Autoiluketju

  • 3 178 772
  • 18 511

Backis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carolina Hurricanes
Itse olen ajellut 2,5 vuotta Toyota Avensiksella, n. 25 tkm. Ei voi luotettavuuden puolesta kuin kehua. Lisäksi osat ja huollot ovat suhteellisen edullisia muihin merkkeihin verrattuna.

Lähtökohtaisesti jos pelkästään luotettavuutta ajattelee, niin vanhemman korimallin viimeisimmät vuosimallit ruukaavat olla parempia kuin uuden korimallin ensimmäiset vuodet. Toki poikkeuksiakin voi olla. Ja kilometreissä vähempi on parempi. Jos taas pienemmistä kilometreistä maksaa esim 5000e enemmän niin voi vähän laskeskella, että siihen hintaan korjailisi autoa jo aika paljon.

Kiitos vastauksesta. Avensis onkin yksi vahva ehdokas, kun vanhemmista malleista on kokemusta ja on kyllä luotettavia autoja. Toyotoissa on sekin hyvä puoli että arvo tuntuu säilyvän kohtalaisen hyvin.

Onko kellään kokemusta n. 2013 vuoden Nissan Quasqaista? Sellaisia on tullut tässä katsellessa vastaan ihan hyvillä varusteilla. Ulkoa ihan tyylikkäitä, sisältä muovisen näköisiä, mutta mites noiden luotettavuus, onko tyyppivikoja? Ilmeisesti ollut jo vuosia melko suosittu malli Suomessa.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Onko kellään kokemusta n. 2013 vuoden Nissan Quasqaista? Sellaisia on tullut tässä katsellessa vastaan ihan hyvillä varusteilla. Ulkoa ihan tyylikkäitä, sisältä muovisen näköisiä, mutta mites noiden luotettavuus, onko tyyppivikoja? Ilmeisesti ollut jo vuosia melko suosittu malli Suomessa.
Faijan viimeinen auto oli tuollainen. En kokeillut sitä itse, mutta hänen mukaansa se oli hyvä auto eikä ainakaan katsastuksessa tullut mitään valituksia sen parin vuoden aikana jonka hän sitä ajoi. Ainoa moite oli "vakiovarusteena" tullutta paskaa kaasupoljinta kohtaan. Tällä hän tarkoitti, että auto oli hidas, mikä on ymmärrettävä siinä kontekstissa, että edellinen auto oli ollut Alfa.

Noista Avensiksista pitää sanoa, että ihan käsittämättömän kestäviä tuntuvat olevan. Naapurilla on ollut tuollainen uudesta, eli jostain vuodesta 2009 tai 2010 eikä kuulemma oikein mitään vikoja missään. Sama stoori on tädilläni, jonka vm. 2011 Avensiksen ajoimme vaimon kanssa Nordkapille ja Ruotsin halki Tukholmaan ilman edes pienintä teknistä yskähdystä. Sekin on mennyt läpi katsastuksista huomautuksitta jokaisena vuonna. Vaihtaisin kyselemättä Avensis-farkkuun jos sen kontti olisi vähän isompi. Miksi, oi miksi tuota uutta Camrya ei saa farmarina?!
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Teoria näköjään pätee. Tuo tulee olemaan yksi mielenkiintoinen seikka sähköautoilussa tulevaisuudessa, että miten höveleitä ihmiset ovat antamaan maksutta sähköä toistensa sähköautojen lataamiseen. Tarkoitan ihan sellaista arkitilannetta, että omistaisin omakotitalon ja minulla kävisi usein vieraita ja jokainen lataisi autonsa luonani vieraillessaan. Tuosta tulee helposti vuodessa isokin lisä sähkölaskuun. Mutta nuo ovat toki aika pieniä ongelmia sen rinnalla, kun katsoo vaikka Helsingin kantakaupungin tienvierustoja. Miten ne autot tullaan tulevaisuudessa lataamaan?

Tämä juuri ehkä mielenkiintoista sähköautoilussa että missä paikoissa ylipäätänsä lopulta on mahdollista tankata autoa, antaako kaverit sulle virtaa kylässä käynnin aikana, saatko työpaikalla, onko kotona mahdollista?, mitenkä sitten virtaa saatavissa perjantaisin/juhlapyhinä kun paljon porukkaa liikeellä? lähinnä siis siltä kannalta että jos vielä enemmän yleistyy sähköautot ja pitäisi sitten saada virtaa autoon muuallakin kun kotoa ajomatkalle. Jonkinlainen aikaa vievä seikkailu voi tulla jos haluaa vielä kohtuajassa virtaa.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Olkun ykkös-yv: Stenkku-Tare-Repo-Janrikki-Morand
@-pasi- No mutta sitten vaan Trollhättanissa (ehkä joskus) valmistettava Sono alle. Siinä on aurinkopaneelit itsessään ja 5800km ilmaista polttoainetta vuodessa. Tai 33km päivässä. Munchenissä. Teoriassa.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
@-pasi- No mutta sitten vaan Trollhättanissa (ehkä joskus) valmistettava Sono alle. Siinä on aurinkopaneelit itsessään ja 5800km ilmaista polttoainetta vuodessa. Tai 33km päivässä. Munchenissä. Teoriassa.

Joo ja kyllähän varmasti tulevaisuudessa kokoajan akkujen kapasiteetit ja latausajat lyhenee, mutta kuinka nopeasti ja nimenomaan itse tässä pohdin siltä kannalta jos autolla on päästävä pitempi matka kun sen kapasiteetti on niin kuinka helppoa liikkuminen on jos muitakin sähköautoilijoita on paljon samaan aikan liikkeellä ja sitten tosiaan ne ajat kun auto on pysähdyksissä saako kaverilla, työpaikalla ym.. tankattua autoa.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Latausinfraa tulisi rakentaa jatkuvasti lisää. Omakotitaloasujille asia on helppo ja kaverilla käydessä pikku käteistippi kuuluu kohteliasuutena asiaan, mutta taloyhtiöt saattavat jumpitella vielä pitkään. Onhan moneen rakennettu jo jokunen paikka, mutta kasvua pitäisi olla rajusti. Kuitenkin 10-15 vuoden päästä joka toinen kippo siellä kerrostalon parkkipaikalla saattaa liikkua sähköllä. Onhan siellä toki ne nykyiset 10A sähkölämmitystolpat, mutta kapasiteetti- ja aikaongelmaa saattaa esiintyä. Samoin kauppakeskusten ym nykyisten latauspaikkojen määrän pitää kasvaa. Samalla varmaan käynee niin, että autoa ei enää näissä ladata ilmaiseksi, vaan sähköstä maksetaan kuten polttoaineesta.

Mulla on pieni aavistus asiasta, että kun tällä vuosikymmenellä sähköautoilu yleistyy enemmän, niin latauspaikkojen rakentaminen ei pysy perässä tarvittavalla volyymillä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Olkun ykkös-yv: Stenkku-Tare-Repo-Janrikki-Morand
@-pasi- Jep, ja paljon asenteet riippuu tietysti myös sähkönhinnan kehityksestä.
Kunhan vain sähköä on saatavilla - ja eiköhän sitä ainakin tuotannon puolesta ole - niin käyttäjät varmaan oppivat että siitä ladatusta sähköstä joutuu myös maksamaan, varsinkin jos sähkö maksaa esim tuplat siihen mitä nyt (eli about saman verran kuin Saksassa jo).

Kaupunkien keskustoissa ja kadunvarsilla ei tietystikään mitään yksityisomisteisia henkilöautoja kuulu ollakaan saati ladata, vaan niin liikkuminen tapahtuu (jos ei julkisilla tai jollain kevyellä sähkövehkeellä) yhteiskäyttöautolla tms, joilla on hubeja/parkkihalleja riittävän tiheästi. Yksi esimerkki Nevsiltä:
Tämäkin tietysti Trollhättanista. Alan olla Saabeista jankuttamisessa jo SM-tasoa.
 

Glove

Jäsen
Sain sen käynnistysongelmaisen autoni myytyä. Varaosa-autona tosin, eli eipä siitä paljoa rikastunut. Nyt ei sitten tarvi hetkeen autoilla ollenkaan.
 

xkouhiax

Jäsen
Suosikkijoukkue
Panthers
Onko jollain kokemusta, kuinka paljon sähköauton lataaminen omassa pihassa kasvattaa sähkölaskua euroissa? Mulla ei ole edes suuruusluokasta kunnon käryä.

Vertasin vuoden 2019 huhti- ja toukokuuta(ei vielä plugaria) tämän vuoden huhti- ja toukokuuhun (plugari taloudessa). Noin 200kWh enemmän on sähkönkulutus kuukausitasolla. Eli jos laskee sillä 0,13€/kWh hinnalla, lisäystä on 26€ kuukaudessa. Lähes joka yö ollut auto latauksessa ja välillä myös päivällä.
Kia Optiman farkussa on hyvän kokoinen kontti. Riittää lapsiperheessä hyvin ja rattaatkin menee pitkittäin.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Kia Optiman farkussa on hyvän kokoinen kontti. Riittää lapsiperheessä hyvin ja rattaatkin menee pitkittäin.
Ei riitä Optiman kontti meille. Itse asiassa kävin kurkkaamassa jopa Volvo V90 kaasuversion konttia ja sekin on liian matala. Ongelma on siinä, että lapsen rattaiden lisäksi tilaa vievät hyvin usein matkasänky ja iso kasa tavaroita. Tulevaisuudessa myös koiran häkki tulee viemään ison tilan kontista. Oikeastaan vain A6, BMW5, MB E-sarja ja V70 ovat vaihtoehtoja.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Kia Optima plugarin kontti on kyllä aivan helvetin matala, kun se akku nostaa pohjaa. Pitkähän se auto on ja ilman akkua kontti on suuri.
 
Olen tässä katsellut autoja, joihin menee 3 lastenistuinta taakse, eli käytännössä 7-paikkaisia autoja. Ei oikein mikään herätä erityistä ostamisen halua.

Ulkonäöltään vähiten huonolta vaikuttaisi Nissan X-trail. Onko porukalla kokemusta minkälainen tuo on ajaa ja onko luotettava kampe?

Olisihan noita Land Cruisereita, BMW X5 yms olemassa, mutta mielellään ottaisi semmoisen jolla on vara myös ajaakkin. Budjettina ihan max 20 000 e.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Litroina tuo Optiman takaloosteri oli 400+, ja muistelen edeltä @V-G- hylänneen jonkin 500+ kontin pienenä, joten ei riitä. Tosin ihan himmeästi sitä kamaa on sitten mukana, kun meillä kaasu-Ocun 480 litraa riittää ihan hyvin neljälle hengelle ja pienelle koiralle kamoineen sekä autojääkaapille. Ei kai teillä arkiajossa ole aina tuota settiä mukana, joten jeesaisiko boksi katolla?
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Oma kakkosauto taipuu koukulliseen kaasu-Golfiin automaatilla ja webastolla. Hetken mietin pienen täyssähkön hommaamista, mutta sitten pääsin serkkupojan Tesla Model S:n kyytiin* ja totesin itsekseni, että jumalauta, tämä. Vaatii vain hiukan vipuvartta kukkarosta enemmän kuin just nyt on, joten ajelen tuolla Oculla nyt ihan rauhakseen. Mieleen piirtyi kuitenkin vahvasti suunnitelma satsata autoon isommin parin vuoden sisällä. Joten säästelemisiin.

*Pari kaljaa pohjilla, joten jätin kokeilematta kuskin paikalta sen 0-100 -lähdön.
 

MadMike

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, HML Huskies, Fremantle Dockers, Western Force
Joo ei tätä CLA:ta vielä missään laskureissa edes näy mutta tuttu myyjä oli valmis nykimään langoista, jos sellaiseen päädyn. Nyt odotan vaan millaista tarjousta sieltä tulee. Mese on listahinnaltaan melkein 10k halvempi mutta jotenkin tuntuu, että Volvo saattaa liikahtaa halvemmalla sopparilla.

Kyllä mä nyt sitten Meseen päädyin vaikka tuleekin kalliimpi kk-erä. Onneksi on liisari niin ei tarvitse miettiä kestääkö akut ja miten auton arvolle käy. Faija innostui vielä ostamaan nykyisen C-sarjalaiseni pois, varmaan ihan passeli auto hänelle viimeiseksi itse ajeltavaksi.

Seuraavaksi voisin ottaa vastaan mielipiteitä kotilatausasemista, kun kai sellainen on hommattava ettei autokatos/talli pala normi pistokkeesta lataamisen seurauksena.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Ei kai teillä arkiajossa ole aina tuota settiä mukana, joten jeesaisiko boksi katolla?
Ei toki, mutta esim. nyt tämä kesä ollaan oltu koko ajan menossa, siis aidosti koko ajan ja kilsojakin on tullut vapusta lähtien joku 7000. Kattoboksi voi tulla kyllä kyseeseen etenkin jos hommataan uusi koira vielä sinä aikana kun rattaat ovat käytössä.

Olen muuten huomannut, että litrat eivät ole erityisen hyvä tapa mitata kontin kokoa, ainakaan farmarissa. Mitat ovat paljon oleellisempi tieto, ja toisaalta litrat ilmoitetaan kait farkun tilanjakajaan, ei kattoon, saakka. Tästä en tosin ole aivan varma.
 

xkouhiax

Jäsen
Suosikkijoukkue
Panthers
Kia Optima plugarin kontti on kyllä aivan helvetin matala, kun se akku nostaa pohjaa. Pitkähän se auto on ja ilman akkua kontti on suuri.

No emmä nyt sanois, että liian matala. Toki jos pitää sitä hattuhyllyä, tai mikä se farkussa ny onkaan, paikoillaan, niin ei varmasti tila riitä. Meillä se on ollu varastossa luovutuksesta lähtien ja hyvin on korkeus riittänyt pidemmillekin reissuille. Sähköllä kulkevaan menopeliin oikein kelpo kontti! Toki isot koirat asettaa varmasti omat tarpeensa. Meidän sheltti kulkee ylväänä takapenkillä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Olen muuten huomannut, että litrat eivät ole erityisen hyvä tapa mitata kontin kokoa, ainakaan farmarissa. Mitat ovat paljon oleellisempi tieto, ja toisaalta litrat ilmoitetaan kait farkun tilanjakajaan, ei kattoon, saakka.
Totta, litrat eivät kerro tavaratilan käytännöllisyydestä välttämättä paljoakaan. Ne on vain helpompi muistaa kuin mitat ja kertovat suurin piirtein, missä huidellaan, kuten 600l+, 500l+ jne.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
200 diesel E-Mersu farkku vm. 2014, uhka vai mahdollisuus?
 

Glove

Jäsen
Kuten tuossa aikaisemmin kirjoitin, vanha vauhtihirmu lähtee kiertoon. Kaverin kaverilla olisi 2011 Citroen DS3 joutilaana. Itsellä on vähän ennakkoluuloja ranskalaisten autojen suhteen, mutta osaako kukaan sanoa mitään Citroenista yleensä tai tuosta kyseisestä mallista.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Olen tässä katsellut autoja, joihin menee 3 lastenistuinta taakse, eli käytännössä 7-paikkaisia autoja. Ei oikein mikään herätä erityistä ostamisen halua.

Ulkonäöltään vähiten huonolta vaikuttaisi Nissan X-trail. Onko porukalla kokemusta minkälainen tuo on ajaa ja onko luotettava kampe?

Olisihan noita Land Cruisereita, BMW X5 yms olemassa, mutta mielellään ottaisi semmoisen jolla on vara myös ajaakkin. Budjettina ihan max 20 000 e.
Yksi tuttu aikanaan haki tai haetutti Saksasta jonkin Jaguarin. Siihen kuulema meni kolme istuinta taakse ja se oli yksi syy hankintaan. Mikä Jaguarin malli? Ei tietoa.
 

Tumpe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lipö ty.
Olen tässä katsellut autoja, joihin menee 3 lastenistuinta taakse, eli käytännössä 7-paikkaisia autoja. Ei oikein mikään herätä erityistä ostamisen halua.

Ulkonäöltään vähiten huonolta vaikuttaisi Nissan X-trail. Onko porukalla kokemusta minkälainen tuo on ajaa ja onko luotettava kampe?

Olisihan noita Land Cruisereita, BMW X5 yms olemassa, mutta mielellään ottaisi semmoisen jolla on vara myös ajaakkin. Budjettina ihan max 20 000 e.

Se 7-paikkaisuus ei vielä takaa sitä että vierekkäin mahtuu 3 lastenistuinta. Meillä Touraniin ei mene ainakaan, vaan jos haluaa 3 muksua istumaan niin yhden on mentävä esim 3. penkkiriville. Eli pohja pitää olla isompi kuin Golfin pohjarakenne.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Kuten tuossa aikaisemmin kirjoitin, vanha vauhtihirmu lähtee kiertoon. Kaverin kaverilla olisi 2011 Citroen DS3 joutilaana. Itsellä on vähän ennakkoluuloja ranskalaisten autojen suhteen, mutta osaako kukaan sanoa mitään Citroenista yleensä tai tuosta kyseisestä mallista.
DS:t ovat Citroenin luxusmalleja, voi odottaa tyyliä ja kauneutta, mutta ei välttämättä käytännöllisyyttä.Minulla oli vielä muutama viikko sitten vm. 2012 DS5. Hyvä peli, ei mitään muuta kuin normaalista kulumisesta johtuvia korjauksia. Tuo oli 4 vuotta.

Sitä ennen oli lähes 10 vuotta vm. 2005 C5. Samat kokemukset, joitain palloniveliä meni ja jarruja korjattiin, mutta mitään tavallisuudesta poikkeavaa ei ollut.

Tuo DS3 on tietty pienempi kuin minun sitikat, varmaan kunto riippuu kilometreistä, tehdyistä huolloista ym. paljon.

Niin ja nyt ostin kesällä autoksi vuoden vanhan Peugeot 508 GT:n. Hieno auto!

Minulla siis positiivista kerrottavaa, mutta varmaan täällä löytyy toisenlaisiakin kokemuksia.
 
Se 7-paikkaisuus ei vielä takaa sitä että vierekkäin mahtuu 3 lastenistuinta. Meillä Touraniin ei mene ainakaan, vaan jos haluaa 3 muksua istumaan niin yhden on mentävä esim 3. penkkiriville. Eli pohja pitää olla isompi kuin Golfin pohjarakenne.
Näinhän se kyllä on. Ennemmin ostaa käytännöllisemmän, vaikka yleensä se tarkoittaa melkoisen rumaa ulkonäköä.
 

Glove

Jäsen
DS:t ovat Citroenin luxusmalleja, voi odottaa tyyliä ja kauneutta, mutta ei välttämättä käytännöllisyyttä.Minulla oli vielä muutama viikko sitten vm. 2012 DS5. Hyvä peli, ei mitään muuta kuin normaalista kulumisesta johtuvia korjauksia. Tuo oli 4 vuotta.

Sitä ennen oli lähes 10 vuotta vm. 2005 C5. Samat kokemukset, joitain palloniveliä meni ja jarruja korjattiin, mutta mitään tavallisuudesta poikkeavaa ei ollut.

Tuo DS3 on tietty pienempi kuin minun sitikat, varmaan kunto riippuu kilometreistä, tehdyistä huolloista ym. paljon.

Niin ja nyt ostin kesällä autoksi vuoden vanhan Peugeot 508 GT:n. Hieno auto!

Minulla siis positiivista kerrottavaa, mutta varmaan täällä löytyy toisenlaisiakin kokemuksia.
Kaikenlaista kerrottavaa ihmisillä tuntuu olevan kun tässä pari tuntia selasin netistä aiheeseen liittyvää. Kaverini, jonka kaverilta siis saisi ostettua tuon DS3:n, on entinen Sitikan liikkeen huoltomies, joten siltä saisi teknistä tukea tarpeen vaatiessa. Ja ainakin hänen mielestään tuo olisi ihan pätevä valinta. Auton kun ei tarvi kuljettaa kuin minut, niin on sama vaikka ostaa pienen kulkupelin. Seat Ibizahan mulla oli tätä ennen. Kiehtoisi kyllä se 156 hv kone, kuljettaa varmasti tuon kokoista autoa aika ripeästi. Hinta vaan on muutaman tonnin yli sen mitä olen ajatellut. Mutta katsotaan nyt.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös