Autoiluketju

  • 3 219 512
  • 18 565

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Eikös tässä Volvosta ollut kyse? Lämmitettävä tuulilasihan (siis ihan sähköllä) on Fordilla ollut jo vuosia lähes vakiovaruste ja minkä lie konsernisynergian kautta myös Volvon käytössä moinen on ollut. Muilla merkeillä vähemmän. Liekö jotain patenttijuttuja?

Ilmeisesti patentit rauenneet, tai sitten muut ovat vain keksineet laitteen hyödyt, kun nykyisestä ranskattarestanikin moinen löytyy. Ja on muuten ihan mukava varuste, kun siihen tottuu.

Et ole tavannut tuulilasin lämmitystä, siis samalla periaatteella kuin takalasit. No meillä pihassa yksi Mondeo, jossa se on. Samoin oli mun edellisessä Mondeossa. Pojan Jaguar X:ssä se on ( vm 2004), naapurin Volvossa se on..... Kyllä sitä on harrastettu jo useita vuosia eri merkeillä. Hyvä varuste, mutta ongelmallinen silloin jos tulee kiveniskemä lasiin. Pakkasilla lähtee halkeama etenemään liian helposti kun käyttää lämppäriä.

Joo Fordissa noita on ollut, tarkoitin että itse en ole yhteenkään törmännyt siis ihan itse nähnyt käytännössä. Ford, Jaguar ja Volvo olivat samaa konsernia joten sieltä niitä löytyy, varmaan muistakin mutta todella harvoin käsittääkseni.

Olen käsittänyt myös että ne langat saattavat häiritä pimeällä vastaantulevien valojen osuessa tuulilasiin mutta tämä on vain kuulopuhetta.

No eikö luottokortti ole just tämmösiä varten hyvä? Joustavat maksuajat, pienet kulut ja korko sama kuin kulutusluotoissa.

No ei se varmaan hirveästi auta jos about saman koron joutuu maksamaan. Eiköhän nuo kulutusluototkin voi maksaa pois aika joustavasti.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Joo Fordissa noita on ollut, tarkoitin että itse en ole yhteenkään törmännyt siis ihan itse nähnyt käytännössä. Ford, Jaguar ja Volvo olivat samaa konsernia joten sieltä niitä löytyy, varmaan muistakin mutta todella harvoin käsittääkseni.
No se on pelkästään positiivista, ettet ole törmännyt Fordeihin tai Volvoihin

Olen käsittänyt myös että ne langat saattavat häiritä pimeällä vastaantulevien valojen osuessa tuulilasiin mutta tämä on vain kuulopuhetta.
En ole huomannut koko lankoja pimeällä, minusta eivät siis häiritse ajamista millään lailla. Jossain olosuhteissa nuo kyllä näkyvät, mutta en nyt saa päähäni, mitkä olosuhteet ja miten paljon ne kiinnittivät huomiota. Ajan kyllä tosi vähän nykyään.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
No ei se varmaan hirveästi auta jos about saman koron joutuu maksamaan. Eiköhän nuo kulutusluototkin voi maksaa pois aika joustavasti.
No mikä sitä kulutusluottoa sitten puoltaa? Noin pienessä summassa nyt ei ole kamalasti väliä onko korko 8 vai 6 prossaa (tuskin ero on edes noin iso) jos kulutusluoton perustamiskulu on kuitenkin jotain yli 100e ja laina varmaan tarkoitus maksaa jossain vuodessa pois.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
No se on pelkästään positiivista, ettet ole törmännyt Fordeihin tai Volvoihin

Hakataan Leon!

En ole huomannut koko lankoja pimeällä, minusta eivät siis häiritse ajamista millään lailla. Jossain olosuhteissa nuo kyllä näkyvät, mutta en nyt saa päähäni, mitkä olosuhteet ja miten paljon ne kiinnittivät huomiota. Ajan kyllä tosi vähän nykyään.

Ok, eiköhän tuokin tekniikka ole kehittynyt vuosien saatossa. Paljonkohan muuten tuulilasin vaihto maksaa vs. normi jos ei ole tuulilasivakuutusta?

No mikä sitä kulutusluottoa sitten puoltaa? Noin pienessä summassa nyt ei ole kamalasti väliä onko korko 8 vai 6 prossaa (tuskin ero on edes noin iso) jos kulutusluoton perustamiskulu on kuitenkin jotain yli 100e ja laina varmaan tarkoitus maksaa jossain vuodessa pois.

En sano että sitä mikään varsinaisesti puoltaa, korkeintaan se että luottokorttia voi tarvita muuhunkin ja jos limitti on käytetty autoon niin se voi vähän haitata.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ok, eiköhän tuokin tekniikka ole kehittynyt vuosien saatossa. Paljonkohan muuten tuulilasin vaihto maksaa vs. normi jos ei ole tuulilasivakuutusta?
Töissä puhuttiin tuulilasivakuutuksesta juuri Ford-miehiä kiinnostavan asian takia. En ole kummastakaan ottanut itse selvää, mutta ilmeisesti vakuutus maksaa mansikoita, kun taas lasin vaihto on yllättävän edullinen. Kuulemma n. 300 € vaihdettuna.
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Töissä puhuttiin tuulilasivakuutuksesta juuri Ford-miehiä kiinnostavan asian takia. En ole kummastakaan ottanut itse selvää, mutta ilmeisesti vakuutus maksaa mansikoita, kun taas lasin vaihto on yllättävän edullinen. Kuulemma n. 300 € vaihdettuna.
Höhö, nyt meni aika paljon ohi.
Jos puhutaan alle 5v vanhoista autoista, niin tyypillinen hinta on siinä 600-800 € merkkiliikkeessä töineen. Jostakin lasiliikkeestä voi saada joihinkin malleihin alle 500:lla. Omaan parivuotiaaseen (ei Ford) maksoi 750€ merkkiliikkeessä ja vakuutukseen onneksi meni. Fordien tapauksessa hinta pyörii tonnin hujakoilla mallista riippuen. Voi olla jonkun verran ylikin. Hintaan toki vaikuttaa, että paljonko tekniikkaa siihen liittyy. Jos on lämmitys, sadetunnistin, kaistavahti, antenni, kalvot, niin hinta helposti nousee.

Mielestäni lasivakuutus ei ole kovin kallis, varsinkin jos paljon ajaa. Vakuutusyhtiöstä ja vakuutuksesta riippuen se maksaa 50-150 €/vuosi.
 
Viimeksi muokattu:

exobalt

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Töissä puhuttiin tuulilasivakuutuksesta juuri Ford-miehiä kiinnostavan asian takia. En ole kummastakaan ottanut itse selvää, mutta ilmeisesti vakuutus maksaa mansikoita, kun taas lasin vaihto on yllättävän edullinen. Kuulemma n. 300 € vaihdettuna.

Paikallinen Ford-liike tarjosi hinta-arvioksi 900€, lämmitetty lasi sadetunnistimella nelivuotiaaseen Mondeoon.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Paikallinen Ford-liike tarjosi hinta-arvioksi 900€, lämmitetty lasi sadetunnistimella nelivuotiaaseen Mondeoon.
Duunikaverilla on Mondeo, mulla Focus, molemmilla siis lämmitettävä tuulilasi. Hän oli kysynyt hintaa vaihdolle ja tuollaisen se mulle kertoi. Samoin Fordin keskustelupalstalla konsensus on huomattavasti lähempänä 300 € kuin merkkiliikkeiden 800-1000 €. Kannattaa ehkä kilpailuttaa tuo vaihto.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ei se lasin vaihto niiin kallista ole jos ei marmoritiskillä käy. Viime kesänä Tojon lasi sadetunnistimella ja alareunan lämmityksellä 300€. Kuittia tapahtuneesta mulla ei sattumoisin ole esittää:)
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Mulla ei oo sadetunnistinta, kollegan Mondeosta en tiedä. Mutta molemmilla vakuutukset Fenniassa, jossa lasivakuutus on kuulemma kallis. Jos jollain on ensi käden tietoa, kertokoot. Netistä en tuota hintaa en hevin helpolla löydä.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kyllä Lähitapiola ainakin ohjasi lasinvaihtoon muualle kuin merkkiliikkeeseen. Ja ihan hyvä siitä tuli. Hinta tuskin montaa sataa oli, vaikka sadetunnistin löytyykin.

Lasivakuutuksen pitäisi muuten korvata valoumpiotkin. Tällaisen tarinan olen kuullut, kyseessä ollut asuntoauton hieman tyyriimpi umpio (+1 000 €). Ei itselle ihan ensimmäisenä kyllä tullut mieleen.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Niin siis sadetunnistinhan ei ole siinä lasissa itsessään, vaan lasin sävytyksessä on huomioitu tunnistimen paikka autossa. Tuossa vanhempien tojossa, kuten suurimmassa osassa eri valmistajien autoissa, se tunnistin on taustapeilin kiinnikkeessä.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Niin siis sadetunnistinhan ei ole siinä lasissa itsessään, vaan lasin sävytyksessä on huomioitu tunnistimen paikka autossa. Tuossa vanhempien tojossa, kuten suurimmassa osassa erimerkkisissä autoissa, se tunnistin on taustapeilin kiinnikkeessä.
Juujuu, mutta se lasinvaihto on selkeästi kalliimpi, jos se tunnistin siellä köllöttää.
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Edelliseen mondeoon vaihdettiin tuulilasi (lämmitettävä) vuosi sitten. Lasivakuutuksen omavastuu 200 € ja koko homma maksoi 430 €. Nykyisessä Mondeossa sekä lämitys että sadetunnistin.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Mielestäni lasivakuutus ei ole kovin kallis, varsinkin jos paljon ajaa. Vakuutusyhtiöstä ja vakuutuksesta riippuen se maksaa 50-150 €/vuosi.

Kai noissakin tosiaan jonkin verran on yhtiökohtaisia eroja sen suhteen, että paljonko omavastuu on, mitä vakuutuksen piiriin kuuluu jne. Aloin tätä keskustelua lukiessani pohtimaan, että meidän kolmisen vuotta vanhassa autossa ei tuollaista taida olla. Tavallaan muistin oikein, mutta "kaiken kattava" kasko korvaa näköjään myös ikkunalaseihin tulleet iskemät, joten hätäkös tässä.

Tolle kaskolle on kyllä ollut käyttöä. Autolla oli ajettu vajaa tuhat kilometriä, kun erään kaupungin työntekijä täräytti työnantajansa auton Hondan persiiseen niin, että lunastus oli todella lähellä. No korjattiin kuitenkin kaskon piikkiin. Kaskoon kuuluvalle pysäköintiturvallekin on ollut käyttöä, kun joku tuntemattomaksi jäänyt oli kaupan parkkipaikalla ilmeisesti peruuttanut vetokoukkunsa meidän auton etupuskurista läpi. Onneksi vakuutus korvasi senkin ja vieläpä ilman bonusmenetystä. Noiden korjaamoreissujen kohdalla molemmilla kerroilla oli autoliikkeen pihalle tuotu meitä odottamaan C-luokan sijaisauto, joten siinäkin mielessä homma toimi hienosti.

Kuten taannoin jossain toisessa ketjussa totesinkin, niin en ymmärrä vakuutuksista oikeastaan yhtään mitään ja vaimoni nuo on hoitanut ja hoitaa jatkossakin, mitä nyt toisinaan meikäläiselle lankeaa laskunmaksajan rooli. Se on kuitenkin käynyt mullekin harvinaisen selväksi, että tuo "kaiken kattava" kasko oli hyvä valinta. Toisaalta jos ei olisi sattunut mitään vahinkoja, niin varmasti kiroaisin, että "perkele kun tyhjästä joutuu maksamaan hillittömät summat".

*e*
Lasivakuutuksen pitäisi muuten korvata valoumpiotkin.

Onko tosiaan näin? En sikäli epäile, että varmasti noissa tosiaan on yhtiökohtaisia eroja. Meidän vakuutusyhtiöltä ei ainakaan saa sellaista vakuutusta joka korvaisi rikki menneen umpion. Tuohon kaskoon kuuluva "lasivahinkovakuutus" korvaa "ikkunalaseihin tulleet iskemät", ei muuta.
 
Viimeksi muokattu:

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Muistelisin että tuulilasivakuutuksen hinta oli luokkaa ~50€/v jos sen otti lisänä johonkin pakettiin johon se ei valmiiksi kuulunut, ainakin Ifillä se kuuluu automaagisesti täyskaskoon.
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Muistelisin että tuulilasivakuutuksen hinta oli luokkaa ~50€/v jos sen otti lisänä johonkin pakettiin johon se ei valmiiksi kuulunut, ainakin Ifillä se kuuluu automaagisesti täyskaskoon.
Näin juuri. Itselläni myös vakuutukset Ifillä ja vuodessa kertyy 40 € omavastuuetua jos ei ole korvattavia vahinkoja sattunut. Edellisen lasivaihdon omavastuuseen juuri käytin 120 € näitä kertyneitä bonuksia.
Pk-seudun kehäteitä tulee paljon tahkottua ja parin-kolmen vuoden välein menee lasi vaihtoon. Pienempiä korjauksia saisi tehdä monta kertaa keväisin, mutta en ole jaksanut niitä montaa tehdä (ei mene edes omavastuuta). Jos isompi iskemä sattuu reunan lähelle, niin melko varmasti lähtee leviämään.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Onko tosiaan näin? En sikäli epäile, että varmasti noissa tosiaan on yhtiökohtaisia eroja. Meidän vakuutusyhtiöltä ei ainakaan saa sellaista vakuutusta joka korvaisi rikki menneen umpion. Tuohon kaskoon kuuluva "lasivahinkovakuutus" korvaa "ikkunalaseihin tulleet iskemät", ei muuta.
Epäilen kyllä kovasti tätä. Lasiturva korvaa kyllä rikkoituneet lasit, mutta ei umpioita. Umpiot menee kyllä kaskosta, jos kasko on olemassa.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Nuo lasivakuutusmaksut pyörivät ymmärtääkseni 50-150 € haarukassa. Jos siihen lyö vielä 100-200 € omavastuun (vedin hatusta), halvimmassakin tapauksessa viisi-kuusi vuotta ilman lasinvaihtoa menee jo voiton puolelle ilman vakuutusta. Tai kai sieltä löytyy joku auto-vakuutusyhtiö-merkkihuolto -kombinaatio, missä lasinvaihto menee tonniin ja vakuutusmaksut omavastuineen kompensoivat itsensä plussalle, jos oikein huono karma lasien kanssa on. Meikäläisen kilometreillä (alle 10 tkm/v) lasivakuutuksen ottaminen olisi aika pessimististä puuhaa. Mitä tässä nyt on omalla autolla suhailtu kohta 20 vuotta, niin pelkkiin vakuutusmaksuihin olisi saanut menemään jo parin lasinvaihdon verran, jos olisin koko ajan osannut käyttää halvinta yhtiötä. Omavastuut päälle, niin kolmen lasinvaihdon maksut olen "säästänyt". Ainoa lasi, joka multa vaihdettiin, meni uunituoreella autolla takuuseen. Vieläkin nauran Laakkosen huoltoveijarin kommenttia "vaikka kuinka etittiin, ei löydetty siitä kiveniskemää". Eikä siinä iskemää ollutkaan, nurkasta lähti halkeamaan jännityksen tai virheasennuksen ansiosta.

Jos ajaisin päivät pitkin maanteitä, varmaan ottaisinkin vakuutuksen. Ja varmaan olisi pari lasia jo mennytkin. Ei silti, viisikymppiä vuodessa on halvahko hinta mielenrauhasta. Fennia ei taida kuitenkaan ihan noin halvalla päästää. Ja koska nykypäivänä tuulilasi on aika usein osa kantavaa rakennetta ja lasit ohenevat, rikkoutumisprosentti lienee kasvamaan päin. Ja niin käy 100 % varmasti myös vakuutusmaksuille ja omavastuille. Siksi olisikin kiva hiukan tietää, mitä nuo kussakin yhtiössä maksavat vuonna 2016.

Se onkin sitten jo mielenkiintoisempi kysymys, kannattaako lasinvaihto teettää Veksin pajassa vai merkkikorjaamossa. Sellaistakin olen lukenut, että homma on saatu sössittyä ihan huolella. Tossa kohtaa en ihan välttämättä lähtisi sitä viimeistä viisikymppistä säästämään, ainakaan ennen kuin olen tutustunut tapauksiin huolellisesti. Oli kyse sitten positiivisesta tai negatiivisesta palautteesta. Kyllä ne tarvittaessa merkkikorjaamossakin sähläävät. Niiden kanssa saattaa olla hiukan helpompi riidellä, kun ei ole ns. omista pois.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Epäilen kyllä kovasti tätä. Lasiturva korvaa kyllä rikkoituneet lasit, mutta ei umpioita. Umpiot menee kyllä kaskosta, jos kasko on olemassa.

Eikös se niin mene, että lasivakuutus kuuluu joihinkin kaskoihin automaattisesti ja joidenkin yhteyteen sen voi ostaa, mutta ilman kaskoa ei lasivakuutusta saa?

Lähitapiolan ehdoissa seuraava maininta lasivakuutuksesta:
"korvaa vauriot, jotka aiheutuvat suoraan ulkoapäin ikkunalasiin osuneesta iskusta. Esimerkiksi kivi sinkoutuu tuulilasiin ja rikkoo sen. Ikkunalasilla tarkoitetaan tuulilasia, ovien laseja, sivulaseja ja takalaseja."

Eli ei näyttäisi ainakaan Lähitapiolassa lasivakuutus korvaavan umpioiden laseja. Tämä kertomani asia kerrottiin minulle n. pari vuotta sitten ja en tiedä mikä oli väitetyn tapahtuman ajankohta tai vakuutusyhtiö. Pahoittelut antamastani todennäköisesti väärästä infosta
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Joo Fordissa noita on ollut, tarkoitin että itse en ole yhteenkään törmännyt siis ihan itse nähnyt käytännössä. Ford, Jaguar ja Volvo olivat samaa konsernia joten sieltä niitä löytyy, varmaan muistakin mutta todella harvoin käsittääkseni.

Olen käsittänyt myös että ne langat saattavat häiritä pimeällä vastaantulevien valojen osuessa tuulilasiin mutta tämä on vain kuulopuhetta.

Ei ainakaan Volkkarilla/Skodalla ole harvinainen vaan nykyään yleinen varuste, kun kuuluu niihin winterpaketteihin per aina. Muista konsernin autoista en tiedä. Skoda tosin on tainnut nyttemmin toteuttaa ilman niitä lankoja (joita esim. Passatissa ei käytännössä kyllä huomaa jollei erikseen katso). Langattomat lämmitykset toteutetaan kalvolla.
 

Särki

Jäsen
Omat lasinvaihto kokemukset ovat seuraavanlasiet. Tuulilasi (ilman tunnistimia tai lämmitystä) 2012 Golfiin, josta lasi hajosi melkein uutena. Kivi sisään eikä ollut mitään lasivakuutusta. Paikallinen lasiliike oli halvin ja hintaa vaihdolle tuli 240€. Parit lasinkorjaajat olisivat jopa korjanneet lasin, vaikka lasi oli rikki akustiikkakalvoon asti ja isoja muruja sai nyppiä reiästä irti. Vastaantulleesta lavetista lensi iso kivi lasiin, joka teki selvää jälkeä heti kerrasta. Näitä korjausyrityksiä lasinvaihtajakin ihmetteli, oli sen verran selvä tapaus.
Auto vaihtui ja nyt alla 2015 Octavia ja tässä on sade- sekä valotunnistin lasin yläreunassa. Tai tunnistimet ovat itse asiassa taustapeilissä, ei lasissa. Soitin ihan piruuttani samaan lasiliikkeeseen missä vaihdoin Golfin lasin ja kysyin hintaa mahdolliselle lasinvaihdolle. Uusi lasi maksaisi 250€, joten vieläkään ei lasivakuutus ole kannattava vaihtoehto 200€ omasvastuulla ja vuosimaksuilla, jos ei nyt kahta kertaa vuodessa tarvitse lasia vaihtaa. Uuden auton myötä sain vakuutustarjouksen vuodeksi ja tässä paketissa on lasivakuutus mutta vuoden jälkeen vaihdan yhtiötä ja tulevassa vakuutuksessa ei ole.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Se onkin sitten jo mielenkiintoisempi kysymys, kannattaako lasinvaihto teettää Veksin pajassa vai merkkikorjaamossa. Sellaistakin olen lukenut, että homma on saatu sössittyä ihan huolella. Tossa kohtaa en ihan välttämättä lähtisi sitä viimeistä viisikymppistä säästämään, ainakaan ennen kuin olen tutustunut tapauksiin huolellisesti. Oli kyse sitten positiivisesta tai negatiivisesta palautteesta. Kyllä ne tarvittaessa merkkikorjaamossakin sähläävät. Niiden kanssa saattaa olla hiukan helpompi riidellä, kun ei ole ns. omista pois.

Tästä joku jo mainitsikin, että Lähäri oli ohjannut muualle kuin merkkiliikkeeseen. Mulla vaihdettiin E91 BMW:n tuulilasi ja alkoivat POP-Vakuutuksella nikottelemaan Laakkosen 600€:n hinnan kanssa. Kysyin suoraan, paljonko saa maksaa ja vastaus oli 500€. Laakkosen huoltoneuvoja sanoi heidän tekevän sen viiteenhunttiin ja siellä lasi vaihdettiinkin. Lähinnä tuon sadetunnistimen jonkun kuulemma aina lasinvaihdon yhteydessä vaihdettavan osan vuoksi halusin merkkiliikkeeseen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös