Autoiluketju

  • 3 225 246
  • 18 598

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Nyt se iski ensimmäistä kertaa kunnolla. Ainakin 38,5 astetta autokuumetta. Muutto keskustasta Tapiolaan napsautti tilanteen päälle ja vähintään kesäksi on saatava joku rassi alle.

Jostain kumman syystä olen erittäin mieltynyt vanhoihin nokivasaroihin eli mannemersuihin. Tämä siis vissiin korimalliltaan W123. Jatkiksen autorassariosastolla löytyy aivan varmasti kokemusta näistä jaloista kulkupeleistä, joista kuulisin mielelläni kommentteja. Haussa olisi siis maks 1000€ maksava pulkka.
 

JTX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, HPK
komisario kirjoitti:
Täysin samaa mieltä. Jokaisessa autossa merkistä/mallista riippumatta on vikoja.

Nyt kyllä päästit sammakon suustasi! Opeleissa ei ole vikoja, ainoastaan ominaisuuksia.
 

JanJ

Jäsen
Saksan rymykiertueelta tarttui mukaan kesäauto.
Sattui Darmstadt-Eberstadtista löytymään sattumalta Opel Calibra 2.0i 16v Klima + sähköherkut sportti-istuimilla, aluvanteilla ja jollain hassulla sporttiputkella.
Hintalappu ikkunassa oli 950 euroa ja tarjosin 900. Onnistui.
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Nyt olen vaihtanut kiinnostuksen kohdettani uudesta Focuksesta pari vuotta vanhaan Mondeo Wagoniin.
Onko kellään kokemuksia Mondeosta vm.00-06 mieluiten 2-litran bensakoneella? Ykskasi taitaa olla suht laiska auton koko huomioiden..
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
Jape kirjoitti:
Nyt olen vaihtanut kiinnostuksen kohdettani uudesta Focuksesta pari vuotta vanhaan Mondeo Wagoniin.
Onko kellään kokemuksia Mondeosta vm.00-06 mieluiten 2-litran bensakoneella? Ykskasi taitaa olla suht laiska auton koko huomioiden..

Porukoilla on vuoden -04 Mondeo Wagon 2.0 bensakoneella ja Trend-varustelulla. On kyllä mielestäni ihan suht pirteä peli.. Ohjaustuntuma on mondeossa aivan loistava verrattuna muihin tuon kokoluokan autoihin. ESP on kiva apuväline varsinkin talvella.. Huonoina puolina mainitsisin lähivalot.. ovat nimittäin suht heikot. Stereot ovat Mondeossa huiput, en tiedä mitään muuta autoa jossa valmistajan originaalistereot olisivat yhtä hyvät.
 

scholl

Jäsen
AnaKonda kirjoitti:
Mutta nyt tarvittaisiin käytännön kokemuksia ko. autoista. Millaisia ovat ajaa, kuinka muuten tekniikka toimii? Rangeriin tässä ollaan päätymässä jo tilojen ja varustelujen suhteen. Auto pitäisi saada tässä parin viikon sisällä :)

Iltalehden mukaan syksyllä tulee uusi Ranger. Itse en nyt tässä tilanteessa vanhaa mallia missään tapauksessa ottaisi.
 

AaaPee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers, HIFK
Tässä mietiskelin, että olisikohan kenelläkään jatkoaikalaisella kokemuksia tms. Honda Accordista. Meinaan autoa vuosimallia 2001 ja koneeltaan 1.8 LS.

Olisin tässä autoani (Audi A3 1.8T) vaihtamassa kyseiseen kulkuneuvoon. Itselläni ei Hondasta ole minkään näköistä kokemusta, eli ikinä en ole kyseisen merkin kulkupeliä omistanut.

Kaikki kokemukset olisi plussaa. Kiitos jo etukäteen.
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Speedye kirjoitti:
vuoden -04 Mondeo Wagon 2.0 bensakoneella ja Trend-varustelulla.

Se mitä itse olen ajellut Mondeolla, niin pitää sanoa että olen pitänyt. Mites muuten tämä, kun olen kuullut hieman ilkeetä kieltä Mondeon ruostumisesta varsinkin joidenkin tiettyjen vuosien kohdalla ja tarkoitan nimenomaan tätä uusinta korimallia. Onko perää?
 

JanJ

Jäsen
Kyösti kirjoitti:
Mites muuten tämä, kun olen kuullut hieman ilkeetä kieltä Mondeon ruostumisesta varsinkin joidenkin tiettyjen vuosien kohdalla ja tarkoitan nimenomaan tätä uusinta korimallia. Onko perää?
Urbaanilegendoissa puhutaan että Mondeo ruostuisi puhki kahdessa vuodessa. Mutta jotain totuutta siinä lienee, sillä tuttuni ajaa taksia ja hän osti uusimman korimallin heti kun se tuli myyntiin. Siinä on jo molemmilla puolilla takaovien kohdalla kynnyskoteloissa reippaat ruosteet. Mutta siinä lienee kyseessä joku valmistevika nimenomaan ensimmäisten sarjojen kohdalla? Kai tästäkin jotain googlella löytäisi.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
Kyösti kirjoitti:
Se mitä itse olen ajellut Mondeolla, niin pitää sanoa että olen pitänyt. Mites muuten tämä, kun olen kuullut hieman ilkeetä kieltä Mondeon ruostumisesta varsinkin joidenkin tiettyjen vuosien kohdalla ja tarkoitan nimenomaan tätä uusinta korimallia. Onko perää?

Ennen tuota -04 Mondeota porukoillani oli -01 Mondeo.. Ja ruostetta ei ole näkynyt kummassakaan mallissa. Ainoa vika mikä tuossa jälkimmäisessä on ollut liittyy vakionopeussäätimeen.. ilmeisesti vika oli kaikissa malleissa ja turvallisuussyistä ne kutsuttiin huoltoon. Mutta muuten ei mitään vikoja ole ollut. Jotain kertoo varmasti uusista Mondeoista sekin, että ne ovat leasing-tilastojen kärkipaikoilla.
 

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
sampio kirjoitti:
Niin, kulutus nyt vain on yksi keskeisistä spekseistä tehojen, koneen koon ynnä muiden kanssa, ehkä sitä vain siksikin kysellään. Ja toki kyseessä on myös suurimmalle osalle suomalaisista ihan merkityksellinen asia taloudellisesti. Kaikille ei ole aivan sama, viekö auto kuusi litraa dieseliä vai 12 litraa bensaa sataselle. Ymmärrän toki sen, ettei kulutus ole merkityksellistä, jos autoilussa tärkeintä on elämykset ja mielikuvat, näin se itsellänikin varmasti olisi. Tällä hetkellä siihen ei ole varaa, vaan tyydyn kohtalaiseen, mutta taloudelliseen pikkuautoon.

Näinhän tämä on. Itse ajelen -93 vuoden Vectralla (1,7TDi) n. 40tkm/vuosi. Kulutus 4,7 - 5l/100km, eli naftaa menee n. 2000l/vuosi, joka on yhtä monta euroa nykykurssilla. Vastaavanlainen bensavehje olisi ehkä 8l/100km, joka polttoainekuluina (3200l *1,25€) olisi tasan tuplat. 350€ dieselvero on helposti maksettu. Auto on ostettu 4v sitten 10 000 mk:lla, olen siihen ehkä n. 1000€ sen jälkeen pistänyt ns. ylimääräistä osiin ja hitsailuihin, mutta saisin siitä nytkin ainakin omani pois, eli se on vähintään yhtä hyvässä kunnossa kuin ostettaessa. 480 000 km ajetun bensa-auton arvo olisi kunnosta riippumatta noin 87,43€ riippuen renkaiden kunnosta. Minun on autolla työn puolesta pakko ajaa, mutta kun tuo meidän TES ei matka-ajoista maksa palkkaa, niin olen päättänyt tienata ainakin km-korvauksilla. Olen laskenut saavani työajosta 30 eurosenttiä/km puhtaana käteen, maksan auton, verot, vakuutukset, huollot, polttoaineet ja kaikki omat ajoni helposti kilometrikorvauksilla ja työmatkavähennyksellä verotuksessa ja käyn vielä kerran vuodessa etelässä.

Älkää saatana vaan tartuttako minuun autokuumetta.

t. hanu
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
JanJ kirjoitti:
Urbaanilegendoissa puhutaan että Mondeo ruostuisi puhki kahdessa vuodessa.
En tiedä mondeosta, mutta ainakin focuksessa, siis jossain 99-01 malleissa takaovet ruostuvat alareunoistaan, mutta käsittääkseni ford korjaa niitä ilmaiseksi merkkiliikkeissään, tavallaan takuutyönä.
 

Schwalbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Trenchtown kirjoitti:
En tiedä mondeosta, mutta ainakin focuksessa, siis jossain 99-01 malleissa takaovet ruostuvat alareunoistaan, mutta käsittääkseni ford korjaa niitä ilmaiseksi merkkiliikkeissään, tavallaan takuutyönä.

Etuovet ne on jotka puhki ruostuvat; alareunastaan. Ja tosiaan, Ford korjaa ne, vaikka takuuaika olisikin ummessa. Myös Focuksien rikkimenneet vetonivelet korjataan vielä takuun umpeuduttuakin. Tosin niitä samoja vetoniveliä on laitettu Fordiin vielä vuosia sen jälkeen kun huomattiin niiden lyhytikäisyys. Se, mitä se kertoo autonvalmistajasta itsestään, jääköön jokaisen itse arvioitavaksi.
 
Viimeksi muokattu:

black lark

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Arsenal, Vikings
Fordien ruostumisesta

Taannoin kun olin autoliikkeessä töissä, vein yhden Mondeon farmarin paikalliseen Ford-liikkeeseen ovien uusintaan. Mondeon tarkkaa vuosimallia en enään muista, kuitenkin luokkaa -00, -01.

Siitä oli alaosastaan ruostuneet kuljettajan ovi, toinen takaovi sekä takaluukku. Nopealla vilkaisulla moisia vaurioita ei välttämättä olisi huomannut, mutta jollain kovalla esineella ovien alaosia kevyesti napauttelemalla maalia ja ruostetta irtosi ihan kiitettävästi.
Kaikki vaihettiin uusiin, "takuutyönä". Periaatteessa siis ei mitään onglemaa, mutta kyllähän moinen aiheuttaa turhaa päänvaivaa ja stressiä omistajalle. Itse en ole ko. autoa ajatellutkaan siksi ostaa.
 

Paskinaamio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, FC Bottom, Arsenal
Kylla, autokuume on taalla taas! Paraikaa odottelen tassa hyvaksytaanko tarjoukseni eraasta harrasteautosta ja olo on kuin tulisilla hiililla.

Se etta sainko auton voi todeta onnellisuus tai vitutusketjusta myohemmin.

Aijai etta se on kylla hieno kaara, toista kun nama nykyajan muovikipot.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Mondeoiden ja Focuksien ovisaumoissa on käytetty liian "kovaa" kittiä joka ajan kuluessa alkaa halkeilemaan. Näistä halkeamista sitten kosteus pääsee sisään ja aiheuttaa ovien ja takaluukut rostumisen. Vikaa on ainakin 01-03 mallien fordeissa. Itse olen törmännyt myös -99 mallin mätään Focukseen. 12-vuoden puhkiruostumattomuustakuu toki korvaa ovien korjauksen tai vaihtamisen. Täällä Tampereella korjaukseen on aikasta pitkä jono.
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Kokemusta A-mallin mersuista?

...ja nimenomaan tästä uudemmasta mallista, vuoden 2004 jälkipuoliskolla Suomessa markkinoille tulleesta? Sopisi kokonsa puolesta erinomaisesti siihen käyttöön, mitä itsellä on. Eikä tarvitsisi laittaa rahaa autoon kiinni aivan ylettömän paljon. Mercedeksistä allekirjoittaneella on muutoinkin pidemmältä ajalta kokemusta ja tuosta A-mallistakin vajaan puolen vuoden käyttökokemus 90-luvun lopusta. Ainakin täällä Helsingissä oli ihan näppärä pyörittää... Mutta miten uudempi malli? Nykyisillä km-määrillä (15-20 000) haen lähinnä bensakonetta.

Kysymykseen liittyen. Onko tuollaisen (vuoden - kahden vanhan) hakeminen Saksasta mielekästä? Mikä olisi paras sivusto lähteä opiskelemaan tuontiautoon liittyviä kuvioita? Saksassa on vuosittain käyntiä muissa merkeissa, kuten taas tulevana kesänä.

Muitakin merkkejä/malleja (jotka sopivat samaan kategoriaan) saa ehdottaa. Minä _en_ ole kovinkaan kiinnostunut autoista, joten en niistä myöskään kovin paljon tiedä. Mersu olisi tuttu ja turvallinen valinta. Pari netistä löytynyttä artikkelia olivat ihan positiivisia sävyltään A-mallin mersusta, siis tästä uudemmasta. Autokuume pukkasi pahan kerran päälle, eka kerran elämässä.
 

redcat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, SAFC, Denver Broncos, LA Kings, TB Rays
Prof. Puck kirjoitti:
Mikä olisi paras sivusto lähteä opiskelemaan tuontiautoon liittyviä kuvioita?

Tiedä häntä parhaimmasta, mutta täältä pääset jo hyvään alkuun.
 

hätrikki ||

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers, Anaheim Ducks
Ongelma poppivehkeissä

Tämän voisi laittaa ketutusketjuun, mutta jos tässä topikissa liikkuisi automiehiä..

Niin, minulla ongelma radion/cd-soittajan kanssa. Blaupunkt Munchen RDM, joltain vuodelta 1996, samalta kuin autokin. Radio ei saa virtaa useemmiten, joskus se toimii ongelmitta. Usein se ei inahdakaan.

Parhaiten saan radion toimimaan jos pienen ajolenkin jälkeen sammutan moottorin, jätän virrat ja valot päälle, syttyy tuo radion on-off nappula. Ja taas pelaa. Mutta kun moottori on päällä, harvoin radio saa virtaa.

Pitää mittailla johdonpäitä että saavatko ne virtaa ollenkaan, ja selvittää onko vika soittimessa vai avainpesässä. Radion virrat on vedetty avainten kautta.

Onko kellään ollut mitään vastaavia ongelmia? =)
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Mankka ulos ja virrat siten, että virtalukolla ei ole mitään tekemistä radion kanssa, niin luulisi toimivan. Sen jälkeen pitää vaan itse muistaa sammuttaa mankka.
 

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
hätrikki || kirjoitti:
Tämän voisi laittaa ketutusketjuun, mutta jos tässä topikissa liikkuisi automiehiä..

Niin, minulla ongelma radion/cd-soittajan kanssa. Blaupunkt Munchen RDM, joltain vuodelta 1996, samalta kuin autokin. Radio ei saa virtaa useemmiten, joskus se toimii ongelmitta. Usein se ei inahdakaan.

Parhaiten saan radion toimimaan jos pienen ajolenkin jälkeen sammutan moottorin, jätän virrat ja valot päälle, syttyy tuo radion on-off nappula. Ja taas pelaa. Mutta kun moottori on päällä, harvoin radio saa virtaa.

Pitää mittailla johdonpäitä että saavatko ne virtaa ollenkaan, ja selvittää onko vika soittimessa vai avainpesässä. Radion virrat on vedetty avainten kautta.

Onko kellään ollut mitään vastaavia ongelmia? =)

Jos radio ei hukkaa esiviritettyjä kanavia niin tod näk perussähköt ovat kunnossa. Vaihtoehtoja, joita tutkisin on äkkisillään kolme:

n. 80% todennäköisyydellä vika on virtalukon ja radion välisessä johdossa. Jomman kumman pään liitin, johto hankautunut jostain melkein poikki tai kuori rikki, niin että maadottaa johonkin kun kone käy.

n. 15 % todennäköisyydellä virtalukon pohjassa, eli sinne radiolle lähtevään liittimeen ei todellakaan tule sitä sähöä. Tässä tapauksessa halvinta on kytkeä poppikone kokonaan ohi virtalukon. Helppo mitata.

Kolmas mieleentuleva mahdollisuus on, että radiossasi on irrotettava etupaneli, jossa tulee kosketushärö jostain syystä. Huonosti kiinni, likaiset liitinpinnat, kiinnikkeet rikki. Tällainen toimii - ei toimi vika oli itselläni joskus. Silloin syynä oli liian syvälle asennettu radio, niin ettei etupaneli mahtunut ihan kiinni.

Jaa editoidaampas tänne vielä yksi mieleen tullut mahdollinen syy. Jos autossasi on ajotietokone, joka tutkii sähköjä, niin se saattaa olla sitä mieltä että virtaa on liian vähän ja rupeaa pudottelemaan sähkölaitteita 'turhimmasta' päästä pois. Se voi tietysti olla oire jostain muustakin sähköviasta, mutta saattaa poistua boottaamalla ajotietokone, eli akun kenkä irti n. 5 minutiksi ja takaisin. Tämän toimenpiteen hinta on Veholla 175€, eli suorita se tarvittaessa hartaudella. Sitten tosin joudut ne radioasemat virittämään uudelleen.



t. hanu
 
Viimeksi muokattu:

Bobcat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
JanJ kirjoitti:
Urbaanilegendoissa puhutaan että Mondeo ruostuisi puhki kahdessa vuodessa. Mutta jotain totuutta siinä lienee, sillä tuttuni ajaa taksia ja hän osti uusimman korimallin heti kun se tuli myyntiin. Siinä on jo molemmilla puolilla takaovien kohdalla kynnyskoteloissa reippaat ruosteet. Mutta siinä lienee kyseessä joku valmistevika nimenomaan ensimmäisten sarjojen kohdalla? Kai tästäkin jotain googlella löytäisi.


Uuden korimallin Mondeo tuli myyntiin muistaakseni vuonna 2001. Vieläkö kaverillasi siis on tämä auto? Jotenkin tuntuu oudolta, meidän perheessä ja Tampereella yleensäkin taksit menevät vaihtoon 2-3- vuotiaina.

Oli miten oli, Fordien kittiviat menevät takuuseen. Samoista ongelmista Mersutkin ovat kärsineet jo vuosia, tosin Mersut tuppaavat ruostumaan muualtakin kuin ovista.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös