Autoiluketju

  • 3 208 699
  • 18 538

12961

Jäsen
En voi sanoa että maksaisi vaivaa, ainakaan huollon yhteydessä. Pelkkä öljynvaihto(jota vieläkin valitettavan paljon harrastetaan) on asia erikseen. Kyllä ne katteensa jostain rokottaa sulta kuitenkin. Hyvä kuitenkin, että sait satulat takuuseen.

Nuo normaalit välihuollot sisältävät yleensä vain öljynvaihdon suodattimineen (10min homma) sekä kourallisen erilaisia tarkastuksia, kuten nestepinnat, jarrulaitteet jne. Lähes joka nyrkkipajalla on käytössään yleismallinen testeri, jolla ilmoitukset voi nollata, jossei se onnistu käyttöohjekirjan ohjeiden mukaisesti itse.

Mikäli haluaa säästää tekemällä itse, on autotehtaiden omat korjaamo-ohjeet saatavilla netistä helposti todellisine dumbass-ohjeineen. Merkistä riippuen nimi on yleensä esim. WIS, TIS, eLearn jne. Kuka tahansa pystyy kohtuullisen vaikkapa bilteman työkalusarjan ja tunkin avulla tekemään lähes kaikki huoltotoimenpiteet autolleen tehtaan kuvallisten ohjeiden avulla. Jakopään mahdollisen hihnan vaihto kannattaa jättää jollekin, joka siitä hiukan enemmän tietää, muttei sekään todellakaan vaadi merkkiliikettä.
 
Suosikkijoukkue
HIFK, NFL, Roosters
Eikö kukaan lukijoista mukamas aja BMW:lla ?

Noh, tarkennetaan hieman kriteerejä niin josko sitten rupeaa vastauksia herumaan =)

Eli olen päätynyt kolmeen vaihtoehtoon uuden (käytetyn) auton osalta:

- BMW 320d
- Volvo S40 (D5 tai T5)
- Audi A4 (1.8T tai 2.0 TFSI)

Heitelkää Sihvosmaiset syväanalyysit autoista ja niiden "pelikirjasta" eli ajettavuudesta. Myös tiedot huoltojen kustannuksista ja helppoudesta otetaan mielellään vastaan.

Tarkoitus olisi uusia menopeli kesään mennessä.

Terveisin,

ystävänne -PrimeTime-
 
Suosikkijoukkue
HIFK, NFL, Roosters

Kiitos Torsti vastauksesta.

Kaikkiin vaihtoehtoautoihini olen laskenut mukaan sen että lastutus tulee hommattua ensisijassa.

Eli tehoihin ei tarvitse niin paljoa keskittyä mutta Torstin postmaamat linkit sisälsivät mainiota tietoa ajatellen auton hankintaa.
 

Elazi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings
Kurkkaappas Neion Deion Ruotsin puolelta noita s40:siä (miksei myös bemaria ja audiakin).. Ite en oo vertaillu hintoja, enkä tiedä miten hankalaa/helppoa auton tuonti Ruotsista on, mutta kuulin semmosta juttua, että noiden valuuttakurssien ansiosta auton tuonti ruotsista alkaa pikkuhiljaa kannattaa..
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Eikö kukaan lukijoista mukamas aja BMW:lla ?

Noh, tarkennetaan hieman kriteerejä niin josko sitten rupeaa vastauksia herumaan =)

Eli olen päätynyt kolmeen vaihtoehtoon uuden (käytetyn) auton osalta:

- BMW 320d
- Volvo S40 (D5 tai T5)
- Audi A4 (1.8T tai 2.0 TFSI)

Heitelkää Sihvosmaiset syväanalyysit autoista ja niiden "pelikirjasta" eli ajettavuudesta. Myös tiedot huoltojen kustannuksista ja helppoudesta otetaan mielellään vastaan.

Tarkoitus olisi uusia menopeli kesään mennessä.

Terveisin,

ystävänne -PrimeTime-

Tekniikan Maailmassa oli ihan hiljattain testi jossa oli nuita kyseisiä malleja testissä (siinä oli myös C-mersu, joku Saab ja olikohan Jaquar). Volvo tosin taisi olla V50, mutta kuitenkin.

edit: Aika vaikeapa tuota on heittää analyysia autojoukosta jossa on etu- taka ja ehkä nelivetoistakin menijää ja moottoriakin jos jonkinlaista.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
HIFK, NFL, Roosters
Tekniikan Maailmassa oli ihan hiljattain testi jossa oli nuita kyseisiä malleja testissä (siinä oli myös C-mersu, joku Saab ja olikohan Jaquar). Volvo tosin taisi olla V50, mutta kuitenkin.

edit: Aika vaikeapa tuota on heittää analyysia autojoukosta jossa on etu- taka ja ehkä nelivetoistakin menijää ja moottoriakin jos jonkinlaista.

Mitään kiveen hakattuja totuuksia en ole etsimässä ja otan mielelläni ihan kaikki vertailut vastaan. Minä tiedän autoista yhtä paljon kuin sika 110 metrin aitajuoksusta eli olen ihan noviisi mitä näihin autoihin tulee.

Nuo mallit vaan tuntuvat jotenkin hyvältä tehojen ja ulkonäön suhteen.

Sen verran automaailmaan olen saanut pohja/perimätietoa että ranskalaiset eivät osaa tehdä mitään muuta kuin patonkeja ja viiniä =)

-Deion-
 
Suosikkijoukkue
HIFK, NFL, Roosters
Audista en ole kyllä keneltäkään vielä kuullut sen pahempaa sanottavaa kuin että on niiiiiin hyvä ajaa että se on jo tylsä ajaa.

Volvo on toinen mistä saa pahaa sanottavaa kaivaa oikein tosissaan että sellaista löytää.

Kertokaa vaan tarinoita kyseisistä autoista, ihan sama onko tieto hevosmiesten suusta kuultua tai isän kaiman veljenpojan jorinoita.

P.S. Unohdin tosta listasta sen että siinä piti olla neljä autoa. Skoda Octavia RS jäi jotenkin ihan unohtumaan

Eli nyt kaikki Skoda miehet ja naiset mukaan keskusteluun.
 

Seppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Äsät
Audista en ole kyllä keneltäkään vielä kuullut sen pahempaa sanottavaa kuin että on niiiiiin hyvä ajaa että se on jo tylsä ajaa.

Volvo on toinen mistä saa pahaa sanottavaa kaivaa oikein tosissaan että sellaista löytää.

Kertokaa vaan tarinoita kyseisistä autoista, ihan sama onko tieto hevosmiesten suusta kuultua tai isän kaiman veljenpojan jorinoita.



en tiedä autoista muuta kun sen , että tojoo kun ajelee, ei törmää ikävyyksiin, niin et eiks se volvo nykypäivää oo vähänkö rellu? - uusia malleja lukuunottamati.
 

AaaPee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers, HIFK
Scoda Octavia RS

Taas (vaihteeksi) autokuume päällä ja seuraavaksi menopeliksi on näillä näkymin varmistumassa otsikon mukainen kampe.

Onko kellään MITÄÄN kokemuksia uusimman korin bensaversiosta?
Käytettynä olen autoa ostamassa ja uskoisin, että vuosimalli on -06.

Kiitos etukäteen, kaikki kokemukset on plussaa...
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Sen verran automaailmaan olen saanut pohja/perimätietoa että ranskalaiset eivät osaa tehdä mitään muuta kuin patonkeja ja viiniä =)

Faijani sanoi mulle, että parhaat ranskalaiset saa grilliltä.

Noista vaihtoehdoistasihan valinta on ihan makuasia (no shit). Itse ottaisin Audin kaksilitraisella koneella huomatavasti mieluummin kuin tuolla vanhalla 1.8T:lla. Voisin myös väittää Audin ja Bemarin säilyttävän arvoaan hieman Volvoa paremmin.
 

Veijari

Jäsen
Audista en ole kyllä keneltäkään vielä kuullut sen pahempaa sanottavaa kuin että on niiiiiin hyvä ajaa että se on jo tylsä ajaa.

Volvo on toinen mistä saa pahaa sanottavaa kaivaa oikein tosissaan että sellaista löytää.

