No Volvot nyt ovatkin ihan oma lukunsa. Melkein uskaltaisin väittää, että Volvo-kuskit ovat usein päättäneet automerkin jo etukäteen. Joku kromosomi puuttuu tai jotain. Sen verran toki pitää tarkentaa, että nyt puhutaan käytetyistä, puhutaanhan? Uutena ostettaessa koko ajatus polttoainekulutuksen pohtimisesta on niin lillukanvarsiin tarttumista kuin vain voi olla. Uutena Bemari maksaa varusteista riippuen käsittääkseni 5-10 k€ Volvoa enemmän. Ja puhutaan siis n. 40 k€ pirssistä, joten joku satanen vuodessa on ihan taustakohinaa, kun viidessä vuodessa auton arvo alenee ainakin 20 k€. Volvostakin saa toki suurinpiirtein samanhintaisen version, mutta jos on tarkan markan mies, niin ei niitä kaikkia laatikoita varmaan tule ruksattua, kun uutta autoa tilataan. Ei kyllä muutenkaan taideta siinä tapauksessa mennä koko Volvo-kauppaan sisälle. Jos taas ei ole viimeisen päälle pihi, niin mitä väliä sillä kulutuksellakaan on?Ei valitettavasti ole mitään dataa, kun erilaiset laskelmat katosivat samalla, kun kannetava tietokone irtisanoi itsensä. Sen verran kuitenkin muistan (kun kyse oli ihan reaalisista vaihtoehdoista), että esim. vuosimallin 2011-2012 Volvo V60 D3 vs. BMW 316/318d polttoainekustannuksissa olisi ollut vuodessa 200-300 euron erot, koska tuo Volvon malli tuppaa kuluttamaan aika raakastija Bemarin dieselmylly on hyvin pihi.
Tämä vertailu ei osu ihan niihin minun puolihuolimattomasti esittämiini reunaehtoihin. Siihen kuului se, että ensin valitaan polttoaine ja sitten tutkitaan vaihtoehdot. Sen perusteella sinun pitäisi verrata kaasuautoja keskenään, eikä dieseliä kaasuun.Tästä viimeisimmästä vaihdoksesta eli siirtymisestä isosta dieselfarkusta pienempään kaasuautoon muistan suurin piirtein mitkä ovat vaikutukset käyttökustannuksiin. Käyttökustannuksissa tulee vähintään n. 700 euron vuosittaiset säästöt, jotka jakautuvat suurin piirtein näin:
Verot: 300 euroa
Vakuutus: 150 euroa
Polttoaine: 250 euroa (laskettu meidän n. 20 000 km/v)
Muuten kyllä kannatan pientä taustakartoitusta, että minkälaisia kuluja on tiedossa, kun on vaihtamassa autoa. Silloinkin saattaa joku minimaalinen kulutusero (ei nyt puhuta noista Volvoista) mennä taustakohinan puolelle, kun jo pelkät vaihtotarjoukset voivat olla +/- 1000 euroa perusperheautosta. Premiumien kohdalla joku korjauskerroin vielä tuohonkin eteen. Hauskaa autoilussa on kuitenkin se, että ne kokonaiskustannukset ovat selvillä vasta sitten, kun luopuu siitä vanhastaan. Kaikki muu on mutuilua ja arvailua. En usko, että tästä maasta löytyy kovin monta ihmistä, joilla on ihan joka sentti laskettuna ja mustaa valkoisella. Mun edelliseen autoon tarvittiin kolme remppaa huoltojen lisäksi. Eka ja toka olisivat olleet selvitettävissä. Kyllähän ne jarrusatulat C5:stä happanevat ainakin kerran omistuskaaren aikana, eikä se jousisylinterinkään vuoto Sitikkamiehille yllätyksenä tule. Jarruhuolto meni liikkeen piikkiin, mutta osat maksoin itse (eka katsastus oli liikkeen myöntämän takuun aikana ja noottia tuli). Jousitusremppa olikin sitten sitä näitä sattuu ja maksaessa sattuu myös -tapauksia, mutta kestettävä on, kun on ranskalaisen ostanut. Kolmas olikin sitten ihan rehellinen vikaantuminen, mutta korjauskuluja on hiukan hankala arvioida, koska vikaa etsiessä menivät jakoon asti ja ehdottivat, että hihna ja vesipumppu vaihdetaan samalla, kun kerta auki on. Mielestäni säästin aika ison summan rahaa seuraavassa huollossa tuon ansiosta. Niillä rahoilla ostin bensaa tuohon, koska sitähän kului. Nykyinen syö vähemmän. Omien laskujeni mukaan olen omillani sadan vuoden päästä, jos pelkkiä polttoainekuluja vertailee minun kilsoillani.