Autoiluketju

  • 3 190 863
  • 18 516

hege

Jäsen
@Milles Mortenson Minulla ollut muutaman kerran vuokralla (Ruotsissa) tuollainen Talisman ja ne kokemukset olleet ihan positiiviset mutta tosiaan pisin pätkä oli joku kahden viikon ja sitten pari muutaman päivän vuokrausta ja tosiaan joskus 5 vuotta sitten.
Vuokraamon autot oli hyvin varusteltuja ja autosta tuli ihan sellainen hyvä fiilis kun sillä ajoi jopa siinä määrin, että itse aikanaan vähän niitä vilkuilin itselleni mutta silloin tarjonta ei oikein osunut kohdalle Suomessa ja sitten koronan myötä ajotkin väheni.
 

444

Jäsen
Näköjään nämä anoppilassa vierailut päättyvät keskimäärin joka toinen kerta hinausauton lavalle. Tällä kertaa matka päättyi oman kylän keskustaan, kun akku ei enää latautunut, eikä auto näin ollen halunnut enää käynnistyä. Eikä ottanut buusteristakaan enää virtaa. Hinausautoyrittäjän silmäpusseista näki, että töitä on riittänyt; kuulemma muutaman tunnin pätkiä ehtii toisinaan nukkua. Nyt totesi, että jättää auton lämpimään halliin yöksi ja lataa korkeajänniteakun, niin josko sillä tokenisi. Jos ei, niin sain ihan valita hyvistä vaihtoehdoista: auto viedään joko Kajaaniin tai Kuopioon. Täytyy sanoa, että tuo Autoliiton jäsenyys on tullut monena vuonna huomattavan kannattavaksi, etenkin täällä Pohjois-Karjalan korvessa, kun pelkät hinausreissut sijaisautosta puhumattakaan olisivat tulleet moninverroin kalliimmaksi. Onhan tuossa nykyisessäkin kinnerissä joku liikkuvuusturva olemassa, mutta vähän hyödyttömäksi jää, kun palveluun ei tunnu pääsevän edes läpi. No, jäädään odottamaan vielä korjauslaskua (jos ei pelkkä lämpöhoito auta), koska tämäkään vika tuskin menee takuuseen, because of reasons. Onneksi ei ole mitään aikataulua ja työt voi hoitaa täältäkin, ja vasta lauantaina pitäisi olla Turussa.
Yön yli lämpöhoitoa ja aamulla korkeajänniteakulle virtaa, ja jälleen lähti kuin palmun alta liikkeelle.
Škodan maahantuonnissa työskentelevä kaveri tosiaan mainitsi, että näiden kanssa on ollut luvattoman paljon ongelmia tänä talvena, kun on ollut ”poikkeuksellisen” kylmää. Polttomoottori ottaa ilmeisesti käynnistysvirran korkeajänniteakusta eikä tuosta 12V akusta, joten jos tuo iso akku on päässyt kovin tyhjäksi ja kovin kovin kylmäksi, niin autohan ei liikahda mihinkään. Aiemmin mulla ei ole ollut tätä ongelmaa, kun auton on saanut lataukseen kotipihassa, mutta täällä sitä mahdollisuutta ei ole, ja ajotkin ovat viimeisen viikon verran olleet yhtä poikkeusta lukuun ottamatta kevyttä nurkkapyörittelyä. Eikä tuolla pidemmälläkään reissulla iso akku latautunut, joten seuraus oli tämä. No onneksi ei tarvinnut lähteä huoltoon asti tällä kertaa. Ehkä näitä jonain päivänä suunnitellaan myös pohjoisen olosuhteisiin sopivammiksi, vaikka markkina toki onkin kovin pieni.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Meinasi mennä taas aivot solmuun, kun Tekniikan Maailmassa oli seuraava kappale (tummennus minun):
"Aakkosjärjestyksessä ensimmäinen polttomoottorilla varustettu eli tankattava osanottaja on Honda CR-V. Hondalla olisi ollut tarjolla myös pienempi uutuus eli ZR-V, mutta ennakoitujen myyntilukujen valossa CR-V on kiinnostavampi. Myydyimmäksi versioksi arvioitiin lataushybridi, joka on aina etuvetoinen. Täyshybridiversion saisi myös nelivetoisena."

Onko tämä termistö nyt ihan kosher? Ymmärrän että Honda itse voi käyttää vaikka mitä termejä, mutta väitän, että kuluttajalle tuossa syntyy mielikuva, että täyshybridi on jotenkin enemmän tai parempi kuin lataushybridi, vaikka käytännössä asia on päinvastoin. Tai siis lataushybridihän on myös täyshybridi, mutta sitä pystyy myös lataamaan verkkovirralla? Voi olla tietysti muitakin eroja näiden mallien kesken.
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF
Myydyimmäksi versioksi arvioitiin lataushybridi, joka on aina etuvetoinen. Täyshybridiversion saisi myös nelivetoisena."

Onko tämä termistö nyt ihan kosher?
Eihän tuossa lauseessa ole mitään järkeä. Kyllä minun mielestäni ladattava hybridi on enemmän "täyshybridi" kuin se pelkkä lisäakullinen MHEV ajoneuvo.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Eihän tuossa lauseessa ole mitään järkeä. Kyllä minun mielestäni ladattava hybridi on enemmän "täyshybridi" kuin se pelkkä lisäakullinen MHEV ajoneuvo.
Nuo on termit joita Honda itse käyttää, (motiivit varmastikin kaupalliset):
Mutta että TM käyttää niitä myös ja vielä noin rinnakkain niin ihmettelen vähän.
 

juizzi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaPKo
Jostakin syystä en koskaan nää sähköautojen kaahaavan, tai edes lähtevän varsinaisen liukkaasti liikennevaloista. En tiedä miten muiden observaatiot. Mitenhän nuo näyttäytyvät tilastoissa sitten vs. polttikset?
Okei. Ainakin Pääkaupunkiseudulla Teslat lähtevät valoista ja ajavat muutenkin kuin Audit tai Bemmit pahimmillaan.

Itelleni on BMW 530 GT xda. Välillä tulee valoissa haastoja mutta yritän olla asiallisesti. Teslojen kanssa on luonnollisesti turhaa useimmiten lähteä kisaamaan.
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF
Okei. Ainakin Pääkaupunkiseudulla Teslat lähtevät valoista ja ajavat muutenkin kuin Audit tai Bemmit pahimmillaan.

Itelleni on BMW 530 GT xda. Välillä tulee valoissa haastoja mutta yritän olla asiallisesti. Teslojen kanssa on luonnollisesti turhaa useimmiten lähteä kisaamaan.
Ei tunnu olevan Oulussa tapa. Voitan aina valoista lähdön omalla nelikko 330e Bemarilla ;-)

Paljon tuntuu olevan tuotakin i4 M50 vehjettä liikenteessä ainakin täällä ja nuokin ajelee kuin mummot. Siis miettikää joku laittaa 80k tollaiseen autoon ja sit ajelee sillä kuin Corollalla.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Voitan aina valoista lähdön omalla nelikko 330e Bemarilla ;-)
Nämä amispoikien tunnetuksi tekemät kisat olisivat yleensä reilumpia, jos vastapuoli tietäisi osallistuvansa kiihdytyskisaan.
 

doppelgänger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Ei tunnu olevan Oulussa tapa. Voitan aina valoista lähdön omalla nelikko 330e Bemarilla ;-)

Paljon tuntuu olevan tuotakin i4 M50 vehjettä liikenteessä ainakin täällä ja nuokin ajelee kuin mummot. Siis miettikää joku laittaa 80k tollaiseen autoon ja sit ajelee sillä kuin Corollalla.

Itse juuri laitoin i4 m50 tilaukseen. Saa nähdä millainen corolla-kuski itsestä kuoriutuu. Kai sitä joutuu muutamat kisat valoista ottamaan.

Matka-ajohan on mukavaa comfortilla tai ecolla. Paljon nytkin tulee MB GLC:llä ecoiltua pitkässä matkassa vaikka tehot rajusti leikkautuukin ennen kickdownia.
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF
Paljon nytkin tulee MB GLC:llä ecoiltua pitkässä matkassa vaikka tehot rajusti leikkautuukin ennen kickdownia.
Juu sama homma tossa mun 3-sarjalaisessa. "Eco Pro" ajomodessa kyllä melkoinen lapanen, melkein täytyy aina Sportille kääntää, että ohitukset sujuu jouhevammin maantiellä.
 

mikulii

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät #24
Laitetaan tännekki vinkki ylös jos joku pakkasilla törmää vastaavaan näiden adblue vehkeiden kanssa. Tuossa parisen viikkoa sitten alkoi moottorin vikavalo palamaan ja ei muutakuin testerille vikakoodin lukuun. Virhe tuli takimmaisesta nox-anturista. Soittelin pariin paikkaan, joista toinen sanoi, että ei muutakuin vaihtoon, mitään muuta ei kuulemma voi tehdä (Hinta 850e). Toinen kertoi vaihtomahdollisuuden lisäksi, että voi johtua siitä, että adblue neste olisi kristallisoitunut putkeen ja vetänyt sen tukkoon, eikä sitä myöten noxille asti pääsisi adblue neste. Eli tarkistaisivat tuon ennenkuin vaihtavat anturin. (Selvittely ~350e ja vaihto reilusti yli tonnin, koska osa maksoi heillä 1150e) Käytettiin tutulla tuota adblue johtoa auki mikä putkeen kiinnittyy ja ihan tukossahan se oli. Ei muutakuin tukko auki, johto takasi kiinni ja vikakoodit tyhjäksi. Nyt muutama päivä ajeltu ilman samaa ongelmaa.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Laitetaan tännekki vinkki ylös jos joku pakkasilla törmää vastaavaan näiden adblue vehkeiden kanssa.

Paikallisen korjaamon piha on ollut autoa piukassa pakkasten ajan. Kuulemma parhaana yönä hinuri oli tuonut kolme uutta autoa pihaan mitään kysymättä. Kyselin, että mitä vikaa niissä yleensä on ja kuulemma tasan kahdenlaista, joko akku tai AdBlue.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Adblue on yksi perse. Väittäisin, että raskaassa kalustossa suurin yksittäinen remontinaiheuttaja.

Eikä sitä talvella saa mistään, kun jäätyy jo d-mittarien tankkeihin.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Hyvin on kusi toiminut. Ainoana ongelmana on auton käsky lisätä kusta säiliöön seuraavan 2400 km sisään, mutta koitin taannoin lisätä ja selkeästi jäätyi npkka pakkasella lisätessä umpeen, kun lorotti ensimmäisen litran jälkeen kuset auton kylkeä vasten kuin eläkeläinen puntilleen. No, eiköhän tässä tulevilla pikkupakkasilla koiteta loput lorottaa perille asti. Akku on toiminut ihanasti, vaikka webastoa tulee huudatettua melkoisen usein.
 

Straight Edge

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Leafs, Jokerit
Näin on Superskooda palautettu leasingyhtiöön, ja olen ekan kerran ilman autoa sitten vuoden 2002. Uudet työt ovat sitten pääasiassa toimistotöitä, eikä niihin kuulu autoetua. Tarkoitus olisi pyöräillä & käyttää julkisia, ja tietty joskus ruinata autoa vaimolta.

Ja heti iski kriisi kun pääsin himaan, vaimo onkin mennyt autolla töihinsä enkä mä pääsekään Petikkoon ladulle tuosta vaan Perkele.
 
Adblue on yksi perse. Väittäisin, että raskaassa kalustossa suurin yksittäinen remontinaiheuttaja.

Eikä sitä talvella saa mistään, kun jäätyy jo d-mittarien tankkeihin.
Kannattaa kokeilla, tai sanoa kuljettajille, että pitää sitä adblue säiliötä mahdollisimman täynnä, eikä varsinkaan jättää seisomaan esimerkiksi viikonlopuksi vajaalla tankilla. Ihan kesät talvet mutta varsinkin kovilla pakkasilla. Kun se on täynnä, niin se ei pääse kiteytymään säiliön seinämiin koska kun ne kiteet sieltä lähtee liikenteeseen seuraavalla tankkauksella, niin ne tukkii a) imuputken b) syöttömoduulin c) suuttimen (noin 90% ongelmista on joku näistä). Ja vähän riippuen säiliön lämmitysjärjestelmästä niin voi tukkia senkin, eli kiteytyy lämmitysputkien/-kennon ympärille ja se ei jaksa sitä sulattaa pakkasella, jos on päässyt jäätymään Adblue and we have a problem. Väitän että jää monta turhaa euroa työntämättä korjaamolle. Toki se heille on erittäin hyvä bisnes kun voi laittaa vaan uutta osaa tilalle ja asiakas maksaa (yleensä turhasta) työstä ja osat katteineen. Ainakin tuttujen liikennöitsijöiden/asiakkaiden ongelmat ovat hävinneet kyseisellä toimenpiteellä olemattomiin.

Tokihan siinä se ongelma onkin, kun sitä ei monestakaan paikasta kovilla pakkasilla saa, kuten sanoit. Ehkä jonnekin hallin nurkkaan tonnin IBC talveksi pakkasia varten? On vielä 30% halvempaakin kuin mittarilla. Täällä Karjalassa moni autoilija ottaa talveksi hallille kontillisen adblueta juurikin siitä syystä, ettei täältä kovilla pakkasilla monestikaan saa sitä mittarilta.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
@Heimopäällikkö, nuuka johtaja on pitänyt jo pitkään hallin nurkalla omaa adblue-varastoa.

Suomi vain on pitkä maa, eikä osa kalustosta käy pitkään aikaan asemapaikkakunnalla, niin välillä on pakko yrittää tankata maailmalla. Pitkän maan toinen kurja puoli kalustolle on, että illalla pohjoisesta lähtiessä voi olla -35 ja aamupäivällä etelässä -7. Ei ole ihan optimi tekniikalle moinen vaihtelu.
 

12961

Jäsen
Uusissa Tesloissa on 1020 hevosvoimaa. Eihän nuo nyt voi olla samanlaisia hevosia kuin polttomoottoriautossa?

Jos jossain bensa-autossa olisi 1020 hevosvoimaa, se on normi ihmiselle todella vaikea, ellei täysin mahdoton ajettava liikenteessä.

Ja näitä Tesloja kuitenkin ostaa insinöörit, naiset ja vanhukset.
Tuollaisella olen kolmisen tuhatta kilsaa ajellut, kesällä ja talvella. Plaid on todella kesy pintakaasulla, ei niistä tehoista ole tietoakaan ennen kuin polkimen runttaa todella syvälle. Tehoista ei suoraan sanottuna normaaliajossa tiedä yhtään mitään vaikka ajelisi tehokkain moodi päällä.

Kaasua syvemmällekin painettaessa voima tulee niin, ettei se ole millään tavalla vaarallista. Ei yllätä kuskia millään tavalla vaikka kaasu pohjassa meneekin sitten aivan tajuttoman kovaa ja tilannenopeudet karkaavat kyllä huomaamatta käsistä. Vaatii joka tapauksessa kuskilta yritystä. Sähköiset nannyt ovat ilman track modea sellaiset, että hanskasta tuota ei saa lähtemään. Liikaa kiihdyttelemällä pääsee kyllä helposti tilanteeseen jossa keraamisiltakin jarruilta joutuu tosissaan pyytämään työntekoa.

Uskaltaisin sen enempää empimättä antaa tuollaisen puolisolle ajoon, juuri kortin saaneelle juniorillekin kunhan itse saan olla rajoittimena vieressä. Jos ei lähde motarin rampilla polkemaan, ei kuskilla ole hajuakaan miten rajusti repivä laite alla on.

Hevosista vielä, jenkit ajoivat tarkassa napadynossa tuollaisesta yli 1100hp pyörännavoista. Kuivallakin asfaltilla menoa rajoittava tekijä on tehojen sijaan neljän pyörän pito, reilusti 100kmh toiselle puolelle asti. Eteenpäin vievänä voimana ihan yhtä kireitä hevosia kuin polttomoottoriautossa, mutta normaalissa ajossa ei poikkea juuri mitenkään 300 heppaisesta nelivetoisesta sähköautosta.
 
Viimeksi muokattu:

YamahaGPR

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ihan oikeasti vaimoni puolesta tässä kyselen (punnitsee työsuhdeautolla jatkamista tai oman hommaamista).

Tuolla Mobile.de sivustolla rupeaa Tesla 3 mallia olemaan aika laajasti jo alle 30.000 € myynnissä.

Oliko se niin, että vuosimallista 2021 ja uudemmista ei joudu Suomessa maksamaan mitään autoveroa?

Jos kuvitellaan, että auto siellä 30.000 euroa ja kuljetuksen tänne jättää laskelmista niin mitä suuruusluokkaa ne kulut tähän kyseiseen ostokseen olisi ennen kuin auto Suomen rekistererissä laillisesti?

Kiitos jeesistä!
 

12961

Jäsen
Ihan oikeasti vaimoni puolesta tässä kyselen (punnitsee työsuhdeautolla jatkamista tai oman hommaamista).

Tuolla Mobile.de sivustolla rupeaa Tesla 3 mallia olemaan aika laajasti jo alle 30.000 € myynnissä.

Oliko se niin, että vuosimallista 2021 ja uudemmista ei joudu Suomessa maksamaan mitään autoveroa?

Jos kuvitellaan, että auto siellä 30.000 euroa ja kuljetuksen tänne jättää laskelmista niin mitä suuruusluokkaa ne kulut tähän kyseiseen ostokseen olisi ennen kuin auto Suomen rekistererissä laillisesti?

Kiitos jeesistä!

Riippuu miten paljon uskallat luottaa auton kuntoon ja ottaa riskiä. Takuunalaisen auton uskaltaisin merkkiliikkeestä ostaa näkemättäkin, jolloin ei tarvitse Saksan päässä apumiestä katsomaan autoa paikan päälle.

Näitä palveluntarjoajiakin löytyy, jotka käyvät paikan päällä auton läpi.

Kolme Jahreswagenia olen tuonut niin, että kaupat on tehty etänä ja sovittu kuljetusfirman kanssa nouto ja toimitus Hankoon. Paperihommat ja katsastus Suomessa on helppo hoitaa itse eikä niistä kannata maksaa kenellekään ylimääräistä. Kasko kannattaa laittaa voimaan ennen kuin auto lähtee kuljetukseen.
 

YamahaGPR

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
BMW 330E

Vaimolle tarjottiin tuollaista työsuhdeautoa.

Mahtuuko tuollaiseen bemuun takapenkille sanotaan 180-185 cm henkilö istumaan ilman että on polvet suussa?
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF
BMW 330E

Vaimolle tarjottiin tuollaista työsuhdeautoa.

Mahtuuko tuollaiseen bemuun takapenkille sanotaan 180-185 cm henkilö istumaan ilman että on polvet suussa?
G20 330e allekirjoittaneella ja ei pitäisi kyllä olla ongelmia. Ihan kohtuullisen kokoinen autohan tuo on, ei mikään kauppakassi, ainakaan eurooppalaisella standardilla. Toki jos edessä on 200cm matkustaja niin sitten voi olla jo jalkatila vähissä.

Hybridiakusto tuossa taitaa olla ns. peräkontissa, joten lattiakorkeus on ihan normi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös