Mainos
  • Joulurauhan julistus
    Huomenna, jos Moderaattorit suovat, on meidän Jatkoajan armorikas joulupäivä; ja julistetaan siis täten yleinen joulurauha, kehottamalla kaikkia tätä palstaa asiaankuuluvalla kirjoittelulla täyttämään sekä muutoin hiljaisesti ja rauhallisesti käyttäytymään sillä se, joka tämän rauhan rikkoo ja joulurauhaa jollakin laittomalla taikka sopimattomalla kirjoituksella häiritsee, on raskauttavien asianhaarain vallitessa syypää siihen rangaistukseen, jonka Moderaattorit ja säännöt kustakin rikoksesta ja rikkomuksesta erikseen säätävät.

    Toivotamme kaikille Jatkoajan kirjoittajille sekä lukijoille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2025.

Autoiluketju

  • 3 335 828
  • 19 049

jpet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ducks
Re: Nissan Primera

Viestin lähetti Jukan takahiukset
Jossain vaiheessa jo kyselinkin Peugeot 407:sta ja sainkin tietoa jo siitä, thanks.

Mutta mites on Nissan Primera farkku-malli? Onko kellään? Mitä mieltä siitä olette? Riittääkö tila perheelliselle, kun on lastenvaunut yms.

Hinta on ainakin markkinoiden tämän hetken yksi halvimmista varustetasoonsa ja kokoonsa nähden.

Minulla on Primera Traveller vm.2003. Hankittiin, kun perheenlisäystä tuli. Tilat on hyvät, huomattavasti paremmat kuin golf- tai octavia-luokassa, eli lastenvaunut ja koirakin mahtuu mukaan. Uusi vm.2005 lähti viime viikolla tilaukseen, vaikka edelliseenkin ollaan oltu tyytyväisiä (ei vikoja koko aikana). Uudessa onkin sitten jo mukana ESP, eli eukonkin voi tarvittaessa jopa talvikelillä laittaa ratin ääreen. Ajettavuutta ja jousitustakin on kuulemma paranneltu.

Halvinta 1.6-mallia en kuitenkaan ehkä hankkisi, sillä varustetaso on hiukan matalampi kuin 1.8:ssa tai kaksilitraisessa. Meillä on nykyisessä ja tulee olemaan seuraavassakin tuo 1.8-litrainen, jossa vääntöä ja hevosvoimia on riittävästi, niin että kulutus ei nouse kohtuuttomaksi, kun laittaa kärryn perään. Luulisi, että uuden 1.8-litraisen saa about 25.000 €:lla, nyt kun mitään superhyperkampanjoita ei ole meneillään. Siihen talvirenkaat (600 - 800 €) + toimituskulut (600€) ja mahdollinen metalliväri päälle (490€) niin hintaakin alkaa jo olemaan. Meillä tulee noiden lisäksi vielä: ikkunatummennukset viiteen ikkunaan, maalattu ilmanohjain taakse, lohkolämmitin ja sisäpistoke. Hinta onkin jo sitten 28500€ mutta tietysti rahoituksella, kuten ajan kuvaan kuuluu.
 

Gordon Gecko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Katsastusraportti paljastaa suuret laatuerot

Tämä on lainattu suoraan la 5.2.2005 hesarista: "Pelätty ja arvostettu saksalaisen TüV-katsastuslaitoksen raportti on juuri ilmestynyt. Vuoden 2004 katsastuksista koottu raportti paljastaa suuria laatueroja. Parhaimissa malleissa on vähemmän isoja vikoja 10-11 vuotiaina kuin huonoimissa 1-3 vuotiaina... ...Jos lasketaan merkkien "kymmen kärjessä" sijoitukset kaikissa ikäryhmissä yhteensä, kärkeen nousee Toyota 15 sijoituksella, toiseksi tuli Mercedes-Benz (9), kolmanneksi (8). Seuraavaksi parhaat olivat Mazda, Subaru, Audi, Nissan ja Suzuki."

Mm. ranskalaiset pärjää tän tyyppisissä tutkimuksissa valitettavan huonosti. Joku tuossa ylempänä ehdotti mm. Twingoa. Vedetään tästä asianmukaiset johtopäätökset: "6-7 vuotiaiden sarjassa Twingossa oli eniten vikoja." Ylipäätänsä pyytäisin hartaasti välttämään noita ranskalaisia. Ei niiden maine tuulesta temmattu ole. Paljon vikoja ja arvo laskee kuin lehmän häntä.

Itselläni on kokemusta pikkuautoluokasta esim. Toyota Yariksista. Kyseisen auton saa helposti alle 10 000€ muutaman vuoden vanhana. Auto on kyllä harvinaisen mielyttävä ajaa (pikkuautoksi) ja esim. litrasen kulutus on aivan naurettavan alhainen. Samalla jo litrasessa koneessa on sen verran potkua, että ei sillä jalkoihin jää (itseasiassa sillä pärjää muutamille isomillekin koneille aika helposti). Auton laadusta kertokoon vaikka se, että tuossa sammassa laatututkimuksessa "4-5 vuotiaiden luotettavimmaksi osoittautui Toyota Yaris". Arvon alenemistakaan ei Toyotan kanssa tarvitse paljon jännittää, sillä kyseinen merkki on yksi parhaiten arvonsa pitävistä.

Ensimmäistä autoa kun ostaa, nin välttäisin ehkä ihan uuden ostamista siitä yksin kertasesta syystä, että niiden arvo laksee todella todella paljon heti kun ajat sen liikkestä ulos. N.2000 vuosimallin autoa kun alat kattomaan, niin puhutaan kuitenkin uudesta autosta, mutta hinta on jo jotain ihan muuta kun uutena.

Mielestäni kannattaa ehdottomasti satsata sen verran tuohon laatuun, ettei tarvitse olla autoa kokoajan huoltamassa. Huolloista ja korjauksista koituu äkkiä helkkarin kallis paukku jolla pystyy jo tuon vähän kalliimman hinnan paikkaamaan. Huoltokustannuksissa saattaa muutenkin olla aika huima ero eri merkkien välillä, joten niihinkin kannattaa jonkun verran tutustua (esim. huoltoväliä kannatta silmäillä ja mitä nämä huollot merkkiliikkeessä maksaa).

Lyhyesti: järkevä autonostaja suosii Japanilaisia (jos kukkaro kestää niin myös Audia ja Volkswagenia)! Niin minäkin teen...
 
Re: Katsastusraportti paljastaa suuret laatuerot

Viestin lähetti Gordon Gecko
Lyhyesti: järkevä autonostaja suosii Japanilaisia (jos kukkaro kestää niin myös Audia ja Volkswagenia)! Niin minäkin teen...

Järkevä autonostaja ja Volkswagen eivät kyllä kohtaa toisiaan koskaan. Ikinä.

Itse olen ajellut vuodesta 1997 autoilla, joita ei tarvitse Suomessa katsastaa laisinkaan ja suurin vika on ollut akun ja pissapojan pumpun hajoaminen.
 

Carlos

Jäsen
Re: Re: Katsastusraportti paljastaa suuret laatuerot

Viestin lähetti Ohmi
Järkevä autonostaja ja Volkswagen eivät kyllä kohtaa toisiaan koskaan. Ikinä.

Sanoisin tähän että ei kyllä Audikaan kohtaa järkevää autonostajaa koskaan. Volkkarit on leluja, Audit ylihintaisia huoltamon omistajan unelmia. Samoin Bemarit ja Mersut.

Anteeksi etukäteen kaikille jotka uskovat jumalaan ja saksalaisten autojen laatuun.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Re: Katsastusraportti paljastaa suuret laatuerot

Viestin lähetti Gordon Gecko
Asioissa on monta puolta. Yaris on kieltämättä pätevä peli, mutta esimerkiksi www.autotalli.comilla tehdyn haun mukaan Yariksia alle 11 teuron hankintahinnalla on ajeltukin lähemmäs 100 000 km. Sen ihan aikamoinen määrä litraiselle kinnerille. Ei missään muussa maassa kuin Suomessa tulisi jollekin mieleen kutsua vuoden 2000 Toyota Yarista, jolla on ajettu 120 000 km "melkein uudeksi".

Uutena ostettu Etelä-Korealainen (Kia, Hyundai, Daewoo/Chevrolet) tarjoaa kuitenkin lyhimmilläänkin kolmen vuoden takuun. Kiassa ja Hyundaissa viisi vuotta. Samalla rahalla ostetuista Yariksista on takuu ummennut jo pari vuotta sitten.

Ranskalaisautot ovat taas pärjänneet erinomaisesti törmäystesteissä 90-luvun loppupuolelta asti (Twingosta en tiedä). On vahvaa liioittelua sanoa, että ranskalaisten arvo laskisi mitenkään erityisen paljon. Ei sen enempää kuin Fordien tai Opelien tai Suzukienkaan. Toyota ja VW pitävät arvonsa paremmin kuin muut, mutta niiden hankintahinnassa onkin sitten suolaa senkin edestä.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Kun katselee noita Saksalaisten tekemiä tutkimuksia siitä mitä merkkiä joudutaan siellä hinaamaan eniten, niin paljastuu, että hyvin ylseisenä syynä on jakohihnan katkeaminen ja siitä johtuva moottorivaurio. Näitä moottorivaurioita tulee saksassa monikertaisesti muihin maihin verrattuna ja se johtuu vapaiden nopeuksien moottoriteistä. Hihnat sun muut rensselit kuluu huomattavasti normaalia nopeammin, kun moottoritiellä saa posottaa jalka lattiassa (jos se vaan liikenteeltä on mahdollista). Pointti on kuitenkin siinä, että ainakaan näiden hinaustilastojen mukaan ei kannata vetää liian syviä päättelyitä siitä mikä auto sopii Suomeen ja mikä ei.

Itse en muuten sijoittaisi rahojani yli 100000 kilometriä ajettuun 1-1,2 litraiseen kinneriin, ellen sitten saisi sitä todella halvalla.

Jos vertailee uusien ja käytettyje Peugeot 206 mallien hintoja, niin varsin hyvin ne näyttävät arvonsa säilyttävän.

-ipa rules
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Re: Katsastusraportti paljastaa suuret laatuerot

Viestin lähetti Gordon Gecko
Ei niiden maine tuulesta temmattu ole. Paljon vikoja ja arvo laskee kuin lehmän häntä.


"Ranskalaiset". Yhtä ja samaa paskakasaa useista merkeistä, kymmenistä malleista ja eri vuosimalleista huolimatta? Jos ooppeli ja bemari ei ollut tuossa listalla korkealla niin tarkoittaako se sitä että "sakut" on täysin epäluotettavia?
Pitääkö siis siirtyä Suzuki-mieheksi kun se on Saksassa luotettava?

Aina nämä herättävät näköjään intohimoja ja kukin testi aina vahvistaa omia ennakkoluuloja. Olen jonkun verran silmäillyt noita listoja ostopäätösten hetkellä. Enemmän on kiinnostanut Ruotsin tekemät listat, koska ilmastolliset tekijät ja maantieolosuhteet sekä autojen käyttötavat lienevät lähempänä meikäläisiä. Autobahn-autoja ei mielestäni kannata juurikaan verrata markettikasseihin.


Lyhyesti: järkevä autonostaja suosii Japanilaisia (jos kukkaro kestää niin myös Audia ja Volkswagenia)! Niin minäkin teen...

Luuletko oikeasti että Järkevyys on a) määräävin tekijä tai b) ainoa tekijä kaikille auton ostajille? Järkevyyden lisäksi ainakin itse painotan:
- hinta-laatu-suhdetta (hinta pitää sisällään kaikki kustannukset omistamisen ajalla, esim. huoltokustannuksia voi kompensoida halvempi hankintahinta, mersua huolletaan harvemmin mutta Vehon laskuissa on munaa joka kerta kun se iskee - vastaa esim. useampaa Stilon laskua)
- näyttävyyttä, estetiikkaa (asia josta japanilaiset on ehkä lukeneet koulussa)
- suorituskykyä (Suzuki?)
- kestävyyttä (muutakin kuin vikojen vähäisyyttä, esim. ruostuminen)
- käteviä tiloja (vaikkapa Zafira)
- ajo-ominaisuuksia (city/hiekkatiet)
- talviominaisuuksia
- ylellisyysominaisuuksia
- turvallisuutta
- hellasärön vähäisyyttä.

Naapurini ei piittaisi hinnasta pätkääkään. Rahaa löytyy sen verran että se otetaan mikä muuten miellyttää. Vaimolleni ei ajo-ominaisuudet merkitse mitään.

Viimeisimmässä hankintapäätöksessä vaikutti lisäksi vielä se, että edellinen auto oli samaa mallia, jolloin tunnen sekä itse auton tekniikan paremmin ja tiedän takuuvarmasti HYVÄN ja luotettavan huoltopajan sille. Vaikka joku saksalainen olikin ensi alkuun want-listan kärjessä (ja todennäköisesti toteutuu seuraavalla kerralla).

Noita auton ostajien eri "heimoja" on aika tarkkaan tutkittu markkinointiosastoilla ja kukin autonvalmistaja tuntee nämä omat kohderyhmänsä varsin hyvin. Ne eivät todellakaan mene päällekkäin. Tojotamiehille on ihan turha mennä kaupittelemaan Sitikkaa ja päinvastoin, koska odotukset ovat niin erilaiset. Joillekin auto on vain kulkuväline ihmisten, eläinten ja tavaroiden liikuttamiseen. Toisille se on nautinnon lähde, näyttämisen väline, "lemmikkieläin" you name it.

Ihan hyvähän se on että Yariksellekin on löytynyt ostajakuntansa. En voinut alkuun kuvitellakaan että kukaan suostuu ostamaan niin rumaa vaunua.
 

ZOOM

Jäsen
Suosikkijoukkue
U17 Leijonat
Re: Re: Re: Katsastusraportti paljastaa suuret laatuerot

Viestin lähetti Carlos
Volkkarit on leluja, Audit ylihintaisia huoltamon omistajan unelmia.

Ja itse ajat millä?

Onnellisena Audin omistajana voin sanoa, että sellaisia ajo-ominaisuuksia, joita Audi tarjoaa, ei ns. muista "tehdasautoista" löydy (Ei BMW:stä taikka Mersustakaan)... kokemusta kaikista merkeistä. Ja minä olen tässä nyt ehdottoman oikeassa, koska väitteeni perustuu vain ja ainoastaan omaan kokemukseeni!

Audissa on hyvin vähän ollut huollettavaa, yksi airbackin rele on matkassa hajonnut.

Seuraavaksi ostoslistalla A4 2.0T quatro...

Vituttaa vääräuskoiset!!!=)
 

Gordon Gecko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Re: Re: Katsastusraportti paljastaa suuret laatuerot

Viestin lähetti SergeiK
On vahvaa liioittelua sanoa, että ranskalaisten arvo laskisi mitenkään erityisen paljon. Ei sen enempää kuin Fordien tai Opelien tai Suzukienkaan. Toyota ja VW pitävät arvonsa paremmin kuin muut, mutta niiden hankintahinnassa onkin sitten suolaa senkin edestä.

Ei kai kukaan ole väittänytkään, että Ford, Opel tai Suiza pitäisi arvonsa...

Viestin lähetti ipa rules
Kun katselee noita Saksalaisten tekemiä tutkimuksia siitä mitä merkkiä joudutaan siellä hinaamaan eniten, niin paljastuu, että hyvin ylseisenä syynä on jakohihnan katkeaminen ja siitä johtuva moottorivaurio.

Onhan se näinkin, mutta siinä hesarin artikkelissa mainitaan seuraavaa: "Isoja vikoja löytyi erityisen paljon valoista, jarruista, akselistoista ja pakoputkistoista. Lisäksi tulevat moottorin ja voimansiirron öljyvuodot."
Jos joku auto nyt saattu kestämään autobahn kaahotuksen, niin ehkä se kestää meikäläisilläkin teillä...

Viestin lähetti Yläpesä
Ihan hyvähän se on että Yariksellekin on löytynyt ostajakuntansa. En voinut alkuun kuvitellakaan että kukaan suostuu ostamaan niin rumaa vaunua.
Onko esim. Twingo mielestäsi kauniimpi kuin Yaris. Omasta mielestäni kumpikaan ei ole erityisen kaunis. itse en ole muuten Yarista omistanut, mutta kun pikkuautoista puhutaan, niin siitä on eniten kokemusta (paljon).

En minä missään vaiheessa väittänytkään, että auton ostoon vaikuttaisi ainoastaan auton laatu (BTW uusimmassa AutoBildissa oli muuten myös "laatutesti" jonka kärkikaksikko oli Mazda ja Toyota) . OMASTA mielestäni (huom! tämä ei ole ehdoton totuus) laatutekijät ovat kuitenkin erittäin tärkeä osa ostopäätöstä. Onko muuten esim. uusi Avensis mielestäsi ruma? Tai onko uudet Mazdat jotenkin muotoilultan mielestäsi vähemmän esteettisiä kuin ranskalaiset? Pakkohan niiden on toisaalta olla kun kerran ovat japanilaisia...

Jokainen ostakoon juuri sen auton mistä tykkää. Mielikuvista ja mieltymyksistä tässä on kuitenkin loppupeleissä kyse. Onneksi näitä mielipiteitä ja mieltymyksiä on sen verran joka lähtöön, että näinkin monta autonvalmistajaa Suomessakin kotteroitaan kauppaavat (tämä ei ole huono asia).

Lopuksi pyytäisin vielä anteeksi käyttämääni termiä "järkevä", koska sillä ei tosiaan ole mitään tekemistä auton hankintaan liittyvissä asioissa. Totuushan on kuitenkin se, että autokaupoilla häviää aina. Tästä eteenpäin tulekin ilmaisemaan asiani termeillä kuten "vähemmän järjetön"...

EDIT: kirjvirh
 
Viimeksi muokattu:

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Re: Re: Re: Katsastusraportti paljastaa suuret laatuerot

Viestin lähetti Gordon Gecko
Onko esim. Twingo mielestäsi kauniimpi kuin Yaris. Omasta mielestäni kumpikaan ei ole erityisen kaunis.

Sen verran korjausta että Yariksesta tuli automaattisesti mieleen se Verso-versio. Tuo perusmallihan on ihan tavallinen marketkassi.
Twingo on ruma mutta persoonallinen. Estetiikka ei tarkoita pelkästään "kaunista" vaan se voi olla tarkoituksella rumaa kuten Hummerissa, jotta se on riittävän poikkeavaa ja siten kiinnostavaa.
Eivätkä nuo pienimmät autot juuri nykyään taida kauheasti toisistaan erota. Smarttia lukuunottamatta. Oma katseeni hakeutuu kuitenkin aina keskiluokkaan ja siellä ulkonäkösuosikit taitavat tällä hetkellä olla 500-sarjan bemari, 300c kaikessa rumuudessaan ja vaikkapa A6 uuden hymynsä kanssa.

Onko muuten esim. uusi Avensis mielestäsi ruma? Tai onko uudet Mazdat jotenkin muotoilultan mielestäsi vähemmän esteettisiä kuin ranskalaiset? Pakkohan niiden on toisaalta olla kun kerran ovat japanilaisia...

Avensis ei ole ruma, ainoastaan tylsä. Siis juuri sellainen standardiauto, "jonka tärkein ominaisuus on luotettavuus" erästä mainosta matkien. Eräänkin tojotisti-tuttavan vaatimuksena oli nimenomaan, ettei auto saa kiinnittää huomiota, jotta sitä ei vahingoitettaisi... Corollamies.
Mazdan valmistajat ovat ilmeisesti käyneet noissa erikoisemmissa tapauksissa vakoilemassa ranskalaisia autoja ja onnistuneet kopioimaan joitain käteviä juttuja. :)Kakkonen, kolmonen ja kutonenhan ovat ihan ooppelin näköisiä perusautoja.

Täytyy toki sanoa, että mielestäni Sitikan uusi sukupolvi on keulaltaan (maski, etuvalot) totaalisesti epäonnistunut.
 

scholl

Jäsen
Re: Re: Re: Re: Katsastusraportti paljastaa suuret laatuerot

Viestin lähetti Yläpesä


Avensis ei ole ruma, ainoastaan tylsä. Siis juuri sellainen standardiauto, "jonka tärkein ominaisuus on luotettavuus" erästä mainosta matkien.

Pitää muistaa mille porukalle Toyotat ovat suunniteltu. Nehän ovat ulkonäöltä aivan karmeita, monesti jopa Ladan hakanneita, mutta kun kohderyhmä on 80+ hitaat rollaattoripotilaat ja kun et koskaan alle eläkeikäistä Toyotan ratissa näe (paitsi Carlos Sainz aikoinaan Celicalla) niin tilanne on tuo.
Nissan oli myöskin tylsä kunnes Carlos Ghosn laittoi puljun kuntoon ja nyt design on heillä tärkeä, mikä näkyy esim. Z350 muotoilussa. Sama juttu pikkaisen Mazdalla. Mitsubishin on myöskin tehtävä sama, jos haluavat selviytyä. Honda puolestaan jyllää moottorimaineellaan, joten heille design ei aivan yhtä tärkeä. Subaru taas myy nelivedollaan.

Ranskalaisista PSA:n tuotteista Peugeot on se tavallisen tylsä kun taas Citikka tuo rohkeita linjoja aika onnistuneestikin. Pullea kananmuna C3 on yleistynyt pääkaupunkiseudulla pikkuautona hurjasti, mutta välillä mennään muotoilussa överiksikin. Uudistettu C5 on kammottava. Renault on myöskin lähtenyt pois tylsältä linjaltaan tyyliin Clio, 19, Megane. Uusi Megane onkin viitoittanut tietä rohkeaan suuntaan ja kauppakin on käynyt, joten ratkaisu lienee oikea.

VAGilla Audi on ottanut suunnan sporttisempaan muotoiluun. Hieman kulmikkaammat muodot ja iso maski on maskuliininen. Niinpä miehetkin ostavat nyt Audeja. Ennenhän A4 esim. oli naisten bemari. Volkswagen sen sijaan on ollut enemmän konservatiivinen muotoilussaan, mikä näkyy esim. Touranissa. Touaregin maskuliinisuus, Golf GTI:n maski ja ehkäpä tuleva Passat kuitenkin näyttää, että hekin menevät nyt parempaan suuntaan. Skoda on muotoilussaan peruskamaa. Luotettavaa, edullista jne. Mitään riskejä ei uskalleta ottaa. Sen sijaan Seat on mennyt jättiharppauksen eteenpäin. Alfan pääsuunnittelijan Walter da Silvan siirto Seatille aloitti urheilullisen imagon luonnin ja Altea on hyvä esimerkki onnistuneesta nykyaikaisesta muotokielestä.

BMW:n kulmikas tyyli on mielestäni nykyaikaisen onnistunut. Chris Bangle otti riskin seiskan kanssa, jatkoi sitä vitosessa, kutosessa, ykkösessä sekä erikoismalleissa myöskin pikkuäksässä ja zetanelossa. Nyt tuli uuskolmonen myöskin samaantyyliin. Kaikki ovat omaleimaisia ja mielestäni onnistuneita muotoilussaan.

Mersu on jäänyt junnaamaan eläkeläislinjallaan. Perusmallit eivät säväytä, mutta CLS on kyllä hyvä veto. Se vekki toimii hyvin ja onhan kiistatonta myöskin SLR:n kauneus sekä Maybachin mahtipontisuus.

Italialaisilla muotoilu on menossa alaspäin. Alfa alkaa olla vähän vanhahtava, vaikka GT onkin ihan fiksun oloinen auto. Fiat on tylsää perusvespaa, vaikka se uusi Croma taitaakin kerätä suosiota. Lancia Thesis on erikoisennäköinen, mutta ei juuri paljon muuta.

Jenkeistä Chrysler C300 on todella mahtipontinen ja onnistunut muotoilultaan. Samoin sisarmalli, agressiivisempi Dodge Magnum. Uusi Corvette, Cadillacin maasturi, Chevy SSR, Hummer H3 jne. Kyllä sieltä nyt löytyy rohkeaa, erilaista muotoilua.

Usein autoja ostetaan jonkun ulkonäköaspektin vuoksi. On se sitten kaunis, erikoinen tai muuten miellyttävä. Ajattelin laittaa tähän nyt muutamassa kategoriassa 3 autoa, joiden ulkonäkö voisi antaa aihetta liipasemaan kauppaan, jos mitkään muut tekijät eivät ratkaise.

Pikkuautot:
Smart ForFour
Citroen C1
Fiat Panda SUV

Kompaktit:
Seat Altea
Golf GTI
BMW 1-sarja

Isot:
Chrysler 300C
BMW 5-sarja
Mersu CLS

Maasturit:
BMW X3
Cadillac SRX
Hummer H3

Avot (superkalliit ei laskuissa):
BMW 6-sarja
Chrysler Crossfire
Ford Mustang
 

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
Re: Re: Katsastusraportti paljastaa suuret laatuerot

Viestin lähetti Yläpesä

- hinta-laatu-suhdetta (hinta pitää sisällään kaikki kustannukset omistamisen ajalla, esim. huoltokustannuksia voi kompensoida halvempi hankintahinta, mersua huolletaan harvemmin mutta Vehon laskuissa on munaa joka kerta kun se iskee - vastaa esim. useampaa Stilon laskua)

Mitähän Mersua tämä harvemmin huoltaminen koskee? Itselläni (tai siis muijalla) on vuoden 2003 C-sarjan SportCoupe, jota näköjään pitää huoltaa n. 15000 km välein. Teoreettinen huoltoväli on ilmeisesti 20000 km, mutta ajotietokone haluaa kuitenkin vehkeen useammin huoltoon. Ensimmäinen huolto oli n. 17000 km ja seuraava näyttää tulevan n. 31000 km kohdalla. Mielestäni tämä on varsin lyhyt huoltoväli nykypäivänä.

Muuta valittamista ko. autosta ei kyllä toistaiseksi ole löytynytkään.
 

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
Re: Re: Re: Re: Re: Katsastusraportti paljastaa suuret laatuerot

Viestin lähetti scholl
Uudistettu C5 on kammottava.

Nämähän ovat puhtaasti makuasioita tietenkin, mutta minun mielestäni C5:n uusi versio näyttää paremmalta kuin se vanha sämpylä. Se ei tietysti vielä ole paljon.
 

scholl

Jäsen
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Katsastusraportti paljastaa suuret laatuerot

Viestin lähetti Vakio
Nämähän ovat puhtaasti makuasioita tietenkin, mutta minun mielestäni C5:n uusi versio näyttää paremmalta kuin se vanha sämpylä. Se ei tietysti vielä ole paljon.

No ei vanhakaan millään tavalla upea ollut, mutta ne takavalot jotenkin ahdistavat uudessa. Joo sämpylältä korin malli on tosiaan tuntunut ja tuntuu vieläkin.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Re: Re: Re: Katsastusraportti paljastaa suuret laatuerot

Viestin lähetti Vakio
Mitähän Mersua tämä harvemmin huoltaminen koskee?

Tämä oli siis vastaus siihen edellä olleeseen "ranskalaiset hajoaa käsiin" -väitteeseen. Eli siis verrattuna näihin läpimätiin ja vikaisiin ranskanpulliin, jotka makaavat viikon välein huollossa...
Hassua, että omat kolme ranskalaistani eivät ole olleet mitenkään erityisen vikaisia. Olen varmaankin onnellisten tähtien alla syntynyt. Toki, onhan tässä nykyisessä se pelätty, toivoton ja kallis kaasunestejousitus, jota jouduin viime kesänäkin korjauttamaan. Vaihdettiin pieni osa, joka tunnistaa auton asennon ja säätää takapään jousituksen sopivaksi. Huollon hinta 15e ja kesto 20 min. Oh la la!
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Luonnollisesti joka merkillä on oma asikaskuntansa jota toki pyritään aina laajentamaan. Ylempänä joku kirjoittikin, että Peugeot on se peruspulliainen joka ei herätä ihastusta, mutta ei kauhistustakaan. Rohkenen kuitenkin väittää, että uusi 407 muuttaa Peugeotin asiakaskuntaa. Juttelin paikallisen Peugeot-myyjän kanssa joka sanoi, että poikkeuksellisen paljon on pihassa pyörinyt Volvon omistajia jotka ovat kiinnostuneet 407:n uudesta aggressiivisesta muotoilusta.

Scholl tuossa jo kirjoitteli aika kattavasti eri mallien muotoilusta yms. Jos minulla rahaa olisi valita paremmin, kuin nyt niin aivan varmasti kiinnittäisin huomiota ajettavuuteen. Ajettavuudessa kaksi ajamaani autoa pääsee omalle tasolleen ja niitä kahta seuraa yksi malli pienen matkan päässä. Nämä aivan omalla tasollaan olleet autot olivat Audi A6 2,5 Tdi -03 ja Mercedes-Benz E320 Cdi Avantagarde -04. Ajettavuudeltaan Audi hivenen jämäkämpi ja näin enemmän minun makuuni, mutta kyllä tuo Mersun reilu 200 hevosvoiman turbodiesel tekee menosta aikamoista. Kaasun kun painaa lattiaan, niin sitten mennään.

Näitä kahta lähelle pääsee Peugeot
407 3,0 sport ja suureksi osaksi säädettävän alustan ja kuusivaihteisen automaatin takia. Kyseisessä mallissa pystyy nappia painamalla muuttamaan alustan hivenen normaalia jäykemmäksi. Japanilaisen Aisanin valmistaman kuusivaihteinen automaatti toimii, kuin unelma.

Schollin listalla ulkonäöllisesti allekirjoittanutta erityisesti miellyttää Chrysler300C ja uusi Ford Mustang.

Nissanista sen verran, että jos käy ensin ajamassa saksalaista ja ranskalaista autoa ja sen jälkeen siirtyy Nissanin rattiin, niin kyllä ainakin minä ihmettelen, että kenelle näitä autoja tehdään? Järkyttävän vetelä alusta ja tunnoton ohjaus ei kuulu nykypäivän autoon. Esim. Almeran alustahan on lähes suoraan kopioitu edellisestä mallista, eli Sunnystä - no siltä se tosiaan tuntuu. Toisaalta, jos ajettavuutta ei arvosta ollenkaan vaan katsoo ainoastaan hintaa ja kaipaa varmaa luotettavuutta, niin silloin toki Nissan on hyvä vaihtoehto. Kyllähän se kuitenkin on tosiasia, että Nissania ja etenkin Alemraa myydään pääasiassa 60+ vuotiaille.

Toyotaa en olekaan ajanut vuosiin, joten pitääpä käydä testaamassa onko mikään muuttunut viimeisten vuosien aikana.
edit: isällä tosin on RAV4 joka ulkonäöllisesti on varsin mukava, mutta ainakin 150 heppaisella koneella ja nelivedolla varustettuna sen liikkuminen tuo mieleen kilpikonnan.

-ipa rules
 
Viimeksi muokattu:

scholl

Jäsen
Viestin lähetti ipa rules

Nissanista sen verran, että jos käy ensin ajamassa saksalaista ja ranskalaista autoa ja sen jälkeen siirtyy Nissanin rattiin, niin kyllä ainakin minä ihmettelen, että kenelle näitä autoja tehdään.


Ei tarvitse edes ajaa. Itselleni riitti japanilaisista se, että istuin Nissan Muranossa ja Lexus RX300:ssa automessuilla. Ne on järkyttäviä sisältä. Mutta toisaalta japanilaisilla on aika perverssi maku muissakin asioissa, joten ei se nyt mitenkään kauhistuttavaa sinänsä ollut.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Viestin lähetti scholl
Pitää muistaa mille porukalle Toyotat ovat suunniteltu. Nehän ovat ulkonäöltä aivan karmeita, monesti jopa Ladan hakanneita, mutta kun kohderyhmä on 80+ hitaat rollaattoripotilaat ja kun et koskaan alle eläkeikäistä Toyotan ratissa näe

Viestin lähetti ipa rules
Kyllähän se kuitenkin on tosiasia, että Nissania ja etenkin Alemraa myydään pääasiassa 60+ vuotiaille.
Saisiko näille faktoille/tosiasioille jotain lähdettä?
 

Rööri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: Re: Re: Re: Re: Katsastusraportti paljastaa suuret laatuerot

Viestin lähetti scholl

VAGilla Audi on ottanut suunnan sporttisempaan muotoiluun. Hieman kulmikkaammat muodot ja iso maski on maskuliininen. Niinpä miehetkin ostavat nyt Audeja. Ennenhän A4 esim. oli naisten bemari.

Usein autoja ostetaan jonkun ulkonäköaspektin vuoksi. On se sitten kaunis, erikoinen tai muuten miellyttävä. Ajattelin laittaa tähän nyt muutamassa kategoriassa 3 autoa, joiden ulkonäkö voisi antaa aihetta liipasemaan kauppaan, jos mitkään muut tekijät eivät ratkaise.
.
.
.
Fiat Panda SUV
.
.
.

No helvetti, siinähän se syy sitten olikin. Minulla kun on viimeiset 17 vuotta ollut jotenkin niin tyttömäinen olo, mutta nyt kun tulit mainninneeksi, niin tottahan tuo on ollut Audin "vika".

Riennänkin nyt mitä pikimmin Fiat Panda-kauppaan, jotta saan taas tuta, mitä on olla Äijä!

Oliko muita jalan?
 

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
Re: Re: Re: Re: Katsastusraportti paljastaa suuret laatuerot

Viestin lähetti Yläpesä
Tämä oli siis vastaus siihen edellä olleeseen "ranskalaiset hajoaa käsiin" -väitteeseen. Eli siis verrattuna näihin läpimätiin ja vikaisiin ranskanpulliin, jotka makaavat viikon välein huollossa...
Hassua, että omat kolme ranskalaistani eivät ole olleet mitenkään erityisen vikaisia. Olen varmaankin onnellisten tähtien alla syntynyt. Toki, onhan tässä nykyisessä se pelätty, toivoton ja kallis kaasunestejousitus, jota jouduin viime kesänäkin korjauttamaan. Vaihdettiin pieni osa, joka tunnistaa auton asennon ja säätää takapään jousituksen sopivaksi. Huollon hinta 15e ja kesto 20 min. Oh la la!

Minulla on vuosien varrella ollut nopeasti laskettuna neljä ranskalaista, kaikki uutena hankittuja. Kaksi Rellua ja kaksi Citikkaa. Paraikaa on alla C5 Break. Vasta tämä viimeinen ranskatar on horjuttanut uskoani ja olen alkanut ymmärtää niitä ihmisiä, joiden mielestä vain hullu hankkii ranskalaisen auton.

Renault Lagunat pelasivat oikein hyvin 90-luvulla sen vajaat 100.000 km, minkä kummallakin ajoin.

Seuraava autoni ei taida olla ranskalainen kuitenkaan. Sen verran tämä C5 alkaa pänniä.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Katsastusraportti paljastaa suuret laatuerot

Viestin lähetti scholl



VAGilla Audi on ottanut suunnan sporttisempaan muotoiluun. Hieman kulmikkaammat muodot ja iso maski on maskuliininen.

...

Sen sijaan Seat on mennyt jättiharppauksen eteenpäin. Alfan pääsuunnittelijan Walter da Silvan siirto Seatille aloitti urheilullisen imagon luonnin ja Altea on hyvä esimerkki onnistuneesta nykyaikaisesta muotokielestä.

Eikös Walter de Silvalla ole ollut näppinsä pelissä myös Audin kanssa? Kovasti ainakin uusi A6-farmari siltä vaikuttaa.

Altea on tosiaan hyvännäköinen (vrt. esim. Touran), mutta uusi Toledo ainoastaan ruma.

Viestin lähetti scholl
Italialaisilla muotoilu on menossa alaspäin. Alfa alkaa olla vähän vanhahtava, vaikka GT onkin ihan fiksun oloinen auto.

156 ja 147 ovat mielestäni edelleen ulkonäöllään säväyttäviä autoja, vaikka ikää alkaa jo ollakin. Molemmat ovat myös olleet muotoilullisia edelläkävijöitä tavalla, joihin ei mikään muu merkki ole pitkää aikaan pystynyt. 156 korvantuu kokonaan uudella mallilla jo tänä vuonna ja vasta sitten nähdään, kuinka paljon muotoilu on alaspäin menossa. Paremmaksi on joka tapauksessa vaikea pistää.

Fiatilla on tosiaan peruslinja hakusessa - varsinkin saksalaista möhköautoa muistuttava Stilo oli minun mielestäni muotoilullinen vikatikki. Pandasta tykkään minäkin.

Niin ja Thesiksen ostaisin heti, jos sitä vain Suomesta saisi. Erottuisi mukavasti espooautojen joukosta. Mutta paskaakos niitä tänne tuomaan - maahan , jossa auton pitää olla samanlainen kuin naapurilla ja työkaverilla.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Viestin lähetti SergeiK
Saisiko näille faktoille/tosiasioille jotain lähdettä?

Minun lähteeni tuon Almeran osalta on paikallinen Nissan-myyjä jolta kysyin asiasta suoraan käytyäni ajamassa kyseistä autoa ja haukuttuani alustan järkyttävän huonoksi. Myyjä sitten totesi, että kyllähän tosiasia on se, että auto on tekniikaltaan vanha ja että sitä myydään lähinnä vanhoille ihmisille.

-ipa rules
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Niin aina

Viestin lähetti ipa rules
Minun lähteeni tuon Almeran osalta on paikallinen Nissan-myyjä jolta kysyin asiasta suoraan käytyäni ajamassa kyseistä autoa ja haukuttuani alustan järkyttävän huonoksi. Myyjä sitten totesi, että kyllähän tosiasia on se, että auto on tekniikaltaan vanha ja että sitä myydään lähinnä vanhoille ihmisille.
Ja sitten hän jatkoi kertomalla koko Nissan brändin olevan suunnattu ainoastaan vanhuksille ja purskahti itkuun. Pidit häntä viisi minuuttia tiukasti sylissäsi, kunnes nyyhkiminen lakkasi. Vai mistä sitten keksit koko Nissanin brändin perustuvan vanhusten mielyttämiseen?

Niin ja jostain syystä olisit kehunut alustan, niin siinä tapauksessa paikallinen Nissan-myyjä olisi kertonut, että näitä myydään lähinnä kolmekymppisille uraohjuksille. "Niin onhan tämä Almera vähän sellainen pappojen auto, mutta mennäämpäs katsomaan uutta Micraa. " Myyntityö, you know.

Kun automiehet juttelevat niin peräamerikan moppitukkaiset redneckit alkavat vaikuttamaan aika avomielisiltä kaiffareilta. "Ranskalaiset hajoaa käsiin", Toyota/Nissan/yms on vanhusten auto", Daewoo on mikroaaltouuni, eikä auto"

Ellei näiden automiesten työpaikka ole Autorekisterikeskus, niin tuollainen on on vain turhaa mölinää. Silti ihmetyttää miten automerkeistä jotka eivät kiinnosta, voi kertyä joillekin niin paljon vahvoja mielipiteitä. Itselläni ei ole mitään mielikuvaa esim. Audeista. Ei kiinnosta. Ei minun juttuni. Silti en ole täällä ketjussa jakamassa vahvoja mielipiteitä siitä minkälaiset ihmiset noita rekisteröivät tai oliko Audin vuoden 2004 etumaskin uudistus hyvä vai huono juttu.
 

Brunberg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kyynärpäätaklaus
Re: Re: Re: Katsastusraportti paljastaa suuret laatuerot

Viestin lähetti Carlos
Anteeksi etukäteen kaikille jotka uskovat jumalaan ja saksalaisten autojen laatuun.

Eli sulle on laatu pelkästään sitä ettei autossa ole vikoja?

Mulle laatua edustavat myös ajettavuus, ulkonäkö, kestävyys ja viimeistely. Tuttava pariskunnalla on uudehko, ehkä -00 avensis eikä sen sisustan laatu ole lähelläkään oman vm. -90 500-sarjaisen BMW:n laadun tasolla(huom. bemarin mittarissa 428tkm ja sisusta on kuin uusi). Halvan ja muovisen näköinen eivätkä osat sovi täydellisesti yhteen. Ajettavuudessa häviää kanssa 100-0.

Mutta kyllähän se vituttaa ajaa kun se ei nyt hesarin mukaan ole vitun hyvä, ainoastaan omasta mielestä.
 
Re: Niin aina

Viestin lähetti SergeiK
Silti en ole täällä ketjussa jakamassa vahvoja mielipiteitä siitä minkälaiset ihmiset noita rekisteröivät tai oliko Audin vuoden 2004 etumaskin uudistus hyvä vai huono juttu.

Mikset? Eikös tämä ole keskustelupalsta, jossa voi omia mielipiteitään tuoda esille. Eihän täällä nyt kai kukaan ole kertonutkaan näitä "Volkkari/Nissan sucks"-juttuja faktoina vaan omia mielipiteinään. Sitä paitsi, eihän näiden autojen paremmuudesta tarvitsisi paljon keskustella, jos joku keksisi täydellisen systeemin autojen paremmuuden määrittelemiseksi. Sitä sitten vaan otettaisiin tämä faktinen katalogi esille ja valittaisiin sormella se paras auto. Kaikenlainen keskustelu olisi tämän jälkeen turhaa. Ja onhan se nytkin - mars lähimmän BMW-kauppiaan luokse...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös