Autoiluketju

  • 3 343 980
  • 19 074

jäämies-70

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Die Mannschaft
Tuossa hetki sitten tuli vastaan instassa Kokkolan autohuollon Jessen video, jossa ilmoitettiin VW-konsernin tietomurrosta, jossa on vuotanut lähes miljoonan auton tiedot.
Käsittää vissiin uusien sähköautojen dataa, mitä niistä kerätään.
Toivottavasti tuo linkki toimii jonka tuohon yritin laittaa.

Kokkolan autohuolto Instagram
 
Viime talvena alkoi edellinen käynnistysakku olemaan finaalissa, ei muutaman päivän ulkomaan reissun jälkeen jaksanut paukkupakkasilla starttia pyörittää, niin ostin isoimman ja kalleimman mun autoon sopivan mitä kaupasta sai, ettei tarvitsisi vähään aikaan asiasta huolehtia. Exide oli merkki.

Työmatka on sen jälkeen ollut 15-22km, ja vähintään kerran kuussa tullut satojen kilsojen maantiereissu, joten mitään pätkäajoa ei pääasiassa ole harrastettu. Latausjännite mitattu yli 14 volttia.

Nyt ajattelin että ladataans huolenpitomielessä tänä talvena edes kerrankin laturilla täyteen, niin yllätyin kun lepojännite ennen latausta olikin vain jotain 12,35 V. Ja vielä enemmän yllätyin kun latauksen jälkeen täysi akku oli 12,8 V. Minusta noi on odotuksiin nähden aika huonoja numeroita vuoden vanhalle akulle. Vaikuttaako akun lämpötila niin paljon ikääntymiseen ja latauksen vastaanottoon? Ennen ajettiin vain lämpimästä tallista lämpimään talliin niin akut kesti ainakin 5 vuotta, mutta nykyään auto asuu kesät talvet taivasalla, paitsi tämä lataus ja sen jälkeinen täyden akun mittaus tallissa +5 asteessa.

Kannattaako seuraavaksi kuitenkin ostaa pienin, halvin ja paskin akku?
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Nyt ajattelin että ladataans huolenpitomielessä tänä talvena edes kerrankin laturilla täyteen, niin yllätyin kun lepojännite ennen latausta olikin vain jotain 12,35 V. Ja vielä enemmän yllätyin kun latauksen jälkeen täysi akku oli 12,8 V. Minusta noi on odotuksiin nähden aika huonoja numeroita vuoden vanhalle akulle
Eikös tuo ole täyden akun varaus kuitenkin? Eniwei, jos sun työmatka-ajosi on n. 20 km, niin ei nykyauto taida ihan hirveitä ladata tuolla ajolla. Kun akku tyhjenee muutenkin ilman ajoa on n. 1 Ah päivässä, niin suosittelen ylläpitolaturin asentamista ja auto roikassa kesät talvet. Muuten ostat uuden akun kolmen vuoden välein.
 

sambersson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kun akku tyhjenee muutenkin ilman ajoa on n. 1 Ah päivässä, niin suosittelen ylläpitolaturin asentamista ja auto roikassa kesät talvet. Muuten ostat uuden akun kolmen vuoden välein.
Tuollaista ylläpitolaturia en kyllä jaksaisi kikkailla, paitsi jos pitäisi jotain harrasteautoa ulkoiluttaa silloin tällöin. Käyttöautoon akku tarvittaessa. Saattaa se auto vaihtua useammin ja akku siinä mukana.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Tuollaista ylläpitolaturia en kyllä jaksaisi kikkailla, paitsi jos pitäisi jotain harrasteautoa ulkoiluttaa silloin tällöin. Käyttöautoon akku tarvittaessa. Saattaa se auto vaihtua useammin ja akku siinä mukana.
Mä arvostan kuitenkin sitä, että se auto käynnistyy tarvittaessa.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Juu totta kai, yleensä ne tuppaa oireilemaan aluksi.

Omassa kattilassa oli laturi paskana, joten toista viikkoa piti taloyhtiön pihalla kikkailla ylläpitolaturia. Aika veemäistä touhua pitemmän päälle.
Ei toi mun mielestä oo mitään kikkailua. Letku irti lähtiessä ja kiinni palatessa. Vaiva täsmälleen samaa luokkaa kuin sisälämppärin käyttö.
 

sambersson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ei toi mun mielestä oo mitään kikkailua. Letku irti lähtiessä ja kiinni palatessa. Vaiva täsmälleen samaa luokkaa kuin sisälämppärin käyttö.
Mun piti ottaa aina konepelti auki ja jättää se raolleen latauksen ajaksi. Sieltä plus-pinni ja musta runkoon, akku takakopassa. Kaippa joku asentaja olisi voinut kytkeä siihen jonku plugin-himmelin.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Mun piti ottaa aina konepelti auki ja jättää se raolleen latauksen ajaksi. Sieltä plus-pinni ja musta runkoon, akku takakopassa. Kaippa joku asentaja olisi voinut kytkeä siihen jonku plugin-himmelin.
Siksi ehdotinkin, että asennuttaa sen laturin. Tuo on a) aavistuksen vaivalloista ja b) en tykkäisi pitää konepeltiä auki 24/7.
 

sambersson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Siksi ehdotinkin, että asennuttaa sen laturin. Tuo on a) aavistuksen vaivalloista ja b) en tykkäisi pitää konepeltiä auki 24/7.
Sama. Siksi menikin hermot enkä tykkää. Onneksi oli sentään oma sähkötolppa, mistä sai kokoajan virtaa, toisin kuin työmaalla piti parin tunnin välein käydä vääntämässä kelloa. Eipä silti, kyllä tämä jokatalvinen johtolämppäriruljanssi keljuttaa ilman ylppääkin. :D
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kannattaako seuraavaksi kuitenkin ostaa pienin, halvin ja paskin akku?
En tiedä liittyykö mitenkään mihinkään, mutta itsekin ostin isoimman mahdollisen exiden, oli isompi kuin exiden luettelo edes tarjosi mutta kuitenkin mitoiltaan sopiva. Jotenkin se ei kuitenkaan oikein ollut hyvä, auto herjaili joskus käynnistyksessä ettei lataa, eli heräte jäi uupumaan ilman kaasuttelua. Oletan että ecu tai lataussäädin ei käsittänyt noin isoa ampeerituntimäärää. Vaihdoin takaisin normaalikokoiseen.

Mutta itse aiheeseen, ajomatka on aika lyhyt. Mutta 12,8V on kyllä ihan hyvä täyden akun varaus.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
En tiedä liittyykö mitenkään mihinkään, mutta itsekin ostin isoimman mahdollisen exiden, oli isompi kuin exiden luettelo edes tarjosi mutta kuitenkin mitoiltaan sopiva. Jotenkin se ei kuitenkaan oikein ollut hyvä, auto herjaili joskus käynnistyksessä ettei lataa, eli heräte jäi uupumaan ilman kaasuttelua. Oletan että ecu tai lataussäädin ei käsittänyt noin isoa ampeerituntimäärää. Vaihdoin takaisin normaalikokoiseen.

Mutta itse aiheeseen, ajomatka on aika lyhyt. Mutta 12,8V on kyllä ihan hyvä täyden akun varaus.
Jos on uudempi auto (esim. alle 10 vuotta vanha) niin moni auto vaatii sen, että testerillä kerrotaan autolle uuden akun ominaisuudet ja sen, että se on ylipäätänsä vaihdettu.

Auto tämän mukaan tekee muutoksia lataustehoon ja ylipäätänsä jännitteen hallintaan.
 

hege

Jäsen
Itsellä ollut ylläpitolaturi parissa viimeisessä polttomoottoriautossa kun niissä ollut myös Webasto akuntappajana ja monesti ajot ovat lyhyitä (varsinkin sähköauton tultua) ja kuitenkin Webastolle ollut talvisin käyttöä ja ajoajot suhteessa lämmitykseen turhan lyhyitä.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Jos on uudempi auto (esim. alle 10 vuotta vanha) niin moni auto vaatii sen, että testerillä kerrotaan autolle uuden akun ominaisuudet ja sen, että se on ylipäätänsä vaihdettu.

Auto tämän mukaan tekee muutoksia lataustehoon ja ylipäätänsä jännitteen hallintaan.
Asia on näin. Lisäksi nykyisen ekologisuuden aikakaudella se auto perhana ei edes lataa sitä akkua täyteen. Siinä kun säästää muutaman millilitran polttoainetta, kun ei turhaan pumppaa sinne energiaa. Tavallinen "fossiiliauto" pyrkii tässäkin hyödyntämään jarrutusenergiaa ja ottaa vain hidastettaessa laturista täydet tehot akun lataamiseen.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Jos on uudempi auto (esim. alle 10 vuotta vanha) niin moni auto vaatii sen, että testerillä kerrotaan autolle uuden akun ominaisuudet ja sen, että se on ylipäätänsä vaihdettu
Juu, ei ole näin uudesta autosta kyse, mutta osittain tietysti samasta asiasta, eli akun speksit ei täsmää ecun kanssa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
No niin, nyt perkele niitä järjen kumoavia syitä hommata joku järjetön ja täysin tunteenvallassa hankittu V8-monsteri, kiitos. Järki sanoo, että sijoita rahat. Tunne sanoo, että hommaa nyt jumalauta se kerran-elämässä-auto.

Tällä hetkellä alla muutaman tonnin Volvo, joka ajaa asiansa, mutta koskaanhan tuosta ei tiedä, mitä menee rikki. RAM tai Raptor kiikarissa, mutta eihän niissä oikeasti ole tolkkua ollenkaan. Ylläpitokulutkin jo kohtalaisia. Toisaalta, rahaa se vain on, ja rahat tuohon löytyisi.

Olisi helppoa, kun autoilu olisi itselleni vain paikasta toiseen liikkumista. Harmittavasti siihen vain liittyy itselläni helvetisti tunnetta. Selvennyksenä vielä, että Suomeen en siis harkitse tuollaista mörköä, vaan maahan, jossa bensalitra maksaa 0,50€/l.

On tää vaikeeta, hei!
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
No niin, nyt perkele niitä järjen kumoavia syitä hommata joku järjetön ja täysin tunteenvallassa hankittu V8-monsteri, kiitos. Järki sanoo, että sijoita rahat. Tunne sanoo, että hommaa nyt jumalauta se kerran-elämässä-auto.

Tällä hetkellä alla muutaman tonnin Volvo, joka ajaa asiansa, mutta koskaanhan tuosta ei tiedä, mitä menee rikki. RAM tai Raptor kiikarissa, mutta eihän niissä oikeasti ole tolkkua ollenkaan. Ylläpitokulutkin jo kohtalaisia. Toisaalta, rahaa se vain on, ja rahat tuohon löytyisi.

Olisi helppoa, kun autoilu olisi itselleni vain paikasta toiseen liikkumista. Harmittavasti siihen vain liittyy itselläni helvetisti tunnetta. Selvennyksenä vielä, että Suomeen en siis harkitse tuollaista mörköä, vaan maahan, jossa bensalitra maksaa 0,50€/l.

On tää vaikeeta, hei!
Jos ja kun sä asuit siellä valtameren takana, niin eikös siellä kaikilla ole vähintään V8? Eli kaupoille nyt siitä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Jos ja kun sä asuit siellä valtameren takana, niin eikös siellä kaikilla ole vähintään V8? Eli kaupoille nyt siitä.
Ongelma on just siinä, että tämä tauti paranee vain kaupoilla. Olen saanut taisteltua järkeä vastaan pitkään, mutta välillä oireet iskevät päälle aivan liian kovaa. Nyt taas on hirveä paine päällä ja autosivuja tullut selailtua, että pitäisi kai johonkin pussiin hengitellä välillä.

Kyllähän tää nyt näyttää auton vaihdon kannalta pahalta/hyvältä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Lapsellista toki kirjoitella joka toinen kuukausi tänne tällaisesta ensimmäisen maailman ongelmasta, mutta ongelma sekin. Ja olen myös lapsellinen. Ei kai tässä muutoin tällaista edes miettisi.

Pewkele.
 

sambersson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
No niin, nyt perkele niitä järjen kumoavia syitä hommata joku järjetön ja täysin tunteenvallassa hankittu V8-monsteri, kiitos. Järki sanoo, että sijoita rahat. Tunne sanoo, että hommaa nyt jumalauta se kerran-elämässä-auto.

Tällä hetkellä alla muutaman tonnin Volvo, joka ajaa asiansa, mutta koskaanhan tuosta ei tiedä, mitä menee rikki. RAM tai Raptor kiikarissa, mutta eihän niissä oikeasti ole tolkkua ollenkaan. Ylläpitokulutkin jo kohtalaisia. Toisaalta, rahaa se vain on, ja rahat tuohon löytyisi.

Olisi helppoa, kun autoilu olisi itselleni vain paikasta toiseen liikkumista. Harmittavasti siihen vain liittyy itselläni helvetisti tunnetta. Selvennyksenä vielä, että Suomeen en siis harkitse tuollaista mörköä, vaan maahan, jossa bensalitra maksaa 0,50€/l.

On tää vaikeeta, hei!
Hommaa se Hennesseyn modaama VelociRaptor niin varmasti pääset rahoistasi. Tosin riemusta (kauhusta) kiljuen.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
On tää vaikeeta, hei!

No ei pitäisi olla vaikeeta. Jos nyt on mahdollisuus ajaa tuollaista ilman talvirenkaiden vaihtoa, autoveroa, huolta ruosteesta ja halvalla bensalla niin pitäisi olla kaupoilla jo. Vai omatuntoko siellä häiritsee? Lyö sitä samusirkkaa nyt jo vasaralla päähän. Osta se järkevä auto sitten jos joskus palaat takaisin länsimaihin.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
No ei pitäisi olla vaikeeta. Jos nyt on mahdollisuus ajaa tuollaista ilman talvirenkaiden vaihtoa, autoveroa, huolta ruosteesta ja halvalla bensalla niin pitäisi olla kaupoilla jo. Vai omatuntoko siellä häiritsee? Lyö sitä samusirkkaa nyt jo vasaralla päähän. Osta se järkevä auto sitten jos joskus palaat takaisin länsimaihin.
No tässä on kyllä tunnejärkisiä syitä hyvä lista.
 
Ongelma on just siinä, että tämä tauti paranee vain kaupoilla. Olen saanut taisteltua järkeä vastaan pitkään, mutta välillä oireet iskevät päälle aivan liian kovaa. Nyt taas on hirveä paine päällä ja autosivuja tullut selailtua, että pitäisi kai johonkin pussiin hengitellä välillä.

Kunpa et olisi paljastanut asuinpaikkaasi - silloin olisimme voineet pettää itseämme bongaamalla tästä jo ensimmäisen merkin tulevasta keväästä!
Mutta siellähän taidat katsella ympäri vuoden kun cabrioletit purjehtivat pitkin bulevardia auringon paistaessa aina...
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kunpa et olisi paljastanut asuinpaikkaasi - silloin olisimme voineet pettää itseämme bongaamalla tästä jo ensimmäisen merkin tulevasta keväästä!
Mutta siellähän taidat katsella ympäri vuoden kun cabrioletit purjehtivat pitkin bulevardia auringon paistaessa aina...
Kuta kuinkin, tosin nyt on viileähkö +20. Aurinkoista aikaa on vuodessa kylläkin vajaa kolme kertaa enemmän, joten kyllä siinä ehtii avoautojakin nähdä.
---

Uusista autoista ei houkuttele kuin pari halvahkoa maasturia, ja uuteen avolavaan ei riitä rahat, puhutaan kuitenkin täälläkin sadan tonnin molemmin puolin hinnoista euroina. 2017 vuosimallin RAMin saa kuitenkin ilmastoiduilla penkeillä viisipaikkaisena 20 k€:lla, joku tuollainen olisi kiikarissa. Raptorit vähän kalliimpia. Tosin vähän kutittelisi myös Dodge Charger 2018-20 kieppeiltä.

Uusi kiinalainen olisi se järkevin ostos takuun vuoksi, mutta noissa ei kyllä ole sielua. Ja jälleenmyyntiarvo putoaa kuin Teslalla vuosi sitten. Toyotat taas pari vuotta vanhoina pitävät hintansa todella hyvin, V8 Land Cruiser valkoisena on täällä kansallisauto.
 

Liitteet

  • 20240908_071214.jpg
    20240908_071214.jpg
    1,2 MB · kertaa luettu: 79
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös