Tähän oli syynä lisävarusteiden verotus, joka oli sikamaisen kallista. Siis kotimaan osalta. Sehän muuttui kai joskus 15 vuotta sitten.Samahan se o ilmastoinnin kanssa. Jenkkiautoissa 50-luvulla euroopassa 2000-luvulla yleistynyt
Tähän oli syynä lisävarusteiden verotus, joka oli sikamaisen kallista. Siis kotimaan osalta. Sehän muuttui kai joskus 15 vuotta sitten.Samahan se o ilmastoinnin kanssa. Jenkkiautoissa 50-luvulla euroopassa 2000-luvulla yleistynyt
Tähän oli syynä lisävarusteiden verotus, joka oli sikamaisen kallista. Siis kotimaan osalta. Sehän muuttui kai joskus 15 vuotta sitten.
Joskus tulee itsekin epähuomiossa otettua reaktiona kun toinenkin ottaa, ja sitten ollaan sokkoja molemmat. Jos minä pitäisin pitkät niin se vastaantulija näkisi niiden avulla sentään jotain. Yleensä jos välkytellään niin pidän pitkät päällä ihan siihen asti kun ne kuuluu ottaa pois, koska tiedän tämän asian paremmin kuin vastustaja (olen muutenkin keskimääräistä parempi kuljettaja). Saatan jopa vilkauttaa takaisin ja pitää pitkät päällä jos ihan överiaikaisin aletaan välkytellä.Itse otan yleensä kohteliaisuussyistä tuossa kohtaa pitkät pois (eli kun vastaantulija on ensin vaihtanut). Se ensin lyhyisiin vaihtanut on käytännössä sokea kumpaankin penkkaan. Toki riski on pieni että sieltä joku tielle tulisi, mutta tuolla pienellä teolla kasvatetaan todennäköisyyttä nähdä se jokin aiemmin.
En usko vakkarin tyypin vaikuttava haitariliikkeen syntyyn, mutta turvavälit ja erityisesti niiden puute vaikuttavat. Kun puutteellisesta välistä johtuen täytyy tehdä nopeampia jarrutusliikkeitä kertautuvat ne aina suurempina mitä lähempänä takana ajava on. Jos se adaptiviinen vakkari on säädetty niin, että ajaa edellä ajavan perberissä, niin sitten varmasti syntyy haitariliikettä.Samaten tuosta adaptiivisesta vakkarista olen joskus miettinyt että lisääkö se liikenteen haitariliikettä, versus normaali vakkari. Eli karrikoiden jos letkan ekana on joku joka ajaa vaihtelevaa nopeutta ja sitten sen perässä vuorotellen autoja joissa on adaptiivinen vakkari ja ei vakkaria ollenkaan niin millainen ajokokemus niille vakkarittomille tulee, versus että letkan toisena olisi tavallinen vakkari ja riittävä turvaväli siihen edellämenevään. No voihan sitä tietysti pitää nopeusvaihtelun kannalta riittävää turvaväliä vaikka olisikin adaptiivinen vakkari, ja adaptiivisen hyödyt tulevat esille monissa muissa tilanteissa.
Tätä näkee juu. Sitten siihen ohitukseen lähdetään niin että kaistaa vaihtaessa nopeusero ohitettavaan on 0km/h, eikä tietysti siinäkään vielä mitään jos tehoa ja kykyä alkaisi siinä kohtaa löytyä, mutta usein on arvoitus että mitä siellä kabiinissa ja konehuoneessa mahtaa tapahtua vai tapahtuuko mitään.Tästäpä tuli mieleen. Tuli eilen nähtyä liikenteessä kun henkilöauto yritti päästä toisesta autosta ohi ajaen aivan parin metrin päässä niin ettei nähnyt mitä edellä ajavan edessä tapahtuu ja tuleeko ketään vastaan. Fiksua.
Itse inhoan niitä kuskeja joilla ei selkeästi ole minkäänlaista vakionopeudensäädintä (tai eivät osaa sitä käyttää) ja heillä on tarve reagoida jarruttamalla aina, kun edellä tapahtuu jotain (esim kaistanvaihto, vauhdin hidastuminen tms) vaikka heillä olisi lähes 100 metrin turvaväli edellä menevään. On todella raskasta ajaa tälläisen vajakin perässä, joka ei osaa ennakoida lainkaan vaan vie jalan jarrulle vähän väliä. Kehällä noita aina välillä näkyy.
Tästäpä tuli mieleen. Tuli eilen nähtyä liikenteessä kun henkilöauto yritti päästä toisesta autosta ohi ajaen aivan parin metrin päässä niin ettei nähnyt mitä edellä ajavan edessä tapahtuu ja tuleeko ketään vastaan. Fiksua.
Suunnilleen samaan kategoriaan menee se, kun aikanaan lisäjarruvalot olivat kiellettyjä. Aivan järkevää toimintaa.Kategoriassa "most Finnish things ever"
Omassa rakkineessa (Avensis -16) myöskin toisinaan ärsyttää tuo kun kaukovaloautomatiikka vaihtaa lyhyille turhan aikaisin. Etenkin samaan suuntaan meneviin tuo suhtautuu todella ylivarovaisesti. Herkkyyttäkään ei tuossa pysty ainakaan normivalikoista säätämään, mutta voisin ehkä seuraavan huollon yhteydessä kysyä voiko tuolle tehdä mitään, jos vaan muistaisi.Erittäin paljon parempi varuste kuin automaattinen valojen vaihto, joka sekin on ok. Minulle kyllä kun Superbilla vastaavalla ajoin vilkutteli useinkin vastaantulija valoja - tämä lähinnä siksi, että ihmiset eivät havaitse, kun "pitkät vaihtuvat lyhyisiin", eli vilkutellaan kun sitä väläystä ei tapahdu. Testattiin joskus ja se keila ei tosiaan vastaantulijaa häikäise, mutta kai äkikseltään oli outoa ja kuviteltiin, että ajellaan pitkillä vastaan.
Niin, se olisi helppoa, jos lyhyille vaihdettaisiin silloin, kun vastaantulijan valot häikäisevät ja vastapuoli tekisi sen jälkeen samoin. Valitettavasti tässäkin ketjussa on mainittu, että osa luulee häikäistyvänsä naapuripitäjästä asti ja itse en vielä tuolloin viitsi vaihtaa pitkiä pois tai niitä ei voisi käyttää käytännössä koskaan.
Nyt ihmetyttää hiukan se, että kaasutankki ei hupene, mutta bensapuoli huutaa tankkaamista. Onko sitten niin, että kuluttaa aina sen puolen loppuun, jolla ollaan ajelemassa. No, kaivan tiedon huomenna manuaalista, koska kyllä mä nyt tuolla kaasulla ajelisin mieluummin ja bensa saa olla webastoa varten.
Joo, kyllä se oli lopulta vaihtanut kaasulle, joka vain pysyi tapissaan yllättävän pitkää, vaikka ajelimme satakunta kilsaa. Bensa taas tuossa vaiheessa vielä painui webaston vuoksi ja seuraavana aamuna syttyi merkkivalokin, mikä vahvisti fiilistä että, mennäänkö voimassa olevalla tankilla. Mutta alles klar!Lähtökohtaisesti kaasuautoilla ajetaan kaasulla, jonka se kuluttaa ensin loppuun ja vaihtaa sitten bensalle. Toki esim. Volvon kaasumalleissa taitaa saada valita, että kummalla ajaa. Lisäksi on toki tilanteita, joissa kaasunsyöttö on häiriintynyt tai muuten vain järjestelmä käyttää bensaa (esim. käynnistys ja ekat kilsat kylmällä).
Eli eiköhän sullakin ole kaasutankkauksen jälkeen auto mennyt kaasulla ellei mitään ongelmaa ole ollut ja kaasutankki on kyllä tyhjentynyt.
Ratin lämmitin on kyllä kiva jos kärsii huonosta ääreisverenkierrosta kuten esimerkiksi meikä. Penkin lämmitin saa jalkovälin vaan hiostamaan, joten sitä harvemmin tulee käytettyä.Pikkujutuista tykkään tässä Skodulissa myös selkäosankin lämmittävästä penkkarista, ratin lämmittimestä, peruutuskamerasta ja muksuille kiva on sekin, että takana on penkkari sekä kunnolla laturin ja pistokkeiden paikkoja.
Nahkapenkeissä penkin lämmitin on ihan ehdoton. Ei sitä pitkään tarvitse käyttää, kun on tehokas lämmitin.Ratin lämmitin on kyllä kiva jos kärsii huonosta ääreisverenkierrosta kuten esimerkiksi meikä. Penkin lämmitin saa jalkovälin vaan hiostamaan, joten sitä harvemmin tulee käytettyä.
Tämä.Ratin lämmitin on kyllä kiva jos kärsii huonosta ääreisverenkierrosta kuten esimerkiksi meikä. Penkin lämmitin saa jalkovälin vaan hiostamaan, joten sitä harvemmin tulee käytettyä.
Ratinlämmitin on sellainen varuste, jota en aiemmin kuvitellut tarvitseni, varsinkin kun moottorikelkoista oli huonot kokemukset noista. Puoltoista vuotta ollut nyt rattia lämmittävä auto alla, ja muulloin kuin kesähelteillä napsahtaa lämmitin aina päälle. Kädet lämpiävät parissa minuutissa.
Juurikin. Tuo tuulilasin lämmitin (paremmin toteutettuna kuten Superbissa eli ei näkyviä lankoja) on loistava. Varsinkin näissä keleissä kun alijäähtynyttä vettä sataa ja muuten lasi ja pyyhkijät aivan jäässä.Ratin lämmitin sekä tuulilasin lämmitin ovat sellaisia lisävarusteita, että kun niihin jossain autossa tottuu ja seuraavasta puuttuu, niin niiden puuttuminen vituttaa aika paljon.
Ajaisiko saman asian sellainen kunnon turre siihen nahkaratin päälle, sopisi varmasti tohon mun golf gti:hin, ostan samalla karvanopat ja nyrkkeilyhanskat roikkumaan taustapeiliin.Ratin lämmitin sekä tuulilasin lämmitin ovat sellaisia lisävarusteita, että kun niihin jossain autossa tottuu ja seuraavasta puuttuu, niin niiden puuttuminen vituttaa aika paljon.