Mainos

Autoiluketju

  • 3 319 102
  • 19 022

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mikä tuossa startstopissa on niin vastenmielistä? Oma kokemus rajoittuu muutamaan vuokra-autoon, joiden merkkejäkään en nyt muista, mutta minusta koko ominaisuutta ei huomannut kuin siitä että moottorin ääni sammui tai alkoi.
 

Tuamas

Jäsen
Mikä tuossa startstopissa on niin vastenmielistä? Oma kokemus rajoittuu muutamaan vuokra-autoon, joiden merkkejäkään en nyt muista, mutta minusta koko ominaisuutta ei huomannut kuin siitä että moottorin ääni sammui tai alkoi.

Se, että ainakin VAGeissa on aivan selvä viive liikkeellelähdössä kun tuo on käytössä.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Millaisia rahoitustarjouksia viime aikoina on kaupoissa ollut? Siis jotain tarkempaa kuin nämä netissä pyörivät tarjoukset (korko 0.99%, kk-kulut 12€ ja perustamismaksu 250€). Mietin että jos autoa vaihtaisi niin kannattaako suoraan pyytää pankista tarjous vai tuleeko vielä ns. nollatarjouksia? Yksi kaveri sai muistaakseni vuosi sitten lainan jollain 0.5% korolla, ilman kk-kulua ja perustamismaksua.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Millaisia rahoitustarjouksia viime aikoina on kaupoissa ollut? Siis jotain tarkempaa kuin nämä netissä pyörivät tarjoukset (korko 0.99%, kk-kulut 12€ ja perustamismaksu 250€). Mietin että jos autoa vaihtaisi niin kannattaako suoraan pyytää pankista tarjous vai tuleeko vielä ns. nollatarjouksia? Yksi kaveri sai muistaakseni vuosi sitten lainan jollain 0.5% korolla, ilman kk-kulua ja perustamismaksua.
Itse vuosi sitten näitä viimeksi vertailin, ainakin silloin mun pankista saamat tarjoukset oli paljon kalliimpia vaikka olen joku kulta-asiakas ja asuntolainat sun muut. Liikkeestä sai tuota 0.99 - 1.99 % korkoa, mutta ainoa missä oli selviä eroja oli tuo kk kulu, huima ero kun näitä saa 8€/kk tai 12€/kk, tämä on merkittävä tekijä kun puhutaan pitkistä rahoituksista. Rahoituksen tinkiminen kannattaa aina, itsekin sain pari kuukautta myöhemmin vielä jonkun kevään rahoitustarjouksen mikä oli selvästi paremmilla ehdoilla.

_
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Eilen siirtyi nykyinen auto saattohoitovaiheeseen. Korjaavia hoitoja ei enää tehdä, ja viimeinen käyttöpäivä tulee vastaan viimeistään helmikuussa.

Ostaessa elokuussa 2011 153tkm. Nyt 288tkm. Onneksi on aikaa etsiä uutta suuntaa. Auton vaihto on ärsyttävä projekti, kun tarjolla on vain huonoja tai paskoja diilejä.
 

Hartza

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Millaisia rahoitustarjouksia viime aikoina on kaupoissa ollut? Siis jotain tarkempaa kuin nämä netissä pyörivät tarjoukset (korko 0.99%, kk-kulut 12€ ja perustamismaksu 250€). Mietin että jos autoa vaihtaisi niin kannattaako suoraan pyytää pankista tarjous vai tuleeko vielä ns. nollatarjouksia? Yksi kaveri sai muistaakseni vuosi sitten lainan jollain 0.5% korolla, ilman kk-kulua ja perustamismaksua.

Itse ostin kesällä, jolloin nimelliskorko oli 0.99%. Kulujen kanssa efektiivinen korko asettui hieman alle 1.5% pa. En olisi välttämättä rahoitusta tarvinnut, mutta otin sen kun edullisesti sai. Pääoma makaa tällä hetkellä high yield korkorahastossa, jossa keskimääräinen tuotto kulujen jälkeen on ollut noin 5.5% pa.
 

stunt cock

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks, HPK
Kesällä tilasin uuden auton. Tähän liittyen toinen liike tarjosi 0,9% korkoa ja toinen 2,35%. Todellisissa vuosikorot tarjouksissa olivat 2,34% ja 2,37%. Eli ensimmäisen rajoitustarjous oli sitä kuuluisaa kauppiaan puhetta. Ilmeisesti fiksumpaa olisi ollut ottaa rahoitusosuus suoraan pankista.
 

Le Banner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK täältä ikuisuuteen! 106-105 NYR
Minusta start-stop toiminto on varsin turha keksintö.

Lähinnä hilpeyttä herättää koko keksintö kun liikennevaloissa kukkopillit sammuu ja starttaa valojen vaihtuessa:) Mikäs näissä nykykinnereissä ideana on tuo takavalot pimeänä style? Pelastuuko maailma silläkin virityksellä?
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Start-stop syö myös pirusti akkua. Moni autovalmistaja on lähtenyt kahden akun systeemiin mikä lienee se paras ratkaisu. Kun taas moni yhden akun kanssa start-stoppia käyttävä on ollut pulassakin näiden kanssa, on ollut hyytymisiä ja vaikka olisikin toiminut niin syönyt uuden auton akun ihan hetkessä, sitten on taisteltu kuuluuko tämä kuluva osa takuuseen, ehkä ekan kerran kuuluu mutta seuraavan kun syö aina sen akun yhtä nopeasti..
Kyllähän AGM-akku kestää. Sehän taitaa nykyisin useimmissa uusissa autoissa jo olla. Itselläkin sellainen (85 Ah) löytyy pari vuotta vanhan dieselin konetilasta. AGM-akku kestää nimittäin kolme kertaa enemmän lataus- ja purkautumiskertoja kuin tavallinen akku. Hintaa on vain hieman tavallista enemmän. Edellisessä dieselissä oli perinteinen akku (ei ollut startstop) ja meni vaihtoon n. 3 vuodessa/80 tkm. Veikkaan että tämä uusi kestää kauemmin.

Käytän start-stoppia säännöllisen epäsäännöllisesti (manuaali), varsinkin silloin kun en ole liikennevaloissa ensimmäisenä ja odotusarvona on yli 10s pysähdys. En tiedä saavuttaako sillä suurta polttoaineen säästöä, mutta ainakin saa paremman omantunnon, kun ei raksuta tyhjäkäyntiä turhaan jalankulkijoiden nenän alla.
Autobild muuten taisi testata näitä starstop-järjestelmiä muutama vuosi sitten ja muistaakseni siellä jonkun verran polttoainesäästöäkin tuli kun ajo oli kaupunkipainotteista. Nyt en muista tuloksia sen tarkemmin.
 

Vatso

Jäsen
Kesällä tilasin uuden auton. Tähän liittyen toinen liike tarjosi 0,9% korkoa ja toinen 2,35%. Todellisissa vuosikorot tarjouksissa olivat 2,34% ja 2,37%. Eli ensimmäisen rajoitustarjous oli sitä kuuluisaa kauppiaan puhetta. Ilmeisesti fiksumpaa olisi ollut ottaa rahoitusosuus suoraan pankista.

Nyt kyllä kiinnostaisi tietää, että mistä pankista saa autolainaa 2,35% kokonaiskorolla? Vai olenko itse vain niin persaukinen asiakas, että tarjoukset tähän suuntaan ovat täysin toisenlaisella korolla.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Nyt kyllä kiinnostaisi tietää, että mistä pankista saa autolainaa 2,35% kokonaiskorolla? Vai olenko itse vain niin persaukinen asiakas, että tarjoukset tähän suuntaan ovat täysin toisenlaisella korolla.
Sanot virkailijalle, että vaimo on kyllästynyt kylppärin kaakeleiden väriin ja saunaosasto menee uusiksi eli remppalainaa tarttis. Ja pankista suoraan autokaupoille
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
En tiedä onko täällä kuinka paljon "tekniikka-nörttejä", mutta aika mielenkiintoinen innovaatio on tulossa Mazdalta!!

Tuota tekniikkaa on vuorollaan yrittäneet saada toimimaan isotkin autovalmistajat, mutta Mazda on sitten eka joka on onnistunut. Elikkäs kone käyttää tavallista bensaa, mutta toimii ilmeisesti "normikierroksilla" ilman sytytystulppaa kuin diesel-moottori (puristussytytys). Käynnistyksessä ja kovilla kierroksilla, kun lämpötila sylinterissä on alhainen, sytytystulppa avittaa palamisessa ja tällä saavutetaan about diesel-moottorin tasoinen polttoaineen kulutus, hemmetin alhaiset CO2't ja paljon dieseliä puhtaammat NOx-päästöt. Ja kyseessä ei siis mikään "visio", tätä vehjettä on jo valikoitu lehdistö päässyt koeajamaan, tulossa myyntiin 2019.

Mihinkäs sitä dieseliä enää henkilöautoissa tarvitaankaan?

Linkissä juttua:

Mazda's 2019 Breakthrough: a Diesel Engine That Runs on Gasoline - ExtremeTech
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Tämäkin riippuu hiukan toteutuksesta, Volkkareiden osalta tuo toiminto on ainakin ihan paska, muistaakseni mersussa ihan ok.

Eihän tuo mitään isompaa lisäarvoa ajamiseen tuo, säästää hiukan polttoainetta.

Laskennallisesti kai sen on pakko säästää, ei kukaan noin surkeaa ominaisuutta muuten noissa pitäisi.

Se, että ainakin VAGeissa on aivan selvä viive liikkeellelähdössä kun tuo on käytössä.

Juurikin näin, S&S toiminto vaihtelee vittumaisesta siedettäväksi automerkkien välillä, VAGilla se on täysin hanurista. Mersussa oli ok (toki kokemus dieselistä joka on vähän eri asia) mutta VAGin bensakoneessa pitäisi olla mahdollisuus deaktivoida se pysyvästi.

S&S hyödyllisyys on isoimmillaan näissä EU-testeissä, veikkaan että Mannerheimintien klo 16-18 ruuhkaa lukuunottamatta se on Suomessa aika turha.
 

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Täytyypä kysellä josko täältä saisi vinkkejä. Äitini n. 8 vuotta vanhan Nissan Micran virtalukko temppuilee siten, että avainta ei tahdo saada irti. Lukkopesään on kokeiltu mm. silikonia, mutta se ei ole auttanut.

Luulen, että virtalukko pitää vaihtaa. Tietääkö täällä joku autoista ymmärtävä, että mitä tuollainen mahtaa kustantaa ja missä pk-seudulla homma voisi hoitua edullisesti mutta kelvollisesti?
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Huomenna lento Saksaan. Tiistaina katsomaan ykkösvaihtoehtoa. Tällä kertaa maksoin oikein varausmaksun siitä. Sen verran hyvältä vaikutti ilmoituksen, kuvien ja myyjän kanssa käydyn keskustelun perusteella. Hintakin oikea. Kyseessä S212 350CDI. Volleja ihan nätisti ja ulkoisesti saatanan hieno, kun on all black ja AMG-paketti.

Tänään tämä "prosessi" tuli päätökseen, ku emailiin kilahti rekisteröintilupa eli sain hakea kilvet. Autohan on ollut myynnissä koko ajan, ja uusi reissu edessä vielä ennen joulua.
 

öljylantio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suurin ja kaunein
Kai täällä joku on T25 Avensikseen ajovalojen polttimoita vaihtanut. Tuntuu ettei nykyisillä polttimoilla näe pimeällä mihinkään. Eli millaiset polttimot siihen kannattaa hakea, että alkaa näkymään ja onko siellä kaksi eri polttimoa H1- ja H7-tyyppiset? Kannattaako molemmat vaihtaa ja palavatko ne yhtä aikaa kaukovaloja käytettäessä?
 
Viimeksi muokattu:

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kai täällä joku on T25 Avensikseen ajovalojen polttimoita vaihtanut. Tuntuu ettei nykyisillä polttimoilla näe pimeällä mihinkään. Eli millaiset polttimot siihen kannattaa hakea, että alkaa näkymään ja onko siellä kaksi eri polttimoa H1- ja H7-tyyppiset? Kannattaako molemmat vaihtaa ja palavatko ne yhtä aikaa kaukovaloja käytettäessä?
Ajovalot on ainakin H7 ja muistaakseni myös kaukovalot. Ne lukee siellä ohjekirjassa, joten varmista sieltä.
Varaa sitten ainakin tunti aikaa. Onnistuu yläkautta kummemmin purkamatta mutta on sitten pienikätisen hommia. Todennäköisesti myös onnistut irrottamaan sitä polttimoa painavan jousilangan umpion koloista ja tiputtamaan sen jonnekin, joten varaa myös teleskooppimagneetti ja peili valmiiksi viereen ja kärkipihdeistäkin on apua. Tai oikeastaan kato sillä peilillä pistokkeen irrotuksen jälkeen miten se telki on kiinni, niin helpottaa urakkaa huomattavasti.
 

chubster

Jäsen
Vittu, että sylettää taas tämä saatanan autoilu. Noin vuosi ja 1kk sitten ostin 2011 Volvo V50 pikkufarkun perheen tarpeisiin. Ajotuntuma on omaan mieleen hyvä ja muutenkin varustelutasoltaan hyvä. Itselleni pakko olla osastoa edustaa lähinnä vakionopeuden säädin, mutta myös peruutustutka ja xenon valot ovat osoittautuneet miellyttäviksi ominaisuuksiksi. Ainoa mikä ”puuttuu” olisi automaattivaihteet.

No kuitenkin nyt tuo n. 1v 1kk ja 30tkm myöhemmin alkaa mitta täyttyä tuosta paskasta. Omistukseni aikana autoon on vaihdettu joku egr(?) venttiili, hiukkassuodatin (oli tukossa), turbo (hajosi).

Noh, ensin auto keväällä sammuil -> venttiili vaihtoon. Sitten kulutus nousi kovasti ja kokoajan teki hiukkaspolttoa -> uusi hiukkassuodatin. Siitä hetki ja alkoi diesel kärytä auton sisällä ajaessa -> turbo paskana ja vaihtoon, puski pakokaasut ulos. No eipä loppunut siihen vaan jatkui vielä vähän joten takaisin huoltoon. Sieltä soitettiin, että vissiin hiukkassuodatin tukossa, hirveät paineet turbolle ja tällä menolla se hajoaa jälleen. No kun on vasta vähän aikaa sitten vaihdettu suodatin. Autos tutkitaan ja tehdään regeneraatio ja homma skulaa, kaikki ok. Haen auton huollosta iltapäivällä ja kaikilla on kivaa. Ilalla käyn asioilla ja kotipihaan päästyäni ilmestyy ajotietokoneen näyttöön teksti ”varaa huolto”. Joha edelisestä onkin useita tunteja. Onhan auton mittarissa kuitenkin jo 172tkm.

Vittu että hajoaa pää. Vuoden aikana auton korjaamiseen palanut meidän perheen tuloilla aikamoinen määrä rahaa. Ja lysti vaan jatkuisi. Autolainaa on vielä jokunen tonni maksamatta. Vittu että haluan eroon tosta paskakasasta.
Ugh.

Mikähän sitten seuraavaksi, farmari saisi olla lapsiperheelle. Olisi kiva jos toimisi ja ei tarvisi kokoajan pajalla käyttää. Dieseliin en tiedä uskaltaako enää koskea kun on nämä vitun hiukkassuodatinpaskat.

Joko sanoin, että vituttaa.
 

TW

Jäsen
Vittu, että sylettää taas tämä saatanan autoilu. Noin vuosi ja 1kk sitten ostin 2011 Volvo V50 pikkufarkun perheen tarpeisiin. Ajotuntuma on omaan mieleen hyvä ja muutenkin varustelutasoltaan hyvä. Itselleni pakko olla osastoa edustaa lähinnä vakionopeuden säädin, mutta myös peruutustutka ja xenon valot ovat osoittautuneet miellyttäviksi ominaisuuksiksi. Ainoa mikä ”puuttuu” olisi automaattivaihteet.

No kuitenkin nyt tuo n. 1v 1kk ja 30tkm myöhemmin alkaa mitta täyttyä tuosta paskasta. Omistukseni aikana autoon on vaihdettu joku egr(?) venttiili, hiukkassuodatin (oli tukossa), turbo (hajosi).

Noh, ensin auto keväällä sammuil -> venttiili vaihtoon. Sitten kulutus nousi kovasti ja kokoajan teki hiukkaspolttoa -> uusi hiukkassuodatin. Siitä hetki ja alkoi diesel kärytä auton sisällä ajaessa -> turbo paskana ja vaihtoon, puski pakokaasut ulos. No eipä loppunut siihen vaan jatkui vielä vähän joten takaisin huoltoon. Sieltä soitettiin, että vissiin hiukkassuodatin tukossa, hirveät paineet turbolle ja tällä menolla se hajoaa jälleen. No kun on vasta vähän aikaa sitten vaihdettu suodatin. Autos tutkitaan ja tehdään regeneraatio ja homma skulaa, kaikki ok. Haen auton huollosta iltapäivällä ja kaikilla on kivaa. Ilalla käyn asioilla ja kotipihaan päästyäni ilmestyy ajotietokoneen näyttöön teksti ”varaa huolto”. Joha edelisestä onkin useita tunteja. Onhan auton mittarissa kuitenkin jo 172tkm.

Vittu että hajoaa pää. Vuoden aikana auton korjaamiseen palanut meidän perheen tuloilla aikamoinen määrä rahaa. Ja lysti vaan jatkuisi. Autolainaa on vielä jokunen tonni maksamatta. Vittu että haluan eroon tosta paskakasasta.
Ugh.

Mikähän sitten seuraavaksi, farmari saisi olla lapsiperheelle. Olisi kiva jos toimisi ja ei tarvisi kokoajan pajalla käyttää. Dieseliin en tiedä uskaltaako enää koskea kun on nämä vitun hiukkassuodatinpaskat.

Joko sanoin, että vituttaa.

No siinä on paska tuuri kerääntynyt huolella. Onneksi nykyään Volvo käyttää vain omia moottoreitaan eikä noita PSA:n pajalta tulleita. Omat kokemukset näistä PSA:n dieseleistä ovat hyviä ja huonoja. Focuksen nokalla temppuilu alkoi jo 15000 kohdalla. Välillä lähti kokonaan turbo pois pelistä, jolloin auto oli melkoisen tehoton, onneksi ei sattunut missään pahassa ohitustilanteessa. Tietenkään mikään vikavalo ei palanut ja vikakoodia ei tullut ja huolto kun osaa lukea vain koodeja, niin kävi ainoastaan valohoidossa useaan otteeseen. Lähti vaihtoon 25000 kohdalla kun meni hermo.

V50:llä taas tuli päästeltyä samalla moottorilla 100 tkm ilman ongelmia. Mutta noin yleisesti noi egr:t on saatanasta varsinkin jos tulee lyhyttä ajoa.

Puuta koputtaen nykyinen Volvon dieseli toiminut hyvin, toki ajokin on yleensä aina vähintään se 30-70 kilsaa kerralla. Toyotan hybridejäkin katsellut dieselien mustamaalauksen paineessa mutta 15 tkm huoltoväli ei oikein innosta, koska vuodessa tulee se 35 - 40 tkm.
 

RaikkA

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässässäsäsä
Toyotan hybridejäkin katsellut dieselien mustamaalauksen paineessa mutta 15 tkm huoltoväli ei oikein innosta, koska vuodessa tulee se 35 - 40 tkm.
Toyotan hybridin taitaa huoltaa 2 kertaa merkkiliikkessä samaan rahaan, kuin volvon kerran. Tai näin ainakin omalla kohdalla, kun Volvo vaihtui Tojoon. 200-270€ Nuo Toyotan. huoltohinnat taitavat asettua merkkiliikkeissä.

Toki oma vaivansa siinä huoltoon viemisessäkin on, mutta rahallisesti se Toyotan huoltaminen taitaa tulla kuitenkin halvemmaksi.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
On taidettu @chubster :n autosta hoitaa seuraukset ennen syytä, etenkin jos korjaamon mielipide on, että heti on loukku uudelleen tukossa ja uusi turbo pian entinen.

Vähän turhan paljon vaihdellaan vain viallisia osia, mielellään ne, joista testeri herjaa. Ja jätetään pohtimatta/tutkimatta miksi ko. osa on hajonnut.
 

chubster

Jäsen
On taidettu @chubster :n autosta hoitaa seuraukset ennen syytä, etenkin jos korjaamon mielipide on, että heti on loukku uudelleen tukossa ja uusi turbo pian entinen.

Vähän turhan paljon vaihdellaan vain viallisia osia, mielellään ne, joista testeri herjaa. Ja jätetään pohtimatta/tutkimatta miksi ko. osa on hajonnut.

Näin tässä nyt vaikuttaa käyneen. Minkäs sille enää mahtaa kun paskat on jo housuissa. No merkkihuoltoon aika varattu, tehköön sille jotain, samalla 180tkm määräaikaishuolto hieman etukäteen. Sen jälkeen sitten mietintä, että mitä tolle tekee, eli pitääkö itellä vai yrittääkö päästä eroon.
 

TW

Jäsen
Toyotan hybridin taitaa huoltaa 2 kertaa merkkiliikkessä samaan rahaan, kuin volvon kerran. Tai näin ainakin omalla kohdalla, kun Volvo vaihtui Tojoon. 200-270€ Nuo Toyotan. huoltohinnat taitavat asettua merkkiliikkeissä.

Toki oma vaivansa siinä huoltoon viemisessäkin on, mutta rahallisesti se Toyotan huoltaminen taitaa tulla kuitenkin halvemmaksi.

Enemmän se huoltoon viemisen vaiva rassaa tässä, hinnoissa taitaa mennä aika tasa. Omalla kohdalla Volvon merkkihuolto (pääkaupunkiseudulla) ollut perusryöstö eli huollosta riippuen 350 - 450 €.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
-05 Corolla, ajettu n. 170k. Asiana on semmoinen että miten pelittää läpi talven ja miten voi itse edesauttaa toimimista, jos sitä ei saa missään vaiheessa lämmitysjohdon päähän? Tuossa olisi yksi tosi kiva kämppä kiikarissa, jossa oikeastaan ainoastaan tämä asia voi muodostua jonkinlaiseksi kynnykseksi. Ei ole kiva jos jollain paukkupakkasilla ei lähde auto aamulla käyntiin kun pitää lähteä töihin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös