Autoiluketju

  • 3 187 237
  • 18 516

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Explorer PHEViin nimittäin.
Mielenkiintoinen SUV:i, eikös tämä ole se mikä otettiin jenkeissä viranomaistenkin käyttöön?

Tuo ainakin vähän out of the box ajattelua meillä liikenteessä oleviin mitsuihin ja tojotoihin. Fordilla ihan hyvä tatsi näihin, kovasti miellytti jo Edgenkin muotoilu joka taisi tulla vain diiselinä meille.
 

12961

Jäsen
Mielenkiintoinen SUV:i, eikös tämä ole se mikä otettiin jenkeissä viranomaistenkin käyttöön?

Tuo ainakin vähän out of the box ajattelua meillä liikenteessä oleviin mitsuihin ja tojotoihin. Fordilla ihan hyvä tatsi näihin, kovasti miellytti jo Edgenkin muotoilu joka taisi tulla vain diiselinä meille.

Explorerista on kaksi hybridimallia: Akuton versio vain jenkkimarkkinoille (jollainen on myös tuo viranomaismalli) ja PHEV ainoastaan euroopan markkinoille. Usaan ilmeisesti PHEV tulossa myöhemmin, tosin vain Lincolnin merkillä.

Volvo mulla oli toisena vaihtoehtona. XC60 aivan liian pieni ja ysikymppisen hinta pomppasi varusteltuna turhan korkealle. Explorer on XC90kin verrattuna selvästi suurempi.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Jupe

Fordél

Jäsen
Onko kellään tietoa ja kokemusta C-sarjan Mersun (vm. 2016-2017) C180d:sta ja C200d:sta (automaatti)? Lähinnä mietityttää näiden moottoreissa se, että ilmeisesti C180d:ssa on Renaultin mylly ja C200d:ssa on automaati-versioissa Mersun oma mylly? Varmasti tällä Rellun 1,6 litran myllylläkin ajelee, mutta olisihan se yli 2-litrainen Mersun oma moottori vakuuttavampi.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Oletko luopunut kaasuautoilusta @Fordél ja jos niin kui?
 

Fordél

Jäsen
Oletko luopunut kaasuautoilusta @Fordél ja jos niin kui?

Autonvaihto edessä, mutta ei löydy tähän elämäntilanteeseen sopivaa kaasuautoa. Tilantarve kasvanut ja kun Volkkarikonsernin autot ei nappaa, jää kaasuista vaihtoehdoiksi vain V60 ja V70. Ensiksi mainittu tippuu pois, koska takapaksin tila ei riitä (kaasuversiossa normiakin pienempi) ja V70 tulee jo vähän hinta vastaan. Niimpä ajatuksissa on hankkia pieniruokainen diesel, jota käyttää Nesteen uusiutuvalla MY Dieselillä. Kaasuautoilua olisin mieluusti jatkanut, mutta nyt ehkä paluu dieseliin. Seuraavaksi ehkä jo sähköauto.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kaasu-Octavialla ekat kilsat takana. Peruskinnerihän tuo on, joten vaikea innostua sen kummemmin. Aika löysä kone on verrattuna 1.0 tsi, joka tuossa Leonissa oli, vaikka ei sekään mikään raketti ollut. Mutta juu, eiköhän tuolla jokunen vuosi tule ajettua nyt, varusteet ovat kuitenkin hyvät - adaptiivinen vakkari, kaistavahti, automaattivalot, peruutuskamera, webasto - ja tilaa hitusen enemmän kuin edellisessä. Kilsoja tulee kuitenkin kohtuullisesti ja tuossa lähellä on kaksi kaasuasemaa, joten pärjäillään.

Yhdellä autolla ollaan sitkuteltu nyt kesästä, kun työpaikkani vaihtui vähän lähemmäksi. Tytöllä lähenee kuitenkin 16 ikävuotta ja pääsisi hakemaan varhennettua korttiakin, kun tällä perseessä asutaan, joten olen kelaillut, että harjoitteluautoksi hommaisi jonkun muutaman tonnin simppelin mutta varmatoimisen räikän. Kevät nyt ajellaan näin kuitenkin, koska kesäksi tuohon on turha ottaa lusimaan ylimääräistä romua pihaan, vaan ihmettelen asiaa sitten syksyllä uudemman kerran. Helpottaisihan se arkea muutenkin, kun ei tarvitsisi sovitella menoja niin paljon.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
@sampio Onko tuo kaasuauton ominaisuus, vai pelkästään Octavian? Itse en ole ollenkaan tutustunut kaasuautoilun saloihin, mutta kiinnostaa kyllä.
Tähän voi vastata tarkemmin joku asiasta oikeasti tietävä, mutta itse kyllä yllätyin tuosta erosta 1.0:aan. Massassa ei pitäisi nyt niin paljon eroa olla kuitenkaan, enkä siksi osaa selittää tuota kuin kaasulla. Kyllä tuolla pärjää, mutta ensituntumalta en ala kovin tiukkoja ohituksia kokeilemaan.

Edit. Nopealla vertailulla tehoja on vähän enemmän Ocussa, vääntöä saman verran mutta painoa jo vajaa 250 kiloa enemmän. Ja sitten se kaasu, jonka vaikutuksesta asiaan en osaa sanoa. Koeajoin toki tuon myös motarilla, mutta en silloin kiinnittänyt asiaan huomiota.

Tilavamman tuntuinen Octavia on, mutta lopulta puhutaan sentistä korkeudessa ja reilusta sentistä akselivälissä ja pituudessa. Ehkä se sitten vain on pään sisällä niin voimakkaasti.
 
Viimeksi muokattu:

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Toi adaptiviinen vakkari on kyllä maantieajossa ja ruuhkaisella motarilla huikea keksintö. Ei tartte kuin käännellä rattia vaikka ajaisi ruuhkassa tai jos edessä joku ei osaa pitää tasaista nopeutta.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Toi adaptiviinen vakkari on kyllä maantieajossa ja ruuhkaisella motarilla huikea keksintö. Ei tartte kuin käännellä rattia vaikka ajaisi ruuhkassa tai jos edessä joku ei osaa pitää tasaista nopeutta.

Mielestäni aika ylivoimainen innovaatio autoilun historiassa.

Toinen hieno keksintö on nuo automaattipitkät. Mites palstaveljillä on tämä ”uutuus” toiminut? Tuossa V.2019 Volvo V60:ssä toimii yllättävänkin hyvin. Ehkä lyhyille joskus tiputtaa turhankin herkästi jostain kajastuksista. Mutta paremmin mitä jotkut kaverit muiden merkkien kokemuksista varoittelivat.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mielestäni aika ylivoimainen innovaatio autoilun historiassa.

Toinen hieno keksintö on nuo automaattipitkät. Mites palstaveljillä on tämä ”uutuus” toiminut? Tuossa V.2019 Volvo V60:ssä toimii yllättävänkin hyvin. Ehkä lyhyille joskus tiputtaa turhankin herkästi jostain kajastuksista. Mutta paremmin mitä jotkut kaverit muiden merkkien kokemuksista varoittelivat.
Mulla hieman yli vuoden vanha Octavia ja siinä tuo kaukovaloautomatiikka toimii ihan ok. Turhan aikaisinhan se ne pitkät ottaa pois päältä, mutta kyllä mä automatiikkaa silti käytän. Välillä kyllä fiilis, että pitäisi käyttää käsin kun ei se automatiikka mene yksiin itseni kanssa. Harvemmin tosin tulee ajeltua pimeitä maanteitä, niin ei kovin iso asia itselle.
 

Fironic

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Ducks, Kraken
Toi adaptiviinen vakkari on kyllä maantieajossa ja ruuhkaisella motarilla huikea keksintö. Ei tartte kuin käännellä rattia vaikka ajaisi ruuhkassa tai jos edessä joku ei osaa pitää tasaista nopeutta.

Yksi parhaista varusteista, mitä omasta Leonistakin löytyy. En ainakaan vapaaehtoisesti enää tule ostamaan autoa, jossa adaptiivista vakkaria ei ole.

Toinen hieno keksintö on nuo automaattipitkät. Mites palstaveljillä on tämä ”uutuus” toiminut? Tuossa V.2019 Volvo V60:ssä toimii yllättävänkin hyvin. Ehkä lyhyille joskus tiputtaa turhankin herkästi jostain kajastuksista. Mutta paremmin mitä jotkut kaverit muiden merkkien kokemuksista varoittelivat.

Seat Leonissa todennäköisesti täysin sama kokoonpano kuin @Tadu n Octaviassa. Itselläni myös toiminut "ihan ok". Valikoista herkkyyttä säätämällä pystyy vähän vaikuttamaan tuohon liian aikaisin tapahtuvaan lyhyiden vaihtoon. Itseäni häiritsee enemmän se, että automaatti vaihtaa pitkät päälle vasta noin 1-2 sekuntia sen jälkeen, kun vastaantulija on jo mennyt. Tästä syystä käytän pitkiä yleensä manuaalisesti. Pitkistä on enemmän hyötyä kun laittaa ne päälle heti vastaantulijan keulan kohdilla.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Kyllähän kaikki tässä teknisessa kehityksessä viittaa siihen, että joskus siellä autossa ei tarvitse enää tehdä mitään itse, vaan homma pelaa täysin automaatiolla.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kyllähän kaikki tässä teknisessa kehityksessä viittaa siihen, että joskus siellä autossa ei tarvitse enää tehdä mitään itse, vaan homma pelaa täysin automaatiolla.
Ai että, sittehän sitä voisi itse istua kotona kalsarisillaan katsellen urheiluruutua ja juoden olutta, kun auto ajaa itsekseen pitkin kyliä ja toreja.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Mulla hieman yli vuoden vanha Octavia ja siinä tuo kaukovaloautomatiikka toimii ihan ok. Turhan aikaisinhan se ne pitkät ottaa pois päältä, mutta kyllä mä automatiikkaa silti käytän. Välillä kyllä fiilis, että pitäisi käyttää käsin kun ei se automatiikka mene yksiin itseni kanssa. Harvemmin tosin tulee ajeltua pimeitä maanteitä, niin ei kovin iso asia itselle.
Minulla on Superbissa mukautuvat kaukovalot ja tämä on siivutetun leivän jälkeen paras keksintö. Ideahan tässä on että pitkät ovat päällä koko ajan pimeällä maanteillä (sammuu kun tulee katuvalaistu osuus ja syttyy taas kun pimeää) ja kun autoja tulee vastaan, säädetään keiloja niin ettei häikäisi vastaantulevaa ja keilat valaisevat teiden reunustat silti pitkälle. Vain yhden kerran on tullut vastaantulija joka vilkutteli valoja. Ylämäki, rekka tulossa huipulle toisesta suunnasta. Tilanne johtui siis siitä että nuppi oli jo huipulla, mutta sen verran jyrkkä nousu etteivät sen ajovalot olleet viekä näkyvissä ja automatiikka ei tunnistanut.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Minulla on Superbissa mukautuvat kaukovalot ja tämä on siivutetun leivän jälkeen paras keksintö.
Mukautuvat ajovalot soisi kyllä yleistyvän, kun ei porukka vaan osaa käyttää valojaan. Pitkät otetaan pois heti kun vastaantulija on edes naapuripitäjän puolella ja sitten aletaan vilkutella kun vastapuolella ei olekaan death wishiä. Yllättävän moni rekkakuski taas on erityisherkkä valoallergikko ja vilkuttelee motarilla vaikka vastustaja olisi ulkokurvin puolella.

Mutta onko siivutettu leipä paras tai edes hyvä keksintö? Ehkä paahtoleivässä tai jossain ruispuikulassa, mutta muutenhan se on leivälle vain haitaksi.
 
Viimeksi muokattu:

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Mukautuvat ajovalot soisi kyllä yleistyvän, kun ei porukka vaan osaa käyttää valojaan. Pitkät otetaan pois heti kun vastaantulija on naapuripitäjän puolella ja sitten aletaan vilkutella kun vastapuolella ei olekaan death wishiä. Yllättävän moni rekkakuski taas on erityisherkkä valoallergikko ja vilkuttelee motarilla vaikka vastustaja olisi ulkokurvin puolella.

Mutta onko siivutettu leipä paras tai edes hyvä keksintö? Ehkä paahtoleivässä tai jossain ruispuikulassa, mutta muutenhan se on leivälle vain haitaksi.
No joo, ei se siivutettu oikeasti ole. Mutta nuo mukautuvat kaukovalot ovat loistavat. Varsinkin kohtaamistilanteessa näkee todella paljon paremmin penkkojen puolelle (hirvet yms).
 
Toi adaptiviinen vakkari on kyllä maantieajossa ja ruuhkaisella motarilla huikea keksintö. Ei tartte kuin käännellä rattia vaikka ajaisi ruuhkassa tai jos edessä joku ei osaa pitää tasaista nopeutta.

Ai JOS?

Ihmeen vähän jengi tuolla käyttää yhtään minkäänlaista vakkaria.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Yllättävän moni rekkakuski taas on erityisherkkä valoallergikko ja vilkuttelee motarilla vaikka vastustaja olisi ulkokurvin puolella.

Johtunee siitä, että lähes kaikilla vastustajilla Suomen maassa nuo pitkät on suunnattu päin helvettiä eli yleensä ylös ja ohi, toisin sanoen suoraan sinne rekan hyttiin.
 

teppana

Jäsen
Toi adaptiviinen vakkari on kyllä maantieajossa ja ruuhkaisella motarilla huikea keksintö. Ei tartte kuin käännellä rattia vaikka ajaisi ruuhkassa tai jos edessä joku ei osaa pitää tasaista nopeutta.

Se on kyllä huippuvaruste. Nykyisessä autossa sitä ei ole ja aiemmassa oli. Ero ajomukavuuteen motarilla on tosi huomattava. Seuraavaan autoon meille tuo taas tulee eikä siitä sen jälkeen luovuta.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Minulla on Superbissa mukautuvat kaukovalot ja tämä on siivutetun leivän jälkeen paras keksintö. Ideahan tässä on että pitkät ovat päällä koko ajan pimeällä maanteillä (sammuu kun tulee katuvalaistu osuus ja syttyy taas kun pimeää) ja kun autoja tulee vastaan, säädetään keiloja niin ettei häikäisi vastaantulevaa ja keilat valaisevat teiden reunustat silti pitkälle. Vain yhden kerran on tullut vastaantulija joka vilkutteli valoja. Ylämäki, rekka tulossa huipulle toisesta suunnasta. Tilanne johtui siis siitä että nuppi oli jo huipulla, mutta sen verran jyrkkä nousu etteivät sen ajovalot olleet viekä näkyvissä ja automatiikka ei tunnistanut.

Erittäin paljon parempi varuste kuin automaattinen valojen vaihto, joka sekin on ok. Minulle kyllä kun Superbilla vastaavalla ajoin vilkutteli useinkin vastaantulija valoja - tämä lähinnä siksi, että ihmiset eivät havaitse, kun "pitkät vaihtuvat lyhyisiin", eli vilkutellaan kun sitä väläystä ei tapahdu. Testattiin joskus ja se keila ei tosiaan vastaantulijaa häikäise, mutta kai äkikseltään oli outoa ja kuviteltiin, että ajellaan pitkillä vastaan.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Mukautuvat ajovalot soisi kyllä yleistyvän, kun ei porukka vaan osaa käyttää valojaan. Pitkät otetaan pois heti kun vastaantulija on edes naapuripitäjän puolella ja sitten aletaan vilkutella kun vastapuolella ei olekaan death wishiä.
Itse otan yleensä kohteliaisuussyistä tuossa kohtaa pitkät pois (eli kun vastaantulija on ensin vaihtanut). Se ensin lyhyisiin vaihtanut on käytännössä sokea kumpaankin penkkaan. Toki riski on pieni että sieltä joku tielle tulisi, mutta tuolla pienellä teolla kasvatetaan todennäköisyyttä nähdä se jokin aiemmin.

Ja jos toinen ei vaihda pitkiä pois ensin, vaan joudun tekemään itse aloitteen, niin mieluummin vähän liian aikaisin, kuin liian "myöhään".

edit. Tosin poikkeuksena juuri ne jotka ottavat pitkät pois vaikka vastaantulijan valot näkyvät horisontissa yhtenä pisteenä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös