Mainos

Autoiluketju

  • 3 319 102
  • 19 022

stunt cock

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks, HPK
Osaisikohan kukaan palstalla valaista kuluttajansuojasta autokaupan yhteydessä? Kuluttajansuojalakihan ei koske yksityishenkilöiden välistä kauppaa, mutta onko tilanne sama myyjän ollessa yritys, joka ei päätoimenaan tee autokauppaa. Olen koittanut googlettanut asiaa maailman tappiin saakka, mutta en ole löytänyt mitään vastausta.

Sinällään tilanne voisi mennä vaikka vitutusketjun puolelle. Ostin kaveriltani hänen Ky:sä omistuksessa olleen auton. Kaveri vakuutti auton olevan täysin kunnossa ja testasin sen koeajolla. Koeajon jälkeen katselin huoltokirjan läpi ja tarkastin auton pikaisesti. Mitään epäilyttävää ei löytynyt. Aikaisemmin auto on vielä ollut minulla pari kertaa vuosien saatossa lainassa, kun olen tarvinnut pakua. Kaiken piti siis olla kunnossa. Parin päivän jälkeen aloin ihmettelemään, että mistä pihaan on jäänyt pieniä öljyläikkiä. Epäilin aluksi eukon ranskatarta, mutta syy löytyikin uudesta pakustani. Tarkasteltuani autoa tarkemmin konepellin alta en ole löytänyt vuodon kohtaa konetilan ahtauden takia, mutta perseeseen on hiipinyt pelko kannen tiivisteen vuotamisesta tai jostain muusta kalliista rempasta. Tuskimpa asiasta mitään riitaa kaverini kanssa syntyy, vaikka tiedossa olisi kallis remppa. Eiköhän hän kustannuksissa tule vastaan, mutta olisi kiva tietää todelliset oikeuteni, jos vastassa olisi tuntematon henkilö.
 

HABS #11

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Pelicans, Antikale Lahko
No, kului vain noin pari viikkoa, ja vastaan tuli joku puoliperävaunullinen rekka, josta lensi joku kikkara suoraan keskelle lasia. Ei muuta kuin soitto lasin vaihtajalle, että onko sinulla vielä toista lasia varastossa, kun pitäisi taas vaihtaa? Olihan se toinenkin lasi siellä, mutta vakuutus puuttui, joten maksoin taas sen reilun 200 euroa lasin vaihdosta.

Et sitten laittanut rekkakuskia maksumieheksi?
Lakihan taitaa sanoa että kuorma pitää olla sidottu tai peitelty. Sama koskee myös sora kuljetuksia.
Tiedän tapauksen jossa tuulilasissa on ollut vanha kivenisku. Ennen liikkeelle lähtöä avaimella pyöräytys kiveniskussa jotta se näyttää tuoreelta. Sorarekan perään ajamaan ja muutaman kilometrin ajon jälkeen aletaan vilkuttamaan valoja rekalle että pitäisi pysähtyä. Sora-auton kuskilta korvaukset kuormasta lentäneestä kivestä joka rikkoi tuulilasin.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Et sitten laittanut rekkakuskia maksumieheksi?
Lakihan taitaa sanoa että kuorma pitää olla sidottu tai peitelty. Sama koskee myös sora kuljetuksia.

Entäs jos se kivi lentää paripyörän välistä? Sellaisiakin tapauksia on ilmeisesti aika paljon.
 

Kaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Jets, Green Bay, ENCE, Tazen ARTA-viha
Et sitten laittanut rekkakuskia maksumieheksi?
Lakihan taitaa sanoa että kuorma pitää olla sidottu tai peitelty. Sama koskee myös sora kuljetuksia.
Tiedän tapauksen jossa tuulilasissa on ollut vanha kivenisku. Ennen liikkeelle lähtöä avaimella pyöräytys kiveniskussa jotta se näyttää tuoreelta. Sorarekan perään ajamaan ja muutaman kilometrin ajon jälkeen aletaan vilkuttamaan valoja rekalle että pitäisi pysähtyä. Sora-auton kuskilta korvaukset kuormasta lentäneestä kivestä joka rikkoi tuulilasin.

Ainoa pieni mutta on tuo todistaminen siitä, mistä se kivi todellisuudessa on lentänyt. Nykyään kun nuo kuskit tietävät tasantarkkaan, että jos kivi on lentänyt renkaista, ei korvauksia tarvitse suorittaa. Poliisin on aika vaikea määrätä ketään maksumieheksi, jos ei ole näyttöä siitä että kivi on varmasti lentänyt kuormasta.
 

HABS #11

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Pelicans, Antikale Lahko
Ainoa pieni mutta on tuo todistaminen siitä, mistä se kivi todellisuudessa on lentänyt. Nykyään kun nuo kuskit tietävät tasantarkkaan, että jos kivi on lentänyt renkaista, ei korvauksia tarvitse suorittaa. Poliisin on aika vaikea määrätä ketään maksumieheksi, jos ei ole näyttöä siitä että kivi on varmasti lentänyt kuormasta.

No ainakin tiedän itse tapauksen jossa sorakuski joutui ostamaan uuden tuulilasin. Millä se kuski todistaa sen että kivi joka rikkoo tuulilasin ei ole tippunut kuormasta? Se että onko oikein laittaa sorakuski tuulilasin maksumieheksi tarkoituksella onkin sitten jo eri juttu...
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Millä se kuski todistaa sen että kivi joka rikkoo tuulilasin ei ole tippunut kuormasta?

Taitaa lakitermein todistustaakka olla kantajalla tai jotain. Vai miten rekkakuski todistaa ettei murhannut Olof Palmea? Tapauksessasi rekkarenkiä ei ole todenäköisesti kiinnostanut alkaa vänkäämään jostain kiveniskusta, kun firman kassasta vakuutus kuitenkin menee ja aikataulut kusee.
 

Kaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Jets, Green Bay, ENCE, Tazen ARTA-viha
No ainakin tiedän itse tapauksen jossa sorakuski joutui ostamaan uuden tuulilasin. Millä se kuski todistaa sen että kivi joka rikkoo tuulilasin ei ole tippunut kuormasta? Se että onko oikein laittaa sorakuski tuulilasin maksumieheksi tarkoituksella onkin sitten jo eri juttu...

Ei ole sorakuskin tehtävä todistaa mistä kivi on tullut, vaan sen osapuolen jonka autoon kivi on iskeytynyt. On todella vaikeaa todistaa sen kiven lentorataa jälkikäteen, vaikka se sieltä kuormasta olisikin tullut. Varmasti joskus on sorakuski maksumieheksi joutunutkin, mutta ei kannata luottaa siihen että aina kävisi näin. Aika paljon saa olla poliisilla kanttia jos laittaa sorakuskin maksumieheksi, tilanteessa missä hän kieltää kiven lentäneen kuormasta.
 

mice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Flames, Juventus, Parma
Nyt olisi harkinnassa Ford Focus 1.6 Wagon (100hv), tämän vuoden malli. Bensakoneella ja manuaalilla. Ainoa mikä mietityttää on se, että riittääkö tuossa teho perinteisiin maantieohituksiin? Speksien mukaan kiihtyvyys nollasta sataan taisi olla jotain 12,2 sekuntia ja huippunopeus 180. Ei tässä toki mitään tykkiä haetakaan, vaan ykkösautoa, jossa koiran saa hyvin taakse omaan ’häkkiinsä’. Muuten tuo vaikuttaa hyvältä peliltä ja farmareiden osalta tuntuisi hintalaatusuhteeltaan olevan hyvää luokkaa. Ei mene liian kalliiksi meidän budjetille. Ajettavuus oli loistava, ääntä tuo toki pitää jonkunverran.

Vai tuleeko parempia ehdotuksia tuossa (n. 20 000) hintaluokassa?
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Nyt olisi harkinnassa Ford Focus 1.6 Wagon (100hv), tämän vuoden malli. Bensakoneella ja manuaalilla. Ainoa mikä mietityttää on se, että riittääkö tuossa teho perinteisiin maantieohituksiin?
Jos perinteisellä ohituksella tarkoitat sitä, mitä luulen, niin hieman se pitkään kestää, ellet pudota yhtä vaihdetta alemmaksi ohituksen aikana. Muutaman ohituksen, kun sillä teet, niin varsin nopeasti tulet huomaamaan, kuinka paljon se aikaa ja tilaa vaatii. Kyseessä todellakaan ei ole mikään vääntävä moottori alhaisella kierrosnopeudella, joten oman turvallisuutesi kannalta suosittelen käyttämään alempaa vaihdetta.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Mielestäni on aika normaalia vaihtaa alaspäin kun 100kmh nopeudesta ohitetaan. Eli kun heittää tarpeeksi pientä sisään niin varmasti pystyy ohittamaan.
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Vai tuleeko parempia ehdotuksia tuossa (n. 20 000) hintaluokassa?

No itse suosittelen Octavia farkkua. Kokemusta on kummastakin:
- Tilat on Octaviassa reilummat (tavaratila markkinoiden suurimpia)
- Ajettavuus parempi Focuksessa, mutta ei Octavia jää tuosta paljoa
- Laatu aika samalla tasolla. Octavia mielestäni hiljaisempi.
- Numeroissa Focuksen 1.6 parempi, mutta käytännössä Octavian mukavempi käyttää paremman alaväännön ansioista. Eipä tosin kummallakaan kuuhun mennä.
- Varusteet menee aika tasan.
- Octavian "viat" on tunnettuja konsernin sisällä, ts. ylläreitä ei ole tiedossa, jos jotain menee. Toisaalta, eipä noissa paljon vikoja oo ollu.

Nää on makuasioita, mutta suosittelen ehdottomasti Octavian koeajoa. Se onkin sitten eriasia, jos et tykkää ulkonäöstä/sisustuksesta, mutta sitten on varmaan turha kysyä tämmöiseltä palstalta neuvoa. :)
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Mielestäni on aika normaalia vaihtaa alaspäin kun 100kmh nopeudesta ohitetaan.
Niin, tuo 100km/h on jo siinä rajoilla, että kannattaako/tarvitseeko vaihtaa pykälää alemmaksi ohituksen takia. Toki näissä ns. normaaleissa autoissa se voi olla hyväksikin, varsinkin jos puhutaan ylämäkiohituksista. Jos puhutaan n. 80km/h ohituksista, niin silloin kyllä kannattaa aina vaihtaa pienemmälle vaihteelle.

Itselläni on käytössä 2-litrainen turbomoottori, joka kyllä jaksaa aivan mainiosti suurimmalla vaihteella tuosta 100km/h nopeudesta lähteä ohittamaan.
Eli kun heittää tarpeeksi pientä sisään niin varmasti pystyy ohittamaan.
Pilkun nussintaa, pyydän nöyrimmin anteeksi, mutta jos ihan ykköselle asti vaihtaa, niin saattaa välitys loppua kesken, ja nopeus hidastuukin, eikä ohittaminen onnistu ollenkaan.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Itselläni on käytössä 2-litrainen turbomoottori, joka kyllä jaksaa aivan mainiosti suurimmalla vaihteella tuosta 100km/h nopeudesta lähteä ohittamaan.

Niin ja Formula 1:llä ohitus tapahtuisi alle nanosekunnissa. Nyt kuitenkin puhuttiin 1.6l 100hp moottorista, ei sinun autostasi.

Pilkun nussintaa, pyydän nöyrimmin anteeksi, mutta jos ihan ykköselle asti vaihtaa, niin saattaa välitys loppua kesken, ja nopeus hidastuukin, eikä ohittaminen onnistu ollenkaan.

Olet oikeassa, todellista pilkunnussintaa.
 

mice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Flames, Juventus, Parma
Kiitoksia vinkeistä. Octavian farkkuakin on mietitty, mutta jotenkin tuo Focus miellyttäisi itseä kaikin puolin enemmän. Luulen että siihen tulee päädyttyä. Tavaratila ei Focuksessakaan ole pieni. Ja se ajettavuus oli tosiaan mainio.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Pilkun nussintaa, pyydän nöyrimmin anteeksi, mutta jos ihan ykköselle asti vaihtaa, niin saattaa välitys loppua kesken, ja nopeus hidastuukin, eikä ohittaminen onnistu ollenkaan.

Mutta kirjoittaa piti.

On se nyt perkele, jos ei sata hevosvoimaa riitä normaaliin ohitukseen. Normaalilla tarkoitan siis turvallista. Koska niinhän se menee, että mitä tehokkaampi auto, sitä enemmän vaarallisia ohituksia, vai mitä?

Noin yleisesti muuten ihmetyttää vähän toi 1.6 kone: 100 hv ja 150 Nm, keskikulutus kai 6,5 litran tienoilla? Ei muuten, mutta juuri tuli ajeltua vm -96 Renault Meganella jossa liki vastaavat speksit, joten tuntuu vähän toi Fordin 1,6 vanhanaikaiselta, vaikka on se toki tiedossa ollut ettei Fordilla mitään moottoriguruja olla koskaan oltu, kun muistaa Escortin surkulegendaarisen EFi:n.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Kyllähän Fordit ainakin Mondeo-luokassa tuntuvat verraten alitehoisilta.
Edellisen korin kanssa saatavilla ollut 125 hp 1.8 ja uuden kanssa saatava 2.0 145 hp olivat molemmat vähän alitehoisia, joille joutui sitten antamaan vähän enemmän kenkää. Meikäläisen kaasujalalla tuo Farkku 1.8 söi arkiajossa reilun 10 litraa satasella.
Ajettavuushan noissa on sitten ihan kunnossa, jos siis alitehoisuutta ei ajettavuuteen laske.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
On se nyt perkele, jos ei sata hevosvoimaa riitä normaaliin ohitukseen. Normaalilla tarkoitan siis turvallista. Koska niinhän se menee, että mitä tehokkaampi auto, sitä enemmän vaarallisia ohituksia, vai mitä?

Tuo on kyllä osittain totta. Sen huomaa ainakin omalla kohdalla kun entinen auto oli 1.6/55 kW nuhapumppu melko isossa ja painavassa korissa, niin sillä autolla ohituksia joutui oikeasti miettimään ja suunnittelemaan etukäteen. Mutta nykyisen auton 2.3 litrainen liikuttelee autoa aika kivasti niin tulee paljon enemmän tehtyä sellaisia "kamikazeohituksia" että päättää vaan nopeasti suikaista ohi kun autossa riittää potku tekemään tuollaisia nopeita ohituksia. En minä nyt vieläkään mitään ihan älyttömiä yrityksiä tee mutta kyllä sen huomaa että enemmän tulee tehtyä ns. "riskiohituksia" kun alla on tehokkaampi auto.
 

scholl

Jäsen
Mikä siinä on, että italiaanot eivät saa bensa-automaatteja toimimaan kv. luottokorteilla. Tulin Milanoon toissailtana ja ajattelin, että voisi tankata vielä, kun edellinen tankkaus oli kuitenkin jossain Parman jälkeen ja kun Bravo dieselillä luukuttaa yli 180km/h kuitenkin koko ajan niin ei sekään sentään ihan pyhällä hengellä kulje. Autostradalta tulin kuitenkin taas semiyllättäen keskustaan, joten asemat loppuivat. Ei ikinä muista tankata vikalla asemalla motarin puolella. No sitten näin yhden tutunnäköisen Agip aseman, jolla oli aiemminkin joskus tankannut. Pihalla huomasin, että asema kiinni niinkuin ne usein ovat, koska keskustoissa pitävät oikeastaan vain päiväsaikaan auki. Mutta automaatteja mainostettiin 24 öören maateiksi. No siinä sitten kokeilemaan, mutta ei käy kv. kortit ja pienin seteli lompakossa 50€. Sen jälkeen jatkoin ajamista. Tuli vastaan IP, Q8 ja toinen IP -> kaikki munalukolla kiinni, eikä automaattia. Sitten aloinkin jo lähestyä Centralea. Ajattelin, että olisikohan sitten epätunnollinen ja laskuttakoon sitten, mutta ennen kurvausta vuokraamoon muistin, että siinä saattaa olla yksi asema vielä lähistöllä ja niin olikin korttelin päässä Esso. Taas mainostettiin ~1/4 kruunua ja asema vaikutti olevan aika iso, mutta yllättäen taas suljettu. Automaattiin ajattelin menevän muitakin kortteja kuin joku paikallinen, koska Esso on kuitenkin eri kaliberin putiikki, mutta ei. Onneksi siinä oli lehtikiska lähellä, jossa sain vaihtaa rahaa pienempään ja sitten setelipelillä (ilman kuittia toki) tankattua. Kummaa touhua. Jos bensis olisi auki niin saisi maksaa kortilla, mutta kun ei ole niin automaatit eivät handlaa hommaa. Tuntuu, että siellä on joku leonardo da vincin aikainen systeemi käytössä.
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Mulla oli pari vuotta tuo uusi Focus. Siitä pari sanaa täällä.. Nyt alla uusi Variant TSI, josta pari sanaa täällä.

Tuo vanha 1.6l kone on pakko olla aika mopo. Itse pidin 1.6 VCT konettakin mopona verrattuna aiempaan Corollaani. Ajettavuus on kyllä Focuksessa valovuoden Octaviaa edellä. Pisin kaula verrokkeihin tulee ohjauksen tarkkuudesta. Focuksessa on jatkuvasti tunne, että voit ajaa sitä "sentin tarkkuudella" kuin polkupyörää. Silti se menee motarilla kuin juna sen kummempia ohjaamatta. Kaupunkipyörittelyssä Focus jää hiukan ainakin Golf V:lle selvästi suuremman kääntösäteen takia. Focuksessa istutaan aika korkealla verrokkeihin nähden.
 

Berrie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Ilves
Pikkuhiljaa pitäisi alkaa katselemaan sopivaa ehdokasta seuraavaksi autoksi. Nykyinen on Volvo V50. Lähinnä autonvaihto tulee ajankohtaiseksi tilantarpeen lisääntyessä, jos vaikka jossain vaiheessa kansalaiset lisääntyisivät yhdellä.

Tälläkin hetkellä meillä on kaksi isohkoa koiraa, joten melko ilmeistä on ettei farkkukaan enää riitä. Uskoakseni koiria tulee olemaan jatkossakin ellei jotain aivan pakottavaa estettä tule. Tila-auto on tietysti yksi vaihtoehto, mutta onko joku nähnyt niissäkään toimivaa ratkaisua miten jakaisi tilan koirille, lapselle ja tavaroille?

Ulkonäöllisesti tila-autot ovat pääsääntöisesti karmeita. Ainoa poikkeus on oikeastaan Chrysler (Grand) Voyager, tosin sen automaattilaatikosta olen läheltä kuullut kolme melko hinnakasta tarinaa. Itseasiassa ne kolme Chrysleriä ovat ainoat jotka tutuilta tiedän eli prosentti on vähän turhan karu.

Mutta heitelkää vaihtoehtoja jos ideoita on.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ajettavuus on kyllä Focuksessa valovuoden Octaviaa edellä.

No jaa, en kyllä menisi noinkaan sanomaan. Kyllä Focus hyvä on ajaa mutta ei minusta kyllä kovinkaan paljon parempi kuin Octavia, jos lainkaan. Valovuosi on kyllä jo ihan paskapuhetta.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mutta heitelkää vaihtoehtoja jos ideoita on.

Ensimmäiseksi tulee mieleen Chevy Van... Siinä on ainakin järkevästi eroteltu tilat siten että koirat saa ihan omaan koppiinsa ja sitten lisäksi on vähintäänkin riittävät tilat viidelle ihmiselle ja tavaroille. Miinuksena tietysti aika kova hankintahinta (ainakin näillä uusilla, käytettyjä saa toki halvemmalla mutta ovat helvetin paljon ajettuja) ja myös ylläpitokulut, ja iso kokokaan ei välttämättä ole kaupunkiajossa mikään kovin kätevä juttu. Lisäksi nämä uudemmat vaativat kuorma-autokortin. Mutta tarjoaa kyllä enemmän kuin mukavat kyydit ja tilaa on ihan valtavasti.
 

Tepa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Berrielle vastausta sen verran, että itselllä hivenen samanlainen ongelma isompaa katsellut perheen lisäyksen vuoksi. Valintani on kohdistumassa VW Passat Luxlineen, koska kilometrejä tulee yhä niin paljon, että dielsel kannattaa ja matala auto on maantiellä isoissa nopeuksissa mukavampi. Laitan tähän mitä itse harkitsin.

Farmarit, joista löytyy kohtuu tilat kohtuulliseen hintaan.

Vw Passat Luxline
Honda Accord (Ei saanut enää dieselinä, hyvä auto ja hyvät tilat)

Tuossa on mielestäni selkeät perhefarmarit, jossa löytyy tilaa takana ja peräluukussa.

Tässä on sitten pari muuta vaihtoehtoa:

VW Tiguan (Eräs isonkon perheen isä suunnittelee tätä)
Toyota RAV4 (Tutulla kahden koiran omistajalla on tämä.)

Nämä on sellaisia isoja ja jo hintavia vaihtoehtoja. Eräs tuttava hommasi tuon Voyagerin, mutta luopui myös aika pikaiseen. Siinä löytyy hulppeat pikkubussimaiset tilat.

Täytyy kyllä sanoa kierrelleenä, että nykyautosuunnittelijat ei ota huomioon vaihtoehtoa, että perheessä on viisi henkeä/jäsentä. Siitäkö sitten jyräytät pihaan pikkubussilla. Ei taida näyttää sen paremmalta kuin tila-auto.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No itse suosittelen Octavia farkkua. Kokemusta on kummastakin:
Octavia ei ole samassa hinta- tai kokoluokassa Focuksen kanssa. Halvin Octavia Combi on yli 22.000 euroa ja vähänkin järkevämmällä moottorilla ja varustelutasolla puhutaan jo melkein 30.000 eurosta. Focuksen kanssa samaa luokkaa olisi sen sijaan Fabia Combi, joka on varsin näppärän tuntuinen auto ja tavaratila on auton kokoon nähden todella tilava. Ulkonäöstä voi olla sitten montaa mieltä, mutta on uusi korimalli edellistä houkuttelevampi vaihtoehto.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Focuksen kanssa samaa luokkaa olisi sen sijaan Fabia Combi, joka on varsin näppärän tuntuinen auto ja tavaratila on auton kokoon nähden todella tilava. Ulkonäöstä voi olla sitten montaa mieltä, mutta on uusi korimalli edellistä houkuttelevampi vaihtoehto.

Ei taida ihan osua sekään samaan kokoluokkaan. Skodallahan sattuu kaikki mallin vähän "väliin" verrattuna moniin muihin merkkeihin. Fabia on isompi kuin Fiesta mutta pienempi kuin Focus, samoin Octavia on vähän isompi kuin Focus mutta ei ihan kuitenkaan Mondeon luokkaa. Mutta kyllä minä ennemmin laskisin Octavian ja Focuksen samaan luokkaan kuin Fabian ja Focuksen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös