Tuosta lastuttamisesta kysyisin seuraavaa. Ovatko autonvalmistajat tosiaan niin surkeita, että joku "nyrkkipaja Pihtiputaalta" ihan oikeasti saa ohjelmapäivityksellä moottorin toimintaa paremmaksi. Eli lähinnä mietiskelen sitä, mikseivät valmistajat suoraan ohjelmoi niihin moottoreihinsa huimia tehoja ja vääntöjä? Toki jotkin valmistajat myyvät samaa moottoria useina versioina juurikin erilaisilla ohjelmilla, mutteivät käsittääkseni läheskään kaikki kuitenkaan.
Vaikkapa ihan markkinointiteknisistä/tuotantotaloudellisista syistä. Onhan sellaisia automalleja useitakin, joissa moottori on 100% identtinen ohjelmaa lukuunottamatta mutta antaa eri tehon. Eri softasta sitten maksetaan lisää. Esimerkkeinä vaikkapa MB 200/220 tai 280/320 CDI, uudemmat Volvot 2.4 vaparikoneilla 140/170 hp, Saab 9-3 1.8t/2.0t. Saabin tapauksessa matalatehoisempaa 2 litran turbokonetta myydään jopa harhaanjohtavalla mallimerkinnällä. Volvossa peruskone on kuristettu kaasuläpällä jostain 4500 kierroksesta ylöspäin.
Pientä sarjaa kahta peruskonetta on todennäköisesti kalliimpi tehdä kuin isompaa sarjaa yhtä. Eri softa koneessa ei maksa juuri mitään.
Lisäksi reservissä pitää olla jotakin, jotta faceliftin tullessa/uuteen malliin asennettaessa voidaan ilman rahallisia ponnistuksia lisätä tehoja ja kehua "uutta" moottoria.
"Reservissä" olevasta tehosta, joka voidaan lastuttamalla turvallisesti kaivaa esiin, ei ole varmaa tietoa kuin moottorin valmistajalla. Yleisesti ottaen lastutukselle muutenkin kiinnostavammat turboahdetut moottorit on jouduttu jo valmistajan toimesta ylimitoittamaan, jottei yksikään moottori hajoa liialliseen kuormitukseen. Esimerkiksi valetuissa männissä on aivan varmasti kappalekohtaista laatuvaihtelua ja toleranssit pitää olla autotehtaalla kohdillaan.
Turbokoneissa on muutenkin nykyään se hassu puoli, että suuri ja kasvava osa niistä on ilmamassaohjattuja. Käytännössä ne siis tuottavat saman tehon myös ohuemmalla ilmanalalla, esimerkiksi vuoristossa. Saman tehon tuottamiseen tarvittava ahtopaine nousee rajusti kun ilma on ohuempaa (ollaan korkeammalla/ilma on lämpimämpää), taas yksi seikka, joka turbokoneiden mitoituksessa otetaan varmasti huomioon. Kukaan ei kyllä takaa, etteivät lastutetun auton ahtopaineet karkaisi taivaisiin erikoisolosuhteissa käskettäessä.
Viimeksi muokattu: