Autoiluketju

  • 3 178 706
  • 18 511

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Varsinkin kun vaimon osalta yksi vaatimus autolle on sellainen, että on ostettava jonkin sortin citymaasturi.
Meillä aika samanlaiset statsit ollut toisen auton vaihdolle, bensalla käyvä citymaasturi on kyllä haastava hankinta. Paljon pikkuturboja saatavilla mutta itse en näe niitä ainakaan käytettynä kovin järkevinä hankintoina.
Suurin osa markkinoilla on diiseleitä ja miksi ei olisi kun tekniikka tarjoaa hyvintehoa ja vääntöä kokoluokkaan.

Tosin itse olen bensamiehiä monestakin syystä, kilometrejä ei ensinnäkään meidän autohin tule kuin 10-15tkm per auto joten bensa on vaihtoehtona järkevä. Toisaalta myös bensavehkeet on tuleet taloudellisimmiksi, ja kevyemmiksi.
Itsellä vahvin vaihtoehto tuolta suunnalta on VW Tiguan 2016-> 2.0TSI, siinä kuitenkin jo yli 300nm vääntö mikä riittää hyvin isommankin auton liikutteluun.
 
Viimeksi muokattu:

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Olkun ykkös-yv: Stenkku-Tare-Repo-Janrikki-Morand
@MacRef Jos ympäristönäkökohdat kiinnostaa, niin osta dieselauto ja tankkaa siihen mydieseliä. Tietysti tapauskohtaista, mutta kyllähän dieselauto on energiatehokkaampi kuin vastaava bensa, ja noilla kilometreillä taloudellisestikin järkevämpi. Jälleenmyyntiarvo: kts edelliset lauseet.
Kaasuvaihtoehtokin kannattanee tsekata, toki tuossa hintaluokassa ei välttämättä valinnanvaraa paljon ole.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Kuulin huhupuheita ettei tuo mydiisel kävisi kaikkii diiseleihin, onko jollain joku linkki tälläiseen tietoon? Tämä keskustelu käytiin Volvo -kuskien välillä ja heilläkin vain noin 5-7v vanhoja diisel-volvoja.
 
Viimeksi muokattu:

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Olkun ykkös-yv: Stenkku-Tare-Repo-Janrikki-Morand
Kuulin huhupuheita ettei tuo mydiisel kävisi kaikkii diiseleihin, onko jollain joku linkki tälläiseen tietoon? Tämä keskustelu käytiin Volvo -kuskien välillä ja heilläkin vain noin 5-7v vanhoja diisel-volvoja.
Riippunee keneltä kysyy. Nesteen mukaan käy kaikkiin, esim Volvon mukaan vain 2015 jälkeisiin, mutta syy saattaa olla että vanhempia ei vain ole aikoinaan testautettu.

Osittain tähän liittyen, varsinkin veneilijät ovat raportoineet dieselbakteeriongelmista, eli että tankkiin kasvaa levää ja tulee käyntihäiriöitä. Tämä ei käsittääkseni koske kuitenkaan MyDieseliä, vaan FAME-biodieseleitä. Usein kuitenkin kuulee puhuttavan että "biodiesel" näitä ongelmia aiheuttaa.

Edit: selvensin.
 
Viimeksi muokattu:

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Osittain tähän liittyen, varsinkin veneilijät ovat raportoineet dieselbakteeriongelmista, eli että tankkiin kasvaa levää ja tulee käyntihäiriöitä. Tämä ei käsittääkseni koske erityisesti MyDieseliä, vaan FAME-biodieseleitä.

Oikeammin: ei siis koske lainkaan MyDieseliä.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Nyt näkemyksiä ja/tai valistuneita arvauksia viisaammilta autoihmisiltä.

Autonvaihto edessä. Ja pienesti pohdituttaa, ostaako bensa- vai dieselauto.

Vaikka olenkin hieno ja ympäristötietoinen ihminen, niin nyt kun on oma kukkaro kyseessä, niin eipä ole halua (mahdollisuutta) ostaa ympäristöystävällisempää ja samalla kalliimpaa autoa. Varsinkin kun vaimon osalta yksi vaatimus autolle on sellainen, että on ostettava jonkin sortin citymaasturi. Merkeissä ja malleissa, joita katsellaan, ei meidän budjetilla ole todellisia vaihtoehtoja esim. hybrideistä.

Autolla tulee ajettua vuosittain 20-25 tuhatta kilometriä, vähän vaihtelee, mutta tuommoista tuo on viime vuosina ollut. Suoraan vero ja dieselin vs. bensan hinta huomioiden, vuositasolla laskien diesel tulisi halvemmaksi näillä kilometreillä. Mutta onko nyt jotain muita (unohdetaan ne ympäristönäkökulmat, niiden osalta olen tietoinen) syitä sille, että olisiko bensa vai diesel järkevämpi vaihtoehto? Ajatuksissa ostaa käytetty, muutaman vuoden vanha (luokkaa 2015 - 2017 tai 2018), enintään 80 000 km ajettu auto. Ja ajaa sillä neljä - viisi vuotta, kunnes taas aika vaihtaa. Onko tuleva jälleenmyyntiarvo tai joku muu seikka sellainen, että kannattaisi edelleen bensassa pysyä?

Vähän houkuttaisi vaihtoehtona tuo diesel, mutta joku siinä kuitenkin jänskättää ja mietityttää. Tosiasia taitaa kuitenkin myös ympäristönäkökulmat huomioiden olla, että harkinnassa olevan ikäisten autojen osalta päästöt eivät hirveästi eroa, oli se sitten bensa tai diesel tuo auto. Vai olenko ihan kujalla tästä?

Minun mutuni on, että noille kilometreille bensa. Perustelen: todennäköisesti sillä dieselillä on ajettu niin paljon enemmän, että kuluvien osien vaihtaminen tekee autoilusta paitsi kalliimpaa, myös rasittavampaa.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Minun mutuni on, että noille kilometreille bensa. Perustelen: todennäköisesti sillä dieselillä on ajettu niin paljon enemmän, että kuluvien osien vaihtaminen tekee autoilusta paitsi kalliimpaa, myös rasittavampaa.

Avaas nyt vähän tuota, mitä tarkoitat niin paljon enemmän ajamisella. Mittaria säädetty ja kilsat ei todelliset vai niin, että on ajettu vähän rankemmalla ajotavalla, joten kilometrit eivät vastaa todellista kulumista?
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Olkun ykkös-yv: Stenkku-Tare-Repo-Janrikki-Morand
Avaas nyt vähän tuota, mitä tarkoitat niin paljon enemmän ajamisella. Mittaria säädetty ja kilsat ei todelliset vai niin, että on ajettu vähän rankemmalla ajotavalla, joten kilometrit eivät vastaa todellista kulumista?
Saman hintainen diesel on enemmän ajettu, joten kuluvat osat (muu kuin moottori, esim alusta) ovat vaihtokunnossa versus vähemmän ajettu bensa. Tämä siis arvaus logiikasta, en ole välttämättä samaa mieltä ja edellyttää tietysti tuon ekan lauseen toteutumista.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Niin ja toisaalta sillä enemmän ajetulla diiselillä on ajettu leppoisaa maantieajoa kun taas bensavehjettä pyöritetty vihaisesti nurkka-ajossa. Lopputulema että ostaa sen käyttövoiman mikä miellyttää itseä.

Vähän ajetusta "laatuautosta" saa vielä rahaakin vaihdossa jos jokin asia tässä yhtälössä itseä kiinnostaa. Olen myynyt yksityiselle 8 vuotta käytetyn neliveto diiselibemarin noin 25 000 eurolla ja nyt kohta menossa myyntiin 6½ vuotta käytetty neliveto bensabemari, samoissa hinnoissa sekin pyörii, ihan hyvä vaihtoraha tulevaa autoa ajatellen.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Avaas nyt vähän tuota, mitä tarkoitat niin paljon enemmän ajamisella. Mittaria säädetty ja kilsat ei todelliset vai niin, että on ajettu vähän rankemmalla ajotavalla, joten kilometrit eivät vastaa todellista kulumista?

Jos ostat valmistajan X mallin Y rahalla vaikka noin 15000€, niin dieselkoneisella on ajettu enemmän. Tämä on luonnollista, koska se ensimmäinen omistaja on ostanut dieselin 50tkm vuosittaiseen tarpeeseen, kun bensanaapurin tarve on ollut 20tkm.

Näin ollen siis se, minkä tankilla säästät menee pakoputken, takajousen ja tukivarren vaihdossa että heilahtaa ja hermot myös.

Mulla on sellainen vamma päässä, että auto on kustannuseräkokonaisuus osana kotitalouden kokonaislogistista ratkaisua.

@Jupe sillä diiselillä on maantieajon lisäksi pyöritty ne samat kotikorttelirallit kuin bensa-autolla. Tietenkin jos ostaa auton Piippolasta, niin ehkä sen kuormitus on ollut erilaista kuin Tampereella käytetyn.
 
Viimeksi muokattu:

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Jos ostat valmistajan X mallin Y rahalla vaikka noin 15000€, niin dieselkoneisella on ajettu enemmän. Tämä on luonnollista, koska se ensimmäinen omistaja on ostanut dieselin 50tkm vuosittaiseen tarpeeseen, kun bensanaapurin tarve on ollut 20tkm.

Tämä ei varmaan päde, jos ostan auton, jolla on ajettu 65 000 km* ja hinta on minulle sopivan budjetin raameissa. Tuo sama 65 000 sillä lienee ajettu, oli se sitten bensa tai diesel.

Tuo 65 000 km on esimerkinomainen km-määrä, vaikkakin osuu vielä sen ylärajan alle, millä haarukoin autoa.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Tämä ei varmaan päde, jos ostan auton, jolla on ajettu 65 000 km* ja hinta on minulle sopivan budjetin raameissa. Tuo sama 65 000 sillä lienee ajettu, oli se sitten bensa tai diesel.

Tuo 65 000 km on esimerkinomainen km-määrä, vaikkakin osuu vielä sen ylärajan alle, millä haarukoin autoa.

Paljonko sen verran ajettuja dieseleitä on tarjolla? Onko hinnat todella samat kuin saman verran ajetuissa, vastaavissa bensa-autoissa?
 

Aces High

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Red Wings, HIFK Gimmat, THFC
Tämä ei varmaan päde, jos ostan auton, jolla on ajettu 65 000 km* ja hinta on minulle sopivan budjetin raameissa. Tuo sama 65 000 sillä lienee ajettu, oli se sitten bensa tai diesel.

Tuo 65 000 km on esimerkinomainen km-määrä, vaikkakin osuu vielä sen ylärajan alle, millä haarukoin autoa.
Ja nämä ovat samoilla varusteilla, sekä saman tehoisia?
 

teppana

Jäsen
Paljonko sen verran ajettuja dieseleitä on tarjolla? Onko hinnat todella samat kuin saman verran ajetuissa, vastaavissa bensa-autoissa?

Ei noissa ihan hirveenä eroa näyttäis olevan. Toki vain vilkasin äkkiseltään.


 

Aces High

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Red Wings, HIFK Gimmat, THFC
Ei noissa ihan hirveenä eroa näyttäis olevan. Toki vain vilkasin äkkiseltään.


Ei ni: filenotfound näyttäisi kummankin kohdalla...
 

teppana

Jäsen
Ei ni: filenotfound näyttäisi kummankin kohdalla...

Mjaa...mulla aukee nuo haut. Mutta siis, hain BMW 3-sarjalaisia 40 000 - 60 000 ajettuja. Niin bensa kuin diesel. Äkkiseltään katsottuna suht samoissa hinnoissa nuo näyttivät olevan. Diesel muistaakseni on karvan kalliimpi uutena. Mutta ei kai se silloinkaan kovin suurta eroa tee. Isommin vaikuttaa varusteet.
 

Aces High

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Red Wings, HIFK Gimmat, THFC
Mjaa...mulla aukee nuo haut. Mutta siis, hain BMW 3-sarjalaisia 40 000 - 60 000 ajettuja. Niin bensa kuin diesel. Äkkiseltään katsottuna suht samoissa hinnoissa nuo näyttivät olevan. Diesel muistaakseni on karvan kalliimpi uutena. Mutta ei kai se silloinkaan kovin suurta eroa tee. Isommin vaikuttaa varusteet.
Voi olla että mun siviili-IPhone tökkii.
Itse huvikseen vertailin diesel ja bensa E-sarjalaisia vm 2017. Samoilla varusteilla ja vastaavan tehoisilla koneilla hintaeroa oli n. 5000€.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Ja nämä ovat samoilla varusteilla, sekä saman tehoisia?
No ei ne kai yleensä ole, mutta haen tarpeisiimme sopivaa autoa ja esim. tehojen suhteen olen varsin joustava. Toki autolla pitää pystyä ajamaan suurinta sallittua nopeutta ja vähän ylikin ja tarvittaessa päästä hitaammasta ohi. Ohittamaan lähdetään vain kun se käytössä olevalla autolla on turvallista ja huippunopeuden ei tarvitse alkaa kakkosella. Siten eurot, ikä ja kilometrit ovat meillä tärkeämpiä kriteerejä uuden auton etsinnässä kuin esim. tehot. Toki perusasiat on oltava kunnossa mm. turvallisuuden osalta. Mutta nettipalstan hakuihin en aseta teho- tms. rajoja, vaikka hinta-, ikä- ja km-rajoja asetankin.
 

teppana

Jäsen
Voi olla että mun siviili-IPhone tökkii.
Itse huvikseen vertailin diesel ja bensa E-sarjalaisia vm 2017. Samoilla varusteilla ja vastaavan tehoisilla koneilla hintaeroa oli n. 5000€.

Ai diesel kalliimpi tuon verran? Aikamoinen ero totta tosiaan. Voi aivan hyvin olla, että mulla muisti pettää mutta reilu kaksi vuotta sitten tehtiin BMW:n sivuilla omaa autoa ja 2 litran diesel vs. 2 litran bensassa hintaeroa oli, mutta muistelin sitä olleen sen verran että se ei missään vaiheessa noussut kynnyskysymykseksi.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Paljonko sen verran ajettuja dieseleitä on tarjolla? Onko hinnat todella samat kuin saman verran ajetuissa, vastaavissa bensa-autoissa?

Kyllä niistä autoista, mitä on katseltu, on meidän asettamissa ikä-, km- ja eurorajoissa osumia tullut sekä bensa- että dieselautoista. Toki enemmän bensoja, mutta kyllä siellä riittävästi dieseleitäkin on ollut.

Sen verran olen nyt päättänyt, että sopivan yksilön kohdalle osuessa olen valmis kumpaan vaan.
 

teppana

Jäsen
Kyllä niistä autoista, mitä on katseltu, on meidän asettamissa ikä-, km- ja eurorajoissa osumia tullut sekä bensa- että dieselautoista. Toki enemmän bensoja, mutta kyllä siellä riittävästi dieseleitäkin on ollut.

Sen verran olen nyt päättänyt, että sopivan yksilön kohdalle osuessa olen valmis kumpaan vaan.

Itse pidän hiukan enemmän dieselistä. Nykyinen auto on bensamoottorilla ja onhan se mukavan ärhäkkä ja pirteä, mutta maantiellä diesel on minun makuuni enemmän. Jos jotain miinusta pitää uudesta dieselistä keksiä, niin talvipakkasilla ei auton lämmöt nouse kaupunkiajossa sitten millään.
 

Vatso

Jäsen
BMW pelaa tässä nyt aika kovilla panoksilla, kun väärää hevosta veikatessa olet auttamattomasti ulkona markkinoilta. Itse en ihan ymmärrä noita lataushybridejä, kun tuossahan saat vain molempien maailmojen huonot puolet - pienen akun lyhyen rangen ja jatkuvan lataustarpeen, jos aiot siitä hyötyäkin ja jos taas lähdet yhtään pidemmälle niin sitten mennään taas bensalla ja kulutus vaikka jollain X5-mallilla ei ole mitään kovinkaan pientä. Tuohon päälle vielä tuplatekniikka jota pitää huoltaa tai vanhemmissa pelätä sen hajoamista, kun ihan samalla tavalla se akun hajoaminen sen hybridin tekee käyttökelvottomaksi (ja riski on tuossa jopa suurempi sen suhteen, kun pientä akkua ajetaan koko ajan täysin tyhjäksi ja ladataan aina heti täyteen ja lisäksi syklejä tulee moninkertaisesti vaikka Teslaan verrattuna).

Toki nykytilanne sähköautojen latauksen suhteen on tietysti aika onneton tuolla Keski-Euroopan kaupungeissa, kun koti- tai työpaikkalataustakaan ei juuri ole tarjolla, mutta jos ongelma on latauspaikkojen puute niin miten noita hybridejä sitten ladataan?

Jostain luin, että Bemaria uhkaa jopa monen miljardin sakot jo ensi vuodelta, kun malliston keskipäästöt ovat niin kaukana EU:n vaatimuksista. Tuohon peilaten tästä jutusta tuleekin mieleen se, että BMW:n johtaja vain pyrkii vaikuttamaan yleiseen mielepiteeseen puhumalla pehmeitä ja on seuraavaksi Saksan valtion johdon puheilla lobbamassa sakkojen kohtuuttomuudesta "kun kansakaan ei halua sähköautoja" (joka on kyllä tilanne tietysti tällä hetkellä Saksassa).
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Lataushybridi soveltuu nimenomaan suomalaiselle mediaaniautoilijalle (keskimäärin 52 km päivässä) varsin mainiosti sikäli kun kotona on se pistoke. Päivittäinen ajosuorite menee suunnilleen sähköllä, pidempiin matkoihin ei tarvita toista välinettä ja pääomakulut sähköautoon verrattuna pienemmät. Jollekin kaupparatsulle toki ei.
 

444

Jäsen
Plugari sopisi omaan tarpeeseeni kuin nenä päähän, koska päivittäinen ajomatka on n. 30 km. Tähän mennessä olen antanut tunteen viedä ja valinnut aina tehokkaan dieselin, tietoisena sen epätaloudellisuudesta omassa käytössäni. Kunhan noiden pistokevehkeiden hankintahinnat vähän madaltuvat, niin eiköhän siinä ole seuraava tulokas tähän talouteen. Vastikään julkaistu uusi Octavia voisi hyvinkin ajaa asiansa, tosin ei heti uutena vaan vähän ajettuna ja huokeampana.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös