Autoiluketju

  • 3 190 272
  • 18 516

Jyyd

Jäsen
Suosikkijoukkue
♠️, Flyers
@Jyyd jos se toimii nyt niin aja sitä. Niin ne vanhat autot toimii.
Tuo nyt kovin vanha ole vielä onneksi.

@Jyyd otappa akunkenkä irti puoleksi tunniksi. Meillä oli kerran ihmeellisiä sähöongelmia ja tuollain reset auttoi sillä erää siihen autoon

Laturi finito, onko latausjännite tarkastettu? Itsellä antoi loppuaan lähestyvä laturi satunnaisesti kaikenlaisia ihmeellisiä vikakoodeja ja mm. reippaampi jarrutus sai aikaan vikavalojen diskoshown. Olin varma, että maadoitusjohto oli hapantumassa poikki mutta siinä ei lopuksi ollut mitään vikaa mutta laturin vaihto auttoi.
Akustoa tutkivat ja mittailivat ensimmäisenä käsittääkseni. Eli siinä ei kait vika.

Ohjeena oli, että jos nyt vaikka viikon max auto toimii normaalisti ilman vikoja, sitten vaihdetaan joku pumppu jolloin kenties saadaan ongelma rajattua johonkin.

Itse en kovin syvällisesti auton vioista ja tekniikoista tiedä muuta kuin perusjutut. Huoltoliikkeestä totesi, että ei ole ennen vastaavaa yhtä vaikeaa tapausta nähnyt, yksi oli lähes yhtä haastava. Kaiken kuulemani perusteella vaikuttaa sähkö/liitin -vialta. Jäähdytinnestesäiliön sensori myös muistaakseni tsekattiin, mutta se tuskin aiheuttaisi noita muita sähkövikoja. Oisko joku hapettunut liitin jossain tai vastaavaa..

Kiitoksia vastauksista tähän mennessä! Auto pelitti parin tunnin kauppareissun ihan normaalisti, kerran nopeasti sekunnin väläytti moottorivaloa yhden kaupan pihasta lähtiessä, mutta ei ehtinyt tulla näyttöön mitään tekstiä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Onkohan kukaan perehtynyt laskemaan paljonko sähköveron tuotto sähköllä ajamisessa kompensoi polttoaineverojen pudotusta. Eihän se nyt niin mene että vain polttoaineveron tuoton lasku huomioidaan mutta ei sähköveron tuoton lisääntymistä?
Suuruusluokkaa on kuitenkin about, että jos ajat bensa-autolla 100km niin siitä bensasta kertyy veroja valtion kassaan kahdeksan euroa, mutta jos ajat saman matkan sähköautolla niin veroja kertyy yksi euro, ostosähköstä siis. Ei ole siis mikään ihme että kilometrivero on verottajalle mieleen juolahtanut, kun sähköveroakaan ei ihan noin ronskisti voi nostaa, varsinkin kun jo nyt moni jättää sähköstä kokonaan verot maksamatta.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Tuo nyt kovin vanha ole vielä onneksi.




Akustoa tutkivat ja mittailivat ensimmäisenä käsittääkseni. Eli siinä ei kait vika.

Ohjeena oli, että jos nyt vaikka viikon max auto toimii normaalisti ilman vikoja, sitten vaihdetaan joku pumppu jolloin kenties saadaan ongelma rajattua johonkin.

Itse en kovin syvällisesti auton vioista ja tekniikoista tiedä muuta kuin perusjutut. Huoltoliikkeestä totesi, että ei ole ennen vastaavaa yhtä vaikeaa tapausta nähnyt, yksi oli lähes yhtä haastava. Kaiken kuulemani perusteella vaikuttaa sähkö/liitin -vialta. Jäähdytinnestesäiliön sensori myös muistaakseni tsekattiin, mutta se tuskin aiheuttaisi noita muita sähkövikoja. Oisko joku hapettunut liitin jossain tai vastaavaa..

Kiitoksia vastauksista tähän mennessä! Auto pelitti parin tunnin kauppareissun ihan normaalisti, kerran nopeasti sekunnin väläytti moottorivaloa yhden kaupan pihasta lähtiessä, mutta ei ehtinyt tulla näyttöön mitään tekstiä.
Onko vikakoodit luettu merkkiliikkeessä? Edellinen sitikka alkoi ekoilla pakkasilla käyttäytyä oudosti. Lähti käyntiin normaalisti, sillä pystyi ajamaan normaalisti ja sammui kymmenen metrin ajon jälkeen. Kaikenmaailman ihmeelliset vikailmoitukset tulivat näytölle. Vähän ajan päästä käynnistyi aina uudestaan, eikä ajamisen aikana ongelmaa. Kamuxin osoittamassa monimerkkihuollossa käytin, kun olin tyhmyyksissäni Kamux-turvan ostanut, eikä löytynyt vikaa.

Lopulta kun tuo tarpeeksi usein toistui, vein sen senaikaiseen merkkihuoltoon Veholle. Siellä ajotietokone puski 70 sivua vikakoodia. Aikansa kun tuota tutkivat, kaikkien vikojen alkulähteeksi paljastui akku, joka oli lopussa. Sain Kamuxilta uuden ilmaiseksi, mutta selvittelyt Veholla maksoivat jonkun 300 euroa, ja sitä Kamux ei korvannut.
 

Jyyd

Jäsen
Suosikkijoukkue
♠️, Flyers
Onko vikakoodit luettu merkkiliikkeessä? Edellinen sitikka alkoi ekoilla pakkasilla käyttäytyä oudosti. Lähti käyntiin normaalisti, sillä pystyi ajamaan normaalisti ja sammui kymmenen metrin ajon jälkeen. Kaikenmaailman ihmeelliset vikailmoitukset tulivat näytölle. Vähän ajan päästä käynnistyi aina uudestaan, eikä ajamisen aikana ongelmaa. Kamuxin osoittamassa monimerkkihuollossa käytin, kun olin tyhmyyksissäni Kamux-turvan ostanut, eikä löytynyt vikaa.

Lopulta kun tuo tarpeeksi usein toistui, vein sen senaikaiseen merkkihuoltoon Veholle. Siellä ajotietokone puski 70 sivua vikakoodia. Aikansa kun tuota tutkivat, kaikkien vikojen alkulähteeksi paljastui akku, joka oli lopussa. Sain Kamuxilta uuden ilmaiseksi, mutta selvittelyt Veholla maksoivat jonkun 300 euroa, ja sitä Kamux ei korvannut.
Ei oo merkkiliikkeessä käytetty, läheisessä huoltoliikkeessä joka muutoin arvostelujen ja edellisten kokemusten perusteella 9/10.

Nyt vika toistuu taas, ja yksi yhteinen tekijä joka puskee kojetaulussa ja näytössä on "Fault: windscreen wipers". Eli ne toimivat huonosti, jos ollenkaan. Vähän kutina, että tuon takana oleva moottori liittyy jotenkin kanssa tähän. Yksinään tätä "Engine Coolant" ja "Fault: Windscreen wipers" -vikaa ei ole esiintynyt, mutta yhdessä kyllä. Onneksi on toinenkin auto varalla, koska eihän tuolla nyt viitsi sen suuremmin ajaa. Hakkasin jokaisen oven pari kertaa kiinni ja lisäksi koputtelin sulakerasian kansia ja jotain muita kohtia, mitä huoltoliikkeestä pyysi koputtamaan vian ollessa päällä.
 

444

Jäsen
Never stop the madness, ja taas mennään. Vuoden ensimmäinen peurakolari, puoleen vuoteen toinen. Tällä kertaa ehdin peräti 2,5 km päähän kotoa. Ja keskellä kirkasta päivää. Mutkan takaa metsän siimeksestä syöksyi väylälle peura (tai kauris, en ehtinyt tehdä tarkempaa tutkimusta). Sen verran ehdin väistää, että suurin voima kohdistui vasempaan etulokariin. Jarrua tuossa ei ehtinyt edes hipaista, onneksi oli vain 60:n rajoitus. Uusiksi menee etulokari, etupuskuri, vasen etu-umpio, vasen etuovi… Onneksi vakuutus korvaa. Onneksi juuri pääsin eroon toisesta autosta. Onneksi en ottanut vakuutukseen sijaisautohommia.
En mä tätä nyt erityisesti kaivannut tähän hetkeen. Alkaa olla vähän vitun raskas tää alkuvuosi.
 

Strongbow

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko Rauma
Onko täällä porukkaa joka on lastun hommannut / OBD-portin kautta ohjelmoinut auton tehojen toivossa. Miten noi toimii vai toimiiko kuin luvataan?

T. R56 -mallisen Minin omistaja, joka pohtii pientä piristystä autolleen.
 

Glove

Jäsen
Onko täällä porukkaa joka on lastun hommannut / OBD-portin kautta ohjelmoinut auton tehojen toivossa. Miten noi toimii vai toimiiko kuin luvataan?

T. R56 -mallisen Minin omistaja, joka pohtii pientä piristystä autolleen.
Olikohan 2016 kun ostin Seatin. Pieni pirteä Ibiza FR jossa siis vakionakin 150 kaakkia siihen pieneen koriin ahdettuna. Myyjäliike ei missään vaiheessa maininnut, että olisi lastutettu. Enkä minä sitä tänä päivänäkään teidä oliko vai ei. Mutta korjaaja, jolla sitä tarvittaessa käytin, oli sitä mieltä, että se on lastutettu. Lähtihän se kuin tykin suusta kun tuommoissa koppakuoriaisen kuorissa on 1.8 turbo ja ilmeisesti joku 200 hv. Mukava sillä olo ajella. Rikkihän se auto meni sitten myöhemmin, mutta en tiedä missä se vika oli. Vikailmoituksen mukaisesti siihen joku anturi vaihdettiin, mutta vika toistui myöhemmin uudelleen. Lopputuloksena epäilynä oli, että vika on joko ECUssa tai sitten johtosarjassa. Myin auton, joten ei ole tietoa. Vaikuttikko tuo lastututs siihen niin en tiedä sitäkään. Jokatapauksessa tykkäsin autostani niin kauan kuin se toimi.

Eikä tämä viestikään varmaan auttanut sinua yhtään, sori siitä.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Minulla Superb antoi ihan jumalattoman määrän kaikenlaisia vikakoodeja, sytytti sitä kaikille VAG-autoilijoille tuttua keltaista valoa, poltteli jotain sulakkeita ja teki muutenkin kaikenlaista ihmeellistä sähköihin liittyvää (mm. keskuslukitus reistaili) Johtosarjoja tutkittiin minullakin, mutta lopulta syyksi selvisi vikaantunut keskuslukituksen ohjainyksikkö. Tuo kun vaihdettiin, ongelmat loppui (siltä erää) siihen.
Mahtaakohan VAG-konsernin autoissa olla enemmän sähkövikoja kuin muissa merkeissä? Itselläni ihan perus vm. 2012 karvalakki-Fabiassa alkoi sähköt reistailla kun tuli 8 vuotta ja 110 000km täyteen. Ei toiminut keskuslukitus aina (naksutteli lukkoon ja auki omia aikojaan), sähköikkunoiden johtosarjat uusittiin kerran ja kirsikkana kakun päälle hajosi vielä joku tietokoneboksi tai ohjainyksikkö jonka vaihtaminen maksoi tonnin. Nämä kaikki puoleen vuoteen. Sitten alkoi vaihdelaatikko pitämään hiukan omituista ääntä. Se riitti ja tilalle tuli Suzuki Swift, joka onkin ollut toistaiseksi täysin moitteeton pari vuotta.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Mahtaakohan VAG-konsernin autoissa olla enemmän sähkövikoja kuin muissa merkeissä? Itselläni ihan perus vm. 2012 karvalakki-Fabiassa alkoi sähköt reistailla kun tuli 8 vuotta ja 110 000km täyteen. Ei toiminut keskuslukitus aina (naksutteli lukkoon ja auki omia aikojaan), sähköikkunoiden johtosarjat uusittiin kerran ja kirsikkana kakun päälle hajosi vielä joku tietokoneboksi tai ohjainyksikkö jonka vaihtaminen maksoi tonnin. Nämä kaikki puoleen vuoteen. Sitten alkoi vaihdelaatikko pitämään hiukan omituista ääntä. Se riitti ja tilalle tuli Suzuki Swift, joka onkin ollut toistaiseksi täysin moitteeton pari vuotta.
En tiedä. Minä kyllästyin tuon Superbin pikkuvikaisuuteen parin vuoden jälkeen ja vaihdoin tuttuun ja turvalliseen Volvoon, joita minulla on ollut nyt tuota yhtä VAG-syrjähyppyä lukuun ottamatta viisi putkeen. Nyt on menty taas vuosi ilman yhtään vikaa autossa.
 

Strongbow

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko Rauma
Olikohan 2016 kun ostin Seatin. Pieni pirteä Ibiza FR jossa siis vakionakin 150 kaakkia siihen pieneen koriin ahdettuna. Myyjäliike ei missään vaiheessa maininnut, että olisi lastutettu. Enkä minä sitä tänä päivänäkään teidä oliko vai ei. Mutta korjaaja, jolla sitä tarvittaessa käytin, oli sitä mieltä, että se on lastutettu. Lähtihän se kuin tykin suusta kun tuommoissa koppakuoriaisen kuorissa on 1.8 turbo ja ilmeisesti joku 200 hv. Mukava sillä olo ajella. Rikkihän se auto meni sitten myöhemmin, mutta en tiedä missä se vika oli. Vikailmoituksen mukaisesti siihen joku anturi vaihdettiin, mutta vika toistui myöhemmin uudelleen. Lopputuloksena epäilynä oli, että vika on joko ECUssa tai sitten johtosarjassa. Myin auton, joten ei ole tietoa. Vaikuttikko tuo lastututs siihen niin en tiedä sitäkään. Jokatapauksessa tykkäsin autostani niin kauan kuin se toimi.

Eikä tämä viestikään varmaan auttanut sinua yhtään, sori siitä.

Auttaa hei se siinä ainakin, että hieman mietityttää mistä chipin hommaisi, jos hommaisi. Autoista hieman tiedän, mut näistä olen ihan ulkona. Ei haluaisi noilla kuitenkaan rikkoa moottoria. Joku lisähevosvoimahalu vain heräsi, et jos jotenkin saisi helposti (178 HP atm) 200HP -rajan rikki autoon. Ja ehkä pääsis kuuteen sekkaan 0-100 km/H.

Noloa, tiedän.
 

444

Jäsen
Onko täällä porukkaa joka on lastun hommannut / OBD-portin kautta ohjelmoinut auton tehojen toivossa. Miten noi toimii vai toimiiko kuin luvataan?

T. R56 -mallisen Minin omistaja, joka pohtii pientä piristystä autolleen.
On. Superbiin hankin aikanaan (noloa, tiedän) BSR:n stage 1 -softan. Persdynon perusteella potki kyllä iloisesti lujemmin. Ja olihan tuossa toki vakionakin jo 280 hepoa, eli ehti hyvin kauppaan ja takaisin. Ulkonäöltään melkoinen pappamobiili, mutta käytökseltään jotain aivan muuta. Kyllä, olin nolo silloin ja olen nolo edelleen.
 

hege

Jäsen
Minulla oli useampi Saab, mikä sinänsä ei ehkä noloa mutta ainakin sairautta, jotka kaikki oli jollain tavalla lastutettu Maptun nimisen firman kautta ja ongelmia ei ollut. Pisimpään minulla oli 2000-luvun alun Aero johon itse ajoin lastutuksen jälkeen rielut 100tkm (ehkä 100tkm-220tkm välin) ja tiedän että auto oli liikenteessä vielä 2020 ja mittarissa reilu 400tkm silloin.
 

Veijari

Jäsen
Onko täällä porukkaa joka on lastun hommannut / OBD-portin kautta ohjelmoinut auton tehojen toivossa. Miten noi toimii vai toimiiko kuin luvataan?

T. R56 -mallisen Minin omistaja, joka pohtii pientä piristystä autolleen.
Olen pariinkin eri autoon tuollaisen ohjelman asennuttanut. Toimii tod.näk. kyllä hyvin kunhan ei valitse markkinoiden halvinta ohjelmaa. Eikä se auto siitä ohjelmasta rikki mene. Hyödystä voi olla sitten montaa mieltä. Eipä siitä viritys ohjelmasta ainakaan meikäläisen arki ajoissa (käytännössä taajaman sisällä) mitään hyötyä ollut. Maantiellä ohitustilanteissa toki mukava lisä mutta siinä se sitten olikin.
 

Tuamas

Jäsen
Onko täällä porukkaa joka on lastun hommannut / OBD-portin kautta ohjelmoinut auton tehojen toivossa. Miten noi toimii vai toimiiko kuin luvataan?

T. R56 -mallisen Minin omistaja, joka pohtii pientä piristystä autolleen.

Kyllähän ne pääsääntönä toimivat ihan ok, mutta siinä on syytä huomioida, että palikoita ei pääsääntönä ole suunniteltu ajettavaksi huonosti lastutettuna/ohjelmoituna.

Ts. halpislastulla siinä nostaa melkoisesti todennäköisyyttä isoille remonteille, itse juuri pääsin vaihdattamaan turbot brittiläiseen turbodieseliin, kun edellinen omistaja oli sekundalastulla onnistunut saamaan koneen lopulta rikki (toki tämä oli ennen kaikkea korjaajan valistunut arvaus, en alkanut kyselemään detaljien perään).
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Onko täällä porukkaa joka on lastun hommannut / OBD-portin kautta ohjelmoinut auton tehojen toivossa. Miten noi toimii vai toimiiko kuin luvataan?

T. R56 -mallisen Minin omistaja, joka pohtii pientä piristystä autolleen.
Tehtaan takuun alaisiin ei kannata mennä ulkopuolisia lastuja asentelemaan, takuu raukeaa siinä samalla. Joillakin merkeillä ainakin oli joitakin piristysruiskeita omille malleilleen, joiden kanssa takuujututkin jatkuivat, mutta hinta tietysti on/oli aika suolainen.
Esimerkkinä tämmöisestä ikävämmästä tapauksesta, kun eräs henkilö halusi VW Touareg V10:een yli 1000 Nm:n väännön lastuttamalla vain voidakseen kehua: "No, nyt on vääntöä!"
Noh, siitähän sitten laukesi Tiptronic jo takuuaikana, mutta arvaatte varmaankin maksumiehen sekä hintaluokan - kohtuullisen kokoisen perhefarkun hinta tuli tuolle lastulle.
 

Strongbow

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko Rauma
Kyllähän ne pääsääntönä toimivat ihan ok, mutta siinä on syytä huomioida, että palikoita ei pääsääntönä ole suunniteltu ajettavaksi huonosti lastutettuna/ohjelmoituna.

Ts. halpislastulla siinä nostaa melkoisesti todennäköisyyttä isoille remonteille, itse juuri pääsin vaihdattamaan turbot brittiläiseen turbodieseliin, kun edellinen omistaja oli sekundalastulla onnistunut saamaan koneen lopulta rikki (toki tämä oli ennen kaikkea korjaajan valistunut arvaus, en alkanut kyselemään detaljien perään).

Aivan, halpa ei ole paras tässäkään asiassa.

Miettisin, että jos kyselisin asiasta lisää niitä myyviltä yrityksiltä. Toiset vain tykkää myydä sitä missä on paras kate, toki ammattilaiselta ja fiksulta myyjältä saa varmaan hyvät vastaukset kysymyksiin.
 

Strongbow

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko Rauma
Toisaalla tuli myös vastauksia, että turboahdettuihin tuo kyllä hyvin lisää tehoa, ihan että huomaa. Polttoaineenkulutus taas ei laske niin kuin puhutaan. Varmaan ei ainakaan jos tykkää käyttää niitä tehoja..
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Toisaalla tuli myös vastauksia, että turboahdettuihin tuo kyllä hyvin lisää tehoa, ihan että huomaa. Polttoaineenkulutus taas ei laske niin kuin puhutaan. Varmaan ei ainakaan jos tykkää käyttää niitä tehoja..

Ei ole tuo minuakaan vakuuttanut. Lisää tehoa = korkeampi kulutus. Enkä muutenkaan ymmärrä miten jotkut pikkupajojen tuotokset muka ovat parempia, kuin autonvalmistajien massiivisella taloudellisilla resursseilla ja huippuluokan insinööreillä tehdyt?
 

444

Jäsen
Toisaalla tuli myös vastauksia, että turboahdettuihin tuo kyllä hyvin lisää tehoa, ihan että huomaa. Polttoaineenkulutus taas ei laske niin kuin puhutaan. Varmaan ei ainakaan jos tykkää käyttää niitä tehoja..
Ei siinä mitään erityistä muutosta kulutukseen tapahdu suuntaan taikka toiseen. Siis jos ajotyyli pysyy ennallaan. Ja alkuunhan se ei pysy, koska sitä kiesiä pitää polkea kuin tulpatonta mopoa, kun tehoa on lisää. Vaan kyllä se ajotyyli ajan kanssa tasoittuu, kun ensihuuma katoaa.
Itse ajoin tuolla lastutetulla Superbilla reilut 100 000 km, palautin alkuperäisen ohjelman ja laitoin myyntiin reilut 250 000 ajettuna. Mitään ongelmia tuon kanssa ei ilmennyt, mikä on harvinaista omien autojeni kanssa. Ainoa syy myynnille oli se, että ei tuollaisia kilometrejä enää ollut järkevää ajaa tällä tulotasolla tuollaisella bensalouskulla.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Taannoin olin liikennevaloissa madalletun Volvon perässä, jonka takaluukussa oli Vihreät - De Gröna tarra. Vähän nauratti, kun se lähti valoista kuin Amiraali Kuznetsov. Piti jättää turvaväli ihan sen takia kun ei nähnyt mitään. Oli varmaan huolella lastutettu?
 
Viimeksi muokattu:

Outsider

Jäsen
Nyt on ollut niin hienoa säätä, että on päässyt nauttimaan autoilustakin taas kunnolla pitkästä aikaa talven jälkeen. Sähköllä on kyllä helppoa ja noin parikymmentä kertaa halvempaa liikkua, mutta onhan se kirjaimellisesti ihan HMV touhua siihen verrattuna kun lyödään veekasi tulille.
 

Veijari

Jäsen
Tuli hetken mielijohteesta päivitettyä autoa hieman uudempaan; XC60 T8 vm. 2020. Näistä varmaan löytyy kokemusta tälläkin palstalla, noita kun tulee vastaan liikenteessä noin minuutin välein. Paljonko tuollaisella käytännössä pääsee kaupunki-/taajama-ajossa pelkällä sähköllä? Auton luovutus tapahtuu vasta loppuviikosta joten vielä ei pääse itse kokeilemaan. Myyjä jutteli n. 40 km sähkö rangesta ja hyvä jos pitää paikkaansa. Tuolla rangella menisi sitten suurin osa ajoista pelkällä sähköllä.
 

YamahaGPR

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Vinkkejä kaivataan.

Taloudesssamme ei tällä hetkellä ole autoa jossa olisi vetokoukku. Nyt pitäisi tästä Pk-seudulta +- 50 km löytää firma josta jonkun perusauton vetokoukulla saisi vuokrattua vaikka päiväksi, kenelläkään tietoa?

Pitäisi mökillä trailerin päältä saada vene laskettua veteen.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Vinkkejä kaivataan.

Taloudesssamme ei tällä hetkellä ole autoa jossa olisi vetokoukku. Nyt pitäisi tästä Pk-seudulta +- 50 km löytää firma josta jonkun perusauton vetokoukulla saisi vuokrattua vaikka päiväksi, kenelläkään tietoa?

Pitäisi mökillä trailerin päältä saada vene laskettua veteen.

Pidemmistä siirtymistä en osaa sanoa hintoja, mutta ainakin 24rentiltä olen joskus takavuosina ottanut koukkuauton muutamaksi tunniksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös