Autoiluketju

  • 3 192 817
  • 18 516

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Kun on kyse adaptiivisesta vakkarista, niin siihen tarvitsee aika monta nappulaa, kytkintä tai viiksen liikutusta. Erillinen viiksi on mielestäni perusteltu.

Vakkari päälle, vakkari pois, -1 km/h, +1 km/h, -10 km/h, +10 km/h, vakkariin nykyinen nopeus, lyhyempi etäisyys edellä ajavaan ja pidempi etäisyys edellä ajavaan. Unohtuiko vielä jotain?

Varmaan sen ratin nappuloillakin saisi toimimaan. Tämä taitaa olla aika pitkälti henkilökohtaisesta preferenssistä kiinni.

Volkkarilla voi käytännössä ajella vasemman käden peukalolla melkein koko ajan.
Tuossa siis perusvolkkarin adaptiivisen säätimet ja mahtuu yksi turhakin nappi joukkoon (se jolla saa valittua vakkari/rajoitin)
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Todellakin paperilla hyvä keksintö ja toiminee olosuhteissa, joihin ei sisälly lunta ja sohjoa. Tää Seatin rimpula yrittää lisäksi tulkita niitä kaistoja sielläkin, mihin niitä ei edes ole erikseen merkitty, eli joutuu n. 90 % kerroista kytkemään pois päältä. Täytyykin tutkia, josko jollain obd-lukijalla saisi sen deaktivoitua oletusarvona, koska harvoin siitä on tähän asti ollut mitään hyötyä. Toki auttaa kesäkeleillä motarilla keskittymään epäolennaisiin asioihin.
Joo talvella tulkitsee jääraitoja omalla jännittävällä tavalla.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Pösön ongelma olikin se säädön vajavaisuus. Etäisyys oli suurimmillaankin liian lyhyt, kivet ja nastat tulee ikävästi tauluun.
Minulla on Peugeot 508GT. Ajan sillä keskimmäisellä asetuksella. eikä ole koskaan tullut mitään tuulilasiin. Motarilla se haistaa minusta edellä ajavan hitaamman jopa hiukan liian aikaisin ja alkaa hidastaa vauhtia.
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Minulla on Peugeot 508GT. Ajan sillä keskimmäisellä asetuksella. eikä ole koskaan tullut mitään tuulilasiin. Motarilla se haistaa minusta edellä ajavan hitaamman jopa hiukan liian aikaisin ja alkaa hidastaa vauhtia.
Ok, mun info on täysin foorumien varassa kun mun 3008 GT:ssä normi vakkari. Hieman kutkuttaisi vieläkin vaihto johonkin muuhun varustellumpaan, mutta kk kustannus on niin alhainen, että ei kannata pariin kolmeen vuoteen. Ja on tämä kiva auto. Penkin keinonahka tosin puhki jo alle 40tkm eli jossain on säästetty.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Ok, mun info on täysin foorumien varassa kun mun 3008 GT:ssä normi vakkari. Hieman kutkuttaisi vieläkin vaihto johonkin muuhun varustellumpaan, mutta kk kustannus on niin alhainen, että ei kannata pariin kolmeen vuoteen. Ja on tämä kiva auto. Penkin keinonahka tosin puhki jo alle 40tkm eli jossain on säästetty.
Minulla on härskit tummanpunaiset nahkapenkit. Ne eivät ole kuluneet oikeastaan yhtään, vaikka lapsikin on nuhjannut takapenkillä, katselin pääsiäisenä kun pesin ja imuroin auton sisältä. Saman verran ajettu kuin sinun autollasi. Minulla on kolme ranskista ollut nyt putkeen. Seuraavaksi himoitsen DS9:ää, mutta pitäisi löytyä esittelyauto, minkä hinta olisi uudesta pudonnut reilusti, eikä ole yhtään tullut vielä vastaan.
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Minulla on härskit tummanpunaiset nahkapenkit. Ne eivät ole kuluneet oikeastaan yhtään, vaikka lapsikin on nuhjannut takapenkillä, katselin pääsiäisenä kun pesin ja imuroin auton sisältä. Saman verran ajettu kuin sinun autollasi. Minulla on kolme ranskista ollut nyt putkeen. Seuraavaksi himoitsen DS9:ää, mutta pitäisi löytyä esittelyauto, minkä hinta olisi uudesta pudonnut reilusti, eikä ole yhtään tullut vielä vastaan.
Heh, mulla ensimmäinen ranskis sitten yhden BX:n ja voipi olla hiljaista citikkojen suhteen jatkossakin. Kiva auto, mutta niinkun monilla muillakin merkeillä, softapuoli on heikkoa, etenkin Android appis. Aivan triviaaleja bugeja että hermot menee. Onneksi tulee kesä eikä tarvi ajastaa esilämmitystä.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Heh, mulla ensimmäinen ranskis sitten yhden BX:n ja voipi olla hiljaista citikkojen suhteen jatkossakin. Kiva auto, mutta niinkun monilla muillakin merkeillä, softapuoli on heikkoa, etenkin Android appis. Aivan triviaaleja bugeja että hermot menee. Onneksi tulee kesä eikä tarvi ajastaa esilämmitystä.
Minulla ei ole kuin lohkolämmitin sisäpistokkeella. Android auto toimii ihan hyvin, mutta softan päivitys on todella työlästä. Pitää aivan valtava tiedosto ladata muistitikulle ja sen tikun kanssa päivittää softat, siinä saa autossa istuskella tunnin.
 

Malmi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sympatiat: DIF
Käytin auton eilen Atoylla öljy- ja määräaikaishuollossa, ja samalla ilmoittivat että etuiskari vuotaa, kannattaisi korjata ja maksaisi vajaat 900€. Minähän en autoista juuri mitään ymmärrä, mutta kuulustaako tuo muiden korvaan aika ronskilta hinnalta? Auto siis Skoda Octavia vuoden 2019 malli. Mitä nopeasti googlettelin, niin ei pitäisi lähellekään tuollaisi summia maksaa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Käytin auton eilen Atoylla öljy- ja määräaikaishuollossa, ja samalla ilmoittivat että etuiskari vuotaa, kannattaisi korjata ja maksaisi vajaat 900€. Minähän en autoista juuri mitään ymmärrä, mutta kuulustaako tuo muiden korvaan aika ronskilta hinnalta? Auto siis Skoda Octavia vuoden 2019 malli. Mitä nopeasti googlettelin, niin ei pitäisi lähellekään tuollaisi summia maksaa.
En tiedä summasta mitään, mutta itsellä oli saman vuoden Octavia työsuhdeautona ja oli tismalleen sama ongelma molemmissa iskareissa syksyllä. Firman piikkiin meni kuntoon ja vaihtoon auto kun tuli neljä vuotta täyteen. Olisiko tyyppivika.

Edit: molemmissa etuiskareissa siis
 
Viimeksi muokattu:

444

Jäsen
Käytin auton eilen Atoylla öljy- ja määräaikaishuollossa, ja samalla ilmoittivat että etuiskari vuotaa, kannattaisi korjata ja maksaisi vajaat 900€. Minähän en autoista juuri mitään ymmärrä, mutta kuulustaako tuo muiden korvaan aika ronskilta hinnalta? Auto siis Skoda Octavia vuoden 2019 malli. Mitä nopeasti googlettelin, niin ei pitäisi lähellekään tuollaisi summia maksaa.
Autojerryyn vaan tarjouspyyntöä sisään. Orkkisosilla voi hyvinkin maksaa tuon verran töineen (työaikaa menee n. 1h/kulma), mutta jos tarvikeosat kelpaavat, niin esim. Autodocissa etuiskarit maksavat alkaen 45€/kpl. Helpohko vaihtaa myös itse vaikka kotipihassa, mutta toki on hyvä tietää, mitä on tekemässä.
 

Malmi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sympatiat: DIF
Autojerryyn vaan tarjouspyyntöä sisään. Orkkisosilla voi hyvinkin maksaa tuon verran töineen (työaikaa menee n. 1h/kulma), mutta jos tarvikeosat kelpaavat, niin esim. Autodocissa etuiskarit maksavat alkaen 45€/kpl. Helpohko vaihtaa myös itse vaikka kotipihassa, mutta toki on hyvä tietää, mitä on tekemässä.
Jees, just tossa laitoinkin itseasiassa tarjouspyyntöä sisään. Mutta kiitokset tästä äärimmäisen hyödyllisestä informaatiosta!
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Autojerryyn vaan tarjouspyyntöä sisään. Orkkisosilla voi hyvinkin maksaa tuon verran töineen (työaikaa menee n. 1h/kulma), mutta jos tarvikeosat kelpaavat, niin esim. Autodocissa etuiskarit maksavat alkaen 45€/kpl. Helpohko vaihtaa myös itse vaikka kotipihassa, mutta toki on hyvä tietää, mitä on tekemässä.
En kyllä lähtisi kotipihassa etutolppaa vaihtamaan etenkään noin tuoreeseen autoon. Ripustuksen purkaminen, jousenkiristimet, iskarin vaihto, paketin kasaaminen. Noissa kun on kaikenlaista vänkää, millä saa vahinkoa aikaan. Esim ylälaakeri pitää olla x astetta käännettynä tms. Mä olen tehnyt kaikenlaista remppaa iskareita myöten, mutta edelliseen autoon suosiolla laitatin etutolppien kamat pajalla ja siinäkin oli sanomista kun ei kaikki mennyt ykkösellä kohdalleen.
 

444

Jäsen
En kyllä lähtisi kotipihassa etutolppaa vaihtamaan etenkään noin tuoreeseen autoon. Ripustuksen purkaminen, jousenkiristimet, iskarin vaihto, paketin kasaaminen. Noissa kun on kaikenlaista vänkää, millä saa vahinkoa aikaan. Esim ylälaakeri pitää olla x astetta käännettynä tms. Mä olen tehnyt kaikenlaista remppaa iskareita myöten, mutta edelliseen autoon suosiolla laitatin etutolppien kamat pajalla ja siinäkin oli sanomista kun ei kaikki mennyt ykkösellä kohdalleen.
”Jos se ois helppoo, kaikki tekis niin.” Mulla tosiaan on se hyvä puoli, että kaveripiiristä löytyy autoalan ihmisiä, joilla on pääsy korjaamo-oppaisiin, joten monikin remppa onnistuu vaikka sillä kuuluisalla kotipihalla. Mutta sen verran kermaperseeksi sitä on aikojen saatossa muuttunut, että usein silti vien auton mieluummin pajalle, jos se ei maksa maltaita ja mammonaa.
 

Outsider

Jäsen
Autojerryyn vaan tarjouspyyntöä sisään. Orkkisosilla voi hyvinkin maksaa tuon verran töineen (työaikaa menee n. 1h/kulma), mutta jos tarvikeosat kelpaavat, niin esim. Autodocissa etuiskarit maksavat alkaen 45€/kpl. Helpohko vaihtaa myös itse vaikka kotipihassa, mutta toki on hyvä tietää, mitä on tekemässä.

Kerrotusta hinnasta päätellen tässä on DCC alusta, että ei välttämättä sopivia neljänkympin osia löydy.

@Malmi
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
”Jos se ois helppoo, kaikki tekis niin.” Mulla tosiaan on se hyvä puoli, että kaveripiiristä löytyy autoalan ihmisiä, joilla on pääsy korjaamo-oppaisiin, joten monikin remppa onnistuu vaikka sillä kuuluisalla kotipihalla. Mutta sen verran kermaperseeksi sitä on aikojen saatossa muuttunut, että usein silti vien auton mieluummin pajalle, jos se ei maksa maltaita ja mammonaa.
No joo, etutolppien vaihto on kuitenkin minusta juuri sellainen homma, jota ei kannata alkaa parkkiksella itse tehdä. Ts se helpottuu ja nopeutuu niin merkittävästi nosturilla kunnon vehkeillä. Juuri vaihdatin vm 2008 autoon (jätän merkin mainitsemattaab) eteen jouset+kääntölaakerit+iskarit ja työveloitus oli reilu tunti per puoli.
 

Jyyd

Jäsen
Suosikkijoukkue
♠️, Flyers
NYT TARVITTAIS APUJA KIPEESTI:

Polo vm 2014, alkoi tuossa pari vk sitten ilmoittamaan vikaa "Engine coolant" kojetaulussa kun tyttöystävä aamusti autoa käynnisteli. Kuulemma tyhjäkäynti kuulosti hiukan heikolta. Pari nopeeta puhelua, ja käytettiin auto läheisellä tutulla korjaamolla, heittivät sinne tietty jäähdytinnestettä. Säiliö oli kyllä ihan ok kuosissa, mutta aineet sisään ja hiukan ylikin. No, vika ilmestyi uudestaan oliko nyt seuraavana vai sitä seuraavana päivänä. Tällöin ei sitten pienen ajelun jälkeen enää vilkutkaan toimineet, ja esim. takalasin lämmitin ei toiminut ainakaan sen näppäimen valon mukaan (valo ei syttynyt). Saatiin auto kuitenkin korjaamolle, ja siellä seissyt nyt selvityksen alla yli viikon.

Autosta on johtosarjat käyty lävitse, akustoa tutkittu ja koputeltu sinne sun tänne. Nyt viimeisin ilmiö on, ettei vikakoodia ole saatu korjaamolla ilmestymään ilmeisesti pariin päivään, ja sitä ovat yrittäneet koputella esiin (josko olisi joku liitinvika tjsp.). Kuulostaa varsin oudolta, netistä kuulemma löytyi ihan vastaava ongelma mutta ei tietenkään siihen ratkaisua. Oli kuulemma yleinen vielä. Korjaamolta omistajan yksi teoria oli, voisiko johtua kosteudesta jos sitä on ollut jossain liittimissä tai jotain, ja nyt olisi kuivunut.

Kaikki apu olisi tarpeen, joten jos joku tietää niin olkaapa yhteydessä. Voin pientä korvaustakin maksaa ratkaisevasta vihjeestä. Antavat nyt auton ajoon sitten tänään, ja lähinnä odotellaan että nurkissa ajelun jälkeen vika ilmeistyisi uudestaan... Toivotonta. Uudet kumitkin tuli hommattua (nastat vielä alla), mutta ne seisoo nyt sitten odottamassa rengasliikkeessä. Vitun vittu.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
NYT TARVITTAIS APUJA KIPEESTI:

Polo vm 2014, alkoi tuossa pari vk sitten ilmoittamaan vikaa "Engine coolant" kojetaulussa kun tyttöystävä aamusti autoa käynnisteli. Kuulemma tyhjäkäynti kuulosti hiukan heikolta. Pari nopeeta puhelua, ja käytettiin auto läheisellä tutulla korjaamolla, heittivät sinne tietty jäähdytinnestettä. Säiliö oli kyllä ihan ok kuosissa, mutta aineet sisään ja hiukan ylikin. No, vika ilmestyi uudestaan oliko nyt seuraavana vai sitä seuraavana päivänä. Tällöin ei sitten pienen ajelun jälkeen enää vilkutkaan toimineet, ja esim. takalasin lämmitin ei toiminut ainakaan sen näppäimen valon mukaan (valo ei syttynyt). Saatiin auto kuitenkin korjaamolle, ja siellä seissyt nyt selvityksen alla yli viikon.

Autosta on johtosarjat käyty lävitse, akustoa tutkittu ja koputeltu sinne sun tänne. Nyt viimeisin ilmiö on, ettei vikakoodia ole saatu korjaamolla ilmestymään ilmeisesti pariin päivään, ja sitä ovat yrittäneet koputella esiin (josko olisi joku liitinvika tjsp.). Kuulostaa varsin oudolta, netistä kuulemma löytyi ihan vastaava ongelma mutta ei tietenkään siihen ratkaisua. Oli kuulemma yleinen vielä. Korjaamolta omistajan yksi teoria oli, voisiko johtua kosteudesta jos sitä on ollut jossain liittimissä tai jotain, ja nyt olisi kuivunut.

Kaikki apu olisi tarpeen, joten jos joku tietää niin olkaapa yhteydessä. Voin pientä korvaustakin maksaa ratkaisevasta vihjeestä. Antavat nyt auton ajoon sitten tänään, ja lähinnä odotellaan että nurkissa ajelun jälkeen vika ilmeistyisi uudestaan... Toivotonta. Uudet kumitkin tuli hommattua (nastat vielä alla), mutta ne seisoo nyt sitten odottamassa rengasliikkeessä. Vitun vittu.
Minulla Superb antoi ihan jumalattoman määrän kaikenlaisia vikakoodeja, sytytti sitä kaikille VAG-autoilijoille tuttua keltaista valoa, poltteli jotain sulakkeita ja teki muutenkin kaikenlaista ihmeellistä sähköihin liittyvää (mm. keskuslukitus reistaili) Johtosarjoja tutkittiin minullakin, mutta lopulta syyksi selvisi vikaantunut keskuslukituksen ohjainyksikkö. Tuo kun vaihdettiin, ongelmat loppui (siltä erää) siihen.
 

Jyyd

Jäsen
Suosikkijoukkue
♠️, Flyers
Minulla Superb antoi ihan jumalattoman määrän kaikenlaisia vikakoodeja, sytytti sitä kaikille VAG-autoilijoille tuttua keltaista valoa, poltteli jotain sulakkeita ja teki muutenkin kaikenlaista ihmeellistä sähköihin liittyvää (mm. keskuslukitus reistaili) Johtosarjoja tutkittiin minullakin, mutta lopulta syyksi selvisi vikaantunut keskuslukituksen ohjainyksikkö. Tuo kun vaihdettiin, ongelmat loppui (siltä erää) siihen.
Niin, ja keskuslukitus ei myöskään toiminut kun ongelma oli päällä.

Vikakoodi C10C400 limp mode liittyy tähän jotenkin t. Korjaamo. Laittoi just watsapilla et sillä vois löytyy googlesta jotain, mut nyt auto tosiaan ajoon kunnes se lahoo taas.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
@Jyyd jos se toimii nyt niin aja sitä. Niin ne vanhat autot toimii.

Asiasta mitään tietämättä, limp mode on seuraus eikä syy, eikä auta mitään jatkoselvittelyyn. Tuo koodi tulee kun auto ei itsekään tiedä mitä vittua täällä tapahtuu. Sinänsä ajoneston/keskuslukituksen ohjainongelmat on varmaan ihan potentiaalinen arvaus.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
No joo, etutolppien vaihto on kuitenkin minusta juuri sellainen homma, jota ei kannata alkaa parkkiksella itse tehdä. Ts se helpottuu ja nopeutuu niin merkittävästi nosturilla kunnon vehkeillä. Juuri vaihdatin vm 2008 autoon (jätän merkin mainitsemattaab) eteen jouset+kääntölaakerit+iskarit ja työveloitus oli reilu tunti per puoli.
Mun mielestä taas se on yksi niitä toimenpiteitä, johon nimenomaan ei tarvita sitä nosturia, koska auton alle ei tarvitse päästä. Toki se helpottaa aina työskentelyasennon suhteen, mutta monet jousi-iskariremontit on nuorempana tehty ihan tunkin&pukkien varassa. Hyvin siitä pääsee kaikkeen tarvittavaan käsiksi.
Eri juttu tietty, jos on jotain mallikohtaisia spesiaalijuttuja, joita pitää oikeasti tietää, mutta nykyään tuntuu lähes kaikkeen itsetehtävään hommaan löytyvän joku video juutuubista.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK

Koko ajan kilometriveroa tunnutaan ajettavan kuin käärmettä pyssyyn näissä ulostuloissa.

Onkohan kukaan perehtynyt laskemaan paljonko sähköveron tuotto sähköllä ajamisessa kompensoi polttoaineverojen pudotusta. Eihän se nyt niin mene että vain polttoaineveron tuoton lasku huomioidaan mutta ei sähköveron tuoton lisääntymistä?
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
NYT TARVITTAIS APUJA KIPEESTI:
Polo vm 2014, alkoi tuossa pari vk sitten ilmoittamaan vikaa "Engine coolant" kojetaulussa kun tyttöystävä aamusti autoa käynnisteli. Kuulemma tyhjäkäynti kuulosti hiukan heikolta. Pari nopeeta puhelua, ja käytettiin auto läheisellä tutulla korjaamolla, heittivät sinne tietty jäähdytinnestettä. Säiliö oli kyllä ihan ok kuosissa, mutta aineet sisään ja hiukan ylikin. No, vika ilmestyi uudestaan oliko nyt seuraavana vai sitä seuraavana päivänä. Tällöin ei sitten pienen ajelun jälkeen enää vilkutkaan toimineet, ja esim. takalasin lämmitin ei toiminut ainakaan sen näppäimen valon mukaan (valo ei syttynyt). Saatiin auto kuitenkin korjaamolle, ja siellä seissyt nyt selvityksen alla yli viikon.

Laturi finito, onko latausjännite tarkastettu? Itsellä antoi loppuaan lähestyvä laturi satunnaisesti kaikenlaisia ihmeellisiä vikakoodeja ja mm. reippaampi jarrutus sai aikaan vikavalojen diskoshown. Olin varma, että maadoitusjohto oli hapantumassa poikki mutta siinä ei lopuksi ollut mitään vikaa mutta laturin vaihto auttoi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös