Mainos

Autoiluketju

  • 3 333 470
  • 19 049

12961

Jäsen
Saksasta tuodessa saa sellaisen 5-10k€ hintaedun uudehkoissa sähköautoissa, koska saksassa sähköautoon sai 6k€ hankintatukea ja ALV on vain 19%.

Tämän hankintatuen ja alemman alvin lisäksi lisäksi käytetyn sähköauton markkina vaikuttaa Saksassakin tarjonnan palauduttua normalisoituneen pre-komponenttipulan tasolle. Uudenkarhean EQE-mersun tapauksessa saksalaisen ja suomalaisen vastaavan 8000km ajetun käytetyn hintaero on jopa 10-14000€.

Käytetyn sähköauton hintaa ei Saksassa myöskään suojaa polttisten co2-perusteinen autovero, vaan vastaava EQE on uutena selvästi vastaavaa diesel- tai bensa E-sarjalaista kalliimpi hankkia. Sähköauton hinta romahtaa tylysti vastaavan polttisvehkeen tasolle kun sen ajaa ulos kaupasta. Jopa mersussa. Ja onhan polttis edelleen toimintamatkoiltaan parempi jos ajaa hiukankin enemmän matkaa autobahnilla.

Suomeen vähän käytetyn tuova pääsee hyötymään kivasti. Ja onhan Saka, Kamux jne tähän jo heränneet.

EDIT: Voisin kuvitella, että tämä korostuu entisestään niissä malleissa, joissa polttis ja täyssähkö ovat näöltään samanlaiset. Esimerkiksi tuleva BMW i5. Täyssähköversio on liki identtinen sisältä ja ulkoa tavallisen 5-sarjan kanssa.
 
Viimeksi muokattu:

kone82

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Saako nykyään autoja liikeeltä testiin päiväksi? Jos saa niin maksaako se jotain. Ei ole itsellä kokemusta. Kiinnostaisi vuokrata/lainata liikkeeltä Model 3n ja tehdä sen kanssa päiväreissu vaikka Raumalle. Gomoren kautta vuokraaminen yksityiseltä on toinen vaihtoehto.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Saako nykyään autoja liikeeltä testiin päiväksi? Jos saa niin maksaako se jotain. Ei ole itsellä kokemusta. Kiinnostaisi vuokrata/lainata liikkeeltä Model 3n ja tehdä sen kanssa päiväreissu vaikka Raumalle. Gomoren kautta vuokraaminen yksityiseltä on toinen vaihtoehto.
Tämä riippuu ihan liikkeestä. Tietysti odottavat myös, että kyseessä on vakavasti otettava ostajaehdokas.

Mutta siis on mahdollista. Eri juttu sitten saako Teslaa sellaisesta liikkeestä, joka tällaiseen on valmis.
 

Ramses

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olisiko jollain täällä kokemusta seuraavanlaisesta ongelmasta.

Kia Rio 2014 ja alkoi tänään piippaamaan satunnaisesti työmatkalla, sekä moottoritiellä, että taajamassa.

Sama merkkiääni, kun tulee esim. lämpötilan laskiessa 4 asteeseen.
Mutta mitään varoitusvaloa ei pala eikä välky missään sekä piippaukset olivat tyyliin 8x tauko, 1x, 2x, 4x, 1x
Nämä 10min sisään.

Pitää kastoa jatkuuko vielä työpäivän jälkeen, kun lähtee kotiin ajamaan.
 

topdog

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Olisiko jollain täällä kokemusta seuraavanlaisesta ongelmasta.

Kia Rio 2014 ja alkoi tänään piippaamaan satunnaisesti työmatkalla, sekä moottoritiellä, että taajamassa.

Sama merkkiääni, kun tulee esim. lämpötilan laskiessa 4 asteeseen.
Mutta mitään varoitusvaloa ei pala eikä välky missään sekä piippaukset olivat tyyliin 8x tauko, 1x, 2x, 4x, 1x
Nämä 10min sisään.

Pitää kastoa jatkuuko vielä työpäivän jälkeen, kun lähtee kotiin ajamaan.
Pelkääjän paikalla ei ollut reppua tms painoa? Itsellä kävi hetki sitten että oli reppu pelkääjän paikalla ja ihmettelin mikä piippaa:)
 

Ramses

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pelkääjän paikalla ei ollut reppua tms painoa? Itsellä kävi hetki sitten että oli reppu pelkääjän paikalla ja ihmettelin mikä piippaa:)
Ei ollut reppua tai muuta painoa ja tosiaan tuo sama ääni kyllä.

Ei tullut kotimatkalla enään piippausta, toivotaan että jäi mysteeriksi
 

LiiAaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Olisiko jollain täällä kokemusta seuraavanlaisesta ongelmasta.

Kia Rio 2014 ja alkoi tänään piippaamaan satunnaisesti työmatkalla, sekä moottoritiellä, että taajamassa.

Sama merkkiääni, kun tulee esim. lämpötilan laskiessa 4 asteeseen.
Mutta mitään varoitusvaloa ei pala eikä välky missään sekä piippaukset olivat tyyliin 8x tauko, 1x, 2x, 4x, 1x
Nämä 10min sisään.

Pitää kastoa jatkuuko vielä työpäivän jälkeen, kun lähtee kotiin ajamaan.
Onko puhelimesi yhteydessä auton järjestelmään? Voi olla, että Bluetooth-yhteys on katkennut ja auton järjestelmä hakee uutta yhteyttä puhelimeen. Mikäli puhelin on kytketty ja piippaus alkaa niin kannattaa kokeilla laittaa vähäksi aikaa auton järjestelmästä Bluetooth pois päältä. Mikäli piippaus loppuu niin muutaman minuutin päästä uudestaan Bluetooth päälle ja järjestelmä yhdistää uudestaan puhelimeen.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Mielenkiintoinen mysteeri. Auton rengas oli yön aikana tyhjentynyt itsekseen pari viikkoa sitten. Noh, sellaista sattuu ja täytin sen kokeeksi. Sen jälkeen ilmat on pysyneet eikä merkkiäkään vuodosta. Laittaisin ilkivallan piikkiin jos ei asuttaisi ns. Jumalan selän takana. Täällä en usko että kukaan tulisi tihutöitä tekemään. Seuraillaan nyt vielä josko taas tyhjenee joku päivä.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Mielenkiintoinen mysteeri. Auton rengas oli yön aikana tyhjentynyt itsekseen pari viikkoa sitten. Noh, sellaista sattuu ja täytin sen kokeeksi. Sen jälkeen ilmat on pysyneet eikä merkkiäkään vuodosta. Laittaisin ilkivallan piikkiin jos ei asuttaisi ns. Jumalan selän takana. Täällä en usko että kukaan tulisi tihutöitä tekemään. Seuraillaan nyt vielä josko taas tyhjenee joku päivä.

Voihan olla että olet aina pystynyt pysäköimään niin että "reikä" on jäänyt sopivasti piiloon, ettei ilma pääse karkaamaan?

Rengas pois ja teet vähän saippuavettä ja kaatelet sitä renkaan päälle ja pyörittelet rengasta... Joku pikku kivi tai jopa orapihlaja-aidan piikki on voinut puhkaista sen. Tai sit siellä on joku ruuvi sooivasti, kanta on kulunut pois, mutta muu osa ruuvista on siellä renkaassa yhä?
 

chubster

Jäsen
Onko kokemuksia autoliikkeen virhevastuun toteutumisesta?

Omasta koslassa vaihderemppaa. Autovalmistaja maksaa osat, työt jää maksettavaksi. Myyjäliike ehdotti maksun jakoa niin että heille 2/3 ja mulle 1/3.

Auto reilu 2v vanha, ollut minulla alle 6kk, itse ajanut 10tkm, kilsojen mukaan ei pitäisi vielä laatikon odottaa laukeavan, myös huollot tehty ajallaan (mm. Vaihteistoöljyt).

Eli onko tämä 2/3 heille ja 1/3 mulle se millä kannattaa mennä vai voiko olettaa, että myyjäliike vastaa kuluista kokonaan?

Perusteluvat sillä, että auto tulee parempaan kuntoon kuin ostaessa uusien osien myötä.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Onko kokemuksia autoliikkeen virhevastuun toteutumisesta?

Omasta koslassa vaihderemppaa. Autovalmistaja maksaa osat, työt jää maksettavaksi. Myyjäliike ehdotti maksun jakoa niin että heille 2/3 ja mulle 1/3.

Auto reilu 2v vanha, ollut minulla alle 6kk, itse ajanut 10tkm, kilsojen mukaan ei pitäisi vielä laatikon odottaa laukeavan, myös huollot tehty ajallaan (mm. Vaihteistoöljyt).

Eli onko tämä 2/3 heille ja 1/3 mulle se millä kannattaa mennä vai voiko olettaa, että myyjäliike vastaa kuluista kokonaan?

Perusteluvat sillä, että auto tulee parempaan kuntoon kuin ostaessa uusien osien myötä.
En suostuisi. Ei auton omistajalla ole mitään syytä vaihtaa kaksi vuotta vanhaa vaihdelaatikkoa uudempaan. Ei siitä auton omistaja hyödy yhtään mitään, eikä auton arvo nouse yhtään.

Sen verran on lähipiiristä kokemusta, että veljellä on nyt kolmas vähän käytetty auto menossa vuoden sisään. Kahdessa edellisessä oli niin paljon vikoja, että ei halunnut pitää niitä. Toisesta paljastui kolaroinnin jälkiä, toisessa oli moottorissa jotain, mitä piti jatkuvasti kunnostaa autoliikkeessä. Kolaroidun sai palautettua autoliikkeelle, mutta tuo moottorivikainen jäi omalle vastuulle. Laittoi ns. vahingon kiertämään ja antoi sen seuraavalle liikkeelle vaihdossa nykyiseen autoonsa. Tuo automyyjien kanssa vääntäminen on ollut melkoista tuskaa, ne yrittävät kaikkea. Ei kannata antaa periksi.
 

Benn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Arsenal, Stars, Hahl, Wilshere, Roussel
Kymysys rasvanäpeille, vaihdatin autoon molempiin akseleihin jarrupalat ja levyt. Nyt viikon jälkeen huomasin, että kaikki levyt lämpenee jonkin verran, en ole ennen kiinnittänyt huomiota että onko ennenkin lämmennyt, onko normaalia?
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Totta kai ne lämpenee, mutta mikä on jonkin verran? Jos käsin pystyy hyvin koskemaan rauhallisen ajon jälkeen, niin näin kesäkeleillä se on ihan normaalia. Jos laahaavat niin sit vannekin jo lämpiää reilusti ja sormilla ei tee mieli sorkkia ees sinne päinkään.
 
Suosikkijoukkue
Ei merkittävän kaupungin pallokerho
Mikähän voisi olla vikana kun 2016 vm. Golffin ilmastointiaineet katoaa noin puolessa vuodessa? Vuototestissä ei vuotoa löytynyt niin mihin nuo voisi kadota? Huoltoliikekään ei osannut oikein sanoa, vaikka VAG malleihin ovat erikoistuneet.
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Elvis Presley - Heartbreak Hotel
Mikähän voisi olla vikana kun 2016 vm. Golffin ilmastointiaineet katoaa noin puolessa vuodessa? Vuototestissä ei vuotoa löytynyt niin mihin nuo voisi kadota? Huoltoliikekään ei osannut oikein sanoa, vaikka VAG malleihin ovat erikoistuneet.

Kyllähän siellä vuoto jossakin on, muuten ei aineet karkaa suljetusta järjestelmästä. Eli auto vaan uusiks (eri) pajalle, ja tutkimaan.
 
Ilmastointiin liittyvä ongelma minullakin. Vm 2006 Toyota Yariksessa toimii ilmastointi vain parkissa ollessa. Kun lähtee liikkeelle, kompura sammuu ja lakkaa puhaltamasta kylmää. Taas kun pysähtyy niin kompura käynnistyy ja tulee kylmää. Missähän lienee vika?
 

Punch

Jäsen
Suosikkijoukkue
Simon Grilli
Mikähän voisi olla vikana kun 2016 vm. Golffin ilmastointiaineet katoaa noin puolessa vuodessa? Vuototestissä ei vuotoa löytynyt niin mihin nuo voisi kadota? Huoltoliikekään ei osannut oikein sanoa, vaikka VAG malleihin ovat erikoistuneet.
Kyllähän siellä vuoto jossakin on, muuten ei aineet karkaa suljetusta järjestelmästä. Eli auto vaan uusiks (eri) pajalle, ja tutkimaan.
En ole automekaanikko mutta veikkaan kanssa, että vuoto on, eivät vaan ole löytäneet. Onhan näitä ollut, että täyttö-/testilaite itsessään sulkee vuotokohdan (venttiili), ja näin ollen mitään vuotoa ei tietenkään löydy, tai vuoto sellaisessa paikassa minne ei helposti näe. Eikös näissä Golffeissa esim. höyrystin ole kojelaudan takana piilossa ?
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
. Eikös näissä Golffeissa esim. höyrystin ole kojelaudan takana piilossa ?

Työkaverilla oli kanssa vastaavan tyyppinen vuoto jossain, mistä korjaaminen olisi vaatinut kojelaudan purkamisen. Ehdottomasti helpointa ja halvinta oli täyttää aina keväällä uudestaan. Tosin nämä uudet ympäristöystävälliset aineet saattavat olla turhan arvokkaita tähän?
 

ketjuruletti

Jäsen
Suosikkijoukkue
yks jengi Stadista
Pariin otteeseen motarilla alkanut vm. 2016 Astra nykimään kun olen painanut kaasua pohjaan. Tänään kiihdyttelin jostain 110 km/h:sta ohittaessani takaisin 120 km/h:n ja tuntui pari kolme tyhjää nykäisyä. Viikonloppuna sama ilmiö kun motarilla tietyömaa-alueen jälkeen laitoin tallan pohjaan nostaakseni nopeuden 80 km/h:sta sataseen.

Onkohan siellä joku yksittäinen mäntä hyytymässä vai voisiko bensansyöttö oikkuilla kun liikaa kaasuttelee?
 

5hole

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ducks, VGK, Savolaiset, Jokerit, CBJ?
Pariin otteeseen motarilla alkanut vm. 2016 Astra nykimään kun olen painanut kaasua pohjaan. Tänään kiihdyttelin jostain 110 km/h:sta ohittaessani takaisin 120 km/h:n ja tuntui pari kolme tyhjää nykäisyä. Viikonloppuna sama ilmiö kun motarilla tietyömaa-alueen jälkeen laitoin tallan pohjaan nostaakseni nopeuden 80 km/h:sta sataseen.

Onkohan siellä joku yksittäinen mäntä hyytymässä vai voisiko bensansyöttö oikkuilla kun liikaa kaasuttelee?
Tuskin on mäntä kuitenkaan menossa. Juurikin tuo bensansyöttö voi olla ongelmana, tai mitä itsellä hiukan vanhemmissa kulkineissa ollut niin ongelma voi myös olla
- imupuolella pieni vuoto tms.
- jossain yksittäisessä tulpassa/puolassa

Kallistuisin ehkä tuohon jälkimmäiseen, kun periaatteessa auto ei välttämättä anna vikavaloa ym. Kun esim. Tulppa on vasta pikkuhiljaa menossa kokonaan rikki.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Nykyautojen vikojen syy-seuraussuhteet ovat melko epämääräisiä, mutta jos vika esiintyy vain täyskaasulla, niin sähköpuolta lähtisin tutkimaan. Jos saat jostain käyttöön yleismallisen obd-lukijan, niin sellaisellakin jo näkee kaasupolkimen sekä kaasuläpän asentoanturin arvot. Halvimmissa ei ole nauhoitusta, eli vaatii käytännössä kaverin viereen tuijottamaan arvoja livenä näkyykö mitään poikkeavaa nykimisen aikana.
 

Bob Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, AC Oulu
Perheeseen tuli kakkosautoksi vuosimallin 2017 Skoda Rapid. Muuten ihan kelpo peli tuntuisi olevan, mutta tuota DSG:n toimintaa en nyt ihan ymmärrä.

Normaalisti olen tottunut, että automaatti nytkähtää liikkeelle, kun jalan nostaa jarrulta. Aiemmat kokeilemani puolenkymmentä DSG:täkin ovat näin tehneet. Tämä Skoda taas ei liiku mihinkään tai korkeintaan nytkähtää aivan minimaalisesti eteenpäin. Kierroksia pitää jossain tuhannen tienoille. Ylämäessäkin auto lähtee valumaan, jos jalan nostaa jarrulta. Pakki päällä auto kyllä liikahtaa, kun jarrun vapauttaa.

Tuossa on ilmeisesti jokin hill hold -toiminto, joka varmaan tuohon mäessä valumiseen vaikuttaa? Vaikuttaako se myös siihen, että auto nytkähtäisi tasaisella alustalla liikkellekin?
 

Vepe21

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kiekko-Vantaa, Mainz 05
Perkuleen ruotsalaiset insinöörit, jotka ovat suunnitelleet Saabin pyyhkijöiden mekanismin... Ja vielä niin, että kuskinpuoleinen pyyhkijä on se, joka ei ole suoraan pyyhkijän moottorissa kiinni. On muuten melkoisen pyllystä ajaa sadekelillä ilman pyyhkijöitä...

Ihme viritelmä, jossa pyyhkijän akseli pitää lyödä kiinni kartiomaiseen aukkoon pylpyrässä, joka on moottorilta tulevan tangon urassa ja liike pyyhkijöille saadaan sillä, että tangosta lähtee vaijeri, joka kierretään sen pylpyrän ympäri ja sitten takaisin siihen tankoon ja tämä sitten pyörittää sitä pylpyrää.

Tietysti asiaa helpottaisi, jos olisi opas, josta näkisi, mitä pitää tehdä... No, nyt kun sen on kerran korjannut, niin jatkossa on sitten helpompaa. Toivottavasti ei kuitenkaan kovin pian tarvitse toistaa tuota.
 

Pallister

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Pariin otteeseen motarilla alkanut vm. 2016 Astra nykimään kun olen painanut kaasua pohjaan. Tänään kiihdyttelin jostain 110 km/h:sta ohittaessani takaisin 120 km/h:n ja tuntui pari kolme tyhjää nykäisyä. Viikonloppuna sama ilmiö kun motarilla tietyömaa-alueen jälkeen laitoin tallan pohjaan nostaakseni nopeuden 80 km/h:sta sataseen.

Onkohan siellä joku yksittäinen mäntä hyytymässä vai voisiko bensansyöttö oikkuilla kun liikaa kaasuttelee?
Onko kyseessä 1.4 bensaturbo?
Jos on niin voi olla moottorin ominaisuus kyseessä, ns. supernakutus.
Vaihda pariksi tankilliseksi 98-oktaaniin että karstat palaa pois.

Jos joku muu konetyyppi niin esim. puolavika voi olla diagnoosi.
 

ketjuruletti

Jäsen
Suosikkijoukkue
yks jengi Stadista
Onko kyseessä 1.4 bensaturbo?
Jos on niin voi olla moottorin ominaisuus kyseessä, ns. supernakutus.
Vaihda pariksi tankilliseksi 98-oktaaniin että karstat palaa pois.

Jos joku muu konetyyppi niin esim. puolavika voi olla diagnoosi.
Ei oo turbo. Puolavika kuulostaa hyvältä arvaukselta. Taisi muuten edellisessäkin Astrassani olla jossain vaiheessa puolapaketti vaihdon tarpeessa, nyt kun muistelen... Ensi viikolla huoltoon.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös