Autoiluketju

  • 3 195 663
  • 18 516

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Niin, kukaanhan ei ole sanonutkaan tässä että jenkit olisivat aina olleet muita jäljessä vaan päinvastoin, he olivat aikanaan todellisia edelläkävijöitä jotka toivat autoihin vaikka mitä hienoja ominaisuuksia ja keksintöjä jotka muualla maailmassa yleistyivät vasta vuosikausia tai jopa vuosikymmeniä myöhemmin. Mutta jossakin vaiheessa (minun mielestäni tuossa jossakin 70-80-lukujen taitteessa) he vaan jämähtivät paikoilleen, eivät kehittyneet ja muut tuli oikealta ja vasemmalta ohi. Ja ovat edelleenkin valtavasti jäljessä vaikka sielläkin on taas herätty tämän ison kriisin jälkeen siihen että laatu pitää saada eurooppalaisten ja aasialaisten kilpailijoiden tasolle.
 

Delter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Harkimoista vapaa Jokerit
Auton takapäästä kuuluu epäilyttävää pärinää auton käydessä. Voimistuu kaasua painaessa. Omalla ohuella autotuntemuksellani veikkaan vikaa pakoputkessa. Joko reikä tai joku kiinnitys löystynyt.

Onko kokemuksia pakoputken korjauttamisesta? Kuinka kallis tikki on luvassa?

Alustavissa tiedusteluissa (Autojerryn kautta) on pelkästään vianetsinnälle annettu hinta-arvioksi 30-60e, joten tuohon saa varmaan päälle maksella sitten työt ja varaosat.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Onko kokemuksia pakoputken korjauttamisesta? Kuinka kallis tikki on luvassa?

Riippuu täysin pakoputkiston kunnosta ja siitä, missä kohtaa putkistoa oletettu reikä on. Hyvällä tuurilla kyseessä on vain joku irronnut kiinnike tms, jolloin korjaaminen tarkoittaa uuden kiinnikkeen asentamista/vanhan kiinnikkeen uudelleenkiinnitystä. Huonommalla tuurilla joudutaan sitten vaihtamaan esim. äänenvaimentimia, jolloin hintaa korjaukselle tulee tietysti enemmän. Jos putki vuotaa jostain saumasta tai siinä on reikä, saattaa hitsaaminenkin tulla kysymykseen. Riippuu tosiaan siitä pakoputkiston (tai oikeastaan korjattavan kohdan) kunnosta. Jos se on umpiruosteessa niin turha sitä on hitsailla, helpommalla ja pitkässä juoksussa oletettavasti halvemmalla pääsee, kun vaihtaa tilalle uuden vastaavan osan.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Auton takapäästä kuuluu epäilyttävää pärinää auton käydessä. Voimistuu kaasua painaessa. Omalla ohuella autotuntemuksellani veikkaan vikaa pakoputkessa. Joko reikä tai joku kiinnitys löystynyt.

Onko kokemuksia pakoputken korjauttamisesta? Kuinka kallis tikki on luvassa?

Voi olla pelkässä kannakkeessa vika, tai voi olla reikä itse putkessa. Minulla oli esimerkiksi entisessä Volvossa tehty joku ihmeellinen viritys kun alkuperäinen pakoputken kannatin oli ilmeisesti katkennut, ja sen seurauksena putki pääsi osumaan auton pohjaan tietyillä kierroksilla ja resonoi niin maan perusteellisesti. Kannattaa katsella auton alle kun auto on käynnissä, että näyttääkö tulevan pakokaasua sieltä mistä sitä ei pitäisi tulla, silloin on putkessa reikä. Reikä voi olla tosin niin pienikin että välttämättä ei näy mitään erikoista mutta se jo kuuluu tietyillä kierroksilla.

Putken korjauttamisen hinta riippuu sitten ihan siitä missä kohtaa putkea reikä on, kuinka iso se on, kuinka huonossa kunnossa putkisto alkaa noin ihan yleensäkin olla, ja mikä auto on. Joskus noita pieniä reikiä saa hitsattuakin jos sattuu sopivasti olemaan sauman kohdalla, mutta ei välttämättä kestä kunnolla. Ja välillä koko putkisto alkaa olla niin ruosteessa että ei saa enää edes hitsattua, tai jos saakin niin kohta puhkeaa vierestä.
 

Kanerva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights
Auton takapäästä kuuluu epäilyttävää pärinää auton käydessä. Voimistuu kaasua painaessa. Omalla ohuella autotuntemuksellani veikkaan vikaa pakoputkessa. Joko reikä tai joku kiinnitys löystynyt.

Onko kokemuksia pakoputken korjauttamisesta? Kuinka kallis tikki on luvassa?

Alustavissa tiedusteluissa (Autojerryn kautta) on pelkästään vianetsinnälle annettu hinta-arvioksi 30-60e, joten tuohon saa varmaan päälle maksella sitten työt ja varaosat.

Stadissa jos asut, niin mene Pakoputki-centeriin Herttoniemeen. Sano Rozzelta terveisiä. Hinta ja laatu kohtaavat.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Pakoputkiremontti on melkeinpä halvinta korjausta, mitä autoon voi tehdä. Selkeä homma ja mikä tahansa paja osaa putken vaihtaa. Helpottaisi tietysti, jos saisit auton itse nosturille vaikka jossain ti-hallissa ja katsoisit mistä putki vuotaa. Ei ole avaruustiedettä ja jokainen normaalilla näöllä ja sormien tuntoaistilla varustettu ihminen sen kykenee tekemään. Voihan sitä parkkipaikalla tai pihanurmikollakin tutkiskella. Sitten vaan korjaamolle valmiin diagnoosin kanssa ja putki vaihtoon.
Vanhemmissa menopeleissä ei äänen voimistuminen välttämättä merkitse putken vuotamista. Omasta kiposta on varmaan jo teräsvillat muuttuneet johonkin muuhun olomuotoon ajan saatossa ja pörinää tuntuu olevan, vaikka missään ei vuotoa ole.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Ja jos kyseessä on vanhempi ja arvottomampi auto, niin harakiri-liikkeestä uusi keski- ja takapönttö, kustantavat varmaan satkun, työn liikkeessä voisin kuvitella olevan vajaan tunnin homma (eli laskuttavat varmaan ainakin tunnista). Eli 150-200€ liikkeessä tehtynä, omilla osilla. 200-250€ kuvittelisin olevan jos liike hommaa nuo tarvike-osat.

Hitsaamista en kyllä jaksa suositella, yleensä menee toisesta kohtaa pian.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ja jos kyseessä on vanhempi ja arvottomampi auto, niin harakiri-liikkeestä uusi keski- ja takapönttö, kustantavat varmaan satkun, työn liikkeessä voisin kuvitella olevan vajaan tunnin homma (eli laskuttavat varmaan ainakin tunnista). Eli 150-200€ liikkeessä tehtynä, omilla osilla. 200-250€ kuvittelisin olevan jos liike hommaa nuo tarvike-osat.

Aika halvalle kyllä kuulostaa jos sekä keski- että takapöntöt vaihtaa, toki riippuu automerkistä ja -mallista. Kyllähän tuo pelkkä takapönttökin saattaa kustantaa helposti sen 200€ ja väliosatkin jotain 50-100€/pätkä. Halvimmillaan olen selvinnyt koko putken vaihdosta 180€:lla Volvo 940:een kun itse vaihdoin.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Ja jos kyseessä on vanhempi ja arvottomampi auto, niin harakiri-liikkeestä uusi keski- ja takapönttö, kustantavat varmaan satkun, työn liikkeessä voisin kuvitella olevan vajaan tunnin homma (eli laskuttavat varmaan ainakin tunnista). Eli 150-200€ liikkeessä tehtynä, omilla osilla. 200-250€ kuvittelisin olevan jos liike hommaa nuo tarvike-osat.

Hitsaamista en kyllä jaksa suositella, yleensä menee toisesta kohtaa pian.

Tuskin tuolla hintaa saa uusittua keski/takapönttöjä ainakaan veroja maksavalla suomalaisella pajalla?

Hitsaaminen ihan jees jos reikä muualla kuin pöntössä eikä putki ole ruosteessa/muuten vaihtokunnossa.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Itsellä maksoi emännän autoon keskipönttö ja takapönttö muutama vuosi sitten 110€, pikkukilkkeet mukaan lukien taisi olla 130€
Rälläkällä vanha putki poikki, uusi keskipönttö päälle ja kiristys vanhan putken päälle. Sitten takapönttö paikalleen. Aikaa meni itsellä n. 45min (+ ajomatkat). Tarjous liikkeestä oli 225€. Joskus omaan wanhaan autoon sain osat alle satkulla.

Katselin piruuttani motonetistä omaan autooni nuo varaosat, niin silloin paukahtaisi 200€ komeasti rikki. Tarvikkeet mukaan lukien oltaisiin siellä 250€ paikkeilla. Eli yllättävän iso ero näköjään noissakin tarvikepalikoissa autojen välillä.

edit. Liike ei tosin ollut merkkiliike, mutta "takuun säilyttävä" kuitenkin.
 

Delter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Harkimoista vapaa Jokerit
Kiitos kaikille pakoputkikysymykseeni vastanneille. Huomenna vien auton näytille huoltamoon (Jii Koo Motors, Tampere) ja katsotaan mikä on tuomio.
 

Delter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Harkimoista vapaa Jokerit
Auton takapäästä kuuluu epäilyttävää pärinää auton käydessä. Voimistuu kaasua painaessa. Omalla ohuella autotuntemuksellani veikkaan vikaa pakoputkessa. Joko reikä tai joku kiinnitys löystynyt.
Tämä olikin sitten aika lähellä ns. pahinta mahdollista eli kahden osan välissä on saumassa pieni reikä. Huoltomies puhui siihen malliin, että olisi normaali kulumavika kun kyseessä on kymmenvuotinen pakoputki. Nyt menee koko paletista etu- ja keskiosa uusiksi. Uudet osat ja työt päälle, niin 300-350 euroon haarukoivat tikin maksavan, mutta tuo olisi kuulemma "ehdoton ääripää".

Onko kokemuksia meneekö ihan järjellisissä hinnoissa tuo remppa vai pitäisikö kilpailuttaa? Vianetsinnästä eivät veloittaneet mitään kun alustavasti sovin työt tehtäväksi ao. pajalla.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Uudet osat ja työt päälle, niin 300-350 euroon haarukoivat tikin maksavan, mutta tuo olisi kuulemma "ehdoton ääripää".

Onko kokemuksia meneekö ihan järjellisissä hinnoissa tuo remppa vai pitäisikö kilpailuttaa?

Autoa tai edes ajokorttia mulla ei ole koskaan ollut, mutta kokemusta tiedustelemastasi asiasta on jonkin verran. En nyt tiedä tarkemmin minkä hintaisista osista puhutaan, mutta jos pakoputkisto menee pakosarjasta "takaosaan" saakka uusiksi, niin kyllähän niille osille varmaan hintaa kertyy. Työn hintaa on vaikea arvioida, kun sekin riippuu autosta ja siitä, että miten helppoa juuri sen kärryn kohdalla noiden pakoputkiston osien vaihtaminen on. Jos sieltä siis metrikaupalla menee tavaraa uusiksi, niin kyllä mä pitäisin tommosta 300 euron hintaa ihan kohtuullisena. Varmaan jossain olisi halvempaa ja jossain kalliimpaa, joku korjaisi itse ja joku ajaisi rikkinäisellä putkella.

Mitä tulee kilpailuttamiseen, niin ainahan se kannattaa, jos on aikaa ja viitseliäisyyttä kyseiseen touhuun.
 

Fordél

Jäsen
Onko kokemuksia meneekö ihan järjellisissä hinnoissa tuo remppa vai pitäisikö kilpailuttaa? Vianetsinnästä eivät veloittaneet mitään kun alustavasti sovin työt tehtäväksi ao. pajalla.

Sen olen huomannut näissä asioissa, että aina kannattaa kilpailuttaa. Ja nyt kun tiedät tarkalleen mitä pitäisi korjata, asia on helppo kilpailuttaa. Ei mene kuin minsa pari, kun laitat tarjouspyynnön sähköpostilla vaikka viiteen alueen muuhun korjaamoon.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Tämä olikin sitten aika lähellä ns. pahinta mahdollista eli kahden osan välissä on saumassa pieni reikä. Huoltomies puhui siihen malliin, että olisi normaali kulumavika kun kyseessä on kymmenvuotinen pakoputki. Nyt menee koko paletista etu- ja keskiosa uusiksi. Uudet osat ja työt päälle, niin 300-350 euroon haarukoivat tikin maksavan, mutta tuo olisi kuulemma "ehdoton ääripää".

Onko kokemuksia meneekö ihan järjellisissä hinnoissa tuo remppa vai pitäisikö kilpailuttaa? Vianetsinnästä eivät veloittaneet mitään kun alustavasti sovin työt tehtäväksi ao. pajalla.

Jos kahden osan välillä on pieni reikä, ei tarvitse vaihtaa niitä kahta osaa, vaan hitsata se reikä umpeen. Maksanee noin 50€ korkeintaan. Mulla on onneksi tuttu pakoputkikorjaamo, jossa ei turhaan vaihdeta korjauskelpoisia osia.
 

chubster

Jäsen
Auton vaihto, kuumetta olis. Vaihdossa laittaisin 2007 civicin. Haussa joku isompi auto, jossa mahtuu mm. Soittokamoja ainaki roudailemaan huomattavasti iisimmin.

Mitään ralliautoa en tarvitse ja katse onki kääntynyt farkkuihin, poikkeuksena harkinnassa oleva nissanin qashqai. Käytettynä toki hankkinassa olen, ei sosiialialan palkoilla usia. Bensakoneella, ei taida näillä kilometreillä kannattaa muuta. Nyt 3v aikana tullu reilu 50tkm civicin mittariin.

Kellään kokemuksia tuosta qashqaista? Volvosta olen myös aina ajettavuuden vuoksi pitänyt ja joku v70 tai astetta pienempi farkkuvolvo mielyttäisi. Mitään tosin en poissulje.

Budjetti kokonaisuudessaan varmaan siinä kymppitonnin hujakoilla vaihtoauton kanssa.

Saa lisätä autokuumetta tai puhua järkeä ettei se vaihtamalla parane!
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kellään kokemuksia tuosta qashqaista? Volvosta olen myös aina ajettavuuden vuoksi pitänyt ja joku v70 tai astetta pienempi farkkuvolvo mielyttäisi. Mitään tosin en poissulje.

Budjetti kokonaisuudessaan varmaan siinä kymppitonnin hujakoilla vaihtoauton kanssa.

Tuohon budjettiin katsele mieluummin V70:iä vaikka vähän isommillakin kilometreillä, kuin V50:iä. On nimittäin kyllä kaikin puolin monta astetta köykäisempi ja "fordimaisempi" auto tuo V50, kun taas V70 on vielä isoillakin kilometreillä tanakka ja ihan auton tuntuinen. V60 on jo sitten näistä pienemmistäkin laatupeli mutta taitaa olla vähän rajoilla tuohon budjettiin löytyykö vielä V60:iä. V70:issä kannattaa katsella mieluummin Mk3-korisia koska on alustaltaan paljon parempi uin Mk2, mutta tuossa hintaluokassa taitaa nyt jo muutenkin kaikki olla tätä uudempaa koria. Itsellä ei juuri pahaa sanottavaa V70 Mk3:sta, kaikin puolin hyvä ja toimiva auto. Hyvä ajaa, hiljainen kuin mikä, ei mitään pahempia lastentauteja ja tilaakin riittää. Yli 100 tkm ajetuissa automaateissa kannattaa katsoa että laatikkoöljyt on vaihdettu n. 90 tkm välein, koska tuo Geartronic on tarkka öljynvaihdosta ja jostakin syystä sitä vaihtoa ei ole Volvon huolto-ohjelmaan merkitty joten siellä saattaa olla hyvinkin ajeltu pitkään samoilla öljyillä ja todennäköisesti pääsee pian vaihtelemaan laatikon venttiilipöytää. Muutenhan tuo on kyllä luja laatikko joskin vähän vanhanaikainen, eikä niin kovin taloudellinen luistattaja. Mutta bensavolvon ostaja nyt joutuu muutenkin totuttelemaan siihen ajatukseen että bensaa menee aina, ja paljon.
 

Fordél

Jäsen
Auton vaihto, kuumetta olis. Vaihdossa laittaisin 2007 civicin. Haussa joku isompi auto, jossa mahtuu mm. Soittokamoja ainaki roudailemaan huomattavasti iisimmin.

Mitään ralliautoa en tarvitse ja katse onki kääntynyt farkkuihin, poikkeuksena harkinnassa oleva nissanin qashqai. Käytettynä toki hankkinassa olen, ei sosiialialan palkoilla usia. Bensakoneella, ei taida näillä kilometreillä kannattaa muuta. Nyt 3v aikana tullu reilu 50tkm civicin mittariin.

Kellään kokemuksia tuosta qashqaista? Volvosta olen myös aina ajettavuuden vuoksi pitänyt ja joku v70 tai astetta pienempi farkkuvolvo mielyttäisi. Mitään tosin en poissulje.

Budjetti kokonaisuudessaan varmaan siinä kymppitonnin hujakoilla vaihtoauton kanssa.

Itse jättäisin Qashqain väliin. Koeajoin v. 2012 Qashqaita, ja ei se ainakaan mua vakuuttanut ajo-ominaisuuksien puolesta. Tilat ovat toki hyvät ja eihän ulkonäköään ole pässimpi, mutta ajossa se oli aika köykäinen ja laatu ei vakuuttanut. Mielestäni esim. Ford Focus tarjoaa samalla rahalla paremman ajotuntuman ja laadun. 2010-luvun farkku Focuksia n. 100 tkm:lla (tai alle) saa reilullulla kymppitonnilla.

Volvojakin uskaltaa suositella. V70 on toki loistavan jämäkkä peli ja ihan elementissään maanteillä. Tilaakin löytyy vaikka muille jakaa ja laatu on hyvää. Jos V70 ei mahdu budjettiin niin kannattaa myös V50 koeajaa. Itse myös sellaisella paljon ajaneena olin kyllä ihan tyytyväinen siihenkin.

Ei muuta kuin rohkeasti koeajelemaan eri vaihtiksia.
 
Viimeksi muokattu:

Fordél

Jäsen
Nyt on testattu kaasuautolla ajo Ouluun. 30 km jäi vajaaksi, että olisi päästy nykyisellä tankkausverkostolla kaasulla koko matka edestakaisin. Oli kyllä hyvä fiilis tankata toistaiseksi pohjoisimmalla tankkauspisteellä Uudenkaarlepyyn lähellä Jepualla. 100 m päässä tuotettua biokaasua sai tankkiin 1,4 euron kilohintaan. Maantienopeuksissa kulutus pyöri neljässä kilossa, joten 100 km:lle tuli biokaasulla hintaa n. 5,5 euroa.
 

B4rre

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Blackhawks ja CBJ (tyttöystäväjoukkue)
210 000km kokemukset Tesla Model S:stä ja muutenkin hyvää Tesla-juttua: Tesla Model S P85 review after 2 years 210k km/130k mi - user experience - YouTube

Tällainen kuin löytyisi vielä Suomen olosuhteista. Onhan tuota Teslan suomalaista foorumia tullut selailtua, mutta vielä vähän mietityttää, kuinka toimiva tuo tosiasiassa on täällä.

Eipä minulla toisaalta ole tuollaiseen ässään varaakaan, mutta päätin kuitenkin varata tuollaisen Tesla 3:sen. Olen varautunut siihen, että tuolla luvatulla 40.000 eurolla sitä ei tietysti saa, mutta ei minulla ihan kaikki herkkujakaan siihen ole mahdollista saada. Lisäakku ja autopilotti on ehkä ne suurimmat, mitkä on pakko saada. Toisaalta kun tuo tulee työsuhdeautoksi, niin tuskin verottaja sitä tietää, jos tuohon autoon sitten joskus jälkikäteen päivittelen sen autopilotin. Vaimokkeen kaverin mieheltä tuollainen ässä löytyy ja onhan se aivan huikea peli ja ollut ainakin hänellä kaikin puolin toimiva.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Saas nähdä saatko autoa koskaan. Pari korkeaa johtajaa isrtisanoutui jo keväällä ja firma tekee raskasta tappiota. Toki todennäköisesti joku ostaa konkurssipesän ja jatkaa tuotantoa / kehitystä-.

Teslan johtajat jättävät yhtiön, osake tippuu - Arvopaperi

Noh, taisipa olla tuo linkittämäsi vajaa 3kk vanha uutinen siltä pohjalta että ko. jantterit saivat kenkää kun eivät saaneet ramp-uppia tarpeeksi nopeaan vauhtiin. Teslassa on jo niin isot panokset että konkurssi olisi kyllä yksi taloushistorian järisyttävimmistä enkä usko siihen vaikka olenkin todella skeptinen nykyisen pörssikurssin kestävyydestä (joka on ollut aika stabiili viimeiset pari vuotta helmikuun dippiä lukuunottamatta)
 

B4rre

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Blackhawks ja CBJ (tyttöystäväjoukkue)
Saas nähdä saatko autoa koskaan. Pari korkeaa johtajaa isrtisanoutui jo keväällä ja firma tekee raskasta tappiota. Toki todennäköisesti joku ostaa konkurssipesän ja jatkaa tuotantoa / kehitystä-.

Teslan johtajat jättävät yhtiön, osake tippuu - Arvopaperi

Sehän riski tällaisen etumaksun maksamisessa toki on, mutta kyse on työsuhdeautosta, joten tuo varausmaksukaan ei ole ns. omia varoja. Saivat käsittääkseni ihan mukavasti rahaa kassaan näistä kolmosen etumaksuista ja siellä on se miljardiluokan tehdasinvestointi (Gigatehdas) valmistumassa, joten vaikea kuvitella, että juuri tässä vaiheessa loppuisi sijoittajilta ja rahoittajilta usko.

Noh, taisipa olla tuo linkittämäsi vajaa 3kk vanha uutinen siltä pohjalta että ko. jantterit saivat kenkää kun eivät saaneet ramp-uppia tarpeeksi nopeaan vauhtiin. Teslassa on jo niin isot panokset että konkurssi olisi kyllä yksi taloushistorian järisyttävimmistä enkä usko siihen vaikka olenkin todella skeptinen nykyisen pörssikurssin kestävyydestä (joka on ollut aika stabiili viimeiset pari vuotta helmikuun dippiä lukuunottamatta)

Onhan tuolla Ameriikoissa paljon isompiakin ruumiita nähty kuin Tesla, kuten nyt esim. kilpailija GM.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös