoa kuluttajasuojalain mukaiseen virhevastuuseen (6 kk) ja uhkaile tarvittaessa kuluttajansuojaviranomaisilla.

Kauppakirjan maininnalla he voi pyyhkiä perseensä. Kuluttajansuojalaki on siten pakottavaa, että sopimusehto joka poikkeaa laista kuluttajan vahingoksi on mitätön.

Edit. Laitatko minulle liikkeen nimen vaikka YV:llä, niin osaan välttää.

Edit2. Reklamoi asiasta kirjallisesti viitaten aiempaan reklamaatioosi ja varaa myyjälle mahdollisuus korjata Webasto. Anna myyjälle kohtuullinen aika sekä vastaamiseen että korjaamiseen, esim. kaksi viikkoa. Ilmoita reklamaatiossa, että tämän ajan jälkeen korjautat Webaston itse ja katsot myyjäliikkeen olevan vastuusta korjauksen kustannuksista ja muista tavaran virheen korjauksen aiheuttamista kustannuksista, esim. sijaisauto, matkakulut yms.
 
Viimeksi muokattu:

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Vai ulkopuolinen lisälaite. Onko edes jälkiasennettu? Ei sinänsä väliä, edellä tuli hyvät neuvot.
Eberin vian selvittely maksoi meikäläiselle just jonkun vajaa parisataa, mutta oli vähän spesiaalimpi keissi. Pelkkä vikakoodinluku oli joku 70e. Vikapaikkoja nyt ei montaa ole, sihtisukka nokeentunut, hehkutulppa loppu, palopesä entinen, ohjainlaite paskana. Hinta- ja yleisyysjärjestyksessä.
@sampio
 

Jakke76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Boston Bruins, Man United, Darts
Pitäisi varmaan pikkuhiljaa autoa uusia ja tarvetta olisi perhe-autolle. Vaimolla 2017 farkku Astra ja siellä kun on takapenkillä 2 lasten turvaistuinta, niin aika ahdas on keskipaikka siellä.
Eli, onkohan mitään autoa, joka olisi sisätiloiltaan niin iso, että tuohon keskellekin mahtuisi aikuinen istumaan. Plug-in hybridia olen katsellut, sillä tuo olisi työajojen puolesta täydellinen.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Plugareista varmaan Passat/Superb tuohon järkeviä. Outlanderin penkki on liian kapea lasten jakkaroiden välissä istumiseen, vaikka muuten on loistava paketti.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Pitäisi varmaan pikkuhiljaa autoa uusia ja tarvetta olisi perhe-autolle. Vaimolla 2017 farkku Astra ja siellä kun on takapenkillä 2 lasten turvaistuinta, niin aika ahdas on keskipaikka siellä.
Eli, onkohan mitään autoa, joka olisi sisätiloiltaan niin iso, että tuohon keskellekin mahtuisi aikuinen istumaan. Plug-in hybridia olen katsellut, sillä tuo olisi työajojen puolesta täydellinen.
Astut herrasmiesluokkaan perheenisänä ja hankit pakastavedetyn X5 plugarin? Kyllä kelpaa repsikkana istua emännän ajaessa ja turvaistuimessa ollaan hiljaa videoita katsellessa.
 

Jakke76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Boston Bruins, Man United, Darts
Astut herrasmiesluokkaan perheenisänä ja hankit pakastavedetyn X5 plugarin? Kyllä kelpaa repsikkana istua emännän ajaessa ja turvaistuimessa ollaan hiljaa videoita katsellessa.
Mä luulen että rakas vaimoni ei suostuisi moista ajamaan. Kuulemma liian iso....
 

Veijari

Jäsen
Mä luulen että rakas vaimoni ei suostuisi moista ajamaan. Kuulemma liian iso....
Omalla eukolla oli joskus vähän samat ennakkokäsitykset, mutta kokeiltuaan huomasi, että siitähän näkee paremmin kun saa istua hieman korkeammalla. Ja kun on lisäksi ajoa helpottavia varusteita, kuten peruutuskamera niin sen jälkeen ei ole oikein muulla kuin SUV:lla suostunut ajamaankaan.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Jupe

Jakke76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Boston Bruins, Man United, Darts
Omalla eukolla oli joskus vähän samat ennakkokäsitykset, mutta kokeiltuaan huomasi, että siitähän näkee paremmin kun saa istua hieman korkeammalla. Ja kun on lisäksi ajoa helpottavia varusteita, kuten peruutuskamera niin sen jälkeen ei ole oikein muulla kuin SUV:lla suostunut ajamaankaan.
SUV mullakin olisi mieluiten hakusessa ja tuota Outlanderiakin tuli mietittyä, mutta ei taida tilojen puolesta olla sopiva. Takakontinkin pitää olla iso, jotta kiekkokassi menee sinne ongelmitta (ja se on sitten iso).
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
SUV mullakin olisi mieluiten hakusessa ja tuota Outlanderiakin tuli mietittyä, mutta ei taida tilojen puolesta olla sopiva. Takakontinkin pitää olla iso, jotta kiekkokassi menee sinne ongelmitta (ja se on sitten iso).
Oliko sulla patjat kassissa vai pitääkö niille olla kassin lisäksi eri tila? Ns. lessubussi on aina varma valinta, Fordilla Tourneo Custom plugarina? Mahtuu muija, omat ja naapurin lapset, harrastuskamat ja elukat? Toki sitten kun sininen valo loppuu, niin bensakone ja paku kennoilla voi olla yhdistelmä, josta ollaan montaa mieltä?
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Hommaa suoraan täyssähkö eli noilla spekseillä Model X.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
SUV mullakin olisi mieluiten hakusessa ja tuota Outlanderiakin tuli mietittyä, mutta ei taida tilojen puolesta olla sopiva. Takakontinkin pitää olla iso, jotta kiekkokassi menee sinne ongelmitta (ja se on sitten iso).
Meilläkin hiukan samat aiheet pyörinyt taloudessa kun toinen auto pitäisi kuulemma vaihtaa plugariin ja isokin saisi olla. Sama tilanne kuin @Veijari :lla. Vaimo ajelisi mielellään SUV:illa kun saisi istua ylempänä ja sillä tehdään sitten koko perheen retket kun tavaraa mukana.

Niin tuosta Outlanderista, se tavaratilahan ilmoitetaan suhteellisen pieneksi, oisko ollut peräti vain noin 500litraa. Mutta eikös näissä kaikissa tämän konttisissa saa koiraverkon halutessa ja sitten voi lastata tavaraa kattoon asti. Samoin Mersun GLC jossa vain 350litran kontti eli sama kuin Golfissa, mutta antaahan se muotonsa puolesta paljon enemmän lastata.
 

Veijari

Jäsen
Meilläkin hiukan samat aiheet pyörinyt taloudessa kun toinen auto pitäisi kuulemma vaihtaa plugariin ja isokin saisi olla. Sama tilanne kuin @Veijari :lla. Vaimo ajelisi mielellään SUV:illa kun saisi istua ylempänä ja sillä tehdään sitten koko perheen retket kun tavaraa mukana.

Niin tuosta Outlanderista, se tavaratilahan ilmoitetaan suhteellisen pieneksi, oisko ollut peräti vain noin 500litraa. Mutta eikös näissä kaikissa tämän konttisissa saa koiraverkon halutessa ja sitten voi lastata tavaraa kattoon asti. Samoin Mersun GLC jossa vain 350litran kontti eli sama kuin Golfissa, mutta antaahan se muotonsa puolesta paljon enemmän lastata.
Itsekin asiaa tutkittuani, heitän nyt ulkomuistista, mutta jotain tämän suuntaisia näissä muutamassa plugari SUVeissa on takakonttien koot, joita itsekin katselin: Outlander ~450 litraa, X5 500 litraa, Q7 650(!) litraa, Cayenne 580 litraa. Outlander on siis sieltä pienimmästä päästä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Jupe

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Outista lapsiperhekokeneena todettava, että kyseessä on kyllä korkea, mutta pieni auto. Jos aikoo kuormata kontin korkealle, koiraverkko pitää hankkia. Kontti on hyvin lyhyt.

Kaupungeissa tosin mukava auto, koska on yllättävän lyhyt, 360 kamera toimii ja auto on myös varsin kapea, ja kabiinin tilat ovat neljälle todella kivat. Paljon pienempi auto kuitenkin kuin jenkkityylisen ulkoasun perusteella kuvitellaan. Sähköinen tekniikka on toki pheveistä ehkäpä edelleen edistyksellisin.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Jupe

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Itsekin asiaa tutkittuani, heitän nyt ulkomuistista, mutta jotain tämän suuntaisia näissä muutamassa plugari SUVeissa on takakonttien koot, joita itsekin katselin: Outlander ~450 litraa, X5 500 litraa, Q7 650(!) litraa, Cayenne 580 litraa. Outlander on siis sieltä pienimmästä päästä.
Itseä pitkälti kiinnostaa juuri lastausmahdollisuus "koiraverkon" kanssa ja todennäköisesti laitan boksinkin katolle pidemmille retkille. Nykyinenkin BMW 320i xdrive vetää boksin kanssa varmaan liki 1500 litraa kun pakkaa kattoon saakka ja on tilava boksi. 495 litraa on vakio ja boksi 450 litraa. Siihen vielä tuon 495 litran ylittävä kun pakataan auto täyteen.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Noilla spekseillä ennemmin ID4 tai Enyaq, jos kokoa ja hintaa miettii.
Ja todennäköisesti myös yleistä laatua. Voimalinja on Teslan vahvuus ja toki tietynlainen pioneerihenki yleisesti, jolle nostan hattua. Kuitenkin sen, mitä muutamalla foorumilla pyörin lueskelemassa kokemuksia, aikalailla alkeellisia laatuun liittyviä juttuja siellä toistuu - olipa eri osien viimeistely, tekniset toiminnot tai yleinen laatuvaikutelma, odottaisin alkaen 60+ k€ autoilta jonkinlaista fiilistä siitä, kyseessä on laadukas auto muutenkin kuin vain edelläkävijän ominaisuudessa. Siksi itse odottelen lopulta mieluummin rauhassa muiden merkkien tarjonnan kasvua, mm. Enyaqin 80X ja RS vaikuttaisivat omaan makuuni kiinnostavilta.

Aiheeseen liittyen, Saksan hinta-arvio RS:lle on 50000e. Kuinka suuri kerroin tuolle pitäisi lyödä, jotta ollaan about Suomen hinnoissa?
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Itseä pitkälti kiinnostaa juuri lastausmahdollisuus "koiraverkon" kanssa ja todennäköisesti laitan boksinkin katolle pidemmille retkille. Nykyinenkin BMW 320i xdrive vetää boksin kanssa varmaan liki 1500 litraa kun pakkaa kattoon saakka ja on tilava boksi. 495 litraa on vakio ja boksi 450 litraa. Siihen vielä tuon 495 litran ylittävä kun pakataan auto täyteen.

Outiin mahtuu tosiaan korkeudesta tavaraa, mutta kannattaa ihan kokeilla omilla kamoilla koeajoautoa lastata. Kontti yllättää lyhyydellään ja tietyillä suunnittelun kukkasilla (mm. mukitelineet paikoille 6 ja 7, joita ei saa PHEViin lainkaan, tosin olen metsä- ja suunnistusreissuilla joskus istunut kontissa vaihtamassa kuteita ja juomapullo on ollut siinä telineessä), mutta pieni ja lyhyt auto se on. Ja yllättävän kapea tosiaan varsinkin takapenkiltä. Rattaat kun sai pois kyydistä, nelihenkisen lapsiperheen rojut menee mukavasti vielä, mutta jos oikeasti on tilalle tarve sitten kannattaa mennä sinne Superb-kokoluokkaan. Ero on valtava.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Jupe

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, HIFK, Arsenal
Auto on Saab 9-3 Aero 2.8 V6 Turbo Combi.

Jäähdytinnestekorkin alla on joku perkeleen sisäkorkki jonka avaamislogiikkaa (enkä tarkoitusta) keksi. Täällähän oli muistaakseni useampikin Saabisti. Palasiksi meinaa mennä kun yritän Leathermanilla avata.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Täällä mitään saabisteja ole. Täällä keskustellaan siitä onko elämää mahdollista kurjistaa vielä lisää uudella skodalla tai volkkarilla vai olisiko sittenkin 2400kg japsi kitymaasturimöhkäle 2,4l bensakoneella se tiedostava valinta.

Oletko @ISH varma, että se korkki ei vaan ole hajonnut kahteen osaan? Eli ei ole tuttu juttu tuo, mutta tuolla koneella ei minulla ole koskaan (harmikseni) Saabia ollut.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Auto on Saab 9-3 Aero 2.8 V6 Turbo Combi.

Jäähdytinnestekorkin alla on joku perkeleen sisäkorkki jonka avaamislogiikkaa (enkä tarkoitusta) keksi. Täällähän oli muistaakseni useampikin Saabisti. Palasiksi meinaa mennä kun yritän Leathermanilla avata.
Kuulostaa juuri siltä, että rikki mennyt. Käy hakemassa uusi jäähdytinnestekorkki valmiiksi. Ei varmaan auta kuin kaivaa se vanha sieltä pois. Ruuvaa vaikka siihen korkkiin ruuvi ja nyppäsee sillä korkki pois. Toki kannatta varoa, että ei paisuntasäiliöön hirveästi joudu korkin paloja.
 
Viimeksi muokattu:

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Rattaat kun sai pois kyydistä, nelihenkisen lapsiperheen rojut menee mukavasti vielä, mutta jos oikeasti on tilalle tarve sitten kannattaa mennä sinne Superb-kokoluokkaan.
Tässäpä hyvä pointti. Rattaat vie yllättävän paljon tilaa ja kun niistä luovumme tässä vuoden sisällä niin tuo nykyinenkin BMW F31 320i xdrive on yllättävän tilava sekin.
Olen tätä yrittänyt meillä taloudessa painottaa, itsellä ei ole mitään intressejä siihen suuntaan että autojen tarvitsisi olla erityisen isoja koska niillähän ajetaan tyhjänä suurimmaksi osaksi läpi vuoden. Toki saa olla ne tilavat sisätilat neljälle, on sekin jo jonkinlainen vaatimus kun liki parimetrisenä kuskina laitan penkin hyvän mittaa taakse.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös