Tavallinen tossuntallaaja arvioi autojen paremmuutta sillä, että miten usein tai harvaan kotteroa tarvii kiikuttaa huoltojen välissä korjaamolle. Esim tojotat on tällä kriteerillä selkeästi parempi kuin mese.
Toisaalta niillä meseillä ajaa sen puoli miljoonaa kevyesti, suhteellisen vähän noilla kilometreillä olevia uudempia Avensiksia on myynnissä. Mesestä saa noilla kilometreillä vielä rahaa, kun sen myy. Vai monestako 450 tuhatta ajetusta 2003 vuotisesta Avesta saa 6500€? Ja kyllä, tuo on vanhan taksi-Mersun hinta noilla metreillä ja vuosilla, ainakin Avantgardena.
Henkilökohtaisesti pidän parempana autona sitä, joka tarjoaa paremmat kyydit. Siksi Toyota ei ole koskaan ollut varteenotettava vaihtoehto, vaikka se remonttien välit menisikin ilman ongelmia. Empiirisen tutkimuksen perusteella omat Mersuni ovat olleet käyttökuluiltaan appiukon Avensiksia edullisempia, joten tämäkään ei tue käsitystä Toyotan paremmuudesta, koska se on aina subjektiivinen asia.
Parempi Toyota eli Lexus taas syö bentsiiniä liikaa, eikä IS ole kokonsa tai automaatin ja dieselin yhteispelin puuttumisen vuoksi vaihtoehto. Muuten GS olisi kivanoloinen massasta erottuva poikkeus. Tiedä sitten onko se ajettavuudeltaan yhtään takavetoista Toyotaa kummempi.
Viimeksi muokattu: