Mainos

Autoiluketju

  • 3 321 437
  • 19 022

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Onko palstalaisilla kokemusta uudesta Peugeot 3008 crossoverista?
Tuollainen kiinnostaa, koeajettu on ja taitaa lähteä tilaukseen kaikilla herkuilla ja 150 heppaisella dieselillä.
Ei ole kokemusta, mutta lehdistä olen lukenut lähinnä pelkkää suitsutusta. Jos olisin tuon luokan autoa hankkimassa, pitäisin 3008:ia varmaan ykkösvaihtoehtona.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
TSI-bensakone kyseessä, mutta pitänee kysäistä asiasta tarkemmin kunhan palaa reissusta. No, jos siellä on pistoke niin kai se sähkö jonnekin menee (jos menee) ja lämmöksi muuttuu.

Hyvin toimii TSI-koneeseen asennettu lämmitin, samanlainen letku laitetaan siihen etumaskiin kuin lohkoissa ja käynnistyksessä/tyhjäkäynnissä huomaa selvän eron kun pitää letkua alle +5 asteen lämpötiloissa.



_
 
Viimeksi muokattu:

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Hyvin toimii TSI-koneeseen asennettu lämmitin, samanlainen letku siellä on etumaskissa kuin lohkoissa ja käynnistyksessä/tyhjäkäynnissä huomaa selvän eron kun pitää letkua alle +5 asteen lämpötiloissa.
Ai se letkulämmitin asennetaan siihen etumaskiin? Hitto, AD jymäytti minua ja asensi sen sinne moottorin kylkeen.

Tämä oli sarkasmia.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Toki sain huollon halvemmalla kuin merkkihuoltamossa, MUTTA JOKU OLISI SAATTANUT TARVITA AUTOA KAHDEN KK AIKANA.

Tästä tuli mieleen viime kesältä erään naispuolisen ystävän kokemus eräästä nyrkkipajasta. Auto -05 mallin VW Golf Plus 1.6 Fsi. Moottorinohjausdiagnostiikan merkkivalo syttyi aina sillon tällön palamaan ja auto nypytti. Ko. nainen vei auton sitten nyrkkipajalle, jossa oli saanut öljynvaihdon teetettyä ns. sopivasti verrattuna merkkiliikkeeseen. Auto oli ensin pajalla viikon eikä autoa saatu kuntoon(paja sanoi tilaavansa lisää osia), toisen viikon jälkeen korjaamo ilmoitti yksikantaan, että eivät saa auto kuntoon. Testeri ilmoitti kuulemma käyntihäiriöitä kolmossylinteriltä. Tämän takia pulju oli koittanut vaihtaa erg-venttiilin ja sen jälkeen lambda anturin - no eipä korjaantunut.

Sitten auto raijattiin lähes ajokelvottomana paikalliselle merkkikorjaamolle. Nyrkkipaja oli rikkonut erg-venttiilin liittimen ja korjannut sen jollain omalla patentilla, lambda-anturi puolestaan kuulemma vaikuttaa yleensä kaikkiin sylintereihin. Ensin korjattiin hajotettu erg ja sen jälkeen vasta päästiin hakemaan itse vikaa. Diagnoosi - kolmossylintyerin suutin hajalla. Elettiin juhannusviikkoa ja ko. suuttimen vaihto vaatii erikoiskoulutuksen myös merkkiliikkeen huoltajalta (tai niin ainakin sanottiin). No neljän päivän päästä auton siirrosta kaveri sai autonsa.

Pointtina tässä sekin, että kaveri tekee matkatyötä ja oli lievästi sanoen nesteessä tuon lähes kolme viikkoa jonka auto oli poissa ajosta.

Ehkä siihen on syynsä, että merkkiliikkeessä löytyy (ainakin yleensä) se koulutetuin henkilökunta juuri tietyn merkkisten autojen korjaamiseen.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Pointtina tässä sekin, että kaveri tekee matkatyötä ja oli lievästi sanoen nesteessä tuon lähes kolme viikkoa jonka auto oli poissa ajosta.
Jos minä tekisin työtä, joka kärsii katastrofin auton makoillessa pajalla, minun vakuutuksessani olisi 100% varmasti sijaisauto.
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Tuolla sinun "kaverillasi" ei ainakaan kummoisesti näy tuo teidän kaveruus hinnoissa.


Mun autoon vaihdettiin "nyrkkipajalla" viime syksynä vesipumppu, jako-,ilmastointi-,ohjaustehostin- ja laturinhihna. Itse kävin hakemassa tarvikeosat ja ammattimies otti työstä 60€. Ja "mekaanikko" ei ollut kuin tutun tuttu.

1.8T koneen jakohihnan vaihto 60€ työstä? Kerro mullekkin tämmöinen paikka... Tuota vaihtoa ei kyllä ihan tunnissa tehdä. Ehkä perus 1.6 koneen hihnan vaihdon tekee.
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Kommentoin nyt vielä tätä nyrkkipajakeskustelua. Varmasti osaava nyrkkipaja osaa kertoa että mitä vikaa autossa on odotettavissa. Siitä kyllä pitää osata tehdä omat johtopäätökset että tarviiko sijaisautoa ja sitä että säästääkö rahaa vai maksaako enemmään liikkeessä ja saa siten sijaisauton tilalle. Musta turha valittaa jos vie nyrkkipajalle auton korjattavaksi ja sitten inisee kun ei ole autoa millä ajaa. Harvoin nyrkkipajoilla mitään sijaisautoja on.

Ja naisten on parempi ajaa suoraan merkkikorjaamoihin. Tämä on nähty aiemminkin.

Kerrompa sitten omia kokemuksia merkkihuoltamoista:
Vaihdatin Relluuni bensapumpun: Ekan kerran oli 4 tuntia, eivät saaneet vaihdettua joten uusi aika. Seuraavan kerran 3 tuntia ja ilmoitus että pumppu on taas väärä. Kummatkin kerrat ilman sijaisautoa, koska järjestin itse kyydit yms. Kolmas kerta, auto laitossa 4 tuntia, eka pumppu oli kuitenkin oikea, tällä kertaa halusin sijaisauton, nikotellen ja 20 min väännön jälkeen sain sen sitten. Lopputulos: Pumppu toimi, mutta bensamittari ei. Ja neljännen kerran paikan päälle. Tällä kertaa korjattiin odottaessa.

Ehkä siihen on syynsä, että merkkiliikkeessä löytyy (ainakin yleensä) se koulutetuin henkilökunta juuri tietyn merkkisten autojen korjaamiseen.
Hyvän kaverini Laguna oli korjattavana 3kk koska auto kävi kolmella. Osia vaihdettiin 10 000mk edestä. Lopulta meni nyrkkipajaan ja auto korjattiin 2 päivässä toimivaksi. Syynä yksinkertainen sähkövika. Onneksi kaverin lasku oli tuosta jotain 2000markan luokkaa.

Että samanlaisia juttuja löytyy myös merkkikorjaamoista.
 

Bone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buccaneers, Lightning
Ehkä siihen on syynsä, että merkkiliikkeessä löytyy (ainakin yleensä) se koulutetuin henkilökunta juuri tietyn merkkisten autojen korjaamiseen.

Sepä se. Toisaalta jos moottoriohjauksen diagnostiikka alkaa herjailla, vien kyllä auton mielummin merkkikorjaamoon kuin nyrkkipajalle. Jos ongelmia on minun mielestäni perusasioissa, niin sitten nyrkkipajalle. Onneksi nykyään voin käyttää serkun miestä konsulttina, jolla on tietotaitoa autoista aika paljon. Joko hän korjaa tai neuvoo minne kannattaa viedä.
 

Stranger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Kerran kaverilla kuului ihmeellinen rohina ajettaessa muutaman vuoden vanhassa Sebringissä. Hän vei sen merkkihuoltoon (silloin Mega-auto), ja pitkien tutkimusten jälkeen olisivat halunneet vaihtaa siihen vaihdelaatikon (automaatti).

Onneksi oli kuitenkin kaverilla sen verran kokemusta autoista, ettei tätä purematta niellyt. Toisella korjaamolla vika paikallistettiin vialliseksi pyörän laakeriksi.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
No joo...kukaan selväjärkinen nyt ei Renaultia saati sitten Lagunaa osta. Sama kun ampuisi itseään reiteen.

Jep. On kyllä huikea "autoilu"-ketju. Ensin puhutaan kolmen sivun verran volkkarin korjauksesta ja kun päästään Renaultiin niin alkaa nälviminen. Samaa paskaa eri paketissa.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
No joo...kukaan selväjärkinen nyt ei Renaultia saati sitten Lagunaa osta. Sama kun ampuisi itseään reiteen.

Tai kannattaisi Ilvestä?? Makuasia, Ranskalaiset antavat hyvät kyydit ja joskus voi sattua viatonkin yksilö, vähän kuten Ipallekin voi joskus sattua hyvä päivä.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Jep. On kyllä huikea "autoilu"-ketju. Ensin puhutaan kolmen sivun verran volkkarin korjauksesta ja kun päästään Renaultiin niin alkaa nälviminen. Samaa paskaa eri paketissa.
Ja sitten paikalle ilmestyy todellinen asiantuntija, jonka mielestä Volkswagenilla ja Renaultilla on jotain yhteistä.
 

12961

Jäsen
Ehkä siihen on syynsä, että merkkiliikkeessä löytyy (ainakin yleensä) se koulutetuin henkilökunta juuri tietyn merkkisten autojen korjaamiseen.

Merkkikorjaamon ja nyrkkipajan huollon työntekijöiden suurin ero on kokemuksessa. Yleisesti merkkikorjaamoiden huonommilla palkoilla työtä tekevät lähinnä juuri amiksesta valmistuneet pojanklopit, hyvillä nyrkkipajoilla asiansa osaavat, kokemusta omaavat vanhemmat miehet.

Merkkikorjaamon selkeä etu on tehtaan huoltomanuaali (WIS (Saab, MB yms.), TIS(BMW), eLearn(Fiat, Alfa), Vida(Volvo) tms.) jossa on vaiheittainen, kuvallinen "for dummies" ohjeistus kaikkeen autoon tehtävään remonttiin. Mikäli joku sattuu löytämään omaan autoonsa tällaisen dvd-levykuvan jostakin netin syövereistä, osaa tehdä myös itse samat toimenpiteet kuin merkkihuollossa. Kaikki altapäin tehtävät hommat, jotka eivät vaadi esimerkiksi moottori-vaihteistopaketin irroittamista, hoituvat esimerkiksi motonetistä ostettavilla ajopukeilla.

Eivät ne autot mitään rakettitiedettä ole.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Jep. On kyllä huikea "autoilu"-ketju. Ensin puhutaan kolmen sivun verran volkkarin korjauksesta ja kun päästään Renaultiin niin alkaa nälviminen. Samaa paskaa eri paketissa.

Osuko arkaan paikkaan?

No itseasiassa Renaultin hinta-laatu on ollut jo vuosia sen verran pielessä, että ei niitä hinnanromahduksia ole kestänyt kun sikarikkaat - eli aika ökyjä niillä ajavien on oltava.
 
Niin, kyllähän VW:n laatu on ihan toiselta planeetalta, kuten mm. tästä laaturaportista nähdään.

Ilmeisesti tämän vuoden tilastoja ei vielä ole julkaistu, tai sitten en vain löytänyt. Joka tapauksessa auton - varsinkin eurooppalaisen - kanssa on aina riski osua yksiin sen maanantaina tehdyn kanssa. Renaultin kohdalla todennäköisyys on ehkä hieman VW:a suurempi, mutta ei merkittävästi.
 

Laakamato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers (Jokerit)
Merkkikorjaamon ja nyrkkipajan huollon työntekijöiden suurin ero on kokemuksessa. Yleisesti merkkikorjaamoiden huonommilla palkoilla työtä tekevät lähinnä juuri amiksesta valmistuneet pojanklopit, hyvillä nyrkkipajoilla asiansa osaavat, kokemusta omaavat vanhemmat miehet.

Ja yksi suuri ero on se että merkkikorjaamo on melkein poikkeuksetta paja jolla vain vaihdetaan vanhoja osia uusiin. Nyrkkipaja-miehet saattavat jopa korjata vanhoja osia eikä vain heittää uutta palikkaa paikkaan. Hyvänä esimerkkinä kaverin Rellu. Merkkikorjaamo antoi pyyhkijän moottorin vaihdolle hintaa noin 500e, sisältäen työt sekä osan. Nyrkkipajan mies otti moottorin käteen, huolsi sen ja laittoi takaisin. Hintaa en muista mutta selvästi halvemmaksi tuli. Moottori on toiminut moitteetta yli puoli vuotta. Jos en väärin muista niin suurin vika laitteessa oli hapettuneet liittimet. Eiköhän tuo vanhan korjaaminen ole hippasen ekologisempaakin.
 
Tai kannattaisi Ilvestä?? Makuasia, Ranskalaiset antavat hyvät kyydit ja joskus voi sattua viatonkin yksilö, vähän kuten Ipallekin voi joskus sattua hyvä päivä.

Itsellä on kakkosautona Megane. Se on mun ensimmäinen ja viimeinen ranskalainen auto. 13 vuotta vanhempi Escort pätki Rellun mennentullen.
Harmi, että tuli tiensä päähän.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Osuko arkaan paikkaan?

Miten sen sitten ottaa. Työntekijöiden käytössä on molemmat, maksan korjauslaskut ja ihmettelen miten tämä Saksan Lada voi olla jopa paskempi kuin ranskalainen patonki. Eipä niillä nyt kauheasti eroa ole, mutta ero on selkeästi Rellulle laski sitä sitten lähtöhinnan, korjauskulujen, kestävyyden tai käyttövarmuuden kautta. Samaa paskaa eri paketissa, joihin en koskisi pitkällä tikullakaan yksityisesti.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Ranskalaisia ollut täälläkin useita, pari Peugeotia, yksi Citroen, yksi Renault Laguna (oli muuten yksi parhaista ajaa pitkää matkaa). En siis moiti niitä. Onhan niissä vikoja, joissain paljonkin, mutta... nyt se pointti, eli ostamalla vaikka 2-3 vuotta vanhan, vähän ajetun Lagunan, säästää pirusti uuteen verrattuna, tai vaikka volkkariin verrattuna. Sillä erotuksella vastaaviin ikäisiin VAG-ryhmän autohin, korjailee Lagunaa pitkän tovin.
Kaikissa on puolensa. Enkä minäkään uutta rellua ostaisi, on sen verran suolaisesti hinnoitelu. No niin on kyllä uusi Passatkin...
Edit: kun jossain autokeskustelussa mainitaan Ranskalainen auto, näyttää sillä olevan sama vaikutus kuin kuuluisalla "hitler/natsikortilla", eli kaikki järjellinen keskustelu näyttää olevan osalle porukalle sen jälkeen mahdotonta.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
nyt se pointti, eli ostamalla vaikka 2-3 vuotta vanhan, vähän ajetun Lagunan, säästää pirusti uuteen verrattuna, tai vaikka volkkariin verrattuna.
Unohdit vielä yhden tärkeän pointin, miksi ranskalaiset ostetaan käytettynä. Ottamalla vaikka AKE:n tietojen perusteella selvää edelliseltä auton omistajalta huoltohistoriasta, voi varmistua siitä, ettei jää sitruuna käteen. Tosin ensimmäisen ranskalaiseni (206) kohdalla en vielä hoksannut tätä. Kävi kuitenkin tuuri ja viisi huoletonta vuotta tuli Pugilla ajettua. Eipä tuolla C5 Breakillakaan ole murheita vielä vastaan tullut.

Enitenhän ranskalaisia haukkuvat ne, joilla itsellään ei ole moista ollut.
 
Niin, kyllähän VW:n laatu on ihan toiselta planeetalta, kuten mm. tästä laaturaportista nähdään.

Näissä testeissä kannattaa huomioida, että autoja on arvosteltu erilaisella mitalla. Nämä ovat hinta-laatututkimuksia, eivät laatututkimuksia. Tällainen tutkimus suosii kohtuullisesti hinnoiteltuja autoja, joissa ei ole juurikaan vikoja. Yhtä luotettava mutta tuplasti kalliimpi auto saa auttamatta huonommat pisteet, vaikka se todellisuudessa olisi täsmälleen yhtä luotettava. Listan kärkeen yltävä kallis auto on sitten erittäin laadukas ja listan hännille jäänyt edullinen on absoluuttisesti melkoisen heikko tuotos.
 

12961

Jäsen
Itse en ole ranskalaista omistanut, mutta varsinkin sitikat iskevät ainakin periaatteessa persoonallisuudellaan.

Kaksi kaveria on ajellut ranskiksilla, toinen 307 pugilla ja toinen kakkoskoppaisella cliolla. Molemmissa kyllä sähkökaapelit meidän suolaisiin olosuhteisiin aivan liian ohutta tavaraa, suurimmaksi osaksi johtoniput ovat vieläpä suojaamattomia (ilman kumista kutistesukkaa). Cliossa johdoissa ei ollut edes värikoodeja, joten väärin toimivan etusisävalon vian hakeminen oli yhtä helvettiä. Italiaanot tässä suhteessa varmaankin samaa luokkaa, vaikka viat eivät olisi yleisiä, on niiden korjaaminen huomattavasti vittumaisempaa kuin mekaanisten vikojen, joissa homma on yleensä melko selkeä.

Ruotsin kikottimissa sähköt ovat olleet esimerkillisiä, kun valmistajat tuntevat suolan vaikutuksen muoveihin, Saksalainen toteutus on myös varsin asiallista, ml myös Opel.

Pingpongvehkeisiin en ota kantaa kun kaveripiirissä ei ole ollut, enkä ole joutunut korjaamisissa avustamaankaan.
 
Viimeksi muokattu:

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Enitenhän ranskalaisia haukkuvat ne, joilla itsellään ei ole moista ollut.

Eniten en niitä ole haukkunut, enkä niitä omistanutkaan. Enkä siksi tule omistamaan, että ainoat autot, jotka ovat minut tielle jättäneet ovat olleet ranskalaisia (Rellu pari kertaa ja Peugeot kerran). Lisäksi Rellun kanssa on muutaman kerran nitkuteltu kävelyvauhtia vähän kauempaakin Käyttöautoon.
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Toiset jaksaa korjailuja, toiset ei. Itse omistanu Rellu 19 ja 106 Pösön, ja haukun kyllä niitä. Harmi sinällään että luotettavuus oli niin paskaa koska autot oli hienoja ja hyviä ajaa. Mutta rajansa se on kaikella. Ei niistä autoista enää pitäny kun ne oli koko ajan pajalla. Ei se komeus ja ajo-ominaisuudet enää pelasta vitutukselta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös