Mainos

Autoiluketju

  • 3 334 226
  • 19 049

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Taas on alkanut autokuume vaivaamaan.

Onko palstalaisilla kokemuksia ja mielipiteitä Audi A3:sta?

Onko ko. kotterolla jotain merkittävää eroa esim. Golfiin? Luetettavaa ja pitkäikäistä autoa haetaan.

No mielestäni tuo on kallis. Samaan hintaan saat jo uudempaa koria Golfia (ehkä jopa uudempaa A3:sta), joka kuitenkin on jo sitten ihan eri auto. Mutta jos palataan tuohon korimalliin, niin sen todella lähellä Golfia. Itseasiassa niin lähellä, että mielestäni kannattaa ostaa mielummin Golffi. Trust me, meillä täsmälleen samanlainen auto pihassa ja samaan aikaa IV Golffi ja kerran ihan piruttain vertailin niitä, niin pahasti haisi Audin ylihinta. Missään ei näkynyt se että emäntä oli joskus pulittanu audista 3000e enemmän kun minä Golfistani.

Muuten tuo auto on hemmetin hyvä perusauto. Tuossa 1.6 moottorissa on tasan kaksi heikkoa kohtaa, eli lämpötilan anturi (20e) ja lambda (50e), joten jos vaan vähänkään on tehty huollot normaalisti, niin nuo on ehkä ne viat mitä tulee vastaan 200tkm aikana. Kohtuullisen halpaa. Ja varaosat tuohon on muutenkin halpoja, kun samaa autoa ovat myös Toledo, Leon ja Octavia.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Onko jollain kokemuksia tai näkemystä siitä, mitä vaihtoauton takuu pitää vielä sisällään? Eli alle puoli vuotta omistuksessani ollut C5 lähti nyt 80 tkm määräaikaishuoltoon, ja takajarrut saivat elinkautisen. Eli palat lähtivät vaihtoon, mikä nyt on ihan normaalia. Mutta myös jarrusatulat ovat kuulemma niin hapettuneet, että paloja ei saa niihin enää kiinni (kai palat niihin kiinnitetään, en ole automekaanikko). Tai ainakin tuollaisen kuvan sain huoltomiehen puhelun perusteella.

Minusta noin hapettuneet jarrusatulat olisi pitänyt huomata VEHO:lla kuntotarkistuksessa, joka heidän takuuvaihtoautoilleen tehdään. Jatkanko taistelua myyjän kanssa, vai hoitaako peräti kuluttajansuoja alle puoli vuotta vanhat autokaupat?
 

Jeihki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Onko jollain kokemuksia tai näkemystä siitä, mitä vaihtoauton takuu pitää vielä sisällään? Eli alle puoli vuotta omistuksessani ollut C5 lähti nyt 80 tkm määräaikaishuoltoon, ja takajarrut saivat elinkautisen. Eli palat lähtivät vaihtoon, mikä nyt on ihan normaalia. Mutta myös jarrusatulat ovat kuulemma niin hapettuneet, että paloja ei saa niihin enää kiinni (kai palat niihin kiinnitetään, en ole automekaanikko). Tai ainakin tuollaisen kuvan sain huoltomiehen puhelun perusteella.

Minusta noin hapettuneet jarrusatulat olisi pitänyt huomata VEHO:lla kuntotarkistuksessa, joka heidän takuuvaihtoautoilleen tehdään. Jatkanko taistelua myyjän kanssa, vai hoitaako peräti kuluttajansuoja alle puoli vuotta vanhat autokaupat?

Jarrusatulat on valitettavasti kyseisessä mallissa aika kuluvaa kamaa...Melkein enemmän ominaisuus kuin vika.kuntotarkastuksessa ei välttämättä näe, mikä satuloiden tappipaikkojen tilanne on. Jarruja todennäköisesti ei kuitenkaan avata kuntotarkastuksen yhteydessä. Suurempaa taistelua en lähtisi hommasta rakentamaan, mutta Veholta satulat joka tapauksessa tulee, niin kyllä ehkä jotain kompensaatiota voisi tietusti ehdottaa.

Niin ja satula on vanhuuttaan kuluva osa, siinä missä mikä tahansa muukin autossa. Lisäksi suomen olosuhteissa kaikki jarruosat ovat valitettavan herkkiä ruostumaan ja sitä kautta vetämään hieman jumppaseen..
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Jarrusatulat on valitettavasti kyseisessä mallissa aika kuluvaa kamaa...Melkein enemmän ominaisuus kuin vika.kuntotarkastuksessa ei välttämättä näe, mikä satuloiden tappipaikkojen tilanne on. Jarruja todennäköisesti ei kuitenkaan avata kuntotarkastuksen yhteydessä. Suurempaa taistelua en lähtisi hommasta rakentamaan, mutta Veholta satulat joka tapauksessa tulee, niin kyllä ehkä jotain kompensaatiota voisi tietusti ehdottaa.

Niin ja satula on vanhuuttaan kuluva osa, siinä missä mikä tahansa muukin autossa. Lisäksi suomen olosuhteissa kaikki jarruosat ovat valitettavan herkkiä ruostumaan ja sitä kautta vetämään hieman jumppaseen..
Ok, kiitoksia. Henkisesti jo valmistauduinkin siihen, että onnistumisprosentti on siinä 3% luokkaa, että saa mitään kompensaatiota. Ja hommaa vaikeuttaa vielä sekin, että auto on ostettu eri liikkeestä, kuin missä se on nyt huollossa. Eli tuolta pyydän vain lausunnon aiheesta ja tappelen sitten tappeluni myyjän kanssa erikseen.

Muuten kyllä suolainen hinta tuo arvioitu n. 350 e (ns. öljynvaihtohuolto), ilman lisätöitä tai mitään yllätyksiä kuulostaa... noh, VEHOlta. Taidan ehdottaa niille halvempaa alihankkijaa öljyjen ostoa varten. Kai sillä parikymppiä olisi säästänyt, jos olisi vienyt omat öljyt mukana. Seuraava huolto vedetäänkin sitten takuuajan umpeutumisen jälkeen jossain edullisemmassa mestassa.
 

Jeihki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Muuten kyllä suolainen hinta tuo arvioitu n. 350 e (ns. öljynvaihtohuolto), ilman lisätöitä tai mitään yllätyksiä kuulostaa... noh, VEHOlta. Taidan ehdottaa niille halvempaa alihankkijaa öljyjen ostoa varten. Kai sillä parikymppiä olisi säästänyt, jos olisi vienyt omat öljyt mukana. Seuraava huolto vedetäänkin sitten takuuajan umpeutumisen jälkeen jossain edullisemmassa mestassa.


Kuulostaa siltä, että valutetaan kultaa öljypohjaan. Kyllä sä saat huollattaa autosi takuuaikanakin ihan missä sua huvittaa. Ei koske takuita mitenkään.

Äkkipäätään 80tkm:n huollon pitäisi maksaa n. 230€:n nurkissa. (öljy, raitisilma+mahdolliset jarrunesteet) Huolto itsessään on reilu 1,5 h:n pituinen.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Kuulostaa siltä, että valutetaan kultaa öljypohjaan. Kyllä sä saat huollattaa autosi takuuaikanakin ihan missä sua huvittaa. Ei koske takuita mitenkään.

Äkkipäätään 80tkm:n huollon pitäisi maksaa n. 230€:n nurkissa. (öljy, raitisilma+mahdolliset jarrunesteet) Huolto itsessään on reilu 1,5 h:n pituinen.
Tuosta vaihtoautotakuusta on kyllä kahta mielipidettä. Auton normaalina takuuaikanahan riittää, että on valtuutettu huolto. Mutta kyllä minua viisaammat neuvoivat, että vaihdokin kanssa voi tulla yllätyksiä eteen, jos huollattaa muualla. Siksi en ottanut riskiä.

Ja ensimmäinen googlaus tarjosi 4 l pänikän hinnaksi 45 e (Mobil 1 esp formula 5W-30). Eli n. 55 e olisi omakustannushinta tuolle öljylle (5 l). Tsekataan huoltamon tynnyristä tulleen litrahinta sitten kassalla. Töihinhän kuuluu Sitikan 80 tkm huollossa takajarrujen kuntotarkistus, jolle on lätkäisty joku 15 min työtä. Yhteensä pari tuntia siis töitä + normaalit filtterit. Satanen siinä on silti klappia minunkin mielestäni.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Jarrusatulat on valitettavasti kyseisessä mallissa aika kuluvaa kamaa...
Hyviä uutisia tuli korjaamolta. Satulat menee takuun myöntäneen firman piikkiin. Jäihän tuosta maksettavaa silti ihan riittävästi ylimääräisten töiden ja osien takia. Mutta enpä toisaalta halua hirveästi ajella jarruttomalla autollakaan. Öljyt otan kyllä ensi kerralla mukaan, riippumatta huoltopaikasta. Tuplathan ne noista repivät.
 

Jeihki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Öljyt otan kyllä ensi kerralla mukaan, riippumatta huoltopaikasta. Tuplathan ne noista repivät.

En voi sanoa että maksaisi vaivaa, ainakaan huollon yhteydessä. Pelkkä öljynvaihto(jota vieläkin valitettavan paljon harrastetaan) on asia erikseen. Kyllä ne katteensa jostain rokottaa sulta kuitenkin. Hyvä kuitenkin, että sait satulat takuuseen.
 

Wrighter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Buffalo Sabres
Itsellä myös auton hankinta edessä ja yhtenä vaihtoehtona mukana tietysti Saksasta tuominen. Kyselin yhden Volvon perään, jonka jäljet johtivatkin Englantiin.

Tää sama heppu tarjoaa autoja aika ajoin myös tuolla nettiauto.comissa. Monta kertaa on heivattu sieltä pihalle ja poliisitkin ovat kaverin perässä. Englannissa asuu.

Vaimon pikkuveli kiinnoistui yhdestä hänen myymästään autosta, joka oli kaikin puolin hieno ja edullinen. Rahdit englannista maksaa myyjä ja auto tulee ovelle. Puhelimeen tuo häiskä ei tietenkään vastannut ja mistään sitä ei saanut kiinni. Paitsi sähköpostilla. Asialliselta mies vaikutti, mutta epäilys heräsi kuitenkin. Otettiin selvää tästä tapauksesta ja saatiin selville, että kusettaja se on. Älä lähde helppoon.
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Nyt on tarve toiselle autolle. Pitäisi saada turvallinen, perustehokas ja tilava auto päivittäiseen maantieajoon (80-100km/h). Perse ei kuitenkaan kestä laittaa kuin 15-20 tuhatta.

Mites tämän vuosituhannen V70:t? Jos niitä vaikka haarukoi vielä, että 2,4l diesel koneella ja alle 200tkm ajettu. Mitä noista pitää tietää? Kilometrejä vissiin kestävät helposti 400tkm, vai? Koska noihin on tullut faceliftejä? Minusta ainakin 2002-2004 mallit näyttävät aika samalta.

edit. ääh, entä jos joutuu vielä tinkimään, niin samat kysymykset S60:tä.
 
Viimeksi muokattu:

passenger

Jäsen
Nyt on tarve toiselle autolle. Pitäisi saada turvallinen, perustehokas ja tilava auto päivittäiseen maantieajoon (80-100km/h). Perse ei kuitenkaan kestä laittaa kuin 15-20 tuhatta.

Mites tämän vuosituhannen V70:t? Jos niitä vaikka haarukoi vielä, että 2,4l diesel koneella ja alle 200tkm ajettu. Mitä noista pitää tietää? Kilometrejä vissiin kestävät helposti 400tkm, vai? Koska noihin on tullut faceliftejä? Minusta ainakin 2002-2004 mallit näyttävät aika samalta.

edit. ääh, entä jos joutuu vielä tinkimään, niin samat kysymykset S60:tä.

Itse tuli vajaa vuosi sitten ostettua 530 diesel bemari, on aika luotettavassa maineessa, ja nuita saa helposti tuohon hintahaarukkaan 01-03 malleja. Tosi hyvä ajaa, kulutus on tosi pieni, itsellä tosin manuaali. Eikä mitään ylläreitä ole tullut vastaan. Suosittelen kyllä lämpimästi.
 

Fordél

Jäsen
Enpä olisi uskonut tällaista asiaakaan tänne kirjoittavan, mutta Seatilta tulee toukokuussa hyvin mielenkiintoinen malli Suomeen. Seat Exeo on nimittäin vanhaan Audi A4 perustuva Seatin uusi lippulaiva, jossa on 70%:a konserinista ja 30% on sitten Seatia. Näin ollen esim. sisätilat ja niiden viimeistely on noussut uudelle tasolle eikä ulkonäössäkään ole moittimista. Varsinkin tuo farkkuversio on hyvin houkkuttelevan näköinen. Hinnankin pitäisi olla kilpailukykyinen.

Vaikka tässä ei ole autonosto kovinkaan ajankohtainen ja toivottavasti tässä pärjätään jatkossakin ilman autoa, nousee tuo Seat Exeo ihan mielenkiintoiseksi vaihtoehdoksi tulevaisuudessa kun niitä alkaa olla käytettynä saatavilla. Täytyy käydä koeajamassa kun Exeo tulee Suomeen. Lähinnä kiinnostaa, että ovatko alusta ja ohjaus lähempänä Seatia vai Audia.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tuo Seatin Exeo on kyllä varmasti ihan oikeasti helvetin fiksu auto. Nykyisin kun tuntuu että autoja uudistetaan vaan ihan sen takia kun jokaisen pitää uudistua jatkuvasti, vaikka varsinaista tarvetta uudistukselle ei olisikaan. Tuo edellisen korimallin Audi on edelleen hyvä auto ja nyt kun sitä myydään aika pienillä muutoksilla Seatina "ei-premium hinnalla" niin on varmasti fiksu ostos. Ainoa pieni kysymysmerkkihän tuossa on tietysti että Seat vastaa laadunvalvonnasta itse, mutta eiköhän tuossa autossa luulisi laadunkin olevan ainakin lähellä Audin tasoa.
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Huomenna koeajoon.

Ajatukset Golfista ja A3:sta on nyt laitettu sivuun ja testiin lähtee VW Polo. Tyttöystävän kanssa tultiin tulokseen, että vielä ei ole tarvetta autolle, johon mahtuisi jälkikasvua. Saahan niitä sitten hankittua myöhemmin.

Ajatuksissa kummittelee, jopa aivan uusi kärry...

Jos palstalaisilla on kokemuksia Poloista niin kertokaa kokemuksistanne.
 

mtuq

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuo Seatin Exeo on kyllä varmasti ihan oikeasti helvetin fiksu auto. Nykyisin kun tuntuu että autoja uudistetaan vaan ihan sen takia kun jokaisen pitää uudistua jatkuvasti, vaikka varsinaista tarvetta uudistukselle ei olisikaan. Tuo edellisen korimallin Audi on edelleen hyvä auto ja nyt kun sitä myydään aika pienillä muutoksilla Seatina "ei-premium hinnalla" niin on varmasti fiksu ostos.

Nimenomaan näin. Exeo on siis aika pitkälti sama auto, kuin Audi A4 B7 -malli, hieman erilaisilla kuorilla. Mielestäni ihan fiksu veto konsernin sisällä tuoda edellisen korimallin A4 takaisin markkinoille toisella merkillä, ja vähän halvempana versiona. Kehityskulut lienevät maksettu jo A4 B7:n kanssa.

Ainoa pieni kysymysmerkkihän tuossa on tietysti että Seat vastaa laadunvalvonnasta itse, mutta eiköhän tuossa autossa luulisi laadunkin olevan ainakin lähellä Audin tasoa.

Seateista on kokemuksia sen verran, että omistin jonkin aikaa Leon VT4:n, joka oli sopivasti piristettynä varsin kiva neliveto pikkusportti, sekä kaverin aikoinaan omistamasta Cupra R:stä. Laatuvaikutelma noissa oli ihan ok, vaikkakin toki sisustuksen materiaalit olivat hieman askeettisempia Audiin verrattaessa.

Uskoisin, että mekaaninen laatu tulee olemaan aika samaa, mitä Audissakin - Joskus tulee maanantaikappaleita, kuten muillakin.

Huhuilevat vieläpä 4wd-malliakin Exeosta, saas nähdä..
 

mtuq

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos palstalaisilla on kokemuksia Poloista niin kertokaa kokemuksistanne

Jos ko. luokan autoa hakee, niin ainakin aika moni autoaiheinen foorumi pitää käsittääkseni Poloa varsin hyvänä hankintana kokoluokassaan.

Itse olen ajanut pari kertaa kaverin kakkosautona toimivaa Poloista, mutta olen aika huono kommentoimaan asiaa, kun on tullut totuteltua liian tehokkaisiin autoihin viimeiset 15 vuotta. :)

Jos nyt yrittää sivuuttaa tehonpuutteet ja muut pikkuseikat, niin varsin laadukkaan ja jämäkän tuntuinen pikkuauto. Käsittääkseni myös säilyttää arvonsa jopa varsin hyvin (eli paremmin kuin moni saman kokoluokan kinneri yleensä).

Kokemuksia löytynee varmaan vaikka ultimatevw:n taikka ffp:n forumeilta.
 

Fordél

Jäsen
Jos palstalaisilla on kokemuksia Poloista niin kertokaa kokemuksistanne.

Jos pientä autoa lähtisin hankkimaan niin itsellä olisi ehdottomasti Polo listan kärjessä. Volkkariksi hinta on yllättävän hyvin kohdillaan eikä Polossa ole mun mielestä samalla tavalla ylimäärästä hinnan päällä kuten Golfissa. Viimeistely on totutun hyvää ja kulutukset alhaiset. Pääsin vähän aikaa sitten kaupunkiajossa testaamaan Poloa eikä valittamista löytynyt. Ei se mikään tehopaukkaus ollut (oisko ollut litran mylly), mutta ihan hyvin riitti kun oli kaksi kyydissä. Vaihteet napsahti ihan mukavasti kohdilleen eikä ohjauksessakaan ollut valittamista.

Se vaan kannattaa miettiä, että millaista ajoa Polollenne on tulossa? Jos pääasiassa kaupunkiajoa, on Polo varmasti järkevin hankinta. Jos taas öpaut 50-50 maantietä ja kaupunkia niin ehkä vähän isompi auto olisi fiksumpi hankinta eli kokoluokkaa Golf ja Focus.
 

Bay

Jäsen
Huomenna koeajoon.

Ajatukset Golfista ja A3:sta on nyt laitettu sivuun ja testiin lähtee VW Polo. Tyttöystävän kanssa tultiin tulokseen, että vielä ei ole tarvetta autolle, johon mahtuisi jälkikasvua. Saahan niitä sitten hankittua myöhemmin.

Ajatuksissa kummittelee, jopa aivan uusi kärry...

Jos palstalaisilla on kokemuksia Poloista niin kertokaa kokemuksistanne.

Käy koeajamassa Honda Jazz. Viime kesänä meillä oli ja hakusessa tuon kokoluokan auto ja kävin koeajamassa mm. VW Polon koska olen volkkarimiehiä. Sen jälkeen koeajoin Jazzin eikä sen koeajon jälkeen muita merkkejä ole enää harkittukkaan. Kokoisekseen tilava jä näppärä ja varusteet kunnossa. Hankintaa ollaan vaan lykätty koska vielä ei ole ollut tarvetta kakkosautolle. Uudessa Yariksesssakin kävin istumassa mutta se riitti eikä koeajolle ollut tarvetta edes lähteä. Sen verran ankea vaikutelma vehkeestä jäi.
 

Veijari

Jäsen
Poloisesta

Vaimolle kun autoa etsittiin käytiin koeajamassa myös uusikoppanen VW Polo. Vaimo sanoi noin 50 m:n koeajon jälkeen että ei ainakaan tällaista osteta. En nyt lähde erittelemään puutteita, mutta todella poloinen kärry.

Päädyttiin Skoda Fabiaan joka tuntuu ja näyttää yllättävän hyvältä tuon kokoluokan autoksi.
 
Suosikkijoukkue
HIFK, NFL, Roosters
BMW 320 coupe

Tarvitsisin hieman neuvoja palstavelijltä ja miksei siskoiltakin koskien kyseistä BMW autoa. Olen tollasta hommaamassa mutta osaisitteko neuvoa missäpäin pääkaupunkiseutua kannattaa bemareita huollattaa jos ei merkkiliikkeitä lasketa mukaan. Myöskin olisin kiinnostunut tiedoista ja linkeistä missä firmoissa voi autojen ulkonäköä ja sisustusta parantaa.

Kiitos =)
 

12961

Jäsen
En voi sanoa että maksaisi vaivaa, ainakaan huollon yhteydessä. Pelkkä öljynvaihto(jota vieläkin valitettavan paljon harrastetaan) on asia erikseen. Kyllä ne katteensa jostain rokottaa sulta kuitenkin. Hyvä kuitenkin, että sait satulat takuuseen.

Nuo normaalit välihuollot sisältävät yleensä vain öljynvaihdon suodattimineen (10min homma) sekä kourallisen erilaisia tarkastuksia, kuten nestepinnat, jarrulaitteet jne. Lähes joka nyrkkipajalla on käytössään yleismallinen testeri, jolla ilmoitukset voi nollata, jossei se onnistu käyttöohjekirjan ohjeiden mukaisesti itse.

Mikäli haluaa säästää tekemällä itse, on autotehtaiden omat korjaamo-ohjeet saatavilla netistä helposti todellisine dumbass-ohjeineen. Merkistä riippuen nimi on yleensä esim. WIS, TIS, eLearn jne. Kuka tahansa pystyy kohtuullisen vaikkapa bilteman työkalusarjan ja tunkin avulla tekemään lähes kaikki huoltotoimenpiteet autolleen tehtaan kuvallisten ohjeiden avulla. Jakopään mahdollisen hihnan vaihto kannattaa jättää jollekin, joka siitä hiukan enemmän tietää, muttei sekään todellakaan vaadi merkkiliikettä.
 
Suosikkijoukkue
HIFK, NFL, Roosters
Eikö kukaan lukijoista mukamas aja BMW:lla ?

Noh, tarkennetaan hieman kriteerejä niin josko sitten rupeaa vastauksia herumaan =)

Eli olen päätynyt kolmeen vaihtoehtoon uuden (käytetyn) auton osalta:

- BMW 320d
- Volvo S40 (D5 tai T5)
- Audi A4 (1.8T tai 2.0 TFSI)

Heitelkää Sihvosmaiset syväanalyysit autoista ja niiden "pelikirjasta" eli ajettavuudesta. Myös tiedot huoltojen kustannuksista ja helppoudesta otetaan mielellään vastaan.

Tarkoitus olisi uusia menopeli kesään mennessä.

Terveisin,

ystävänne -PrimeTime-
 
Suosikkijoukkue
HIFK, NFL, Roosters

Kiitos Torsti vastauksesta.

Kaikkiin vaihtoehtoautoihini olen laskenut mukaan sen että lastutus tulee hommattua ensisijassa.

Eli tehoihin ei tarvitse niin paljoa keskittyä mutta Torstin postmaamat linkit sisälsivät mainiota tietoa ajatellen auton hankintaa.
 

Elazi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings
Kurkkaappas Neion Deion Ruotsin puolelta noita s40:siä (miksei myös bemaria ja audiakin).. Ite en oo vertaillu hintoja, enkä tiedä miten hankalaa/helppoa auton tuonti Ruotsista on, mutta kuulin semmosta juttua, että noiden valuuttakurssien ansiosta auton tuonti ruotsista alkaa pikkuhiljaa kannattaa..
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös