Mainos

Autoiluketju

  • 3 319 312
  • 19 022

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Edelliseen +1. Ei saa nettirenkaista vaivan palkkaa kun käytännössä samaan hintaan saa paikallisesta suoraan renkaat alle paikasta, joka tuo renkaansa itse maahan. Mitähän nyt vaan ostaisi, kun pari viimeistä kierrosta olen Hervannasta hakenut näitä kuuluisia zLine "halpiksia" joita ei varmaan enää myydä sen kohun jälkeen? Harmi, kun sensaatiohakuinen roskalehdistö pilasi hyvän renkaan.
 

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Osaisko arvon palstaveljet auttaa. Auton vaihtoedessä ja nyt näyttäs siltä että 3:tta muksua pukkais. Eikä tila-autot sitten houkuttele tippaakaan.
Johonkin farkkuun vois vannoutunena sedan miehenä taipua vaan mihinpä farkkuun istuttaa itsensä lisäks vaimoke ja 3 muksua???
Sen verran laskeskellu että nuo vanhemmat saa istua uuden tulokkaan kanssa nykyisissä isofix istuimissa ja kun kaukalo aika ohi niin vanhimman voisi korokkeelle jo laittaa istumaan.
Vaan mihin farkkuun tällä kompinaatiolla kannattaa edes lähtä koittamaan? Mieluiten koko ajan käyttäsin noita isofix turvaistuimia, kun ei niitä tarvitse silloin köyttää vöillä kiinni.
Budjetti noin 18-20k, ja bensa vehje näillä kilometreillä haussa.
Ei kai tässä vaan ole pakko johonki tila-autoon turvautua???Syö kyllä miestä jos on.

Useissa farkuissa ja autoissa ylipäänsä takapenkin ongelma on se, että vaikka tila leveyssuunnassa riittäisikin, on istuimet muotoiltu niin voimakkaasti ettei kolmea turvaistuinta tai koroketta saa mitenkään sopimaan vierekkäin.

Meillä oli Opel Meriva silloin kun kolmas lapsi ilmoitti tulostaan. Ennen kuin alettiin puuhata auton vaihtamista, käytiin lastentarvikeliikkeessä testsilemassa turvaistuinyhdistelmiä. Todettiin että Merivaan tasaiseen takapenkkiin sai kuin saikin turvakaukalon, turvaistuimen ja yhden korokkeen samanaikaisesti. Niinpä meillä auton vaihto jäi myöhemmäksi. Toki Meriva oli tila-auto periaatteessa, mutta pieni sellainen. Oleellista oli juuri se, että takaistuin oli riittävän kevyesti muotoiltu.

Varsinaista vinkkiä en valitettavasti osaa antaa, mutta uskon että kyllä sellaisia farkkujakin löytyy joilla pärjää. Eikä välttämättä tarvitse edes olla mikään hirveän iso auto.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viimeksi muokattu:

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Useissa farkuissa ja autoissa ylipäänsä takapenkin ongelma on se, että vaikka tila leveyssuunnassa riittäisikin, on istuimet muotoiltu niin voimakkaasti ettei kolmea turvaistuinta tai koroketta saa mitenkään sopimaan vierekkäin.

Meillä oli Opel Meriva silloin kun kolmas lapsi ilmoitti tulostaan. Ennen kuin alettiin puuhata auton vaihtamista, käytiin lastentarvikeliikkeessä testsilemassa turvaistuinyhdistelmiä. Todettiin että Merivaan tasaiseen takapenkkiin sai kuin saikin turvakaukalon, turvaistuimen ja yhden korokkeen samanaikaisesti. Niinpä meillä auton vaihto jäi myöhemmäksi. Toki Meriva oli tila-auto periaatteessa, mutta pieni sellainen. Oleellista oli juuri se, että takaistuin oli riittävän kevyesti muotoiltu.

Varsinaista vinkkiä en valitettavasti osaa antaa, mutta uskon että kyllä sellaisia farkkujakin löytyy joilla pärjää. Eikä välttämättä tarvitse edes olla mikään hirveän iso auto.

E mersut on aika tasaisella takapenkillä.

Linkissä eka mikä sattui tulemaan vastaan riittävällä kuvalla. Toki mesen ostaja sitten varautuu pariin kolmeen ylimääräiseen korjaamokäyntiin per vuosi.

edit
Mercedes-Benz E 350 CDI BE T Avantgarde A Farmari 2010 - Vaihtoauto - Nettiauto

Myös R-mersua kannattaa katsella, vaikka onkin iso ja tila-automainen. Ei kuitenkaan näytä tila-autolta, ennemminkin helvetin isolta farkulta. Eemelissä perinteisesti aina ollu hyvät takatilat, ja hyvin usein myös luokkansa suurin takaluukku. Toi Sakon viimenen lause ny on täyttä paskaa, eikä sitä kannata noteerata. 10+ vuotta sitten piti paikkaansa.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Toi Sakon viimenen lause ny on täyttä paskaa, eikä sitä kannata noteerata.

Juuri näin, tyypillä ihme antipatiat. Edellisellä w203:lla ajoin kilometrit 320 000 - 410 000 ja nykyisellä w211:lla mittarissa 470 000. Edellinen omistaja toki vaihtanut sbc-yksikön, mutta muuten remontit molemmissa autoissa ovat jääneet vähiin. Ensimmäisessä taisi mennä jarruvalokytkin ja nykyisessä ruostui jarruputki poikki. Alustassa Mersuissa on toki kuluvaa osaa paljon, mutta onko se sitten iso ongelma, jos auto on puoli miljoonaa ajettuna vielä parempi ajaa kuin moni muu uutena.

Ja tuo w211 on kuitenkin se merkin kaikkien aikojen suurin murheenkryyni. Uudemmat E-sarjalaiset sitten ovatkin kaikkien luotettavuustutkimusten kärjessä.
 
Viimeksi muokattu:

Veijari

Jäsen
Tuli vaihdettua autoa tuossa pari viikkoa sitten ja kaupantekijäisiksi autoliike hankki uudet kesärenkaat. Kun noita uusia kesätassuja meinasin tänään heittää alle, niin huomasin asian joka herätti kysymyksen; Noissa uusissa kesärenkaissa on kantavuusluokka 93. Auton rekisteriotteessa hyväksyttyjen rengaskokojen listassa on mainittu tuo rengaskoko (245/40R18, 97Y) eli kantavuusluokaksi mainitaan 97, mutta jos katsoo rekisteriotteesta auton akselimassaa, joka on 1190kg, niin tuon mukaan kantavuusluokka 90 riittäisi.
Eli kysymys kuuluu: kumpi on rekisteriotteessa määräävä, akselimassa vai hyväksytty rengastyyppi?
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Tuliko veropäätös jo ja jos tuli niin kauanko sen jättämisestä suunilleen kului aikaa päätöksen tulemiseen??

Nyt on jo Suomen kilvissä. Veropäätöksessä meni lähes kaksi kuukautta. Pari kertaa soitin verovirastoon, ja ekalla kerralla puhuivat ympäripyöreitä. Toisella sitten myönsivät että järjestelmissä on ogelmia, ja välillä saattaa kestää kauankin. Yritykset saavat päätöksen muutamassa päivässä, mutta yksityisillä menee mitä vaan välillä viikko-kolme kuukautta. Tullin kanssa (eli vielä viime vuonna) päätös tuli aina kahden viikon sisään.
Kannattaa vain olla tyytyväinen mikäli päätös venyy, eipähän tarvitse maksaa käyttövoimaveroa (onko se edes sen oikea nimi) siltä ajalta kun ei ole Suomen kilvissä.
 
Viimeksi muokattu:

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Eli kysymys kuuluu: kumpi on rekisteriotteessa määräävä, akselimassa vai hyväksytty rengastyyppi?
Kuten jäsen T1971 jo mainitsi, niin akselimassa ratkaisee.

Rekisteriotteessa saattaa olla luettelo soveltuvista renkaista, joiden kantavuusluokistus voi heittää ajoneuvon omasta luokituksesta. Muistan jossakin aiemman autoni rekisteriotteessa olleen pitkähkö luettelo eri soveltuvista renkaista. Kantavuusluokka vaihteli tietysti paljon, mutta oli aina sallitun yläpuolella.
 

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, HIFK, Arsenal
Miltä autofoorumilta kannattaisi kysellä työtöntä autohitsaria? Pohjassa reikiä ja pitäisi purkaa penkit yms. ennenkuin niitä pääsee hitsaamaan. Suomalaiset korjaamot ei tunnu ottavan tällaista työtä edes vastaan ja yksi Suomessa toimiva virolainen korjaamo ottaisi melkein tonnin.

Homma eteni niin mallikkaasti että teetin työn synnyin-/mökkipaikkakunnallani Savonlinnassa. Viiden isohkon ruostevaurion korjaus pohjasta, massaus ja maalaus. Peltiä oli pitänyt laittaa ihan reilusti, penkit irroittaa ja verhoiluja purkaa. Enkä ollut tehnyt mitään etukäteisvalmisteluita. Täydellistä jälkeä tekivät ja hintaa tuli 250 euroa!

Mainitaan vielä että Nurmijärvellä sijaitseva virolainen korjaamo arvioi että 900 euroa ja Vihdissä eräs autokorjaamo sanoi että mikään suomalainen korjaamo ei tee alle 1000 euron, että on niin iso homma.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Pieni ruostereikä tuppaa olemaan 100 egee kapple korjaamolla verojen kanssa. Tuo oli päivän tai kahden työ, riippuen pitikö paljon työstää peltiä, joten erinomaisen halvalla sait.
 

greatLeo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Spurs
Kyllä tuo kytkin vika on, ei siihen mikään anturi vaikuta. Jos kierrokset oikeasti nousee vauhdin kiihtymättä, ei paljoa vaihtoehtoja ole. Tietysti jos on vaijerilla, voi kokeilla säätää josko auttaisi.

Jos nopeus ei muutu kierrosten mukana, niin kytkin luistaa. Tai renkaat, jos voima riittää.

Kyllä minä näkisin että ei voi oikein mikään muu olla kuin luistava kytkin.

Kyllä se kytkin on, niinkuin ylempänä sanottiinkin jo. Tee pikku testi: Käsijarru päälle, ykkönen silmään ja koita lähteä liikkeelle. Nouseeko vain kierrokset ja auto pysyy paikallaan, vai lähteekö normaalisti (toki hieman kankeasti) liikkeelle?

Palataanpa vielä tähän. Kiitoksia kommenteista, lienee tosiaan kytkinvika. Tosin käsijarrutestissä ei kierrokset nousseet vaan päinvastoin laski samalla kun auto yritti punnertaa liikkeelle. Hieman liikkuikin mutta lähinnä piti kolinaa.
 

Boulerice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boogaard(R.I.P) ja Twist
Nyt on jo Suomen kilvissä. Veropäätöksessä meni lähes kaksi kuukautta. Pari kertaa soitin verovirastoon, ja ekalla kerralla puhuivat ympäripyöreitä. Toisella sitten myönsivät että järjestelmissä on ogelmia, ja välillä saattaa kestää kauankin. Yritykset saavat päätöksen muutamassa päivässä, mutta yksityisillä menee mitä vaan välillä viikko-kolme kuukautta. Tullin kanssa (eli vielä viime vuonna) päätös tuli aina kahden viikon sisään.
Kannattaa vain olla tyytyväinen mikäli päätös venyy, eipähän tarvitse maksaa käyttövoimaveroa (onko se edes sen oikea nimi) siltä ajalta kun ei ole Suomen kilvissä.

Pitää sen verran päivittää kun muistin tämän keskustelun että mulla meni tasan 2vko että sain päätöksen ja pari päivää myöhemmin rekisteröintikatsastuksen.
 
Viimeksi muokattu:

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Pitää sen verran päivittää kun muistin tämän keskustelun että mulla meni tasan 2vko että sain päätöksen ja pari päivää myöhemmin rekisteröintikatsastuksen.

Silloin se homma toimi oikein. Välillä meinasi järki lähteä kun ei vaan kuulunu päätöstä. Heinäkuussa taas Saksaan, toivottavasti nykynen menee kaupaksi ennen sitä, niin ei tarvis tyhjin käsin palata.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Päädyin sitten tähän 2012-2017 Honda Civic sukupolveen,1,8 bensa myllyllä ja manuaalilaatikolla, koska henkilökohtaisesti pidän vaihteiden vaihtamisesta ja omaan päähän siitä tulee ainakin jonkunlainen parempi hallinnan tunne. Ajatuksena itsellä oli ja on edelleen, että viimeisen sukupolven kiekuu&kaikuu vapari 1,8 bensamyllyn on PAKKO olla luotettava. En jaksa uskoa että tulee mitään suurempia ylläreitä kunhan huoltaa säännölisesti. Puoli vuotta (10tkm) tai vähän päälle tällä kyseisellä Hondalla on nyt ajeltu. Erittäin hyvä perusauto, josta löytyy kaikki tarvittavat nykyauton mukavuudet ja öljynvaihdoilla ollaan selvitty. Mukavempia, parempia ajettavia ja tehokkaampia autoja on, mutta kyllä Honda tehtävänsä hoitaa eikä todellakaan ollut hinnalla pilattu kun auton hankin. Väitän hinta/laatu suhteeltaan yhdeksi parhaista tällä hetkellä jos hakee perusautoa, jolla kulkea töihin tai pidempääkin matkaa. Melko kova meteli on auton sisällä, varsinkin moottoritienopeuksissa, mutta ei se ainakaan itseäni haittaa..

Meillä on kanssa vastaava 1.8 Civic Executive Navi-varusteilla eli kaikilla hilppeillä mitä sinä vuonna sai. Siihen nähden hyvä ja mainio käyttis siirtyä paikasta A paikkaan B. Luotettava, halpa ylläpitää, perustekniikkaa kaikin puolin, joten yllättäviä jakopääongelmia, kaksoiskytkinhuolia tai monimutkaisten järjestelmien vikoja ei ole odotettavissa. Ei ole oikeastaan tyyppivikoja ja muutenkaan mitään ihmeellistä mitä tekniikan puolesta pitäisi kiinnittää huomiota. Huolloissa on aina jarrujen putsaus/rasvaus joka kannattaa tehdä jos itsekin huoltaa, niin ei ala jumittamaan. Autossa nyt joku 75tkm ja ei yhtään vikaa tai muuta ole ollut pl. yksi viallinen parkkitutka, joka meni takuuseen.

Varusteiden myötä ihan ok peli kun on mm. nahkapenkit, panoraamalasikatto, navigointi/multimediasysteemit kosketusnäytöllä, peruutuskamera, keyless go, automaattiset pitkät valot tms. Takapenkit on kyllä hyvät kun saa käännettyä eri asentoihin ja romua mahtuu kyytiin ihan tolkuttomasti auton kokoon nähden.

Oikeastaan kaksi asiaa nyppii ja toinen on juurikin tuo rengasmelu kuluneella asfaltilla sekä ohjauksen tunnottomuus. Sähköinen tehostus on aika voimakas ja onhan sillä helppo ajaa kaupungissa ja parkkipaikalla mutta tunnottomuuden huomaa siinä, että ajaessa jos kääntää pään sivulle (juttelee vaikka matkustajalle tms) niin autolla on aika hankala ajaa suoraan tai "pysyä urissa". Monella muilla uusilla sähkötehostetuillakin autoilla pystyy ajamaan "sokkona" hetken kun ratista tuntee, että nyt auto ei mene suoraan ja tien pinnan tuntee paremmin. Totta kai nyt katse on tiessä mutta huommanut pari kertaa tuon, että muilla autoilla pystyy ajamaan paremmin ratin kautta tulevalla informaatiolla.

Ja jos ajaa pitkää siivua niin jotenkin kuski rasittuu tai ei ole niin levännyt kuin vaikka E-Mersun ratissa on. En tiedä johtuisiko se melusta, penkeistä, auton käytöksestä tms. Mutta kun miettii autojen eroja, hintaa jne niin jostain on luovuttava.

Tuo uusi turbo-koneinen Civic on varmasti mukavampi kun vääntöä ja tehoa enemmän, mutta päästöt ja kulutus pienempi ja voisi joskus sellaista miettiä. Muutenhan auto muuttuu aika paljon ja on pidempi ja matalampi. Vakionakin on selvästi enemmän varusteita kun aikaisemmassa sukupolvessa.
 

Boulerice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boogaard(R.I.P) ja Twist
Silloin se homma toimi oikein. Välillä meinasi järki lähteä kun ei vaan kuulunu päätöstä. Heinäkuussa taas Saksaan, toivottavasti nykynen menee kaupaksi ennen sitä, niin ei tarvis tyhjin käsin palata.

Sama täällä. Heinäkuussa Saksaan uutta hakemaan.
 
Jokakeväinen autokuume, joten muutama kysymys.
Neljäovinen kompakti käyttöauto järkevällä kulutuksella ja automaattivaihteistolla hakusessa. Hintaluokkaa 14k€-20k€

Audi a3 1.4TFSI vm. 2011--> vs. VW Polo Gti 2011-->
Jollain varmasti heittää jokunen kommentti kyseisistä autoista.

Päästöt ja kulutus molemmissa aika samoissa, A3 tilavampi ja enemmän ison auton ominaisuuksilla, Polo GTI suorituskyvyllä ja hauskuudella. Pääsääntöisesti ajan yksin ja takapenkillä on usein kauppakassi, joten tilantarve ei ratkaise valintaa.
Audissa 125hv ja polossa 180hv. Minkälaisia moottoreita ja erityisesti kiinnostaa tuo Polon 1.4 TSI moottorin kesto ja DSG-laatikon mahdolliset ongelmat?
Onko Audin 1.4 koneessa öljynkulutusongelmia? Muistaakseni aika yleisiä taisi olla ainekin A4 vm. 08-11.
Muutamassa Audissa näköjään tuo Start-Stop, joka on mielestäni rasittava, joten saako sen kytkettyä pois?

Olen kiitollinen, jos joku vaivautuu kokemuksista kertomaan.
 

keigykedy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Leijonat
Rouvalla tuo A3 ja -12 malli. Ei siinä mitään öljyn kulutusongelmia ole ollut. Saa sen start-stopin pois. Ihan ok vekotin
 

Ziggy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Muutamassa Audissa näköjään tuo Start-Stop, joka on mielestäni rasittava, joten saako sen kytkettyä pois?
Mielestäni tuo on aina oletuksena päällä, eli pitää aina kytkeä pois päältä kun lähtee ajamaan. Eli ei taida saada niin että se olisi kokonaan pois päältä, ja olen samaa mieltä että aika rasittava kapistus.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Mielestäni tuo on aina oletuksena päällä, eli pitää aina kytkeä pois päältä kun lähtee ajamaan. Eli ei taida saada niin että se olisi kokonaan pois päältä, ja olen samaa mieltä että aika rasittava kapistus.
@heisenberg196 Parilla Audilla ja Volkkarilla on tullut ajeltua ja se on noin kuin yllä kerrotaan.
 

Veijari

Jäsen
Meillä kauppakassina juurikin tuollainen A3 1.4 tfsi vm-12 automaattina. Kulutus taajamapyörityksessä on siellä 6-7 litran paikkeilla. Öljyä ei syö. Perusvarma vekotin ja ihan riittävästi on potkua taajamapyöritykseen. Jos itse etsisin tuollaista nyt niin ehdottomasti sporttipenkeillä, vakiopenkit on mallia sohvat. Start-Stopin saa napista painamalla pois päältä ja poikkeuksetta itsekin tuon aina kytken pois päältä. Pystyy sen ohjelmoimaankin niin että on oletuksena pois päältä, mutta vaatii tosiaan sellaisia taitoja ja laitteita etten itse siihen kykene. Varmaan netin syovereistä löytyy ohjeetkin. Ei se kuitenkaan niin suuri vaiva ole etteikö ajamaan lähtiessä sitä jaksa painaa pois päältä.
 
Jos itse etsisin tuollaista nyt niin ehdottomasti sporttipenkeillä, vakiopenkit on mallia sohvat. Start-Stopin saa napista painamalla pois päältä ja poikkeuksetta itsekin tuon aina kytken pois päältä.
Noita on aika nahusti sporttipenkeillä myynnissä, vaikka nimenomaan S-Lineä etsin.
Kohta pitäisi yhtä Audia lähteä katsomaan liikkeeseen.
Nopeasti siis eskaloitui tämäkin autokuume, kun se oikeastaan eilen voimakkaana tuli ja vkloppuna todennäköisesti uusi auto seisoo pihassa.
 

Hauptmann

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vuoden 2017 Toyota Yariksessa (1,33 litraa, bensiini) rupesi eilen vilkkumaan rengaspaineen tunnistin. Se oli edellisen kerran kalibroitu (todennäköisesti) aika lähellä nollaa olevassa lämpötilassa. Eilen lämpötila oli ainakin sen +15 astetta ja kun rengaskin lämpeni ajossa, niin oletettavasti sen takia paineet olivat muuttuneet. Sitä ei saanut kalibroitua uudestaan valon vilkkuessa ja valo vain jatkoi vilkkumistaan.

Nyt tänään auto olisi viety huoltoon, mutta valo ei vilku enää. Pitää nyt yrittää kalibroida se nykyiseen lämpötilaan ja paineeseen. Pitääkö näitä yrittää aina etukäteen kalibroida, jos lämpötilat vaihtelevat suuresti vai miten voisi ehkäistä tuon valon vilkkumisen? Voisikohan tuo valon vilkkuminen kertoa jostain muustakin viasta?

Henkilökohtaisena mielipiteenä nuo rengaspaineen tunnistimet ovat melko turhia härpäkkeitä.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös