Mainos

Autoiluketju

  • 3 337 489
  • 19 050

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Eihän kukaan varmasti hyväksykään, ongelmana on se että jopa kuluttaja-asiamies on tässä asiassa sitä mieltä että myös hyvät ihmiset ovat mukana kustannuksissa. Toki liikkeen pitää kustantaa osat mutta kyllä asiakkaalle jää silti isot työkulut.

Näinhän se on. Moni ei vaan tule ajatelleeksi, että myös asiakkaalla on aika iso mahdollisuus vaikuttaa asiaan. Toisilla merkeillä on kahden vuoden tehdastakuu, toisilla kolmen, osalla viiden jne. Kuluttajalla on käytettyjen autojen kaupassa aina mahdollista valita vähän käytetty auto, jossa on vielä takuuta jäljellä. Lisäksi on mahdollista ostaa hyvin monesta paikasta lisätakuu. Itse en ikinä osta käytettyä autoa, joka ei ole enää tehdastakuun alainen. Paitsi jos mennään niin halpoihin autoihin, että riski ei enää ole iso.

Tietenkin brändiajattelulla käytetyn auton ostavat ovat myös valmiimpia maksamaan autonkorjauksesta. Heille se ei ole usein edes rahakysymys.
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Tässä tuo aiemmin puhuttu 0% korkotarjous myös vaihtoautoihin. En siis ole Metroautossa töissä enkä mitään, mut melko kova tarjous:
 

Fironic

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Ducks, Kraken
Tässä tuo aiemmin puhuttu 0% korkotarjous myös vaihtoautoihin. En siis ole Metroautossa töissä enkä mitään, mut melko kova tarjous:

Ei ole aidosti 0%, koska "0% + kulut". En löytänyt mistään tietoa noista kuluista, mikä laittaa ainakin itselläni pienet hälytyskellot soimaan. Voi toki olla, ettei vain näy mobiilisivustolla.
 

Fironic

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Ducks, Kraken
Perustamismaksu 250€ ja 12€/kk käsittelykulut. Tuleehan tuosta joku korko, muttei pankeilta tuolla korolla rahaa saa. Siitä kai alunperin keskusteltiin.

Joo, ei tuo kovin paha ole.

Harmi vain, ettei valikoimassa ollut oikeastaan mitään kiinnostavaa. Ehkä tuo 740Le lähimpänä, mutta sekin vähän turhan kallis tämänhetkiseen tarpeeseen.

Nyt on kyllä ostajan markkinat autokaupoilla ja tinkivaraa saattaa olla yllättävän paljon. Pitäisi ehkä käydä kokeilemassa.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Perustamismaksu 250€ ja 12€/kk käsittelykulut. Tuleehan tuosta joku korko, muttei pankeilta tuolla korolla rahaa saa. Siitä kai alunperin keskusteltiin.

10000e laina, lyhennys 2500/v (mutkat suoriksi eli lyhennys vain kerran vuodessa)

Kulut ilman korkoja
1.v 250+144=394e (4%)
2.v 144e (2%) (7500e)
3.v 144e (3%) (5000e)
4.v 144e (6%) (2500e)

Kulut 826e eli 8,3% alkupääomasta. Onhan siinä "joku" korko.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Rahoituksen korkokuluissa kai pitäisi käyttää määritelmää todellinen vuosikorko. Tai jotain tuommoista. Ei tuo yli 8 % mikään vuosikorko ole. Eikä se oikeasti ole nollakaan, sillä tuo 12 euron kk-maksu on aika kova.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Rahoituksen korkokuluissa kai pitäisi käyttää määritelmää todellinen vuosikorko. Tai jotain tuommoista. Ei tuo yli 8 % mikään vuosikorko ole. Eikä se oikeasti ole nollakaan, sillä tuo 12 euron kk-maksu on aika kova.
Joo, aika omituinen laskutapa tuossa. Oman autoni rahoitus on 0,9% korolla, muuten sama kuin tuossa tarjouksessa eli käsittelymaksut 12 eur/kk ja perustamiskustannukset 249 eur. Osamaksusopimuksen mukaan todellinen vuosikorko on 2,75%.
Nuo kuukausittaiset käsittelymaksut ovat kyllä käsittämättömät, aika hyvä korvaus e-laskun lähettämisestä.
 
K

Kiekkokatsoja

Mitenkäs tämä ns kansanautojuttu?
Eikös joskus ollut tilastoa, että keskiverto suomalainen ajaa sellaisella 3000e+ autolla.
Mikähän merkki ja malli voisi olla tuossa hintaluokassa, käyttäjälleen edullisemmasta päästä? Käyttä ja ylläpitää. Oletetaan että käyttäjä haluaa ajaa sellaista peruskoko sedan mallista autoa, johon tulee sellainen 20000km vuodessa.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Veikkaisin, ettei kovin kaukana ole joku Toyota Avensis/Corolla tai Volkkari vastaavassa kokoluokassa (Passat/Golf). Toyotaa ei ainakaan saa hajalle, eikä liene muutenkaan käyttökuluiltaan kalleimmasta päästä.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Mitenkäs tämä ns kansanautojuttu?
Eikös joskus ollut tilastoa, että keskiverto suomalainen ajaa sellaisella 3000e+ autolla.
Mikähän merkki ja malli voisi olla tuossa hintaluokassa, käyttäjälleen edullisemmasta päästä? Käyttä ja ylläpitää. Oletetaan että käyttäjä haluaa ajaa sellaista peruskoko sedan mallista autoa, johon tulee sellainen 20000km vuodessa.

Kaikkien Suomen autojen mediaaniarvo on se, mutta suomalainen ostaa kuitenkin keskimäärin luokkaa 12000 eurolla auton. Se on paljon relevantimpi lukuarvo, kun mietitään mitä myydään ja missä.
 
K

Kiekkokatsoja

Kaikkien Suomen autojen mediaaniarvo on se, mutta suomalainen ostaa kuitenkin keskimäärin luokkaa 12000 eurolla auton. Se on paljon relevantimpi lukuarvo, kun mietitään mitä myydään ja missä.
Paha hintaluokka. Takuu ei enää voimassa, ja itse ei juurikaan pysty korjaamaan.
 
Paha hintaluokka. Takuu ei enää voimassa, ja itse ei juurikaan pysty korjaamaan.

Paitsi jos pieni auto kelpaa.

Eikä sellaisiin melkein uusiin isompiinkaan heti takuuajan jälkeen normaalisti mitään fataalia tule, kunhan tietyt saksalaismerkit ja -mallit osaa välttää. Hinta on kuitenkin mukavasti jo laskenut (tosin jos nykytyyliin ajattelee autoilukuluja vain kuukausierinä, ei tällä ole merkitystä).
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Perustamismaksu 250€ ja 12€/kk käsittelykulut.
Tässä kun on muutaman auton euroaikana ostanut niin jännästi kk käsittelykulut tuplaantunut. Oli 2000-luvun alussa noin 6€ /kk ja nyt tarjotaan järjestäen +10€ /kk. Mainoskikkahan tuo pääasiassa on.
Mutta on nykyään todelliset vuosikorot siltikin halvempia kuin 10-20 vuotta sitten. Nyt on koko ajan tarjolla alle 5% todellisia korkoja ja puhutaan omasta mielestäni hyvinkin kohtuullisista summista jos rahoituksella pääsee käsiksi tuoreempaan automalliin joka muun muassa kuluttaa vähemmän.
Kun vielä tinkii sen tonnin pari siitä autosta myyntihetkellä niin saa hyvän mielen, ikään kuin korot tuli kuitattua siinä.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Philadelphia Flyers
Eilen joku munapää oli onnistunut raapaisemaan autoni kylkeen pari senttiä pitkän "peltiin" saakka ulottuvan jäljen. Auto oli tien vieressä parkissa ja varmaan vastaantulevaa autoa väistettyä ja otettu osumaa. Ihmettelen tosin, miten vain tuo yksi jälki, mutta samapa tuo. Mietin nyt, että teen siitä vahinkoilmoituksen ja mietin sitten käytänkö vakuutusta vai maksanko omista (vrt. bonusten tippuminen + omavastuu). Vai voiko ilmoituksen tehdä vakuutusyhtiöön ja jättää sen hyödyntämättä?
 

Cloaca Maxima

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Philadelphia Flyers
Vai voiko ilmoituksen tehdä vakuutusyhtiöön ja jättää sen hyödyntämättä?

En ole asiantuntija tällä osa-alueella, mutta jos mahdollista niin itse kävisin heti kysymässä jostain pajalta arvion korjauskustannuksista ja sen perusteella sitten päätös että meneekö kokonaan omasta pussista vai vakuutuksesta. Toki jos ei heti pääse pajalla pyörähtämään niin soittaisin vakuutusyhtiöön ja kyselisin asian suhteen neuvoja, tällöin ainakin jää jälki että olet asiasta ottanut heti yhteyttä vahingon havaittuasi.

Ihan hatusta jos heitän, niin kustannus noussee sen verran korkealle että kannattaa ottaa vakuutuksesta. Itse kerran korjautin vähän vastaavaa jälken puskurissa ja hinta olisi ollut yli 900e joten laitoin vakuutukseen. Mutta tapauskohtaisiahan nämä toki on.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mietin nyt, että teen siitä vahinkoilmoituksen ja mietin sitten käytänkö vakuutusta vai maksanko omista (vrt. bonusten tippuminen + omavastuu). Vai voiko ilmoituksen tehdä vakuutusyhtiöön ja jättää sen hyödyntämättä?
Tottakai voit jättää hyödyntämättä. Ja ainakin ifin täyskasko korvaa tuntemattomien aiheuttamat kolhut pelkällä omavastuulla.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Pakko kysäistä, että mikä tekee tämän hintaluokan autoista semmoisen, että itse ei voi korjata ?
Mietin kanssa samaa, että mikä tässä nyt hommat estää? Toki on tiettyjä peruskorjauksia, joihin tarvitsee sitä hemmetin softaa avuksi (esim. takajarrut sähkötoimisella käsijarrulla) mutta muuten autossa ilmenee ajan kanssa ne samat mekaaniset viat kuin edellisissä sukupolvissa. Jos on muuten aikaa/osaamista/intoa/tilat ja työkalut niin parin merkkihuoltoreissun työn hinnalla varmaan saa itselleen vielä ne softavempeleetkin, että pääsee ronkkimaan auton sielunelämää.

Muistelen samaa keskustelua käydyn silloin 90-luvulla kun kaasutinvehkeet alkoivat jäädä tuotannosta ja tuli ruiskutukset ja jotkut ihme ecut autoon. Eihän niille pysty enää mitään tekemään edes tuossa kyläkorjaamolla, vaan merkkiliikkeeseen on perhana vietävä.
 

Artyukhin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Periaatteessa nuo luokitellaan ilkivallaksi, koska tekijä ei ole tiedossa. En tiedä vakuutusyhtiötä, missä bonukset tuon takia tippuisi.
Tai sitten pysäköintikolhuksi, riippuu onko jälki sen näköinen että auto on osunut vai näyttääkö esim. avaimella tms. vedetyltä. Tosin jos sinulla on täyskasko ja siinä pysäköinti myös, niin bonukset ei mene silloinkaan.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Philadelphia Flyers
Ihmettelen tuota autoon tullutta jälkeä. Tarkkaan on toisella autolla kolhaistu, jos siitä on tullut. Tosi syvä jälki, mutta noin lyhyt, eikä ole esim. kuskin oven kahvaan käynyt.
 

Liitteet

  • Screenshot_20200523-090234.png
    Screenshot_20200523-090234.png
    927,1 KB · kertaa luettu: 290
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Philadelphia Flyers
Viereen on pysähtynyt auto jonka ovi on avattu tuohon kylkeen? Sitä tuo muistuttaisi.
En usko, että jäisi tuollainen pitkähkö naarmu, vaan silloin tulisi lommo. Paikkakin oli sellainen, että ei ole mitään järkeä pysähtyä auton viereen keskelle tietä, vaan tien vieressä olisi ollut paljon tilaa pysähtyä.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Viereen on pysähtynyt auto jonka ovi on avattu tuohon kylkeen? Sitä tuo muistuttaisi.
Olisin samaa sanonut, tuollaisia näkee harva se päivä stadissa, ovikolhut tulee juuri tälle korkeudelle kun pelti ulkonee.

Joku vuosi sitten oli vielä paljon niitä rumia mustia listoja ovissa, ne esti näitä skraaduja.
 

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Olisin samaa sanonut, tuollaisia näkee harva se päivä stadissa, ovikolhut tulee juuri tälle korkeudelle kun pelti ulkonee.

Joku vuosi sitten oli vielä paljon niitä rumia mustia listoja ovissa, ne esti näitä skraaduja.

Ottaisin mielelläni ne rumat mustat listat takaisin. Harmillista että mennään älyttömät muotoseikat edellä niin usein.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: kopo
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös