Autoiluketju

  • 3 197 514
  • 18 520

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Onhan tuolla Ameriikoissa paljon isompiakin ruumiita nähty kuin Tesla, kuten nyt esim. kilpailija GM.

On toki mutta GM on "vain yksi muiden joukossa", jenkkien big 3:sta Ford on ainoa joka ei ole käynyt konkassa (lähellä kävi tosin).

Tesla on uuden ajan airue ja sen media-arvo on paljon todellista arvoa suurempi. Siksi konkka olisi todellinen maanjäristys.
 

Fordél

Jäsen
Teslan konkka olisi suuri isku sähköautojen valmistuksen uskottavuudelle. Toki isoila automerkeillä on hartioita viedä omia projektejaan eteenpäin, mutta onhan Tesla kuitenkin päässyt sähköautoillaan todella uskottavalle tasolle. Tuotteesta ei Teslan kohdalla homma jää kiinni. Toivottavasti homma jatkuu.
 

B4rre

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Blackhawks ja CBJ (tyttöystäväjoukkue)
Teslan konkka olisi suuri isku sähköautojen valmistuksen uskottavuudelle. Toki isoila automerkeillä on hartioita viedä omia projektejaan eteenpäin, mutta onhan Tesla kuitenkin päässyt sähköautoillaan todella uskottavalle tasolle. Tuotteesta ei Teslan kohdalla homma jää kiinni. Toivottavasti homma jatkuu.

Perinteisillä autonvalmistajilla alkaa olemaan aikamoinen kaula kurottavana kiinni, jos tuo Tesla 3:nen on hitti. Enkä epäile hetkeäkään, etteikö olisi, jos vain saavat tuotannon rullaamaan ja lastentaudit karsittua nopeasti pois. Käsittääkseni kutakuinkin samanhintainen ja -kokoinen kuin BMW 3/MB C jne. Tästä "Kansanteslasta" saattaa onnistuessaan tulla aikamoinen sensaatio automarkkinoilla - etenkin kun monet valtiot vielä subventoivat sähköautoilua monin tavoin vahvastikin. Itsekin odotan, että työsuhdeauton verotusarvo muuttuisi enemmän päästöpohjaiseksi, jolloin Teslan verotusarvo pienentyisi.
 

B4rre

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Blackhawks ja CBJ (tyttöystäväjoukkue)
Tämä on tai olisi ohimenevä ilo. Koska liikkumisesta pitää saada edelleen sama määrä tuloja, niin vähitellen myös sähköautoilu joutuu verolle. Nyt ylimenoaikana toki verohoukutin toimii.

Toki. Jokin kuitenkin kertoo minulle, että täällä Suomessa tämä "ylimenokausi" tulee olemaan piiiiiitkä.
 

devil29

Jäsen
Suosikkijoukkue
pikkuseurat
Uusi auto olisi tarkotus laittaa alle. Tässä nyt pari kk miettiny ja kokeillu kaikenlaista. Forumeja lukennu, ongelma niissä on että pirun vaikea löytää sellasta neutraalia kirjottelua. Joko kehutaan tai sitten kun alkaa lukeen mitä vikoja on ollu niin pyörä tai 500€ corolla tuntuu parhaalta vaihtoehdolta.

Kriteerit oli tai on. Automaatti, Diesel ja farmari/maasturi.

Ja finaaliin on selvinny 4 kpl autoja joista 2 ehkä vielä selkeämmin erottuu joukosta.

1. Skoda Octavia Rs 4x4. Tämä on ollut tilavin ja käytännöllisyydeltään miellyttävin. Tuntu että kaikki oli sopivasti käden ulottuvilla ja laitteiden hallinta oli mukavaa ja helppoa. Ajettavuus myös Skodalla hyvä. Kuten äänentoisto. Penkit oli laadukkaat. Ja mielestäni ihan nätti silmälle.

2. Seat Leon Tdi 150 4drive. Ehkä vähän rumempi kun Skoda mutta samaan hintaan saa ruksia melko paljon lisävarusteita. Seatilta kiinnostais se tehokkaampi etuveto, mutta nelivetoihin on korkotarjous 0% niin sen takia kallistun kuitenkin tähän nelivetoon. Seat tuntuu aavistuksen muovisemmalta sisältä.

3. Peugeot 308 gt sw. Tykkäsin ajaa, ja ulkonäkö oli nätti. Mutta hallintalaitteet ja niiden käyttö tuntu testijakson aikana ihan täydeltä tuskalta. Lisäksi äänentoisto oli huono. Tilaa ei myöskään ollut ihan yhtä paljon kun Skodassa. Mutta kyllä sinne mahtuu ne mitä pitää. Penkit oli myös hyvät, loistavat itseasiassa.

4. Kia Sportage awd 2,0. Tämä on ainut auto mitä en tälläsenaan ole päässy testaamaan. Ei ollut automaattia koeajolle. Manuaali oli koeajolla. Auto oli kiva ajaa, ja ihan ok. Mutta jotenkin ei ihan tullu sellanen tämä on pakko saada fiilis. Taidan Kian hylätä, ihan sen takia kun ei vaan tullut sellanen fiilis. Lisäksi peräluukku oli mielestäni melko pienehkö. Toki matkustamon tila oli sitten taas hyvä.

Onko kenelläkään näistä kokemuksia. Tosiaan jonku verran lueskellu varsinkin Skodasta ja Pösöstä. Mutta kaikki tieto on hyödyksi ja mielellään otetaan vastaan.
 

Veijari

Jäsen
Yhdestäkään noista ei ole kokemusta, uudessa bensa-Octaviassa olen hanttarin paikalla istunut kun kaveri sellaisen osti, mutta enköhän melko huoletta uskaltaisi noista minkä tahansa ottaa, kun kerran takuunalaisesta, täysin uudesta autosta on kysymys. Itse kallistuisin joko Skodaan sai Seatiin. Leon taitaa olla aika paljon(?) Ocua pienempi joten jos on tilatarvetta niin ehdottomasti Skoda.
Asia jota @devil29 et tuonut esille, on toimitusaika. Noita uusia Octavioita näkyy aika paljon liikenteessä, niin paljonko tuollaisessa mahtaa tällä hetkellä olla toimitusaika siitä kun tilaus tehdään? Veikkaan, että aika lähelle puoli vuotta saa uutta Octaviaa odotella.
 

devil29

Jäsen
Suosikkijoukkue
pikkuseurat
Skodalla oli tai on tosiaan toimitusaika se 4-5kk tällähetkellä. Seat oli arvioitu 10-12vkoa ja Pösö oli vähän kysymysmerkki. Ei oikein saannu sieltä kunnollista vastausta.

Seat oli pienempi, mutta yllättävän vähän kuitenkin loppupeleissä. Mutta kyllä varmasti eron huomaa jos aletaan sulloa autoa täyteen. Seatilla oli yks suuri miinus, heillä ei ole (edes lisävarusteena) napilla aukeavaa/sulkeutuvaa peräluukkua. Se on nykyisessä autossa, ja on aivan verraton kun on tottunut käyttämään. Kyllä Skoda tuntuu kokoajan enemmän ja enemmän houkuttelevammalta vaihtoehdolta.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Onko kenelläkään palstaveljellä omakohtaista kokemusta Subaru Outbackista? Tai sen läheisestä sukulaisesta eli Legacy farmarista? Tuollainen noin 3-6 vuotta käytössä ollut yksilö hakusessa.
 

Jindebyne

Jäsen
Skodalla oli tai on tosiaan toimitusaika se 4-5kk tällähetkellä.

Skodalla taitaa nyt olla kampanja, jossa saa metallivärin ja winter-paketin 0,00€ hintaan? En ole varma koskeeko RS -mallistoa.

Noin muuten pikaisella katsannalla näytti olevan 6kpl joko rekisteröimättömiä uusia autoja tai todella vähän ajettuja autoja juuri tuosta RS 4x4 -mallista Nettiautossa. Siinä nyt ainakin säästyisi odottamiselta, mutta varustelu on sitten tietenkin se mitä sattuu olemaan.
 

Beergenheim20

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Jokerit, OJ
Onko kenelläkään palstaveljellä omakohtaista kokemusta Subaru Outbackista? Tai sen läheisestä sukulaisesta eli Legacy farmarista? Tuollainen noin 3-6 vuotta käytössä ollut yksilö hakusessa.
Tämä muuten kiinnostaisi itseänikin. Esim. onko millainen istuma-asento tuossa outbackissa vrt. legacy? Onko korkea eli helppo nousta pois vai onko perinteinen farmari, että istutaan aika matalalla.

Outback ja foresteri tässä ollut mietinnässä, muttei ole tullut vielä koeajettua kumpaakaan.
 

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
Uusi auto olisi tarkotus laittaa alle. Tässä nyt pari kk miettiny ja kokeillu kaikenlaista. Forumeja lukennu, ongelma niissä on että pirun vaikea löytää sellasta neutraalia kirjottelua. Joko kehutaan tai sitten kun alkaa lukeen mitä vikoja on ollu niin pyörä tai 500€ corolla tuntuu parhaalta vaihtoehdolta.

Kriteerit oli tai on. Automaatti, Diesel ja farmari/maasturi.

2. Seat Leon Tdi 150 4drive. Ehkä vähän rumempi kun Skoda mutta samaan hintaan saa ruksia melko paljon lisävarusteita. Seatilta kiinnostais se tehokkaampi etuveto, mutta nelivetoihin on korkotarjous 0% niin sen takia kallistun kuitenkin tähän nelivetoon. Seat tuntuu aavistuksen muovisemmalta sisältä.

Onko kenelläkään näistä kokemuksia.

1,5 vuotta ja vajaa 40tkm takana Farkku FR Tdi 150 4drivellä (manuaali) ja ei juurikaan moitittavaa. Erinomainen auto ajaa ja itseäni miellytti enemmän Leonin muotoilu, kuin Octavian. Hyvin paljonhan noissa on samaa, joten kumpikaan tuskin on huono ratkaisu. 2010- luvun taitteessa oli 307 sw neljä vuotta. Kolme ensimmäistä meni mukavasti, mutta sen jälkeen alkoi ranskalainen sähkö toimia, taisi jättää vuoden sisään neljästi tielle, takaikkunat alkoivat aukeilla autoa lukittaessa yms. Ei jäänyt ikävä.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Tämä muuten kiinnostaisi itseänikin. Esim. onko millainen istuma-asento tuossa outbackissa vrt. legacy? Onko korkea eli helppo nousta pois vai onko perinteinen farmari, että istutaan aika matalalla.

Outback on "citymaasturihko" (Forester toki ihan täysverinen sellainen), tosin ihan oikeitakin maasto-ominaisuuksia on, eli ajoasento ei ole farmarimainen. Yön yli koeajon perusteella aika kivantuntuinen varsinkin parhaalla varustelutasolla - joitain todella ärsyttäviä ominaisuuksia, kuten esimerkiksi se, ettei kaistavahdin piippausta saa pois (piippaa siis joka kerran kun vaihdat kaistaa) eikä esimerkiksi suksiluukkua ole. Tilat tuollaiseksi yllättävän pienet matkatavaramielessä, mutta istumaan mahtuu hyvin. Varustelutasojahan on kolme, eikä juuri mitään lisävarusteita voi erikseen tilata. Hintalaadultaan ihan kelpo auto, mutta pykälän kolho kaupunkiajoon.
 
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool, New York Rangers
Harkinnassa olisi auton vaihto ja tuli tälläinen vastaan. Skoda Octavia 1,4 Tsi 103KW Ambition 5 D vm 2013. Onko näissä vielä jakoketjuongelmia tai muita tyyppivikoja, kuten öljynkulutus?
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Harkinnassa olisi auton vaihto ja tuli tälläinen vastaan. Skoda Octavia 1,4 Tsi 103KW Ambition 5 D vm 2013. Onko näissä vielä jakoketjuongelmia tai muita tyyppivikoja, kuten öljynkulutus?

Minun mielestäni juuri vuosimallista 2013 eteenpäin VW alkoi taas käyttämään jakohihnaa 1.2 ja 1.4 TSI -moottoreissa. Tuosta Skodasta en kyllä tiedä onko sitten vielä sitä vanhempaa mallia jossa on vielä ketju. Pahimmat ongelmathan taisi olla niissä vanhimmissa kaksoisahdetuissa mutta käsittääkseni aika paljon ollut sitä ketjun venymisongelmaa myös uudemmissa TSI:ssä. Että kannattaa varmaankin ainakin ensin selvitellä ensin se onko tuossa se vanhempi ketjukone vai uudempi hihnalla varustettu.
 

Wilzu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Skodillaceissa moottorit menivät mallisukupolven myötä. Vuonna 2013 on tainnut uutena saada molempia, sekä Octavian II- että III-mallia, joten tuo asia ratkaisee. Tosin jos nyt en väärin muista, niin edellisen Octavian 1,4 TSI:ssä oli tehoa 90 kW, joten uusi malli taitaa Punaisella Paronilla olla tähtäimessä.

Itse olen usean Volkkarin jälkeen ajellut nyt vuoden 2015 Octavialla, jossa on tuo 1,4 TSI. Voin ainakin 5000 kilometrin perusteella suositella autoa. Todella hyvä yleispätevä kulkuneuvo. Samalla saa myös ajella vailla turhaa huomiota, kun vastaan tulee paljon samanlaisia autoja.
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Aika vähän täällä on ollut viime aikoina keskustelua autoilun hinnasta, enimmäkseen vaan helkkarin kalliden autojen ominaisuuksista. En tiedä kiinnostaako autoilun hinta palstalaisia, mutta olettaisin sen kiinnostavan kun omistuksessa vilkkuu kaikennäköistä rahvaanmerkkiä. Monta sivua saa kelata että mainitaan joku oikeasti premium-merkki, heh no se siitä.

Trafin lappu kuitenkin kertoo totuuden ja sen mukaan vuotuinen autovero nousee ensi vuoden alusta 0,1€/päivä. Korotus ei kuulosta suurelta, mutta tämä vuonna maksan omasta kiesistäni 0,41 €/pvä. Tuollainen yli 20% korotus on aika iso. Käyttövoimavero ei muuten ainakaan dieseleiden osalta muutu, joten haluaisin nähdä uudet kannattavuuslaskelmat bensa vs. diesel. Itse olen ajanut jo vuosia dieselillä, ja veikkaan että D-segmentissä ero on nykyisin aika selvästi dieselin hyväksi, ehkäpä C-luokassakin, varsinkin nykyhinnoilla (1,35/1,15 €/l). Tarkoitan tässä keskivertoautoilijaa 18000 km/v.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Aika vähän täällä on ollut viime aikoina keskustelua autoilun hinnasta, enimmäkseen vaan helkkarin kalliden autojen ominaisuuksista. En tiedä kiinnostaako autoilun hinta palstalaisia, mutta olettaisin sen kiinnostavan kun omistuksessa vilkkuu kaikennäköistä rahvaanmerkkiä. Monta sivua saa kelata että mainitaan joku oikeasti premium-merkki, heh no se siitä.

Trafin lappu kuitenkin kertoo totuuden ja sen mukaan vuotuinen autovero nousee ensi vuoden alusta 0,1€/päivä. Korotus ei kuulosta suurelta, mutta tämä vuonna maksan omasta kiesistäni 0,41 €/pvä. Tuollainen yli 20% korotus on aika iso. Käyttövoimavero ei muuten ainakaan dieseleiden osalta muutu, joten haluaisin nähdä uudet kannattavuuslaskelmat bensa vs. diesel. Itse olen ajanut jo vuosia dieselillä, ja veikkaan että D-segmentissä ero on nykyisin aika selvästi dieselin hyväksi, ehkäpä C-luokassakin, varsinkin nykyhinnoilla (1,35/1,15 €/l). Tarkoitan tässä keskivertoautoilijaa 18000 km/v.

Tää on sinänsä hyvää pohdintaa ja riippuu toki verratuista autoista ja ajelluista kilometreistä sekä missä ajetaan. Mä tein vertailua lopputalvesta, kun vaihdettiin Bemari E91 bensa -> F11 diesel ja todettiin, että samoilla kilometreillä maksetaan sekä verot että hieman kohonneet vakuutusmaksut pudonneina polttoainekuluina. Tähän toki vaadittiin tankkaushistoria, jotta oikeat ajo- ja tankkausmäärät tiedettiin. Vakuutusyhtiön vaihto tuli eteen, koska vanhassa autossa ollut POP-Vakuutus ei ollut samantasoisella kaskolla kannattava vaihtoehto, vaan Pohjola tarjosi parhaan setin tuoreemmalle rassille. Muuten tämä ei olisi toiminut.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Nuo kilometrimäärät millä diesel alkaa kannattamaan on kyllä tosiaan hyvin pitkälti riippuvaisia siitä mitä autoja vertaa keskenään, ja myös siitä minkälaista ajoa suurin osa kilometreistä on. Monesti kuulee ihmisten puhuvan ihan jostain yleispätevästä "alle 20 tkm:n vuodess diesel ei kannata" säännöstä mutta ei tuollaista sääntöä ole. Kun sitä laskeskelee niin kannattaa aika tarkkaan miettiä minkälaista se oma ajo suurimmaksi osaksi on, vertailla tarkkaan niiden vaihtoehtoina olevien autojen eri moottorivaihtoehtojen kulutukset eri ajotilanteissa ja laskeskella hintaerot bensa- ja dieselmallien välillä, sekä tietenkin mahdolliset erot vakuutusmaksuissa yms. kuluissa. Niissä kilometrimäärissä voi olla eri merkkien, mallien ja kokoluokkien välillä yllättävänkin isoja eroja ja joissakin autoissa hyvinkin pienillä kilmetreillä diesel osoittautuu kannattavammaksi. Esimerkiksi kun itse laskeskelin autoa viimeksi vaihtaessa niin Volvolla bensa- ja dieselmallien kulutuserot oli niin valtavat että diesel kannattaa jo melko pienilläkin kilometreillä (itsellä tulee se 25 tkm vuodessa ja kannattaa ihan heittämällä), mutta eri asia on sitten jos ottaa diesel-Volvolle vertailukohdaksi esim. jonkun vähän pienemmällä (ja pieniruokaisemmalla) bensakoneella varustetun vastaavan kokoisen auton. Mutta minä olin päättänyt että tuleva auto on V70 joten tein vertailuja pelkästään ko. mallin eri moottorivaihtoehtojen välillä, ja valinta oli lopulta hyvin helppo.
 

julle-jr

Jäsen
Minä ainakin ostan auton dieselinä koska pidän diesel-moottorista enemmän kuin bensakoneesta. Kilometrejä tulee jonain vuonna enemmän ja joskus vähemmän, alle 20 tuhattakin välillä.

Vähän hassua tuo puhe auton ostosta ja kannattavuudesta samassa lauseessa. Riippumatta polttonesteestä, ei mun mikään auto ole ollut kovin kannattava sijoitus, joten en missään nimessä jaksa laskea mitään kilometrimääriä ja bensan tahi dieselin hintaeroja.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Joo taitaa harvassa olla ne ihmiset jotka oikein laskukoneella ynnäävät millä kinnerillä on edullisinta liikkua seuraavat neljä vuotta. Varmaan 90% ostajista ei mieti kulutuslukemia sen tarkemmin mitä automyyjä sattuu mainostamaan. Ehkä niistäkin vähistä enää yksi kymmenestä tarkastaa verot ja vakuutukset ja huoltokulut.

On huomioitava, että varmaan viidesosa koko asiakaskunnasta ei tiedä autoista sen enempää mitä autokoulussa on kerrottu ja niissä on kuulemma bensa- tai dieselmoottori. Muutama iso linja valitaan etukäteen eli korimalli, hintaluokka ja käytetyissä vuosimalli noin suunnilleen ja sitten bensa tai dieselkone. Sitten ostetaan se ennakkomieltymysten ja alitajunnan jo etukäteen valitsema merkki tai vertailun jälkeen halvin merkki. Näillä nettipalstoilla pyörivät vain ne, joita autot kiinnostavat ja meitä ei niin julmasti ole. Siksi tuota "tavismassan" kokoa ei tule niin hyvin hahmotettua.
 

Fordél

Jäsen
Vähän hassua tuo puhe auton ostosta ja kannattavuudesta samassa lauseessa. Riippumatta polttonesteestä, ei mun mikään auto ole ollut kovin kannattava sijoitus, joten en missään nimessä jaksa laskea mitään kilometrimääriä ja bensan tahi dieselin hintaeroja.

Hyvin harvan auton osto on kannattavaa. Tästäkin huolimatta jos oma talous yhtään kiinnostaa, kannattaa vähän laskeskella eri autovaihtoehtoihin mahdollisesti kuluvia euroja. Yksi iso asia on arvon alenema. Tietyt merkit pitävät toisia paremmin arvonsa. Toinen iso asia ovat käyttökustannukset (kulutus, vakuutukset, huollot jne.). Ei noiden pohtimiseen nyt kauaa mee, ja valmiita taulukoita/laskureita löytyy netistä.

Ja toki kaiken tämän jälkeen on hyvä todeta, että silti tunne näyttelee autohankinnassa valtavan suurta roolia. Jotain karsintaa voi ja kannattaa kuitenkin tehdä mm. talouskriteereillä.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Vähän hassua tuo puhe auton ostosta ja kannattavuudesta samassa lauseessa. Riippumatta polttonesteestä, ei mun mikään auto ole ollut kovin kannattava sijoitus, joten en missään nimessä jaksa laskea mitään kilometrimääriä ja bensan tahi dieselin hintaeroja.

No, täällä meillä päin kun se auto on pakko olla ja kilometrejä tulee pakostakin jonkin verran niin kyllä sitä mieluummin laskee että selviäisi kohtuupienillä kustannuksilla ilman että tarvitsisi silti matkustus-/ajomukavuudesta liikaa karsia. Harrasteauto on ihan eri asia, niissä ei kannata laskeskella mitään, mutta käyttökinnerit ovat käyttöesineitä ja vaikka tiedän että se ei koskaan kannattava sijoitus ole niin pyrin kuitenkin pitämään sen niin "kannattavana" kuin mahdollista. Sen verran köyhä olen kuitenkin että en halua heitellä rahaa ympärinsä ihan huvikseni, kun kuitenkin suht pienellä vaivalla saa säästettyä rahaa sieltä täältä.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Hyvin harvan auton osto on kannattavaa. Tästäkin huolimatta jos oma talous yhtään kiinnostaa, kannattaa vähän laskeskella eri autovaihtoehtoihin mahdollisesti kuluvia euroja. Yksi iso asia on arvon alenema. Tietyt merkit pitävät toisia paremmin arvonsa. Toinen iso asia ovat käyttökustannukset (kulutus, vakuutukset, huollot jne.). Ei noiden pohtimiseen nyt kauaa mee, ja valmiita taulukoita/laskureita löytyy netistä.

Ja toki kaiken tämän jälkeen on hyvä todeta, että silti tunne näyttelee autohankinnassa valtavan suurta roolia. Jotain karsintaa voi ja kannattaa kuitenkin tehdä mm. talouskriteereillä.

Mä oon miettinyt asian juuri tällä periaatteella eli meille auto on talouden toisiksi kallein hankinta, joten kyllä mielelläni vähän kartoitan siinä eri asioiden kannattavuutta. Ja tämä nimenomaan siksi, että auto ei todellakaan ole mikään sijoitus, vaan siihen nimenomaan menee jatkuvasti rahaa muodossa tai toisessa. Missään tapauksessa en silti yritä optimoida liian tarkasti, vaan tiedän jo about, millaisen auton haluan ja kun sopiva yksilö tulee vastaan, todennäköisesti se hankitaan. Jatkuvasti en ole autoa vaihtamassa vaan sykli on nykyään noin pari kolme vuotta ja toistaiseksi on aina käytetyillä menty.
 

100A

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto, Lukko, Jokerit
Minä ainakin ostan auton dieselinä koska pidän diesel-moottorista enemmän kuin bensakoneesta. Kilometrejä tulee jonain vuonna enemmän ja joskus vähemmän, alle 20 tuhattakin välillä.

Vähän hassua tuo puhe auton ostosta ja kannattavuudesta samassa lauseessa. Riippumatta polttonesteestä, ei mun mikään auto ole ollut kovin kannattava sijoitus, joten en missään nimessä jaksa laskea mitään kilometrimääriä ja bensan tahi dieselin hintaeroja.
Täysin samoilla linjoilla, diesel on minunkin makuuni niin paljon mukavampi ajella. Tosi hankala olisi verrata vaikka vaan vastaavaankin bensamoottorilliseen, koska tuota ajamismukavuutta on niin hankala arvottaa.

Mä ostin itelleni perheen kakkosautoksi todellisen budjettidieselin, vm. 2010 Peugeot 207 1,6. Aika rauhallinen kuljetin, vaan Kehä III-sisällä suhailuun ihan passeli.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös