Autoiluketju

  • 3 186 437
  • 18 515

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Millä koneella Vectra on? 1.6 ja 1.8 Astroissa jakohihnan vaihto osineen ja töineen on ollut 250-350€. Volvoon (2.5 T) hinta oli noin 750€. Nämä merkkien paikallisen merkkiliikkeen hintoja.
No siitä koneen koostahan se johtuukin. Oma on 2.5l koneella, tila olematon ja vaihtaminen ihan perseestä.
 

HAL9000

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki tamperelaiset käy paitsi Ilves
Mitäs mieltä palstalaiset ovat ruostesuojauksen hankkimisen hyödyllisyydestä Skodalle?

Kyseessä 2014 vm Octavia, rekattu alun perin 2015. Joitakin muita autoja olen käyttänyt massauskäsittelyssä, mutta Skodan kohdalla tulee vähän kahdensuuntaista signaalia. Joidenkin lähteiden mukaan suorastaan elinehto, kun taas maahantuoja antaa ymmärtää, että tehtaalla laitettu ruostesuojapinnoite riittää ja jos laittaa siihen jotain päälle, takuu raukeaa jne. jne. Kumpi polku kannattaa ottaa? Damned if you, damned if you don't?
 

Target

Jäsen
Suosikkijoukkue
Löytyy
Mitäs mieltä palstalaiset ovat ruostesuojauksen hankkimisen hyödyllisyydestä Skodalle?
Luultavasti kestää myös ilman. Mutta ilman sen tarkempaa tietoa uskon lisäsuojan olevan plussaa. Mutta se mitä voin varmuudella sanoa on se, että jos samalla (kun se on ylhäälä yms) vetäyttää koteloihin äänieristemassat niin johan huomaa muutoksen. Kyseessä ei ollut Skoda, mutta luulisi toimivan siinäkin.
 

Veijari

Jäsen
Onko palstalaisilla kokemusta gen1 BMW X6:sta? Mietinnässä joku vm. 2011-2012 alle 150tkm ajettuna lähinnä vaimon lastenkuljetus vankkuriksi. Parit lastenistuimet pitäisi mahduttaa takapenkille niin ettei tarvitse polvet suussa ajella. Melkoisen möhkö tuo on ainakin ulkomitoiltaan mutta miten on sisätilojen laita? Vuotuisten ajokilometrien puolesta (<15tkm) bensiinimotti olisi järkevin mutta kolmelitrainen bensa V6 ei ilmeisesti ole oikein omiaan tuon kokoiseen autoon. Bensa V8 taasen on tekniikan puolesta täysin susi jo syntyessään ettei siihen uskalla ryhtyä, joten kuusimukinen diesel (40d) taitaa olla luotettavuudessaan järkevin. Olen lueskellut ettei tuon diesel tekniikan pitäisi ihan mahdoton pommi olla ja voimaa piisaa riittävästi tuohon koriin. Koeistumassa en ole vielä käynyt.
 

Aces High

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Red Wings, HIFK Gimmat, THFC
Onko palstalaisilla kokemusta gen1 BMW X6:sta? Mietinnässä joku vm. 2011-2012 alle 150tkm ajettuna lähinnä vaimon lastenkuljetus vankkuriksi.

Mukava möhkäle, jonkun pätkän kokeilleena.
Auton valinnassa järkisyyt harvoin ratkaisee ja hauska on huomata ettei aina edes yritetä rationaalisilla seikoilla perustella valintaa...
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Olkun ykkös-yv: Stenkku-Tare-Repo-Janrikki-Morand
X6 on ehkä ns tavallisista autoista kaikkein mauttomin. Kertoo omistajastaan että rahaa omasta mielestä on, mutta ei aavistustakaan miten sitä pitäisi käyttää. Ihan hirveän näköinen, kuten toki luokassaan melkein kaikki muutkin autot.
Kokemuksia kyseltiin.
 

Outsider

Jäsen
Mitäs mieltä palstalaiset ovat ruostesuojauksen hankkimisen hyödyllisyydestä Skodalle?

Kyseessä 2014 vm Octavia, rekattu alun perin 2015. Joitakin muita autoja olen käyttänyt massauskäsittelyssä, mutta Skodan kohdalla tulee vähän kahdensuuntaista signaalia. Joidenkin lähteiden mukaan suorastaan elinehto, kun taas maahantuoja antaa ymmärtää, että tehtaalla laitettu ruostesuojapinnoite riittää ja jos laittaa siihen jotain päälle, takuu raukeaa jne. jne. Kumpi polku kannattaa ottaa? Damned if you, damned if you don't?

Miten kauan tarkoitus pitää autoa?
 

Veijari

Jäsen
Joku saattaa ajatella benicion tavoin esim muskeliveneestä joka on äärimmäisen paheksuttu mutta nopea ja hyvä ajaa, sekä vie paljon polttoainetta. Silti moni haluaisi sellaisen jos olisi varaa ostaa ja ylläpitää.

Vaikka X6 onkin uutena n 100k€:n kärry niin 6-7 vuodessa arvosta on hävinnyt yli puolet. Olen eri mieltä myös tuon X6:n ulkomuodosta. X6 onnistuu juuri siinä, mihin se on tarkoitettukin, eli ihmiselle joka haluaa nelivedon, erottua, istua normaalia korkeammalla ja silti ajaa urheilullisella autolla, jossa on erinomaiset ajo-ominaisuudet. Tuon ajo-ominaisuuksiahan on kiitelty poikkeuksellisen paljon, on esim hyvin erilainen ajotuntuma kuin X5:ssä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Olkun ykkös-yv: Stenkku-Tare-Repo-Janrikki-Morand
Joku saattaa ajatella benicion tavoin muskeliveneestä; äärimmäisen paheksuttu mutta nopea ja hyvä ajaa, sekä vie paljon polttoainetta. Silti usea haluaisi sellaisen jos olisi varaa ostaa ja ylläpitää.
Ihan niinkuin veneitäkin, autojakin on sekä tyylikkäitä että mauttomia ja siinä välillä toki mitäänsanomattomuuden eri asteita. Crossoverit ja suvit lähtökohtaisesti osuvat viimeksimainittuun (ja siksi sopivat huonosti muskelivenevertaukseen), mutta X6 onnistuu rikkimaan rajoja. Uskomattoman tökerö turvonnut möykky on se, mutta hyvä puoli tässä asiassa on että ei minun tarvitsekaan sitä katsella.
 

HAL9000

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki tamperelaiset käy paitsi Ilves
Miten kauan tarkoitus pitää autoa?

Jaa-a, sen kun osaisi sanoa. Harvemmin tulee hankittua autoa exit strategy mielessä jo hankintavaiheessa. ;)

Käytännössä vaihtoon ovat menneet siinä vaiheessa kun on ollut perusteltuja syitä vaihtaa autoa, esim. perheen muuttuneet tilatarpeet, isompaa remppaa tiedossa (eikä halua investoida autoon enää niin paljoa), tms. Aiemman statistiikan perusteella about 7 vuotta näyttäisi olevan realistinen odotus sille, kauanko tämäkin viipyy taloudessa.Jos pelittää kuten pitää eikä uusia tarpeita tule, miksei pidempäänkin.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Joku saattaa ajatella benicion tavoin esim muskeliveneestä joka on äärimmäisen paheksuttu mutta nopea ja hyvä ajaa, sekä vie paljon polttoainetta. Silti moni haluaisi sellaisen jos olisi varaa ostaa ja ylläpitää.

Vaikka X6 onkin uutena n 100k€:n kärry niin 6-7 vuodessa arvosta on hävinnyt yli puolet. Olen eri mieltä myös tuon X6:n ulkomuodosta. X6 onnistuu juuri siinä, mihin se on tarkoitettukin, eli ihmiselle joka haluaa nelivedon, erottua, istua normaalia korkeammalla ja silti ajaa urheilullisella autolla, jossa on erinomaiset ajo-ominaisuudet. Tuon ajo-ominaisuuksiahan on kiitelty poikkeuksellisen paljon, on esim hyvin erilainen ajotuntuma kuin X5:ssä.

Pari kertaa tuollaista ajaneena voin sanoa, että X6 on varsin hyvä auto ajaa. Ylläpitokuluiltaan kyllä tuolla moottorilla ja ajokilometreillä käytännössä aivan järjetön valinta - mikäli siis käyttötarkoitus on tuo mainitsemasi lastenkuljetusvankkureina toimiminen. Sen sijaan mikäli kriteereinä on neliveto, erottuminen, korkeammalla istuminen ja erinomaiset ajo-ominaisuudet omaava auto - niin toki tuo on hyvä valinta. Mutta nuo lienevät sinun kriteerejäsi - eivät vaimon lastenkuljetusvankkurin kriteerit.

Osta se auto mistä itse tykkäät ja ole onnellinen. Pahennustahan tuo varmasti tulee aiheuttamaan kateellisissa ja naapureissa mutta mitä sitten? Itse jos olisin tuollaista autoa ostamassa investoisin auton PPI:n tekemiseen ennen ostopäätöksen tekemistä.
 
Viimeksi muokattu:

Outsider

Jäsen
Jaa-a, sen kun osaisi sanoa. Harvemmin tulee hankittua autoa exit strategy mielessä jo hankintavaiheessa. ;)

Käytännössä vaihtoon ovat menneet siinä vaiheessa kun on ollut perusteltuja syitä vaihtaa autoa, esim. perheen muuttuneet tilatarpeet, isompaa remppaa tiedossa (eikä halua investoida autoon enää niin paljoa), tms. Aiemman statistiikan perusteella about 7 vuotta näyttäisi olevan realistinen odotus sille, kauanko tämäkin viipyy taloudessa.Jos pelittää kuten pitää eikä uusia tarpeita tule, miksei pidempäänkin.

Jos se nyt olisi sitten vaikka sen seitsemän vuotta sinulla, niin siinä ajassa se ruostuu kiveniskuista ja lokasuojien/puskurien/roiskeläppien/oventiivisteiden jne. väliin kertyneen hiekan ja lian aiheuttaman maalin kulumisen takia. Näihin asioihin ruostesuojaus ei auta mitään, joten itse ainakin keskittyisin pitämään mainitut paikat puhtaana ja hoitamaan mahdolliset kiveniskut ajoissa kuntoon.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Arona ei herättänyt koeajolla mitään erityisiä mielihaluja, mutta sen verran olen tässä kelaillut autoasiaa eteenpäin, että kaasu tai sähköhybridi se voisi olla se seuraava menopeli. Sähköhybridejä saa käytettyinä jo aika hyvin, kaasujakin joitain, mutta uuden kylkeen saisi Gasumilta 89€/kk tankin täyteen ilman kilsarajaa. Työajoa tulee se pari tonnia kuukaudessa, joten tuo on jo ihan hyvä tarjous.

Sähköhybridillä ajavia täältä varmaan löytyy, mutta entä kaasuttelijoita? Kokemuksia, näkemyksiä?
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Sähköhybridillä ajavia täältä varmaan löytyy, mutta entä kaasuttelijoita? Kokemuksia, näkemyksiä?

Itsellä ei ole mutta tuttavapiirissa löytyy niin Seat Leon, kun Skoda Octaviakin kaasupeleinä. Jos ajot ovat pääasiassa niin, että kaasuasemien jakeluverkko on riittävä niin ehdottomasti hyvä vaihtoehto etenkin dieselille.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Onkos täällä kokemuksia Mazda 3:sta ja vuosimallista 2014 -> ? Kakkosautoa kiikaroidaan ja tämä olisi aika passelin oloinen tilojensa puolesta jne. Lisäksi, Mazdan Skyactiv bensiini moottorit taitavat olla aika mukavia ajettavia vapareiksi?
 

Fordél

Jäsen
Sähköhybridillä ajavia täältä varmaan löytyy, mutta entä kaasuttelijoita? Kokemuksia, näkemyksiä?

2,5 vuoden kokemus kaasuautoilusta ja ei voi kuin suositella. Jos vain lähellä omia kulkureittejä löytyy kaasutankkausasema tai asrmia niin on about yhtä toimiva ratkaisu kuin bensa- tai dieselauto. Kustannuksiltaan myös hyvin kilpailukykyinen ja vielä ekologisesti hyvä ratkaisu (jos autolla on pakko ajaa).

Ainoita pieniä miinuksia on se, että tankilla joutuu käymää edellistä dieselautoa useammin ja Lapin reissuja on vaikea tehdä, kun vielä ei ole pohjoisessa tankkausasemia. Kumpikaan näistä ei ole kuitenkaan osoittautunut arjessa minkäänlaisiksi ongelmiksi. Tankilla jaksaa kyllä käydä, ja jos vuoden ajoista 95 % tapahtuu hyvän tankkausverkoston lähettyvillä niin sen yhden mahdollisen Lapin reissun saa järkättyä muulla tavalla, kuten vuokraamalla Oulusta auton. Ja jos ostst auton, jossa on myös iso bensatankki, näitäkään ongelmia ei ole. Toimintasädettä kyllä riittää.

Jos on jotain kysyttävää kaasuautoilusta niin vastailen mieluusti kaikkiin kysymyksiin.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Onkos täällä kokemuksia Mazda 3:sta ja vuosimallista 2014 -> ? Kakkosautoa kiikaroidaan ja tämä olisi aika passelin oloinen tilojensa puolesta jne. Lisäksi, Mazdan Skyactiv bensiini moottorit taitavat olla aika mukavia ajettavia vapareiksi?
Hyvä peli on, tosielämän polttoaineenkulutus alhainen, koneessa ei näitä pikkuturboja yms. jotka hajoaa... Ja se Mazdaa vaivannut ruosteongelmahan jäi niihin ennen vuotta 2008 lanseerattuihin malleihin.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Jos on jotain kysyttävää kaasuautoilusta niin vastailen mieluusti kaikkiin kysymyksiin.
Mua kiinnostaa myös tuo suorituskyky. En nyt mitään rakettia kaipaa, mutta toki vääntöä saisi olla sen verran, että pääsee turvallisesti ohi. Motaria mä sillä pääosin hinkkaisin, joten ohi toki pääsee joka tapauksessa, mutta onhan se vähän ikävää aina pudotella pykälää ja laskea tarkkaan, mihin väliin viitsii hypätä, kuten tällä nykyisellä 1.6 tdi Oculla vähän saa tehdä. VAG-konsernilla kai on jotain 1.5 TGI -koneita nuo, itse olen vähän Leon/Ocu-linjalla suunnitelmissani.
 

Fordél

Jäsen
Ihan mielenkiinnosta, koska omaa kokemusta ei ole, minkälainen on kaasuauton suorituskyky? Onko niitä saatavilla erilaisilla koneilla, vai onko kaikissa saman merkkisissä sama kone?

Mua kiinnostaa myös tuo suorituskyky. En nyt mitään rakettia kaipaa, mutta toki vääntöä saisi olla sen verran, että pääsee turvallisesti ohi. Motaria mä sillä pääosin hinkkaisin, joten ohi toki pääsee joka tapauksessa, mutta onhan se vähän ikävää aina pudotella pykälää ja laskea tarkkaan, mihin väliin viitsii hypätä, kuten tällä nykyisellä 1.6 tdi Oculla vähän saa tehdä. VAG-konsernilla kai on jotain 1.5 TGI -koneita nuo, itse olen vähän Leon/Ocu-linjalla suunnitelmissani.

Kaasu-autoissa on pääosin ihan samat koneet, kun vastaavissa bensamalleissa. Esim. mulla sama 2.0 kone kuin vastaavassa bensaversiosssa. Kaasulla ajaessa suorituskyvystä häviää bensaan verrattuna muutama heppa, mutta eipä tuota eroa varmasti moni edes huomaa. Mulla tehot riittäää hyvin esim. ohitustilanteissa. Positiivisena seikkana on, että kaasu palaa bensaa ja dieseliä puhtaammin.

Kaasu-Octavia olisi varmasti ihan hyvä vaihtis. Taitaa olla nykyisin kaasuversiossa 1.4 TSI, joka ei varmasti ole raketti, mutta hoitanee asiansa. Miinuksena normi Octaviaan taitaa olla pikkasen pienentynyt tavaratila, mutta toisaalta toimintasäde on hyvä, kun on isot kaasutankit ja normaali bensatankki. Näitä löytyy myös hyvin käytettynä. Yksi vaihtis voisi olla myös Opel Zafira.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Hyvä peli on, tosielämän polttoaineenkulutus alhainen, koneessa ei näitä pikkuturboja yms. jotka hajoaa... Ja se Mazdaa vaivannut ruosteongelmahan jäi niihin ennen vuotta 2008 lanseerattuihin malleihin.

Onko siis Matukat vm 2008 eteenpäin jotenkin maahantuojan toimesta käsiteltyjä, vai miksi tämä ruosteongelma on korjaantunut? Itse jättänyt kyseisen merkin väliin juuri tuon ruosteongelman takia.

Hakusessa olisi auto hintaluokaltaan 2-20k, vähän fiilisten mukaan, ja tuohon haitariin osuu monta Matukkaakin.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Onko siis Matukat vm 2008 eteenpäin jotenkin maahantuojan toimesta käsiteltyjä, vai miksi tämä ruosteongelma on korjaantunut? Itse jättänyt kyseisen merkin väliin juuri tuon ruosteongelman takia.

Hakusessa olisi auto hintaluokaltaan 2-20k, vähän fiilisten mukaan, ja tuohon haitariin osuu monta Matukkaakin.
Eiku tuossa 2008-kohdalla korjasivat tehtaan päässä kuulemma sen mikä edellisessä mallistossa meni pieleen (materiaali- ja suunnittelumokat) ja sit pääsivät eroon Fordin omistuksesta joka määritteli jonnii verran miten noita pelejä tehdään.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Eikös tuon ikäiset Fordit lahonneet käsiin yhtälailla tai taisivat lahota vielä tuonkin jälkeen?

Mazdan huollotkaan eivät taida olla mistään kalleimmasta päästä, vaikka käyttäisi auton huollossa marmorilla? Aika hyviä vaihtoehtoja löytyy tuosta 3:sta nettiautossa, pitää käydä potkimassa vähän renkaita...
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Eiku tuossa 2008-kohdalla korjasivat tehtaan päässä kuulemma sen mikä edellisessä mallistossa meni pieleen (materiaali- ja suunnittelumokat) ja sit pääsivät eroon Fordin omistuksesta joka määritteli jonnii verran miten noita pelejä tehdään.
Oolrait, täytyykin tutkailla millaisia vaihtoehtoja löytyy. Kiitos vinkistä!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös