Uusissa Tesloissa on 1020 hevosvoimaa. Eihän nuo nyt voi olla samanlaisia hevosia kuin polttomoottoriautossa?
Jos jossain bensa-autossa olisi 1020 hevosvoimaa, se on normi ihmiselle todella vaikea, ellei täysin mahdoton ajettava liikenteessä.
Ja näitä Tesloja kuitenkin ostaa insinöörit, naiset ja vanhukset.
Tuollaisella olen kolmisen tuhatta kilsaa ajellut, kesällä ja talvella. Plaid on todella kesy pintakaasulla, ei niistä tehoista ole tietoakaan ennen kuin polkimen runttaa todella syvälle. Tehoista ei suoraan sanottuna normaaliajossa tiedä yhtään mitään vaikka ajelisi tehokkain moodi päällä.
Kaasua syvemmällekin painettaessa voima tulee niin, ettei se ole millään tavalla vaarallista. Ei yllätä kuskia millään tavalla vaikka kaasu pohjassa meneekin sitten aivan tajuttoman kovaa ja tilannenopeudet karkaavat kyllä huomaamatta käsistä. Vaatii joka tapauksessa kuskilta yritystä. Sähköiset nannyt ovat ilman track modea sellaiset, että hanskasta tuota ei saa lähtemään. Liikaa kiihdyttelemällä pääsee kyllä helposti tilanteeseen jossa keraamisiltakin jarruilta joutuu tosissaan pyytämään työntekoa.
Uskaltaisin sen enempää empimättä antaa tuollaisen puolisolle ajoon, juuri kortin saaneelle juniorillekin kunhan itse saan olla rajoittimena vieressä. Jos ei lähde motarin rampilla polkemaan, ei kuskilla ole hajuakaan miten rajusti repivä laite alla on.
Hevosista vielä, jenkit ajoivat tarkassa napadynossa tuollaisesta yli 1100hp pyörännavoista. Kuivallakin asfaltilla menoa rajoittava tekijä on tehojen sijaan neljän pyörän pito, reilusti 100kmh toiselle puolelle asti. Eteenpäin vievänä voimana ihan yhtä kireitä hevosia kuin polttomoottoriautossa, mutta normaalissa ajossa ei poikkea juuri mitenkään 300 heppaisesta nelivetoisesta sähköautosta.