Autoiluketju

  • 3 225 350
  • 18 599

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Re: Autokuume

Viestin lähetti InSideHockey
Eli, antakaas nyt kunnon vinkki. Jos haluan ostaa vaikkapa auton hintaluokassa 10000-16000 niin kuinka kannattaa menetellä? Kuinka saa pienen käsirahan (2000-3000) ja pienen koron jne?

Itsehän ostin n. 19 000 euron auton 10 500 (vanha auto) euron käsirahalla ja tuon välisumman kävin lainaamassa pankista. Korko tuli hiukan pienemmäksi kuin autokaupan kautta, tosin Veholla ei prosentti mikään kummoinen ollut.

Joillain liikkeillä on hyvät prosentit jo valmiina, kuten Autokeskus joilla taisi olla prosenttina 3,9.

Suosittelen kääntymistä oman pankin puoleen.
 

hege

Jäsen
Oma kokemus on ollut, että liikkeestä on rahoituksen saanut halvemmalla kuin pankista varsinkin erilaisten kampanjoiden yhteydessä. Muistaakseni todelliset korot ovat olleet 4-6 % luokkaa. Tosin viimeisimmän ostin suoraan rahalla, kun vehon tarjoaman rahoituksen korko olisi ollut ~7,9% + kulut eli 9% luokkaa kaikkinensa.

Liikkeen tarjoaman rahoituksen käytössä on se hyvä puoli, että sen kanssa tuleva vakuutus on normaalisti erittäin edullinen verrattuna normaaliin (vähäisillä bonuksilla olevaan) vakuutukseen. Eli kannattaa laskea loppusumma siitä miten käy kun ottaa huomioon sekä korkokulut että vakuutusmaksut. Tietenkin kannattaa kysyä, mikä auton hinta on liikeestä otetun rahoituksen kanssa ja ilman (tosin harvemmin siinä eroa taitaa olla).
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Minä taasen olen saanut halvemman lainan pankista kuin rahoitusliikkeestä autoliikkeen kautta. En sitten tiedä, vaikuttaako tuohon siitä samasta pankista ottamani asuntolaina. Toki erilaiset rahoitustarjoukset ovat asia erikseen, niihin kai pankit eivät ainakaan koron perusteella kykene vastaamaan.

Pankkilainan yksi hyvä etu on se, että silloin auton omistus siirtyy ostajalle heti, jolloin vakuutuksen bonus alkaa kertyä. Rahoitusostoissa omistusoikeus pysyy autoliikkeellä, kunnes koko luotto on maksettu.

Tämä saattoi olla tietoa, joka on jo moneen kertaan kerrottu. Mutta kertaus saattoi olla paikallaan.
 

Jomppa

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Kannattaa ottaa myös huomioon se, että rahoituksen kylkiäisenä otettu vakuutus on voimassa ainoastaan sen aikaa, kun on rahoitusta maksettavana. Tämän jälkeen joudut hankkimaan uuden vakuutuksen.

Itse ostin viime viikolla 15 000 € auton 1700 € käsirahalla.

En viitsi tähän laittaa, kuinka saimme noin pienen käsirahan, mutta yv:llä sen voin kertoa. Ainakin kuulemieni puheiden mukaan yleisesti käytetty keino, jolla saadaan kierrettyä tuo rahoitusyhtiöiden vaatima suurempi käsiraha. Ja rahoituksen otin siis rahoitusyhtiöstä.
 

Gordon Gecko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti Jomppa

Itse ostin viime viikolla 15 000 € auton 1700 € käsirahalla.

En viitsi tähän laittaa, kuinka saimme noin pienen käsirahan, mutta yv:llä sen voin kertoa. Ainakin kuulemieni puheiden mukaan yleisesti käytetty keino, jolla saadaan kierrettyä tuo rahoitusyhtiöiden vaatima suurempi käsiraha. Ja rahoituksen otin siis rahoitusyhtiöstä.

Juu älä laita, minä voin laittaa. Syy siihen miksi näin teen on se tosiasia, että olet syyllistynyt rikokseen (petos). En tiedä muistiko automyyjä huomauttaa tästä tosiasiasta. Kyse on siis puhtaasta matematiikasta: yo esimerkki: auto maksaa 15 000€ ja käsirahaa on 1700€, eli 11%, joka ei normaalisti riitä (norm. min. n.20%). Eipä hätää nostetaan auton hintaa keinotekoisesti esim. 17 000 €:oon, jolloin "käsirahaksi" saadaan 1700+2000 (keinotekoinen korotus), jolloin käsirahaprosentii onkin yht äkkiä 22%, jonka pitäisi normaalisti riittää. Yo. viestissä viitataan tavan yleisyyteen. Minä tiedän, että tämä ei ole yleistä, siitä yksinkertaisesta syystä, että tämä ei ole laillista. Tiedän myös, että jotkut pienet autoliikkeet tätä jonkun verran käyttävät ja erittäin todennäköisesti jossain vaiheessa tästä narahtavat. Jos ei lakipykälät teitä kiinnosta, niin oheisen tekniikan käyttämättä jättämistä voisi perustella esim. sillä, että voitte miettiä kumpi laina lyhenee nopeammin: laina jossa käsiraha on 10% vai laina jossa käsiraha on 25%. Jälkimmäinen laina tulee myös huomattavasti halvemmaksi asiakkaalle (pienempi pääoma => pienemmät korkokustannukset). Lainan lyheneminen saattaa tuntua yhdentekevältä tässä vaiheessa, mutta mietippä kun olet sielä samassa liikkeessä esim. 3 vuoden päästä autoa vaihtamassa ja liike hyvittää nykyisestä autostasi niin vähän, että oikea käsirahasi on aivan mitättömän pieni. Ajattelitko silloinkin hoitaa asian kusettamalla? Yksi mahdollinen skenaario on, että sinulla on itse asiassa enemmän velkaa autosta kuin mitä liike hyvittää, silloin alkaa ollakin jo aika hankala nostaa auton hintaa keinotekoisesti niin korkealle, että sinä edes muka saisit uuteen autoosi käsirahan.

Sitten vähän oikeasta tavasta toimia:
Autoliikkeillä ei ole ainoastaan korkokampanjoita, vaan myös käsirahakampanjoita, jolloin tuo 10% saattaa hyvinkin riittää käsirahaksi uudehkoon autoon. Joillain liikkeillä saattaa olla jopa hieman pysyvämpi käsirahakampanja, jolloin tuolla käsirahalla voi saada vanhemmankin auton.
Yksi ero pankin ja rahoitusyhtiön myöntämässä lainassa on se, että pankkilainassa pankki määrää kaikki kustannukset (korko + muut maksut), kun taas rahoitusyhtiön myöntämässä lainassa autoliike hinnoittelee lainan loppuasiakkaalle => kannattaa verrata kuluttajasuojalain mukaista todellista vuosikorkoa eri autoliikkeiden ja pankkilainojen välillä. Tämä on ainoa oikea mittari rahoituksen kokonaiskustannusten laskemiseen (KSL korkoon sis. korkoprosentti + kaikki muut maksut). Muita eroja on esim. se, että rahoitusuyhtiö ei tarvitse muita takuita kuin itse auton, eli tavallaan on väärin verrata esim. lainaa johon on annettu reaalivakuus (asunto) ja "autolainaa". Kaikki varmaan ymmärtää, että riskit reaalivakuuden omaavassa lainassa on huomattavasti pienemmät kuin autolainassa. tämä tosiasia vaikuttaa tietenkin lainan hinnoitteluun. Tämän takia autolainaa olisi ehkä jossain määrin oikeampa verrata esim. kulutusluottoihin, koska niihin ei tarvitse erillistä takuuta. Näissä tuotteissa onkin sitten KSL korot jossain 30% tienoilla... Rahoitusyhtiöiden lainossa taitaa tuo "normaali" kokonaiskustannustaso (KSL korko) olla jossain 4-8% välillä, liikkeestä riippuen. Kannatta muuten myös huomioida, että rahoitusyhtiön lainan voi maksaa koska vain pois ilman mitään ylimääräisiä kuluja, toisin kuin pankkilainan joissa pankki ottaa lähes poikkeuksetta "kipurahoja"

Ei kannata kusettaa => kusetat loppupeleissä ainoastaan itseäsi!
Vertailkaa KSL korkoa eri liikkeiden ja lainamuotojen välillä!

EDIT: kirjotusvirheitä
 
Viimeksi muokattu:

Neely#8

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins
No niin, nyt on sit meikälläkin uusi kumijalka alla, eli Ford Focus limited farmari! Perjantaina sain, ja ainakin vielä toimii moitteettomasti... Ja sokerina pohjalla, koirakin mahtuu nyt hyvin kyytiin, ei ole takapenkki täynnä kuolaa ja karvoja.

Itse sain edullisimman rahan pankilta (korko 4,06%), enkä tarvinut takaajia erikseen. Liikkeen kautta olisi korko ollut muistaakseni 4.9%. Tosin pankin korkohan saattaa nousta vuoden päästä tarkistuksessa, mutta enpä jaksa ruveta sillä vielä päätä rasittaan.
 

Fosse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Chelsea FC
Taitaa tuossa pankkilainassa ja rahoitusyhtiöltä saadussa lainassa molemmissa olla hyvät ja huonot puolet. Riippuu tietenkin jokaisen tilanteesta kumpi on kannattavampaa.
Itse sain pankin vaihdon yhteydessä autolainan liitettyä asuntolainaan (reaalitakuu takauslainassa), joten kokonaiskorko on tällä hetkellä alle kolme. Eli tuo on jo omasta mielestä halpaa lainaa (autohan itsessään on ihan paska sijoitus). Ja tosiaan auton omistajuus siirtyi samantien itselle.
Joku tuossa jo mainitsikin, että ei kannata pelkästään noita korkoprosentteja kyttäillä, vaan muut kulut lasketaan päälle (esim. autoliikkeestä otetussa lainassa on yleensä joka kuukausi yli 5€:n käsittelymaksu jne).
No toisaalta pitää paikkansa, että hieman epäreilua kai noita pankki- ja rahoitusyhtiölainoja on vertailla keskenään. Mutta jos pankin kanssa on muutakin lainaa/kytköksiä, niin ekaksi sinne neuvotteleen. Jos taas ei ole mahdollisuutta tuollaiseen lainaneuvotteluun, vaan haluaa pelkällä käsirahalla saada auton käyttöön, niin sitten autoliikkeen kautta rahoitusyhtiön laina.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Jos muuten jollain on kokemusta Chevrolet (tai Daewoo) Nubirasta, niin luen mielelläni kommentteja. Saattaa vuoden-parin sisään olla hankinnassa moinen farmari. Päällisin puolin vaikuttaa asialliselta peliltä, ja harva kilpailija pystyy samaan hintaan tarjoamaan samanlaista varustepakettia.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Viestin lähetti Designer
Jos muuten jollain on kokemusta Chevrolet (tai Daewoo) Nubirasta, niin luen mielelläni kommentteja. Saattaa vuoden-parin sisään olla hankinnassa moinen farmari. Päällisin puolin vaikuttaa asialliselta peliltä, ja harva kilpailija pystyy samaan hintaan tarjoamaan samanlaista varustepakettia.

Eikös näissä entisissä Daewooissa ollut ongelmana suuri bensankulutus? Mahtaakohan ongelma olla häipynyt vieläkään mihinkään....
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Viestin lähetti Skeletor
Eikös näissä entisissä Daewooissa ollut ongelmana suuri bensankulutus? Mahtaakohan ongelma olla häipynyt vieläkään mihinkään....
Astra Wagon 1.8, keskikulutus 7,8l/100km. Nubira Wagon 1,8, keskikulutus 7,5l/100km. Okei, vain yksi vertailukohta, mutta mielestäni 7,5l/100km ei ole tuon kokoiselle koneelle mitenkään tavattoman paljon. Ei se toki mikään pihikään ole. Esimerkiksi uuden Focuksen 1,6-litrainen Duratec Ti-VCT tarjoaa vain 5 kW vähemmän tehoa, mutta lupaa keskikulutukseksi 6,4l/100km.

Ne janoiset Daewoon koneet taisivat olla järjestäen kahdeksan venttiilin koneita? Nubiroissa on 16.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Viestin lähetti Designer
Jos muuten jollain on kokemusta Chevrolet (tai Daewoo) Nubirasta, niin luen mielelläni kommentteja.
Jollet jo tiennyt, niin uusimmassa Tekniikan Maailmassa on 60 000 km kestotesti juuri tuosta autosta.
Jutun tiivistelmä löytyy täältä
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Viestin lähetti Designer

Pankkilainan yksi hyvä etu on se, että silloin auton omistus siirtyy ostajalle heti, jolloin vakuutuksen bonus alkaa kertyä. Rahoitusostoissa omistusoikeus pysyy autoliikkeellä, kunnes koko luotto on maksettu.

Minä ostin autoni rahotuksella suuresta merkkiliikkeestä, mutta silti otin vakuutuksen omasta vakuutusyhtiöstäni. Omistus on tuolloin rahoitusyhtiöllä, mutta minä olen haltija joten bonukset juoksevat ihan samalla tavalla, kuin pankkilainatapauksessakin.

Auto saatiin joulukuussa maksettua - saas nähdä jos keväämmällä alkaisi katselemaan uudempaa ja isompaa menopeliä.

-ipa rules
 

flatfoot

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kirkkonummen Salamat
Ensimmäistä autoa hommaamassa

Täällä tuntuis olevan asiantuntevaa porukkaa,
oiskohan kellään vastausta tällaiseen kun pitäis ostaa ensimmäinen auto.
Oon saanut ajoluvan pari viikkoa takaperin ja ajokokemus rajoittuu kahteen automerkkiin
-autokoulun Ford Focukseen ja vanhempien Toyota Avensikseen.
Oon itse ajatellut jotain Ford Kaata tai vastaavaa pientä ,
mutta oon kuullut siitä myös huonoja kommentteja, onko kellään kokemusta?
En haluais ostaa ihan uutta ajopeliä kun ei rahat
riitä mutta ois tietty hyvä että olis turvallista ajaa.
Löytyiskös apuva?

-lättäjalka-
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Minkälaista hintaluokkaa olet autollesi ajatellut? Kokoluokaksi ilmeisesti riittää pieni, jos Ka:ta olen harkinnut? Konekoolla tms. väliä?

-ipa rules
 

taisto-74

Jäsen
Suosikkijoukkue
5.SS-Panzerdivision "Wiking" Regiment "Nordland"
Kevät se tulee..

..ja autokuume alkaa. Voi kun kutittelis sellaisen Capri III:n ostaminen, V6:lla . Mutta eipä taida hyviä Capreja enää liikkeellä ollakaan. Siinä sitä oli koko kansan saksalainen sporttivehje. Tulee ihan tippa silmään..
 

mysteeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
kotijoukkue HPK (TPS saa sympatiat)
Re: Kevät se tulee..

Viestin lähetti taisto-74
..ja autokuume alkaa.

Niinpä, meinasin itse tänne samaa kirjoitella mutta ehdit osuvasti ensin.
Kevät tulee ja autokuume sen myötä ja kova sellainen.
Mihinköhän tuon auton nyt sitten vaihtaisi. Vai vieläkö sen pitäisi. Onhan se toki rakas, sitäpaitsi toimii loistavasti ja mitään moittimista ei ole. Silti vaan tulee autokuume ja ties mitä muita kuumeita...
 

scholl

Jäsen
Re: Ensimmäistä autoa hommaamassa

Viestin lähetti flatfoot

Oon saanut ajoluvan pari viikkoa takaperin ja ajokokemus rajoittuu kahteen automerkkiin
-autokoulun Ford Focukseen ja vanhempien Toyota Avensikseen.
Oon itse ajatellut jotain Ford Kaata tai vastaavaa pientä ,

Itse olen kanssa sen verran konservatiivinen, että laitan saman vinkin kuin mitä itsekin aikoinani noudatin. Eli kun kortin on saanut niin ajotaidot ovat alhaisimmillaan, joten on hyvä harjoitella uudehkolla (suhteellinen turvallinen ja huoleton), pienehköllä (ajo pääasiassa kaupungissa, helppo pysäköidä) ja tehottomalla autolla (ei tule kaahattua). Itselläni valinta oli aikoinaan Golf.
En näe syytä, miksei Ka täyttäisi ehtoja, mitkä ensiautolle asettaa. Vaihtoehtoja on tietysti paljon muitakin, mutta riippuu aika pitkälti siitä, mikä on autonhankintabudjetti.
 

flatfoot

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kirkkonummen Salamat
Tarkennusta

Viestin lähetti ipa rules
Minkälaista hintaluokkaa olet autollesi ajatellut? Kokoluokaksi ilmeisesti riittää pieni, jos Ka:ta olen harkinnut? Konekoolla tms. väliä?

Konekoko ja tehot yms. eivät sano
mulle juuri mitään, lähinnä kaupunkikäyttöön
tulee = helposti pysäköitävä ja mielellään
mahdollisimman turvallinen. Hinta 5-10 teuroa.
Kiitos etukäteen..

-lättäjalka-
 

JanJ

Jäsen
Oletteko tutkineet rahoituksen kanssa myytäviä kaskovakuutuksia? Kun ostaa auton rahoituksella, siihen on laitettava ns täyskasko. Itse huomasin, että Pohjolan 70% bonusta ei riitä vaan rahoitusyhtiön (Nordea / A1 autorahoitus) tarjoama kasko oli silti halvempi ja se tulee kätevästi kuukausierän yhteydessä. Edut olivat kuitenkin ihan samat.

Edellisviikolla hain Renault Megane Scenic 2.0 RT:n.
Ihan mukavasti tilaa.
 

The Hawks

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, FC Jazz, SBS Masku
Itsehän ostin juuri auton rahoituksella, jossa on Pohjolan kautta täyskasko, jossa on se 70% bonuksia valmiina. Jaa että Nordealla oli vielä halvempi kasko, en tuollaista tiennytkään. No ihan sama koska liikkeessä josta auton ostin on rahoitusyhtiönä Sampo.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Pikkuautoja

Viestin lähetti flatfoot
lähinnä kaupunkikäyttöön
tulee = helposti pysäköitävä ja mielellään
mahdollisimman turvallinen. Hinta 5-10 teuroa.
-
Jos hinta alkaa olla kymppitonnin luokkaa, niin kenties kannattaisi harkita uutta pikkuautoa? Esimerkiksi litran koneella varustettu Kia Picanto voisi olla hyvä vaihtoehto - joskin hinta plompsahtaa sitten yli 11 teuron. Bonuksena viiden vuoden takuu.

Tai sitten yhtä "isolla" koneella varustettu Chevrolet Matiz. Matizista voi saada lähikuukausina hyviä tarjouksia sillä siitä on tulossa uusi malli toukokuussa. Kolmen vuoden takuu ja jenkillä on aina kiva ajella.

Tai sitten Ranskan ihme Renault Twingo. Näistä isomoottorisin eli tehokkain. Hintaa 11 teuroa. Kahden vuoden takuu. Twingoja saa käytettynäkin aika runsaasti. Kiva kesällä rättikatolla, talvella ei niinkään.

Ei se Ford Kaakaan mikään paska valinta käytettynä ole. Tosin käsittääkseni sen takatilat ovat näitä kolmeakin surkeammat. Hauskan näköinen Taikaviitan auto.
 

scholl

Jäsen
Eikös se ollut niin, että Kia Picanto ei törmäystesteissä ja muutenkaan turvallisuudesta niin suuria kehuja saanut.

Totta on kyllä se, että korealaiset ovat varsinkin jenkeissä ottaneet ison siivun ensiautomarkkinoista myymällä nuorille pieniä halvahkoja autoja, kun ennen ostivat vanhempiensa vanhoja isoja rouskuja, mutta tosiaan täällä on vähän eri tilanne. En silti lähtisi täysin tyrmäämään kaupunkiautoina noita korealaisia Picantoa tai Matizia. Vähävaraisille eläkeläisille esim. varmaan hyvä valinta ja helppo parkkeerata.

Mutta jos nuori ostaa ekan auton, jonka kuitenkin ehkä piankin vaihtaa niin jotenkin tuntuisi järkevämmältä ostaa vähän käytetty kuin uusi. Riippuu tietysti diilistä.

Jos mun pitäisi ostaa alle 10te auto, enkä tarvitsisi tiloja, vaan ajaisin keskustassa niin ostaisin varmaan ensisijaisesti käytetyn Seat Arosan. 2003 mallinen irtoaa alle tuon hinnan. Aika hyvä säästö uuteen verrattuna ja kivannäköinen. Toisena vaihtoehtona voisi olla perus Smart ja sit seuraavana ehkä vähän ajettu Ka tai vastaava.

EDIT: Seatin sivuilta poimittu: "Uuden Seat Arosa 1.4:n hinta on 9 970 euroa. Siihen sisältyvät 12 vuoden koritakuu, 2 vuoden tehdastakuu ja erittäin kattava kahden vuoden käyttöturva, joka varmistaa matkan jatkumisen, vaikka autoon tulisikin jokin yllättävä vika."
Siis vielä uusimmassa Auto Bildissä Arosan hinta oli 12990e, joten tuolla alle 10000e hinnalla ostaisin ehdottomasti uuden Arosan.
 
Viimeksi muokattu:

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Korealaisista "miniautoista" minulla on kokemusta vain Daewoo Matizin ratista. Aivan järkyttävä koppi, johon ei mahdu edes kaksi normaalikokoista ihmistä istumaan niin, että olkapäät kolisevat yhteen.

Toisaalta jos löydät käytetyn Daewoo Kaloksen, niin se onkin sitten jo ihan eri auto.

Itse pyrkisin tuossa hintaluokassa etsimään vähänajetun 2000-2001 mallin Peugeot 206:sen.

Itse ostin kohta kaksi vuotta sitten tuon nykyisen Opel Corsa 1,2 ecotecin. Sillä oli sillon ajettu 55000 kilometriä ja hintalapussa oli 8900 euroa. Vanhasta -87 mallin romusta tuo liike tarjosi kampanjan aikana 2000 euroa ja se vei minut kyseisen autin rattiin. Nyt autolla on ajettu vajaat 77000 kilometriä ja ainoa huoltojen lisksi tehty korjaus on ollut talvella katkeneen käsijarruvaijerin vaihto. Tehoa autossa onkin sitten aivan liian vähän ja sen takia olen itse tuossa keväänkorvilla autoa vaihtamassa, jos se vain suinkin mahdolliseksi osoittautuu.

-ipa rules
 
Suosikkijoukkue
Lukko. Koiramäki, juhlamokka, lokapalvelu eerola.
Nissan Primera

Jossain vaiheessa jo kyselinkin Peugeot 407:sta ja sainkin tietoa jo siitä, thanks.

Mutta mites on Nissan Primera farkku-malli? Onko kellään? Mitä mieltä siitä olette? Riittääkö tila perheelliselle, kun on lastenvaunut yms.

Hinta on ainakin markkinoiden tämän hetken yksi halvimmista varustetasoonsa ja kokoonsa nähden.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös