Ei siinä mitään säästöä tule. Meillä oli rouvan käytössä tehtaan biopower useamman vuoden ajan, joten kokemus on suht pitkältä ajalta. Olihan se kivaa, kun E85 maksoi alle euron tuohon aikaan, mutta kyllä sitä sitten menikin se 15 litraa satasella.
Tämä uusien ja uudehkojen (VAG) autojen öljynkulutus on kyllä mielenkiintoinen ilmiö. Ottaako autojen kehitys takapakkia vai mikä tämän ilmiön takana on? Vai kuristaako jotkut päästövaatimukset niin pahasti valmistajia, että ei vaan yksinkertaisesti pysty tehdä kestävää autoa ja autoa mikä ei kuluttaisi öljyä. Mm. Näistä syistä en kyllä itse enää kovin helpoin perustein osta polttomoottoriautoa.Käsittääkseni uutena Skodan moottorit syövät paljon öljyä. Voi olla, että ei koske -14 vaan pelkästään uudempia. Itselläkin tosiaan pitänyt pari kertaa lisätä öljyä ennen ja jälkeen ensimmäisen huollon. Ei sen jälkeen. Octavia -19
Eipä tuosta kauheasti haittaa ole ollut siis, mutta jännä juttu toki
Minulla seatti (-14) pyytää lisäämään öljyä aika lailla 8000km välein. Eli aina on purkki takakontissa, josta sitten jo katsomatta tietää lirutella litran verran.Voi olla, että ei koske -14 vaan pelkästään uudempia. Itselläkin tosiaan pitänyt pari kertaa lisätä öljyä ennen ja jälkeen ensimmäisen huollon. Ei sen jälkeen. Octavia -19
Ihmettelin samaa omassa viestissäni aiemmin. Eihän se nyt voi olla normaalia, että pitää vaikkapa 8tkm välein lisätä litra öljyä? Itselläni ei ole mikään auto ikinä kuluttanut öljyä niin paljon, että huoltojen välillä tarvitsisi sitä lisäillä paitsi jos on ollut öljyvuoto jossain.Tuo öljyn lisäys on mielenkiintoinen juttu. Itselläni ollut kolme bensa Mondeota, kaksi diesel Mondeota ja yksi diesel Kuga. Yhteenkään ei tarvinnut lisätä öljyä huoltojen ( 20.000 / 30.000 km) väleillä. Vaimolla on toinen Qashqai, sama juttu. Tyttärellä nyt kolmas Focus, sama juttu. Lienee joku VAG-konsernin juttu??
Käsittääkseni tutkimusten mukaan VAG:n autojen elinkaaren keskimääräiset huoltokustannukset ovat autoista keskikastia.Mulla on sellainen käsitys, että VAG- ostajat ovat valmistautuneet öljyn lisäykseen ja muutenkin osien vaihtoon. Ehkä paras esimerkki löytyi muropaketin foorumilta, jossa yksi kirjoittaja oli hankkinut kaksi A2:sta kerralla. Toisen ajoon ja toisen varaosiksi. Näitä VAGeja haukun aina kun tulevat puheeksi, mutta VAG-ostajat eivät halua nähdä öljyn lisäystä tai osien vaihtoa minään merkittävänä vikana, tai puutteena.
Milloinkohan A2:ten valmistus lopetettiin? Taisi olla 2004-2005. Siis joku osti kaksikymmentä vuotta vanhojaMulla on sellainen käsitys, että VAG- ostajat ovat valmistautuneet öljyn lisäykseen ja muutenkin osien vaihtoon. Ehkä paras esimerkki löytyi muropaketin foorumilta, jossa yksi kirjoittaja oli hankkinut kaksi A2:sta kerralla. Toisen ajoon ja toisen varaosiksi. Näitä VAGeja haukun aina kun tulevat puheeksi, mutta VAG-ostajat eivät halua nähdä öljyn lisäystä tai osien vaihtoa minään merkittävänä vikana, tai puutteena.
Milloinkohan A2:ten valmistus lopetettiin? Taisi olla 2004-2005. Siis joku osti kaksikymmentä vuotta vanhoja
Audeja ajaakseen niillä vielä. On heikkolaatuisia, todella.
Nettitarinoista sen verran: mulla on 9. tai 10. Audi, yhteenkään ei ole tarvinnut öljyä lisäillä määräaikaishuoltojen välillä.
Käsittääkseni tutkimusten mukaan VAG:n autojen elinkaaren keskimääräiset huoltokustannukset ovat autoista keskikastia.
Juuri näin.Ei se ole pelkästään se VAG joka määrittää asioita. Paljon enemmän kyse on tietyistä moottoreista ja osista. Ennen vuotta 2014 valmistetut DSG-laatikot 1,2tsi:n yhteydessä laukesivat. Sama juttu ennen 2012 1,4tsi:ssä jne. Ja sitten on kansi ja öljypohjavikoja tietyissä dieseleissä ja ainakin 1,8 bensakoneessa jollain aikavälillä.
Mutta kolikolla on myös kääntöpuoli: 2015 aloitettu 7-portainen kuivakytkin DSG on ollut luotettava, eikä CDAA-moottoreihin ole tarvinnut lisätä öljyä edes longlife-ohjelmassa. (Itse olen vaihtanut öljyt 15tkm välein koska olen asian suhteen vähän paranoidi).
Sitten on tietysti muutkin merkit. Menkääpä lähimmälle mekaanikolle ja kysykää, mitä mieltä ovat Prince-sarjan moottoreista. Jos eivät hauku pataluhaksi, älkää enää koskaan luottako! Pösöt, Sitikat, jopa tietyt Bemarit on pilattu täysin tuolla moottorisarjalla, joka ei syö pelkästään öljyä vaan myös nokka-akseleita ja liukulaakereita.
Auto kuin auto, merkki kuin merkki, kannattaa tutustua muuhunkin kuin vain VAG sitä ja VAG tätä -jargoniin.
Se on niissä piireissä normaalia, joissa ei olla tehty kotiläksyjä. Eli varmistettu, että onko DSG-öljyjä vaihdettu ajallaan tai valittu vaihtoehtoisesti edellisen sukupolven 7-pykäläinen loota.Enempää en ota asiaan kantaa, mutta kaksi VAGilaista lähipiiristä löytyy ja molempien DSG vaati sen perinteisen noin 1500 euron "huolto"toimenpiteen. Kai se sitten on joissakin piireissä normaalia, että puolitoista tonnia voi mennä koska tahansa laatikon "huoltamiseen".
Tämä on nimenomaan olennaista. Ratkaisevaa on tietää minkälaista vaihdelaatikkoa on hankkimassa:Se on niissä piireissä normaalia, joissa ei olla tehty kotiläksyjä. Eli varmistettu, että onko DSG-öljyjä vaihdettu ajallaan tai valittu vaihtoehtoisesti edellisen sukupolven 7-pykäläinen loota.