Atte Engren HIFK:hon

  • 229 619
  • 1 177

Apassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ylläoleviin kirjoituksiin ei voi kyllä sanoa muuta, kun että eikö tämän pitäisi olla keskustelupalsta, jossa keskustellaan jääkiekosta, eikä mikään sokea fanituspalsta, jossa fanitetaan pelaajia ja kaiken negatiivisen sanominen ääneen on pahasta? Ei voi kun ihmetellä. Maalivahtina pelaaminen on kovin pelipaikka ammattilaisjääkiekossa. Siinä on todella iso ero pelaako maalivahtisi 85-87,5 keskiarvolla vai 92-94% keskiarvolla. NHL:ssä, jossa Engren on käynyt kokeilemassa on todella tyly. Samoin KHL:ssä, jossa pakkaat kamasi, jos koppi ei tartu. Täällä mietitään, että pahoittaako Engren nyt mielensä, kun täällä joku diibadaaba-fani, kuten minä, käy kommentoimassa. Voi elämä.

Tuolla on HIFK:ta alempana sarjataulukossa olevia joukkueita, kuten Jukureiden, Pelicansin ja Tapparan maalivahdit, jotka vetävät 91,64-92,55 prosenteilla ja tämä ei tarkoita sitä, että olisin vaihtamassa Engreniä Heljankoon, Skarekkiin tai Ahoon, kuten en ole vaihtamassa Miehoa, Malista tai Kantolaa meidän pelaajiin, vaikka ovat nyt onnistuneet uusissa seuroissaan. Engren ei ole heitä huonompi maalivahti, vaan Engren ei ole pelannut tasollaan ja sitäkö ei saa sanoa? Se juuri, että aletaan yksittäisten pelien clippejä kelailemaan ja katsomaan, että mikä olisi pitänyt ottaa ja mikä ei on esimerkki siitä, että silloin ei olla pelattu ihan niin, kuin pitää. Ei yksittäinen peli edes ole oleellinen, vaan koko kausi. Lankinenkin saattoi viime kaudella vetää yksittäisen tuollaisen pelin ja sitten siitä vittuuntuneena seuraavassa pelissä huikea peli. Oliko vielä pudotuspelisarjassa JYP:iä vs, kun vaihdettiin Jyväskylässä 6-7 pelissä ulos, kun kaikki meni ja siitä vittuuntuneena huikea peli Helsingissä. 35 torjuntaa ja 1 päästetty. Ei Lankisen kohdalla katseltu yksittäisten pelien clippejä, kun suoritusvarmuus oli 94,6 luokkaa ja GAA 1,33. Yksi huono peli oli vain yksi huono peli. Hyvän alkukauden pelannut Engren taantui 91% mieheksi ja nyt on vielä siitä ottanut pykäliä alas ja HIFK:n viisikkopelaaminen oli viime kauden alussa paljon enemmän sekaisin. Silti Engrenillä tarttui koppi.

HIFK on pelannut ihan hyvän alkukauden. Pelitapa ihan OK mallilla. Tuloksellisesti ei ihan niin hyvin ole kuitenkaan mennyt. Itse odotin HIFK:n pelaavan runkosarjan TOP2 sijoista. Nyt sinne alkaa eroa tulemaan, vaikka ei vielä ratkaisevasti. Maalivahtipeli on ollut yksi osatekijä tässä. Muita ovat yhden sentterin puuttuminen, Kangasniemen poissaolo, Santalalan alisuorittaminen, joka osittain paikkaantunut Lundellilla. Nyt alkaa taas muutenkin olemaan HIFK:n tapojen mukaisesti ukkoa sivussa urakalla. Sitten tuolla on keskenkuntoista ukkoa, joilta ei saada oikein tulosta irti: Finley, Nykopp. Hyvä aihio tässä kuitenkin on. Ainekset jopa mestaruuteen. Itse en vain kauhean kärsivällinen ole katsomaan vuodesta toiseen sitä, että alisuoritetaan. Salmelainen tehnyt ihan hyvääkin duunia, mutta ei tässä ihan sellaista niin isoa harppausta ole tullut, jota odotin. Vähän se taitopuolen kapeus näkyy nyt, kun väärät ukot tippuu.

Tämä nyt on toistaiseksi viimeinen kirjoitus Jatkoaikaan. Jotenkin mennyt raskaaksi tämä tänne kirjoittaminen, niin laitan pillit pussiin. Olenhan tänne jo 18-vuotta kirjoittanutkin. Seurata meinaan jatkossakin, koska onhan tämä monesti nopein tapa saada infoa HIFK:sta. Kiitoksia kaikille. Etenkin niille, jotka täällä jatkoajan alkutaipaleelta asti kirjoittivat.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
...Maalivahtina pelaaminen on kovin pelipaikka ammattilaisjääkiekossa. Siinä on todella iso ero pelaako maalivahtisi 85-87,5 keskiarvolla vai 92-94% keskiarvolla...

Kyllä, ero on valtava kun esim.90%:lla torjunut veskari on päästänyt 1/10 vedosta sisään, niin 95%:lla torjunut on päästänyt 1/20. Siinähän on 100% ero.
 
Suosikkijoukkue
Rochester Diablos
Mitä sen pitäisi tarkoittaa? Engren on nyt pelannut jo kolme peliä hyvin. Meillä on kaksi hyvää maalivahtia?

@Jukka Ropponen Mites nuo pääkopan ongelmat saa korjattua? Ne kaiketi ei korjaannu kuin pelaamalla?

Se on aina tapauskohtaista, mutta ihan yleissääntönä voi sanoa että paluu perusasioiden hyvään suorittamiseen ja sitä kautta tuntuman löytäminen joka auttaa sitten maalivahtia pelaamaan "omaa peliään" eikä varomaan virheitä. Tähän päälle toki hyvät keskustelut ja asioiden prosessointi yhdessä MV-valmentajan kanssa ja valmennusjohdon selvä systematiikka / osoitus luottamuksesta. Näillä toimilla peli yleensä lähtee rullaamaan ja muutaman hyvän matsin jälkeen homma alkaa taas olla kondiksessa.

IFK:lla on hyvä ja kokenut MV-valmentaja joka varmasti osaa hoitaa näitä asioita.
 

RedNumber9

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tässä on Lunkalle uudenlainen haaste. Hän on todella hyvin onnistunut auttamaan nuoria maalivahteja uudelle tasolle. Nyt pitäisi auttaa kokeneempi kaveri takaisin vanhalle hyvälle tasolleen.
 

Jan_Peter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK,Chicago blackhawks
Kyllä minä tiedostan, että Engren pelaa heikolla tasolla siihen tasoon nähden mikä me ollaan nähty. Haluan silti uskoa, että Lundell pystyy sen korjaamaan. Vaihtoehdot sisältävät myös riskejä.

Uusi ykkösmaalivahti. Jos nyt purettaisiin Engrenin sopimus niin vaihtoehdot on uuden maalivahdin hankkiminen tässä vaiheessa kautta se on täysi mysteeri onnistuuko uusi maalivahtikaan. Engrenin potentiaali kumminkin tiedetään, uuden maalivahdin kanssa siitä ei ole varmuutta.

Ruusu ykköseksi. Tämä voi olla yksi todennäköisin kuvio mitä tapahtuu jos Engren ei löydä tasoaan. Aika näyttäisi mihin asti Ruusulla mentäisiin. Tälle hetkellä Ruusun perustaso on parempi kuin Engrenin, mutta kummalta puuttuu se jumalmoodi ATK:lta tällä hetkellä.

Oman näkemyksen mukaan kaikkein paras vaihtoehto olisi jos Engren löytäisi vakaan perustason ja saisi niitä todennäköisiä maalejakin torjuttua. Uuden Tim Thomasin löytäminen erittäin vaikeaa tänä päivänä.

Sitten loppuun vielä pieni klausuuli. Minä fanitan IFK:ta, en yhtäkään yksittäistä pelaajaa. En silti hyväksy ajattelutapaa, että muutama hyvä ottelu pois suljetaan kun on ollut jo koko syksyn kuulemma paska ja oman mielipiteen mukaan se ei muutu myöskään loppukauden aikana.
 

Postinjakaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK.
...
HIFK on pelannut ihan hyvän alkukauden. Pelitapa ihan OK mallilla. Tuloksellisesti ei ihan niin hyvin ole kuitenkaan mennyt. Itse odotin HIFK:n pelaavan runkosarjan TOP2 sijoista....

En ole eri mieltä kanssasi Engrenin suoritustasosta, mutta vielä ennen Lukko-peliä IFK taisi olla sarjan kakkonen pisteissä ottelumäärään suhteutettuna. Ja olisi jatkanut siinä pallilla ilman tuota kummallista loukkaantumisvyyhtiä.

Ei nyt hirtetä jengiä ennen kuin roteva nainen laulaa vaan annetaan hieman narua.
 

Pekka Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadi
Ylläoleviin kirjoituksiin ei voi kyllä sanoa muuta, kun että eikö tämän pitäisi olla keskustelupalsta, jossa keskustellaan jääkiekosta, eikä mikään sokea fanituspalsta, jossa fanitetaan pelaajia ja kaiken negatiivisen sanominen ääneen on pahasta? Ei voi kun ihmetellä. Maalivahtina pelaaminen on kovin pelipaikka ammattilaisjääkiekossa. Siinä on todella iso ero pelaako maalivahtisi 85-87,5 keskiarvolla vai 92-94% keskiarvolla. NHL:ssä, jossa Engren on käynyt kokeilemassa on todella tyly. Samoin KHL:ssä, jossa pakkaat kamasi, jos koppi ei tartu. Täällä mietitään, että pahoittaako Engren nyt mielensä, kun täällä joku diibadaaba-fani, kuten minä, käy kommentoimassa. Voi elämä.

Oletan, että kommenttisi oli suunnattu viestini kaltaisiin kirjoituksiin. Eikös tuo nimenomaan ole sitä keskustelua? Analysoidaan sitä miten meni, keskustellaan siitä mikä oli helppo ja mikä ei – ei heitellä onelinereita siitä kuka on paska. Sokea fanituspalsta? Eiköhän täällä IFK-osiossa suurin osa ole IFK-faneja? Kukaan ei myöskään ole kieltänyt sinua tai ketään muutakaan keskustelemasta negatiivisista asioista (ainakaan minä en sellaista ole huomannut). Päinvastoin, itse ainakin toivon keskustelua – en mitään sekuntin mielijohteesta heiteltyjä onelinereita.

Tuolla on HIFK:ta alempana sarjataulukossa olevia joukkueita, kuten Jukureiden, Pelicansin ja Tapparan maalivahdit, jotka vetävät 91,64-92,55 prosenteilla ja tämä ei tarkoita sitä, että olisin vaihtamassa Engreniä Heljankoon, Skarekkiin tai Ahoon, kuten en ole vaihtamassa Miehoa, Malista tai Kantolaa meidän pelaajiin, vaikka ovat nyt onnistuneet uusissa seuroissaan. Engren ei ole heitä huonompi maalivahti, vaan Engren ei ole pelannut tasollaan ja sitäkö ei saa sanoa? Se juuri, että aletaan yksittäisten pelien clippejä kelailemaan ja katsomaan, että mikä olisi pitänyt ottaa ja mikä ei on esimerkki siitä, että silloin ei olla pelattu ihan niin, kuin pitää. Ei yksittäinen peli edes ole oleellinen, vaan koko kausi. Lankinenkin saattoi viime kaudella vetää yksittäisen tuollaisen pelin ja sitten siitä vittuuntuneena seuraavassa pelissä huikea peli. Oliko vielä pudotuspelisarjassa JYP:iä vs, kun vaihdettiin Jyväskylässä 6-7 pelissä ulos, kun kaikki meni ja siitä vittuuntuneena huikea peli Helsingissä. 35 torjuntaa ja 1 päästetty. Ei Lankisen kohdalla katseltu yksittäisten pelien clippejä, kun suoritusvarmuus oli 94,6 luokkaa ja GAA 1,33. Yksi huono peli oli vain yksi huono peli. Hyvän alkukauden pelannut Engren taantui 91% mieheksi ja nyt on vielä siitä ottanut pykäliä alas ja HIFK:n viisikkopelaaminen oli viime kauden alussa paljon enemmän sekaisin. Silti Engrenillä tarttui koppi.

Saa sanoa, että Engren ei ole ollut tasollaan. Ja useasti on sanottukin. Ja kyllä, nimenomaan tuo, että tilanteita joudutaan kelailemaan johtuu siitä, että homma ei suju odotetunlaisesti.

Lankisen kohdalla on pyöritelty kuitenkin ihan samanlaisia asioita. Etenkin tuon JYP-pelin jälkeen. Jotkut olisivat mieluusti silloin vaihtaneet seuraavaan peliin Engrenin. Lankisen tämän kauden prosentit eivät muuten ole kummoiset. AHL:ssä kaksi peliä, 3.39 ja 82,5 %. Uskon, että myös hän tulee parantamaan ja roimasti.

HIFK on pelannut ihan hyvän alkukauden. Pelitapa ihan OK mallilla. Tuloksellisesti ei ihan niin hyvin ole kuitenkaan mennyt. Itse odotin HIFK:n pelaavan runkosarjan TOP2 sijoista. Nyt sinne alkaa eroa tulemaan, vaikka ei vielä ratkaisevasti. Maalivahtipeli on ollut yksi osatekijä tässä. Muita ovat yhden sentterin puuttuminen, Kangasniemen poissaolo, Santalalan alisuorittaminen, joka osittain paikkaantunut Lundellilla. Nyt alkaa taas muutenkin olemaan HIFK:n tapojen mukaisesti ukkoa sivussa urakalla. Sitten tuolla on keskenkuntoista ukkoa, joilta ei saada oikein tulosta irti: Finley, Nykopp. Hyvä aihio tässä kuitenkin on. Ainekset jopa mestaruuteen. Itse en vain kauhean kärsivällinen ole katsomaan vuodesta toiseen sitä, että alisuoritetaan. Salmelainen tehnyt ihan hyvääkin duunia, mutta ei tässä ihan sellaista niin isoa harppausta ole tullut, jota odotin. Vähän se taitopuolen kapeus näkyy nyt, kun väärät ukot tippuu.

Kaikesta muusta samaa mieltä, mutta Salmelaistakaan en ole valmis vielä lynkkaamaan. Kaikilla jengeillä näkyy taitotasossa, kun väärät ukot tippuu kokoonpanosta.

Tämä nyt on toistaiseksi viimeinen kirjoitus Jatkoaikaan. Jotenkin mennyt raskaaksi tämä tänne kirjoittaminen, niin laitan pillit pussiin. Olenhan tänne jo 18-vuotta kirjoittanutkin. Seurata meinaan jatkossakin, koska onhan tämä monesti nopein tapa saada infoa HIFK:sta. Kiitoksia kaikille. Etenkin niille, jotka täällä jatkoajan alkutaipaleelta asti kirjoittivat.

Tässä tuoksahtaa hiukan marttyyri. Jospa näppäimistön välissä on roskia ja kirjoittaminen on siksi käynyt raskaaksi? ;)
 

Stigu

Jäsen
Apassilta jälleen kerran asiaa, siis muustakin kuin pelistä. Älä nyt perkele lähde täältä jatkoajasta pois, olet yksi asiallisimpia kirjoittajia ja juttujasi on kiva lukea.

Onhan tämä jatkiksen taso tosiaan kyllä nykyään aika surkuhupaisaa, kun pelaajia ei saisi analysoida tai arvostella, koska

- oman joukkueen pelaajia pitää vain ja ainoastaan fanittaa
- jos arvosteltava pelaaja lukee kirjoituksen, hänelle voi tulla kyynel silmäkulmaan, pahimmassa tapauksessa koko kausi ellei peräti koko ura on pilalla henkisen takalukon takia tai
- jos ei ole kokemusta (esim. veskarina) pelaamisesta, niin ei ole mitään oikeutta arvostella pelaajaa

Koitan nyt kirjoittaa Engrenistä sellaisen kommentin, joka miellyttää näitä meidän jatkiksen tuoreempia, herkkähipiäisempiäkin fanejamme. Samalla yritän laskea tätä jatkiksen tasoa vielä entisestään, jos mahdollista:

Atte Engren. Olen digannut tästä jätkästä jo pienestä pitäen, pelaahan hän IFK:ssa. Atte on hyvä!! Atte! Atte! Atte! Sö oot Ihqu! Me kaikki täällä jatkoajassa diggaamme sinusta. Olet rautaa! Hyvä IFK! II EF KOO! Yläkerta huutakaa meille! Alakerta huutakaa meille! Let's Play Hockey!

(Atte, älä MISSÄÄN NIMESSÄ lue tätä seuraavaa osiota, vaan hyppää tämän kappaleen yli suoraan seuraavaan kappaleeseen)
Aten torjuntaprosentti on tällä hetkellä 87%. Se ei ole hirveän hyvä torjuntaprosentti, varsinkaan pleijareita silmälläpitäen. Joo, puolustus sekoilee ajoittain, mutta Attea kohti lauotaan per matsi 21 laukausta, mikä on todella vähän. Lisäksi Atelle menee hieman liian usein noita täysin maskittomiakin vetoja sisään. Olemus maalin suulla kielii myös jonkinnäköisestä itseluottamuksen puutteesta. Uskon ja toivon, että Lunkan avulla tuo pääkoppa saadaan kuntoon, viime kauden perusteella nimittäin potentiaalia huippuveskariksi on. Pari matsiahan tossa meni jo hyvin. Lukko-matsissa otetttiin taas takapakkia. Jos ei joulutaukoon mennessä homma parane, niin itse näkisin niin, että unohdetaan se sentteri ja hankitaan Ruusun tilalle joku laadukkaampi veskari, joka pelaa tarvittaessa ykkösenä pleijareissa.

(Atte, sä voit alkaa taas lukea tästä eteenpäin. Ethän sä vaan lukenut tuota edellistä kappaletta, ethän? Mitä, itketkö sä? Eihän sulla vaan ole ladattua haulikkoa siinä lähellä?) Korostan, että tuo edellinen on pelkästään tunnepitoinen mielipide, en ole ikinä pelannut missään jengissä maalivahtina. Pihalätkässä olin vuosien 1973 ja 1987 aikana muistaakseni yhdeksään otteeseen veskarina, junnuna meidän joukkueessa ja vastapuolen joukkueessa pelasi maalivahteja, Stiga-lätkäpelissä ja NHL 2017-peleissä olen hoitanut veskarin tonttia satoja kertoja, lisäksi olen 40 vuoden aikana seurannut tuhansia maalivahteja ihan oikeissa matseissa. Mutta tuo ei tietenkään ole sama asia, kuin että olisi pelannut itse veskariina, joten mikäs helvetti minä olen (Atte älä lue seuraavaa kahta sanaa) arvostelemaan Engreniä. (Nyt sä voit taas Atte lukea).

Hyvä IFK!! II EF KOO! Hyvä Atte! Oot Ihqu! Oot paras!
 

Pekka Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadi
Apassilta jälleen kerran asiaa, siis muustakin kuin pelistä. Älä nyt perkele lähde täältä jatkoajasta pois, olet yksi asiallisimpia kirjoittajia ja juttujasi on kiva lukea.

Onhan tämä jatkiksen taso tosiaan kyllä nykyään aika surkuhupaisaa, kun pelaajia ei saisi analysoida tai arvostella, koska

- oman joukkueen pelaajia pitää vain ja ainoastaan fanittaa
- jos arvosteltava pelaaja lukee kirjoituksen, hänelle voi tulla kyynel silmäkulmaan, pahimmassa tapauksessa koko kausi ellei peräti koko ura on pilalla henkisen takalukon takia tai
- jos ei ole kokemusta (esim. veskarina) pelaamisesta, niin ei ole mitään oikeutta arvostella pelaajaa

Koitan nyt kirjoittaa Engrenistä sellaisen kommentin, joka miellyttää näitä meidän jatkiksen tuoreempia, herkkähipiäisempiäkin fanejamme. Samalla yritän laskea tätä jatkiksen tasoa vielä entisestään, jos mahdollista:

Atte Engren. Olen digannut tästä jätkästä jo pienestä pitäen, pelaahan hän IFK:ssa. Atte on hyvä!! Atte! Atte! Atte! Sö oot Ihqu! Me kaikki täällä jatkoajassa diggaamme sinusta. Olet rautaa! Hyvä IFK! II EF KOO! Yläkerta huutakaa meille! Alakerta huutakaa meille! Let's Play Hockey!

(Atte, älä MISSÄÄN NIMESSÄ lue tätä seuraavaa osiota, vaan hyppää tämän kappaleen yli suoraan seuraavaan kappaleeseen)
Aten torjuntaprosentti on tällä hetkellä 87%. Se ei ole hirveän hyvä torjuntaprosentti, varsinkaan pleijareita silmälläpitäen. Joo, puolustus sekoilee ajoittain, mutta Attea kohti lauotaan per matsi 21 laukausta, mikä on todella vähän. Lisäksi Atelle menee hieman liian usein noita täysin maskittomiakin vetoja sisään. Olemus maalin suulla kielii myös jonkinnäköisestä itseluottamuksen puutteesta. Uskon ja toivon, että Lunkan avulla tuo pääkoppa saadaan kuntoon, viime kauden perusteella nimittäin potentiaalia huippuveskariksi on. Pari matsiahan tossa meni jo hyvin. Lukko-matsissa otetttiin taas takapakkia. Jos ei joulutaukoon mennessä homma parane, niin itse näkisin niin, että unohdetaan se sentteri ja hankitaan Ruusun tilalle joku laadukkaampi veskari, joka pelaa tarvittaessa ykkösenä pleijareissa.

(Atte, sä voit alkaa taas lukea tästä eteenpäin. Ethän sä vaan lukenut tuota edellistä kappaletta, ethän? Mitä, itketkö sä? Eihän sulla vaan ole ladattua haulikkoa siinä lähellä?) Korostan, että tuo edellinen on pelkästään tunnepitoinen mielipide, en ole ikinä pelannut missään jengissä maalivahtina. Pihalätkässä olin vuosien 1973 ja 1987 aikana muistaakseni yhdeksään otteeseen veskarina, junnuna meidän joukkueessa ja vastapuolen joukkueessa pelasi maalivahteja, Stiga-lätkäpelissä ja NHL 2017-peleissä olen hoitanut veskarin tonttia satoja kertoja, lisäksi olen 40 vuoden aikana seurannut tuhansia maalivahteja ihan oikeissa matseissa. Mutta tuo ei tietenkään ole sama asia, kuin että olisi pelannut itse veskariina, joten mikäs helvetti minä olen (Atte älä lue seuraavaa kahta sanaa) arvostelemaan Engreniä. (Nyt sä voit taas Atte lukea).

Hyvä IFK!! II EF KOO! Hyvä Atte! Oot Ihqu! Oot paras!
Tasoon kun viittaat niin onko tuo ylläoleva sitten sitä tasoa mitä tältä foorumilta kaipaat? :D

Ja harmittaako sua(kin) ihan oikeasti se, että et nyt rauhassa "saa" haukkua omia pelaajia? :D Olit sujauttanut tuonne myös sanan "analysoida". Aukeaakohan se sinulle ihan samalla tavalla kuin muille? Vai onko analysointi mielestäsi sitä, että kaikki ovat vain samaa mieltä ja toistelevat väsyneitä onelinereita?

Koska otit argumentointiavuksesi myös "kokemuksesi palstalaisena", niin miten me uudet (minun lisäkseni kuka?) ei nyt vaan tajuta tätä tän palstan syvintä olemusta?

Sori offtopic.
 

MHPeg

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
80,77 / 100,00 / 87,50 / 86,90 / 84,00 / 90,50 / 86,66 / 64,30 / 88,50 (Laukauksia 165 - PMKA 2,63%)
~87,30 Atte Engren, HIFK

85,77 / 83,33 / 87,20 / 97,70 / 93,75 / 85,70 / 88,88 / 88,23 / 92,31 (Laukauksia 272 - PMKA 3,46%)
~89,47 Sami Aittokallio, Sport

Engren ja Aittokallio ovat molemmat pelanneet 9 ottelua. Listasin molempien ottelut allekkain kierros kierrokselta.

Aloitetaan Aittokalliosta. Hänen torjuntaprosenttinsa viimeisistä otteluista ovat selkeästi tasaisempia kuin Engrenillä. Aittokallio on pelannut prosenteilla mitattuna 3 ottelua huikealla tasolla, 2 ottelua keskitasoon -tai alle, 3 ottelua enemmän tai vähemmän alle odotusten ja 1 totaalisen vihkoon.

Engrenin torjunaprosenteissa on vastaavasti hivenen suurempia hajontoja ja huomiota herättävänä seikkana on tuo toisen ottelun 64,30 prosentti. Engren on pelannut prosenteilla mitattuna 1 ottelun huikealla tasolla, 2 ottelua keskitasoon -tai alle, 5 ottelua alle odotusten ja 2 totaalisen vihkoon.

Aittokallio on siis tarjonnut torjunnoillaan Sportille mahdollisuuden voittoon otteluissa ja hän myös torjuu keskimäärin yli 30 laukausta ottelua kohden, päästäen kuitenkin yli 3 maalia.

Engren puolestaan torjuu otteluissa lähes puolet virkaveljeään vähemmän (n.18 laukausta), mutta taasen päästää kuitenkin lähes 3 maalia ottelua kohden.


Sanoinkin jo aiemmin puolustus -tai viisikkopelin paskuudesta, jonka kautta vastustajalle on avautunut paikat maalintekoon turhan helposti. Jos katsotaan maalivahdille saakka tulleita laukauksia, voisi pikemminkin olettaa, tai oikeastaan lukea, että HIFK:n puolustus on itseasiassa pelannut Engrenin edessä hyvin, mutta ne harvat paikat otteluiden aikana jolloin vastustaja on päässyt nokikkain Engrenin kanssa, ovat kiekot livahtaneet luvattoman helposti sisään.

Katsoin Engrenin pelaamat ottelut Telian maalikoosteista. Hänen kauden 24 päästetystä maaleistaan laskin että 10 olisivat normaalisti tarttuneet kyllä haaviin ja menivät sanotaanko.. helposti juuri muiden palstalaisten mainitsemilla b-piste laukauksina ilman maskia tai muutoin ihme suhrausten seurauksena.

Kiinnitin myös huomiota koosteissa ja yleensäkin päästetyiden maalien kohdalla siihen, että Engren tekee helvetisti ylimääräistä.
Toinen huomiota herättävä asia oli sivuttaisliike, todella hidas! Muistelin viime syyskauden matseissa Aten liikkuneen maalillaan kuin maantiekiitäjä konsanaan.

Faktat faktoina. Atte jos pelaisi seuraavat 5 ottelua, nollapeleinä, torjuen niissä 100 laukausta, olisi hänen torjuntaprosenttinsa "vasta" 91,69. 5 ottelua putkeen n. 20 laukauksen ka:lla ja prosentit olisivat silti varsin alhaiset. Kertoo todella siitä, miten perseelleen on kausi tähän asti sujunut. Näiden otteluiden jälkeen on otettava huomioon jo sekin tilanne, että pelejä olisi HIFK:lla takana 18, eli lähes 1/3 runkosarjasta.


Summa-summarum: HIFK on sarjataulukon viidentenä. Kiitos tästä kuuluu hyökkäyspään pelaamiselle joka on onnistunut maalinteossa hyvin. Puolustukselle voisi myös antaa kredittiä tuosta vähäisestä laukauksien määrästä omaa maalia kohden joka on liigan pienin tällä hetkellä.


Silti, näidenkin tilastojen valossa mä jaksan vielä joulutaukoon asti katsella Engreniä ja toivoa, että viimekauden otteet tekisivät comebackin. Vaikeita aikoja tulee jokaiselle meistä, niin myös maalivahdeille. Elämä jääkiekkoilijana on vain helvetin rankkaa ja epäonnistumisiin ei ole varaa, ei edes meidän rakkaassa HIFK:ssa jossa tutusti annetaan mahdollisuuksia välillä vähän liiankin paljon.
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Summa-summarum: HIFK on sarjataulukon viidentenä. Kiitos tästä kuuluu hyökkäyspään pelaamiselle joka on onnistunut maalinteossa hyvin. Puolustukselle voisi myös antaa kredittiä tuosta vähäisestä laukauksien määrästä omaa maalia kohden joka on liigan pienin tällä hetkellä.

Tässä on mielestäni hyvä tiivistys, joka pistää pakostakin pohtimaan, että mikä olisi joukkueen sijoitus tällä hetkellä mikäli tolppien välissä olisi ollut viime kevään Lankinen. Ruusu pelasi mielestäni Ässiä vastaan oikein mallikkaasti, mutta kuitenkin Engreniä olisi vähän pakkokin peluuttaa, koska eihän se itseluottamus luukkua availemallakaan palaudu.

Engrenin kohdalla on myös huomioitava, että laskusuhdanne on jatkunut huomattavasti pidempään kuin kuluvan kauden. Mielestäni taso lähti laskemaan viime kaudella siinä vaiheessa kun Lankinen palasi saikulta. Tämän tiedon valossa IFK:n on pakko pohtia mikä on todennäköisyys sille, että keväällä on itseluottamusta uhkuva huippukassari tolppien välissä. Eli jos markkinoille sattuisi yhtäkkiä tupsahtamaan "Lankinen", niin kannattaako tilaisuus olla käyttämättä, varsinkin kun huomioidaan, ettei siellä niitä kassareita kovin paljon pyöri, ja luottaa siihen, että kyllä se vuoden takainen Engren vielä saadaan ulosmitattua? Itse en tähän osaa sen kummemmin ottaa kantaa enkä ole mikään maalivahtipelin asiantuntija, kunhan vain pohdin ääneen.

Kuriositeettina, huomasinpa muuten, että Kevin on pelannut kuluvalla kaudella vasta kaksi ottelua tilastoin 3,39 (GAA) & 82,5 (SVS%). Eli kovin vahvasti ei ole lähtenyt Amerikan valloitus liikkeelle.
 

Lindfors

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, YNWA
Ylhäällä pari hyvää kirjoitusta. Fakta on, että jos ei panosteta uuteen veskariin sopivan löytyessä, ei ole mitään jakoja nostella kannua tälläkään kaudella, eikä edes lähelläkään. Niin paljon ollaan annettu tasoitusta huonon maalivahtipelin myötä. En usko, että tarpeeksi isoa loikkaa pystyy Atte valitettavasti ottamaan.
 

Wiltord

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kuriositeettina, huomasinpa muuten, että Kevin on pelannut kuluvalla kaudella vasta kaksi ottelua tilastoin 3,39 (GAA) & 82,5 (SVS%). Eli kovin vahvasti ei ole lähtenyt Amerikan valloitus liikkeelle.

Tuntuu olevan hyvin tavallista, että todella kovatkin eurovahdit aloittavat aika hitaasti ja heikohkoilla otteilla pienessä kaukalossa. Koskinen, Husso, Lankinen ja Ortio nyt äkkiseltään tulevat mieleen.

Veskarin pelikin perustuu paljon ennakointiin, joten ottaa aikansa tottua pienen kaukalon metkuihin. Joillainhan voi vain olla, ettei siellä sitten onnistu ollenkaan.

Engrenissä outoa on se, että viime vuonna käyrä oli huippusyksyn jälkeen laskeva ja taso on täksi syksyksi laskenut entisestään.

Tietysti lyttääminen on turhaa. Pelaaja itse tietää varsin hyvin milloin on parantamisen varaa. Poikkeuksiakin on, mm. JM Aaltoset jne. Silti Engren tietää miten pelit ovat menneet ja haluaa varmasti parantaa. Itseluottamus on syöty nollaan ja samalla nyt pelataan ensi kauden sopimuksistakin. Jos näytöt eivät parane, niin ura notkahtaa aika reippaasti. Tämä kaikki tuo paineita lisää ja onnistumiset harvemmin tulevat pakottamalla.
 

Falcon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Atellahan taitaa olla sopimus täksi kaudeksi ja ensikaudesta optio. Siinäkin mielessä paineita on, jollei ala kulkemaan paremmin ei takuulla saa enää uutta sopimusta. Tsemppiä Atelle taidot kyllä riittävät parempiin esityksiin.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
JP Jalo tietää kertoa Aten olleen todella hyvä. Taisi jopa seisoa päällään jossain kohtaa. Nolla tai ei nollaa, mutta tästä voitto, niin sen jälkeen kaikki on mahdollista.

Kauden paras peli ilmeisesti siis menossa.
 

WPK

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK , Chicago Blackhawks, Leeds United
Kyllä tämäniltainen taso riittäisi vaikka tappiin asti. Todella vakuuttavaa työskentelyä nyt Atelta.
 

PuukäsiPakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
JP Jalo tietää kertoa Aten olleen todella hyvä. Taisi jopa seisoa päällään jossain kohtaa. Nolla tai ei nollaa, mutta tästä voitto, niin sen jälkeen kaikki on mahdollista.

Kauden paras peli ilmeisesti siis menossa.

Onhan Atelle tänään koppi tarttunut, jopa muutama sellanen gamesaverikin mitkä on loistaneet poissaolollaan tähän mennessä.
 

ElmerMoody

Jäsen
Suosikkijoukkue
✦ IFK ✦
Pari kertaa olen meinannut tässä matsin aikana tulla Attea tänne jo kehumaan, mutta pelkäsin että manaan homman. Pari kertaa on paketti hieman hajonnut ja meinannut eksyä omalta paikaltaan, mutta paljon vähemmän kuin aiemmin tällä kaudella. Tuntuu että keskittyy nyt perus asioihin ja homma näyttää heti paremmalta. Ja tosiaan mukaan on mahtunut myös muutama gamesaver, joita ei ole herralta juurikaan nähty ennen tätä iltaa pitkään aikaan! Eli nyt on kehut paikallaan, hyvä Atte! Toivottavasti saa tästä voimaa ja uskoa itseensä.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kotijoukkueen ylivoimaisesti paras pelaaja tänään. Nollapeli juhlaottelussa. Tästä on hyvä jatkaa.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Loistavaa Atte! Tänään ihan maaginen ja alkoi jo toisessa erässä hiipimään fiilis, että tänään ottaa sitten aivan kaiken kiinni tyylistä viis ja näin kävi.

Tästä nyt vain eteenpäin edes välttävästi tämän päivän tasolla, niin hyvältä näyttää!
 

Neely

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kings ,Englanti, Blaugrana&C.D. Santa Clara
Nyt. Nyt oli silkkaa timanttia. Pidä tämä Atte.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös