Päädyin sitten tähän 2012-2017 Honda Civic sukupolveen,1,8 bensa myllyllä ja manuaalilaatikolla, koska henkilökohtaisesti pidän vaihteiden vaihtamisesta ja omaan päähän siitä tulee ainakin jonkunlainen parempi hallinnan tunne. Ajatuksena itsellä oli ja on edelleen, että viimeisen sukupolven kiekuu&kaikuu vapari 1,8 bensamyllyn on PAKKO olla luotettava. En jaksa uskoa että tulee mitään suurempia ylläreitä kunhan huoltaa säännölisesti. Puoli vuotta (10tkm) tai vähän päälle tällä kyseisellä Hondalla on nyt ajeltu. Erittäin hyvä perusauto, josta löytyy kaikki tarvittavat nykyauton mukavuudet ja öljynvaihdoilla ollaan selvitty. Mukavempia, parempia ajettavia ja tehokkaampia autoja on, mutta kyllä Honda tehtävänsä hoitaa eikä todellakaan ollut hinnalla pilattu kun auton hankin. Väitän hinta/laatu suhteeltaan yhdeksi parhaista tällä hetkellä jos hakee perusautoa, jolla kulkea töihin tai pidempääkin matkaa. Melko kova meteli on auton sisällä, varsinkin moottoritienopeuksissa, mutta ei se ainakaan itseäni haittaa..
Meillä on kanssa vastaava 1.8 Civic Executive Navi-varusteilla eli kaikilla hilppeillä mitä sinä vuonna sai. Siihen nähden hyvä ja mainio käyttis siirtyä paikasta A paikkaan B. Luotettava, halpa ylläpitää, perustekniikkaa kaikin puolin, joten yllättäviä jakopääongelmia, kaksoiskytkinhuolia tai monimutkaisten järjestelmien vikoja ei ole odotettavissa. Ei ole oikeastaan tyyppivikoja ja muutenkaan mitään ihmeellistä mitä tekniikan puolesta pitäisi kiinnittää huomiota. Huolloissa on aina jarrujen putsaus/rasvaus joka kannattaa tehdä jos itsekin huoltaa, niin ei ala jumittamaan. Autossa nyt joku 75tkm ja ei yhtään vikaa tai muuta ole ollut pl. yksi viallinen parkkitutka, joka meni takuuseen.
Varusteiden myötä ihan ok peli kun on mm. nahkapenkit, panoraamalasikatto, navigointi/multimediasysteemit kosketusnäytöllä, peruutuskamera, keyless go, automaattiset pitkät valot tms. Takapenkit on kyllä hyvät kun saa käännettyä eri asentoihin ja romua mahtuu kyytiin ihan tolkuttomasti auton kokoon nähden.
Oikeastaan kaksi asiaa nyppii ja toinen on juurikin tuo rengasmelu kuluneella asfaltilla sekä ohjauksen tunnottomuus. Sähköinen tehostus on aika voimakas ja onhan sillä helppo ajaa kaupungissa ja parkkipaikalla mutta tunnottomuuden huomaa siinä, että ajaessa jos kääntää pään sivulle (juttelee vaikka matkustajalle tms) niin autolla on aika hankala ajaa suoraan tai "pysyä urissa". Monella muilla uusilla sähkötehostetuillakin autoilla pystyy ajamaan "sokkona" hetken kun ratista tuntee, että nyt auto ei mene suoraan ja tien pinnan tuntee paremmin. Totta kai nyt katse on tiessä mutta huommanut pari kertaa tuon, että muilla autoilla pystyy ajamaan paremmin ratin kautta tulevalla informaatiolla.
Ja jos ajaa pitkää siivua niin jotenkin kuski rasittuu tai ei ole niin levännyt kuin vaikka E-Mersun ratissa on. En tiedä johtuisiko se melusta, penkeistä, auton käytöksestä tms. Mutta kun miettii autojen eroja, hintaa jne niin jostain on luovuttava.
Tuo uusi turbo-koneinen Civic on varmasti mukavampi kun vääntöä ja tehoa enemmän, mutta päästöt ja kulutus pienempi ja voisi joskus sellaista miettiä. Muutenhan auto muuttuu aika paljon ja on pidempi ja matalampi. Vakionakin on selvästi enemmän varusteita kun aikaisemmassa sukupolvessa.