Mainos

Autoiluketju

  • 3 319 132
  • 19 022

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tokihan pienen henkilöauton elektroniset säädöt saa tarvittaessa muutettua mopoautoluokkaan. Ei tarvitse kuin Ruotsista kysyä ohjeet, jos epäilee. Ruotsissa ei ole mopoautoja, mutta on nopeudeltaan alhaiseksi säädettyjä pieniä henkilöautoja.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Karstoittumista yms pienten kierrosten aiheuttamaa vaivaa voi kompensoida muuttamalla vaikka automaattilaatikon ohjausta, ettei se käytä suurimpia vaihteita ollenkaan. Matkakierrokset siinä kuudenkympin vauhdissa saisi dieselillä olla vähän alle 2000 ja bensalla vähän sen yli. Suurin haittahan tulee juuri tuosta pienillä kierroksilla vedättämisestä, kun voimansiirtoon tulee moottorista tärinää ym teräviä kuormituspiikkejä kun sylinterien sytytysten taajuus pienenee.

Manuaalilaatikolla olisi varmaan helpointa ja halvinta blokata vaihdevivun juuresta jollain peittolevyllä nelosta suuremmat vaihteet pois. No senhän nyt amisjonne purkaa hetkessä pois, mutta myös helppo poliisin valvottavakin jos sellaista haluaa. Tuohon sitten vielä elektroninen nopeudenrajoitin kaveriksi.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Philadelphia Flyers
Mistä pääkaupunkiseudulla kannattaa ostaa uudet renkaat? Muutamaan liikkeeseen laitoin tarjouspyynnön, mutta eipä yhdestäkään saanut mitään kiinnostavaa tarjousta. Tallinnaan en jaksa lähteä, mutta muuten esimerkiksi Helsinki, Vantaa, Espoo, Tuusula, Kerava, Järvenpää käyvät.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Mistä pääkaupunkiseudulla kannattaa ostaa uudet renkaat? Muutamaan liikkeeseen laitoin tarjouspyynnön, mutta eipä yhdestäkään saanut mitään kiinnostavaa tarjousta. Tallinnaan en jaksa lähteä, mutta muuten esimerkiksi Helsinki, Vantaa, Espoo, Tuusula, Kerava, Järvenpää käyvät.
Minä ostin Helsingin Rengashotellista Suutarilasta. Ajoin pihaan, kävelin sisälle, ostin renkaat ja ne laitettiin alle. Puolessa tunnissa meni koko homma. Myyjä esitteli vaihtoehdot ja vastasi asiallisesti kysymyksiin.Parissa paikassa kävin sitä ennen, mutta oli sellaista vatulointia, että alkoi ärsyttää.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Mulla on joku ihme fiksaatio päällä, kun haluaisin ostaa Peugeot 208:n. Hyvännäköinen peli. Joskus aikanaan 309:n ja 306:n jäljiltä vannoin, että Pösöä en enään ikinä osta, joten siinäkin mielessä kummastuttaa. Laatua käsittääkseni ovat ainakin yrittäneet jopa parantaa, mutta paha sanoa miten hyvin ovat onnistuneet? Jonkun jutun lukaisin muistaakseni TM:stä, että 208 oli päässyt vikaherkkyydeltään pikkuautojen parhaimmistoon nimenomaan omistajan näkökulmasta. Täällä varmaan kenelläkään kolmipyttyistä 208 pensavehjettä ole?

Nonni, perjantaina sovin kaupat -15 mallisesta 208:sta. Huomenna pitäisi hakea naapurikaupungista, tulee samalla sitten ensimmäinen kokeilu vähän pitemmän kaavan mukaan. Toivottavasti päästään kotiin saakka.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ostin tuossa loppukuusta itselleni auton. 100tkm ajettu diisseli-golf. Hintaa reilut 10 000e. Omaan käyttööni varsin näppärä peli. Aiemmin ajelin broidin bemarilla (320d) ja mulle vähän turhan iso ja kallis peli vaikka sinällään ihan mukava auto.

Autorahoitusten kanssa kannattaa olla tarkkana, niin säästää helposti pitkän pennin. Oma tilanteeni oli sellainen, että koko summaa ei ollut maksaa kerralla joten piti ottaa puolet osarilla. Automyyjä(t) useammassa liikkeessä yrittivät toki tyrkyttää autoa nollakäsirahalla ja mahdollisimman pitkällä pätkällä. Yllättävän paljon näihin autokauppoihin yritetään rahoituskoron lisäksi piilottaa kaikenlaisia toimitus-, perustamis- ja käsittelymaksuja. Omassa sopimuksessani makselen kaikkia rahoitus- ym.kuluja yhteensä sen n.900euroa kun taas myyjän alkuperäisen ehdotelman mukaan laskin, että kuluja olisi tullut n.2000 euroa. Säästää voi toki vielä enemmän mikäli pystyn jossain vaiheessa lyhentelemään pätkää hieman nopeammin.

Halvemmaksi voisi tulla suora kulutusluotto pankista mikäli on tarpeeksi onnekas sellaisen saamaan.
 

Jukule

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Onkos täällä palstalaisia jotka ovat tutustuneet tarkemmin yksityisliisariin auton ostossa? Tämä alkaa pikkuhiljaa yleistymään nyt myös Härmässä pikku hiljaa ja taitaa olla oma palvelunsa jo jokaisella merkittävällä autotalolla ja rahoitusyhtiöistä Santader voimakkaasti kuvassa mukana. Muualla Euroopassa taitaa olla jo suht yleisessä käytössä ja joku huuteli että esim Briteissä uudet autot "vaihtavat omistaa" 80% osuudella yksityisliisari vs 20% käteiskauppa (ei välttämättä faktista tietoa).
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Autorahoitusten kanssa kannattaa olla tarkkana, niin säästää helposti pitkän pennin. Oma tilanteeni oli sellainen, että koko summaa ei ollut maksaa kerralla joten piti ottaa puolet osarilla. Automyyjä(t) useammassa liikkeessä yrittivät toki tyrkyttää autoa nollakäsirahalla ja mahdollisimman pitkällä pätkällä. Yllättävän paljon näihin autokauppoihin yritetään rahoituskoron lisäksi piilottaa kaikenlaisia toimitus-, perustamis- ja käsittelymaksuja..
Ei tuosta nyt kauaa ole kun itsellä oli autokuumetta päällä, mutta tuo pisti silmään monessa paikassa. "Korko" on välillä 0-0.99%, avausmaksu 200-400€, Käsittelymaksu on 7-15€/kk jnejne, jolloin todellinen korko on siellä 3-5% välillä ja kuukausihinta on edullinen, koska viimeinen erä on sitten 2000-5000€.

Tuo on sellainen juttu että nykyään kaikki tumpelot eivät tunnu tajuavan kokonaiskoron ja nimelliskoron eroa, mainontakin on mielestäni aika epäilyttävää (telkkarin mainoksissahan isolla on se nimelliskorko ja todellista vuosikorkoa ei meinaa ehtiä etsimään/lukemaan). Tuohon voisi kyllä tulla ihan lakimuutos että todellinen vuosikorko pitää olla vähintään yhtä isolla sekä yhtä hyvin esillä kuin nimelliskorko. Koskien kaikkia näitä mainoksia, ihme että sitä 0.00% korkoa ei ole enempää mainostettu, todellinen vuosikorko onkin sitten reilu 5%.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Itsekin noita rahoitusvaihtoehtoja tutkailin ja laskeskelin kun viimeksi autoa vaihdoin, ja kun kaikki kulut ynnäili yhteen niin huomasi että loppujen lopuksi oltiin ihan samoissa pankin kulutusluoton kanssa. Puuttunut summa kun ei kovin iso ollut niin pankista sai luoton aika edullisesti. Loppujen lopuksi selkeästi edullisin ratkaisu olikin ostaa auto yksityiseltä käteisellä ja ottaa se puuttunut loppuosa kulutusluottona. Tämä oli tietty mahdollista siksikin kun edellinen auto oli puoli miljoonaa ajettu ruoska jolla ei juuri muuta arvoa ollut kuin käyttlarvo, joten ei tarvinnut huolehtia vaihtoauton kohtalosta. Mutta ei kannata kyllä noita liikkeiden tarjouksia ihan pureskelematta niellä vaan lukea kunnolla kaikki ehdot ja laskea tarkkaan minkälaisia eroja on muihin vaihtoehtoihin.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juniorijääkiekko
Onkos täällä palstalaisia jotka ovat tutustuneet tarkemmin yksityisliisariin auton ostossa? Tämä alkaa pikkuhiljaa yleistymään nyt myös Härmässä pikku hiljaa ja taitaa olla oma palvelunsa jo jokaisella merkittävällä autotalolla ja rahoitusyhtiöistä Santader voimakkaasti kuvassa mukana. Muualla Euroopassa taitaa olla jo suht yleisessä käytössä ja joku huuteli että esim Briteissä uudet autot "vaihtavat omistaa" 80% osuudella yksityisliisari vs 20% käteiskauppa (ei välttämättä faktista tietoa).

Ei sillä ole mitään väliä, miten hommat hoidetaan jossain muussa maassa. Diilejä on paljon erilaisia ja lähtökohtana maksat ns varmuudesta eli oman auton mahdolliseen korjaamiseen ei tarvitse varata rahaa. Katso, mitä diilit pitävät sisällään. Länsiauton diili esim keväällä mainosti itseään tyyliin " sisältää huollot ja korjaukset sekä katsastukset ajomäärällä 3vuotta ja 40000km." Lisäksi jätettiin toki kertomatta, että ajoneuvovero sekä vakuutukset sen sijaan pitää maksaa ja tuolla pitoajalla ja kilometreillä ei kovin paljoa tarvitse huoltaa, itse maksaen korjata tai katsastaa.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Ei sillä ole mitään väliä, miten hommat hoidetaan jossain muussa maassa. Diilejä on paljon erilaisia ja lähtökohtana maksat ns varmuudesta eli oman auton mahdolliseen korjaamiseen ei tarvitse varata rahaa. Katso, mitä diilit pitävät sisällään. Länsiauton diili esim keväällä mainosti itseään tyyliin " sisältää huollot ja korjaukset sekä katsastukset ajomäärällä 3vuotta ja 40000km." Lisäksi jätettiin toki kertomatta, että ajoneuvovero sekä vakuutukset sen sijaan pitää maksaa ja tuolla pitoajalla ja kilometreillä ei kovin paljoa tarvitse huoltaa, itse maksaen korjata tai katsastaa.

Se on ihan sama omistatko auton itse, onko se osarilla,rahoitusleasingilla tai huoltoleasingilla niin nuo sinun mainitsemasi maksut pitää maksaa itse. Ilmeisesti unohtivat myös kertoa, että polttoaine pitää maksaa itse?
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juniorijääkiekko
Se on ihan sama omistatko auton itse, onko se osarilla,rahoitusleasingilla tai huoltoleasingilla niin nuo sinun mainitsemasi maksut pitää maksaa itse. Ilmeisesti unohtivat myös kertoa, että polttoaine pitää maksaa itse?

Se ei varmaan unohtunut, mutta väittivät kyllä, että ko diili olisi edullisempi kuin kyseessä olleen auton ottaminen käyttöedullisena. Käyttöedun verotusarvo kun oli 15€/kk enemmän kuin diilin kuukausihinta.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei tuosta nyt kauaa ole kun itsellä oli autokuumetta päällä, mutta tuo pisti silmään monessa paikassa. "Korko" on välillä 0-0.99%, avausmaksu 200-400€, Käsittelymaksu on 7-15€/kk jnejne, jolloin todellinen korko on siellä 3-5% välillä ja kuukausihinta on edullinen, koska viimeinen erä on sitten 2000-5000€.

Tuo on sellainen juttu että nykyään kaikki tumpelot eivät tunnu tajuavan kokonaiskoron ja nimelliskoron eroa, mainontakin on mielestäni aika epäilyttävää (telkkarin mainoksissahan isolla on se nimelliskorko ja todellista vuosikorkoa ei meinaa ehtiä etsimään/lukemaan). Tuohon voisi kyllä tulla ihan lakimuutos että todellinen vuosikorko pitää olla vähintään yhtä isolla sekä yhtä hyvin esillä kuin nimelliskorko. Koskien kaikkia näitä mainoksia, ihme että sitä 0.00% korkoa ei ole enempää mainostettu, todellinen vuosikorko onkin sitten reilu 5%.

Näitä autorahoitusasioita voi pyöritellä näppärästi esim tällä laskurilla
Rahoituslaskin | Autokaupan palvelut | A1-Autotori

Tuolla näkyy "luottokustannukset", joka laskee korkokulut sekä perustamis- ja käsittelymaksut. Monesti autokauppaan kuuluva "toimitusmaksu" ei kuulu laskuriin. (yleensä 50-100e toimitusmaksu siis siitä, että hakee itse auton)

Esimerkiksi kymppitonnin auto voi maksaa alle 11 000e tai sitten yli 13 000e.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Nonni, perjantaina sovin kaupat -15 mallisesta 208:sta. Huomenna pitäisi hakea naapurikaupungista, tulee samalla sitten ensimmäinen kokeilu vähän pitemmän kaavan mukaan. Toivottavasti päästään kotiin saakka.

Hienosti kesti kotiin saakka. Autohan onkin melkein uutta vastaavassa kunnossa. Sellaisia hieman huonoja ominaisuuksia on ylhäältä kiinni ottava kytkin, ja kohtalaisen huonosti reagoiva kosketusnäyttö. Muuten kyllä mukava ajettava, melutasokin siedettävä. Hiljaisempi kuin Volvo V40 jollainen mulla oli pari vuotta sitten. Olivat piilottaneet CD-soittimen hansikaslokeroon, joten oli mukava yllätys, kun se sieltä löytyi. Kolmisylinterinen kone kehrää, kuin kissa. Leijonanpentuhan se onkin...
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Osaisikohan kukaan kertoa huolenpitosopimuksesta? Toi pösö minkä ostin on sen verran tuore, että siinä on vielä takuuta jäljellä, ja lisäksi myös huolenpitosopimus 16.3.2018 saakka. Mitähän se käytännössä tarkoittaa mun osalta?
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Philadelphia Flyers
Autosta hajosi vakionopeudensäädin ja mietin, että vienkö tuohon duunipaikan lähelle olevaan ketjukorjaamoon vai merkkihuoltoon. Vein ketjukorjaamoon, jossa lukivat vikakoodit ja sen jälkeen eivät enää tienneet mitä tehdä. Sanoivat minulle, että kannattaa viedä merkkihuoltoon ja laskuttivat tästä 83 €.

Soitin merkkihuoltoon, jossa tiesivät heti puhelimessa missä todennäköinen vika ja hinta-arvio reilun 70 €:n varaosa + 30 € työ päälle ja homma hoituu alle puolessa tunnissa. Aika tosin menee vasta ensi viikolle ja joutuu pirusti ajelemaan ilman vakionopeudensäädintä. Ei tuollaiseen helvetin ketjukorjaamoon kannata näköjään viedä autoa kuin maksimissaan öljynvaihtoon.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Autosta hajosi vakionopeudensäädin ja mietin, että vienkö tuohon duunipaikan lähelle olevaan ketjukorjaamoon vai merkkihuoltoon. Vein ketjukorjaamoon, jossa lukivat vikakoodit ja sen jälkeen eivät enää tienneet mitä tehdä. Sanoivat minulle, että kannattaa viedä merkkihuoltoon ja laskuttivat tästä 83 €.

Soitin merkkihuoltoon, jossa tiesivät heti puhelimessa missä todennäköinen vika ja hinta-arvio reilun 70 €:n varaosa + 30 € työ päälle ja homma hoituu alle puolessa tunnissa. Aika tosin menee vasta ensi viikolle ja joutuu pirusti ajelemaan ilman vakionopeudensäädintä. Ei tuollaiseen helvetin ketjukorjaamoon kannata näköjään viedä autoa kuin maksimissaan öljynvaihtoon.
Ketjuliikkeelle kuitenkin pisteet rehellisyydestä eli että eivät alkaneet arpoa vaan nostivat kädet pystyyn. Aika kalliilta tosin kuullostaa sinänsä. Tunti tuherrettu + vikakoodien luku? Vakionopeudensäätimen vian ja öljynvaihdon välillä on kuitenkin aika paljon kaikennäköistä ja tuo nyt kuulostaa tuollaiselta aika spesifiltä hommalta johon tosiaan monimerkkikorjaamolta voi osaaminen loppua. Itse uskallan kyllä vähän harvinaisempaankin autooni perushuollot ja korjaukset - vaikkapa pyöränlaakerin vaihdon - teettää ihan tavallisella korjaamolla mallia Isä, Poika & Pyhä Nosturi, mutta sitten jos olisi jotain vähänkään spesiaalimpaa kuten vaikkapa erikoisempi sähkövika/vikakoodi niin käytän merkkiliikettä (joka sekin voi olla kyllä pahimmillaan ihan "vaihdetaan osia kunnes vika poistuu" osastoa)
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Olisit pistäny ketjukorjaamon nimenkin tänne. Itsellä on mennyt Vianor totaaliseen boikottiin, koska kantoivat vastuun mokastaan "tosi" hyvin.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Autosta hajosi vakionopeudensäädin ja mietin, että vienkö tuohon duunipaikan lähelle olevaan ketjukorjaamoon vai merkkihuoltoon. Vein ketjukorjaamoon, jossa lukivat vikakoodit ja sen jälkeen eivät enää tienneet mitä tehdä. Sanoivat minulle, että kannattaa viedä merkkihuoltoon ja laskuttivat tästä 83 €.

Ennen muinoin intternetissä käytettiin YMMV lyhennettä (nuorempi polvi voi googlata mistä se tulee), kun yhdestä tapauksesta ei voi yleistää sääntöä kaikkeen. Mitä erikoisempi/eksoottisempi/mallikohtaisempi vika, sitä todennäköisemmin tarvii tietyn merkin tarkempaa tuntemista ja kannattaa ottaa suosiolla yhteyttä merkkihuoltoon.

On muuten suolainen hinta 83 euroa vikakoodien luvusta ja analysoinnista. Kannattaa muistaa, että "ketjukorjaamot" toimivat franchise-periaatteella eikä toimintaa voi vakioida samalla tavalla kuin pizzan kääntämistä tai hampparin paistamista. Nuo franchise-sopparit ovat yleensä hyvin vapaita, maksat jotain markkinointimaksua, ostat varaosat ketjulta ja saat niistä sitten jonkun prosenttialennuksen, nostat ketjun valomainoksen katolle ja that's it. Siitä ei voi päätellä toiminnan laadusta tasan yhtään mitään.

Noin ylipäänsä korjaamot ovat kuin naisten kampaamot. Niissä asiointi vaatii älyttömästi luottamusta ja kun hyvän löytää, niin sitä ei helpolla vaihdeta. Ja parhailla on varauskirjat niin täynnä, että merkkihuoltoon pääsee paljon nopeammin.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
"Autoasi on itsenäisten paikallisten autoalan ammattilaisten yhteenliittymä. " Eli niitä "nyrkkipajoja" jotka maksavat franchise-maksun ja muuttuvat silmänräpäyksessä luotettavaksi valtakunnalliseksi ketjuksi. Tai sitten eivät. Niitä ei voi niputtaa millään muotoa ketjun mukaan.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Jos hyvä VAG-paja kiinnostaa läntisellä Uudellamaalla, voin vinkata yv:llä. Sijaisauto kuuluu pakettiin, työ laadukasta ja tekee kysymättä pikkusäädöt, mutta pitää kulut matalana. Toinen helmi täällä on rengasliike Virkblad, aivan huikeaa palvelua sielläkin.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mä en ymmärrä, miksi tuota Virkbladia kehutaan ... rengaspaja muiden joukossa ja kalliskin vielä.
Ainakin mulle on sattunut todella hyvää palvelua kohdalle. Lisäksi kerran vaimoni jouduin lähettämään sinne sokkona, ja oli tykännyt siitä, miten fiksusti hänet otettiin huomioon, vaikka stereotyyppisesti tietää lähinnä, että renkaat ovat pyöreät.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös