Mainos

Autoiluketju

  • 3 320 914
  • 19 022

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
En tuolla mun syväanalyysillä ottanut kantaa näihin hankintarajoihin. Niitä täytyy muuttaa myös tai sitten verotuksen kautta avustaa taikka valtiollisten hankintahelpotusten kautta edullistaa sähköautojen hankintaa.

Työsuhdeautoista päästöt alas, julkisesta liikenteestä päästöt alas, taksit päästöt alas. Siitä on hyvä aloittaa. Ja samalla ne joilla varaa ostaa uusi +30t€ auto niin tehdä houkuttelevaksi se sähköversio. Ei tää niin vaikeata ole.
Juu tätä tarkoitinkin.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
2. Tämä onkin se hauskempi juttu. Jengi vinkuu puhtaasta sähköstä, koska pistorasia ei savuta, yleensä. Sama porukka vastustaa ydinvoimaloita ja vaatii lopettamaan fossiilisten käytön, mikä on järkevää. Mutta lisää sähköä pitäisi saada.
Pitääkö?
" Viimeisen kahdeksan vuoden aikana Suomen sähkönkulutus on laskenut noin 8 TWh, joten vaikka Suomen kaikki noin 2,5 miljoonaa autoa olisivat sähkökäyttöisiä, sähköä kuluisi suurin piirtein saman verran kuin huippuvuonna 2007 (10 TWh:n lisäys)."
Tok erilaiset huippukuormat pitää pystyä hoitamaan jatkossakin, uusiutuvilla. Pullonkaulat on siellä jakeluverkon loppupäässä, kaupunkien parkkipaikoilla, mutta niihinkin ratkaisut olemassa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
Hyväähän sähköautojen latauksessa on myös se, että ne ovat pääosin latauksessa yöaikaan, jolloin muuten kulutus on pienempää. Tasaa siis sähkönkulutusta vuorokausirytmissä...
 

Target

Jäsen
Suosikkijoukkue
Löytyy
Hyväähän sähköautojen latauksessa on myös se, että ne ovat pääosin latauksessa yöaikaan, jolloin muuten kulutus on pienempää. Tasaa siis sähkönkulutusta vuorokausirytmissä...
Myös se että ympärilä oleva infra on koko ajan energiataloudellisempaa, sähkön "normikulutus" pienenee. Kumpi on sitten tulevaisuudessa järkevämpää. Ladata pirun painavia akkuja vai tehdä vetyä polttokennoon? Jälkimmäinen vielä kohtuu kallista tuottaa, varastoida ja jakaa.
Saharan laitamille aurinkovoimala ja sen turvin merivedestä vetyä. Ehkä jonain päivänä, kunhan lopettavat ensin toistensa räjäyttelemisen.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
2. Tämä onkin se hauskempi juttu. Jengi vinkuu puhtaasta sähköstä, koska pistorasia ei savuta, yleensä. Sama porukka vastustaa ydinvoimaloita ja vaatii lopettamaan fossiilisten käytön, mikä on järkevää. Mutta lisää sähköä pitäisi saada.
Ratkaisu: Neuvostoliittolainen taidonnäyte, kivihiilivoimala.

Tästä tulo mieleeni vanha kuva, joka lienee tavoittanut silmät jo aiemmin, mutta menköön nyt. Poissa silmissä, poissa mielestä.
 

Liitteet

  • 4F28595A-E146-4F71-ADED-896CEF98F7CD.jpeg
    4F28595A-E146-4F71-ADED-896CEF98F7CD.jpeg
    349,7 KB · kertaa luettu: 283
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Vinkkinä: Jos käytät Android Autoa ja puhelimessa on käytössä Android 10 käyttöjärjestelmä, niin Googlea ei kannata päivittää. Tämä aiheuttaa sen, että Google Assistant tulee käyttöön myös AA:ssa ja puheohjaus menee sitä kautta. Näin ollen, esim. ajaessa ei onnistu enää osoitteiden haku puheohjauksella, koska Google Assistant ei ymmärrä Suomea ja sitä ei ole tarkoitettu navigointiin osoitteiden mukaan.

Poistin kaikki Googlen päivitykset, niin tällä tavalla Google Assistant poistui AA:n puheohjauksesta. Tämän jälkeen AA:n puheohjaus toimii samalla tavalla kuin vanhan puhelimen kanssa, missä oli Android 9 käyttis. Google on hanurista...
 

ultrar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal
Hetki sitten Kehällä minuutin aikana kolme autoa puikkelehti kaistoilta toiselle, ei keskeinäisessä kilvanajossa vaan ihan ilmeisesti oli ajotapana, ylinopeudet kohtuullisen mittavia. Mielenkiintoista siis se, että kaikki olivat bemareita, yksi musta Viron kilvissä, kaksi sitten Suomen kilvissä. Väitän edelleen, että kusipäisyysgeeni on yleisempää kyseisen automerkin kohdalla, selvästi vielä. Vielä kun tuo auto ei nyt nyty ihmeellinen ole kilvanajoon. Ne ketkä omistaa kyseisen automerkin, älkää vetäkö hernettä nenään, vaan yrittäkää puhdistaa automerkin maine.
 

Fironic

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Ducks, Kraken
Hetki sitten Kehällä minuutin aikana kolme autoa puikkelehti kaistoilta toiselle, ei keskeinäisessä kilvanajossa vaan ihan ilmeisesti oli ajotapana, ylinopeudet kohtuullisen mittavia. Mielenkiintoista siis se, että kaikki olivat bemareita, yksi musta Viron kilvissä, kaksi sitten Suomen kilvissä. Väitän edelleen, että kusipäisyysgeeni on yleisempää kyseisen automerkin kohdalla, selvästi vielä. Vielä kun tuo auto ei nyt nyty ihmeellinen ole kilvanajoon. Ne ketkä omistaa kyseisen automerkin, älkää vetäkö hernettä nenään, vaan yrittäkää puhdistaa automerkin maine.

Kyllähän se välillä tuntuu korostuvan tuolla liikenteessä, että pahimmat vatipäät ajaa usein Bemarilla tai Audilla. Itse koitan parhaani mukaan puhdistaa bemaristien mainetta sekä neli- että kaksipyöräiselllä ajaessa, mutta välillä on kyllä hieman Don Quijote -fiilis.

Edit. Lisätään nyt vielä yksi mielenkiintoinen havainto viestin jatkoksi: tänä syksynä on tuntunut olevan poikkeuksellisen paljon valottomia kuskeja liikenteessä. Käytännössä joka päivä aamu- ja iltahämärissä tulee vastaan autoja ilman minkäänlaista tuikkua missään. Ihan tuuripeliä välillä näiden kanssa, että sattuuko huomaamaan ajoissa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Edit. Lisätään nyt vielä yksi mielenkiintoinen havainto viestin jatkoksi: tänä syksynä on tuntunut olevan poikkeuksellisen paljon valottomia kuskeja liikenteessä. Käytännössä joka päivä aamu- ja iltahämärissä tulee vastaan autoja ilman minkäänlaista tuikkua missään. Ihan tuuripeliä välillä näiden kanssa, että sattuuko huomaamaan ajoissa.
Syyllistyin itse tähän jokin aika sitten. Mulla on aina valoautomatiikka päällä, mutta sisäpuhdistuksessa olivat ottaneet luonnollisesti valot pois päältä. Meikä sitten kerkesi pari päivää (päiväsaikaan kait) ajella ilman valoja kun iltamyöhäisellä kauppaan lähtiessä ihmettelin, että miksi on näin pimeää... Kyllä muuten häpesin itseäni! Jatkossa kyllä jokaisen huolto yms. toimenpiteen jälkeen tulee valot tarkastettua.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Syyllistyin itse tähän jokin aika sitten. Mulla on aina valoautomatiikka päällä, mutta sisäpuhdistuksessa olivat ottaneet luonnollisesti valot pois päältä. Meikä sitten kerkesi pari päivää (päiväsaikaan kait) ajella ilman valoja kun iltamyöhäisellä kauppaan lähtiessä ihmettelin, että miksi on näin pimeää... Kyllä muuten häpesin itseäni! Jatkossa kyllä jokaisen huolto yms. toimenpiteen jälkeen tulee valot tarkastettua.

Onhan sinulla ollut päivävalot päällä ja todennäköisesti ne ovat ledivalot, niin kyllähän ne näkyy autoilijoille suht hyvin hämärässäkin. Riippuen merkistä, niin myös takavalot palavat niiden kanssa. Ei 2010-luvulla rakennettuja autoja pitäisi liikkua enää ilman mitään valoja päällä (ehkä Dacia tms.?). Jalankulkijat ja pyöräilijät eivät sitten havaitse niin hyvin ja eipä kyllä niitäkään näe ilman ajovaloja kunnolla, jos alkaa olla jo lähes pimeää.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Fironic

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Ducks, Kraken
Onhan sinulla ollut päivävalot päällä ja todennäköisesti ne ovat ledivalot, niin kyllähän ne näkyy autoilijoille suht hyvin hämärässäkin. Riippuen merkistä, niin myös takavalot palavat niiden kanssa. Ei 2010-luvulla rakennettuja autoja pitäisi liikkua enää ilman mitään valoja päällä (ehkä Dacia tms.?). Jalankulkijat ja pyöräilijät eivät sitten havaitse niin hyvin ja eipä kyllä niitäkään näe ilman ajovaloja kunnolla, jos alkaa olla jo lähes pimeää.

Tänään aamulla edelläni ja hetkeä myöhemmin perässäni ajoi 2010-luvun Mondeo, jossa syttyi kääntyessä sumuvalot ja jarruttaessa jarruvalot, mutta muuten ei palanut yksikään valo missään nurkassa. Eilen puolestaan toiseksi uusinta korimallia oleva Octavia, jossa ei maantieajossa ollut mitään valoja edessä eikä takana. Yleensä toki on kyseessä vanhempaa korimallia olevia autoja (ja toki kuskeja).

Varsinkin nyt sateisilla keleillä nuo piiloutuu renkaista nousevan vesisumun taakse aika tehokkaasti ja pilkkopimeällä tietysti ei näy sitäkään vähää. Jos ei valot syty muualla niin ainakin kuskin päässä pitäisi jotain tapahtua, kun muu liikenne räiskii pitkillä valoilla edestä ja takaa. Mutta ei, mukavampi ajaa mitäännäkemättömin katsein autopilotilla kunnes rysähtää. Näillä ei yleensä ilmekään värähdä, jos pääsee liikennevaloissa viereen ja yrittää signaloida sanoin ja elein "laita valot".
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Äääh, niin eipä siellä tosiaan pala mikään tuikku, ellei ole päivävaloja autossa. Tuo Octavia on ollut todennäköisesti karvahattu malli, koska muuten niissä pitäisi olla päivävalot, jos puhutaan III-koppaisesta. Mutta eikös @Tadu ajele juuri uudemmalla pirssillä, missä päivävalot ovat LEDit?

Aika moni automerkki- ja malli ovat sellaisia, missä päivävalojen kanssa ei saa takavaloja päälle edes koodaamalla. Valojen palaminen vaikuttaa auton päästöihin, niin tämä on estetty tjsp.?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Äääh, niin eipä siellä tosiaan pala mikään tuikku, ellei ole päivävaloja autossa. Tuo Octavia on ollut todennäköisesti karvahattu malli, koska muuten niissä pitäisi olla päivävalot, jos puhutaan III-koppaisesta. Mutta eikös @Tadu ajele juuri uudemmalla pirssillä, missä päivävalot ovat LEDit?

Aika moni automerkki- ja malli ovat sellaisia, missä päivävalojen kanssa ei saa takavaloja päälle edes koodaamalla. Valojen palaminen vaikuttaa auton päästöihin, niin tämä on estetty tjsp.?
Joo pari vuotta vanha Skoda ja on ledi-valot. Ilmeisesti tosiaan jotkut päivävalot siinä on ollut päällä. Pimeällä tosin eivät kyllä hirveästi ainakaan valaisseet... Valokytkin oli siis 0-asennossa, kun normaalisti pidän aina auto-asennossa.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ei kai nyt sentään enää ole autoja, joissa kuljettaja joutuu valokatkaisijaan koskemaan? Ja sitten joku kliffa summeri, että valot jäi päälle tms paskaa. Versus ruotsalaisissa ollut valoautomatiikka jostain 60-luvulta, jenkeissä varmaan pitempäänkin.

Kieltämättä ärsyttävää on kun katsastusmies aina kääntää sen katkaisijan nolliin ja sitten ei mene pitkät päälle. Tämä siis kerran vuodessa.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Joo pari vuotta vanha Skoda ja on ledi-valot. Ilmeisesti tosiaan jotkut päivävalot siinä on ollut päällä. Pimeällä tosin eivät kyllä hirveästi ainakaan valaisseet... Valokytkin oli siis 0-asennossa, kun normaalisti pidän aina auto-asennossa.

Jep, sitten sulla paloivat vähintään edessä päivävalot, mutta ei ne lediviirut hämärässä paljoa valaise. Kannattaa katsoa, palavatko valot myös takana päivävalojen kanssa. Ei tarvitse miettiä sitten sateella omaa näkyvyyttä taaksepäin.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

marse

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ei kai nyt sentään enää ole autoja, joissa kuljettaja joutuu valokatkaisijaan koskemaan? Ja sitten joku kliffa summeri, että valot jäi päälle tms paskaa. Versus ruotsalaisissa ollut valoautomatiikka jostain 60-luvulta, jenkeissä varmaan pitempäänkin.

Kieltämättä ärsyttävää on kun katsastusmies aina kääntää sen katkaisijan nolliin ja sitten ei mene pitkät päälle. Tämä siis kerran vuodessa.

Minulla oli 2017 Hyundai i20, joka vaihtui 2016 Dacia Lodgyyn. Molemmissa sama logiikka, eli asennossa nolla palavat päivävalot ja valot päällä palavat ajovalot, automatiikkaa ei ole. Hyundai oli siitä kehittyneempi, että jos halusi ajaa koko ajan ajovalot päällä, katkaisijan pystyi jättämään päälle, koska valot sammuivat ilman virtaa. Sen sijaan Daciassa valot eivät sammu, joten ne joutuu aina kiertämään takaisin nollaan tai muuten juurikin lähtee ysäriltä tuttu summeri soimaan.

Itseäni tämä ei varsinaisesti haittaa, sillä ajan päivällä päivävalot päällä ja simuloin automatiikkaa kääntämällä aina ajovalot päälle esim. tunneleissa ja parkkihalleissa. Tämä on mukavaa urheilua, tärkeää on ehtiä kääntää valot päälle/pois ennen kuin premiumautojen automatiikka ehtii toimia.
 

valkeaori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Aika moni automerkki- ja malli ovat sellaisia, missä päivävalojen kanssa ei saa takavaloja päälle edes koodaamalla. Valojen palaminen vaikuttaa auton päästöihin, niin tämä on estetty tjsp.?

Kuinkakohan paljon tuo takaledien pimeänä oleminen noita co2 -päästöjä vähentää? Tätä olen välillä pohtinut. Tuskin puhutaan edes yhdestä grammasta kilometrille, mutta ehkä ne sadas- tai kymmeneosatkin valmistajille merkkaavat.
 

Le Banner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK täältä ikuisuuteen! 106-105 NYR
Tuo vitun nykykotteroiden takavalojen palamattomuus on hulvatonta. Sakot sai ennen, mutta nyt se on egotego tai jotain muuta yhtä vitun hienoa hippiviherpaskaa. Itse en käytä edes ajovaloja nykyisin, jarruista puhumattakaan, että maailma säästyy.
 
4

444

Tuo vitun nykykotteroiden takavalojen palamattomuus on hulvatonta. Sakot sai ennen, mutta nyt se on egotego tai jotain muuta yhtä vitun hienoa hippiviherpaskaa. Itse en käytä edes ajovaloja nykyisin, jarruista puhumattakaan, että maailma säästyy.
Eihän tuossa sinänsä mitään uutta ole, että linjaukset muuttuvat. Ennen lisäjarruvalo oli laiton, vaikka se varmasti paransi jarruvalojen näkyvyyttä, mikä ei voinut olla huono asia. Myös esim. Saabeissa oli pitkään ns. ”sivuperuutusvalot”, eli eteen sivuille syttyi valot peruuttaessa, mikä helpotti kulmien hahmottamista pimeässä. Niissä ne saivat käsittääkseni olla, koska tulivat tehtaalta, mutta jälkiasennuksena laittomat. Samoin etulaseja saa tummentaa tehtaalla, mutta ei jälkikäteen. Koska onhan se nyt paljon vaarallisempaa.

Päiväsaikaan tuo takavalojen palamattomuus ei häiritse tippaakaan, mutta aivan liian usein tulee pimeillä maanteillä perä edellä vastaan riisikippoja, jotka havaitsee todella myöhään, kun niissä ei pala takana minkäänlainen tuikku. Päivävaloautomatiikka vissiin puuttuu tai sitten kuskilla on päässä vikaa ja päättää ajaa sokkona, mutta helvetin vaarallista se on. Ja koskaan ei ole vielä auttanut, että on takana vilkutellut valoja ja perään kytkenyt omansa hetkeksi pois yrittäessään viestiä, miksi niitä valoja vilkutti. Mutta kun parempaakaan keinoa en ole keksinyt.

(Ja ihan liian usein tarkoittaa tässä joitakin kertoja vuodessa, mikä mielestäni on liian usein. Täysin edesvastuutonta sälyttää tuollainen vastuu kuskille, kun kyse on myös muiden turvallisuudesta.)
 

Aamuetana

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Päiväsaikaan tuo takavalojen palamattomuus ei häiritse tippaakaan, mutta aivan liian usein tulee pimeillä maanteillä perä edellä vastaan riisikippoja, jotka havaitsee todella myöhään, kun niissä ei pala takana minkäänlainen tuikku. Päivävaloautomatiikka vissiin puuttuu tai sitten kuskilla on päässä vikaa ja päättää ajaa sokkona, mutta helvetin vaarallista se on.
Jos pimeällä tulee auto vastaan missä ei takavalot pala, niin ei siinä sitten etuvalotkaan pala. Automatiikka kun ei mun käsittääkseni pysty sytyttämään pelkkiä etuvaloja ja ainakin mun autossa ajovalot syttyy jo hiemankin hämärässä, jopa valoisalla. Tosin joskus kirkkaalla kelillä tunneliin ajaessa ajovalot eivät syty, syytä en ole keksinyt.

Mäkään en kyllä ymmärrä miksi sitä ajovalojen katkaisijaa pitää käännellä kun lähes joka autossa on nykyään automaattiset valot.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Yksi osa ongelmaa on se ,että ne automaattiset päiväajovalot ovat liian tehokkaat. Jos ajaa katuvalaistusalueella, niin niillä pystyy normaalinäköinen ihan hyvin ajamaan ja oikeiden ajovalojen kääntö päälle unohtuu. Toinen syy on sitten maahantuojilla, jotka ovat valikoimiinsa tällaisia malleja tehtaalta myytäväksi halunneet. Hinnanero on ollut uutena tonnin ja kahden välillä parempaan varustetasoon, jossa tuo automatiikka löytyy.

Parinkympin hintahaarukassa tuo on jo monelle merkittävä summa ja ajatellaan, että kyllä mää sitä katkaisijaa tolla rahalla käännän. Näitä autoja on sitten myös käytetty "hintasodassa" kilpailijoita vastaan ja tehty tarjouskampanjoita niin myynti on ollut sitä myöden merkittävää. Tuo lakiuudistushan tuli joskus 2013-14? ja noilta alkuvuosilta on näitä karvalakkipurkkeja paljon liikenteessä.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Toi yllä oleva tapahtuu niin että on automaattivalot ja namiskaan ei tarvitsisi koskea, on yleensä siinä yläasennossa. Sitten mamma tai jokin muu joka ei tunne autoa lähtee rattiin ja kääntää valonamiskasta yhden pykälän. Silloin ajelet parkeilla tai muulla kuin automatiikalla autosta riippuen.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Onko olemassa järkevää 4x4 hybridiä jossa olisi tavaratilaakin?
Saa olla käytetty, hinta noin 25-35t€.

Paljon on vaihtoehtoja haettu.
Olin jo päätymässä MB GLC 350e:hen mutta tavaratila 350 litraa!
Outlander ei oikein houkuta, pitäisi kai sekin koeajaa, siinäkin vain 450litraa.

Uudet Seat ja Skoda hybridit vain etuvetoja.
 

Aamuetana

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Minä näen päivittäin hämärässä tai pimeässä liikkuvia ajoneuvoja, missä ei takavalot pala ollenkaan. Näitä löytyy laidasta laitaan premium merkkeihin ja niiden kalleimpiin malleihin saakka. Näitä siis myös uusissa autoissa, eli oliskohan syytä päivittää kuljettajien päähän ajamansa auton käyttöohjeet?
Ei näistä toki aina vaaratilanteita aiheudu, mutta jokusen kertaa vuodessa tulee tilanne, missä edellä menevää ei huomaa ennen kuin juuri ennen kohtaamista.
Monissa autoissa tuo automatiikka sytyttää ainoastaan etuvalot, näistä näkee esimerkkejä juurikin tunneleissa.
Siis... Miten olisi edes mahdollista, että automatiikka sytyttäisi vain ajovalot ja sitten takavalot pitäisi itse kytkeä erikseen päälle?

Päiväajovaloilla ajettaessa joissakin/useimmissa autoissa ei pala takavalot kuin jarruttaessa. Mutta silloin onkin valoisaa, eikä takavaloille varsinaisesti tarvetta edes ole.
 

Aamuetana

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
No mulla ei ole käryä minkä takia näin käy, mutta useasti näkee tilanteen tunnelin hämärään saavuttaessa, että eteen napsahtaa jotkut tuikut palamaan ja takapää pysyy pimeänä. En minä tiedä syttyykö sinne eteen juurikin päivävalot vai jotain muuta.
Kuulostaa kovin, kovin erikoiselta. Sanoit vielä että päivittäin tulee tälläisiä tilanteita eteen.

Miten edes näät ne eteen syttyvät ”tuikut” jos auton takana ajat? Päiväajovalojen tarkoitus ei ole valaista, vaan herättää huomio sekä varmaankin myös säästää varsinaisia ajovaloja eli xenoneita.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös