Autoiluketju

  • 3 307 865
  • 18 973

TheMolestor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Onko mekaaninen vika poissuljettu vaihtoehto? Itsellä tosiaan oli murtunut ABS-rengas yhdestä kohtaa, jonka takia häiriövalo paloi. Tätä ei katsastusmies eikä kukaan huollossa huomannut, vaan tarkkasilmäinen eläkkeellä oleva tuttu. Huollossa ehdottivat johtosarjojen uusintaa etc. muuta halpaa.

Tuotapa pitää kysellä. Käynyt itselläkin mielessä. Säästelen ensin ensin huoltoon massia ja toivottavasti jää vähän ylikin, että saan katsastettua. Bensat saan onneksi "ilmaiseksi" kun olen Riki Sorsan veli. :)
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Leonilta aika päräyttävä vastaus. Hiljaiseksi veti.
Sori, vaikutti hiukan vastapallolta. Pakkohan niihin on laukoa. Onko noissa premium-merkeissä suuremmat katsastusmaksut kuin meidän köyhien merkeillä? Ihmettelin vaan, kun yleensä katsastus on pienimpiä menoeriä autoilussa heti pissapojan säiliön täyttämisen jälkeen. Siis jos ei tule hylsyä korjauskehotuksineen.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Oisko ryytynyt pahasti Seatiinsa?
Noh noh, ei nyt lähdetä tähän premium vastaan köyhät vääntöön koska varallisuuden kanssa tällä ei ole mitään tekemistä.
Oma pari riviä tähän aiheeseen tulee parin vuoden takaa kun talouteen ajateltiin hankkia pienperheen nelivetofarkku. Vaihtoehdot oli kärjistetysti ja aika loppusuorallakin vielä uusi Skoda Octavia tai 2v vanha 23tkm ajettu BMW 320i xdrive. Enkä kadu hetkeäkään että päädyttiin baijerilaiseen vaikka hitusen pienempi tiloiltaan onkin, toiminut kuin buikki ja unelma ajaa, pirun vakaa, uskomattoman hyvä matala ajoasento sport-penkkeineen jne. En hehkuttele enempää mutta pointti oli se että samalla rahalla sai ainakin meidän tapauksessa hyvän vaihtoehdon molemmista. Uutta premiumia en kaipaa koska lähtöhinnat ovat liian korkeita mutta vähän käytettyä kylläkin mitä saa uuden Skodan hinnalla, sellaisia ollut jo useampi tässä vuosien saatossa.
Ja sellaisen vajaan kymmenen vuoden kokemuksen perusteella muutaman vuoden käytetyistä premiumeista niin käyttökulut on ihan sitä samaa kuin muissakin merkeissä, ei sinne marmoritiskille tarvitse mennä, huollatan meidän uusinta bemariakin noin 70-80€/tunti maksavissa laadukkaissa huoltofirmoissa ja eihän niitä huoltoja edes tule juurikaan, oiskohan bemarin huoltoihin parissa kolmessa vuodessa mennyt alle 200€.

_
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
@Jupe enhän mä edes tiedä mikä auto sillä on, kunhan heitin herjaa, kun nikki sattui sopivasti liippaamaan..
Niinniin mäkin vain seivasin omalla puheenvuorolla sen että Seat Leon Cupra kiinnostaa ja saattaa olla vaihtoehto mun seuraavalle premiumille. ;)

_
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Oisko ryytynyt pahasti Seatiinsa?
En ryytynyt. Mulla todella oli Seat, mutta sekin oli Toledo. Kiva auto, mutta koiran henkilökohtaisena autonkuljettajana päädyin vaihtamaan farkkuun. Sekin on jo päivitetty uudempaan, ja se koirakin on vaihtunut kahteen isompaan koiraan tässä välissä. Huumoria. Ajan halvahkolla autolla, vaikka tottakai olisi varaa kalliiseen. Mitään motiivia siihen ei tosin ole. Enkä ole koskaan ollut kenellekään kateellinen. Huumoria.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juniorijääkiekko
eihän niitä huoltoja edes tule juurikaan, oiskohan bemarin huoltoihin parissa kolmessa vuodessa mennyt alle 200€.

_

Niin siis huoltoja tulee juuri niin usein/paljon kuin mitä autolla ajaa. Jarrunesteet tosin kannattaa vaihdella parin vuoden välein, vaikka ei ihmeemmin kilometrejä kertyisi. Tämä lienee about kaikilla vähänkään normaaleja autoja tekevillä merkeillä sama.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juniorijääkiekko
??? Boldaus mun, siis oikeastiko meinaat tuota? Ei sinne jarrunesteen sekaan ole omiin autoihini kertynyt kymmenessäkään vuodessa vettä tai muuta paskaa, nykyautoissa varmasti vielä vähemmän. Tuo on täysin turhaa rahanhaaskausta.
Käytännössä jarrunesteet on autossa "elinikäiset", ellei putket ruostu puhki tai jarrupalojen vaihdon yhteydessä suorita moottorinpesua nestesäiliö auki.

Niin en tiedä, miksi näin on, mutta varmaan joka ikisellä automerkillä vaihtoväli on kaksi vuotta. Kiehumispisteen aleneminen pikkuhiljaa vissiin syynä. Hintana esim kuulemma saatanan kalliin yläpidon autoon eli F1X-koriseen vitossarjan Bemariin maksaa merkkiliikkeessä 60€.

Tässä on Tuulilasin jonkun automiehen kommentti asiaan:
"Jarruneste imee itseensä kosteutta, joten sen ominaisuudet heikkenevät. Meillä ei kiehumispisteen laskulla ole käytännön merkitystä, mutta vettä sisältävä neste syövyttää sylintereitä, ja tämä saattaa aiheuttaa jarrujen jumittumista. Kun otetaan hinta huomioon, jarruneste kannattaa vaihtaa riittävän usein."
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Washington Capitals, Tampereen Ilves
Täällä varmaan monilla kokemuksia Webastoista ja Ebereistä? Itselläni olisi tarkoitus Vitoon asentaa jompikumpi ennen ensi talvea. Osaatteko suositella jompaakumpaa? Itselläni ei ole kummastakaan aikaisempaa kokemusta, mutta nyt kun ei ole enää tolppapaikkaa käytössä, niin olisi esilämmittimelle tarvetta... siis ennen talven pakkasia. Jos joku osaisi vielä ehdottaa asiantuntevaa ja edullista asennusfirmaa Pirkanmaan läheisyydestä, niin saa mainostaa. Kolmeen paikkaan laitoin jo hintakyselyn ja yhdestä toistaiseksi vastattu. 1300€ antoivat hinta-arvion.
 

Hartza

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Täällä varmaan monilla kokemuksia Webastoista ja Ebereistä? Itselläni olisi tarkoitus Vitoon asentaa jompikumpi ennen ensi talvea. Osaatteko suositella jompaakumpaa? Itselläni ei ole kummastakaan aikaisempaa kokemusta, mutta nyt kun ei ole enää tolppapaikkaa käytössä, niin olisi esilämmittimelle tarvetta... siis ennen talven pakkasia. Jos joku osaisi vielä ehdottaa asiantuntevaa ja edullista asennusfirmaa Pirkanmaan läheisyydestä, niin saa mainostaa. Kolmeen paikkaan laitoin jo hintakyselyn ja yhdestä toistaiseksi vastattu. 1300€ antoivat hinta-arvion.

Itselläni oli S212 Eemelissä Webasto, tosin tehdasasennettu. Erinomainen lisävaruste. Ota selvää myös lämmittääkö ratkaisu pelkästään sisätilan vai moottorin ja sisätilan. Niissä saattaa olla eroja.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Tuosuhdeauto menee loppuvuodesta vaihtoon ja monta autoa on ollut testattavana tai mielessä.
Uusi Peugeotin 3008. Ford Mondeo, Mazda 6, uusi Opel Insignia Grand Sport, Skoda Octavia, Skoda Superb.
Yksi kerrallaan on noita tippunut pois, osin omien makumieltymysten vuoksi, osin firman autosääntöjen (liian isot päästöt tai liian kallis leasing maksu verrattuna jälleenmyyntiarvoon)
Peugeot tippui firman sääntöjen vuoksi, liian huono jällenmyyntiarvo. Opel taas moottoreissa liian suuret päästöt.
Omien mieltymysten vuoksi pois tippui Madza, periaatteessa ei mitään vikaa mutta ei vaan jäänyt sellaista fiilistä että haluaisin 4 vuotta tuolla ajaa.

Mondeo, hinta nousi liikaa niillä varusteilla joilla olisin halunnut. Auto oli mukava ajaa kyllä. Octavia sitten tuntui liikaa pikkuautolle, eli ajotuntuma. Kävin RS ja L&K malleja testaamassa. Superb Elegance mallissa oli sitten lähes kaikki herkut vakiona ja miellytti todella paljon. Eli tuohon viimeiseen sitten luultavimmin päätymässä.
 

Masentaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tuosuhdeauto menee loppuvuodesta vaihtoon ja monta autoa on ollut testattavana tai mielessä.

Käyhän kattelemassa Subarun malleja. Niissä ei ainakaan pitäisi jälleenmyyntiarvosta kiinni jäädä. Mikä on hintapolitiikka? Paljonko saa maksaa?
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Subaru ei kuulu hyväksyttyihin merkkeihin. 129g CO2 päästöjen raja.
Noin 40-42k€ on katto, mutta se vaihtelee eli €/kk rajat on ratkaisevat. Jos jälleenmyyntiarvo on heikompi, nousee kk maksu ja sitä kautta Superbilla parhaita suhteita varusteiden ja hinnan suhteen.
 

Boulerice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boogaard(R.I.P) ja Twist
Tuosuhdeauto menee loppuvuodesta vaihtoon ja monta autoa on ollut testattavana tai mielessä.
Uusi Peugeotin 3008. Ford Mondeo, Mazda 6, uusi Opel Insignia Grand Sport, Skoda Octavia, Skoda Superb.
Yksi kerrallaan on noita tippunut pois, osin omien makumieltymysten vuoksi, osin firman autosääntöjen (liian isot päästöt tai liian kallis leasing maksu verrattuna jälleenmyyntiarvoon)
Peugeot tippui firman sääntöjen vuoksi, liian huono jällenmyyntiarvo. Opel taas moottoreissa liian suuret päästöt.
Omien mieltymysten vuoksi pois tippui Madza, periaatteessa ei mitään vikaa mutta ei vaan jäänyt sellaista fiilistä että haluaisin 4 vuotta tuolla ajaa.

Mondeo, hinta nousi liikaa niillä varusteilla joilla olisin halunnut. Auto oli mukava ajaa kyllä. Octavia sitten tuntui liikaa pikkuautolle, eli ajotuntuma. Kävin RS ja L&K malleja testaamassa. Superb Elegance mallissa oli sitten lähes kaikki herkut vakiona ja miellytti todella paljon. Eli tuohon viimeiseen sitten luultavimmin päätymässä.

Superb on kyllä loistava valinta noista vaihtoehdoista ja tilaa piisaa kylliksi myös takapenkillä.
 

hege

Jäsen
Uhkaavasti näyttää siltä että Saabi vihdoin siirtyy eteenpäin kun on muutamia vaihtoehtoja käyty tsekkaamassa. Itse olisin ottanut jonkun mahdollisimman halvan uuden kinnerin, mutta kun kriteerinä oli farkku, automaatti ja mielellään adaptiivinen vakionopeuden säädin niin usean auton hinta pomppasi heti sinne + 30k€ luokkaan.

Nyt on kiikarissa esiomistettu Subaru Outback 2015 mallia (bensa) eli jos jollain jotain kokemuksia jakaa niin olisi kiinnostavaa kuulla ja vaihtoehtoina on sitten uusi Astra (1.4T), Focus (1.5T) tai Avensis (no Avensis pelannee kuin junan vessa ja on yhtä kiinnostava kuin Valion rasvaton maito), mutta mahdolliset kommentit näistäkin kiinnostaa… Ihan mielenkiintoista ollut tarjota 10 vuotta vanhaa autoa vaihdossa, osassa liikkeitä ei auto ole selvästi kiinnostanut yhtään (terkkuja vain VAG liikkeisiin) ja toisaalta joissain on nähnyt heti että yritetään jokaisen uhrin kanssa tehdä kauppaa vaikka vaihdokki ei ehkä kovin kiinnostava ole.
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Opel taas moottoreissa liian suuret päästöt.
Uudessa Insigniassa päästöjen mittaaminen/ilmoittaminen perustuu muuten uuteen (totuudenmukaisempaan) WLTP-ajosykliin, jonka mukaan lasketut päästöt tulevat pakollisiksi tulevana syksynä. Veikkaan ettei monikaan merkki ole vielä ottanut uutta laskentatapaa käyttöön. Päästöthän tulevat siis kaikilla nousemaan WLTP:hen siirryttäessä. Siksi Insignian päästöt saattavat nyt näyttää hieman muita korkeammilta.

Monissa firmoissa käytössä olevat tiukat päästörajat (n. 110-130 g/km) tarkoittavat kyllä jatkossa sitä, että työsuhdeautot ovat sitten pienempää kokoluokkaa ellei päästörajoja höllennetä. Toki hybridi voi olla sitten myös vaihtoehto, mutta sitten voi tulla hinta vastaan (ainakin nykyhinnoittelun mukaan).
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Mondeo, hinta nousi liikaa niillä varusteilla joilla olisin halunnut. Auto oli mukava ajaa kyllä. Octavia sitten tuntui liikaa pikkuautolle, eli ajotuntuma. Kävin RS ja L&K malleja testaamassa. Superb Elegance mallissa oli sitten lähes kaikki herkut vakiona ja miellytti todella paljon. Eli tuohon viimeiseen sitten luultavimmin päätymässä.

Vuoden olen työsuhde-Superbilla ajellut eikä pahaa sanaa sanottavana. Loistava auto ja perheelliselle hienot tilat. Koska silläkin oli omalla kohtaa talousvastuullista merkitystä on myös työnantajalle huomattavasti edullisempi liisaus kuin esimerkiksi Mondeo olisi ollut; pitänee siis hintansa hieman paremmin oletuksena.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Uudessa Insigniassa päästöjen mittaaminen/ilmoittaminen perustuu muuten uuteen (totuudenmukaisempaan) WLTP-ajosykliin, jonka mukaan lasketut päästöt tulevat pakollisiksi tulevana syksynä. Veikkaan ettei monikaan merkki ole vielä ottanut uutta laskentatapaa käyttöön. Päästöthän tulevat siis kaikilla nousemaan WLTP:hen siirryttäessä. Siksi Insignian päästöt saattavat nyt näyttää hieman muita korkeammilta.

Monissa firmoissa käytössä olevat tiukat päästörajat (n. 110-130 g/km) tarkoittavat kyllä jatkossa sitä, että työsuhdeautot ovat sitten pienempää kokoluokkaa ellei päästörajoja höllennetä. Toki hybridi voi olla sitten myös vaihtoehto, mutta sitten voi tulla hinta vastaan (ainakin nykyhinnoittelun mukaan).
Joo tiedän, ja olen myös lukenut testit jossa kerrotaan että uuden mittaustavan myötä diesel autojen päästöt nousevat 1-12%, mutta firma pitää kiinni arvoista... kai tuo olisi vääntämällä saatavissa kotiin, mutta... Itse yritän 1.4 TSI ACT bensakonetta vaikka diesel on ollut useimmilla. Pienet päästöt, pieni kulutus sylinterien lepuutuksen ansiosta, hiljaisempi kuin diesel ja 150 hv on ok tuon kokoluokan autoon. Pääsee ohi rivakasti muttei mikään tykki. Riittää minun ajotyylilleni mainiosti.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Vuoden olen työsuhde-Superbilla ajellut eikä pahaa sanaa sanottavana. Loistava auto ja perheelliselle hienot tilat. Koska silläkin oli omalla kohtaa talousvastuullista merkitystä on myös työnantajalle huomattavasti edullisempi liisaus kuin esimerkiksi Mondeo olisi ollut; pitänee siis hintansa hieman paremmin oletuksena.
Onko omassasi ns vakioalusta vai sporttialusta ja progressiivinen ohjaus? Olen tuota pähkäillyt kun vakio tuntuu vähän jenkkimäiseen tyyliin pehmeälle, ei keinuttaa jotenkin ajossa - ei huono mutta erilainen mihin tottunut. En ole missään päässyt testaamaan sporttialustaa.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Onko omassasi ns vakioalusta vai sporttialusta ja progressiivinen ohjaus? Olen tuota pähkäillyt kun vakio tuntuu vähän jenkkimäiseen tyyliin pehmeälle, ei keinuttaa jotenkin ajossa - ei huono mutta erilainen mihin tottunut. En ole missään päässyt testaamaan sporttialustaa.

Mukautuva alustan säätö on, josta itse pidän (eniten käytän sporttiasetusta).
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös