Autoiluketju

  • 3 192 740
  • 18 516

Flinck

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks
Meillä on ainoana autona 2014 Octavia ja kärryn piuhan kun tökkää paikalleen niin takatutkat menee pois päältä ja näyttökin kertoo että kärry on perässä. Samoin teki edellisen duunin Transporterit. Olivat silloin uusia ja vuosi oli jotain 2017. Jännä jos ovat uudemmista moisen ominaisuuden hukanneet, ennemmin tulis mieleen joko paskapuhe, jälkiasennettu koukku ilman oikiaa koodausta tai huonosti paikallaan oleva kärryn piuha.
 

hege

Jäsen
Jos peräkärryn pistokeen ja auton pistokkeen välissä joutuu käyttämään sitä 13/7 adapteria niin helposti uudemmissa autoissa saa aikaan mystisiä hälyjä vaikka kaikki olisi ihan oikein koodattu ja tehty.
 

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, HIFK, Arsenal
Uusissa Tesloissa on 1020 hevosvoimaa. Eihän nuo nyt voi olla samanlaisia hevosia kuin polttomoottoriautossa?

Jos jossain bensa-autossa olisi 1020 hevosvoimaa, se on normi ihmiselle todella vaikea, ellei täysin mahdoton ajettava liikenteessä.

Ja näitä Tesloja kuitenkin ostaa insinöörit, naiset ja vanhukset.
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF
Jos jossain bensa-autossa olisi 1020 hevosvoimaa, se on normi ihmiselle todella vaikea, ellei täysin mahdoton ajettava liikenteessä.
Kait noissa on naurettavan hyvät luistonestot ja muut turvamekanismit. Ei taida jossain Teslan chill-modessa ihan tuota tehoa antaa läpi? Mitä itse ajellut Tesla kolmosta joskus, niin eihän noita saa edes jäällä sutimaan tai sivuluisuun vaikka yrittäisi. Ei siinä että uusia polttiksiakaan kaikki turvaominaisuudet päällä.
Ja näitä Tesloja kuitenkin ostaa insinöörit, naiset ja vanhukset.
Toisaalta ei taida jokainen Irma ja Tauno ajaa 150 000 euron Plaidilla? Karvalakeissa se perus kuolevainen 300 heppaa.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Tehon kehitys on kyllä hurjaa. Aikanaan kun sain kortin, niin 200 hevosvoimainen auto oli tehokas, eikä sellaisia ollut joka nurkassa. Vääntö on noussut sähkön myötä tietysti vielä hurjemmin.

Minäkin olen Teslan Performance mallia ajanut, ja olihan se voima aivan älytön. Jumalauta kun se lähti työntämään samantien. Jopa vähän pelottava auto tuon tehon takia. Vaikka toki tiedostan, että ei sillä tehokkaimmalla moodilla tarvitse jatkuvasti ajaa.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Tehon kehitys on kyllä hurjaa. Aikanaan kun sain kortin, niin 200 hevosvoimainen auto oli tehokas, eikä sellaisia ollut joka nurkassa. Vääntö on noussut sähkön myötä tietysti vielä hurjemmin.

Minäkin olen Teslan Performance mallia ajanut, ja olihan se voima aivan älytön. Jumalauta kun se lähti työntämään samantien. Jopa vähän pelottava auto tuon tehon takia. Vaikka toki tiedostan, että ei sillä tehokkaimmalla moodilla tarvitse jatkuvasti ajaa.
Pistää sitten miettimään, kun näitä sähköautoja pyritään kuitenkin ihmisille isommassa kuvassa myymään juuri ilmastoasioiden ja ekologisuuden kautta, että miten tarpeellisia nämä ihan tolkuttomat tehot näissä sähkö- ja hybridiautoissa ovat, ja kuinka paljon ne sitten loppujen lopuksi käytännössä syövät tätä hyötyä mikä näistä teoriassa pitäisi tulla? Kyllä kai se polkimen painaminen lattiaan sähköautossakin lyhentää rangea siinä missä polttiksessakin.

Kun tehdään näitä laskelmia, että "näin paljon ekologisempi sähköauto on", niin nehän tehdään tietenkin joko sillä optimikulutuksella tai sitten jollakin keskivertokulutuksella, mutta mikä sitten on todellisuus? Tuossa juuri juttelin jokunen viikko sitten työkaverin kanssa, joka hankki kesällä T8-Volvon, ja hän sanoi että ei ole pitkiin aikoihin minkään auton kanssa ollut noin suuri kulutus ja polttoainelaskut, vaikka teoriassa tuon auton kulutus pitäisi olla pieni. Mutta kaveri tunnusti, että kun autossa on hyvin runtua, niin ei vaan yksinkertaisesti malta ajaa siististi vaan sitä tehoa tulee sitten käytettyä koko ajan.
 

Hockey#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Pistää sitten miettimään, kun näitä sähköautoja pyritään kuitenkin ihmisille isommassa kuvassa myymään juuri ilmastoasioiden ja ekologisuuden kautta, että miten tarpeellisia nämä ihan tolkuttomat tehot näissä sähkö- ja hybridiautoissa ovat, ja kuinka paljon ne sitten loppujen lopuksi käytännössä syövät tätä hyötyä mikä näistä teoriassa pitäisi tulla? Kyllä kai se polkimen painaminen lattiaan sähköautossakin lyhentää rangea siinä missä polttiksessakin.
Jos ajatellaan, että autovalmistajat olisivat noin naiiveja ja tekisivät autoja vain ekologisuus edellä, niin ostajia ei olisi kuin kourallinen. Olisi silkkaa typeryyttä markkinoida vain yhdellä teemalla, kun auton sähköinen voimalinja kuitenkin tarjoaa paljon muutakin. Näillä tehoilla saadaan paljon muitakin kiinnostuneita sähköautoilun pariin ja sitä kautta puhumaan ekologisuuden puolesta.

Sähköautojen ekologisuus onkin sitten kokonaan toinen tarina, mutta siitä ei itselläni ole tarpeeksi tietoa.
 

Tuamas

Jäsen
Kun tehdään näitä laskelmia, että "näin paljon ekologisempi sähköauto on", niin nehän tehdään tietenkin joko sillä optimikulutuksella tai sitten jollakin keskivertokulutuksella, mutta mikä sitten on todellisuus? Tuossa juuri juttelin jokunen viikko sitten työkaverin kanssa, joka hankki kesällä T8-Volvon, ja hän sanoi että ei ole pitkiin aikoihin minkään auton kanssa ollut noin suuri kulutus ja polttoainelaskut, vaikka teoriassa tuon auton kulutus pitäisi olla pieni. Mutta kaveri tunnusti, että kun autossa on hyvin runtua, niin ei vaan yksinkertaisesti malta ajaa siististi vaan sitä tehoa tulee sitten käytettyä koko ajan.

Hybridit ovat välivaihe, joka ei varsinkaan työsuhdekäytössä todennäköisesti laske päästöjä niin paljoa kuin viralliset päästölukemat näyttävät, kun käyttäjällä ei ole insentiiviä käyttää autoa sähköllä ja hybridien matalan verotusarvon takia on insentiivi ottaa tehokas auto. Lisäksi hybrideissä yhdistyy sähköautojen ja polttisten huonoja puolia, kun on molemmat tekniikat mukana ajossa koko ajan.

Sähköpuolella taas siinä on huomioitava muutama seikka, eli sekä sähkömoottorien valtavasti polttomoottoria parempi hyötysuhde, että se, että suurin osa sähköautoista on ihan siellä normitehoissa (sinänsähän hyvin tehokas sähkömoottori on huomattavasti halvempi ja yksinkertaisempi rakentaa vs. normaali sähkömoottori, kuin toteuttaa polttomoottoreilla vastaava kombo) ja esimerkiksi Teslan tehomallit ovat poikkeus markkinassa, siinä missä aiemmin vaikkapa BMW:n M-sarja.

Ja tokihan sähköauton elinkaaripäästöissä korostuu se, miten sähköautossa käytettävä sähkö tuotetaan.
 

Rautanaamio

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, New Jersey Devils
Uusissa Tesloissa on 1020 hevosvoimaa. Eihän nuo nyt voi olla samanlaisia hevosia kuin polttomoottoriautossa?

Jos jossain bensa-autossa olisi 1020 hevosvoimaa, se on normi ihmiselle todella vaikea, ellei täysin mahdoton ajettava liikenteessä.

Ja näitä Tesloja kuitenkin ostaa insinöörit, naiset ja vanhukset.

Eivät ne olekaan. Niistä puuttuu sielu. Joku Toyotan rivi6 2jz ja nuo tehot on jotain aivan muuta.

Totta puhuttaessa, älyttömät tehot nykyisissä sähköissä ja veto on välitön. On tullut ajettua ja oltua kyydissä. Ei se silti iske samalla tavalla, kuin 9500 rpm..
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF
Ja huippunopeus rajoitettu usein lukemiin, jotka Fiat Unokin saattaisi ylittää (jos tie, uskallus ja kuulosuojaimet antaa periksi).
Juu sama noissa uusissa Volvoissa, myös hybrideissä. Jotain 400 heppaa ja 4s sataseen, mutta huippunopeus jotain 160-180kmh :D Varmaan joku Volvon kaivurin vaihdelaatikko laitettu sisään.
 

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Vaikka sähköautoissa voi olla tosi paljon tehoa niin normaalisti ajaessa erittäin tehokkaalla sähkömoottorilla varustettu auto ei kuluta se enempää kuin tehottomampikaan samoissa nopeuksissa, toisin kuin vaikka joku iso V12 verrattuna pikkumoottoriin.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Skoda, simply Clever jne. Vittu mitä paskaa sanon minä. Talvi yllätti taas, vähän sato lunta, niin taas herjaa Line Assist ja Front assist vaikka lunta ja jäätä ei mielestäni ole "antureissa". Myös tuulilasin yläosa puhdas.
Samaa paskaa taas tiedossa kunnes jossain vaiheessa alkaa taas toimia. Ei aina auta, että on edes ollut tallissa jne.

Muuten hyvä auto ajaa, tykkään kyllä. 2.0 diesel tomaatti Suberb
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Skoda, simply Clever jne. Vittu mitä paskaa sanon minä. Talvi yllätti taas, vähän sato lunta, niin taas herjaa Line Assist ja Front assist vaikka lunta ja jäätä ei mielestäni ole "antureissa". Myös tuulilasin yläosa puhdas.
Samaa paskaa taas tiedossa kunnes jossain vaiheessa alkaa taas toimia. Ei aina auta, että on edes ollut tallissa jne.

Muuten hyvä auto ajaa, tykkään kyllä. 2.0 diesel tomaatti Suberb
Kuulostaa kyllä hyvin tutulta. Harvinaisen paskasti suunniteltu tuo koko systeemi noissa kun aika olematon lumi-/räntäsade saa tuon etututkan sekaisin, se maski tuntuu oikein keräämällä keräävän sen sohjokerroksen pintaansa. Ja sitten kun tuon tutkan tukkeutuminen lyö vielä koko vakkarin (ja kaikki muutkin avustimet) pois päältä. Vaikka muuten ihan hyvä auto tuo Superb, niin ei ole kyllä ikävä jäänyt noiden ärsyttävien ominaisuuksien takia.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Kuulostaa kyllä hyvin tutulta. Harvinaisen paskasti suunniteltu tuo koko systeemi noissa kun aika olematon lumi-/räntäsade saa tuon etututkan sekaisin, se maski tuntuu oikein keräämällä keräävän sen sohjokerroksen pintaansa. Ja sitten kun tuon tutkan tukkeutuminen lyö vielä koko vakkarin (ja kaikki muutkin avustimet) pois päältä. Vaikka muuten ihan hyvä auto tuo Superb, niin ei ole kyllä ikävä jäänyt noiden ärsyttävien ominaisuuksien takia.

Nytkin koko nokka on puhdas, tai niin mä sen "tulkitsen". Se etu neliö on puhdas, rimoituksen välissä nyt vähän lunta, mutta hyvin vähän. Ei todellakaan pitäisi vaikuttaa yhtään. Tiedän kyllä milloin nokka on tukossa ja milloin ei.

Eniten ärsyttää juuri tuo kun vakkari ei toimi, tulee ajettua aika paljon matka-ajoa, joten siinä kaipaisin sitä.
Edellisessä Suberb:ssä ei tota ongelmaa ollut, tää on ollu n. 2 kk ja kilsoja tainnu tulla n. 16 tkm. Joka kerta alkanut temppuilla kun on vähän lunta satanut.

Ei tuon hintaluokan autoissa pitäisi tuollaista ongelmaa olla. Auto vuosimallia 21
 

444

Jäsen
Näköjään nämä anoppilassa vierailut päättyvät keskimäärin joka toinen kerta hinausauton lavalle. Tällä kertaa matka päättyi oman kylän keskustaan, kun akku ei enää latautunut, eikä auto näin ollen halunnut enää käynnistyä. Eikä ottanut buusteristakaan enää virtaa. Hinausautoyrittäjän silmäpusseista näki, että töitä on riittänyt; kuulemma muutaman tunnin pätkiä ehtii toisinaan nukkua. Nyt totesi, että jättää auton lämpimään halliin yöksi ja lataa korkeajänniteakun, niin josko sillä tokenisi. Jos ei, niin sain ihan valita hyvistä vaihtoehdoista: auto viedään joko Kajaaniin tai Kuopioon. Täytyy sanoa, että tuo Autoliiton jäsenyys on tullut monena vuonna huomattavan kannattavaksi, etenkin täällä Pohjois-Karjalan korvessa, kun pelkät hinausreissut sijaisautosta puhumattakaan olisivat tulleet moninverroin kalliimmaksi. Onhan tuossa nykyisessäkin kinnerissä joku liikkuvuusturva olemassa, mutta vähän hyödyttömäksi jää, kun palveluun ei tunnu pääsevän edes läpi. No, jäädään odottamaan vielä korjauslaskua (jos ei pelkkä lämpöhoito auta), koska tämäkään vika tuskin menee takuuseen, because of reasons. Onneksi ei ole mitään aikataulua ja työt voi hoitaa täältäkin, ja vasta lauantaina pitäisi olla Turussa.
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF
Joskus ihan näkymätön jääkokkare saa tutkan toiminnan loppumaan. Miksei ole lämmitystä?
Koska autot tehdään markkinoille, joissa ei ole ollenkaan tai muutamana päivänä vuodessa lunta. Ei niitä pohjoismaalaisten tai kanadalaisten ongelmat kiinnosta.

Miksei mikroaaltouuniin tehdä tunnistinta, että onko kissa uunissa vai spagettijauheliha? Koska vain yksi miljoonasta laittaa kissan mikroaaltouuniin.

Hyvä esimerkki on myös tuo oksennusreaktion aiheuttava Bemarin kakkossarjalaisen "munuaiset" eli ne ilmanottoaukot. Ne on tehty about 5x isommaksi kuin jossain M-bemarissa - ja tuollainen pikku perheauto. Syynä tähän on, että Kiinassa iso ilmanottoaukko nähdään rikkauden merkkinä. Älä helvetti kysy miksi. Pahoittelut, jos joku täällä omistaa tuon kauheuden.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Philadelphia Flyers
Sähköauton rinnalle olisi tarkoitus päivittää perheen kakkosauto. Farmari ja bensa ovat perusvaatimukset ja pääasiassa ajot ovat vähän pidempiä, mutta suht harvoja, maantieajoja. Hintaluokka pyörii siinä 20000 € nurkilla. Joku Skoda Octavia on ollut mielessä, mutta nyt törmäsin Renault Talismaniin, joka alkoi kiinnostaa.

Kovin paljon noita Talismaneja ei näytä olevan myynnissä, mutta sattuisiko kenellekään olemaan kokemuksia?
 

MHPeg

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
@ISH
Hurjiahan nuo hevosvoimien määrät ovat sähköautoissa. Jo tehottomammat sähköhimmelit ovat liukkaita laitteita viiveettömyyden takia.
Toki, nyt alkaa vakuutusyhtiöillä silmät avautumaan akkuihin/kolaritilastoihin liittyen. Saa nähdä miten korkealle sähköautojen vakuutusmaksut nousevatkaan tulevina vuosina kun vaurioita tulee ja tilastollisesti osuus kasvaa polttiksiin verrattuna.
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF
@ISH
Hurjiahan nuo hevosvoimien määrät ovat sähköautoissa. Jo tehottomammat sähköhimmelit ovat liukkaita laitteita viiveettömyyden takia.
Toki, nyt alkaa vakuutusyhtiöillä silmät avautumaan akkuihin/kolaritilastoihin liittyen. Saa nähdä miten korkealle sähköautojen vakuutusmaksut nousevatkaan tulevina vuosina kun vaurioita tulee ja tilastollisesti osuus kasvaa polttiksiin verrattuna.
Jostakin syystä en koskaan nää sähköautojen kaahaavan, tai edes lähtevän varsinaisen liukkaasti liikennevaloista. En tiedä miten muiden observaatiot. Mitenhän nuo näyttäytyvät tilastoissa sitten vs. polttikset?
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Hertzhän juuri ilmoitti laittavansa myyntiin 20.000 Teslaa USA:ssa vauriokorjausten korkean hinnan vuoksi. Kuten amerikkalainen sanonta kuuluu, "Drive it like a rental", niin autot saa vuokrakäytössä usein aika runtua, ja sähköautoja tuntuu menevän lunastukseen aika pienistäkin vaurioista, mikäli akkupakettiin tulee kolhuja, niin tuo voi olla vähän hankala yhdistelmä. Käsittääkseni noita vuokra-autoja ei vakuuteta kovin hyvin koska vakuutushinnat nousisivat niin korkeiksi tuollaisessa käytössä, joten nuo vauriokorjaukset menee aika pitkälti firman piikkiin.

Mutta tuo on kyllä mielenkiintoista nähdä, miten täyssähköjen vakuutushinnat kehittyvät niiden yleistymisen jatkuessa, kun tuo vauriokorjausten kalleus tuntuu olevan ihan tosiasia ja riskit on isoja jos noihin akkuihin tulee kolhuja.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös