Autoiluketju

  • 3 202 762
  • 18 528

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ei millään pahalla, mutta viimeinen kohta ei ainakaan täyty Xantian kanssa.

Ehkä nimenomaan farkun kohdalla tuo ei ole niin alleviivattua kuin yleensä, mutta Berline-mallin Xanttu on kyllä silmiähivelevän kaunis ja aikatovereistaan poikkeava ilmestys.
 

Laakamato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers (Jokerit)
Olet epäilemättä kuullut Esson baarin viereisen pöydän äijien juttuja. Fiiliksiä vastaan on järjellä paha tapella, mutta tilastojen selailu voi auttaa. Tuo 2001 on kyseisen Xantia-mallin viimeinen valmistusvuosi ja erittäin laadukas, kaikki lastentaudit läpi käyty. Exclusive-varustelussa taitaa olla kaikki peruskäytössä tarpeellinen luistonestoja lukuunottamatta.

Tästä Svedujen katsastuslaitoksen 2008 raportista jälleen kerran noita kohtuupuolueettomia luotettavuustilastoja. jo kymmenvuotiaat Xantut siellä keskiviivaa paremmalla puolella mm. BMW:n 5-sarjan, Golffin, Saab 9000:n ja varsinkin isojen Volvojen edellä. Mutta näillä tiedoillahan ei tietenkään ole mitään vaikutusta päätökseen....

Yleensä mallien viimeiset yksilöt on parhaita, kuten sanoit, lastentaudit karsittu ja varusteita laitettu tarpeeksi että myynti vetää vielä vanhoilla päivillä. Näillä tiedoilla on vaikutusta päätökseen mutta en tiedä onko tarpeeksi. Pitänee kattoa nettiautosta millaiselta 2001 Xantiat näyttää noin yleensä, ihan vaan varmuuden vuoksi.

Kuten sanoit, järki ja tilastot ei kuulu auton valintaan mitenkään! Itse ajaisin kesät mekaanisesti ahdetulla -69 Challengerilla tankissa pelkkiä oravankyyneliä ja talvet uusimmalla ja kalleimmalla Lambolla. Ja Lambolla talvet vaan siksi että kun -30 pakkasella vetelen v10:ä käyntiin ilman lohkolämppäriä niin köyhät voi itkeä että taas tuli heidän vuosipalkkansa verran vauriota moottoriin! Korottaisin vielä joka kulmasta reilusti jotta siitä tulisi vitun ruma ja laittaisin poppareilla valkoiset muovikäikäleet levikkeiksi. Moottorin hajotessa lumihankeen laittaisin tilalle 80-luvun leppäkyljestä 5,7 l kaasarimosan, joka kehitysasteelta on noin rautamalmista seuraava, ja menisin sinne Esson baariin uhoamaan että johan kulkee kun on neliveto ja kaikki...Ei puutu muuta kuin rahoitus...Jos jollain on liikaa niin otan vastaan vaikka kottikärryllisen tai voin tulla muuten vaan neuvonantajaksi, takaan että ideat ei lopu ja ketään ei jää kylmäksi. Perjantai päivä, mistään ei taas huomaa että Laakamato on vapautunut työn ja tekstiilien kahleista ja kirmaa alasti onnensa kukkuloilla kohti nerouden takalaitonta...
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Viime yönä se minulle sitten valkeni.

Mikäli asiat niin etenevät ensimmäinen uusi autoni tulee olemaan Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI (90 kw) DSG automaatilla. Varustelutaso on vielä auki.

Pitkään arvoin Skodan Octavian ja Golfin välillä. Ocussa kiehtoi lähinnä se, että siihen olisi saanut kohtuu hintaan 1.8 TSI (118) koneen, jossa olisi ollu 160 kaakkia ja vääntöä ~250 Nm.

Tarpeemme arvoituani tulin siihen tulokseen, että "lussumpi" kone riittää varsin hyvin, varsinkin kuin netin tietojen (mm. erään espanialaisen autosivuston) mukaan tämä 90 kilowatin kone tosiasiassa tuottaa 139 hevosvoimaa ja 240 Nm.

Nyt vain sitten pikkuhiljaa kilpailuttamaan Volkkarin myyjiä ja katsomaan mistä sen auton sitten ostasi.
 

Mogly

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tarpeemme arvoituani tulin siihen tulokseen, että "lussumpi" kone riittää varsin hyvin, varsinkin kuin netin tietojen (mm. erään espanialaisen autosivuston) mukaan tämä 90 kilowatin kone tosiasiassa tuottaa 139 hevosvoimaa ja 240 Nm.

90 kW (122 hv) @ 5000–6400 r/min, 200 Nm @ 1500–3500 r/min vakiona näyttäisi olevan.
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
90 kW (122 hv) @ 5000–6400 r/min, 200 Nm @ 1500–3500 r/min vakiona näyttäisi olevan.

Juu, mutta uskon mielummin tähän. =)

Edit. Lainauksessa siis viralliset tehot ja linkissä testissä irti otetut tehot. VAGin koneet kai yleensäkkin ovat "ylitehokkaita". Ainakin netin tietojen mukaan.
 

Schwalbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
VAGin koneet kai yleensäkkin ovat "ylitehokkaita". Ainakin netin tietojen mukaan.

Joo. Niissä on myös ilmoitettua pienempi kulutus, sekä lukuisia lisävarusteita, jotka eivät ole mainittuna missään. Lisäksi netin tietojen mukaan VW Golf on todellinen pillumagneetti vailla vertaa.

Moni on jopa löytänyt rahaa uuden Volkkarinsa kumimattojen alta; netin tietojen mukaan parhaimmillaan satoja euroja.
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Joo. Niissä on myös ilmoitettua pienempi kulutus, sekä lukuisia lisävarusteita, jotka eivät ole mainittuna missään. Lisäksi netin tietojen mukaan VW Golf on todellinen pillumagneetti vailla vertaa.

Moni on jopa löytänyt rahaa uuden Volkkarinsa kumimattojen alta; netin tietojen mukaan parhaimmillaan satoja euroja.

Kiitos tiedosta. Tämä oli se viimeinen niitti ostopäätökseen. Onko sinulla tietoa onko Audin mattojen alla enemmän rahaa kuin Volkkarin, kun ovat kalliimpia? Kulutus taitaa valitettavasti olla kyllä käytännössä suurempi kuin on luvattu.

Tosta pillumagneetti jutusta ei ole niin väliä, kunhan on vain luotettava auto.
 
Viimeksi muokattu:

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Joo. Niissä on myös ilmoitettua pienempi kulutus, sekä lukuisia lisävarusteita, jotka eivät ole mainittuna missään. Lisäksi netin tietojen mukaan VW Golf on todellinen pillumagneetti vailla vertaa.
Valitettavasti mikään näistä kertomistasi seikoista ei pidä paikkaansa. Se että VAG:n koneissa yleensä on enemmän tehoa kuin virallisesti ilmoitetaan, vastaavasti pitää paikkansa.

En sitten tiedä yrititkö kenties vain olla hauska.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Se että VAG:n koneissa yleensä on enemmän tehoa kuin virallisesti ilmoitetaan, vastaavasti pitää paikkansa.

Ei muuten pidä. Asiahan vasta viime talvena testattiin jonkin suomalaisen autolehden toimesta ja saksalaisista Mercedes Benz pääsi lähimmäs ilmoitettuja arvoja (eli siis teho ja kulutus lähinnä), kun taas Audi oli kaikista heikoin tässä asiassa. Muistaakseni valitut autot olivat Mersun E-sarja, BMW:n 5-sarjalainen ja olisiko se Audilta sitten ollut A4.

