Mainos

Autoiluketju

  • 3 321 056
  • 19 022

Aamuetana

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Päivittäin tulee eteen tilanteita, ettei takavalot pala. Vähän tarkkuutta siellä.
Jos ajan tuolla tunneleissa, missä siis heikompi valaistus, huomaa edelläolijan etuvalojen syttymisen/kirkastumisen. Niinkuin jo mainitsin, en tiedä mitkä valit siellä syttyy tai kirkastuu.
Päivittäin tulee tilanteita eteen. Päivittäin törmäät ko. tilanteeseen. Se on sanonta.

Niin kuin tuossa kirjoitin, niin päiväajovalojen tarkoitus ei ole valaista, enkä jaksa uskoa että huomaisit niiden syttymisen ajaessasi auton takana.

Minusta puhut aivan höpöjä, mutta turha tästä on jankata sen enempää.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Skodassa ne on varmaan rikki ne valot.

Yksi törveltäjien ryhmä audi-kuskien lisäksi on vanhoilla Avensiksillä suhailevat. Onko sitten se tieto, että ajellaan universumin parhaalla autolla jotenkin niin hullaannuttava, että rattia pyöritellään miten sattuu?
 

Aamuetana

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
No luetun ymmärtäminen ja silleen. Päivittäin tulee eteen tilanteita, missä takavalot ei pala. Ei tarkoita sitä, mihin kommentoit, että etuvalot syttyy muttei takavalot (tunnelit tai muutoin hämärtää). Näihin en törmää päivittäin. Tuossa on melkoinen ero.

Mut joo, antaa asian olla, sinulla on oikeus mielipiteeseesi.
No olipa hyvä tarkennus, nythän asia näyttää täysin erilaiselta...

Kertaanpa vielä: Näet päivittäin hämärässä/pimeässä liikkuvia autoja, joissa ei pala takavalot ollenkaan.

*Se voi pitää paikkansa jos joku ajelee vanhalla autolla eikä muista kääntää valoja päälle. *

Kerroit myös, että monissa autoissa automatiikka sytyttää ainoastaan ajovalot, ei takavaloja. Tämän olet useasti huomannut tunnelissa ajaessasi, että autoihin napsahtaa jotkut tuikut palamaan eteen, mutta takavalot pysyy pimeänä.

*Valojen automatiikka kyllä sytyttää myös takavalot jos valojen kytkin on auto-asennossa.*

Olenko nyt ymmärtänyt kirjoituksesi oikein?
 

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
Kertaanpa vielä: Näet päivittäin hämärässä/pimeässä liikkuvia autoja, joissa ei pala takavalot ollenkaan.

*Se voi pitää paikkansa jos joku ajelee vanhalla autolla eikä muista kääntää valoja päälle. *

Uudet Toyotat on ainakin tällaisia. Useampi Auris tullut hämärässä ohitettu ja takaa auto pimeä, edessä jotkut valot palaa (en ole varma onko lähi- vai päivävalot).
 

Aamuetana

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Uudet Toyotat on ainakin tällaisia. Useampi Auris tullut hämärässä ohitettu ja takaa auto pimeä, edessä jotkut valot palaa (en ole varma onko lähi- vai päivävalot).
Monissa autoissa päiväajovalojen ollessa päällä takavalot eivät pala. Hämärässä/pimeässä syttyy ajovalot automaattisesti, samoin takavalot.

Autokohtaisia eroja tietysti milloin on riittävän hämärää, että automatiikka sytyttää ajo -ja takavalot. Joillain merkeillä pystyy itse säätämään kuinka herkästi ne syttyvät.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Autokohtaisia eroja tietysti milloin on riittävän hämärää, että automatiikka sytyttää ajo -ja takavalot. Joillain merkeillä pystyy itse säätämään kuinka herkästi ne syttyvä
Volkkarissa ainakin on mahdollisuus säätää herkkyyttä ja valokatkaisimen vihreät valot kertovat palaako vai ei.
 

Seppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Äsät
Skodassa ne on varmaan rikki ne valot.

Yksi törveltäjien ryhmä audi-kuskien lisäksi on vanhoilla Avensiksillä suhailevat. Onko sitten se tieto, että ajellaan universumin parhaalla autolla jotenkin niin hullaannuttava, että rattia pyöritellään miten sattuu?

Ooks koskaan katsonut minkäikäiset noilla vanhoilla Avensiksilla ajelee? Taitaa suurin osa 30-40- luvulla syntyneistä ajella autosta riippumatta vähän miten sattuu.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Ooks koskaan katsonut minkäikäiset noilla vanhoilla Avensiksilla ajelee? Taitaa suurin osa 30-40- luvulla syntyneistä ajella autosta riippumatta vähän miten sattuu.

En ole kyllä katsonut sen tarkemmin kuskia, yleensä painavat takapuskurissa roikkumisen jälkeen kovaa kyytiä ohi, että ei edes ehtisi katsomaan tarkemmin, vaikka yrittäisi. Itsekin ajelen motarilla 15-20 kilsaa mittarinopeutta yli rajoituksen.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Ainakin omassa autossa päiväajovalot ovat sen verran kirkkaat että pitää olla todella pimeää ennenkun kiinnttää huomiota että valot pitäisi olla päällä. Toki omassa on automaattiasento valoissa käytännössä aina päällä jolloin auto hämärässä ja sateella sytyttää ajovalot ja takavalot itsestään.

Varsinkin ensimmäisistä automaattitoimisista valoista puuttuu kokonaan tuo sateen aikana valojen automaattinen kytkentä ja siitä syystä sateella näkyy todella paljon autoja ilman takavaloja.
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Uudet Toyotat on ainakin tällaisia. Useampi Auris tullut hämärässä ohitettu ja takaa auto pimeä, edessä jotkut valot palaa (en ole varma onko lähi- vai päivävalot).
Saman olen itsekkin havainnut. Lisäksi Toyota taitaa olla ainoita automerkkejä, joissa ei taida ajovalot syttyä sateella. Eli sadetunnistimen ja ajovalojen ohjauksen välillä ei ole mitään älyä. Vastaavaan typeryyteen en ole muiden uusien autojen kohdalla törmännyt, kun liikenteessä autoja tarkkaillut.
 

Vepe21

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kiekko-Vantaa, Mainz 05
Saman olen itsekkin havainnut. Lisäksi Toyota taitaa olla ainoita automerkkejä, joissa ei taida ajovalot syttyä sateella. Eli sadetunnistimen ja ajovalojen ohjauksen välillä ei ole mitään älyä. Vastaavaan typeryyteen en ole muiden uusien autojen kohdalla törmännyt, kun liikenteessä autoja tarkkaillut.

Johtunee siitä, että ei niissä ole muutenkaan älyä, eli pääsääntöisesti Toyotoissa ei ole automaattivaloja. Sinänsä jännä, että muissa japanilaisautoissa ei tuota esiinny, mutta johtunee kytköksistä eurooppalaisiin valmistajiin (esim. Nissan ja Renault).

Ja jatkossa tuohon törmännee vielä vähemmän, koska tuota EU:n päiväajovalosääntöä on muutettu siten, että valoautomatiikka on jatkossa pakollinen. Tulikohan tuo muutos pari vuotta sitten voimaan?
 

Jof

Jäsen
Kyllä ainakin minun Auriksessa (vuosimalli 2014) oli ajovaloautomatiikka ja jopa ihan toimiva eli jotain automatiikkaa sentään. Sateella ei sytyttänyt ajovaloja, jollei samalla tullut tarpeeksi hämärää. Muistaakseni oli säädettävissä, miten hämärää piti olla ajovalojen syttymiseen. Ja takavalot paloivat myös päivävaloilla.
 

Veijari

Jäsen
Tekisi mieli vaihtaa perheen kakkosauto mahdollisesti plug-in bensa hybridiin
Nyt on autokuume taltutettu ja maanantaina saan elämäni ensimmäisen pistokehybridin kotipihaan.

Mulla on autokatoksessa tuollainen normi autolämmityspistorasia (schuko), jolla pystyy kyllä lataamaan akkua, mutta jos latauksen haluaisi hoitaa nopeammin ja tehokkaammin, niin pitäisi joku kiinteä seinalaturi vissiin hommata. Mistä tuollaisia kannattaisi alkaa metsästämään? Onko noi jotenkin automerkkikohtaisia vai ihan universaaleja, eli käy autoon kuin autoon?

Tuota erillistä latauslaitetta puoltaisi myös se, että niissä on vissiin kiinteänä se latausjohto, jolloin ei tarvitse leikkiä sen erillisen latausjohdon kanssa, joka kulkee auton mukana takaluukussa.
 
Viimeksi muokattu:

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Lisäksi Toyota taitaa olla ainoita automerkkejä, joissa ei taida ajovalot syttyä sateella.

En nyt vannomaan mene, koska meillä on ollut Avensis kakkosautona vasta tovin, mutta minun mielestäni aika herkästi se lyö ajovalot päälle. Ei niin fiksusti kuin talon saksalaisen insinöörityön helmi, mutta kohtalaisen hyvin joka tapauksessa.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Philadelphia Flyers
Pitäisi saada renkaat nykyistä sijaintia lähemmäksi säilöön ja ihan vieressä on sekä euromaster että vianor. Kummastakaan ei tietenkään löytynyt suoraa hintaa, vaan kysy tarjous. Vianorilta ei ole kuulunut yhtään mitään ja Euromasterilta tuli melkein 60 % nykyistä kalliimpi hinta. Ja renkaat ovat kuitenkin tällä hetkellä euromasterin toisessa pisteessä. Pitää varmaan tehdä sen verran tilaa, että mahtuu renkaat omaan säilöön
 

penalalli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, Leeds United
Pitäisi saada renkaat nykyistä sijaintia lähemmäksi säilöön ja ihan vieressä on sekä euromaster että vianor. Kummastakaan ei tietenkään löytynyt suoraa hintaa, vaan kysy tarjous. Vianorilta ei ole kuulunut yhtään mitään ja Euromasterilta tuli melkein 60 % nykyistä kalliimpi hinta. Ja renkaat ovat kuitenkin tällä hetkellä euromasterin toisessa pisteessä. Pitää varmaan tehdä sen verran tilaa, että mahtuu renkaat omaan säilöön
Mulla on puolitutun kautta 80€/kausi sisältäen yhden vaihdon.
Onko se paljon sitten, en tiedä.
 

MadMike

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, HML Huskies, Fremantle Dockers, Western Force
Nyt on autokuume taltutettu ja maanantaina saan elämäni ensimmäisen pistokehybridin kotipihaan.

Mulla on autokatoksessa tuollainen normi autolämmityspistorasia (schuko), jolla pystyy kyllä lataamaan akkua, mutta jos latauksen haluaisi hoitaa nopeammin ja tehokkaammin, niin pitäisi joku kiinteä seinalaturi vissiin hommata. Mistä tuollaisia kannattaisi alkaa metsästämään? Onko noi jotenkin automerkkikohtaisia vai ihan universaaleja, eli käy autoon kuin autoon?

Tuota erillistä latauslaitetta puoltaisi myös se, että niissä on vissiin kiinteänä se latausjohto, jolloin ei tarvitse leikkiä sen erillisen latausjohdon kanssa, joka kulkee auton mukana takaluukussa.
Sain tänään MB CLA shooting braken hybridinä ja sähkäri kävi asentamassa omakotitalon katokseen Webasto Pure latausaseman. Oli kuulemma selkeä ja vankkatekoinen laittaa paikalleen. Minä puolestaan osasin ladata auton tyhjistä täyteen n parissa tunnissa, joten varmaan ihan soiva peli. Yhteishinta jäi noin puoleen marmoritiskin tarjouksesta. Voimavirta tuli tallin puolelle jo valmiiksi joten ei vaatinut kuin yhden seinän läpimenemisen.
 

Veijari

Jäsen
Sain tänään MB CLA shooting braken hybridinä ja sähkäri kävi asentamassa omakotitalon katokseen Webasto Pure latausaseman. Oli kuulemma selkeä ja vankkatekoinen laittaa paikalleen. Minä puolestaan osasin ladata auton tyhjistä täyteen n parissa tunnissa, joten varmaan ihan soiva peli. Yhteishinta jäi noin puoleen marmoritiskin tarjouksesta. Voimavirta tuli tallin puolelle jo valmiiksi joten ei vaatinut kuin yhden seinän läpimenemisen.
Onko siinä laturissa itsessään kiinteä latausjohto? Toi kärry, joka mulle on tulossa, niin siinä on latauspistokkeen paikka takalokarissa, eli vastakkaisella puolella kuin bensiinitankin luukku. Meidän okt:n autokatokseen ajetaan käytännössä aina keula edellä, niin joutuu varmaan katoksen sivuseinään tuon latauspisteen asentamaan. Lämmityspistorasia on auton keulan edessä olevassa päätyseinässä niin siihen ei taida auton oma latausjohto edes ylettyä.
Mulla on sähkökeskus autokatoksessa joten liitoshomma on helppo, jos vaan keskuksessa on vapaita lähtöjä latauksen syötölle. Täytyy toikin vielä tsekata.
Googlettelin noita latausasemia ja ainakin Defalla oli noita. Hyvä tietää että Webastoltakin löytyy.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Nyt on autokuume taltutettu ja maanantaina saan elämäni ensimmäisen pistokehybridin kotipihaan.

Mulla on autokatoksessa tuollainen normi autolämmityspistorasia (schuko), jolla pystyy kyllä lataamaan akkua, mutta jos latauksen haluaisi hoitaa nopeammin ja tehokkaammin, niin pitäisi joku kiinteä seinalaturi vissiin hommata. Mistä tuollaisia kannattaisi alkaa metsästämään? Onko noi jotenkin automerkkikohtaisia vai ihan universaaleja, eli käy autoon kuin autoon?

Tuota erillistä latauslaitetta puoltaisi myös se, että niissä on vissiin kiinteänä se latausjohto, jolloin ei tarvitse leikkiä sen erillisen latausjohdon kanssa, joka kulkee auton mukana takaluukussa.

Plugariin ei tarvita nopeusmielessä latausasemaa, vaan ehjä johdotus ja pistorasia. "Mistä tahansa" ladatessa on syytä rajata virta 8 A, mutta on esimerkiksi Satmaticin rasiat, jotka kestävät 16 A jatkuvaa virtaa, eli siinä ei varsinaisesti latausasema tuo mitään lisää. Aivan yksittäisiä malleja lukuun ottamatta kun eivät hyödynnä kuin yhtä vaihetta (MB:lla on tästä poikkeus).

Toinen kysymys on sitten se, kuinka paljon sinulle on latausnopeudella merkitystä, kun se on joka tapauksessa plugarien kohdalla hidasta (eli onko 3 h vai 7 h, karkeasti). Nehän ladataan yöllä/työpäivän aikana, kun auto seisoo. Päiväsaikaan käydessä ei monta kilometriä siitä kotilatauksesta joka tapauksessa hyödy. Latausasema voi olla sinänsä tulevan kannalta ihan järkeväkin ratkaisu, plugari kun on yleensä aikamoinen porttihuume täyssähköön.
 

Veijari

Jäsen
Plugariin ei tarvita nopeusmielessä latausasemaa, vaan ehjä johdotus ja pistorasia. "Mistä tahansa" ladatessa on syytä rajata virta 8 A, mutta on esimerkiksi Satmaticin rasiat, jotka kestävät 16 A jatkuvaa virtaa, eli siinä ei varsinaisesti latausasema tuo mitään lisää. Aivan yksittäisiä malleja lukuun ottamatta kun eivät hyödynnä kuin yhtä vaihetta (MB:lla on tästä poikkeus).

Toinen kysymys on sitten se, kuinka paljon sinulle on latausnopeudella merkitystä, kun se on joka tapauksessa plugarien kohdalla hidasta (eli onko 3 h vai 7 h, karkeasti). Nehän ladataan yöllä/työpäivän aikana, kun auto seisoo. Päiväsaikaan käydessä ei monta kilometriä siitä kotilatauksesta joka tapauksessa hyödy. Latausasema voi olla sinänsä tulevan kannalta ihan järkeväkin ratkaisu, plugari kun on yleensä aikamoinen porttihuume täyssähköön.
Noinhan se varmaan meilläkin tulee olemaan, että vain öisin auto seisoo latauksessa. Meillä kun ei ole latausmahdollisuutta työpaikalla.
Täysin noviisi olen näissä latausasioissa ja kun ei ole vielä auton käyttöohjekirjaakaan kädessä, niin täytyy kysellä välillä tyhmiäkin.
Siinä auton omassa latausjohdossa on joku lataussäädin(?) välissä. Estääkö toi säädin esim sen, että jos auto on koko yön johdon päässä niin se syöttää akulle virtaa vain sen tarvittavan ajan, kunnes akku täynnä? Akut ei taida tykätä hyvää jos virtaa syötetään täysinäiseen akkuun ”turhaan”?
Tuo auton latausjohdon pituus oikeastaan ratkaisee sen, tarvitsenko uuden sähkön ulostulon seinään ja jos tarvitsee, niin samalla sitten ottaa uuden seinälaturin kun sähkäri kuitenkin pitää pyytää tontille käymään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös