Mikä tuossa startstopissa on niin vastenmielistä? Oma kokemus rajoittuu muutamaan vuokra-autoon, joiden merkkejäkään en nyt muista, mutta minusta koko ominaisuutta ei huomannut kuin siitä että moottorin ääni sammui tai alkoi.
VAG manuaalin saa helposti stumpattua, jos on hivenen äkäisempi liikkeissään. Nimimerkillä monta kertaa nolona liikennevaloissa.Se, että ainakin VAGeissa on aivan selvä viive liikkeellelähdössä kun tuo on käytössä.
Itse vuosi sitten näitä viimeksi vertailin, ainakin silloin mun pankista saamat tarjoukset oli paljon kalliimpia vaikka olen joku kulta-asiakas ja asuntolainat sun muut. Liikkeestä sai tuota 0.99 - 1.99 % korkoa, mutta ainoa missä oli selviä eroja oli tuo kk kulu, huima ero kun näitä saa 8€/kk tai 12€/kk, tämä on merkittävä tekijä kun puhutaan pitkistä rahoituksista. Rahoituksen tinkiminen kannattaa aina, itsekin sain pari kuukautta myöhemmin vielä jonkun kevään rahoitustarjouksen mikä oli selvästi paremmilla ehdoilla.Millaisia rahoitustarjouksia viime aikoina on kaupoissa ollut? Siis jotain tarkempaa kuin nämä netissä pyörivät tarjoukset (korko 0.99%, kk-kulut 12€ ja perustamismaksu 250€). Mietin että jos autoa vaihtaisi niin kannattaako suoraan pyytää pankista tarjous vai tuleeko vielä ns. nollatarjouksia? Yksi kaveri sai muistaakseni vuosi sitten lainan jollain 0.5% korolla, ilman kk-kulua ja perustamismaksua.
Millaisia rahoitustarjouksia viime aikoina on kaupoissa ollut? Siis jotain tarkempaa kuin nämä netissä pyörivät tarjoukset (korko 0.99%, kk-kulut 12€ ja perustamismaksu 250€). Mietin että jos autoa vaihtaisi niin kannattaako suoraan pyytää pankista tarjous vai tuleeko vielä ns. nollatarjouksia? Yksi kaveri sai muistaakseni vuosi sitten lainan jollain 0.5% korolla, ilman kk-kulua ja perustamismaksua.
Minusta start-stop toiminto on varsin turha keksintö.
Kyllähän AGM-akku kestää. Sehän taitaa nykyisin useimmissa uusissa autoissa jo olla. Itselläkin sellainen (85 Ah) löytyy pari vuotta vanhan dieselin konetilasta. AGM-akku kestää nimittäin kolme kertaa enemmän lataus- ja purkautumiskertoja kuin tavallinen akku. Hintaa on vain hieman tavallista enemmän. Edellisessä dieselissä oli perinteinen akku (ei ollut startstop) ja meni vaihtoon n. 3 vuodessa/80 tkm. Veikkaan että tämä uusi kestää kauemmin.Start-stop syö myös pirusti akkua. Moni autovalmistaja on lähtenyt kahden akun systeemiin mikä lienee se paras ratkaisu. Kun taas moni yhden akun kanssa start-stoppia käyttävä on ollut pulassakin näiden kanssa, on ollut hyytymisiä ja vaikka olisikin toiminut niin syönyt uuden auton akun ihan hetkessä, sitten on taisteltu kuuluuko tämä kuluva osa takuuseen, ehkä ekan kerran kuuluu mutta seuraavan kun syö aina sen akun yhtä nopeasti..
Kesällä tilasin uuden auton. Tähän liittyen toinen liike tarjosi 0,9% korkoa ja toinen 2,35%. Todellisissa vuosikorot tarjouksissa olivat 2,34% ja 2,37%. Eli ensimmäisen rajoitustarjous oli sitä kuuluisaa kauppiaan puhetta. Ilmeisesti fiksumpaa olisi ollut ottaa rahoitusosuus suoraan pankista.
Sanot virkailijalle, että vaimo on kyllästynyt kylppärin kaakeleiden väriin ja saunaosasto menee uusiksi eli remppalainaa tarttis. Ja pankista suoraan autokaupoilleNyt kyllä kiinnostaisi tietää, että mistä pankista saa autolainaa 2,35% kokonaiskorolla? Vai olenko itse vain niin persaukinen asiakas, että tarjoukset tähän suuntaan ovat täysin toisenlaisella korolla.
Tämäkin riippuu hiukan toteutuksesta, Volkkareiden osalta tuo toiminto on ainakin ihan paska, muistaakseni mersussa ihan ok.
Eihän tuo mitään isompaa lisäarvoa ajamiseen tuo, säästää hiukan polttoainetta.
Laskennallisesti kai sen on pakko säästää, ei kukaan noin surkeaa ominaisuutta muuten noissa pitäisi.
Se, että ainakin VAGeissa on aivan selvä viive liikkeellelähdössä kun tuo on käytössä.
Huomenna lento Saksaan. Tiistaina katsomaan ykkösvaihtoehtoa. Tällä kertaa maksoin oikein varausmaksun siitä. Sen verran hyvältä vaikutti ilmoituksen, kuvien ja myyjän kanssa käydyn keskustelun perusteella. Hintakin oikea. Kyseessä S212 350CDI. Volleja ihan nätisti ja ulkoisesti saatanan hieno, kun on all black ja AMG-paketti.
Ajovalot on ainakin H7 ja muistaakseni myös kaukovalot. Ne lukee siellä ohjekirjassa, joten varmista sieltä.Kai täällä joku on T25 Avensikseen ajovalojen polttimoita vaihtanut. Tuntuu ettei nykyisillä polttimoilla näe pimeällä mihinkään. Eli millaiset polttimot siihen kannattaa hakea, että alkaa näkymään ja onko siellä kaksi eri polttimoa H1- ja H7-tyyppiset? Kannattaako molemmat vaihtaa ja palavatko ne yhtä aikaa kaukovaloja käytettäessä?
Vittu, että sylettää taas tämä saatanan autoilu. Noin vuosi ja 1kk sitten ostin 2011 Volvo V50 pikkufarkun perheen tarpeisiin. Ajotuntuma on omaan mieleen hyvä ja muutenkin varustelutasoltaan hyvä. Itselleni pakko olla osastoa edustaa lähinnä vakionopeuden säädin, mutta myös peruutustutka ja xenon valot ovat osoittautuneet miellyttäviksi ominaisuuksiksi. Ainoa mikä ”puuttuu” olisi automaattivaihteet.
No kuitenkin nyt tuo n. 1v 1kk ja 30tkm myöhemmin alkaa mitta täyttyä tuosta paskasta. Omistukseni aikana autoon on vaihdettu joku egr(?) venttiili, hiukkassuodatin (oli tukossa), turbo (hajosi).
Noh, ensin auto keväällä sammuil -> venttiili vaihtoon. Sitten kulutus nousi kovasti ja kokoajan teki hiukkaspolttoa -> uusi hiukkassuodatin. Siitä hetki ja alkoi diesel kärytä auton sisällä ajaessa -> turbo paskana ja vaihtoon, puski pakokaasut ulos. No eipä loppunut siihen vaan jatkui vielä vähän joten takaisin huoltoon. Sieltä soitettiin, että vissiin hiukkassuodatin tukossa, hirveät paineet turbolle ja tällä menolla se hajoaa jälleen. No kun on vasta vähän aikaa sitten vaihdettu suodatin. Autos tutkitaan ja tehdään regeneraatio ja homma skulaa, kaikki ok. Haen auton huollosta iltapäivällä ja kaikilla on kivaa. Ilalla käyn asioilla ja kotipihaan päästyäni ilmestyy ajotietokoneen näyttöön teksti ”varaa huolto”. Joha edelisestä onkin useita tunteja. Onhan auton mittarissa kuitenkin jo 172tkm.
Vittu että hajoaa pää. Vuoden aikana auton korjaamiseen palanut meidän perheen tuloilla aikamoinen määrä rahaa. Ja lysti vaan jatkuisi. Autolainaa on vielä jokunen tonni maksamatta. Vittu että haluan eroon tosta paskakasasta.
Ugh.
Mikähän sitten seuraavaksi, farmari saisi olla lapsiperheelle. Olisi kiva jos toimisi ja ei tarvisi kokoajan pajalla käyttää. Dieseliin en tiedä uskaltaako enää koskea kun on nämä vitun hiukkassuodatinpaskat.
Joko sanoin, että vituttaa.
Toyotan hybridin taitaa huoltaa 2 kertaa merkkiliikkessä samaan rahaan, kuin volvon kerran. Tai näin ainakin omalla kohdalla, kun Volvo vaihtui Tojoon. 200-270€ Nuo Toyotan. huoltohinnat taitavat asettua merkkiliikkeissä.Toyotan hybridejäkin katsellut dieselien mustamaalauksen paineessa mutta 15 tkm huoltoväli ei oikein innosta, koska vuodessa tulee se 35 - 40 tkm.
On taidettu @chubster :n autosta hoitaa seuraukset ennen syytä, etenkin jos korjaamon mielipide on, että heti on loukku uudelleen tukossa ja uusi turbo pian entinen.
Vähän turhan paljon vaihdellaan vain viallisia osia, mielellään ne, joista testeri herjaa. Ja jätetään pohtimatta/tutkimatta miksi ko. osa on hajonnut.
Toyotan hybridin taitaa huoltaa 2 kertaa merkkiliikkessä samaan rahaan, kuin volvon kerran. Tai näin ainakin omalla kohdalla, kun Volvo vaihtui Tojoon. 200-270€ Nuo Toyotan. huoltohinnat taitavat asettua merkkiliikkeissä.
Toki oma vaivansa siinä huoltoon viemisessäkin on, mutta rahallisesti se Toyotan huoltaminen taitaa tulla kuitenkin halvemmaksi.