Edellinen autoni oli Audi A4 1,8T vm.2003 ja nykyisenä ajopelinä Volvo V50 T5 vm 2007 joten kummastakin on melko kattavasti kokemusta.

Sanoisin, että Audi oli laadukkaamman oloinen ja loppupeleissä jäi hiukan harmittamaan kun Volvoon menin vaihtamaan, vaikka tässä Volvossa onkin miehekkäämmät tehot ja parempi varustelutaso.

Molemmissa pienet tyyppivikansa, Audissa mm. polttimot kärähteli suht. usein, puolia saa myös vaihtaa yhtä usein kuin tyttöystävää, tosin ei ole kuin 5 euron osa mutta oma harminsa siitäkin. Volvossa sähköviat yleisiä ja itselläkin uusittiin virtalukko hiljattain, takuuna tosin.

Ei muuta kuin koeajamaan ja muista valita sellainen jossa kaikki renkaat vetävät. ;)

Eli jos minulta kysytään niin Audi olisi valinta.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Mitä ranskalaisiin tulee niin ei kannata heti ensi-istumalta tyrmätä. Itselläni erittäin hyviä kokemuksia ja tälläkin hetkellä saa erittäin edulliseen hintaa vähän käytettyjä ranskalaisia esimerkiksi pösöjä. Pösöissäkin on aika hyvät varusteet jo vakiona ja ainakin dieselmottorit ovat huippuluokkaa. Eihän pösötkään aina ole viattomia, mutta mikä automerkki muka olisi. Varmasti voi löytyä täysiä susia, mutta varmasti on hyviäkin yksilöitä. Laatuun on kyllä ainakin omien sanojensa mukaan PSA (peugeot&citroen) panostanut lähivuosina ja olen myös hyviä käyttökemuksia uudemmista autoista kuullut.
 

Taatusti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Chicago Blackhawks, Tottenham Hotspur
Mitä ranskalaisiin tulee niin ei kannata heti ensi-istumalta tyrmätä. Itselläni erittäin hyviä kokemuksia ja tälläkin hetkellä saa erittäin edulliseen hintaa vähän käytettyjä ranskalaisia esimerkiksi pösöjä. Pösöissäkin on aika hyvät varusteet jo vakiona ja ainakin dieselmottorit ovat huippuluokkaa. Eihän pösötkään aina ole viattomia, mutta mikä automerkki muka olisi. Varmasti voi löytyä täysiä susia, mutta varmasti on hyviäkin yksilöitä. Laatuun on kyllä ainakin omien sanojensa mukaan PSA (peugeot&citroen) panostanut lähivuosina ja olen myös hyviä käyttökemuksia uudemmista autoista kuullut.

Ehkä nämä uusimmat saattavat olla jo parempia, mutta oman kokemukseni mukaan ranskiksen kanssa joutuu kyllä useammin pajalle. Kokemusta on itsellä ja perhepiirissä kolmesta Pösöstä ja yhdestä Rellusta.

Tätä tukee myös tämä A-Katsastus Oy:n lista hylkäysprosenteista: https://www.a-katsastus.fi/sauk/tilasto2.pdf
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Ehkä nämä uusimmat saattavat olla jo parempia, mutta oman kokemukseni mukaan ranskiksen kanssa joutuu kyllä useammin pajalle. Kokemusta on itsellä ja perhepiirissä kolmesta Pösöstä ja yhdestä Rellusta.

Tätä tukee myös tämä A-Katsastus Oy:n lista hylkäysprosenteista: https://www.a-katsastus.fi/sauk/tilasto2.pdf
Jostakin joutuu tinkimään, että ajettavuus pysyy hyvänä. Tottakai se on ilkeää mikäli auto hylätään sen takia, että alustan vakaimissa ja ohjausnivelissä on väljyyttä. Itsekkin vaihdoin ennen viime katsatuksessa tankoja ym ennenkuin vein katsastukseen. Varmasti olisi hylätty mikäli en olisi vaihtanut. Alustanosia voi mennä keskimääräistä enemmän kuin muissa merkeissä, mutta en pitäisi sitä niin suurena vikana mikäli autoa pitää kerran-pari parissa vuodessa käyttämään pajalla enemmän kuin muita. Joillekkin se voi olla iso kynnys tottakai.

407 huonoa tilastoa osaltaan selittää se, että auto tuli myyntiin vuonna 2004, jotenka varmasti joukkoon mahtuu myös alkupään "lastenvikoja".
 

FreezingHell

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jostakin joutuu tinkimään, että ajettavuus pysyy hyvänä.
Ei stna, mikä läppä. Useimmat eivät tarkoita sanalla lulla hyvää ajettavuutta. Mukavuutta jotkut saattavat sillä tarkoittaa. Mikä taas on jossain määrin vastakohta ajettavuudelle.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Ei stna, mikä läppä. Useimmat eivät tarkoita sanalla lulla hyvää ajettavuutta. Mukavuutta jotkut saattavat sillä tarkoittaa. Mikä taas on jossain määrin vastakohta ajettavuudelle.
No sen suuntainen se olikin.

Mukavuutta monista uusista autoista on karsittukin jämäkämmän alustan vuoksi ja se on sitten ajasta kiinni pitääkö sitä hyvänä juttuna vai huonona.
 
Suosikkijoukkue
HIFK, NFL, Roosters
Tutkailinpa ajan kuluksi valmistajien uusien vastaavien pirssien hintoja ja tein tällaista pientä yhteenvetoa autoista rankaten ne asteikolla 1(paras/halvin)-4(huonoin/kallein).

Audi A4 2.0 TFSI - 39-41k + S-line 7k = 39-48k

Hinta (painotusprosentti): 4 (20)
Varustelu: 3 (15)
Ulkonäkö: 2 (20)
Ajettavuus (mutu-tuntuma): 2 (15)
Huoltojen hinta(mutu): 3 (15)
Arvon säilyvyys: 1 (15)

Keski-arvo: 2.73


BMW 320d - 42k + M Sport 5.5k = 42-48k

Hinta: 4
Varustelu: 3
Ulkonäkö: 1
Ajettavuus (mutu-tuntuma): 1
Huoltojen hinta(mutu): 3
Arvon säilyvyys: 1

Keskiarvo: 2.33


Skoda Octavia RS - 33.5k + Sport varusteet vakiona

Hinta: 1
Varustelu: 1
Ulkonäkö: 3
Ajettavuus (mutu-tuntuma): 3
Huoltojen hinta(mutu):2
Arvon säilyvyys: 3

KA: 2.53


Volvo S40 2.0D Momentum - 35k + R Design 2.5k = 35-37.5k

Hinta: 2
Varustelu: 2
Ulkonäkö: 4
Ajettavuus (mutu-tuntuma): 4
Huoltojen hinta(mutu): 1
Arvon säilyvyys: 3

KA: 3.12


Loppusijoitukset:

1. BMW 320d
2. Skoda Octavia RS
3. Audi A4 2.0 TFSI
4. Volvo S40 2.0D

BMW vei kisan painotusten kanssa sekä ilman painotuksia. Skoda ja Audi olivat aika tasaväkisiä, Skodan ollessa parempi hankintahintansa ja vakiovarustelun takia hiuksen hienosti. Volvon kohtaloksi koitui kaksi nelossijaa ja ykkössijojen puute, joka painoi loppukeskiarvon selvästi muita heikommaksi.

Tietenkin voidaan spekuloida että olisiko pitänyt hommata paremmin tietoa autojen huoltokustannuksista ja ajettavuudesta jollain tavalla, että tulos olisi tarkempi. Heittäkääpä omat arvionne peliin jos koette että tulos oli oman mielenne mukainen tai täysin sitä vastaan.

-Deion-
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Eli olen päätynyt kolmeen vaihtoehtoon uuden (käytetyn) auton osalta:

- BMW 320d
- Volvo S40 (D5 tai T5)
- Audi A4 (1.8T tai 2.0 TFSI)

Jos tosiaan nuo kolme vaihtoehtona, niin onhan Audi ja Bemari joka tasolla ihan eri autoja, kun tuo kyseisen mallin Volvo.

Hintahaarukkaa kun ei ole tiedossa, niin oma valinta olisi A4 nimenomaan tuolla 2,0 TFSI koneella, mutta ei ole huono tuo vanhempi 1,8T:kään.
 
Suosikkijoukkue
HIFK, NFL, Roosters
Jos tosiaan nuo kolme vaihtoehtona, niin onhan Audi ja Bemari joka tasolla ihan eri autoja, kun tuo kyseisen mallin Volvo.

Hintahaarukkaa kun ei ole tiedossa, niin oma valinta olisi A4 nimenomaan tuolla 2,0 TFSI koneella, mutta ei ole huono tuo vanhempi 1,8T:kään.


Hintahaarukka on noin 30.000e ja alle. Tuosta listasta puuttui Skoda Octavia RS, unohdin sen jostain syystä ihan totaalisesti.

T5 ja D5 Volvot pudotin pois, koska ne ovat hinnaltaan niin lähellä BMW:ta ja Audia että valinta niiden kesken on ilmiselvä.
 

scholl

Jäsen
Jos A4:n hankkii käytettynä niin se on todennäköisesti aivan eri auto kuin uutena myytävä. Korimalli uudistui niin rajusti joku aika sitten.

En hiffaa täysin tuota Audi bensa, BMW diesel logiikkaa. Kilometreistähän kaikki on kiinni, mutta BMW:hän on nimenomaan aina ollut tunnettu siitä, että osaa tehdä hyviä bensiinimoottoreita ja VAG taas oli dieseleiden pioneeri. Ajat ovat tietysti muuttuneet, mutta eivät BMW:n bensiinimoottorit vieläkään huonoja ole.
 

scholl

Jäsen
Tarvitsisin hieman neuvoja palstavelijltä ja miksei siskoiltakin koskien kyseistä BMW autoa. Olen tollasta hommaamassa mutta osaisitteko neuvoa missäpäin pääkaupunkiseutua kannattaa bemareita huollattaa jos ei merkkiliikkeitä lasketa mukaan.

Lohjalla. Se on myöskin merkkihuolto, mutta ajan saa nopeammalla aikataululla kuin Laakkoselle, eikä lampun vaihtokaan maksa satasta kuten Laakkosella.

Itse olen ajanut nyt viimeaikoina pitkää maantieajoa aika paljon nelivetoisella automaatti 525 farkulla ja täytyy sanoa, että menee kuin juna liukkaallakin tiellä, mutta kaksi ärsyttävää asiaa autossa on. Tärkein on mukitelineiden puute. Se on niin veemäistä jos on auki Red Bull ja Cokis -tölkit ja sitten niitä pitää yrittää tunkea johonkin "lehtipussiin", joka on pelkääjän jalkotilassa. Kiva sinne sitten kumarrella jossain satasen vauhdissa. Toinen on se iDrive. En yhtään diggaa etsiä radiokanavia sitä kautta. Jotenkin liian hankalaa pelata.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Toinen on se iDrive. En yhtään diggaa etsiä radiokanavia sitä kautta. Jotenkin liian hankalaa pelata.

Tällää samantyyppistä kokemusta Audi MMi Basic Plus käyttöjärjestelmän kanssa. Minkä helvetin takia kaikki toiminnot pitää olla yhden pyörylän takana. Todella sekavaa/hidasta ja vie huomion ihan liikaa pois liikenteestä. Taitaapi tuo iDrive olla samanlainen.
 

polvipetteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tutkailinpa ajan kuluksi valmistajien uusien vastaavien pirssien hintoja ja tein tällaista pientä yhteenvetoa autoista rankaten ne asteikolla 1(paras/halvin)-4(huonoin/kallein).

Sellainen huomio, että kyllä RS:lle olisit voinut antaa vähintään saman kuin Audille. Ei se auto turhaan ole maailmalla kehuja kerännyt.

Toinen ihmeellinen asia on se, että painotat enemmän ulkonäköä kuin ajettavuutta. Tuli mieleen, että oletko nyt hakemassa autoa ajoon vai torin ympäri köröttelyyn?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös