Autoiluketju

  • 3 194 896
  • 18 516
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuosta autoveron alennuksesta kun on nyt paljon puhuttu ja jopa ilakoitu kuinka kerrankin tulee hyviä päätöksiä, niin tarkemmin kun noita katsoo niin eihän noi hinnat tipu vittu yhtään. Etenkin kun se varmaan otetaan takaisin kiristyneellä ajoneuvoverolla ja vakuutusmaksuilla.

Siis jostain 25 000e autosta suurimmasta osasta joku 300 euron "alennus", kun veroa pienennettiin. Ei vaikuta autojen myyntiin sitten pätkääkään. Itse kun luulin, että kyseessä olisi ihan oikea alennus, jossa hinnat putoavat sen pari tonnia ainakin. Paskan vitut ajellaan sitten Euroopan toiseksi vanhimmalla autokannalla.
Toki katsastusjärjestelmä täällä on varsin hyvä, joten vaikka autoilla ikää on, niin pääosin ihan hyväkuntoisia.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Otetaanpa tähän autokysymys JA:n markkinatuntijoille:

Minulla on 9 vuotta vanha auto, josta katsastettuna ja ajokuntoisena saisi ehkä 6-7 tuhatta euroa.
Se ei kuitenkaan ole ajokuntoinen, vaan vaatisi melko täydellisen vaihteistoremontin, joka tulisi maksamaan n. 3000 €. Kunnostettu vaihteisto Saksasta tilattuna n. 2 donaa (sis. rahti) + asennus noin tonni. Sopivan vaihteiston odottelu voisi viedä puoli vuotta mutta säkällä löytyy nopeammin. Kokonaan uusi vaihteisto maksaisi n. auton hinnan eli 5-6 donaa. Muuten auto on hyväkuntoinen. Se on perheen ns. kakkosauto eikä kovin tarpeellinen.

Myynkö romuna varaosiksi vai yritänkö arvonnousua riskialttiilla vaihteistoremontilla?
 

marse

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ajan päivittäin tästä risteyksestä suoraan (Google Maps). Kyseessä on siis yksisuuntainen katu, joka jatkuu risteyksen jälkeenkin yksisuuntaisena. Joskus käy niin, ettei tien varressa ennen risteystä ole autoja pysäköitynä, joten muodostuu kaksi rinnakkaista jonoa: vasemmalle kääntyjät ovat vasemmanpuoleisessa jonossa, oikealle kääntyjät oikeanpuoleisessa, ja suoraan menijät ryhmittyvät miten sattuu. Ongelma muodostuu siinä vaiheessa, kun suoraan ajavat tulevat kahta kaistaa rinnakkain risteyksen yli, jossa on sitten molemmilla puolilla autoja parkissa, ja pysäköityjen autojen välistä juuri ja juuri mahtuu yksi auto menemään.

Miten suoraan menijöiden kuuluu ryhmittyä tällaisessa risteyksessä? Oma järki sanoo, että vain oikeaa kaistaa mennään tässä suoraan, mutta niin usein meinaa tulla joku kylkeen vasemmalta kaistalta, että olen alkanut aprikoimaan oman järkeilyni oikeellisuutta. Yritin tieliikennelaista katsella sopivaa kohtaa, mutta ei osunut silmään.

Erittäin mielenkiintoinen risteys, joka eroaa hieman perustilanteesta. Ensinnäkin luonnollisesti kadulla on kaksi kaistaa, vaikka kaistoja ei olekaan mitenkään merkitty. Molempia kaistoja saa myös ajaa suoraan, ei ole olemassa mitään pakkoa tai kieltoa siihen liittyen. Normaalitilanteessa molemmat kaistat myös jatkuvat risteyksen jälkeen, eikä siinäkään ole mitään kummallista. Tilannehan muuttuu oleellisesti, jos risteyksen jälkeen esimerkiksi oikealla puolella katua on merkityt pysäköintiruudut. Tämä tuottaa autoilijoille paljonkin vaikeuksia aina silloin tällöin, tuollaisessa tilanteessa oikea kaista jatkuisi merkittyjen pysäköintipaikkojen vieressä ja kun vasen kaista ei mahtuisi olemaan kadulla, se yksinkertaisesti päättyy, jolloin vasenta kaistaa risteystä ylittävä autoilija on väistämisvelvollinen. Sen sijaan jos siinä kadulla noin muuten vaan on auto pysäköitynä molempien kaistojen jatkuessa, siinä kaistalla on sitten este, eikä se aiheuta toiselle kaistalle väistämisvelvollisuutta, ainoastaan esteen kohtaajalle tarpeen joko jäädä kaivamaan nenää tai vaihtaa kaistaa.

No, tämä kuvan risteys on perustapaus siinä mielessä, että molemmat kaistat jatkuvat ja autoilijan, jonka kaistalla on este, kannattaa olla törmäämättä siihen esteeseen ja toisaalta myös huomioida, että toista kaistaa ajelee jengiä suoraan. Tässähän ei ole mitään merkittyjä parkkipaikkoja, ainoastaan lisäkilvillä varustettu pysäköintikielto. Tilanne nyt sitten menee mielenkiintoiseksi perustilanteeseen verrattuna juurikin esitetyssä tilanteessa, jossa molemmilla on este samassa kohtaa kaistan alussa. Silloin molemmat "vaihtavat kaistaa", paitsi että eivät varsinaisesti vaihda, vaan siirtyvät kuvitteellisen keskiviivan päälle. Jos molemmat siirtyvät toistensa kylkiin, en itse asiassa tiedä kumpi siitä maksumieheksi joutuisi. Olen kahden vaiheilla, joko molemmat maksaisivat omansa tai sitten vasemmalta tullut on väistämisvelvollinen. Veikkaan edellistä. Jos toinen on vielä omalla kaistallaan kun kolahtaa, tilanteessa ei varmaan ole mitään epäselvää. Aika harvoin tosin varmaan molemmilla on este ihan tasan samassa kohdassa ja vielä ajelevat ihan tasan rinnakkain niin, että tuo siirtyminen ei tapahtuisi ihan itsestään?
 

YamahaGPR

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Alfa is back!

Huomenna 24.6 kaikille Alfojen ystäville suuri päivä kun uusi Alfa mallisto alkaa hahmottumaan. Ensimmäisenä vuorossa "Giulia" joka korvaa nykyisen 159 mallin. Lähivuosina Alfalta tulossa autoa muihinkin segmentteihin (coupe, SUV...)
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Tuosta autoveron alennuksesta kun on nyt paljon puhuttu ja jopa ilakoitu kuinka kerrankin tulee hyviä päätöksiä, niin tarkemmin kun noita katsoo niin eihän noi hinnat tipu vittu yhtään.

Tähän sama. Tuollaiset alennuksethan jo suunnilleen tinkii uutta autoa ostaessa. Vastaavasti varmasti joku ajoneuvovero vaan nousee, eli lopulta vaan maksetaan taas aiempaa enemmän autoilusta. Ei niin mitään käyttistä tällekään alennukselle, sekoitti vaan autokauppaa tämä kun monet alkoivat kyttäilemään saako sen auton mahdollisesti halvemmalla jos odottelee puolisen vuotta.

Avautuipa taas että eipä vieläkään houkuttele täysin uuden auton ostaminen. Ennemmin ajaa tuolla vanhalla paskalla vielä vuoden pari. Arvo ei laske enää yhtään ja ei vituta kun naapuri kolhii ovella autoasi.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
No joo, melkolailla odotettu päätös SSS:ltä ja ihan mukiinmenevä ulostulo myös tiedotusmielessä... Se €200'm autoverokertymästä pois on "shitload of money", mutta kun se jyvitettiin uusien autojen kesken tuli lopputulokseksi ka. €1600/auto ja tämä 4 vuoden aikana => paljon melua (melkein-) tyhjästä!

Omasta mielestäni KAIKKIEN, jotka uutta autoa miettivät kannattaa NYT mennä ostoksille! Likimain kaikissa autoissa on jotain kesätarjouksia ja vaihtoauto-päälliköt ovat vielä ehkä melko rohkeita asiakkaan auton hinnoittelussa => uuden auton hinnalla tai veroilla ei ole hewonwhitun merkitystä kun asiakkaalla on vaihtoauto, väliraha on ainoa asia joka jotain merkitsee. Ja jos nyt odottelet sen 3-5 vuotta vanhan autosi kanssa, että autovero-osuus laskee sen tonnin niin sen sun autosi hinta putoaa samana aikana min. tuplat ja maksat aina vaan enemmän...
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Käyttömaksut nousee. Eli uuden auton ostaja saa pikkuisen alennuksen ja kaiiki maksaa vuosittain lisää. Köyhät kyykkyyn.

Nauratti vaalien aikaan kun kaikki amis-tuttuni jaksoivat hehkuttaa tuota autoveron poistoa/keventämistä. Ihmettelin jo silloin että miksi ihmeessä he liputtavat tuon idean puolesta, koska ajavat max tonnin ikäisillä 15-20 vuotta vanhoilla autoilla. Itse ounastelin jo silloin että ainoat jotka tästä mahdollisesta uudistuksesta tulevat hyötymään, ovat uusia autoja ostavat ihmiset. Me taas jotka ajamme vanhoilla autoilla maksamme lopulta enemmän. Ja niinhän siinä lopulta kävi. Paitsi että en tiedä sitten hyötyvätkö edes ne uusien autojen ostajat loppupeleissä sitten yhtään, mikäli heilläkin käyttökulut taas nousevat. Joku satasen veronalennus palaa aika nopeasti jos esim polttoaineen hintaa nostetaan muutamalla sentillä.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Porkkanaahan tässä tarjotaan sellaisille jotka myyvät suurempi päästöisen auton ja vaihtavat alle 140g/km päästöiseen. Jos uusi auto vielä reilusti alle tuon niin ei se käyttömaksukaan paljoa nouse, kaupan päälle monella puolittuu bensakulut uuden auton myötä ja vakuutukset myös.

Diili voi olla jopa entistä parempi jos myyt sellaista kysyttyä autoa jolla yli 140g/km päästöt ja joiden uusien vastaavien vero ei siis laske. Vähäpäästöisten käytettyjen hinnathan tulee laskemaan, voisi kuvitella että 2010 -luvun vähäpäästöiset tulevat tiputtamaan mukavasti hintaa, tarjolla 10000 - 20000€ luokassa paljon kohtuu uusia vähäpäästöisiä joiden käyttökulut ovat kohtuulliset.

Vielä summauksena suurin hyöty tulee siitä että auton käyttökulut kokonaisuudessaan pienenee kun ostaa sen vähäpäästöisen.

_
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Kysymys liittyen kohta alkavaan romutuskokeiluun.

Minulla on tällä hetkellä 00-Focus farmarimallisena dieselinä ja on rekisteröity pakettiautoksi. Siinä on tuntematon vika, joka ei ole selvinnyt. Autossa ei ole lainmukaisia kesärenkaita eikä se ole ajossa. Auton arvo nykyisellään on todennäköisesti joitakin satoja euroja. Olenkin ajatellut viedä auton romutettavaksi ja myydä palkinnoksi saatavan 1500 autokaupan lahjakortin jollekin, joka on aikeissa ostaa uuden auton. Olenko ymmärtänyt oikein, että ennen romuttamista tulee auto siirtää edunsaajan nimiin, jotta hän voi sen käyttää autokauppaan?
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Olenko ymmärtänyt oikein, että ennen romuttamista tulee auto siirtää edunsaajan nimiin, jotta hän voi sen käyttää autokauppaan?
Trafin sivuilta löytyvän ohjeen mukaan romutuspalkkion saajan tulee olla romutettavan auton viimeinen ajoneuvorekisteriin merkitty omistaja.

Ohjeissa muuten mainitaan että sekä romutettavan että uuden auton tulee olla henkilöautoja. Pakettiauto ei ymmärtääkseni ole henkilöauto.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Laitoin tänään 245 euroa menemään siitä ilosta, että tiedän autoni merkkivalon syttyvän seuraavaksi toivottavasti aiheesta. Jonkun anturin vaihtoivat, kun oli tuo moottorivikavalo räpsinyt jokusen kerran ajon aikana päälle. En viitsi reissuun lähteä hasardilla, vaan aika paljon kustansi silti. Kaikenlaista.
 
Onko keskustelupalstalla muita joita kuumottaa 2015 Mustang? Tässä linkki TM-arvosteluun: Ajettua: Ford Mustang - Tekniikanmaailma.fi

Mulla on mennyt viime viikot ihan vain pähkinöinä ollessa kun olen seurannut autoon liittyviä arvosteluja ja kokemuksia. Vielä en ole tilannut, koska tahdon koeajaa auton ennen ostopäätöstä. Tulee Suomeen kuitenkin vasta parin kuukauden päästä, eikä koeajoille niin vain pääse.

Huvittavaa kyllä tämä suomalainen autoverokäytäntö. Mustang maksaa jenkeissä n.30k USD mallista riippuen. Suomessa lähtöhinta 2.3 litraisella fastback manualilla 55k€, V8 70k€. Mitä hittoa?
 
Viimeksi muokattu:

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Onko keskustelupalstalla muita joita kuumottaa 2015 Mustang? Tässä linkki TM-arvosteluun: Ajettua: Ford Mustang - Tekniikanmaailma.fi

Mulla on mennyt viime viikot ihan vain pähkinöinä ollessa kun olen seurannut autoon liittyviä arvosteluja ja kokemuksia. Vielä en ole tilannut, koska tahdon koeajaa auton ennen ostopäätöstä. Tulee Suomeen kuitenkin vasta parin kuukauden päästä, eikä koeajoille niin vain pääse.

Huvittavaa kyllä tämä suomalainen autoverokäytäntö. Mustang maksaa jenkeissä n.30k USD mallista riippuen. Suomessa lähtöhinta 2.3 litraisella fastback manualilla 55k€, V8 70k€. Mitä hittoa?

Onhan toi 37k€ laadullisesti 20k€:n autosta vähän liikaa. Onko nuo kilpailijoiden hinnat persujen vaalilupauksen mukaisia autoverottomia vai nykyisen veronkannon mukaisia hintoja?

Mainittu 37000€ oli persujen autoveronpoistollinen hinta, joka ei nyt sekään sitten taida enää todellakaan toteutua.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Onko keskustelupalstalla muita joita kuumottaa 2015 Mustang? Tässä linkki TM-arvosteluun: Ajettua: Ford Mustang - Tekniikanmaailma.fi

Itse petrol headina nostan hattua kun saadaan eurooppaankin edes joitain muskeliautoja tyyppihyväksyttyä. Hinnathan on älyttömiä suomessa mutta tuo TM testi ja varsinkin loppufraasit on odotetut. V8 on ainoa kone jenkkimuskeliin, ei ne mitään bulevardisportteja tai japanilaisia vinkumoottoreita ole edelleenkään.

NELISYLINTERINEN MOOTTORI tarjoaa saman käytännön suorituskyvyn kuin V8, sen kulutus on monta litraa pienempi, äänessä on tarpeeksi tunnetta, ja hinta on yli 20 000 euroa halvempi. Valinta on silti selvä: yksi punainen Mustang Fastback V8-moottorilla, käsivaihteistolla ja Recaroilla, kiitos.

Pointti mulla ei ole etteikö 2.3 ecoboost olisi hyvä kone mutta se on "Focuksen kone", eurooppalaisen foordin kone. Menee pahasti asiat sekaisin jos semmoisen tunkee yhteen legendaarisimmista jenkeistä.

_
 

Bay

Jäsen
Auton vaihto mielessä.. Vaihtoehtoina tällä hetkellä vm 2011-2012 MB C, V70, V60, A4 ja Passat. Farkkuna automaatilla ja todennäköisesti dieselinä. Passatissa ja V70:ssa varmasti riittävät takapenkki- ja tavaratilat, mutta mites noissa muissa? Kaksi päiväkoti/kouluikäistä takapenkillä matkustaa. Tuo V60 näyttää hyvältä, mutta mahtuuko autoon esim. viikon lapin reissun kamat? Viimeksi V70:kin oli aika täyteen ahdettu vaikka sukset ja monot boksissa matkustivatkin.

2,5 kk sitten tuli tuollaista kirjoiteltua.. Nyt on päätös tehty ja pihassa on muutaman viikon ollut vm. 2012 V70 Summum 2 litraisena dieselinä. Hyvältä on ainakin vielä vaikuttanut.
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Voisiko joku ystävällinen sielu, jolla on vuoden 2009 Octavia kurkata konehuoneeseen ja kertoa pitäisikö konepellissä olla jokin suojus tai eriste moottorin päällä. Omani oli oiottavana toissa viikolla ja en ole varma pitäisikö siinä olla jokin suojus.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Voisiko joku ystävällinen sielu, jolla on vuoden 2009 Octavia kurkata konehuoneeseen ja kertoa pitäisikö konepellissä olla jokin suojus tai eriste moottorin päällä. Omani oli oiottavana toissa viikolla ja en ole varma pitäisikö siinä olla jokin suojus.

Ei se muistaakseni ihan paljaskaan pitäisi olla... siinä keskellä kun on se syvennys, niin siinä pitäisi olla kyllä äänenvaimennukseen tarkoitettu huopa. Ei siis saisi olla paljas pelti näkyvissä.

e. taitaa olla myös kiinni siitä, onko kyseessä diesel vai bensa?
 

Delter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Harkimoista vapaa Jokerit
Itsellä Nissan Primera Sportdeck -06. Kilsoja alla 155tkm.

Haluaisin kuulla palstan nissanisteilta sekä muiltakin autonomistajilta yleensä, millaista huoltopolitiikkaa olette noudattaneet tuon ikäiselle (ja merkkiselle) menopelille? Tarkoituksena olisi ajaa kyseinen rassi ns. loppuun siten, että jälleenmyyntiarvo mitataan tonnin pinnassa, joten jokaisen huoltomerkinnän ei tarvitse välttämättä olla jetsulleen määräajassa.

Oma osaamiseni autonhuoltoon rajoittuu käytännössä konepellin avaamiseen, joten aika pitkälti olen ammattiosaamisesta riippuvainen. Heidän expertiisi tuntuu kuitenkin olevan sen verran hinnoissaan, etten ihan kaikesta "merkkihuolto suosittelee"-operoinnista olisi valmis maksamaan.

Paikallinen merkkihuolto höpötteli mm. seuraavaa sähköpostitse:
- valitaan km-pohjainen määräaikaishuolto niin, että joka toinen huolto on 15tkm ja joka toinen 30tkm. Lisäksi valitaan vuosihuolto. Näin ollen huollon perushinta on 335€ / 425€
- lisäksi tulee vaihtaa jarruneste 24kk välein (+53€), vaihteistoöljy 24kk välein (+100€) ja jäähdytysneste 36kk välein (+50€)
- tämän lisäksi suositellaan ilmastointilaitteen huoltoa 24-36kk välein (+89€)


Eräs tuttavani höpötteli, että myös öljynvaihto suodattimineen kannattaa suorittaa vuosittain, joten sellaisen joudun ainakin jossain hoidattamaan. Tuo merkkihuollon hinnoittelu kuulostaa kyllä oletetun raskaalta, joten täytyy tässä suhteessa livetä joistakin suosituksista ja "suosituksista".
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös