Mainos

Autoiluketju

  • 3 320 776
  • 19 022

ketjuruletti

Jäsen
Suosikkijoukkue
yks jengi Stadista
Webasto-kysymys: Viime kesänä huomasin yht'äkkiä että Webasto lakkasi pitämästä tyypillistä ääntään kun sammutti moottorin. Oli kuulemma sulakkeet palaneet.

No, tänä kesänä aloin kuullostella samaa asiaa, eli veikkaus on että taas pitää vaihtaa ne. Teenkö jotain väärin eli pitääkö Webastolle tehdä jotain kesän aikana jotta proput eivät pala? Käyttöohjeissa ei opasteta sulakkeiden vaihtoa, merkkikorjaamossa nylkivät muistaakseni yli satkun vaihdosta.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
@ketjuruletti Webastot vaatii kyllä huolenpitoa vanhetessaan, ja ainakin joissain malleissa laite menee muutaman epäonnistuneen käynnistysyrityksen jälkeen vikatilaan, jonka voi nollata ottamalla akun (tai sulakkeen) irti joksikin aikaa. Sitten se taas yrittää käynnistyä, mutta vikahan ei mihinkään poistu. Ainoastaan jatkuvasta pätkäajelusta (poltto keskeytyy) johtuva tukkeutuminen voi hetkeksi korjaantua, ja uusiutuu toki jos ajotapa jatkuu. Voisi olla tästä kyse, eli nollaus ja sitten pitempi ajosykli voisi auttaa. Hetkeksi.
Vikakoodit lukuun, jos orkkisvaruste niin auton omista koodeista löytyy.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Hehheh Klonkswagenit. On se kyllä surullista. Passat esimerkiksi on komean näköinen peli, mutta niin susi vaihteistoineen ja männänrenkaineen, että eihän sellaista uskalla ostaa. Mitäs kaikkea muuta niissä olikaan vikana? Jakoketju vaihdettu hihnaan, että se puoli on kunnossa. Kaikki muu sitten varmaan onkin sitä sekundaa ja suristinta.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Se ekan sukupolven C5 oli kyllä melkoinen sitruunapatonki. Kakkoskori olikin sitten jo ihan perusranskis hyvine ja huonoine puolineen. Ehkä @hammer lynx tietää, että ranskalaisissa autoissa ja viineissä oleellinen tieto ennen ostopäätöstä on vuosikerta.

Sattui viikko sitten alle uudelta autolta tuoksuva Pösön 2008 automaatti, kun pohjoisessa käytiin. Tavaratila ehkä pienehkö, mutta jos autokuume vielä joskus yllättää, tuo tai isoveljensä on kyllä harkinnassa. Viimeksi 20 vuotta sitten oli Pösö, eikä jäänyt huonot muistot siitä 206:sta. On noi nykyautomaatit aika huomaamattomia vaihtamaan. Tai no eihän mulla ole automaateista kokemusta kuin vuokra-autoista, mutta verrattuna kolmeen edelliseen kokemukseen, tämä oli kyllä miellyttävin ajaa. Mitäköhän ne muut olivat? Hyundai i20, joku Chevyn SUV ja Kia Optima. Ei tuossa Kiassakaan kyllä mitään vikaa ollut. Toi i20 ei meinannut jaksaa vääntää jyrkkiä ylämäkiä kunnolla.
Ensimmäisen vuosikerran C5:t kuulemma suurinpiirtein kaikki jäätyivät kesken ajon tiensivuun Suomessa, joku huohotin tms. jäätyi. Nuo taisivat tulla 2003 tai 2004. Minä ostin v. 2008 tuollaisesta senvuotisen esittelyauton. Kaikki tyyppiviat oli jo ilmeisesti korjattu, sillä sen melkein 10 vuoden aikana, kun tuon omistin, ei ollut muuta kuin normaalia kulumisvikaa.

Seuraava auto oli DS5 ja nyt on Peugeot 508. Minä olen ollut todella tyytyväinen ranskiksiin, mutta yhden työkaverin Rellu on ollut täys susi ja toinen osti minun vanavedessäni DS5:n joka on jonkunmoinen maanantaikappale, kun koko ajan pitää moottoria purkaa ja kasata.
 

Blue F

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Viiden minuutin kaupankäynti.


Perjantaina kaupoille kohti hämettä Skodalla ja toivottavasti koeajon ja papereiden teon jälkeen tähtisilmällä kohti Espoota.

Skodalla sieltä sitten lopulta kuitenkin kotiin köröteltiin.

Auto (C 350e farkku) olisi muuten ollut varmaankin ihan kympin ostos, mutta onneksi tuli sen verran katsottua koeajon jälkeen takakonttiin, että oli sanottava ei kiitos. Ihan (100%) koiran takia olin farkkuun vaihtamassa, että poitsu saisi oman tontin takaa, eikä hengittelisi siinä korvan juuressa. Mutta eihän sinne tuon akuston myötä mitään koiraa saa enää mahtumaan tai saa toki, mutta kovin se siellä kyyryssä saisi matkustaa pään hakatessa kattoon. Ehkä se olisi passeli jollekin nilkanpurijan, muttei tuollaista 35 kiloiselle kuolakoneelle.

Farmari-ajatuksesta luopuneena osui ehkäpä pieni onnenpotku, kolmannen kvartaalin lopun myötä. Menin Veholle katsomaan taas yhtä esittelyautoa (C300 e). Perus-porrasperää. Myyjä esitteli autoa, mutta heitti pian ehdotuksen: Hangossa olisi jäljellä muutama erilaisilla varusteilla oleva C-sarjalainen EQPower, jotka on kaupan -9000 € alennuksella. koska ne pitää saada kaupaksi ennen kuun vaihdetta (syyskuu). Ei siinä lopulta tarvinnut kovinkaan kauaa asiaa pohtia, kun sopiva yksilö löytyi. Pari tonnia kalliimpi, kun tuo aiemmin koejamani 2-vuotias ja 4k halvempi kun tämä esittelyauto, mitä olin tullut katsomaan. "Mitäs järkeä tässä nyt sitten on?", kysyin. "Ei juurikaan mitään. Autojen myynti on korvameritty tälle neljännekselle, joten niistä on vain pakko päästä eroon.", vastasi myyjä tyhjentävästi.

Budjetti ylittyi parilla tonnilla, mutta onpahan alla elämäni ensimmäinen uusi auto. Ja vieläpä Mersu.

Koiralla on nyt (edelleenkin) paikka takapenkillä uudessa autossa. Akut vievät entistä enemmän tilaa luusterissa, kun ne on päivitetty tässä mallissa +20km pidemmälle rangelle. Takakontti on tavaroita varten ja kyllähän sinne mahtuu teltta, makuupussi ja pari lavaa kaljaa.

#viidenkympin#villitys#on#elämän#parasta#aikaa -Blue F
#rahaeiteeonnelliseksi#mutta#kyllä#sillä#yhden#mersun#saa -Nordea-Rahoitus
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ensimmäisen vuosikerran C5:t kuulemma suurinpiirtein kaikki jäätyivät kesken ajon tiensivuun Suomessa, joku huohotin tms. jäätyi. Nuo taisivat tulla 2003 tai 2004. Minä ostin v. 2008 tuollaisesta senvuotisen esittelyauton. Kaikki tyyppiviat oli jo ilmeisesti korjattu, sillä sen melkein 10 vuoden aikana, kun tuon omistin, ei ollut muuta kuin normaalia kulumisvikaa.

Seuraava auto oli DS5 ja nyt on Peugeot 508. Minä olen ollut todella tyytyväinen ranskiksiin, mutta yhden työkaverin Rellu on ollut täys susi ja toinen osti minun vanavedessäni DS5:n joka on jonkunmoinen maanantaikappale, kun koko ajan pitää moottoria purkaa ja kasata.
Asioista perillä oleva duunikaveri valisti mua, että ykkösestä kakkosversioon tehtiin n. 1500 korjausta. Mulla oli se C5 Break kakkosversio, kerran jätti tielle. Varmaan täällä avauduinkin siitä, että oli hankala vika löytää. Ensin kävi kengurubensalla, kunnes päätti jättää kokonaan leikin kesken. Yksi suihkusuutin sanoi sopparit irti. Ja kerran piti takajousituksen nestesylinteri tms. vaihtaa, kun parkkeerauksien aikana päätti mennä pötkölleen. Parkkitutka myös pimeni, kun yksi tai useampi anturi luovutti homman. Muuten palveli hyvin sen kuusi vuotta, minkä mulla oli. Kaksi ranskista siis ollut eikä kolmas olisi ihme. Rellu se ei ole, luultavasti Pösö x008 automaattilootalla.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Passat esimerkiksi on komean näköinen peli, mutta niin susi vaihteistoineen ja männänrenkaineen, että eihän sellaista uskalla ostaa

Niinhän se on että joko liisari tai uutena ostaessa huolenpitosopimus ja jälkimmäisessä tapauksessa kiertoon ennen kuin sopimus loppuu. Ei tarvitse keskustella onko tyyppivika tai meneekö takuuseen ja kuka maksaa.
 

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
Nyt pihassa lepää latauksessa Saksasta saapunut MB C 350T e vm. 2018, ajettu 40 tkm. Auto on juuri huollettu ja kaikin puolin uuden veroisessa kunnossa sisältä ja ulkoa, joten hyvin tyytyväinen ole "sokkokauppaan". Takuupaperit tuli mukana, joten Daimlerin takuu on seuraavat 24 kk. Kuljetuskin tuli sovitusti perille. Varusteita autossa on riittävästi ja yhden päivän perusteella totean, että tuo HUD (head up display) on kyllä hyvä lisävaruste.

Ainoa ikävä yllätys oli, että sain vain yhden avaimen, joten pitää huomenna olla myyjäliikkeeseen yhteydessä asiasta.

Pingaan mukaan muutaman, jotka saman suuntaista ovat pohtineet
@puuntakaa @Jupe @Artyukhin @Tuomas
 

Vini29

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit // Chelsea
Itse harkinnut uutukaisen Rellun hommaamista.

Elänyt siinä käsityksessä, että nykyrellut saattaisivat jo olla harkitsemisen arvoisia.. Ei ilmeisesti ranskattaren laatu teitä vakuuttanut ? Oliko isompiakin vikoja ?


Itellä 2017vm Renault Megane sport tourer, kerran käynyt auton kanssa huollossa"vian" takia,joka sekin johtui edellisestä huollosta. Ei mitään muuta kuin positiivista sanomista autosta, isot tilat, hyvä varustetaso, ja erittäin mukava ajaa. Mielestäni porukka voisi pikkuhiljaa alkaa miettimään myös sitä vaihtoehtoa,että vaikka konepellissä komeilee rellun logo, se ei automaattisesti tarkoita sitä että auto on täysin susi ja epäluotettava, mutta mielipide asioista ei sovi kiistellä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kysyn mahdollisesti hölmön kysymyksen, joka voisi mennä myös tuonne remppaketjuunkin, mutta kysyn silti tässä.

Ollaan menossa katsomaan seuraavaksi asunnoksi erästä omakotitaloa ja mietityttää nuo sähköauton latausasemat. Eli voiko sellaisen asennuttaa jokaiseen autotalliin tai autokatokseen? Voiko olla esimerkiksi, että autotalliin ei ole vedetty "tarpeeksi tehokkaita" piuhoja? Kyseinen talo on pari vuotta vanha.

Onko jotain mitä voisin kysyä nykyiseltä omistajalta varmistuakseni, että onnistuuko latausaseman asennus kyseisen kiinteistön autotalliin? Menee täysin oman expertiisin ulkopuolelle, mutta täällä oletettavasti on asiantuntijoita.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
@Tadu
En osaa itse vastata tuohon, mutta FB:n Sähköautot-ryhmässä on ollut paljon keskustelua näistä latausasemista ja yhtälailla paljon aktiivista porukkaa neuvomassa. Voi löytyä suoraan vastaus tai kysymällä viimeistään.

En toki halua tappaa keskustelua täältä, jos sellaista syntyy, vaan olkaa hyvä vain. Lähinnä heitän tuon vaihtoehdoksi, mikäli ei ota täällä tuulta alleen.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

nevins

Jäsen
Kysyn mahdollisesti hölmön kysymyksen, joka voisi mennä myös tuonne remppaketjuunkin, mutta kysyn silti tässä.

Ollaan menossa katsomaan seuraavaksi asunnoksi erästä omakotitaloa ja mietityttää nuo sähköauton latausasemat. Eli voiko sellaisen asennuttaa jokaiseen autotalliin tai autokatokseen? Voiko olla esimerkiksi, että autotalliin ei ole vedetty "tarpeeksi tehokkaita" piuhoja? Kyseinen talo on pari vuotta vanha.

Onko jotain mitä voisin kysyä nykyiseltä omistajalta varmistuakseni, että onnistuuko latausaseman asennus kyseisen kiinteistön autotalliin? Menee täysin oman expertiisin ulkopuolelle, mutta täällä oletettavasti on asiantuntijoita.
En ole satavarma, mutta jos on pari vuotta niin pistorasiat pitäisi olla ok. Toki pitäisi tietää minkä kokoisen latausaseman ajattelit siihen laittaa? Eli tuleeko siihen 3,7kw aseman millä lataa helposti hybridin vai pikalatausaseman vai siltä väliltä jotain. 3,7kw onnistuu 1 vaiheisesta 16A sulakkeen takaa ja seuraavat vaatii sitten 3-vaiheisen. Pyytäisin sähköpiirustukset ja käyttäisin ne jollain sähkärillä joka kertoo mitä mahdollisuuksia on.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Vepe21

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kiekko-Vantaa, Mainz 05
En ole satavarma, mutta jos on pari vuotta niin pistorasiat pitäisi olla ok. Toki pitäisi tietää minkä kokoisen latausaseman ajattelit siihen laittaa? Eli tuleeko siihen 3,7kw aseman millä lataa helposti hybridin vai pikalatausaseman vai siltä väliltä jotain. 3,7kw onnistuu 1 vaiheisesta 16A sulakkeen takaa ja seuraavat vaatii sitten 3-vaiheisen. Pyytäisin sähköpiirustukset ja käyttäisin ne jollain sähkärillä joka kertoo mitä mahdollisuuksia on.

Olin juuri kirjoittamassa samankaltaista, mutta ehditkin ensin. Tuohon perus-schukosta lataamiseen on toki suositus vain 10 ampeeria, eli siis 2,3 kW, eli jos tuo riittää niin ei mitään ongelmaa. Onko sulla @Tadu mahdollista työpaikalla latailla autoa?
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Olin juuri kirjoittamassa samankaltaista, mutta ehditkin ensin. Tuohon perus-schukosta lataamiseen on toki suositus vain 10 ampeeria, eli siis 2,3 kW, eli jos tuo riittää niin ei mitään ongelmaa. Onko sulla @Tadu mahdollista työpaikalla latailla autoa?
@nevins

Ei ole vielä tarvetta latausasemalle, mutta varmaankin seuraavan tai sitä seuraavan auton kanssa tällainen tarve tulee. Eli yritän katsoa tätä asiaa pidemmälle tulevaisuuteen. Pitänee pyytää nuo sähköpiirustukset nähtäväksi ja kysyä vaikka nykyiseltä omistajalta, että oliko tätä asiaa otettu mitenkään huomioon. Varsinaisestihan ei olisi varmaan ongelmaa jos autokatos/-talli olisi talon yhteydessä, mutta kun autotalli on toisella puolella pihaa, niin olisi vähän harmi jos sinne ei olisi vedetty kunnon sähköjä. Työpaikallakaan ei ole ainakaan tällä hetkellä latausmahdollisuutta ja etäilen joka tapauksessa 4 päivää viikosta, joten kun sähköauton aika on, niin infran olisi hyvä olla kunnossa.
 

hege

Jäsen
Hyvä ehkä katsoa missä vaiheessa tallin sähköt on kiinni ettei saa liikaa vinokuormaa järjestetään kun latailee sähköautoa, paistaa joulukinkkua ja lämmittää sähkösaunaa pyykin- ja astianpesun kanssa samaan aikaan...
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

nevins

Jäsen
@nevins

Ei ole vielä tarvetta latausasemalle, mutta varmaankin seuraavan tai sitä seuraavan auton kanssa tällainen tarve tulee. Eli yritän katsoa tätä asiaa pidemmälle tulevaisuuteen. Pitänee pyytää nuo sähköpiirustukset nähtäväksi ja kysyä vaikka nykyiseltä omistajalta, että oliko tätä asiaa otettu mitenkään huomioon. Varsinaisestihan ei olisi varmaan ongelmaa jos autokatos/-talli olisi talon yhteydessä, mutta kun autotalli on toisella puolella pihaa, niin olisi vähän harmi jos sinne ei olisi vedetty kunnon sähköjä. Työpaikallakaan ei ole ainakaan tällä hetkellä latausmahdollisuutta ja etäilen joka tapauksessa 4 päivää viikosta, joten kun sähköauton aika on, niin infran olisi hyvä olla kunnossa.
Kannattaa katsoa näkyykö tallissa omaa sähkökeskusta ja onko siellä "voimavirtapistoketta". Sillä tiedolla pääset jo pitkälle asiassa eteenpäin. Nuo tiedot pitäisi kyllä saada suht helposti selville.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Kun näitä suunnitelmia tehdään, niin pitäisi kertoa myös:

1. Jos kaikilla/suurella osalla on sähköautot, miten niistä tuleva akkujäte käsitellään.
2. Sähköautot tarvitsevat sähköä. Miten sähkö tuotetaan, kun sähköntarve kasvaa.

On varmasti hieno olla suunnitelmia, mutta pitäisi myös olla vastauksia ympäristön kuormittavuusongelmaan. Ideologisesti heitellyt suunnitelmat ovat kovin heikolla pohjalla.

 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Ainoa järkevä tapa on poliittisillakin päätöksillä kannustaa uudempiin autoihin, samoin työsuhdeautojen sähköistämiseen, silloin päästöt pienenevät ihan itsestään.

Kun nämä lisääntyvät, niitä tulee myös vaihtoautomarkkinoille.

Loputon suo ja täysin väärä taktiikka jos alkaa osoittelemaan autoilijoita sieltä toisesta päästä eli niitä jotka ajelevat muutaman tonnin autoilla maaseudulla. Ne kärsivät mikäli tehdään radikaaleja päätöksiä jotka koskevat kaikkia, kuten pumppuhintojen kova nousu ja muut verot jotka yhteneväisiä kaikille tai pahimmassa tapauksessa suurempia niille jotka joutuvat ajamaan edullisimmilla autoilla.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ainoa järkevä tapa on poliittisillakin päätöksillä kannustaa uudempiin autoihin, samoin työsuhdeautojen sähköistämiseen, silloin päästöt pienenevät ihan itsestään. Loputon suo ja täysin väärä taktiikka jos alkaa osoittelemaan autoilijoita sieltä toisesta päästä eli niitä jotka ajelevat muutaman tonnin autoilla maaseudulla.
Kyllä. Vaikka noita käyttöetujen arvoja lasketaankin, niin meillä on firmassa työsuhdeauton hankintahinnan yläraja 30 000 euroa. Sillä ei valitettavasti taida sähkökäyttöistä perheautoa saada. Nykyinen liisari loppuu parin vuoden päästä ja jos rajaa ei ole siihen mennessä nostettu, täytynee ottaa vaan samanlainen bensaoctavia seuraavaksi neljäksi vuodeksi.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Kyllä. Vaikka noita käyttöetujen arvoja lasketaankin, niin meillä on firmassa työsuhdeauton hankintahinnan yläraja 30 000 euroa. Sillä ei valitettavasti taida sähkökäyttöistä perheautoa saada.
En tuolla mun syväanalyysillä ottanut kantaa näihin hankintarajoihin. Niitä täytyy muuttaa myös tai sitten verotuksen kautta avustaa taikka valtiollisten hankintahelpotusten kautta edullistaa sähköautojen hankintaa.

Työsuhdeautoista päästöt alas, julkisesta liikenteestä päästöt alas, taksit päästöt alas. Siitä on hyvä aloittaa. Ja samalla ne joilla varaa ostaa uusi +30t€ auto niin tehdä houkuttelevaksi se sähköversio. Ei tää niin vaikeata ole.

Ihmettelen vain miksi pitää repiä niiden selkänahasta jotka ovat siellä toisessa päässä tätä autoilevaa kansaa.

Olen itse asiassa hyvin monessa asiassa Autoliiton Niemisen kanssa samaa mieltä. Mielellään maksan Autoliiton jäsenmaksuakin kun ajavat asiaa, puhumattakaan että Moottori-lehti on yllättävän hyvä kaikkine auto ja matkailujuttuineen.
 
Viimeksi muokattu:
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Onko Range Roverista kokemuksia, joita haluaisit jakaa? Puskenut pienen autokuumeen Range Rover Sportiin, vm 2009-2012 eli faceliftattuja L320-koppaisia diesel-koneella. Kiinnostaa elegantti olemus, laadukas sisusta, maasto-ominaisuudet ja vetokyky kun tulee välillä polttopuuta haettua metsästä.
 

Target

Jäsen
Suosikkijoukkue
Löytyy
1. Jos kaikilla/suurella osalla on sähköautot, miten niistä tuleva akkujäte käsitellään.
2. Sähköautot tarvitsevat sähköä. Miten sähkö tuotetaan, kun sähköntarve kasvaa.
1. Tehokas kierrätys ja materiaalin uudelleenkäyttö.
2. Tämä onkin se hauskempi juttu. Jengi vinkuu puhtaasta sähköstä, koska pistorasia ei savuta, yleensä. Sama porukka vastustaa ydinvoimaloita ja vaatii lopettamaan fossiilisten käytön, mikä on järkevää. Mutta lisää sähköä pitäisi saada.
Ratkaisu: Neuvostoliittolainen taidonnäyte, kivihiilivoimala. Näitä Vienan-Karjalaan 5-6kpl ja sähkö hyvällä hinnalla Suomeen. Ja PIM, ei päästöjä Suomessa. Tämä on valitettavan riippuvainen tuulen suunnasta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös