Mainos

Autoiluketju

  • 3 321 132
  • 19 022

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals
Onko teillä kokemuksia Mazda 3:sta? Vuosimallin 2004 Mazda 3 olisi kiikarissa, mutta jonkin verran on saanut lukea juttua näiden ruostumisesta. Joidenkin juttujen mukaan taas se on vain Mazda 6:n ongelma, mutta mitään kunnon tietoa ei löydy mistään. Onko kenelläkään, tai kenenkään tutulla tuon vuosimallin, tai lähellä sitä Mazdaa, ja jos on niin miltä kori näyttää?
Muita tyyppivikoja tuossa ei hirveästi tuntuisi olevan, mutta niistäkin saa huudella, mikäli kokemuksia on!
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Onko teillä kokemuksia Mazda 3:sta? Vuosimallin 2004 Mazda 3 olisi kiikarissa, mutta jonkin verran on saanut lukea juttua näiden ruostumisesta. Joidenkin juttujen mukaan taas se on vain Mazda 6:n ongelma, mutta mitään kunnon tietoa ei löydy mistään. Onko kenelläkään, tai kenenkään tutulla tuon vuosimallin, tai lähellä sitä Mazdaa, ja jos on niin miltä kori näyttää?
Muita tyyppivikoja tuossa ei hirveästi tuntuisi olevan, mutta niistäkin saa huudella, mikäli kokemuksia on!

Tsekkaa ruosteet todella tarkkaan. Netistä löytyy infoa mistä vuodesta eteenpäin ongelmat vähentyneet. Itse kävin vuosi sitten katsomassa yhtä 2006 mazda 3 GT:tä ja oli yllätys se ruosteen määrä. Sitä oli lokareissa ja vaikka missä kun syynäsi autoa. Siihen lopahti omat fiilikset kyseistä autoa kohtaan, mutta uusi malli onkin sitten jo ihan muuta.

_
 

chubster

Jäsen
Olen kerran irrottanut tuollaisesta Civicistä sumuvalon, syynä oli se että kyseinen umpio muistutti enemmän akvaariota kuin valaisinta. Mutta muistaakseni ei tarvinnut puskuria irrottaa, sumuvalo on alapuolelta kiinni yhdellä ruuvilla. Vähän tunkkaa keulaa ylös jotta mahtuu selälleen auton alle makaamaan ja taskulampulla paikallistaa ruuvin sijainnin ja sitten vaan riittävästi jatkovarsia räikkään kiinni koska ruuvi sijaitsee melko syvällä puskurin uumenissa. Ruuvi irti ja sumuvalon voi vetää ulos paikaltaan ja liitin irti. Helppoa ja yksinkertaista, ainakin teoriassa. Ohjekirjasta löytyi mielestäni kuva mikä auttaa tuon ruuvin etsimistä.

Kiitokset näistä ohjeista!

Ohjekirjaa en jaksanut plärätä vaan luotin sanaasi. Kannatti. Nyt on uus sumari vaihdettu, eikä ollut paha homma. Virosta tilasin uuden umpion, maksoi muistaakseni alle 50 euroa ja tänä aamuna kävin kaverin kanssa sen duunipaikan talleilla ja vaihdettii umpio. Palkaksi kaverille annoin vähän kaljarahaa.
 

xAnZax

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kiitokset näistä ohjeista!

Ohjekirjaa en jaksanut plärätä vaan luotin sanaasi. Kannatti. Nyt on uus sumari vaihdettu, eikä ollut paha homma. Virosta tilasin uuden umpion, maksoi muistaakseni alle 50 euroa ja tänä aamuna kävin kaverin kanssa sen duunipaikan talleilla ja vaihdettii umpio. Palkaksi kaverille annoin vähän kaljarahaa.
Eipä mitään, hyvä jos pystyin olemaan avuksi.
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Taitaa olla hieman väärä palsta kysellä, mutta nyt ois omassa autossa operaationa kaiuttimien päivitys. Exexex-omistaja on joskus vaihtanut etuovien vakiokajarit vähän parempiin, ja nuo nykyiset alkaa olla vähän maailmaa nähneet, eli toisinsanoen houkuttelisi hommata uudet.

Itsellä ois kahdet kiikarissa, ja oikeastaan ainut ero on hinta. Ei kellään oo kummastakaan kokemusta? Tehot samat, upotussyvyys sama jne.
Rainbowin 6.5'' ja Hertzin 6.5''
 

adetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buffalo Sabres, Ryan Miller, HPK
Onko kokemuksia Audi A6:sta kellään? Vuosimalli -05 tienoilta. Juuri tuon näköinen auto on tyylikäs ja perus varusteet löytyy, ei järin kalliitakaan. Automaattilootalla, koska manuaali taitaa riittää tältä erää ja bensakoneella, koska kilometrejä ei niin paljon tule kuitenkaan. Kulutus toki on siellä kympin tienoilla noilla kriteereillä, mutta ei voi mitään. Miksi juuri tuo? No onhan se nyt hemmetin hieno!
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Onko kokemuksia Audi A6:sta kellään? Vuosimalli -05 tienoilta. Juuri tuon näköinen auto on tyylikäs ja perus varusteet löytyy, ei järin kalliitakaan. Automaattilootalla, koska manuaali taitaa riittää tältä erää ja bensakoneella, koska kilometrejä ei niin paljon tule kuitenkaan. Kulutus toki on siellä kympin tienoilla noilla kriteereillä, mutta ei voi mitään. Miksi juuri tuo? No onhan se nyt hemmetin hieno!

Yleisesti koriltaan luotettava peli, moottoreissa jotain kyssäreitä. En muista vuosimalleja tarkkaan mutta bensakoneet syö jonkun verran yksilöstä riippuen öljyä, jopa ihan harmiksi asti ja diiseleistä 2.0tdi kaiketi se epävarmoin, oliko siinä ne pumppusuutinongelmat. Kannattaa tsekata vagarena.fi. Diiseleistä luotettavimmat ymmärtääkseni 1.9tdi ja sitten 3.0tdi.
Tuonikäisessä kaiketi bansakoneissa paljon "hyvää" vanhaa tekniikka, se mihin viittasin liittyy enemmän tuohon uudempaan tfsi -perheeseen. niissä ollut isompiakin moottoriremontteja.

_
 

Hartza

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Tesla

Kävin koeajamassa Tesla model S P85D eli tehokkaimman (700hv) mallin. Autolle luvataan 0-100 km/h 3.3s ja vääntöä löytyy tyyliin 930 Nm. Kyseinen auto oli varusteltu kaikilla herkuilla ja hinnaltaan jotain 150 tEUR. Painoa autolla on yli 2000 kg johtuen pitkälti lattian rajaan sijoitetusta akkukennostosta.

Daimler-Benz on yksi Teslan omistajista ja yhteistyökumppaneista ja tämä näkyi mm. tuttuina komponentteina. Esimerkiksi ikkunoiden säätimet olivat samanlaiset kuin omassa E -sarjan Mesessä. Teslan alusta on sama kuin W211 korimallin Mercedeksessä.

Kyllähän auto lähti paikaltaan ohjuksen lailla. Kuitenkin esimerkiksi kiihdytys 80-120 alueilla ei enää tuntunut niin erityiseltä. Tämän lisäksi moottoritienopeuksissa auto oli yllättävän meluisa ottaen huomioon, että melu oli pelkästään renkaista peräisin. Toki täytyy ottaa huomioon suhteellisen iso vannekoko, 21 tuumaa.

Olihan se tietysti hienoa, että kaikki autossa on softalla ohjattavissa, käyttöliittymänä suuri näyttö/pad.

Silti täytyy sanoa, että jollain tavalla tuli mieleen lelu ja kermankuorinta hinnoittelussa. Tesla oli makea peli, mutta ei kuitenkaan niin makea mitä hypetys antoi olettaa. Vähän olin jopa pettynyt, odotin enemmän.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Mitenkähän tässä tulevassa autoverouudistuksessa tämä siirtymä toteutetaan niin ettei autokauppa hyydy?

Voisiko olla että auton käyttömaksua nostetaan esim.vuosimalleista 2016 eteenpäin joissa hankinnassa vero on alempi? Tuskin menee niinkään että juuri uudehkosta enemmän maksaneita verotetaan tuplasti enemmän, mielenkiinnolla odotan tätä kuviota.

Toki tuo hankintahinnan veroale koskee vain suoralla kaupalla uutta ostavia, eiköhän välirahat pysy täsmälleen samoina kun veromuutos otetaan huomioon jo vaihdokkia otettaessa.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Mitenkähän tässä tulevassa autoverouudistuksessa tämä siirtymä toteutetaan niin ettei autokauppa hyydy?

Eikö eilen jo tihkunut tietoa/huhua että toteutettaisiin portaittain ja aluksi lähtee oliko se viidennes autoverosta hankintavaiheessa veks ja siirtyy paino käyttöveroon, eli vuosittain maksettavaan. Ei tuollainen tiiputus uusien veroon vaikuta paljoakaan vaihdokkeihin, toki joitain prosentteja mutta niin kuin sanoit välirahallahan tässä pelataan. Jos kauppias tiputtaa vaihdokkiensa hintoja niin voit olla varma että vaihtoautosi minkä viet vaihtoon niin arvo tippuu myös suhteessa, eli en näe tässä suurta merkitystä autokauppaan.
Jos rahalla menet suoraan ostamaan uuden keskiluokan auton veromuutoksen jälkeen niin saat ehkä ensimmäisessä vaiheessa tonnin pari halvemmalla kärryn kuin nyt tänä päivänä.

Jos käyttömaksu eli vuosittainen vero nousee kaikilla saman tien niin onhan se kova lisälasku sille noin 20t€ uudehkolla ajavalle, samalla päivämäärällä maksat vuodessa enemmän ajoneuvoveroa ja sitten autosi arvo laski juuri muutaman tonnin.

Tarkoitus on kuitenkin katsoa pidemmälle, hyödyn saa se persujen mainitsema "duunari" kun ostaa muutaman vuoden päästä mukavan vähäpäästöisen perheauton uutena noin 20t€:llä(ex-hinta 25t€) ja alhaisista päästöistä johtuen ajoneuvoverokin pysyisi kohtuullisena.

Summasummarun, oikeaan suuntaan ollaan menossa mutta en näe tässä mitään ihmeellistä muutosta autokauppaan, itse ostelen keskimäärin noin 3 vuotiaita kohtuullisilla kilsoilla, jos ja kun nykyisen arvo laskee niin suunnitelmissa olevan vaihdokinkin arvo laskee joten pelaan aika samalla välirahalla.

_
 

Tuamas

Jäsen
Tämän lisäksi moottoritienopeuksissa auto oli yllättävän meluisa ottaen huomioon, että melu oli pelkästään renkaista peräisin. Toki täytyy ottaa huomioon suhteellisen iso vannekoko, 21 tuumaa.

Muuten tosiaan ihan osuvia havaintoja, mutta tähän vielä hiukan palaisin, eli aika harvassa ovat ne autot, jotka 21 tuuman matalaprofiilirenkailla eivät olisi meluisia. Joku Rollssi ja Maybach voisivat mennä, mutta muutoin aika hiljaista taitaa olla.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Mites näissä koeajo ja yksityisille kaupattavissa Tesloissa, onko niissä se hiljaisen nopeuden ääni aina kytkettynä? Ainakin siinä vantaalla taksina olevassa Teslassa on jokin ihme suhina/vinkuna kaupunkinopeuksissa päällä. Outo ääni, suoraan kuin jostain tieteisleffasta, mutta ajatuksena ihan oikea, pirun hiljaisia nämä sähkövempeleet ja hybriditkin, olisi hyvä saada jokin pakollinen pieni ääni sinne ympättyä.

_
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
En muista vuosimalleja tarkkaan mutta bensakoneet syö jonkun verran yksilöstä riippuen öljyä, jopa ihan harmiksi asti ja diiseleistä 2.0tdi kaiketi se epävarmoin, oliko siinä ne pumppusuutinongelmat. Kannattaa tsekata vagarena.fi. Diiseleistä luotettavimmat ymmärtääkseni 1.9tdi ja sitten 3.0tdi.
_

Tässä ajankohtaista laatuasiaa:
Turkulaisen Audi-miehen hermot menivät maahantuojaan – Aloitti yhden auton mielenosoituksen | Yle Uutiset | yle.fi
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Mukava nähdä miten toteuttavat autoveromuutoksen. Ainoa järkevä tapa autokaupan ja markkinoiden kannalta olisi ns. kertarysäys. Jos tuota pudotetaan portaittain, tulee helposti kuluttajille tilanne, että ostoa lykätään seuraavaan veronpudotukseen ja taas sitä seuraavaan, eli autokauppa hyytyy verosiirtymän ajaksi ja taas on autokaupoille nihkeät ajat kun kaikki odottaa vain halvempia hintoja.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK

Tuossa kaiketi kyse valuviasta, vai sekoitanko johonkin toiseen audin ongelmaan. Itselläkin ollut liipasimella Audin hankinta ja sain mielenkiintoisia vastauksia audicenteristä, mm että näitä isoja moootoriongelmia on korjattu goodwill -hengessä, että audi maksaa 70%. Sinänsä jännä homma jos autossa tyyppivika mikä ei ole aiheutettu ajamalla niin eikö goodwill pitäisi olla 100%.
Myönsi suoraan että tfsi koneet syövät paljon öljyä, kun olen haastatellut tuttuja niin tfsi koneet ovat syöneet normi öljynvaihtojen välissä yleensä noin 1-3 litraa öljyä. Jopa niin paljon että öljypullo aina mukana ja yksin tuttu kaatelee aina vähän väliä koneeseen öljyä työpaikan pihalla.

Mun kiinnostus bensa-audeihin tyssäsi tuohon ja nyt premiumista kiinnostaa vain bemarin uudet turbobensat, sielläkin kaiketi jotain ongelmaa suosituimmassa 20d diiselissä. On kyllä luvattomat paljon moottorivikoja nykyautoissa.

Kannattaa olla ainakin perillä mitä ostaa niin osaa vähän varautua. Ja tietenkään jokaisessa yksilössä ei ole 100% varmasti vikaa mutta prosenttimäärä on aika suuri.

_
 

Jusu7

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Isäukolla on A6 2.0 Tfsi-koneella ja öljyä tuo kone syö mutta ei mitään ihmeellisiä määriä. Tyytyväinen on ollut autoonsa. Itselläni on ollut A6 3.0 Tdi Quattro ja farkkuna eikä moitittavaa ole ollut. Matka-ajossa olen päässyt noin 5.5 litran keskikulutuksiin, auto on aivan loistava ajaa ja tilaa riittää esim edelliseen A4 farkkuun verrattuna paljon enemmän. Öljyä ei ole tarvinnut lisäillä missään vaiheessa ja vaihtovälinä olen pitänyt kerta vuodessa vaikka vaihtoväli olisikin muistaakseni 20 tonnia. Aiemmassa A4:ssa oli 2.0 tdi kone ja samaa konettahan on myös A6:ssa sellaisenaan. Tuo kone ainakin on luotettavan moottorin maineessa enkä ole kuullut niissä ongelmia olleen.
 

Hartza

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Muuten tosiaan ihan osuvia havaintoja, mutta tähän vielä hiukan palaisin, eli aika harvassa ovat ne autot, jotka 21 tuuman matalaprofiilirenkailla eivät olisi meluisia. Joku Rollssi ja Maybach voisivat mennä, mutta muutoin aika hiljaista taitaa olla.

Näin varmasti on. Lähinnä pointti olikin tuo havainto melutasosta moottoritienopeuksilla, joka selkeästi vaikuttaa ajomukavuuteen ja joka on selitettävissä juurikin noilla 21 tuuman matalaprofiilirenkailla.

Sellainen mielenkiintoinen knoppitieto vielä, että Suomeen rekisteröidyistä Tesloista on noin 90% yritysten nimissä ja ainoastaan 10% yksityisomistuksessa.
 

Tuamas

Jäsen
Näin varmasti on. Lähinnä pointti olikin tuo havainto melutasosta moottoritienopeuksilla, joka selkeästi vaikuttaa ajomukavuuteen ja joka on selitettävissä juurikin noilla 21 tuuman matalaprofiilirenkailla.

Sellainen mielenkiintoinen knoppitieto vielä, että Suomeen rekisteröidyistä Tesloista on noin 90% yritysten nimissä ja ainoastaan 10% yksityisomistuksessa.

Niin, sinänsähän minun pointti oli lähinnä se, että tuollaiset renkaat eivät käytännössä voi olla kovin hiljaiset, oli auto kuinka hyvä tahansa.
Itse en ihan ymmärrä noin isojen vanteiden ja kapeiden kumien pointtia, ovathan ne näyttävät, mutta vievät pirusti pois ajoturvallisuudesta ja -mukavuudesta.

Tuohon toiseen knoppitietoonhan syy on se, että näihin sähköautoihin saa valtiolta 500 euron kuukausittaisen energiatuen leasingmaksuihin.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Mun kiinnostus bensa-audeihin tyssäsi tuohon ja nyt premiumista kiinnostaa vain bemarin uudet turbobensat, sielläkin kaiketi jotain ongelmaa suosituimmassa 20d diiselissä. On kyllä luvattomat paljon moottorivikoja nykyautoissa.

Kannattaa olla ainakin perillä mitä ostaa niin osaa vähän varautua. Ja tietenkään jokaisessa yksilössä ei ole 100% varmasti vikaa mutta prosenttimäärä on aika suuri.

_

Jep, lisäksi useita moottoreita on käytössä eri merkkien välillä, joten noita sudenkuoppia on paljon vaikka välttäisi perinteiset merkkikohtaiset jutut. Aiemmin puhuttujen lisäksi tulee mieleen THP-moottorien ongelmat. Usein vielä tuntuu olevan aivan katastrofaalisia jakopää- ja sylinterivikoja, joita ei enää nykystandardeilla pitäisi tulla ja jotka aiheuttavat ns. täystuhon. Eri asia jos joku pieni osa pettäisi, jonka voi itsekin vaihtaa/päivittää parempaan. Kai se on kun kaikki marginaalit vedetään aivan minimiin paremman hyötysuhteen ja taloudellisuuden nimissä. Kohta tulee ikävä tiettyjä 90-luvun ikiliikkujakoneita. Ja monilla on jo tullut, kun katselee missä hinnoissa tietyt BMW:t, Mersut, Japsit jne on jos löytää vähän ajetun ja ruostettooman yksilön.

Meillä oli aiemmin TT:ssä 2.0 TSFI, joka hieman alkoi viemään öljyä jossain 40tkm paikkeilla, samoin kaksoiskytkinlaatikko alkoi tuntumaan laiskemmalta, tuli ihme vedon katkoksia tms. pieniä häiriöitä. Onneksi sai menemään ongelmitta vaihdossa ja nyt parin vuoden ajan aika tyytyväinen saanut olla päätökselle kun lukee millaisia pommeja näistä on omistajille tullut. Vaikka muuten ihan ok auto olikin.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Aiemmin puhuttujen lisäksi tulee mieleen THP-moottorien ongelmat.
Kiitti kommentista. Tuo mylly on nimittäin Mersun B:ssä mitä olen vähän sillä silmällä katsonut city tila-autoksi kun on halpa mersuksi. Seuraavaksi kannattaakin kysyä mitä on ne uudet moottorit missä ei vikoja. Nuo bemarin parilitraiset turbot lienee aika hyvin kestäneet mitä tuli markkinoille 2012 ja tuotahan saa myös xdriven kanssa. Erittäin potentiaalinen vaihtehto mutta ilmeisesti monella muullakin kiikarissa koska vaihdokkeja on erittäin vähän ja uudetkin maksaa "vain" 45t€.

_
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Kiitti kommentista.

Eipä mitään, sain samanlaisen vinkin taannoin kun meinasin haksahtaa DS3:seen, jossa sama kone. Hauskaa kun ennen ostettiin auto valitsemalla paras kone käyttötarkoitukseen, nyt vähävikaisen kone melkeinpä käyttötarkoituksesta riippumatta. Vaikka tulisi jokunen satku vuoteen käyttökuluja lisää (esim. isompi kulutus ja vuotuinen vero) niin samalla saa lisäksi vähän mielenrauhaa ja paremman suorituskyvyn (oletuksena että skippaa esim. Bemarin x20d:n ja tilalle vaikka x35d)
 

Boulerice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boogaard(R.I.P) ja Twist
Moottori vikoja tosiaan tuntuu olevan melkein merkillä kuin merkillä. Isäni toyota auris 170hv D4D hajosi kun kansi päätti haljeta ja tämä ei ole mikään harvinainen tapaus vaan suhteellisen yleinen ongelma ollut viime vuosina.
Esimerkiksi avensiksessa 03-08 malleissa vauhtimassapyörä ja diesel suuttimet ovat "varmoja" korjaus kohteita samoin erilaisia kannentiiviste/moottori ongelmia esintyy.
 

PatrickKane95

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, St. Louis Blues, LFC
Jos täältä autoasentajia löytyy niin nyt tarvittaisiin vähän apua. Voi olla että joillain on ollut samaa ongelmaa mutta en jaksa ketjua kauheasti taaksepäin selata.

Eli siis Opel Astra G (2002) kyseessä, mittarissa palaa vähän väliä moottorin elektroniikkahäiriön valo. Testeri ilmoitti nokka-akselin asentotunnistimen vikaa, korjaamolla vaihtoivat sinne uuden asentotunnistimen mutta vika ei poistunut. Ilmeisesti nokka-akseli antaa väärää signaalia vieläkin mutta ei tällä hetkellä ole kauheasti varaa viedä autoa mihinkään LänsiAutoon jatkotutkimuksiin. Kaverilla on oskilloskooppi niin siitä ainakin näki hyvin miten signaalit menivät aivan vituilleen kun tuota asentotunnistimen johtoa hieman liikutteli.

Tuo vikavalo ei pala jatkuvasti mutta syttyy kuitenkin jossain vaiheessa päivää yleensä jolloin kierrokset eivät nouse kuin sinne 3500 tienoille maksimissaan. Etenkin moottoritiellä on melko tuskaista ajella kun vauhti tyssää sinne 115km/h tienoille koko ajan.
 

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
Jaahas, kyllästyin ooppelin rimpulaani. Taas jonon jatkeeksi yksi auto, josta ihan vaan yhtäkkiä tärkeä osa pamahtaa ja korjaus on ihan typerää hommaa, kun maksaa jo auton hinnan vaikka kaverin kautta korjauksen saisin. Meikäläisen autotuuri on kyllä ihan käsittämätön. Tunnu olevan mitään merkitystä onko se auto 10t vai 1t arvoinen, paskaks menee ja kunnolla viimeistään vuoden päästä ostohetkestä.

Eli olen nyt Dodge Caliberin dieselautoja katsellut. Kaipailisin jotain käyttökokemuksia, mikäli palstalla joku Dodgen entinen tai nykyinen omistaja on. Muilta keskustelupalstoilta luin arvosteluja, mutta osa oli täysin suomi24-tasoa, joten en ihan vakavissaan kaikkea voinut ottaa. Kuulemma sähköt on vähän niin ja näin, sekä pyörästön osat kuluu suhteellisen nopeasti (nivelet, vetarit jne.).

On siis tuollainen kymppitonnin budjetti, mitä mä sillä saan jos Dodgeen päädyn? Luotan jatkiksen arvostelukykyyn.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös