Jo tuli loppu tällekin huopaamiselle. Vuoden (periaatteessa) autottomana olleena piti kiesi nyt alle saada.
Ensin oli kohteena eräskin Golffi, hyvin varusteltu ja hyvän hintainen. Kaverin vanha leasing-kärry, eli historia tiedossa. No, yllättäen sen hinta sitten kalkkiviivoilla pompsahti, eikä se tuntunut enää niin houkuttelevalta.
Tässä välissä sitten kävin koeajamassa kaiken maailman uusia pikkurimpuloita Cliosta 206:een. Ajattelin, että samaan hintaanhan saa uuden, on takuut ja kaikki. Clio tuntui näistä pikkukoslista parhaimmalta, mutta täysin apinoille tarkoitettu taustapeilin sijoitus (jos yli 190cm kuski, ei näe oikealle) ja oikeasti maailman pienimmät tilat olivat liian suuri kynnys. Uudessa autossa se "joo, kiitos nähdään moi - 20% hävisi arvosta" -skenaario ei myöskään innostanut.
Clion hinnalla olisi saanutkin jo myös uuden 130hv Stilon, jossa tilaa ja varusteita piisaa. Mutta penkki oli tässä aivan kauhea, 15 minuutin ajon jälkeen oli alaselkä kipeä. Penkin korkeuden säätö ei vaikuttanut selkänojaan ollenkaan. Tiedä sitten onko hyvä vai huono, mutta mulle ei sopinut. Lisäksi Myyjä Konalan Deltassa oli aika ylimielinen. Kaveri uhkasi, että kohta nousee Stilojen hinnat takaisin sinne "normaaliin" (eli 19k€ -> 24k€), mutta jos ei niitä kukaan tuohon hintaan osta, niin mihin sitten. Fiat ei ollut enää vaihtoehto. Nähtävissä oli jo tutun vauhtisokeuden piirteitä.
Olin nostanut haarukkani sieltä 15k€:sta 20k€:hen, kunnes kaverini vihdoin laittoi autonsa, V6 Passattinsa myyntiin. Tiesin tämänkin vehkeen historian, mutten niin hyvin kuin Golffin. Oli kaikki namut isot murinat ja hinta 22k€ - kaupassa näistä pyydetään 27-30 k€.
Olin jo näin ->| |<- lähellä, etten ostanut Passattia. Edellinen autoni oli Passat (In VAG we trust!), ja tykkäsin pappamobiililla kyllä seilailla. Nyt olisi tehoa pellin alla ja tosi iso penis. Hinta oli vielä suht ok, kun oli jo uusia Golffejakin katsottu.
Mutta, tulin järkiini kun kuvittelin sitä 15l/100km - omastapussista ja sitä turhuuksien roviosta. Lisäksi vaikka auto oli ns. "edullinen", niin olisiko siitä ikinä saanut kuin pennosia joskus vuoden parin päästä? Niin iso ja pitkä (48kk) laina, joten lyhennykset olisivat vuoden aikana olleet pelkkiä korkoja.
Näin tipautin budjettini taas sinne 15k€ korville. Tuohon hintaan löytyy kyllä Golffeja vaikka kuinka paljon, joku niistä on mun oltava. Mutta voi sentään miten säälittävillä varusteilla! "Sähköpeilit, ohjaustehostin, niskatuet takana", on usean myynnissä olevan vm. 00 Golfin varustelista. Nykyään kun jokaisessa uudessa autossa on esim. ilmastointi, ja se alkaa olla jo kynnyskysymys autoa ostettaessa (ja siitä ollaan myös valmiit maksamaan), ei tuollaiselle ilmastoimattomalle autolle voi povata isoa kysyntää. Siksi vaikka varusteltu Golf maksaisikin nyt vähän enemmän ja jatkossa sen arvo ehkä euroissa tippuu enemmän kuin jonkun halvemman, on se kuitenkin huomattavasti helpompi myydä kuin muut vastaavat.
Tarjontaa tulee olemaan vuoden - parin päästä juuri Golffeista aivan tolkuttomasti; eniten niitä on nyt parin viime vuoden aikana ostettu. Mutta mulla ei ole nyt aikaa odotella, ja se sama kohteena ollut kaverin Golffi päätyi tuohon pihaan (tai päätyy huomenna). Varusteita on paljon, ja tuolla ajelee niin kauan kun kersat mahtuu takapenkille. (Nyt ne mahtuu sellaiseen puolikkaan nyrkin kokoiseen tilaan, riippuu vähän lämpötilasta.) Mutta toki se tulee aiemmin vaihdettua kunhan alkaa se iänikuinen laskeminen.
Popit pitää olla kohdallaan, ja Saksasta saa vimosen päälle MP3-soittimia edullisesti. Mitään CD-bokseja ei tarvitse, rokki soi yhdeltä levyltä vaikka aamuun asti.
Automarkkinat ovat tällä hetkellä hieman vääristyneitä. Kaikkialla toitotetaan, että kauppa käy kuin rajuilma - käytettyjen varsinkin. Tätä on kovin on vaikea kuitenkin uskoa. Esim
www.oikotie.fi listaa yli 350kpl vm 98-02 Astroja. Kovasti suosittuja olivat uutena juuri vuoden 2000 korvilla ja sitä ennen. Nyt on uusi korimalli tulossa (edellinen onkin jo vuosia pysynyt samana), ja näillä alkaa muutenkin olla kilsoja jo 100tkm päälle. Ja Opelin satatonnia on aika paljon. Vaikea kuvitella, että näille kaikille löytyy ostajat. Ja nämä ovat vain liikkeessä olevat kärryt. Saksassa Astrat eivät kyllä maksa mitään.
Nykyinen näennäinen hyvin käyvä kauppa painottuukin sinne varusteltujen ja isojen autojen luokkaan. Nämä pienemmät, vähän karummin varustellut kärryt (joista tietysti vielä pyydetään linjan mukaista summaa) jäävät kokonaan myymättä. Siksipä on varmasti kohta mahdollista löytää todellisia löytöjä, jos vaisut varusteet eivät haittaa. Ehkä näistä tulee korvaajia niille 80-luvun 323:sille ja muille, jotka jo mätänevät käsiin. Mutta se onkin vain hyvä asia.
Tämän murroksen maksajina taitaa vain olla ne, jotka ostavat pari-kolme vuotta vanhaa autoa nyt. Minä koitan pienellä investoinnilla selvitä pienemmällä laskulla. Aika näyttää miten käy. Ennusteet näissä ei nyt koskaan kummoiset ole, mutta pakko on koittaa! Toivottavasti uudet Golf V:t ovat ylihintaisia, niin pysyy käytettyjen Golffien kysyntä kovana!
EDIt: Jaha, Stilo olikin viidenneksi eniten myydyin automalli elokuussa.