Autoiluketju

  • 3 341 738
  • 19 062

jäämies-70

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Die Mannschaft
Tuossa hetki sitten tuli vastaan instassa Kokkolan autohuollon Jessen video, jossa ilmoitettiin VW-konsernin tietomurrosta, jossa on vuotanut lähes miljoonan auton tiedot.
Käsittää vissiin uusien sähköautojen dataa, mitä niistä kerätään.
Toivottavasti tuo linkki toimii jonka tuohon yritin laittaa.

Kokkolan autohuolto Instagram
 
Viime talvena alkoi edellinen käynnistysakku olemaan finaalissa, ei muutaman päivän ulkomaan reissun jälkeen jaksanut paukkupakkasilla starttia pyörittää, niin ostin isoimman ja kalleimman mun autoon sopivan mitä kaupasta sai, ettei tarvitsisi vähään aikaan asiasta huolehtia. Exide oli merkki.

Työmatka on sen jälkeen ollut 15-22km, ja vähintään kerran kuussa tullut satojen kilsojen maantiereissu, joten mitään pätkäajoa ei pääasiassa ole harrastettu. Latausjännite mitattu yli 14 volttia.

Nyt ajattelin että ladataans huolenpitomielessä tänä talvena edes kerrankin laturilla täyteen, niin yllätyin kun lepojännite ennen latausta olikin vain jotain 12,35 V. Ja vielä enemmän yllätyin kun latauksen jälkeen täysi akku oli 12,8 V. Minusta noi on odotuksiin nähden aika huonoja numeroita vuoden vanhalle akulle. Vaikuttaako akun lämpötila niin paljon ikääntymiseen ja latauksen vastaanottoon? Ennen ajettiin vain lämpimästä tallista lämpimään talliin niin akut kesti ainakin 5 vuotta, mutta nykyään auto asuu kesät talvet taivasalla, paitsi tämä lataus ja sen jälkeinen täyden akun mittaus tallissa +5 asteessa.

Kannattaako seuraavaksi kuitenkin ostaa pienin, halvin ja paskin akku?
 

Eki25

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Vuosi on aika lyhyt aika tosiaan. Eihän ole mahdollista, että auto kuluttaa virtaa ja rasittaa akkua tavallista enemmän?
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Nyt ajattelin että ladataans huolenpitomielessä tänä talvena edes kerrankin laturilla täyteen, niin yllätyin kun lepojännite ennen latausta olikin vain jotain 12,35 V. Ja vielä enemmän yllätyin kun latauksen jälkeen täysi akku oli 12,8 V. Minusta noi on odotuksiin nähden aika huonoja numeroita vuoden vanhalle akulle
Eikös tuo ole täyden akun varaus kuitenkin? Eniwei, jos sun työmatka-ajosi on n. 20 km, niin ei nykyauto taida ihan hirveitä ladata tuolla ajolla. Kun akku tyhjenee muutenkin ilman ajoa on n. 1 Ah päivässä, niin suosittelen ylläpitolaturin asentamista ja auto roikassa kesät talvet. Muuten ostat uuden akun kolmen vuoden välein.
 

sambersson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kun akku tyhjenee muutenkin ilman ajoa on n. 1 Ah päivässä, niin suosittelen ylläpitolaturin asentamista ja auto roikassa kesät talvet. Muuten ostat uuden akun kolmen vuoden välein.
Tuollaista ylläpitolaturia en kyllä jaksaisi kikkailla, paitsi jos pitäisi jotain harrasteautoa ulkoiluttaa silloin tällöin. Käyttöautoon akku tarvittaessa. Saattaa se auto vaihtua useammin ja akku siinä mukana.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Tuollaista ylläpitolaturia en kyllä jaksaisi kikkailla, paitsi jos pitäisi jotain harrasteautoa ulkoiluttaa silloin tällöin. Käyttöautoon akku tarvittaessa. Saattaa se auto vaihtua useammin ja akku siinä mukana.
Mä arvostan kuitenkin sitä, että se auto käynnistyy tarvittaessa.
 

sambersson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mä arvostan kuitenkin sitä, että se auto käynnistyy tarvittaessa.
Juu totta kai, yleensä ne tuppaa oireilemaan aluksi.

Omassa kattilassa oli laturi paskana, joten toista viikkoa piti taloyhtiön pihalla kikkailla ylläpitolaturia. Aika veemäistä touhua pitemmän päälle.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Juu totta kai, yleensä ne tuppaa oireilemaan aluksi.

Omassa kattilassa oli laturi paskana, joten toista viikkoa piti taloyhtiön pihalla kikkailla ylläpitolaturia. Aika veemäistä touhua pitemmän päälle.
Ei toi mun mielestä oo mitään kikkailua. Letku irti lähtiessä ja kiinni palatessa. Vaiva täsmälleen samaa luokkaa kuin sisälämppärin käyttö.
 

sambersson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ei toi mun mielestä oo mitään kikkailua. Letku irti lähtiessä ja kiinni palatessa. Vaiva täsmälleen samaa luokkaa kuin sisälämppärin käyttö.
Mun piti ottaa aina konepelti auki ja jättää se raolleen latauksen ajaksi. Sieltä plus-pinni ja musta runkoon, akku takakopassa. Kaippa joku asentaja olisi voinut kytkeä siihen jonku plugin-himmelin.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Mun piti ottaa aina konepelti auki ja jättää se raolleen latauksen ajaksi. Sieltä plus-pinni ja musta runkoon, akku takakopassa. Kaippa joku asentaja olisi voinut kytkeä siihen jonku plugin-himmelin.
Siksi ehdotinkin, että asennuttaa sen laturin. Tuo on a) aavistuksen vaivalloista ja b) en tykkäisi pitää konepeltiä auki 24/7.
 

sambersson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Siksi ehdotinkin, että asennuttaa sen laturin. Tuo on a) aavistuksen vaivalloista ja b) en tykkäisi pitää konepeltiä auki 24/7.
Sama. Siksi menikin hermot enkä tykkää. Onneksi oli sentään oma sähkötolppa, mistä sai kokoajan virtaa, toisin kuin työmaalla piti parin tunnin välein käydä vääntämässä kelloa. Eipä silti, kyllä tämä jokatalvinen johtolämppäriruljanssi keljuttaa ilman ylppääkin. :D
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kannattaako seuraavaksi kuitenkin ostaa pienin, halvin ja paskin akku?
En tiedä liittyykö mitenkään mihinkään, mutta itsekin ostin isoimman mahdollisen exiden, oli isompi kuin exiden luettelo edes tarjosi mutta kuitenkin mitoiltaan sopiva. Jotenkin se ei kuitenkaan oikein ollut hyvä, auto herjaili joskus käynnistyksessä ettei lataa, eli heräte jäi uupumaan ilman kaasuttelua. Oletan että ecu tai lataussäädin ei käsittänyt noin isoa ampeerituntimäärää. Vaihdoin takaisin normaalikokoiseen.

Mutta itse aiheeseen, ajomatka on aika lyhyt. Mutta 12,8V on kyllä ihan hyvä täyden akun varaus.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
En tiedä liittyykö mitenkään mihinkään, mutta itsekin ostin isoimman mahdollisen exiden, oli isompi kuin exiden luettelo edes tarjosi mutta kuitenkin mitoiltaan sopiva. Jotenkin se ei kuitenkaan oikein ollut hyvä, auto herjaili joskus käynnistyksessä ettei lataa, eli heräte jäi uupumaan ilman kaasuttelua. Oletan että ecu tai lataussäädin ei käsittänyt noin isoa ampeerituntimäärää. Vaihdoin takaisin normaalikokoiseen.

Mutta itse aiheeseen, ajomatka on aika lyhyt. Mutta 12,8V on kyllä ihan hyvä täyden akun varaus.
Jos on uudempi auto (esim. alle 10 vuotta vanha) niin moni auto vaatii sen, että testerillä kerrotaan autolle uuden akun ominaisuudet ja sen, että se on ylipäätänsä vaihdettu.

Auto tämän mukaan tekee muutoksia lataustehoon ja ylipäätänsä jännitteen hallintaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös