Viime talvena alkoi edellinen käynnistysakku olemaan finaalissa, ei muutaman päivän ulkomaan reissun jälkeen jaksanut paukkupakkasilla starttia pyörittää, niin ostin isoimman ja kalleimman mun autoon sopivan mitä kaupasta sai, ettei tarvitsisi vähään aikaan asiasta huolehtia. Exide oli merkki.
Työmatka on sen jälkeen ollut 15-22km, ja vähintään kerran kuussa tullut satojen kilsojen maantiereissu, joten mitään pätkäajoa ei pääasiassa ole harrastettu. Latausjännite mitattu yli 14 volttia.
Nyt ajattelin että ladataans huolenpitomielessä tänä talvena edes kerrankin laturilla täyteen, niin yllätyin kun lepojännite ennen latausta olikin vain jotain 12,35 V. Ja vielä enemmän yllätyin kun latauksen jälkeen täysi akku oli 12,8 V. Minusta noi on odotuksiin nähden aika huonoja numeroita vuoden vanhalle akulle. Vaikuttaako akun lämpötila niin paljon ikääntymiseen ja latauksen vastaanottoon? Ennen ajettiin vain lämpimästä tallista lämpimään talliin niin akut kesti ainakin 5 vuotta, mutta nykyään auto asuu kesät talvet taivasalla, paitsi tämä lataus ja sen jälkeinen täyden akun mittaus tallissa +5 asteessa.
Kannattaako seuraavaksi kuitenkin ostaa pienin, halvin ja paskin akku?