Sähköautot yleistyvät, ja lähitulevaisuudessa kiihtyvällä tahdilla, myös meillä Suomessa. Kauppakeskusten ja hesburgereiden latauspisteet eivät KAIKKI säily ilmaisina ikuisesti (vain osa ilmaisia nytkin), mutta kyse on ensisijaisesti markkinoinnista. Valitsisitko mieluummin ruokakaupan, jonka palveluun kuuluu ilmaiset 4-8 l polttoainetta kaupassa asioinnin aikana?
Haluaisin kuulla lisää tuosta "huono käyttöikä" -argumentista? Uudet sähköautot, joiden akusto on varustettu teknologialla, joka suojaa akun kennoja ylirasitukselta ja ennenaikaiselta varausasteen laskemiselta, ovat muun tekniikkansa puolesta pitkäikäisempiä ja merkittävästi kevyemmin huollettavia kuin vastaavat polttikset. Jos akun kapasiteetti laskee 8-10 % ensimmäiset 250 tkm ja sen jälkeen n. 2-3 % per 100 tkm lisää, on kapasiteetista jäljellä vielä 500 tkm jälkeen n. 80 %. Kuinka monella polttiksella ajetaan tänne asti?
Tilastot ovat peräisin sadoista vuodesta 2012 lähtien ajossa olleista Tesloista.
Otetaan esimerkiksi vaikka nyt saatavilla oleva Model 3, jonka suurin akku mahdollistaa n. 500 km ajon (kesällä ja pienessä vauhdissa enemmän, talvella ja motarinopeuksilla vähemmän). 25 tkm vuodessa ajava (huom! n. 10 tkm enemmän kuin keskimääräinen suomalainen autonomistaja) ajaa 10 vuotta, saa 250 tkm mittariin ja silti jäljellä on vielä 90 % akun kapasiteetista, eli 450 km. (talvella n. 450x0,7= 300 km+). Eri valmistajilla on hieman eri ratkaisut suojella akkua, mutta ainakin jotkut valmistajat ovat osanneet jo 6-7 vuotta sitten luoda sellaiset optimointiohjelmat, että en näe huolta tässä ainakaan nykyautojen osalta.
Akut riittävät jo nykyisillä "hinnat alkaen 43 k€" Hyundai Konilla 400 km+ matkoihin. Hinta lienee suurin hankinnan este isolle osalle väestöstä. Mutta vuoden sisällä nähtäneen ensimmäiset 400 km+ rangen sähköautot hintaluokassa 30-40 k, 3 vuoden sisällä malleja alkaa löytyä jo 2-alkuisenakin...
Sähköauton, jopa suuriakkuisen Teslan tai Jaggen, lataaminen onnistuu keskivertokansalaisen tapauksessa (ajosuorite per päivä alle 50 km) ihan suko-pistokkeesta illan/yön aikana. Jo 8 ampeerilla saa 10 h aikana kelattua n. 90-110 km toimintamatkaa seuraavan päivän ajoihin. Ja akku on täynnä / 90 % täynnä joka aamu.