Mutta en silti pidä tätä "perävalotakuuta" yksityiskaupassa yhtään tarkkana kuvauksena. Todellisuudessa myyjällä on vastuu ja ostajalla on käytössään kanavat mitä kautta myyjä saadaan vastuuseen. Tätä kanavaa käytetään ja sen avulla puretaan kauppoja sekä sovitaan hyvityksiä jatkuvasti. Sana perävalotakuu antaa ymmärtää että myyjällä ei olisi velvollisuuksia (kuten lainaamani viesti väitti) huolehtia autoon mahdollisesti tulevia vikoja enää myynnin jälkeen. Tämä ei ole totta teoriassa eikä käytännössä. Nämä vastuut laiminlyödessään myyjä rikkoo lakia ja kuten todettua, meillä kaikilla kansalaisilla on turvana suomen oikeuslaitos.
Jos olisi niin, että tuo myyjän vastuu yksityiskaupassa ei käytännössä koskaan toteutuisi niin silloin termi voisi olla validi, mutta näin ei ole. Riitoja ratkotaan jatkuvasti käräjillä ja kauppoja puretaan/korvauksia tuomitaan sen perusteella.
Kyllä todella raju petos pitää olla (esim tuo Smart tapaus) jotta homma läpi menee yksityisten välillä oikeudessa. Tuotevastuulaissa (pätee yritykseltä ostettuun autoon) voidaan aina vedota esim. tuohon koneen käyttöikään. Yksityisten välisessä kaupassa ei voida olettaa, että myyjä on ammattilainen eikä näin ollen voi olla tietoinen esim. piilevästä kone tai vaihdelaatikkoviasta. Näin ollen näyttövastuu jää ostajalle ja on kyllä promilleen luokkaa se mahdollisuus että menisi oikeudessa vaade läpi-