Vai uskooko ihmiset tosiaan, että jokin sporttisena itseään pitävä automerkki ilmoittaa tehojaan alakanttiin? Ymmärtänette jo kuinka naurettavalta tuo kyseinen väite kuulostaa. Toyota tietenkin ihan omaa luokkaansa tuossa numeroiden kaunistelussa.

Yritän etsiä, jos kyseinen lehti vielä olisi tallessa ja voin skannata sen jutun.
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)

Tämä on muuten mielenkiintoista. Tässä on Audin A4 ollut testissä ja jos (siis iso jos) oikein tulkitsen ja ymmärrän, niin koneesta on testissä saatu yli kymmenen heppaa enemmän kuin on ilmoitettu.

Tässä taas Passat, jossa on huomattavasti vähemmän tehoa kuin ilmoitettu. Jos taas olen yhtään kartalla, espanja ei tosiaan ole vahvin kieleni.

Mielenkiintoista olisi kyllä lukea tuo artikkeli josta mainitsit, eli olisi hienoa, jos saat sen skannattua tai muistat lehden ja numeron.
 

12961

Jäsen
Riippuu usein myös yksilöstä tuo miten paljon tehoa autossa on ilmoitettuihin verrattuna. Toisaalta turbomoottoreissa on useinkin ilmoitettua enemmän jerkkua, niiden kun tulee tuottaa tuo ilmoitettu teho hyvinkin erilaisissa olosuhteissa.

Tässä hyvä sivusto vertailuun, koska nuo mittaavat Rototestillä (pyörän navoista suoraan) ja rengashäviötä/epätarkkuutta/rullahäviötä väännöissä ei synny. On dynotuloksia ja "dynotuloksia".

Nuo ovat kaikki pyörätehoina, voi vapaasti valitsemallaan häviökertoimella laskea moottoritehon. Vain samassa penkissä ajetut tulokset ovat vertailukelpoisia.

http://www.rri.se/index.php?DN=29
 
Suosikkijoukkue
HIFK, NFL, Roosters
Nykyinen Audi A4 on jäämässä vähäiselle käytölle ja pitäisi saada tilalle joku pienempi kauppakassi.

Potentiaaliset vaihtoehdot:

- Audi A3
- BMW 1-sarja
- Toyota Corolla, sporttisemmat versiot
- Honda Civic
- Seat Leon
- VW Golf

Mielipiteitä, vinkkejä otetaan vastaan. Rahaa käytettävissä hankintaan noin 10-15th euroa. Mitä sillä saa?
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Nykyinen Audi A4 on jäämässä vähäiselle käytölle ja pitäisi saada tilalle joku pienempi kauppakassi.

Potentiaaliset vaihtoehdot:

- Audi A3
- BMW 1-sarja
- Toyota Corolla, sporttisemmat versiot
- Honda Civic
- Seat Leon
- VW Golf

Mielipiteitä, vinkkejä otetaan vastaan. Rahaa käytettävissä hankintaan noin 10-15th euroa. Mitä sillä saa?
Ainakin Bemari tekee tiukkaa tuohon hintahaarukkaan. Sikäli jos tarkoitit että tuo 10-15 keur ei ole vanhan auton hyvitysarvon lisäksi... BMW:n 100-sarja on verran uusi keksintö että halvinkin käytetty maksaa Nettiautossa 14 900 euroa ja seuraava 15 990.

http://www.nettiauto.com/bmw/1-sarja/?id_vehicle_type=1
 

12961

Jäsen
Noista tuon kokoluokan autoista jos haluat sen ajettavimman vaihtoehdon, osta bemari, 120d hienoin kompromissi. 130i voisi olla periaatteessa hieno, mutta hinta karkaa kauas tuosta.

En tiedä, tuskin saa 120d:a tuohon hintaan tai pitää tyytyä paljon ajettuun.

Kannattaa katsella saksasta noita, Suomessa harvinainen peli. On kyllä noista vaihtoehdoista kirkkaasti hauskin ajettava. Lukkoperää tosin huutaisi talvella, siihen voi sijoittaa myöhemmin. Esim Kelleners tarjotaa sellaista tuohon.

Etuvetoisista valitsisin Leonin, on tämä uusin malli ihan komea ilmestys eikä huku massaan kuten esim. golf tai corolla.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Sitten tullaankin peruskysymyksen ääreen, eli miksi ihmeessä kukaan ihminen haluaisi laittaa 10-15 tuhatta euroa omia rahojaan BMW 1-sarjan näköiseen autoon? Vai voiko joku pitää sitä oikeasti hyvän näköisenä? Vaikka ulkonäkö nyt ei tietenkään ihan se tärkein olekaan auton ominaisuuksista niin ainakin itse mieluusti ostan sellaisen auton jota katsoessa ei joka kerta tarvitse ihmetellä että "mitä vittua tuo suunnittelija oikein on miettinyt?".
 

12961

Jäsen
Sitten tullaankin peruskysymyksen ääreen, eli miksi ihmeessä kukaan ihminen haluaisi laittaa 10-15 tuhatta euroa omia rahojaan BMW 1-sarjan näköiseen autoon? Vai voiko joku pitää sitä oikeasti hyvän näköisenä? Vaikka ulkonäkö nyt ei tietenkään ihan se tärkein olekaan auton ominaisuuksista niin ainakin itse mieluusti ostan sellaisen auton jota katsoessa ei joka kerta tarvitse ihmetellä että "mitä vittua tuo suunnittelija oikein on miettinyt?".

Kyllä se on mielestäni huomattavasti paremman näköinen auto kuin noista vaihtoehdoista esim A3, Golf tai Corolla. Kaikki joka hukkuu massaan ei ole hyvännäköistä, pitää sitä autossakin jotain karismaa olla.

Civic sen sijaan on niin kamalannäköinen laitos ettei mitään rajaa. Kuka haluaa auton joka näyttää muoviselta vilkkuvalta lasten lelulta?

Leon on jopa oikeinkin hyvän näköinen. Hinta tosin taitaa tippua aika lailla nopeammin kuin esim BMW:llä.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
HIFK, NFL, Roosters
Päivitystä kehiin...

BMW, Honda ja VW Golf tulee jäämään pois listasta, vahvimpina ehdokkaina tällä hetkellä:

- Audi A3
- Seat Leon tai Ibiza (2006 tai uudemmat)

Saman konsernin autoja, Seatin etuina edullisempi hinta ja samalla rahalla saa uudempaa vuosimallia olevia pelejä.
Audi ei menetä tosin hintaa läheskään niin nopeasti mutta 4/5 ovisia Sportback malleja ihan v**un nihkeästi saatavana.

Toyota Corollan sportti versiot kanssa hieman hankalia löytää, kuten myös mielipiteet puolesta/vastaan.

Katsotaan miten käy, ensin tosin pitää saada oma pirssi myytyä =)
 

Chris Sharma

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Suomen maajoukkue, Nationalelf
Osaatko kertoa lastutetaanko tuolla Ludwigsburgissa myös e31:stä? Suunnitelmissa mennä jossain vaiheessa Saksaan kokeilemaan maksimi ja ehkä lastuttaa mylly.

Ei näyttänyt tuolla sivuilla olevan http://www.evotech.de/index.php

Milläs myllyllä tuo 850 sulla on, 12 pyttyinen vai? Mulla oli aikoinaan muutaman päivän käytössä 750 12-sylinterisenä, hieno kone.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Käyttöönottopäivä ja rekisteröintipäivä eroaa?

Kertokaapas visionne, mistä voi olla kyse (myyjä on yksityinen, asiaa ei vielä tiedusteltu). Kun kyseessä on muutaman tuhat kilometriä ajettu auto, joka on myyjän mukaan ekalla omistajallaan, mikä voi selittää sen, että käyttöönottopäivä on helmikuussa 2009 ja rekisteröintipäivä elokuussa 2009 (myös katsastuspäivä löytyy elokuulta 2009)? Rekisteriotteen järjestysnumero on kakkonen.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Kertokaapas visionne, mistä voi olla kyse (myyjä on yksityinen, asiaa ei vielä tiedusteltu). Kun kyseessä on muutaman tuhat kilometriä ajettu auto, joka on myyjän mukaan ekalla omistajallaan, mikä voi selittää sen, että käyttöönottopäivä on helmikuussa 2009 ja rekisteröintipäivä elokuussa 2009 (myös katsastuspäivä löytyy elokuulta 2009)? Rekisteriotteen järjestysnumero on kakkonen.

Äkkiseltään ei tule mieleen, kun kaksi asiaa. 1. kolariauto joka on rekisteröity uudelleen - tosin sillon olisi kummallista jos järjestysnumero olisi vain kaksi. Todennäköisempi syy, että auto ostettu ulkomailta ja tuotu verovaapaana Suomeen - sillonkin tosin siirtokilpi pitäisi näkyä otteella. Tällaisessa autossa olisi lisäksi myyjällä velvollisuus tilittä maksamaton autovero valtiolle, sillä lain määrämä 2 vuotta käytössä SUomessa ei ole lähellekkään täynnä. Voi toki olla, että auto on tuotu uutena/lähes uutena ulkomailta ja verot maksettu normaalisti - tällöin kannattaa varmistaa, että autossa on varusteet samat, kuin ns. suomiautossa.

Nykyäänhän tuo tulee lisääntymään pirusti, kun autoliikkeiden esittelyautot ovat ns. tarrakilvillä, eli ne on otettu jäyttöön päivänä x ja otteeseen tulee sitten rekisteröintipäiväksi se päivä, kun auto laitetaan ns. oikeisiin kilpiin. Tämä käytäntä on tosin ollut käytössä vasta huhtikuun alusta.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Suomiauto, eikä myyjä kertonut ensitiedoissa kolaroinneistakaan. Pitää selvittää vielä jostain mistä on kyse.
 

AnFa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Suomiauto, eikä myyjä kertonut ensitiedoissa kolaroinneistakaan. Pitää selvittää vielä jostain mistä on kyse.

Itselle tuli heti mieleen, että esimerkiksi joku rauhanturvaaja tai muu ulkomailla työskennellyt on ostanut suomesta auton ja pitänyt sitä puoli vuotta (kirjoilla?) ulkomailla ja näin saanut verot pois siitä. Sitten rekisteröity takaisin suomen rekisteriin. Ainakin joskus vajaa 10 vuotta sitten tuo onnistui jotenkin noin, kun serkku osti auton tuolla tapaa. En tosin tiedä mitä luki rekisteriotteissa sitten.
 

Tuamas

Jäsen
Kertokaapas visionne, mistä voi olla kyse (myyjä on yksityinen, asiaa ei vielä tiedusteltu). Kun kyseessä on muutaman tuhat kilometriä ajettu auto, joka on myyjän mukaan ekalla omistajallaan, mikä voi selittää sen, että käyttöönottopäivä on helmikuussa 2009 ja rekisteröintipäivä elokuussa 2009 (myös katsastuspäivä löytyy elokuulta 2009)? Rekisteriotteen järjestysnumero on kakkonen.

Veikkaisin että joko auto on maannut autoliikkeen myyntivarastossa tai se on ollut esittelyautona autoliikkeellä, jolta tämä yksityinen on auton ostanut.
Tai auto on ostettu verovapaana muuttoautona Suomesta aikanaan ja rekisteröity Suomeen vasta kun myyjä on varsinaisesti muuttanut, tuolloin elokuussa.
 
Viimeksi muokattu:

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Ja olihan se AVK:lta ostettu auto sitten, eli löytyi luonnollinen selitys.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös