Autoiluketju

  • 3 280 967
  • 18 827

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
500 bemu tai e mese, jos hiljaista haluaa. Turha katsella muita.
Eemeli on kyllä hiljainen, mutta kulut ovat C-mersua selvästi korkeammat. Oman C 200:n polttoainekulut olivat käsittämättömän pienet tuon kokoiselle autolle, etenkin maantieajossa. Keskikulutus koko omistusaikanani oli vain 5,6 l/100km - maantiellä kulutuslukemat alkoivat helposti nelosella.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kaveri kyseli hiljaista eikä hyvää kompromissia. Ite ajelen -11 Passatilla ja se on ok kompromissi. Mut rengasmelu tulee liikaa sisään, joten ei voi hiljaisena mainostaa. Eli uudehko 500 tai e.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Kaveri kyseli hiljaista eikä hyvää kompromissia. Ite ajelen -11 Passatilla ja se on ok kompromissi. Mut rengasmelu tulee liikaa sisään, joten ei voi hiljaisena mainostaa. Eli uudehko 500 tai e.
No, pelkästään tuossa valossa asiaa katsoen kyllä minäkin ottaisin maantieajoon Eemelin. Ajattelinkin vain, kun yksin ajelee, kuten minäkin tein, että C-malli olisi hankinnaltaan selvästi kokonaistaloudellisempi.

Mutta joo - tämä tästä mun osaltani.
 

Bob Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, AC Oulu
Kiitos vastauksista! Lähdenpä tästä koeajamaan vitossarjalaista ja sen jälkeen noita muita, jotta saa hieman verrokkia. Tosiaan itelle tärkeää on, ettei melua tule liikaa hyttiin kovissakaan nopeuksissa. Budjetin mukaan sitten mietitään sitä kompromissin tarvetta.
 

Jaasin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Real Madrid, Detroit Red Wings, Boston Bruins
OMG mitä keskustelua. Itse törmään skidisti samanlaiseen ajattelutapaan aika usein arjessa. Sairastan melko kroonista autonvaihtamista ja joka kerta se uusi auto on ollut jollekin muulle isohko ongelma. Älytöntä.

Valitsen autot, kuten muutkin hassutteluun ja harrastamiseen käytettävät laitteet ja varusteet itseäni varten ja omista lähtökohdista. Todella erikoinen ajatus, että mun valinnat olisi aina joltakin toiselta jotain pois tms. Ajakoon millä haluavat, mäkin valitsen omat kulkupelini itse.
Autot on kivoja! Tykätkää niistä.
 

Le Banner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK täältä ikuisuuteen! 106-105 NYR
Mun C4 tuntuu tehokkaalta vielä useamman vuoden jälkeen, tässä olet oikeassa.

Sama homma ja nyt ei puhuta ilmeisesti citikoista? Joka kevät kun lähtee liikenteeseen niin kiittää Jumalaa kuutiotuumista:)
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
OMG mitä keskustelua. Itse törmään skidisti samanlaiseen ajattelutapaan aika usein arjessa. Sairastan melko kroonista autonvaihtamista ja joka kerta se uusi auto on ollut jollekin muulle isohko ongelma. Älytöntä.

Valitsen autot, kuten muutkin hassutteluun ja harrastamiseen käytettävät laitteet ja varusteet itseäni varten ja omista lähtökohdista. Todella erikoinen ajatus, että mun valinnat olisi aina joltakin toiselta jotain pois tms. Ajakoon millä haluavat, mäkin valitsen omat kulkupelini itse.
Autot on kivoja! Tykätkää niistä.

Hyvä puhe. Se ei ole keltään pois millasella autolla ajaa. Kateelliset ainakin paljastaa itsensä ulisemalla kaikesta uuteen autoon liittyen.
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Onko kenellään palstalaisella inside tietoa tästä rajotetunnopeuden autoista 16 vuotiaille? Ymmärrän, että normaali henkilöauto rajoitettaisiin tuohon 60km/h, mutta koska tuo olisi astumassa voimaan? Ei tässä varmaan uskolla harkita jälkikasvulle mopoautoa, koska tuon arvohan putoisi yhdesä yössä 0€ hintaan.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Onko kenellään palstalaisella inside tietoa tästä rajotetunnopeuden autoista 16 vuotiaille? Ymmärrän, että normaali henkilöauto rajoitettaisiin tuohon 60km/h, mutta koska tuo olisi astumassa voimaan? Ei tässä varmaan uskolla harkita jälkikasvulle mopoautoa, koska tuon arvohan putoisi yhdesä yössä 0€ hintaan.

Asiasta on tehty siis kirjallinen kysymys, missään hallitusohjelmassa tätä asiaa ei ole eikä lakiesityksiä ole vireillä. Ei siis tapahtune ihan hetkessä.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Onko kenellään palstalaisella inside tietoa tästä rajotetunnopeuden autoista 16 vuotiaille? Ymmärrän, että normaali henkilöauto rajoitettaisiin tuohon 60km/h, mutta koska tuo olisi astumassa voimaan? Ei tässä varmaan uskolla harkita jälkikasvulle mopoautoa, koska tuon arvohan putoisi yhdesä yössä 0€ hintaan.

Asiasta on tehty siis kirjallinen kysymys, missään hallitusohjelmassa tätä asiaa ei ole eikä lakiesityksiä ole vireillä. Ei siis tapahtune ihan hetkessä.

Ei ole mitään inside tietoa mutta tämä on ministeriössä selvityksessä, oma mutu-arvio ns. best case scenariosta on 1.7.2018, todennäköisesti menee 2019->.

Liikenneministeriö selvittää nopeus­rajoitettujen henkilöautojen käyttöönottoa Suomessa alle 18-vuotiaille – tieliikenteeseen ehkä jo vuonna 2019 - Kotimaa - Helsingin Sanomat

Tuohan on niin päivänselvän järkevä muutos jolla poliittinen tuki yli rajojen että ainoastaan kaikkea ihmisyyttä vihaavat virkamiehet voivat tuota hidastaa.

Asiaan täysin liittymättömästi, onko kellään palstalaisella kokemuksia 2014-2016 Nissan Leaf sähköautosta? Nm. on tullut mietittyä.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Tuohan on niin päivänselvän järkevä muutos jolla poliittinen tuki yli rajojen että ainoastaan kaikkea ihmisyyttä vihaavat virkamiehet voivat tuota hidastaa.

Tuohan on niin saatanan tyhmä muutos, että kyllä muuten saadaan ruumiita lisää tähän maahan. Kuuttakymppiä köröttävä henkilöauto tarkoittaa helvetisti lisää ohittavaa raskasta kalustoa.

Mopoauton ohittaminen 76 tonnin massalla on huomattavasti helpompaa kuin kuuttakymppiä ajavan henkilöauton ohittaminen.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Tuohan on niin saatanan tyhmä muutos, että kyllä muuten saadaan ruumiita lisää tähän maahan. Kuuttakymppiä köröttävä henkilöauto tarkoittaa helvetisti lisää ohittavaa raskasta kalustoa.

Mopoauton ohittaminen 76 tonnin massalla on huomattavasti helpompaa kuin kuuttakymppiä ajavan henkilöauton ohittaminen.

Nyt lyö sarkasmi-mittarit tappiin niin lujaa että oletan tämän olevan vitsi?
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tuohon "normiauto rajoittamalla mopoautoksi" -juttuun mitään mistään tietämättömältä sellainen kysymys, että kuinka "terveellistä" se olisi tuollaisen nykyauton moottorille, että sillä ei pääsisi viittäkymppiä kovempaa? Meinaan vaan, että jos tuollaisella (uudella) normipikkuautolla ajaa normiajoa vaikkapa 100 k kilometriä vs. sama matka "kaasu pohjassa viittäkymppiä", niin rasittaako jälkimmäinen moottoria enemmän, saman verran vai vähemmän kuin ensimmäinen?
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Tuohon "normiauto rajoittamalla mopoautoksi" -juttuun mitään mistään tietämättömältä sellainen kysymys, että kuinka "terveellistä" se olisi tuollaisen nykyauton moottorille, että sillä ei pääsisi viittäkymppiä kovempaa? Meinaan vaan, että jos tuollaisella (uudella) normipikkuautolla ajaa normiajoa vaikkapa 100 k kilometriä vs. sama matka "kaasu pohjassa viittäkymppiä", niin rasittaako jälkimmäinen moottoria enemmän, saman verran vai vähemmän kuin ensimmäinen?
Miksi sitä pitäisi ajaa kaasu pohjassa? En tiedä, mikä se nopeudenrajoitinratkaisu olisi, mutta tuskin sitä niin tarvitsee tehdä, että tarvitsee aina kaasu pohjassa ajaa, jotta pääsee sitä suurinta mahdollista nopeutta. Jos nyt joku sitten on niin tyhmä, että siitä huolimatta ajaa aina kaasu pohjassa rajoitinta vastaan, niin kärsiköön moottori.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Nykyautoissa on elektroninen moottorinohjaus ja vaikka se lätkä on lattiassa, niin tietokone antaa sopivan määrän soppaa. Eli kone ei koskaan työskentelisi kuin vähäisesti ja tietysti karstoittuu, kun kyse on rajoitetusta normiautosta. Ei se olisi kuin muunneltu vakionopeuden säädin.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Nykyautoissa on elektroninen moottorinohjaus ja vaikka se lätkä on lattiassa, niin tietokone antaa sopivan määrän soppaa. Eli kone ei koskaan työskentelisi kuin vähäisesti ja tietysti karstoittuu, kun kyse on rajoitetusta normiautosta.

Jotain tällaista meinasinkin, että sikäli tuo "kaasu pohjassa" oli multa luokattoman huonosti muotoiltu. Mietin tuossa lähinnä sitä, että jos ja kun nykytilanteessa ostetaan sille omalle kullannupulle mopoauto, niin "normiauto rajoittamalla mopoautoksi" -tilanteessa ostettaisiin ehkä sitten ihan oikea auto, jonka kulkua sitten rajoitettaisiin kunnes kuski on täysi-ikäisyyden ja ajokortin saavuttanut, jolloin rajoittimen voisi poistaa ja näin nuorella olisi jo valmiiksi tuttu kulkupeli alla.

Tuollainen ei varmaankaan tulisi kysymykseen, mikäli muutaman vuoden moporajoittimella ajaminen aiheuttaisi auton moottorille jos nyt ei peruuttamatonta, niin ainakin kallista (?) korjaamista vaativaa vahinkoa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tokihan pienen henkilöauton elektroniset säädöt saa tarvittaessa muutettua mopoautoluokkaan. Ei tarvitse kuin Ruotsista kysyä ohjeet, jos epäilee. Ruotsissa ei ole mopoautoja, mutta on nopeudeltaan alhaiseksi säädettyjä pieniä henkilöautoja.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Karstoittumista yms pienten kierrosten aiheuttamaa vaivaa voi kompensoida muuttamalla vaikka automaattilaatikon ohjausta, ettei se käytä suurimpia vaihteita ollenkaan. Matkakierrokset siinä kuudenkympin vauhdissa saisi dieselillä olla vähän alle 2000 ja bensalla vähän sen yli. Suurin haittahan tulee juuri tuosta pienillä kierroksilla vedättämisestä, kun voimansiirtoon tulee moottorista tärinää ym teräviä kuormituspiikkejä kun sylinterien sytytysten taajuus pienenee.

Manuaalilaatikolla olisi varmaan helpointa ja halvinta blokata vaihdevivun juuresta jollain peittolevyllä nelosta suuremmat vaihteet pois. No senhän nyt amisjonne purkaa hetkessä pois, mutta myös helppo poliisin valvottavakin jos sellaista haluaa. Tuohon sitten vielä elektroninen nopeudenrajoitin kaveriksi.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Philadelphia Flyers
Mistä pääkaupunkiseudulla kannattaa ostaa uudet renkaat? Muutamaan liikkeeseen laitoin tarjouspyynnön, mutta eipä yhdestäkään saanut mitään kiinnostavaa tarjousta. Tallinnaan en jaksa lähteä, mutta muuten esimerkiksi Helsinki, Vantaa, Espoo, Tuusula, Kerava, Järvenpää käyvät.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Mistä pääkaupunkiseudulla kannattaa ostaa uudet renkaat? Muutamaan liikkeeseen laitoin tarjouspyynnön, mutta eipä yhdestäkään saanut mitään kiinnostavaa tarjousta. Tallinnaan en jaksa lähteä, mutta muuten esimerkiksi Helsinki, Vantaa, Espoo, Tuusula, Kerava, Järvenpää käyvät.
Minä ostin Helsingin Rengashotellista Suutarilasta. Ajoin pihaan, kävelin sisälle, ostin renkaat ja ne laitettiin alle. Puolessa tunnissa meni koko homma. Myyjä esitteli vaihtoehdot ja vastasi asiallisesti kysymyksiin.Parissa paikassa kävin sitä ennen, mutta oli sellaista vatulointia, että alkoi ärsyttää.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Mulla on joku ihme fiksaatio päällä, kun haluaisin ostaa Peugeot 208:n. Hyvännäköinen peli. Joskus aikanaan 309:n ja 306:n jäljiltä vannoin, että Pösöä en enään ikinä osta, joten siinäkin mielessä kummastuttaa. Laatua käsittääkseni ovat ainakin yrittäneet jopa parantaa, mutta paha sanoa miten hyvin ovat onnistuneet? Jonkun jutun lukaisin muistaakseni TM:stä, että 208 oli päässyt vikaherkkyydeltään pikkuautojen parhaimmistoon nimenomaan omistajan näkökulmasta. Täällä varmaan kenelläkään kolmipyttyistä 208 pensavehjettä ole?

Nonni, perjantaina sovin kaupat -15 mallisesta 208:sta. Huomenna pitäisi hakea naapurikaupungista, tulee samalla sitten ensimmäinen kokeilu vähän pitemmän kaavan mukaan. Toivottavasti päästään kotiin saakka.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ostin tuossa loppukuusta itselleni auton. 100tkm ajettu diisseli-golf. Hintaa reilut 10 000e. Omaan käyttööni varsin näppärä peli. Aiemmin ajelin broidin bemarilla (320d) ja mulle vähän turhan iso ja kallis peli vaikka sinällään ihan mukava auto.

Autorahoitusten kanssa kannattaa olla tarkkana, niin säästää helposti pitkän pennin. Oma tilanteeni oli sellainen, että koko summaa ei ollut maksaa kerralla joten piti ottaa puolet osarilla. Automyyjä(t) useammassa liikkeessä yrittivät toki tyrkyttää autoa nollakäsirahalla ja mahdollisimman pitkällä pätkällä. Yllättävän paljon näihin autokauppoihin yritetään rahoituskoron lisäksi piilottaa kaikenlaisia toimitus-, perustamis- ja käsittelymaksuja. Omassa sopimuksessani makselen kaikkia rahoitus- ym.kuluja yhteensä sen n.900euroa kun taas myyjän alkuperäisen ehdotelman mukaan laskin, että kuluja olisi tullut n.2000 euroa. Säästää voi toki vielä enemmän mikäli pystyn jossain vaiheessa lyhentelemään pätkää hieman nopeammin.

Halvemmaksi voisi tulla suora kulutusluotto pankista mikäli on tarpeeksi onnekas sellaisen saamaan.
 

Jukule

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Onkos täällä palstalaisia jotka ovat tutustuneet tarkemmin yksityisliisariin auton ostossa? Tämä alkaa pikkuhiljaa yleistymään nyt myös Härmässä pikku hiljaa ja taitaa olla oma palvelunsa jo jokaisella merkittävällä autotalolla ja rahoitusyhtiöistä Santader voimakkaasti kuvassa mukana. Muualla Euroopassa taitaa olla jo suht yleisessä käytössä ja joku huuteli että esim Briteissä uudet autot "vaihtavat omistaa" 80% osuudella yksityisliisari vs 20% käteiskauppa (ei välttämättä faktista tietoa).
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Autorahoitusten kanssa kannattaa olla tarkkana, niin säästää helposti pitkän pennin. Oma tilanteeni oli sellainen, että koko summaa ei ollut maksaa kerralla joten piti ottaa puolet osarilla. Automyyjä(t) useammassa liikkeessä yrittivät toki tyrkyttää autoa nollakäsirahalla ja mahdollisimman pitkällä pätkällä. Yllättävän paljon näihin autokauppoihin yritetään rahoituskoron lisäksi piilottaa kaikenlaisia toimitus-, perustamis- ja käsittelymaksuja..
Ei tuosta nyt kauaa ole kun itsellä oli autokuumetta päällä, mutta tuo pisti silmään monessa paikassa. "Korko" on välillä 0-0.99%, avausmaksu 200-400€, Käsittelymaksu on 7-15€/kk jnejne, jolloin todellinen korko on siellä 3-5% välillä ja kuukausihinta on edullinen, koska viimeinen erä on sitten 2000-5000€.

Tuo on sellainen juttu että nykyään kaikki tumpelot eivät tunnu tajuavan kokonaiskoron ja nimelliskoron eroa, mainontakin on mielestäni aika epäilyttävää (telkkarin mainoksissahan isolla on se nimelliskorko ja todellista vuosikorkoa ei meinaa ehtiä etsimään/lukemaan). Tuohon voisi kyllä tulla ihan lakimuutos että todellinen vuosikorko pitää olla vähintään yhtä isolla sekä yhtä hyvin esillä kuin nimelliskorko. Koskien kaikkia näitä mainoksia, ihme että sitä 0.00% korkoa ei ole enempää mainostettu, todellinen vuosikorko onkin sitten reilu 5%.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös